Valsts
mākslas muzejs tika būvēts kā pilsētas mākslas muzejs, turklāt celtniecībai ir
gara priekšvēsture, starptautisku projektu konkursu ieskaitot (1897), bet
finansiālu apsvērumu dēļ godalgotais projekts palika nerealizēts. Būvniecības
darbi dažādu iemeslu dēļ aizkavējās. Ēku uzcēla 1905. g. pēc ievērojamā
māklas zinātnieka, arhitekta un doktora V. Neimaņa (1849-1919) projekta.
V.Neimanis kādu laiku bija Daugavpils pilsētas galvenais arhitekts, kur pēc
viņa projekta tika uzcelta virkne sabiedrisko un dzīvojamo ēku. 1895. g.
viņš pārnāca uz Rīgu, kur gadsimtu mijā vadīja Doma kompleksa restaurāciju un
izbūvi. Bez tam V. Neimanis ir publicējis vairāk nekā 40 grāmatu par
Baltijas arhitektūras un māklas vēsturi.
1905. g.
14. septembrī jaunais muzejs bija gatavs uzņemt apmeklētājus. Bez pilsētas
gleznu kolekcijas te mājvietu atrada arī vācu Mākslas veicināšanas biedrības
iegādātie darbi un 1862. g. mirušā Rīgas tirgotāja un rātskunga
Fr. V. Brederlo bagātā gleznu kolekcija, kas arī bija novēlēta Rīgas
pilsētai un līdz tam bija eksistējusi kā atsevišķa izstāde.
Celtnes
monumentālajam apjomam piemīt barokāla noskaņa, bet interjeros redzamas arī
daudzas jūgendstila detaļas (kāpņu margas, vējtvera vitrāžas u.c.), jo laiks,
kad ēku cēla, bija jau jūgendstila uzplaukuma periods, un šī ēka pieder pie
pēdējiem eklektisma stila paraugiem.
Ieejas
kāpnes un frontona skulpturālo grupu veidoja A. Folcs.
Muzeji
- kultūrizglītības un zinātniski pētnieciskas iestādes, kas vāc, zinātniski
apstrādā, glabā, pētī, eksponē un popolarizē matreālus par dabas un sabiedrības
attīstības procesiem, arī cilvēces materiālus un garīgās darbības rezultātus.
Ikviena muzeja profilu nosaka muzeja darbības veids un fondu kolekciju saistība
ar konkreetu nozari (ir dabaszinātņu, vēstures, literatūras, mākslas, mūzikas,
teātra, zinātnes un tehnikas u.c. muzeji). Darbojas arī kompleksa profila
(novadpētniecības) muzeji. Īpaša grupa ir memoriālie muzeji. Atbilstoši
profilam muzejos tiek iekārtotas pastāvīgas ekspozīcijas, organizētas
stacionāras un ceļojošas izstādes, tematiski pasākumi un ekskursijas
ekspozīcijās vai izstādēs; muzejs izdod ceļvežus, prospektus, izstāžu
katalogus, monogrāfijas, zinātnes rakstu un dokumentu kājums.
Muzeja
pirmsākumirodami tajā sabiedrības attīstības pakāpē, kad priekšmetus sāka
saglabāt kā dokumentālas, vēsturiskas, memoriālas liecības un estētiskas
vērtības. Antīkajā sabiedrībā mākslas vērtības tika uzkrātas valdnieka pilī,
tempļos, kapenēs; viduslaikos – arī klosteros un katedrālēs.Renesanses, lielo
ģeogrāfiskoatklājumu laikā, zinātnes un raž. Attīstības ietkmē muzeju
kolekcijas kļuva daudzveidīgas; īpaši saistošas bija piļu kolekcijas – t.s.
kunstkameras, gleznu galerijas, ieroču palātas, monētu kabineti, retumu vai
brīnumu kabineti un citas kolekcijas. 17. - 18. gs. veidojās arī daudzas
privātās kolekcija, uz kuru bāzes, īpaši 19. gs radās vairāku valstu
nacionālie muzeji.
Šobrīd
muzejā izvietotā ekspozīcija bija bērna veidotā. Ekspozīcija bija veltīta
desmit gadu sadraudzībai Latvija – Zviedrija. Vēl bez šīs ekspozīcijas muzejā
bija izstādītas daudzas pamat eksozīcijas, ar daudziem pazīstamiem latviešu
mākslniekiem kā piemēram Jānis Rozentāls, Jānis Valters, Vilhelms Purvītis, kā
arī dažu balt vāciešu gleznas kā ievērojamākos varu minēt Feders, Hūns.
Agrākajos
gados vai PSRS gados muzejā esot regulāri izstādītas ekspozīcijas kas saistītas
ar sportu, bet šobrīd muzejā varēja atrast maz gleznas, kurās tiktu atēlotas
sporta norises. Es aplūkoju trīs ar sortu saistītus darbu Aleksandra Beļcova
darbs – tenisiste, Romāns Gota un viņa darbs bilijards, Gustavs Klucis darbs
Maskavas spartakiāde.
Kā man
pastāstija muzejas darbiniece ļoti rets gadījums esot tāds, ka kāds sportists
pārtapti par mākslnieku, parasti gan esot otrādi. Izdevās uzzināt ka arī šādi
gadījumi neesot daudz. Kā vienu no lielā sporta māksliniekiem varu minēt Daci
Lielo, kura ir bijusi latvijas čempione slēpošanā (disciplīnu diemžēl
nuzzināju). Sakarā ar slēpošanu viņai arī bijusi izstāde. Varu minēt vēl dažus
māksliniekus, kuri ir bijuši Latvijas mēroga sportā Siliņš Alberts – burātājs,
Eduards Kalniņš – burātājs. Teodors Zaļkalns – slidotājs esot tik labi
slidojis, ka aicināts uz Čehiju tiesāt sacensības.
Muzejā
vislabāk man patika bērnu ekspozīcija, kura bija veltīta Zviedrijas Latvijas 10
gadu sadraudzībai.Šajā ekspozīcijā bija attēloti bērnu ‘’brīvās tēmas’’
zīmējumi, kuros , reti, bet bija arī rodama saistība ar sportu.
Muzeja
darbiniekam priekšā stādijos tā, esmu Latvijas Sporta Pedagoģijas Akadēmijas un
vēlos par muzeju izzināt sekojošus jautājumus.
Bijušās ordeņa pils
teritorijā Pils ielā 5 atrodas Kuldīgas novadpētniecības un mākslas muzejs. Tā
pirmsākumi meklējamipagājušajā gadsimtā. Pirmā izstāde ar muzejisku vērtību
notika 1899. g. pilsētas rātsnama zālē. Tie bija eksponāti no privātajām
kolekcijām 1935. g.
Muzejam
ir trīs nodaļas – fondu (ar 50 000 vienībām), vēstures un mākslas nodaļa
un trīs sektori – zinātniski izglītojošā, masu darba, dabas un pieminekļu
aizsardzības sektors.
Muzejam
ir arī divas filiāles: ”Sauleskalni” – dramaturga Voldemāra Sauleskalna māja
Kurmales ciemā un Sv. Katrīnas baznīca.
Ļoti
spilgtu iespaidu man atstāja tieši pati ēka un tās iekšējie plašumi, kā arī
sarkanais paklājs trpju vidū.
Domāju,
ka šo Valsts Mākslas muzeju vēlvienu reizi neapmeklētu, jo māksla mani ļoti
neaizrauj.
Muzejā
varētu nodot sava pirmā riteņa sēdekli, jo ar šo riteni vietējā mēroga
sacīkstēs izcīniju savā mūžā pirmo medaļu. Paraugdemonstrējuma laikā, pēc
kritiena nolūza sēdeklis, kas arī ir vienīgais saglabājies.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru