Satura rādītājs
Pielikumi
Ievads
Latviešiem lielāko savas pastāvēšanas laiku
iespēja dibināt savu sabiedrību ir bijusi liegta. Tas nenozīmē, ka uzņēmējdarbība
kā tāda nav pastāvējusi. Katrs bija tiesīgs audzēt, ražot un veidot savu preci,
to pārdot un gūt peļņu. Taču šādas darba attiecības netika noteiktas un
aizsargātas, jo likumīgā kārtā cilvēki varēja strādāt tikai valstij piederošās
sabiedrībās. Tikai Latvijas brīvvalsts gados – no 1918. līdz 1940. gadam, kā
arī no 1990. gada līdz šodienai, cilvēkiem ir tiesības veikt savu privāto
uzņēmējdarbību. Tas nozīmē milzīgu brīvību, spēju izpaust sevi, realizēt labas
idejas, ekonomiski domāt, saņemt atalgojumu atbilstoši ieguldītajam darbam un
strādāt nevis strādāšanas, bet rezultāta pēc. Taču jebkuras tiesības uzliek arī
savus pienākumus. Šajā gadījumā tie ir: ievērot pastāvošo likumdošanu.
Šī kursa darba
mērķis ir apskatīt vienas no izplatītākajām uzņēmējdarbības formām –
sabiedrības ar ierobežotu atbildību – dibināšanas kārtību gan no likumdošanas,
grāmatvedības, gan arī no citu viedokļu puses.
1. Darbi, kas veicami pirms sabiedrības dibināšanas
Katra sabiedrība tiek dibināta ar savu
noteiktu mērķi. Bezpeļņas organizācijām tas varētu būt saistīts ar kultūru,
reliģisko vai kādu citu pārliecību, pat ar vēlēšanos gūt peļņu, taču šajā
gadījumā peļņa tiks tērēta tikai vienam
nolūkam - tālākai organizācijas attīstībai. Pārējo sabiedrību galvenais mērķis
ir tikai un vienīgi peļņas gūšana. Taču lai to veiktu, sākumā ir jāveic
ieguldījumi. Tie ir: zināšanas, prasmes un iemaņas, kapitāls, resursi un darbs.
Šie ieguldījumu elementi ir jāmāk sakārtot, saplānot un sakombinēt tā, lai gūtu
vēlamo rezultātu. To parasti veic ar biznesa plāna palīdzību. Tā izveide nav
obligāta prasība, taču ļoti ieteicama gan. Rakstiskā veidā noformēti tirgus,
līdzīgu preču vai pakalpojumu un konkurentu izpētes rezultāti, kā arī ražošanas
un stratēģiskais plāns, iespējamās problēmas un risks, kā arī finansu aprēķini
bieži vien liek mainīt vai pat atsacīties no sākotnējās idejas. Tāpēc, lai
nenāktos to visu piedzīvot un zaudēt savus ieguldījumus, šāda plāna izveide ir
nepieciešama vēl pirms oficiālas sabiedrības reģistrēšanas. Ieteicams izveidot
vairākus biznesa plānus – pesimistisku, optimistisku vai vēl kādu , pie tam
darīt to sistemātiski, ne tikai sabiedrības dibināšanas gadījumā, jo uzņēmuma
sekmīga un ilgstoša attīstība nav iespējama bez plānošanas.
Svarīgs
jautājums, kas arī atrisināms pirms dibināšanas, ir uzņēmējdarbības formas
izvēle. Uzņēmumu reģistra interneta mājas lapā tiek uzskaitītas 18
uzņēmējdarbības formas, kas salīdzinoši ar citās valstīs pieejamo formu
skaitu ir ļoti daudz. Kā zināms, drīzumā
iespējama likuma “Par uzņēmējdarbību” maiņa pret Komerclikumu. Tas paredz daudz
būtisku izmaiņu, tai skaitā uzņēmējdarbību formu samazināšanu līdz piecām.
Jāpiebilst, ka vairumā gadījumu mēs uzņēmējdarbības formu drīkstam izvēlēties
brīvi, taču atsevišķos gadījumos, piemēram, ja tiek dibināta apdrošināšanas
sabiedrība, tai noteikti jābūt akciju sabiedrībai
1. attēls Uzņēmējdarbības
formas pēc spēkā esošajiem likumiem

2. attēls Uzņēmējdarbības formas pēc Komerclikuma
Katru no pašreiz pieejamajām
uzņēmējdarbības formām var īsumā raksturot šādi:
1. Individuālais uzņēmums – tiesību subjekts, kas izveidots vienas
fiziskās personas īpašuma organizēšanai, lai veiktu uzņēmējdarbību saskaņā ar
likumu “Par uzņēmējdarbību”. Uzņēmējs par sava uzņēmuma saistībām atbild ar
visu savu īpašumu. Pamatā jautājumus regulē likums ”Par individuālo (ģimenes)
uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka saimniecību un individuālo darbu”.
2. Zvejnieka saimniecība – specifisks uzņēmums, kas veic
uzņēmējdarbību, izmantojot šim nolūkam iedalītos zivju resursu limitus.
Zvejnieks var apsaimniekot arī zemi. . Pamatā jautājumus regulē likums ”Par
individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka saimniecību un
individuālo darbu”.
3. Zemnieka saimniecība – specifisks individuālais uzņēmums, kas
ražo lauksaimniecības produkciju, izmantojot speciāli šim mērķim galveno
ražošanas līdzekli – zemi. Pamatā jautājumus regulē likums ”Par individuālo
(ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka saimniecību un individuālo darbu”.
4. Valsts uzņēmums – ir patstāvīga saimnieciska vienība ar
juridiskās personas tiesībām, kura ar tai norobežoto valsts īpašuma daļu veic
uzņēmējdarbību. Valsts uzņēmumi pieder Latvijas Republikai, tiem ir juridiskas
personas statuss. Pamatā jautājumus regulē “Latvijas Republikas likums par
Valsts uzņēmumu”.
5. Pašvaldības uzņēmums – patstāvīga saimnieciska vienība ar
juridiskās personas tiesībām, kura ar tai nodoto pašvaldības īpašuma norobežoto
daļu veic uzņēmējdarbību attiecīgās teritorijas ekonomiskās un sociālās
attīstības interesēs. Šādi uzņēmumi pieder pašvaldībām. Pamatā jautājumus
regulē likums “Par pašvaldības uzņēmumu”.
6. Sabiedriskās organizācijas uzņēmums – tiesību subjekts ar vai bez juridiskās
personas tiesībām, kas ar sabiedriskās organizācijas nodalīto mantu uz statūtu
pamata veic uzņēmējdarbību. Uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) var dibināt tikai
tādas sabiedriskās organizācijas, kas ir reģistrētas likumā noteiktajā kārtībā.
Sabiedriskās organizācijas par savu uzņēmumu saistībām atbild ar visu savu
īpašumu, ja tās savu uzņēmumu nav dibinājušas kā statūtsabiedrību ar ierobežotu
atbildību. Sabiedrisko organizāciju uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) dibina un to
statūtus apstiprina attiecīgo sabiedrisko organizāciju statūtos noteiktā
institūcija vai amatpersona. Nav atsevišķa likuma šai formai.
7. Reliģiskās organizācijas uzņēmums - tiesību subjekts ar vai bez juridiskās
personas tiesībām, kas ar reliģiskās organizācijas nodalīto mantu uz statūtu
pamata veic uzņēmējdarbību. Uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) var dibināt tikai
tādas reliģiskās organizācijas, kas ir reģistrētas likumā noteiktajā kārtībā.
reliģiskās organizācijas par savu uzņēmumu saistībām atbild ar visu savu
īpašumu, ja tās savu uzņēmumu nav dibinājušas kā statūtsabiedrību ar ierobežotu
atbildību. Reliģisko organizāciju
uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) dibina un to statūtus apstiprina attiecīgo
reliģisko organizāciju statūtos noteiktā institūcija vai amatpersona. Nav
atsevišķa likuma šai formai.
8. Līgumsabiedrība ar pilnu atbildību – ir uzņēmējsabiedrība bez juridiskas personas tiesībām, kas
izveidota uz tās dibinātāju noslēgta līguma pamata. Dalībnieki par sabiedrības
saistībām atbild solidāri ar visu savu īpašumu proporcionāli sabiedrībā
ieguldītajai daļai. Pamatā jautājumus regulē likums “Par līgumsabiedrībām”.
9. Komandītsabiedrība -
līgumsabiedrība, kas apvieno dalībniekus, no kuriem viens vai vairāki ir
komplementārie dalībnieki - atbild par
sabiedrības saistībām solidāri ar visu savu īpašumu proporcionāli ieguldītajai
daļai, kamēr pārējie – komandīti – atbild par sabiedrības saistībām tikai savu
iemaksu apmērā. Pamatā jautājumus regulē likums “Par līgumsabiedrībām”.
10.
SIA – statūtsabiedrība, ar juridiskas
personas tiesībām, kura savu statūtu fondu veido no to dalībnieku ieguldītā
īpašuma, un šī sabiedrība par savām saistībām atbild ar visu to īpašumā esošo
mantu, bet to dalībnieki par sabiedrības saistībām atbild tikai ar tai nošķirto
mantu. Pamatā jautājumus regulē likums “Par sabiedrībām ar ierobežotu
atbildību”.
11.
A/S – statūtsabiedrība ar juridiskas personas
tiesībām, kuras pamatkapitāls sastāv no akciju nominālvērtības kopsummas. A/S
statūtu fondu veido, izlaižot (emitējot) par samaksu attiecīgu skaitu akciju
vai obligāciju par to nominālo vērtību. A/S par savām saistībām atbild ar visu
tās īpašumā esošo mantu. Pamatā jautājumus regulē likums “Par akciju
sabiedrībām”.
12.
Sabiedrība ar papildu atbildību –
statūtsabiedrība, ar juridiskas personas tiesībām, kura savu statūtu fondu
veido no to dalībnieku (fizisku vai juridisku personu) ieguldītā īpašuma, un šī
sabiedrība par savām saistībām atbild ar visu to īpašumā esošo mantu, bet, ja
ar to nepietiek, atbildību proporcionāli ieguldītajam īpašumam uzņemas
sabiedrības dalībnieki. Nav atsevišķa likuma par šo uzņēmējdarbības formu.
13.
Paju
sabiedrība –
statūtsabiedrība ar juridiskas personas tiesībām, kuras pamatkapitālu (statūtu
fondu) veido dalībnieku apvienotais (ieguldītais) īpašums (paju iemaksas).
Plaši sastopama tieši lauksaimniecībā. Paju sabiedrība tiek izveidota, lai
apmierinātu dalībnieku vajadzības pēc noteiktām precēm vai pakalpojumiem un
veikt uzņēmējdarbību. Paju sabiedrība atbild par savām saistībām ar visu savu
īpašumu, bet katrs paju īpašnieks par savas sabiedrības saistībām atbild tikai
savas pajas apmērā. Pamatjautājumus regulē likums “Par paju sabiedrībām”.
14.
Kooperatīvā
(kopdarbības) sabiedrība – brīvprātīga fizisko un juridisko personu sabiedrība, kuras mērķis ir
apmierināt savu biedru ekoknkmiskās un sociālās vajadzības, kā arī veicināt
viņu sabiedrisko darbību, materiālās labklājības un kultūras līmeņa celšanos.
Būtiska atšķirība no citām formām – šeit peļņas gūšana caur dividendēm nav
galvenais to dibināšanas un darbības mērķis – te akcenti tiek likti uz
dalībnieku dažādu interešu apmierināšanu. Piemēram, var veidoties piensaimnieku
sabiedrības, patērētāju sabiedrības, informācijas ieguves un tirgus izpētes
sabiedrības. Pamatjautājumus regulē likums “Par kooperatīvajām sabiedrībām”.
15.
Kooperatīvo
sabiedrību savienība –
brīvprātīga kooperatīvo sabiedrību nodibināta apvienība, kuras mērķis ir sekmēt
šo sabiedrību statūtos noteikto uzdevumu izpildi.
16.
Ģimenes
uzņēmums – tiesību
subjekts, kas izveidots ģimenes kopīpašuma organizēšanai, lai veiktu
uzņēmējdarbību. Šādā uzņēmumā ieguldītā manta pieder uzņēmēja ģimenes
locekļiem. Uz ģimenes uzņēmumu attiecas visi šā likuma noteikumi par
individuālo uzņēmumu.
17.
Ārvalstu uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pastāvīgā
pārstāvniecība – tiesību
subjekts, ar vai bez juridiskas personas tiesībām, kas ar ārvalstu uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) nodalīto mantu veic uzņēmējdarbību. Pamatā jautājumus
regulē likums “Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā”.
Plašāk izplatīto
uzņēmējdarbības formu būtiskākās atšķirības un kopējās iezīmes redzamas 1.
pielikumā.
Uzņēmumam pēc tā
dibināšanas nav obligāti uzreiz jāveic saimnieciskā darbība, taču obligāta
prasība sākot jau no pirmās uzņēmuma pastāvēšanas dienas ir kārtīgas
grāmatvedības vešana. Tāpēc jau pirms dibināšanas nepieciešams algot
grāmatvedi, kas uzsāks darbu uzreiz pēc reģistrēšanās Uzņēmumu Reģistrā.
2. SIA dibināšanas kārtība
Lai reģistrētu
SIA, LR Uzņēmumu reģistrā ir jāiesniedz sekojoši dokumenti:
Dokuments
|
Piezīmes
|
Pieteikums
|
Rekvizīti:
Datums. Vieta. Visu dibinātāju paraksti.
Saturs:
norādīts pieteikuma veidlapā, kuru var saņemts Uzņēmumu reģistrā
|
Dibināšanas
sapulces protokols (2. piel.)
|
Rekvizīti:
Datums. Vieta. Visu dibinātāju paraksti.
Saturs:
norādīts likuma “Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību” 17. pantā
|
Dibināšanas
līgums (3. piel.)
|
Rekvizīti:
Datums. Vieta. Visu dibinātāju paraksti. Juridiskās personas pārstāvja
paraksts tiek apliecināts ar uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) zīmogu.
Saturs:
norādīts likuma “Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību” 10. pantā
|
Ziņojums
par mantiskajiem ieguldījumiem (4. piel.)
|
Rekvizīti:
Datums. Vieta. Visu dibinātāju paraksti.
Saturs: norādīts likuma “Par sabiedrībām ar
ierobežotu atbildību” 12. pantā
|
Dibinātāju
kapitāla daļu saraksts (5. piel.)
|
Rekvizīti:
Datums. Vieta. Visu dibinātāju paraksti.
Saturs: norādīts likuma “Par sabiedrībām ar
ierobežotu atbildību” 11. pantā
|
Bankas
iestādes dokuments par pamatkapitāla iemaksu
|
Nepieciešams,
ja pamatkapitāls vai tā daļa tiek apmaksāts naudā
|
Statūti
(6. piel.)
|
Rekvizīti:
Datums. Vieta. Visu dibinātāju paraksti.
Saturs: norādīts likuma “Par sabiedrībām ar
ierobežotu atbildību” 13. pantā
|
Juridisko
adresi apliecinošs dokuments
|
Par juridisko
adresi var izmantot kāda no dibinātājiem pieraksta vietu, šādā gadījumā
papildus dokumenti nav nepieciešami; ja juridiskā adrese ir citur, jāiesniedz
ēku vai telpu īpašnieka vai pārstāvja izsniegta izziņa
|
Ar paraksta
tiesībām apveltīto personu parakstu paraugs
|
Paraksta
paraugs jāapliecina pie zvērināta notāra vai pagasttiesā, ja tāda attiecīgajā
teritorijā ir izveidota
|
Dibinātāju
pasu gaismas kopijas
|
Jāiesniedz
tikai tās lapas, kur ir fotogrāfija un pieraksta vieta. Dibinātāju pasu
gaismas kopijas nav jāapliecina
|
Dokuments,
kas apliecina tiesības konkrētai personai
iesniegt pieteikumu un saņemt dokumentus
|
Pilnvarojums
var būt noformēts dibināšanas sapulces protokolā vai speciālā pilnvarā.
Pilnvarotajai personai pie dokumentu iesniegšanas un saņemšanas jāuzrāda
pase. Dokumentu saņemšanas gadījumā jāparakstās par to saņemšanu. Tas
neattiecas uz gadījumiem, kad dokumenti tiek nosūtīti pa pastu.
|
Kvīts par
valsts nodevas samaksu
|
Ja SIA
pamatkapitāls ir mazāks par Ls 5000, tad jāmaksā valsts nodeva Ls 100, bet ja
tas ir Ls 5000 un lielāks, tad jāmaksā valsts nodeva Ls 250 apmērā. Valsts
nodeva maksājama, ievērojot šādus rekvizītus:
Valsts Kase,
Nr. 900000 50138, Latvijas Banka, kods 310101170, konts 000361101, subkonts
10601909132
|
Kvīts par
publikāciju “Latvijas Vēstnesī”
|
Maksu par
publikāciju nosaka pats laikraksts. Pašreiz tas ir Ls 17,70. šī nauda ir
jāpārskaita uz Valsts uzņēmuma “Latvijas Vēstnesis” kontu:
LUB Rīdzenes
nodaļa, kods 310101900, konta Nr. 02-100609196
|
Kompetentas
institūcijas izsniegta atļauja piedalīties sabiedrībā
|
Šis dokuments
nepieciešams tikai SIA ar valsts vai pašvaldības kapitālu
|
Deklarācija
|
Nepieciešama
tikai gadījumā, ja veido bezpeļņas organizāciju sabiedrību ar ierobežotu
atbildību, un to paraksta visi dibinātāji.
Deklarācijā jānorāda
tas, ka netiks gūta peļņa, t. i., ienākumi, kas pārsniegs izdevumus, tiks
ieskaitīti rezerves fondā.
|
Ja dokuments ir
uz vairākām lapām, tam jābūt cauršūtam un apliecinātam.
Dokumenti
reģistrācijai jāiesniedz 14 dienu laikā no statūtu parakstīšanas brīža, pretējā
gadījumā var tikt sastādīts protokols par administratīvo pārkāpumu saskaņā ar
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 1663. pantu.
Valsts notāram
jāpārbauda, vai reģistrācijai iesniegti visi nepieciešamie dokumenti un vai tie
noformēti atbilstoši prasībām.
Dokumentus var
iesniegt personīgi, ar pilnvaroto personu starpniecību vai sūtīt pa pastu. Rīgā
dokumentus pieņem Pērses ielā 2, 103. kabinetā
UR noteiktajā darba laikā. Dokumentus valsts notāri izskata 15 dienu
laikā. Iespējams reģistrēties arī ātrāk
- 3 dienu laikā, taču tad jāsamaksā valsts nodeva divkāršā apmērā.
Lai saņemtu
atpakaļ izskatītos dokumentus, pilnvarotajai personai jāņem līdzi pie dokumentu
iesniegšanas Uzņēmumu reģistrā izsniegtā izziņa un personu apliecinošs
dokuments. Iesniedzējs pie pozitīva novērtējuma saņem arī reģistrācijas
apliecību (7. piel.).
Nodokļu maksātāja
reģistrācijas apliecību saņem LR Valsts ieņēmumu dienestā pēc reģistrēšanās UR.
Katram uzņēmumam tiek piešķirts savs kods (8. piel.).
Sabiedrības ar
ierobežotu atbildību dibināšanas, darbības un likvidācijas kārtību galvenokārt
nosaka 1991. gada 23. janvāra likums “Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību”,
kas publicēts 1991. gada 14. marta Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības ziņotājā Nr. 9 ar grozījumiem. Pēdējie grozījumi likumā izdarīti 1997.
gada 21. maijā.
Atsevišķus
jautājumus reglamentē:
ü 1990.gada 20.novembra likums "Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru",
ü 1990.gada 26.septembra likums "Par
uzņēmējdarbību",
ü 1996.gada 19.jûlija likums "Par
valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās"
ü Ministru kabineta 1995.gada 31.marta
noteikumi Nr.74 "Par uzņēmējdarbības reģistrācijas valsts nodevu.",
un citi normatīvie akti.
3. Grāmatvedības organizēšanas uzsākšana jaundibinātā SIA
Grāmatvedības
darbu regulē likumi, Ministru kabineta noteikumi, Valsts ieņēmumu dienesta un
citu institūciju izdotie norādījumi, rīkojumi, vēstules, ieteikumi u.c.
Vispārējās
grāmatvedības nostādnes
atspoguļotas likumā “Par grāmatvedību”, MK 1995. gada 7. novembra noteikumos
Nr.339 “Noteikumi par uzņēmumu grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”, gada
pārskatu veidošanu reglamentē likums “Par uzņēmumu gada pārskatiem”, “Par
konsolidētajiem gada pārskatiem”, FM vēstule Nr. 02-5/29 “Norādījumi par
uzņēmuma gada pārskatiem”, likums “Par zvērinātiem revidentiem” u.c., inventarizācijas
un pamatlīdzekļu un to amortizācijas uzskaiti nosaka FM norādījums Nr.832
“Norādījumi par inventarizācijām”, Nr.357 “Norādījumi par pamatlīdzekļu un to
nolietojuma (amortizācijas) uzskaiti”.
Kopumā
grāmatvedību reglamentējošo dokumentu klāsts ir ļoti plašs. Uzņēmumam, uzsākot
vai paplašinot savu darbību, ir jāiepazīstas ar noteiktā operāciju veida
reglamentējošiem dokumentiem. To nosaukumi un saturs ne vienmēr ir jāzina no
galvas. Svarīgi ir zināt, kur tos meklēt. Ir iespēja iegādāties
grāmatas, kur apkopoti dažāda veida normatīvie akti vai abonēt speciālus
izdevumus, kur abonents tiek informēts par katru likuma izmaiņu, kā arī bez
maksas iegūt nepieciešamo informāciju savā Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē vai arī meklēt internetā.
Likumdošana mūsu
darbu stipri regulē, taču piešķir arī zināmas brīvības, piemēram, grāmatvedības
formas izvēlē. Galvenais, lai forma nodrošinātu lietišķu, skaidru, saprotamu,
savlaicīgu, nozīmīgu, patiesu un salīdzināmu informāciju.
Galvenās pazīmes,
pēc kurām grāmatvedības formas atšķiras, ir:
ü
ar
uzskaites reģistru veidu (grāmatas, kartītes, vaļējas lapas, datorprogramma);
ü
ar
ierakstu secību hronoloģiskajos un sistemātiskajos reģistros;
ü
ar
savstarpējo sakarību starp hronoloģiskajiem un sistemātiskajiem reģistriem;
ü
ar
ierakstu sakarību un ierakstu pārbaudes kārtību starp sintētiskajiem un analītiskajiem
reģistriem;
ü
ar
ierakstu izpildes veidu.
Laika gaitā formas ir radušās, mainījušās
un izzudušas, taču mūsdienās savu nozīmi joprojām nav zaudējušas:
ü
jaunā
itāliešu forma;
ü
amerikāņu
jeb žurnāla –virsgrāmatas forma;
ü
daudzžurnālu
formas – memoriālo orderu un žurnālu –orderu formas.
Jāpiebilst, ka
arī katras datorprogrammas pamatā ir kāda grāmatvedības forma.
Jaunā itāliešu forma paredz informācijas uzskaiti
sekojošā veidā:
1. Ieraksts žurnālā hronoloģiskā secībā.
2. Ieraksts galvenajā grāmatā sintētiskajos
kontos un analītisko kontu grāmatās.
3. Perioda beigās jātaisa sintētisko un
analītisko kontu apgrozījuma pārskats, kam ir jāsakrīt.
4. Ieraksts bilancē.
Kā redzams, katra operācija tiek atspoguļota
vairākas reizes, kas neļauj veikt darba dalīšanu. Tas arī ir šīs formas
galvenais trūkums. Piemērota – vidēja lieluma uzņēmumiem.
Amerikāņu jeb žurnāla-virsgrāmatas forma ir paredzēta maziem uzņēmumiem, un
ieraksti tajā izdarāmi sekojoši:
1. Ieraksts žurnālā-virsgrāmatā, kas apvieno
hronoloģisko un sistemātisko reģistru funkcijas.
2. Ieraksts analītisko kontu grāmatā.
5. Perioda beigās jātaisa sintētisko un
analītisko kontu apgrozījuma pārskats, kam ir jāsakrīt.
6. Ieraksts bilancē.
Memoriālorderis pēc savas būtības ir kopsavilkums, kur tiek
grupētas visu viena vai dažu ekonomiskā nozīmē tuvu kontu vienas puses – debeta
vai kredīta apgrozījums. Memoriālorderu formā operācijas izpilda šādā
secībā:
1. Visu mēnesi dokumenti tiek reģistrēti
memoriālorderos un analītisko kontu kartītēs.
2. Perioda beigās ieraksti sintētisko kontu
reģistrā (galvenajā grāmatā) un
memoriālorderu reģistrā, kas pilda savācējžurnāla funkcijas. Saskaitot
visu memoriālorderu kopsummas, ieguva mēneša apgrozījuma kopējo summu.
3. Perioda, parasti – mēneša, beigās jātaisa
sintētisko un analītisko kontu apgrozījuma pārskats, kam ir jāsakrīt.
Memoriālorderu reģistra (savācējžurnāla) kopsummai jāsakrīt ar sintētisko kontu
apgrozījumu kopsummu.
4. Ieraksts bilancē.
Žurnālu ordera forma ir maz piemērota automatizācijai un
mehanizācijai. Žurnālorderi tika veidoti pēc kredīta principa – katra konta
kredīta apgrozījumi obligāti jāgrupē vienā noteiktā žurnālorderī. Ieraksti
izdarāmi šādā secībā:
1. Ieraksti analītiskās uzskaites reģistros.
2. Ieraksti žurnālorderī.
3. Ieraksti virsgrāmatā, kam jāsakrīt ar
analītisko kontu apgrozījuma pārskatu.
4. Saldo bilance.
Tātad, zinot
dažādās formas, to īpašības un sava uzņēmuma īpatnības, ir jāpiemēro
visizdevīgākā, ērtākā un atbilstošākā. Grāmatvedis, protams, var to mainīt pēc
saviem ieskatiem.
Kopumā viss
turpmākais grāmatvedības darbs būtu jāorganizē pēc vienas metodes, t. i., viena
metode krājumu uzskaitei, viena – dokumentu apgrozībai, viena – kontu plāna
lietošanā. Lai revidents, vadītājs, pats grāmatvedis vai jebkura cita persona
varētu orientēties grāmatvedības procesā uzņēmumā, ir jāveido vadītāja
apstiprināts dokuments – grāmatvedības apraksts. Tā formu var brīvi
izvēlēties, taču ir noteikti pamatjautājumi, kas būtu jāietver tajā:
1. Uzņēmuma apraksts – uzņēmuma tiesiskā forma, galvenie darbības
veidi un uzņēmuma struktūra, struktūrvienību un noliktavu atrašanās vietas,
apmēri un darbības veidi, ko katrā struktūrvienībā veic; uzņēmuma vadības
struktūra u.c.
2. Dokumentu apgrozības plāns – galveno uzskaitē lietojamo dokumentu
apgrozības plāns, norādot, kam jāsastāda attiecīgais dokuments, kādos termiņos
vai kurā brīdī tas jāsastāda, kam tas jāapstiprina un kuros termiņos tie
nododami uzņēmuma grāmatvedībā. Parasti tas tiek sastādīts tabulas veidā.
1. tabula Dokumentu apgrozības plāns
Dokumenta nosaukums
|
Dokumenta sastādītājs
|
Dokumenta apstiprinātājs
|
Persona, kas dokumentu nodod grāmatvedībā
|
Termiņš, līdz kuram dokuments nododams grāmatvedībā
|
Dokumenta pieņēmējs un pārbaudītājs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Grāmatvedības darbinieku pienākumu sadale
un dokumentu apstrādes grafiks – grāmatvedības darbinieku štata saraksts, katra darbinieka izpildāmo
darbu apraksts, norādot datumus, kad attiecīgajiem dokumentiem ir jābūt
iegrāmatotiem un ierakstiem grāmatvedības reģistros pārbaudītiem.
4. Uzņēmumā lietojamais kontu plāns un
grāmatvedības forma – bez
sintētiskajiem kontiem plānā ir jāparedz arī subkonti un sistēma analītisko
kontu iekārtošanai; līdz ar kontu plānu šajā iedaļā jāparāda arī lietojamo
grāmatvedības reģistru un apgrozījuma pārskatu formas un jāapraksta to
kopsakarība, jāparāda, kādā veidā tiek reģistrēta visa uzskaites informācija un
kādi ir galvenie paņēmieni ierakstu pareizības pārbaudei - iekšējai kontrolei.
5. ESM programmas apraksts – šī iedaļa nepieciešama, ja grāmatvedībā
tiek lietota grāmatvedības programma. Obligāti jānorāda programmas nosaukums,
īsi aprakstot kārtību, kādā ievada informāciju un kādu izvadinformāciju tā dod.
6. Uzskaites datu uzglabāšanas sistēma – grāmatvedības arhīva raksturojums, norādot
dokumentu un reģistru glabāšanas termiņus, informācijas uzglabāšanas veidu. Ja
informācija glabājas ESM, tad jāparedz diskešu izgatavošana vairākos
eksemplāros, kā arī nodrošinājumi pret informācijas zudumu ar likumu noteiktajā
glabāšanas laikā.
Šāds grāmatvedības
apraksts varētu nebūt vienīgi mazos uzņēmumos, kur nav grāmatvedības kā
uzņēmuma struktūrvienības, taču saīsināts un vienkāršots variants būtu noderīgs
pašam uzņēmumam un tā darbības pārbaudītājiem.
4. Secinājumi
Kļūstot par
uzņēmēju vai dibinot uzņēmējsabiedrību, mums tiek pavērtas plašas iespējas un
uzlikti daudzi pienākumi.
Katra uzņēmēja
interesēs ir gūt peļņu, tāpēc svarīgi savu darbību plānot. To var izdarīt,
izstrādājot biznesa plānu vēl pirms darbības sākšanas, kā arī darīt to
sistemātiski visu laiku. Svarīgi ir izvēlēties sev vispiemērotāko
uzņēmējdarbības tiesisko formu. Lai to izdarītu, ir jāizpēta visi iespējamie
varianti, to iezīmes, priekšrocības un trūkumi. Visizplatītākā tiesiskā forma
Latvijā ir sabiedrība ar ierobežotu
atbildību. Tās reģistrācija nav sarežģīta, un pastāv uzskats, ka tā ir
piemērota iesācējiem. Viens no iemesliem ir tas, ka uzņēmējs riskē tikai ar
sabiedrībā ieguldīto mantu.
Lai nenonāktu
pretrunā ar likumu, tas ir jāievēro jau no pirmās SIA pastāvēšanas dienas. Tas
nozīmē – veikt kārtīgu un patiesu grāmatvedību. Ir jāzina likumi, kas regulē
konkrēto uzņēmējdarbības veidu un grāmatvedības normatīvie akti.
Grāmatvedību ir
iespējams veikt dažādi, t. i., lietojot kādu no grāmatvedības formām. Tā
jāizvēlas atbilstoši uzņēmuma lielumam un darbības specifikai. Tāpat ir
jāizstrādā grāmatvedības apraksts, kas ir kārtīgas grāmatvedības
pamatdokuments.
Kopumā
uzņēmējdarbības dibināšana nav sarežģīts process, īstās grūtības sākas tikai
pēc tam. Taču arī tās ir pārvaramas, strādājot precīzi, radoši un galvenais –
ievērojot likumdošanu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru