referāts
valsts
sengrieķu filozofu skatījumā
ievads
Spriežot
pēc arheoloģiskajiem izrakumiem, jau
pirms 350 000 gadu pa zemes virsu staigājuši cilvēki. Bet kopš
sensenajiem laikiem, īpaši pēdējos
10 gadu tūkstošus, cilvēks ir pārvērties no dzīvnieciskas būtnes par apzinīgu kulturālu būtni, kas ne tikai ēd, dzer, guļ un strādā, bet arī domā un domādamas cenšas izprast sevi un savu dzīvi.
10 gadu tūkstošus, cilvēks ir pārvērties no dzīvnieciskas būtnes par apzinīgu kulturālu būtni, kas ne tikai ēd, dzer, guļ un strādā, bet arī domā un domādamas cenšas izprast sevi un savu dzīvi.
Pirmo
reizi, kad cilvēce pacēlās līdz filozofiskai pašapziņai, tas notika Senajā
Grieķijā, apmēram vairāk nekā pirms 2 300 gadiem. Galvenā problēma,
kuru aplūkoja Senās Grieķijas filozofi,
bija cilvēks un viņa dzīvē. Sākotnēji sengrieķu filozofiskās interese bija
saistītas ar dabu un pasauli. Pirmie ievērojamākie sengrieķu filozofi
Anaksimandrs (ap 611 — 546), Anaksimens (ap 585 — 525), Pītagors (ap 550
Kristus dzimšanas), Heraklīts
(ap 544 — ap 483) un Parmenīds (ap 540 — 480) cilvēku nenostatīja pretim pasaulei un neizcēla ārpus dabas un matērijas likumiem, bet apskatīja to kā pasaules sastāvdaļu. Taču ap V gadu simteni pirms Kristus, kad straujā sabiedriskās dzīves attīstība izvirzīja filozofiskajā priekšplānā pašu cilvēku, radās arī pirmie filozfiskie darbi, kur cilvēks tika aplūkots jau attiecībā pret apkārtējo pasauli. Tādējādi, līdz ar cilvēka būtības risināšanu, sāka rasties arī filozofiski apcerējumi par valsti, valsts vadītājiem, tika analizētas valdītāju īpašības, tika doti padomi — kā vadīt valsti, kam tas ir jādara, ar kādām īpašībām ir jābūt apveltītam valdniekam utt. Sāka meklēt atbildes uz jautājumiem: “Kas ir taisnība? Kas ir likumība? Kādas ir valsts formas? Kas ir vara? Radās valsts formu dalījums, tika analizētas atsevišķas valsts sastāvdaļas. Piemēram, valsts sastāvdaļa — vara.
(ap 544 — ap 483) un Parmenīds (ap 540 — 480) cilvēku nenostatīja pretim pasaulei un neizcēla ārpus dabas un matērijas likumiem, bet apskatīja to kā pasaules sastāvdaļu. Taču ap V gadu simteni pirms Kristus, kad straujā sabiedriskās dzīves attīstība izvirzīja filozofiskajā priekšplānā pašu cilvēku, radās arī pirmie filozfiskie darbi, kur cilvēks tika aplūkots jau attiecībā pret apkārtējo pasauli. Tādējādi, līdz ar cilvēka būtības risināšanu, sāka rasties arī filozofiski apcerējumi par valsti, valsts vadītājiem, tika analizētas valdītāju īpašības, tika doti padomi — kā vadīt valsti, kam tas ir jādara, ar kādām īpašībām ir jābūt apveltītam valdniekam utt. Sāka meklēt atbildes uz jautājumiem: “Kas ir taisnība? Kas ir likumība? Kādas ir valsts formas? Kas ir vara? Radās valsts formu dalījums, tika analizētas atsevišķas valsts sastāvdaļas. Piemēram, valsts sastāvdaļa — vara.
Lai
gan vara nav kaut kas tāds, ko varētu definēt
un zināt, izņemot tās juridisko aspektu, bet tomēr, varu, tāpat kā
brīvību un atbildību, vajag saprast,
radot šā jēdziena jēgu. Varas filozofiju varētu aplūkot no politiskās
filozofijas aspekta, kas aptver ontoloģiju, aksioloģiju un metodoloģiju. Bet kā
fenomenu, jēdzienu “vara” varētu definēt šādi: “Vara ir visuresoša,
visaptveroša. Tā aptver, piesātina mūs. Vara — tā esam mēs, mūsu sākumstāvoklis,
mūžsena nepārvarama iegrimšana pašu radītā, apdzīvotā vidē ar tās eksistenciāli
un sociāli nozīmīgiem institūtiem, sabiedrības iekārtām, daudzām un dažādām sava “bara dzīves” nosacītībām,
tipiem, veidiem... Gribam mēs to vai
negribam, bet vienmēr un virsu mēs esam iesaistīti, iebūvēti varas
attiecībās: mīlestībā un nepatikā, ar tuviem un mazāk pazīstamiem, mājās
un ārpus tās, sevi pierādot un izpaužot. Mēs esam aptverti ar tieksmi dominēt.
Šī tieksme rada varu”. Lai pilnīgāk izprastu jēdzienu “vara” vēlams aplūkot,
varas rašanos no tās pirmsākumiem. Pati senākā ir teoloģiskā izpratne par varu,
un tā atspoguļojas Bībelē, kurā ir teikts: “Ikviens lai ir paklausīgs varām,
kas valda. Jo nav valsts varas, kā vien
no Dieva, un tās kas ir, ir Dieva iecelta. Tātad tas, kas pretojas valsts
varai, saceļas pret Dieva radīto un noteikto. Bet tie, kas saceļas pret to,
paši sev sagādā sodu. Jo valdītāji nav bīstami labam darbam, bet gan ļaunam. Tu negribi bīties no valsts varas, — labi, dari to, kas
labs, tad tu saņemsi viņas uzslavu, jo tā ir Dieva kalpone tevis labā.
Bet ja tu dari ļaunu, tad bīsties; ne velti tā nes zobenu; jo tā ir Dieva
kalpone, atriebēja un soda nesēja tam, kas dara ļaunu. Tādēļ nepieciešams tai
paklausīt nevien soda dēļ, bet arī
sirdsapziņas dēļ”.[1]
No augstāk minētā izriet, ka teoloģiskā izpratne par varu balstās uz ticību —
Dievam. Kristietība, varas izpratnes pamatā liek šādu atziņu: Dievs radīja pasauli no “NEKAS” priekš cilvēka, lai
viņš valdītu tajā. Tādēļ arī valsts vara
ir no Dieva.
Tālāk
es aplūkošu Senās Grieķijas politiski tiesiskās domas uzplaukumu, kas ir ciešā
saistībā ar valsts varu, valsts formām un valsts valdītāju uzdevumiem tajā. Darba gaitā tiks analizēti ievērojamāko Senās
Grieķijas domātāju filozofu darbi, viņu filozofiskais skatījums attiecībā uz
valsts rašanās problēmām.
1. “Septiņu gudro” dzīves mācība
“Septiņi
gudrie”[2] bija vērtējuši un
izteikušies par cilvēka dzīvi. “Septiņi gudrie”..... Tā grieķi sauca dažus
savus likumdevējus un sabiedriskos darbiniekus, kas dzīvoja VII gadsimta beigās
un VI gadsimta pirmajā pusē pirms Kristus un kļuva slaveni ar savām īsajām,
aprautajām, bet kodolīgajām sentencēm par cilvēka dzīvi.
Kas
ir šie “septiņi gudrie”? To nemaz nevar tik viegli pateikt, jo paši senie
rakstnieki, tos uzskata par dažādām personībām. Tie ir:
1) Atēnu
Satversmes pamatlicējs (V gs.p.m.ē) Solons;
2) pirmais
grieķu filozofs un zinātnieks Taless (624 — 546);
3) Lesbas
salas ievērojams valstsvīrs Pitaks (miris ap 570);
4) Priēnes
pilsētas sabiedriskais darbinieks Biants (VI.gs.p.m.ē.).
Par
pārējiem grieķu rakstos nav vienprātības. Visbiežāk minētie ir:
5) Kleobūls
(VI gs. sākums),
6) spartietis
Hīlons (VI gs. sāk.);
7) korintietis
Periandrs (ap 600 — ap 585) un kristiešu brīnumdaris Epimenīds (VI gs. sāk.).
Galvenā
dzīves gudrība, ko šie vīri ir devuši
savai tautai ir mērena, saprātīga un valstiska pilsoņa dzīves gudrība. Visās
lietās ievērot mēru, vairīties no pārmērībām un savaldīt sevi.
Solona
izteicieni, kurus viņš veltījis valstsvīriem: “Es lēnprātīgs pret saviem
apakšniekiem”, “Kad būsi iemācījies paklausīt, pratīsi arī pavēlēt”, māca būt lēnprātīgiem un
iecietīgiem. Talesa slavenais teiciens “Pazīsti pats sevi” — arī mūsdienās ir
aktuāls, jo daudzi cilvēki, varas vai naudas kāres
pārņemtie — nespēj saredzēt un sadzirdēt savas kļūdas. Pitaka teiciens “Grūti ir labam būt”, uzliek atbildību attiecībā pret apkārtējiem. Kleobūls “Saviem līdzpilsoņiem ieteic tikai to labāko”, “Neko nedari varmācīgi”, māca būt labestīgiem un iecietīgiem.
pārņemtie — nespēj saredzēt un sadzirdēt savas kļūdas. Pitaka teiciens “Grūti ir labam būt”, uzliek atbildību attiecībā pret apkārtējiem. Kleobūls “Saviem līdzpilsoņiem ieteic tikai to labāko”, “Neko nedari varmācīgi”, māca būt labestīgiem un iecietīgiem.
Turpretī
Dēmokrits atzīst, ka cilvēks spēj būt taisnīgs un godīgs tikai tad, ja viņš nav
mantkārīgs, jo: “Cilvēks, kas ir naudas varā, nekad nevar būt taisnīgs”. Bet
runājot par valsti, Dēmokrits ir teicis: “No visām lietām valsts lietas ir
vissvarīgākās, ikvienam jārūpējas, lai valsts ir lieliskākais iekārtojums; viss
tajā ir ietverts: uzplaukst valsts — uzplaukst viss, sabrūk valsts — sabrūk
viss”.[3]
Tādējādi,
septiņu gudro dzīves mācībā mūsdienās vajadzētu ieklausīties, īpaši izvērtējot
valsts, sabiedrības un indivīda attiecības.
Tālāk
es aplūkošu kā Senajā Grieķijā uzplauka politiski tiesiskā doma ap V — IV gs.
pirms Kristus. Galvenie domātāji šajā laikā bija Dēmokrits, Sokrats, Platons,
Aristotelis u.c.
2. SOKRĀTA
FILOZOFISKAIS SKATĪJUMS
Viena no
izcilākajām personībām antīkās pasaules domātāju vidū — ir sengrieķu filozofs
Sokrats (Sōkratēs, ap 470-399 pirms Kristus). Viņš par galveno patiesības sasniegšanas
līdzekli atzina dialogu. Vēl neapzinoties,
viņš būtībā lika pamatus jautājuma un atbildes loģikai, kura daudz vēlāk
kļuva par gara zinātņu, humanitāro zinātņu loģiku. Viņu interesēja nevis
kosmoss, bet gan cilvēks. Tāpat Sokrātu var uzskatīt arī par grieķu
tradicionālās filozofijas pamatlicēju un mūsdienīgās filozofijas aizsācēju. Sokrāta filozofijas izpausmes
forma — dialogs. Tas tiek virzīts, lai padziļinātu izziņas procesu, tuvotos
patiesības un taisnības izzināšanai, lai garīgi un tikumiski audzinātu
cilvēkus. Pats viņš neko nav uzrakstījis, teikdams, “ka patīkamāk ir rakstīt
cilvēku sirdīs”. Cilvēce viņu pazīst, pateicoties visupirms viņa “skolniekiem”
Platonam, Ksenofontam u.c.
Sokrāts vēršoties pie atsevišķiem
cilvēkiem, mēģina padarīt tos labākus “centos ikvienu pārliecināt, lai viņš
nerūpējas nedz par savu mantu, pirms nebūs parūpējies par sevi pašu, proti, lai
viņš kļūtu jo krietnāks un prātīgāks, nedz par valsts dzīves jautājumiem, pirms
nebūs parūpējies par pašu valsti”. Bez sevis izzināšanas nav iespējamas rūpes
par valsti. Demokrātiskā iekārtā savu spēju zināšana paver iespēju ikvienam
pilsonim pildīt tādu amatu valstī un
veikt tādus darbus, kas viņam būtu vispiemērotākie un valstij nestu vislielāko
labumu”[4]. Sokrats gan nedod valsts
visaptverošu definīciju, bet par valsti viņš
runā kā par valdīšanu noteiktā teritorijā.
Atkarībā
no tā, kas valstī izdod likumu un kādi tie ir, kas valda un kā veidojas varas
institūcijas un kāds ir tautas atbalsts
varai, Sokrāts izdala piecus valsts
pārvaldes veidus jeb formas:
1. Pirmo
viņš apzīmē ar grieķu terminu basileia, kas atvasināts no basileus — “ķēniņš, vadonis,
pavēlnieks”[5].
Šeit domāts “ķēniņvalsts” un tādējādi “ķēniņvalsts” ir valsts pārvaldes forma,
kurā vara pieder vienai personai, valdīšana notiek ar tautas piekrišanu[6] un balstās uz valsts likumiem.
2. Tirānija[7] — kur vara pieder vienai
personai, valdīšana notiek bez tautas piekrišanas, nebalstoties uz valsts
likumiem, bet tikai pēc valdītāja ieskata.
3. Aristokrātija
— valsts forma, kur amatpersonas ievēlē no tādu cilvēku vidus, kas ievēro
likumus.
4. Plutokrātija
(bagāto vara) — valsts forma, kur amatpersonas ievēlē pēc īpašuma cenza.
5. Demokrātija, valsts forma, kur amatpersonas ievēlē no visu
pilsoņu vidus.
Sokrāts
pilnībā atzīst valsts pārvaldes formas saistību ar likumiem, ar to izdošanu un
ievērošanu. Taču, pēc viņa uzskata
pastāv arī nerakstīti likumi, kurus
vienādi atzīst visās zemēs. Šos likumus, pēc Sokrāta domām ir izdevuši
Dievi: “Domāju, šos likumus cilvēkiem
devuši dievi; visā pasaulē taču pirmais bauslis ir — godāt dievus”[8]. Pārkāpjot šos likumu — no
soda izvairīties nevar — sods iestājas kā dabiskas sekas. No cilvēku likumiem
var izvairīties, turpretī no Dieva likumiem — nav iespējams. Dieva likumi
vienmēr ir taisnīgi.
Sokrats
mācīja, ka augstākais dzīves labums ir laime, kuru viņš saskatīja tikumībā.
Tikai tikumīgs cilvēks ir patiesi laimīgs, bet tāds var kļūt tas, kas zina labo
un ļauno. Tātad ļaunums ir nezināšanas sekas. Kas zina, kā pareizi jādzīvo, tas tā arī dzīvos.
Sokrats
aicina iet pa brīvības ceļu, pamatojoties uz dzīves saprašanu, zinot, kas ir
labs un ļauns. “Nav iespējams, ka tas, kas zina, nevaldītu pār sevi. Tas būtu
šausmīgi, ja tur, kur pareiza sajēga, būtu vēl kas stiprāks”[9]. Lai kaut ko dzīvē
saprastu, vispirms ir jāzina pati dzīve, kas izpaužas konkrētos notikumos,
faktos, cilvēku darbībā un rīcībā. Saprasta dzīve paver ceļu
laimei, — secina Sokrats. Tā arī ir fundamentālā Sokrata mācība.
laimei, — secina Sokrats. Tā arī ir fundamentālā Sokrata mācība.
3. Platons — politiskās domas pamatlicējs
Platons (427. –
348. pirms Kristus) ir viens no izcilākajiem sengrieķu filozofiem. Būdams
Sokrata skolnieks, viņš turpināja sava skolotāja aizsākto darbu. Atēnās viņš
nodibināja akadēmiju. Savu mācību viņš radīja, pamatojoties uz Sokrata,
pitagoriešu, Parmenīda u.c. mācības. Pēc saviem politiskajiem uzskatiem Platons
bija Atēnu aristokrātijas pārstāvis. Savus politiski tiesiskos uzskatus viņš
paudis dialogos “Valsts”, “Politiķis” un “Likumi”, tādējādi liekot pamatus
politiskās domas tapšanai Senajā Grieķijā. Šajos dialogos viņš parāda politikas
un cilvēku dzīves saprašanas mākslu. Šeit spilgti izpaužas filozofijas
specifika: filozofēšana ir saprašana, kas, balstoties uz ticību, rada kosmosa
un cilvēka dzīves jēgu.
Attiecībā
par valsts pārvaldi, savā darbā “Valsts” Platons izstrādāja ideālas valsts
koncepciju. Ideāla valsts ir laba un taisnīga valsts — un pēc Platona domām,
šādu valsti ir spējīgi radīt tikai filozofi “kas neievēros ārēju goda
parādīšanu, atzīs to par verdzisku un
pilnīgi nevērīgu, bet īsto godu un ar to
saistītos pagodinājumus vērtēs ļoti augstu, bet par pašu svarīgāko un pašu
nepieciešamāko viņi atzīs taisnīgumu. Tam kalpodami, to vairodami, viņi iekārto
savu valsti. Šāda valsts nesīs laimi un labklājību tautai, kura tajā dzīvo”.[10]
Valsts
pastāvēšanai, pēc Platona domām, ir nepieciešamas trīs sabiedrības kārtas:
1)
amatnieki un zemkopji;
2)
karavīri jeb sargi;
3)
filozofi — valsts pārvaldītāji.
Katrai
no šim kārtām ir savi specifiskie uzdevumi, katrs no viņiem atbild par savu
darbu. Pats lielākais pilsoņa noziegums, Platona pastāvošajā valstī — ir
jaukšanās kādas citas kārtas darbā.
Platona
ideālajā valstī valsts pārvaldītājiem ir jābūt filozofiem: “Ja filozofi nebūs
valdnieki un ja tie, kurus tagad sauc par ķēniņiem un valdniekiem nebūs par īstiem un krietniem filozofiem, ja
nesaplūdīs kopā valsts vara un filozofija, un ja netiks ar likumu no valsts
dzīves izslēgti šie ļautiņi, kas tagad atsevišķi uz savu roku cenšas kļūt par
valstsvīriem vai filozofiem, tad...
nelaimju būs daudz... un šī mūsu valsts, kuru mēs veidojam domās, nekad
nekļūs par īstenību un nekad neredzēs saules gaismu”[11].
Pēc
Platona domām cilvēks veidodams valsts iekārtu, veido arī valsti. Ja pie varas
būs izglītoti valdītāji — filozofi, tad arī valstī valdīs kārtība un taisnība.
Neapšaubāmi, ka daudzas Platona tēzes sakarā ar valsts iekārtu un tās
pārvaldītājiem liek šaubīties par to, vai vispār tas ir iespējams, vai tā ir
tikai utopija. Kāda valsts tad īsti būtu taisnīga un laba? Jautājums joprojām
ir atklāts.
Platons
savā darbā “Valsts” aplūko arī valstis, kuru iekārtas neatbilst ideālajai
konstitūcijai, un tās ir: timokrātija, oligarhija, demokrātija un tirānija.
Pirmā
ir timokrātija (goda spēks vai goda vara) — valstī valda varas kārie un godkārīgie. Netiek cienīta
izglītība. Valdnieka dzinulis — mantkāre. Valstis pārvalda stiprākie cilvēki,
kas guvuši nopelnus karā.[12] Timokrātiskā valsts
iekārtā raksturīgi ir tas, ka valdnieki tiek godāti, karavīri ir brīvi no
jebkādām materiālām rūpēm (zemes apstrādāšanas vai amatniecības). Viņi
vingrinās kara mākslā un ēd pie kopēja galda. Pirmā pazīme, kas liecina par
timokrātijas sabrukšanu, ir tieksme pēc bagātības. Godā tiek celts zelts un
sudrabs. Līdz ar to mainās dzīvesveids,
sākas pāreja no vienas valsts iekārtas uz citu — timokrātijas sabrukums
un oligarhijas tapšana.
Oligarhija — (gr.oligarchia)
ir nedaudzu (gr.oligoi) cilvēku valsts
vara — valstī rodas sacensības gars. Viens otru novēro un cenšas labāk dzīvot, sagrābt vairāk mantas. Bagātos ievēro un ciena, tie kļūst par amatieriem. Tie, savukārt, lai labāk varētu iztērēt savus līdzekļus savās interesēs, groza likumus, bet paši to neievēro. Valsti pārvalda bagātie, nevis gudrie. Pēc Platona domām, tā ir valsts iekārta, kurā viss atkarīgs no pilsoņa īpašuma. Tajā valda bagātie un nabagiem nav nekādu tiesību piedalīties valsts pārvaldē. Valsts pārvaldē nevar piedalīties tie, kam nav noteikta lieluma īpašuma. Piedalīšanās valsts pārvaldē balstās uz noteiktu mantas cenzu — mantu saraksta un novērtējuma.
vara — valstī rodas sacensības gars. Viens otru novēro un cenšas labāk dzīvot, sagrābt vairāk mantas. Bagātos ievēro un ciena, tie kļūst par amatieriem. Tie, savukārt, lai labāk varētu iztērēt savus līdzekļus savās interesēs, groza likumus, bet paši to neievēro. Valsti pārvalda bagātie, nevis gudrie. Pēc Platona domām, tā ir valsts iekārta, kurā viss atkarīgs no pilsoņa īpašuma. Tajā valda bagātie un nabagiem nav nekādu tiesību piedalīties valsts pārvaldē. Valsts pārvaldē nevar piedalīties tie, kam nav noteikta lieluma īpašuma. Piedalīšanās valsts pārvaldē balstās uz noteiktu mantas cenzu — mantu saraksta un novērtējuma.
Oligarhijā netiek pilnīgi ievērots valsts
pamatlikums. Katrs sabiedrības loceklis “dara savu” un “tikai savu”, neķeroties
pie tām lietām, kas ir citu sabiedrības locekļu pienākums. Katrs darbojas savā
sfērā: zemkopība, amatniecība, kari. Cilvēkam ir tiesības pārdot savu sakrāto
mantu, bet pēc tam viņš kļūst pilnīgi bezvērtīgs. Līdz ar to valsts sadalās
bagātajos un nabadzīgajos, starp šīm šķiram rodas nesaskaņas, naids un cīņa. Tā
sākas oligarhijas sabrukums
Nākamā valsts forma ir demokrātija (gr.dēmokrati
= dēmos — tauta + kratos — vara), tās rašanās cēloņi meklējami
oligarhijas būtībā: “Nekad neremdināma vēlēšanās sasniegt savu par labu atzīto
mērķi — kļūt pēc iespējas bagātākam”.[13] Valsts vadītāji un
ierēdņi cenšas tikai iedzīvoties. Tikums viņiem kļūst vienaldzīgs. Pamazām
dzimst šāda atziņa: “Bagātie ir bagāti tikai tāpēc, ka nabadzīgajiem trūkst
drosmes. Nabadzīgie apzinās, ka bagātie valdnieki “nekā nav vērti”. Līdz ar to
paveras sacelšanās vai pilsoņkara iespēja.
Demokrātiska iekārta rada apstākļus, kas nosaka biežu
saskarsmi starp bagātajiem un nabadzīgajiem, veidojot pat kopēju darbību:
spēles, sacīkstes, karagājieni. Nabadzīgo sašutums un naids, kas vērsts pret
bagātajiem, izraisa sacelšanos. Ja sacelšanās beidzās ar uzvaru, tad daļa
bagāto tiek nonāvēti un padzīti no valsts. Tādējādi rodas demokrātija, visiem
ir vienādas pilsoņu tiesības un iespējas pildīt
valsts amatus. Valsts vīrus izraugās lozējot. Šādā valstī valda brīvības ilūzija, ka katrs varēs
brīvi izteikties un darīt kas tam tīk. Tomēr, pēc Platona domām, demokrātijā
nav īstas vadības, jo valstī valda
visatļautība un anarhija. Pilsoņi neievēro likumus un neviens nav drošs
par savu īpašumu. Demokrātija ir valsts forma — kur valda haoss. Valsts pamats
parasti ir nepareiza audzināšana.
Demokrātisko
valsts formu nomaina tirānija, jo no galējas brīvības izpausmes rodas
lielākā un nežēlīgākā verdzība. Platons grib noskaidrot to “slimību”, kas rada
tirāniju. “Par šīs slimības cēloni es uzskatu tos cilvēkus, kuru dīkā dzīve un
izšķērdība pārdrošu cilvēku vadībā velk sev līdzi mazāk drošus. Mēs viņus salīdzinām ar
traniem. Daļai no tiem ir dzelonis, bet
daļai — tas trūkst”.[14] Šie “trani” veido
demokrātiskas valsts iekārtas pamatu un noved to līdz sabrukumam. Tādēļ Platons
aicina uz cīņu pret “traniem”, jo tirānija ir visnežēlīgākā verdzība, kas
veidojas demokrātijas dzīlēs.
Tirāniskā
valstī nav likumu. Valda neprognozējama griba, nevienam nav tiesību. Šī valsts
ir pilna baiļu, sāpju un ciešanu. Tā ir visnelaimīgākā no valstīm.
Pēc
Platona domām arī šī valsts ies bojā, taču kura valsts forma nomainīs to —
atbildes nav.
NOBEIGUMS
Referāta
pamatā tika analizēts sengrieķu filozofiskais skatījums attiecībā pret valsti,
galvenokārt uzmanība tika pievērsta valsts teorijas skarošajiem jautājumiem.
Kas ir valsts? Kāda ir labākā valsts forma? Kas ir taisnīgums? Kas ir likumība?
Tika vērtētas valsts valdītāju īpašības, pievesti piemēri, kādiem ir jābūt
valsts valdītājiem. Īpaši tas tika analizēts Platona dialogā “Valsts”, kurā
tika norādīts, kādam ir jābūt ideālas valsts valdītājam.
Analizējot
sengrieķu filozofu darbus, var secināt, ka darbiem cauri vijas dzīves gudrība —
valstī jāvalda taisnīgiem un godīgiem
valdītājiem, kas zina un izprot dzīves jēgu, cilvēka būtību, lai spētu
izdot taisnīgus un godīgus likumus.
Turpretī,
Platona radītajā ideālās valsts modelī var ieklausīties, taču jāsecina, ka tāds
valsts modelis ir iespējams tikai iedomu līmenī, bet ar pārējo valsts formu
dalījumu Platons ir licis pamatu politiskās
domas filozofijai, kas ir viens
no Senās Grieķijas lielākajiem nopelniem
mūsdienās.
Pamatā
izvērtējot filozofu domas, varētu tikai vēlēties, lai arī mūsu valsts vadītāji
vairāk spētu analizēt tādus jēdzienus: “likumība”, “taisnība”, “godīgums” strādājot
likumdošanas sfērā un radot mūsdienu
politiku.
Bet
runājot par pilsoņiem un viņu tiesībām un pienākumiem, jāpiezīmē, ka izcilākie
sengrieķu filozofi atzīmēja, ka pilsoņiem ir jāpakļaujas likumiem, taču
likumiem jābūt godīgiem, labi izstrādātiem un taisnīgiem.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA
1. Bībele. Pāvila
vēstule romiešiem 13, 1-5.
2. Rijnieks
Kārlis. Sengrieķu dzīves gudrība, R., 1992.
3. Meļķisis E. No
tiesību filozofijas vēstures, R., 1997.
4. Fedhūns A. Netveramais Sokrāts,
R., 1987.
5. Ksenofonts.
Atmiņas par Sokrātu. Netveramais Sokrāts, R., 1987.
6. Platons.
Valsts, R., 1982.
7. Tauriņš M.
Politika// Manuskripts.
[2]
Septiòi gudrie Senajâ Grieíijâ bija Solons, Taless, Pitaks, Biants,
Kleobûls, Hîlons, Periandrs, Epimenîds (dzîvojuði 6.gs. sâkumâ un 5.gs. vidus).
[3]
Kârlis Rijnieks “Sengrieíu dzîves gudrîba”, R., 1992.
[4]
E.Meïíisis. No tiesîbu filozofijas vçstures; R., 1997.
[5]Baseleia
atspoguïo tâdu situâciju polisâ, kad pilsoòi brîvprâtîgi, saglabâjot
demokrâtiskâs formas,pakïaujas viena cilvçka autortiâtei. A.Fedhûns.
Netveramais Sokrâts, R., 1987., 213-214.lpp.
[6]
Sokrâta aizsâktais jautâjums par valdîðanu ar tautas piekriðanu, mûsdienâs,
papildinâts ar citiem nosacîjumiem, ietverts leìitimitâtes teorijâ (E.Meïíisis.
No tiesîbu filozofijas vçstures, R., 1997).
[7]
Senajâ Grieíijâ terminam tirâns — nav tâda pati nozîme, kâ mûsdienâs “varmâcîgs, despotisks cilvçks”
(E.Meïíisis “No tiesîbu filozofijas
vçstures” , R., 1997).
[8]
Ksenofonts. Atmiòas par Sokrâtu “Netveramais Sokrâts” R., 1987.
[10]
Platons “Valsts”. — R., 1982. — 137.lpp.
[11]
Platons “Valsts”. — R., 1982. — 15.lpp.
[12]
Platons “Valsts”. — R., 1982. — 141.lpp.
[13]
M.Tauriòð. Politika// Manuskripts.
[14]
Platons “Valsts”. — R., 1982. — 564.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru