Linda
Strenga, eseju konkursam
Neapšaubāmi Latvijā primārās
problēmas ir integrācija un sociālā stāvokļa uzlabošana. Tik daudz nesaskaņu
valda latviešu un svešvalodnieku starpā sakarā ar pilsoņu tiesībām, tik daudz
sociāli maznodrošinātu ģimeņu, daudz bezpajumtnieku.
Šo problēmu pamatā ir tas,
ka sabiedrībā valda dažādi uzskati un dažādas prioritātes. Valsts oficiālā
nostāja – darīt visu, lai iestātos Eiropas Savienībā, jā, tik tālu viss būtu
kārtībā. Bet mēs nedomājam par savas identitātes saglabāšanu – ne jau uzspiežot
svešvalodīgajiem obligātas latviešu valodas prasmes šo identitāti varēsim
saglabāt paši. Mēs zaudējam no sevis, savas kultūras, rūpnieciskās patības un
latvietiskās apziņas ar katru jaunu ārvalstu firmas veikalu, ar katru pārdoto
akciju citai valstij. Piekrītu, ka daļēji šī pirkšana un pārdošana nepieciešama
ekonomiskā stāvokļa uzlabošanai, bet, ja padomā tālāk – kas notiks pēc 10, 20
gadiem? ES diktēs savus obligātos noteikumus, Latvijai kā valstij nepiederēs
gandrīz nekas, līdz ar to arī teikšana pār 'savējo' būs minimāla. Vai tā mēs
būsim saglabājuši sevi, savu latvisko?
Ja gribam būt līdzvērtīgi
pārējām pasaules valstīm un vienlaikus tajās nepazust, mums jādomā globāli – kā
izcelties pašiem visā pasaulē – ne tikai sporta, bet arī kultūras un ekonomikas
jomā. Tāpēc, manuprāt, svarīgi ir cīnīties par to, lai nevis katrs 'nozagtu'
kādu daļiņu no valsts, bet gan lai mēs visi cīnītos kopā – par valsts vārda
spodrināšanu, sociālā, ekonomiskā un kulturālā stāvokļa uzlabošanu.
Latviešiem jābūt vienotiem –
nedrīkst zaudēt godu un pārdoties, kā tas notiek pašlaik!
Savā esejā vēlētos apskatīt
repatriācijas problēmu, apskatot šo jautājumu caur latviešu (šejienes un
'ārzemju') vienotības prizmu. Kāda vienotība pastāvēja 1991. gadā un pirms
tam un kāda vienotība ir šodien?
Visu mūsu tautu, kas tik
daudz smaguma nesalūzdama pārdzīvojusi pagātnē var saukt par izturīgu.
Latvietis ir izdzīvojis, pateicoties savai ticībai - sev, savai kultūrai, savai
dziesmai. Vēl, šķiet, tik nesen Latvijā bija dziesmotā revolūcija – pavisam
nesen vairākums tautiešu vienojās vienotā rokasspiedienā Baltijas ceļā. Toreiz
1989. gadā trīs Baltijas valstis vienojās kā vēl nekad.
Toreiz arī latvietis, kas
dzimis ārzemēs, bija kopā ar mums. Domās. Un viņš klusu uz debesīm raidīja savu
lūgsnu par Latviju, tās atdzimšanu. Visu latviešu kopīgās vēlēšanās tika
uzklausītas, nu Latvija ir brīva valsts. Daudzi no trimdas latviešiem
atgriezušies tēvu, sentēvu "mājās", jo nu tas ir iespējams.
"Ja ceļš vienam pie otra visupirms netiek noiets garīgi, tad pārnākšanas
brīnums nenotiek – nelīdz nedz uzspēlēta sirsnība, nedz kavēšanās atmiņās. Mēs
cits no cita baidāmies, jo tik ilgi ir projām būts un mūs pēc sava vaiga un
līdzības ir veidojusi tā pasaules mala, kurā bija lemts dzīvot. Būtībā mums
visiem – gan šejieniešiem, gan tālumniekiem – ir uzlikts liels pārbaudījums.
Vieniem ar nabadzību, otriem ar iespējām."[1]
Tā tika rakstīts 1996. gadā, bet vēl šodien aktuāla ir tēma par atgriešanos
no trimdas. Daudzi no vietējiem iedzīvotājiem uzskata, ka ir naivi ticēt tam,
ka trimdas latvietis svētu, patriotisku jūtu vadīts, atsacītos no saviem
labumiem un dotos uz Latviju. Protams – sava daļa patiesības tajā ir, jo
neviens nenoliegs, ka ir ļoti grūti pamest visu savu dzīvi, sen pierasto
ikdienu, lai pēkšņi pavērstu savu dzīvi pavisam citā gultnē – uz “mājām”... Ne
visiem pietiek spēka to darīt, taču to, ka viņos dzīvo šī vēlēšanās, šī
tiekšanās pēc Savas Latvijas, – nevar noliegt. Tieši tāpēc – vajadzētu ticēt
šim Latvijas pievilkšanas spēkam, jo latvietis arī ārpus Latvijas spēj palīdzēt
latvietim, Latvijai.
Ārpus Latvijas dzīvo
ievērojams skaits latviešu gan Rietumpasaulē, gan Austrumos. Zināms, dzīvot bez
dzimtenes ir grūti, tādēļ trimdinieki rada sev dzimtenes ideju caur atmiņām,
priekšstatiem un atziņām par savu tautu, zemi un tās vēsturi. Vajag lielu gara
stiprumu, lai dzīvotu tikai idejai, un lielu dvēseles spēku, lai ideja paliktu
dzīva.
Kamēr Latvija bija padomju
okupācijas jūgā, trimdā dzīva bija spēcīga latviešu kopiena, kuru vienoja
vienota ideja, kopīgi mērķi - uzturēt savu latvietību, savu kultūru, visiem
spēkiem cīnīties par Latvijas neatkarības atgūšanu, vienmēr uzsverot, ka
atgriezīsies Tēvzemē, tiklīdz tā būs atguvusi savu brīvību.
Latvija
beidzot ir brīva, neatkarīga valsts – ceļš, daudzu gadsimteņu garais un
grūtais, noiets. Lielais mērķis, kas visus latviešus – Latvijas un trimdas –
vienojis, sasniegts. Mēs dzīvojam atkal katrs savā ikdienā un nav vairs daudz
tādu, kas teiktu:
“Latvija! Mīļotā māte! Mēs griežamies pie Tevis ar
lūgsnu mūs sargāt un vienot. [..] Mēs negribam neko citu kā vien dzīvot un būt
saimniekiem savā mazajā, savā vienīgajā Tēvzemē.”[2]
Pēc Latvijas neatkarības
atjaunošanas 1991. gada 21. augustā trimda faktiski izbeidzās, taču
tas nenozīmē, ka tūlīt visi latvieši centās pildīt doto solījumu par atgriešanos
Latvijā, kaut gan 1995. gadā pieņemtais Repatriācijas likums ir radis
atsaucību. Latvijā uz dzīvi pārcēlušies vairāki tūkstoši cilvēku. Visas
pasaules latviešu nacionāla integrācija ir ne vien svarīgs morāls un vēsturisks
pienākums, bet arī mūsdienīgas nācijas pastāvēšanas nosacījums.
Varam teikt, ka revolūcijas
vai augsti mērķi, vai kopīgs ienaidnieks vieno tautu – šis fakts jau pierādīts
izsenis, tomēr, kādēļ mēs, tauta ar augstu kultūras vērtību apziņu, nacionālo
pašapziņu un samērā attīstītu garīgo pakāpi nevaram būt vienoti arī bez sevišķiem augstākajiem mērķiem? Diemžēl,
jāsaka, ka cīņā par demokrātiju ārvalstu un šejienes latvieši bija daudz
vienotāki – ja ne fiziski, tad garīgi noteikti Mēs gājām uz vienotu, kopīgu
mērķi – cīnījāmies par neatkarīgu Latviju. Ceļš uz barikādēm sākās jau 10 gadus
pirms 1991. gada janvāra notikumiem (ja ne pat senāk), bet pašas barikādes
notika ne tikai materiālā, bet arī garīgā ceļā – nevaram objektīvi izvērtēt,
kuram no tiem ir lielāka nozīme.
Kad 1990. gadā saļodzījās
padomju iekārta, trimdas centrālā organizācija sagatavoja ceļu neatkarīgās
Latvijas sūtņiem panākt “Partnerības
hartas starp Baltijas valstīm un ASV” īstenošanu. Bez trimdas ieguldījuma
ceļš būtu sūrs, varbūt pat neizdotos (kā baltkrieviem).
Deviņdesmitie gadi iezīmējās
arī ar to, ka notika paaudžu maiņas. Tie, kuri Amerikā ieradās divdesmit gadu
vecumā (otrā paaudze), nu ir septiņdesmitgadnieki. Trimdā jau ceturtā paaudze,
mazbērni, kuri pilnīgi ieauguši dzimtajā vidē, kur asimilācijas vilnis bieži traucē
latviskās izglītības apguvi.
Visspilgtākais uzsvars no
ārzemju latviešiem deviņdesmitajos gados ir palīdzība Latvijai – gan
personiska, gan sabiedriska, ne tikai saiņi, sūtījumi un pakas, bet arī rosme,
ierodoties Latvijā, piedaloties talkās.
1980. gadu beigās Latvijā
tiek izveidota LTF, parādās vairākas kustības, kas vēlas piedalīties valstī
notiekošajos procesos sakarā ar M.Gorbačova uzsākto PSRS demokratizāciju.
Latvijas teritorijā doma par neatkarīgas Latvijas atjaunošanu nobriest lēnām.
Sākumā tiek runāts tikai par LPSR suverenitāti, bet ļoti ātri mērķis izaug un
pārtop - 1990. gada 15. februārī tiek deklarēts jautājums par
Latvijas valstisko neatkarību.
1990. gada
4. maija deklarācija “Par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu”
tiek pieņemta pamatojoties uz to, ka 1940. gadā tautas nobalsošanas nebija –
tātad bija prettiesiska okupācija.
1991. gada janvāris –
barikādes, kad iedzīvotāji apvienojas vienā kopīgā mērķī un iziet uz Rīgas
ielām, sargā Latvijas valsts nozīmīgākos objektus. Visi, kas paliek mājās, lūdz
par tautas un valsts brīvību.
1991. gada 3. marts –
Vislatvijas tautas aptauja, kurā latvieši juridiski apliecina savu vēlmi –
gribam neatkarīgu Latviju!
1991. gada 19. augusts –
PSRS valsts apvērsums, beidz pastāvēt tās konstitucionālās valsts varas un
pārvaldes institūcijas, līdz ar to Latvijas Republikas AP nolemj noteikt, ka
Latvija ir neatkarīga, demokrātiska republika, kurā Latvijas valsts suverēnā
vara pieder Latvijas tautai un kuras valstisko statusu nosaka LR 1922. gada 15.
februāra Satversme. Šis fakts tiek nostiprināts LR AP izdotajā LR
Konstitucionālajā likumā 1991. gada 21. augustā.
Paralēli atzīmējami visi tie
procesi, kas noveda līdz barikādēm – janvāra skaudrajām un aukstajām dienām,
kas pulcēja masas dziesmotajai revolūcijai. Sauklis “Ar dziesmu pretī tankiem”
parādīja tautas vienotību ne tikai fiziski, bet arī garīgi.
Uzskatu, ka janvāra notikumi
bija ilgstošu mērķtiecīgu procesu rezultāts. Atskatīsimies pagātnē – 10 gadus
pirms 1991. gada. Tolaik Latvijā valda komunisms, bet vienlaikus kaut kur
ārpus lielās Padomju Savienības turpina skanēt klusās cerības par brīvu
Latviju. Cerību izteikšana paliek arvien skaļāka un aktīvāka – latvietis (tas,
kurš trimdā) neatkāpjas.
Turpmākie fakti ņemti no
grāmatas “Latvieši ārzemēs”, ko zinātniskā asociācija “Latvija un latvieši
pasaulē” izdevusi izdevniecībā “Latvijas enciklopēdija” – 1993. gadā.
1981. gads.
ANO Cilvēka tiesību
komisijai Ženēvā iesniegts BATUN memorands, kur PSRS apsūdzēta par cilvēka
tiesību pārkāpumiem Baltijā.
ASV sāk rīkot latvisko ģimeņu semināru - 3x3
nometnes (vēl šodien šīm nometnēm ir liela nozīme latvietības uzturēšanai
ārzemēs, kā arī kultūrvērtību saglabāšanai Latvijā).
1982. gads.
Baltiešu emigranti apsūdz
PSRS ANO Cilvēka tiesību komisijai Ženēvā par necilvēcīgu baltiešu opozicionāru
vajāšanu: par ieslodzīšanu psihiatriskajās slimnīcās, sakropļošanu un
nogalināšanu.
ASV 14.jūniju sāk atzīmēt kā Baltijas Brīvības dienu
– pasākums, kas apliecina morālu atbalstu baltiešu centieniem ASV valdības
politikas līmenī.
Austrālijas senāts īpašā rezolūcijā atzīmē PSRS
virskundzībā nonākušo Baltijas tautu beztiesīgumu un uzdod Austrālijas valdībai
ierosināt ANO Baltijas problēmas apspriešanu.
Francija turpina neatzīt par tiesisku Baltijas
valstu iekļaušanu PS.
Pirmo reizi ANO sesijā oficiāli akreditēta BATUN
delegācija.
1983. gads.
Eiropas Parlaments
13.janvārī pieņem rezolūciju Baltijas jautājumā. Tajā, atsaucoties uz 1920.gada
miera līgumiem, kuri noslēgti starp Padomju Krieviju no vienas puses un
Igauniju, Latviju, Lietuvu no otras puses un kuros Padomju
Krievija atzīst Baltijas valstu neatkarību, konstatē, ka padomju vara Baltijā
nodibināta nelikumīgi un varmācīgi. Tajā atzīmē arī baltiešu nacionālpartizānu
8 gadu ilgo bruņoto pretestību padomju okupācijai (līdz Staļina nāvei
1953.gadā). Rezolūcijā PSRS apsūdzēta kolonismā un apzinātā genocīdā pret
Baltijas tautām; tā aicina apspriest Baltijas jautājumu Eiropas Drošības un
sadarbības apspriedes dalībvalstu sanāksmē Madridē un ANO dekolonizācijas
komisijā. VFR atkārto, ka turpina neatzīt vardarbīgo Baltijas iekļaušanu PS.
ASV rezolūciju atbalsta ar īpašiem ziņojumiem.
14.jūnijā Baltajā namā
R.V.Reigans (ASV prezidents) pieņem baltiešu delegāciju.
Martā ASV nodibināta
Brīvības Federācija – padomju apspiesto tautu trimdinieku organizācija ar mērķi
apturēt padomju ekspansiju, sadarbojoties 16 valstu tautām (federācijas etniskā
bāze apm. 7-8 miljoni cilvēku).
1984. gads.
BATUN apsūdz PSRS ANO
Cilvēka tiesību komisijai Ženēvā, ka tā pastiprinājusi Baltijas zemju
pārkrievošanu un cilvēku vajāšanu.
Sakarā ar Eiropas Drošības
un sadarbības apspriedes dalībvalstu sanāksmi Stokholmā izplatīts baltiešu
iesniegums, kurā uzsvērta Baltijas teritorijas militarizācija un prasīta
padomju karaspēka izvešana no Baltijas.
Budapeštā LWF 6.asamblejā piedalās arī baltieši no dzimtenes un
trimdas. Taču asambleja noklusē emigrācijas Baznīcu iesniegumus par apspiesto
tautu likteni Baltijā.
PBLA uzsaukumā latviešiem
visā pasaulē rakstīts: “Mums visiem vienas sāpes un cerības – sirdī sapnis par
brīvu un neatkarīgu Latviju”.
1985. gads.
PBA (Pasaules Baltiešu
apvienība) sarīkotais Baltiešu sabiedriskais tribunāls Kopenhāgenā nosoda PSRS
par koloniālo virskundzību Baltijā; pret Baltijas okupāciju vēršas arī
emigrantu jaunieši Brīvības un miera kuģa braucienā pa Baltijas jūru un gūst
ievērību Rietumpasaules sabiedrībā.
Baltiešu emigranti prasa,
lai Baltijas problēma tiktu apspriesta ASV un PSRS galotņu konferencē Ženēvā un
tiktu izbeigta PSRS virskundzība Baltijā.
R.V.Reigana un M.Gorbačova
apspriedes notiek bijušajā Latvijas sūtniecības ēkā aiz slēgtām durvīm. Taču
ASV prezidents liek ASV sūtnim ANO forumā deklarēt “neatzīšanas politiku”-
apstiprināt, ka ASV neatzīst par tiesisku Baltijas iekļaušanu PS. Amerikas
baltieši savu diplomātu vadībā iegūst iespēju sarīkot baltiešu pieņemšanu ASV
Kongresā. ASV valdības ziņojumā Kongresam apliecināts, ka kopš 1940. gada
Latvijā ieceļojuši 0,6 miljoni slāvu (gk. krievi) un pārkrievošana rada
vislielākās briesmas latviešu tautas pastāvēšanai.
Eiropas Parlaments Strasbūrā,
vēlreiz iestājoties par Baltijas pašnoteikšanās tiesībām, piemin arī bojā
gājušos 650 tūkstošus baltiešu (sākot ar 1940.-41.g. deportācijām), kā arī
pieņem lēmumu atbalstīt etnisko minoritāšu ģimnāzijas Eiropā (to vidū arī
latviešu ģimnāziju Minsterē).
1986. gads.
Sakarā ar gaidāmu Eiropas
Padomes konferenci Vīnē baltiešu diplomāti iesniedz ASV Ārlietu resoram kopīgu
memorandu. ASV delegācijas oficiālajā sastāvā tiek iekļautas arī tā laika PBLA
vadītājs O.Pavlovskis; simtiem baltiešu demonstrantu Vīnē prasa atjaunot
Baltijas valstu neatkarību.
ASV Kongress un senāts
apvienotā rezolūcijā nr. 271 solidarizējas ar 1985. gada Kopenhāgenas
sabiedriskā tribunāla slēdzienu, kas atzīst PSRS par vainīgu Baltijas
okupācijā, kolonizācijā un pārkrievošanā. Rezolūcijā tiek uzdots ASV valdībai
rīkoties, lai Baltijas jautājums nonāktu ANO Ģenerālās Asamblejas uzmanības
lokā.
Krievijas un ASV valstu
galvas, tiekoties konferencē Reikjavīkā citu jautājumu vidū apspriež arī
opozicionāru vajāšanu Baltijā, kā arī problēmas par Rietumpasaules
radioraidījumu traucējumiem Baltijā.
PBLA izsludina 1986. gadu
par Cilvēka tiesību gadu, lai pievērstu uzmanību brīvības cīnītājiem. Latvijas
sievietes tiek uzaicinātas pretoties pārkriecošanai un audzināt bērnus latviskā
garā.
1987. gads.
Cilvēktiesību aizstāvju
grupai Latvijā “Helsinki 86” piešķir PBLA Tautas balvu.
Baltiešu emigrantu sanāksmē,
kā arī ASV Kongresā un senātā izteikts morāls atbalsts Latvijā vajātajiem
nacionālpatriotiem, īpaši pieminot Gunāru Astru un “Helsinki –86” vadītāju
Linardu Grantiņu.
Lai pievērstu uzmanību
Baltijas problēmai, vairāki simti baltiešu Vīnē rīko ilgstošas demonstrācijas.
Gatavojoties kārtējai ASV un
PSRS galotņu tikšanās reizei, baltiešu emigranti publiski paziņo, ka galvenās
briesmas Baltijas tautām rada PSRS īstenotā pārkrievošanas politika.
Nepieciešama arī brīva informācijas apmaiņa; baltieši vēršas pret Radio Brīvā
Eiropa pārraižu traucēšanu.
Atbildot PBA iesniegumam,
Eiropas Parlaments pieņem vēl vienu rezolūciju Baltijas jautājumā, kurā aicina
PSRS atjaunot Baltijas valstu neatkarību, nodrošināt ticības brīvību un
atsvabināt politieslodzītos. Sakarā ar šo rezolūciju Beļģija, Dānija,
Nīderlande, Īrija, Lielbritānija, Lihtenšteina, Norvēģija, Portugāle un Šveice
(katra atsevišķi) deklarēja, ka neatzīst par tiesisku Baltijas iekļaušanu PS
(Vācija un Francija to izteica jau nedaudz agrāk).
Radiorunā tautiešiem Latvijā
A.Dinbergs norāda, ka patriotiskā cīņa izcīnāma gara ieročiem (valoda, kultūra,
vēsturiskā patiesības apziņa).
Jūrmalā notiek ASV un PSRS
sabiedriskā konference: amerikāņu delegācijā 7 latvieši.
1988. gads.
PBLA vadītājs O.Pavlovskis
Jaungada radiorunā atzinīgi novērtē Latvijas latviešu nacionālo stāju un
aizejošā gada politiskās aktivitātes (sevišķi 14.jūnija, 23.augusta,
18.novembra demonstrācijas).
PBLA izsludina šo gadu par
Latviešu valodas gadu.
Baltiešu emigranti svinīgi
atzīmē savu valstu dibināšanas 70. gadadienu. šo pasākumu atbalsta arī ASV
Kongress un senāts, kas pēc ALA ierosinājuma īpašā rezolūcijā izvirzīja prasību
padomju varas orgāniem netraucēt 18. novembra svinību norises Latvijā.
PBA, ASV Kongress un senāts
ierosina anulēt 1939. gada Ribentropa-Molotova paktu, publicēt PS tā slepenos
papildprotokolus un atjaunot Baltijas valstu neatkarību. To prasa arī baltiešu
demonstranti pie ANO mītnes Ņujorkā sakarā ar M.Gorbačova viesošanos ASV
(decembrī).
Eiropas Parlaments Strasbūrā
paziņo, ka Baltija nav PSRS sastāvdaļa, bet gan PSRS pārvaldīta teritorija, un
tāpēc Baltijai nepieciešama lielāka autonomija. Eiropas Parlamenta paspārnē
tiek izveidota baltiešu emigrantu darba grupa (informācijas birojs).
ASV Republikāniskās partijas
programmā paredzēts stiprināt sakarus ar Baltiju un baltiešiem, kā arī
paplašināt RL-RFE baltiešu radioraidījumus (to traucēšanu PSRS izbeidza 25.
novembrī).
Zviedrija turpina atzīt par
tiesisku 1940. gada notikušo Baltijas valstu iekļaušanu PS. PBA izsaka protestu
sakarā ar Zviedrijas un PSRS vienošanos par saimniecisko ietekmes sfēru
sadalīšanu Baltijas jūrā, jo šī jautājuma izlemšanā netika ņemtas vērā Igaunijas,
Latvijas, Lietuvas likumīgās tiesības.
Ārlingtonā pie Vašingtonas
decembrī tiek sasaukts ALA ārkārtas kongress; tajā apspriež notikumu attīstību
Latvijā. Kongresa rezolūcijā tiek pieprasīta tūlītēja valsts iekārtas
demokratizācija, bet perspektīvā – Latvijas neatkarības atjaunošana.
Pēc LELB ierosinājuma
13.novembrī daudzās Rietumpasaules baznīcās notiek ticīgo aizlūgums par
Latviju.
No Latvijas piespiedu
emigrācijā dodas grupas “Helsinki 86” vadītājs Lindards Grantiņš.
1989. gads.
Baltijas jautājums kļūst par
starptautiski risināmu problēmu un tiek apspriests ASV un PSRS prezidentu
Dž.Buša un M.Gorbačova sarunās (Maltā, novembrī), kā arī abu šo valstu ārlietu
ministru apspriedēs; ASV pieprasa un saņem no PSRS garantijas, ka Baltijas
iekšējo problēmu risināšanā netiks pielietots bruņots spēks. Šo vienošanos ASV
valdība dara zināmu Baltijas valstu diplomātiem Vašingtonā, bet oktobrī Maskavā
baltiešiem to apliecina ASV sūtnis Dž.Metloks.
Eiropas Parlamenta
delegācija februārī apmeklē Tallinu, Rīgu un Viļņu; divās Eiropas Padomes
rezolūcijās (19.janvārī un 14.septembrī) atzinīgi tiek novērtēta baltiešu
nacionālā stāja (arī 4 miljonu parakstu savākšana pret PSRS Konstitūcijas
labojumu), kā arī izteikts aicinājums PSRS atrisināt Baltijas jautājumu demokrātiskā
ceļā.
Ar baltiešu diplomātu
līdzdalību sastādītā ASV kongresmeņa vēstule ASV prezidentam Dž.Bušam
(19.oktobrī) aicina atbalstīt demokrātiskos pārkārtojumus Baltijā.
Septembrī, viesojoties ASV,
Krievijas politiķis Boriss Jeļcins atzina Baltijas tiesības atdalīties no PSRS.
Anatols Dinbergs radiorunā
svešatnes latviešu vārdā apsveic un izsaka apbrīnu par tautas atmodas kustības
sasniegumiem Latvijā. Viņš atzīmē, ka vislielākā nozīme ir tautas vienotībai un
triju Baltijas tautu sadarbībai.
Gananokē aprīlī LTF
piekritēju sanāksmē emigrācijas un Latvijas latvieši apspriež tiešas sadarbības
iespējas.
Grupa LTF vadītāju ar Daini
Īvānu priekšgalā apmeklē ASV, bet citi – Austrāliju, līdz ar to lielākajos
emigrācijas centros sāka veidoties LTF atbalsta grupas.
Emigrācijas latviešu
sabiedriskie darbinieki ar PBLA vadītāju Gunāru Meierovicu un DV vadītājiem
priekšgalā tiek uzaicinātu uz LTF 2.kongresu Rīgā (7.-.8. oktobris, 1028
delegāti pārstāvēja ap 240 tk tautfrontiešu, to vidū arī diasporas latvieši).
PBLA 7.oktobrī nolemj
atbalstīt Pilsoņu komiteju veidošanos Latvijā un sāk Latvijas pilsoņu
reģistrāciju ārzemēs.
Linkolnā notiek AKA
38.kongress; sakaru uzturēšanai ar Latviju tiek izveidota īpaša darba grupa
(informācijas birojs).
Trimdas un dzimtenes
luterieši nāk klajā ar kopīgu paziņojumu (3.septembris0, kur apliecina, ka
trimdas Baznīca visā pēckara periodā godprātīgi pārstāvējusi latvietības
intereses un turpmāk trimdas un dzimtenes luterieši sadarbosies.
Cilvēka tiesību cīnītājam no
Rīgas Gunāram Astram (pēc nāves) piešķirta PBLA Tautas balva.
Rīgā nodibina Latvijas
Zinātnieku savienības asociāciju “Latvija un latvieši pasaulē” (prezidents
akadēmiķis J.Stradiņš). Par asociācijas goda biedru uzņem vēsturnieku
E.Dunsdorfu un bibliogrāfu B.Jēgeru.
1990. gads.
A.Dinbergs radiouzrunā
atzīst, ka Latvijas sabiedriskās organizācijas iestājušās par valsts
neatkarību. Latvijas sūtniecībā Vašingtonā apsveic LTF pieņemto deklarāciju par
Latvijas neatkarību un LTF aicinājumu piedalīties LPSR AP 18.marta vēlēšanās
(LTF ieguva vairāk kā 2/3 mandātu), kā arī iesaka atzīt 1922.gada Satversmi,
izveidot Pagaidu valdību un nosodīt Latvijas inkorporāciju PS kā prettiesisku.
M.Gorbačova viesošanos
Ziemeļamerikā pavadīja baltiešu emigrantu demonstrācijas ar prasību atjaunot
Baltijas neatkarību.
Rīgā 11.jūlijā PBLA valdes
locekļi ar Gunāru Meierovicu priekšgalā tikās ar Latvijas AP priekšsēdētāju
A.Gorbunovu un apliecināja emigrācijas latviešu vēlēšanos piedalīties Latvijas
atjaunošanā.
Latvijā nodibina DV nodaļas
(ap 200 delegātu maijā izveido Latvijas DV valdi).
Latvijas Zinātņu akadēmija
pirmoreiz tās pastāvēšanas 45 gados ievēl ārzemju locekļus.
1991. gads.
Latviešu emigrācija ar PBLA
un Vašingtonas sūtniecību (vadītājs A.Dinbergs) priekšgalā atbalstīja Latvijas
tautfrontiskās valdības politiku kopumā, kā arī ministru un deputātu
ārpolitisko darbību Rietumpasaulē, Latvijas starptautiskos līgumus ar B.Jeļcina
vadīto Krieviju; tautas aptauju 3.martā par brīvu un valstiski neatkarīgu
republiku (savu atbalstu tam izteica arī 8770 latviešu emigrācijā).
Baltiešu emigrācija nosodīja
militāristu izrēķināšanos ar civiliedzīvotājiem tā dēvētajā “Asiņainajā
svētdienā” Viļņā (13.janvārī) un Rīgā (20.janvārī); šī militāristu akcija
izraisīja vispārēju sašutumu Rietumpasaulē.
Ribentropa-Molotova pakta
gadskārtā (23.augustā) “Liesmojošā Baltijas ceļa” akciju Baltijā atbalstīja
solidaritātes demonstrācijas daudzos lielākajos baltiešu emigrācijas centros.
Vašingtonā 1.novembrī
Amerikas baltiešu un ASV valdības pārstāvji īpašā sanāksmē Baltajā namā iztirzā
Baltijas problēmas sakarā ar triju Baltijas valstu neatkarības atjaunošanu (ASV
sola Baltijai 14 miljonu dolāru lielu finansiālu atbalstu).
Aglonā 14.-15.augustā notiek
Aglonas Dievmātes svētki, kuros piedalās arī daudz diasporas latvieši.
PBLA valdes locekļi ar
G.Meierovicu priekšgalā piedalās Latvijas valsts svētku svinīgajā sarīkojumā,
Rīgā tiek atvērts patstāvīgs PBLA birojs.
Rīgas pilī 19.-21.novembrī
notiek PBLA valdes ārkārtas sēde ar LT AP un valdības pārstāvju līdzdalību;
emigrācijas vadošie darbinieki tiek uzaicināti piedalīties Latvijas valdībā
(dažu ministru vietnieku līmenī).
Pretēji
statūtiem par pamatkapitāla neaizskaramību izņēmuma kārtā LBF nolemj izlietot
latvietības labā 0.5 mlj dolāru no 2.5 mlj dolāru lielā pamatkapitāla.
PBLA kritizē LR AP
15.oktobra lēmumu pilsonības jautājumā, kas latviešu emigrantiem liedz
dubultpilsonību. Ņemot vērā daudzos protestus, decembrī LR AP maina nostāju un
atzīts, ka latviešiem Rietumvalstīs joprojām saglabājas Latvijas pilsoņa
statuss.
1992. gads.
PBLA vadītājs G.Meierovics
gadumijas radiouzrunā latviešiem Latvijā atzīmē, ka galvenais spēks Latvijas
atdzimšanā būs tās brīvo pilsoņu darbs, nevis citu valstu atbalsts.
ALAs 41.
kongresā tiek mainīts organizācijas darbības virziens – sakarā ar neatkarīgās
Latvijas Republikas starptautisku atzīšanu ALA galveno uzmanību turpmāk veltīs
emigrācijas kopības uzturēšanai.
Latvijas APP sēdē jūnijā
pieņemts lēmums izveidot LR Repatriācijas centru.
Mūsdienās, no ārvalstu
latviešu puses mēs saņemam vairāk pasīvu atbalstu un tēvzemes mīlestību nekā
vēlētos. Viņi laipni sagaida ciemiņus no Latvijas, sirsnīgi tos uzņem. Darbojas
dažādos latvietības saglabāšanas pulciņos – dejo, dzied, spēlē teātri, spēlē
tautas mūzikas instrumentus.
Piemēram, Amerikā tiek darīts viss iespējamais, lai saglabātu un
saglābtu to, kas palicis no senās latviešu kultūras, jo nekur Latvijā sen vairs
nerunā tā, kā runā trimdā, nekur Latvijā sen vairs nedzied tās dziesmas, ko
dzied trimdā - Latvijā ir maz tādu vietu, kur kāds rūpējas par to, lai Latvija
zaudētu pēc iespējas mazāk savas senās kultūrvērtības, savu paražu, savas
būtības.
Laiks iet, viss attīstās -
arī valoda, arī tauta, taču, ir lietas, kuras mēs nedrīkstam tā vienkārši
zaudēt - palaist pašplūsmā, lai notiek kas notikdams. Mēs nedrīkstam atļauties
vienaldzīgu skatu uz dzīvi un savu kultūru, jo Latvija galu galā ir vienīgi
Mūsu Zeme.
Ārzemēs
joprojām tiek veicināta repatriācija, latviešu apvienības palīdz viena otrai,
palīdz latviešiem atgriezties Latvijā. Ir tik daudz pārdzīvots, tik daudz
darīts, lai latvietība pēc iespējas tiktu saglabāta - šis brīdis nav tas, kad
vajadzētu apstāties, bet ir nenoliedzami grūti.
Ārzemēs ir vairākas latviešu
organizācijas, kas nodarbojas ar visdažādākajiem jautājumiem. Vairākums no tām,
kā piemēram Amerikas Latviešu Apvienība, radās 80. gadu beigās vai 90.gadu
sākumā kā tieša atbilde atmodas un pārkārtošanas procesiem Latvijā. Šodien tās
mēģina sniegt palīdzību dažādām grupām un organizācijām Latvijā, kā arī
sadarbojas ar citām latviešu organizācijām un labvēļu grupām pasaulē.
Ārzemju latviešu centrālo
organizāciju augstākā pārstāvniecība ir Pasaules brīvo latviešu apvienība (PBLA).
Tās galvenais mērķis ir bijis apvienot visus latviešus darbā par Latvijas
brīvību un valsts neatkarību. Šobrīd mērķis ir veicināt latviešu tautas
uzplaukumu neatkarīgā, demokrātiskā, kulturāli un saimnieciski attīstītā
Latvijā, veicināt organizētas, ietekmīgas un vitālas latviešu kopienas
uzturēšanu ārzemēs un sekmēt latviešu tautas vienotību pasaulē. Galvenie
Latvijas PBLA pārstāvniecības uzdevumi ir PBLA un LBF atbalstīto un ierosināto
projektu īstenošana un pārraudzība, informācijas vākšana un izplatīšana,
ārzemēs dzīvojošo latviešu interešu aizstāvība. Pārstāvniecība seko izmaiņām
Latvijas likumdošanā un sabiedrības noskaņojumam, palīdzot PBLA un zemju
centrālajām organizācijām izprast Latvijā notiekošo. Katra mēneša otrajā
piektdienā pārstāvniecības birojā notiek tikšanās vakari Rietumu latviešiem.
PBLA nacionālpolitiskā
darbība izpaužas dažādu viedokļu sagatavošanā un iesniegšanā valdībām un
starpvalstiskām struktūrām, kā piemēram, NATO, izsakot un aizstāvot latviešu
tautas un valsts intereses. PBLA veic
arī nacionālpolitisku darbu, izsekojot un analizējot notikumus Latvijā un darot
šo informāciju pieejamu ārzemju latviešu centrālām organizācijām. Tātad PBLA
piedalās Latvijas likumdošanas darbā, it sevišķi jautājumos, kas skar ārzemēs
dzīvojošo latviešu pilsoņu intereses. Ar PBLA līdzdalību ir veidoti Saeimas
vēlēšanu likumprojekti un Repatriācijas likums. PBLA uztur kontaktu ar Saeimu
un valdības iestādēm dažādu politisku, saimniecisku, kulturālu un sabiedrisku
jautājumu risināšanā. PBLA seko repatriācijas procesam, sadarbībā ar
Repatriācijas centru ir apkopota informācija tiem, kas vēlas repatriēties.
PBLA ir aicinājusi latviešu
organizācijas ārzemēs rīkot seminārus, sanāksmes un citus pasākumus, lai
apskatītu un izvērtētu ārpus Latvijas dzīvojošo latviešu nākotnes iespējas.
Šādi semināri ir notikuši Čikāgā, Bostonā, Minsterē, Sidnejā, Adelaidē,
Melburnā un citās vietās.
Lai veicinātu un koordinētu
latvisko izglītības darbu trimdas zemēs, 1976.gadā tika izveidota PBLA
Izglītības padome. IP sadarbojas ar latviešu mītņu zemju centrālo organizāciju
Izglītības nozarēm, savācot un izplatot informāciju, rīkojot globālās
izglītības darbinieku konferences un koordinējot izglītības darbu ārpus
Latvijas. Kopš 1990.gada IP arī veic dažādus projektus sadarbībā ar Latviju,
ieskaitot globālās izglītības darbinieku konferences Minstere I, II, III un IV.
IP locekļi ir dažādo mītņu zemju centrālo organizāciju Izglītības nozaru
vadītāji. PBLA ietvaros arī:
* Trīsreiztrīs (3´3) nometnes – visu paaudžu
latviešiem visā pasaulē latvisko zināšanu paplašināšanai, latviskās kopības
sajūtas veicināšanai, latvisko ģimeņu stiprināšanai, latvisko draudzību
sekmēšanai un latviskās kultūrvides attīstīšanai. Ik gadus notiek septiņas
nometnes – divas ASV, divas Anglijā, viena Austrālijā un divas Latvijā.
* Ārzemju latviešu skolu programmu uzlabošana -
vadlīnijas programmai latviešu valodas kā svešvalodas mācīšanai.
* Ģimeņu atbalsta koordinācijas centrs (ĢAKC) –
darbība norit tikai Latvijas laukos un mazpilsētās, kur ģimeņu atbalsta grupās
dalībnieki iepazīstas ar ģimeņu psiholoģiju, saskarsmes māku, bērnu
audzināšanu, demokrātisku savstarpējo attiecību pamatprincipiem, kā arī izveido
vidi, kurā valda savstarpēja uzticība un tiek sniegts un saņemts atbalsts.
Lai apliecinātu cieņu un
izteiktu Rietumos dzīvojošo latviešu pateicību izciliem zinātnes, nacionāli
politiskiem, sabiedriskiem un mākslas darbiniekiem, kā arī jaunatnes
audzinātājiem un izciliem fiziskās kultūras pārstāvjiem, kas ar saviem darbiem
un sasniegumiem ir palīdzējuši cittautiešiem izprast latviešu tautas brīvības
centienus, ir cēluši godā un popularizējuši latviešu vārdu, kā arī snieguši
paliekošas mākslas vērtības, 1963. g. PBLA nodibināja Tautas balvu (vēlāk
nosaukta – PBLA balva), kas piešķirama gan fiziskām, gan juridiskām personām
vai institūcijām.
Lai dotu līdzekļus Pasaules
brīvo latviešu apvienības (PBLA) darbam – projektiem, kas veicina brīvības un
neatkarības atgūšanu latviešu tautai, kā bezpeļņas organizācija 1973.gadā tika
dibināts Latviešu brīvības fonds. Tagad, kad neatkarība atgūta, LBF dod
līdzekļus Latvijas atjaunošanas darbu veikšanai.
Jau kopš 1993.gada Latvijas
Brīvības Fonds (LBF) konkursa kārtībā piešķir aizdevumus pilsētu, rajonu un
pagastu pašvaldībām. Aizdevumiem jākalpo iedzīvotāju labklājības celšanai,
izglītības veicināšanai vai medicīnas sistēmas uzlabošanai un attīstīšanai.
Līdz šim atbalstīti sekojoši projekti: parka, dīķa sakopšana Vestienas pagastā;
datoru iegādei laikrakstam "Ziemeļlatvija"; attīrīšanas iekārtām
Alūksnei; "Liepājas tramvajam"; Lielplatones internātskolas remontam;
Rīgas pilsētas transporta biļešu aparātiem; Smiltenes slimnīcas iekārtām;
Jelgavas Spīdolas skolai; Ogres ģimnāzijas jumta remontam; Siguldas pilsētas
bērnudārza celtniecībai; Ērgļu pagasta katlu mājas būvei; Vērgales pagasta
skolotāju mājas būvei; Valles vidusskolas remontam; Jaunpiebalgas vidusskolas
jumta remontam; Aknīstes vidusskolas remontam.
PBLA ir aicinājusi latviešu organizācijas
ārzemēs rīkot seminārus, sanāksmes un citus pasākumus, lai apspriestu un
izvērtēt ārpus Latvijas dzīvojošo latviešu nākotnes iespējas
PBLA vēlas veicināt tautas
nacionālo pašapziņu, latviešu tautas pastāvēšanu un vienotību.
Papildus, protams, darbojas
arī dažādas ārzemju latviešu apvienības vairākās valstīs, kas galvenokārt
nodarbojas ar līdzekļu vākšanu un palīdzības sniegšanu Latvijas izglītības
iestādēm, bāreņiem, grūtībās nonākušajiem. Lielu darbu organizācijas iegulda,
lai uzturētu dzīvu latvietību – tur, ārzemēs.
Nenoliedzami daudz tiek dots
– arī zināšanas (piem., latviešu profesori no ASV, kas strādā Latvijas
augstskolās, un tamlīdzīgi). Bet varētu gribēt vairāk, tomēr tādā gadījumā
Latvijai vajadzētu padomāt par attiecīgu apstākļu nodrošināšanu.
Ārzemju latvieši par sevi
šodien un pagātnē saka:
Rita Drone –
ALAs izglītības nodaļas vadītāja (rdrone@mpls.k12.mn.us).
Valoda bija
mūsu vienotāja un kopā saturētāja visus šos gadus, un tā pamatā veidojās
atsevišķās vietās latviešu draudzēs (mātes valoda ir tā, kurā tu skaiti
lūgšanas, ir sacījis kāds valodnieks), akadēmiskās saimēs, korporācijās un
citās grupās. Lai nodotu šo sabiedrisko mantojumu tālāk un lai saturētu kopā ģimenes
un plašākas vienības, radās latviešu skolas – Vācijā, bēgļu nometnes,
vajadzības spiestas, jo tur citi par mūsu izglītību neinteresējās; mūsu vecāki
un sabiedriskie vadītāji tomēr apzinājās šo nepieciešamību un gādāja, lai
skolas tiktu noorganizētas katrā lielākajā bēgļu nometnē. Šo ideju pārcēla arī
uz Ameriku (kā arī Kanādu, Austrāliju u.c.), kur mūsu jaunie cilvēki,
saprotams, gāja vietējās amerikāņu skolās, lai izglītotos šinī sabiedrībā, bet
latviešu valodu, vēsturi, ģeogrāfiju, folkloru, paražas apguva papildskolās,
parasti sestdienās vai svētdienās, reizi nedēļā. Izveidojās arī vasaras
vidusskolas = 6 nedēļu gari kursi, kas notika latviešu valodā un vidē, kur kopā
ar mācībām risinājās arī kopīga vasaras nometnes dzīve.
Sākumā lietoja (pārspieda un atkal tālāk lietoja)
skolas grāmatas, ko kāds pa kādai bija paķēris līdzi no Latvijas saviem
bērniem; tad grāmatas sāka rakstīt tieši šādam - skološanās un mācīšanās
nolūkam. Amerikas Latviešu apvienības Apgāds pa šiem gadiem ir izdevis daudz
mācību grāmatu, sastādītu tieši trimdas skolu vajadzībām – gan gramatikas, gan
literatūras, gan vēstures, gan ģeogrāfijas viela – tā ir apstrādāta un veidota,
lai to varētu "izņemt", apmēram 30 dienas katru gadu satiekoties. Ar
laiku valodas zināšanas bērniem ģimenē kļuva arvien trūcīgākas, jo labākā
gadījumā – nebija tiešu ikdienas kontaktu ar latviski runājošiem cilvēkiem ārpus ģimenes, sliktākā gadījumā – arī ģimenē
nebija iespējas vai gribēšanas runāt latviski.”
Juris Mazuts par
trimdas latvieti un latvieti kā tādu raksta:
No tīri tehniskā viedokļa, šodien saukt sevi par
latvieti nozīmē – būt Latvijas pilsonim (arī, ja tādu statusu apstiprina “otrā
pusē”). Pārējie visi esam latviskas izcelsmes amerikāņi, kanādieši,
austrālieši, zviedri, utt. Tāds sadalījums, ievērojot Latvijas neatkarības
atjaunošanu, nav apstrīdams. Vienkārši – esam vai neesam.
Droši dati rāda, ka II pasaules kara laika bēgļu
gaitās uz rietumiem devās, aptuveni, 120000 latviešu; austrumu virzienā
aizvesti, aizvilināti un/vai aizbraukuši tik pat daudz, ja ne vairāk. Trimdas
50 gados izaugušas 2–3 jaunas paaudzes, esam “vairojušies”, bet formālās
latvietības no sākumskaitļa palikuši tikai, apm., 13%.
Būt vai nebūt? Ikdienā apzināti tādus jautājumus
necilājam, bet tie tomēr iedarbojas pie katras sīkas izvēles – tālāk veidojot
gaisotni, kas latviskumam gādā pastāvēšanas iespējas…vai pieļauj putēšanu.
Izejas
punkts katram no mums ir viens un tas pats: ar lielāku vai mazāku pārliecību
sakām: “Gribu latvisko!” […]
Tiešākais ceļš uz koncentrētu (un ikdienas)
latviskumu ir – pārcelšanās uz dzīvi Latvijā, lai kādas tur nebūtu sagaidāmās
iespējas, problēmas. Dažiem tāds gājiens tomēr sagādā vilšanos…un tie atgriežas
ārzemju diasporā. Tur liela bijušo trimdinieku daļa dažādu iemeslu – jauktu
laulību, inerces, vienaldzības, izolācijas – dēļ jau asimilējušies vai tālu
aizgājuši no latviskuma. [3]
Inta Šradere, ALA Kultūras nozares vadītāja.
Manuprāt, svarīgākais latvietības saglabāšanā ir
latviešu skola, iespēja bērniem būt ar savējiem, doties kopīgās nometnēs, vasaras
vidusskolās un tagad arī “Sveika Latvija!” ceļojumos, kas padara Latviju
konkrētu mūsu jauniešiem. Mums ir ļoti
daudz jauktu ģimeņu, kuru bērni izaug par latviešiem, ja tiem ir latviešu
sabiedrība, kas par tiem rūpējas. Ļoti liela nozīme ģimenēs ir arī vecmāmiņām.
Liela loma piederības sajūtas uzturēšanā, tautiskās
gaisotnes radīšanā un mūsu kultūras uzturēšanā ir bijusi dziesmu svētkiem, kas
ir atkārtoti rīkoti gan visas Amerikas mērogā, gan Rietumkrastā un Kanādā.
Dziesmu svētku laikā, kad pulcējas latvieši no visām
Amerikas malām, bez dziedāšanas un dejošanas notiek rakstnieku rīti, tēlotājas
mākslas izstādes, teātri, dažādu kopu saieti, draudzību uzsākšana vai
atjaunošana.
Cilvēki aizbrauc mājās iedvesmas un darba spara
pilni.
Amerikā bez tam arī notiek 3´3 nometnes, kur mēs mācāmies par latviešu lietām, kā
darināt latviskus rokdarbus, kā turēt latvisku virtuvi, dziedam, ejam rotaļās
un izbaudām latvisku vidi un latviešu kultūru tās visplašākajā nozīmē.
Visur, kur ir latvieši, ir latviešu grāmatas.
Mums ir visu radošo nozaru apvienības, kas vieno un
atbalsta radošos māksliniekus. Mēs
rīkojam koncertus, izstādes, teātrus (pēdējā laikā to gan ir mazāk) un dažādas
daiļamatniecības skates un tirdziņus.
Biruta Sūrmane par “Sveika, Dzimtene” braucienu
1998. gada vasarā, pēc ceļojuma.
“Pirms brauciena, ceļojuma plānus ar draugiem
pārcilājot, gadījās dzirdēt pārmetumu, ka mēs Latviju redzēšot tikai ar tūristu
acīm un nevis tādu, kāda tā ir ikdienas skarbumā. Atgriezusies domāju, ka ar
medaļas skarbo pusi katrs varēja iepazīties, satiekoties ar radiem un palasot
vietējās avīzes. Katrā ziņā Latvijas ekonomiskie rādītāji pēc mūsu apmeklējuma
droši vien cēlās par vairākiem punktiem, kaut vai tādēļ vien, ka ceļojuma
dalībnieki pie katras izdevības īsti amerikāniskā alkatībā metās pirkt
suvenīrus, it īpaši dzintarus, nemaz nerunājot par prāvās grupas apgrozījumu
naktsmītnēs un restorānos.
Kāds gudrinieks esot teicis, ka neviens neceļo izpriecas dēļ. Cilvēks ceļo, lai redzētu un mācītos. Domāju, ka organizētā grupas ceļojumā mēs redzējām un arī mācījāmies daudz vairāk nekā iespētu, ceļojot katrs uz savu roku, kaut arī daudz kas vēl palika neredzēts un pat gaŗāmbraucot nepieminēts. Tādēļ droši vien, ka es nebiju vienīgā, kas lidostā atvadas mājot teica vai klusi nodomāja pie sevis: “Uz redzēšanos, dzimtene!”
Arturs Rubenis – par latvietību trimdā
Pašlaik nobeidzu “Klīvlandes ziņu” noindeksēšanu,
1965.–1998.g. Būtu interesanti izšķirstīt nekrologus vien, meklējot
motivācijas, kāpēc tautieši svešumā ir turējušies vienkopus sabiedriski.
Darba grupa, kas sastāv no 5 cilvēkiem, veido
grāmatu “LATVIEŠU SIMTGADE KLĪVLANDĒ“ (LSK). Katram ir savi pienākumi, atkal
vācot talciniekus palīgā. Grāmatas uzrakstīšanai esam savākuši 9000 USD, galvenokārt
pašas drukāšanas izdevumiem. Viss darbs ir brīvprātīgs pasākums. Tā ir tipiska
parādība latviešu sabiedrībai Amerikā: atskaitot tiešos izdevumus par
materiāliem, visas nodarbības veic ar talcinieku palīdzību. Tāpēc tas ir MŪSU
pagasts, kur katrs pielicis savu roku. Pa laikam gan arī mums parādās pa
īpatnējam indivīdam, kuri neizprazdami šo tradīciju rituālu, lūko noniecināt
vērtības nozīmi. To dara vairāki rakstnieki savos rakstos un apliecinādami savu
aprobežotību. Bet tas tā neizbēgami ir katrā sabiedrībā un par to nevar
pārliecīgi skumt. Atskaitot fakta konstatējumu. Manā gadījumā, iebraucot
Amerikā, bija skaidrs, ka es neasimilēšos, darīšu visu, lai dzīvotu latvisku
dzīvi. Man ir skaidra mana “latviskās dzīves” definīcija…
Andris Straumanis, Mineapole, Minesota, ASV (andris@bitstream.net)
ASV, protams, pastāv tādas nacionālās organizācijas
kā ALA un ALJA. Neesmu biedrs ne vienā, ne otrā, tātad ir grūti man pateikt,
vai šīs organizācijas kaut cik ietekmē ASV latviešu sabiedrību. Domāju, ka abas
cenšas uzturēt latviešu kultūru ASV, lai gan ALJA varbūt ne tik daudz.
Ir arī baznīcas, lielākoties luterāņu (mums šeit arī
ir katoļi, baptisti, un dievturi), kas cenšas uzturēt latviešu sabiedrību savā
veidā Baznīcām, diemžēl, ir grūti, jo veco draudzes locekļu skaits samazinās,
kamēr jaunie nenāk klāt.
Ir arī daudzas vietējās organizācijas (piemēram,
kori, tautas deju ansambļi, teātri, Daugavas Vanagi, utt.), kas mēģinājuši šo
to izdarīt lietas labā. Tad vēl ir tādi pasākumi kā 3X3 nometnes, vasaras
nometnes un Dziesmu svētki.
Viss jau ir labi un skaisti, taču man šķiet, ka laba
daļa interese par latviešu lietām ir zudusi kopš 1991.g. augusta. Kamēr Latvija
vēl nebija atguvusi savu brīvību, mums šeit bija kopējs mērķis, kopēja
motivācija, turpināt saudzēt mūsu latviskumu. Kāpēc bija (ir) tāda lieta kā
"trimda"? Lai turētu cieši tos principus, to kultūru, kas Latvijā
bija apdraudēta.
Ar 1991.g. augustu tas viss mainījās. Jā, ir tie,
kas saka, ka šodien trimdas jēdziens ir vēl svarīgāks, ņemot vērā politisko, ekonomisko,
sabiedrisko, un kulturālo situāciju dzimtenē. Manuprāt, mūsu kopējā motivācija
vairs nav, un tamdēļ katram jāmeklē pašam sava motivācija turpināt interesi par
latviešu kultūru ASV.
Manuprāt mans "latviskums" ir palicis
svarīgāks un dzīvāks kopš 1991.g. augusta. Tajā laikā biju 3´3 nometnē Gaŗezerā (Mičigānas štatā) un mēs,
dalībnieki no ASV un Kanādas, dabūjām dzīvot līdzi notikumiem Maskavā un
Latvijā. 1993.gadā mēs, visa ģimene, pirmo reizi aizbraucām uz Latviju. Kopš
tās reizes, esmu atgriezies vēl trīs reizes, divās no tām ar savu meitu.
Nezinu vēl, vai varētu dzīvot Latvijā, bet tā kā
gribētos. Vismaz man ir tā iespēja aizbraukt un "uzlādēties."
Vietējā sabiedrībā (Mineapolē, Minesotas štatā)
neesmu pārāk iesaistīts, lai gan, jau ceturto gadu esmu mūsu latviešu skolas
pārzinis. Neesmu dzimis un uzaudzis Mineapolē, tātad daudz vietējie latvieši
man joprojām ir sveši.
Savu latviskumu uzturu – nē, man drīzāk jāsaka,
dzīvoju – arī citos veidos. Kopā ar savu biznesa partneri veidoju
"SVEIKS.com" lapiņas tīmeklī. Lasu latviešu laikrakstus (Dienu,
Fokusu, Neatkarīgo) un žurnālus (Rīgas Laiku, Santu), caur Internetu klausos
Latvijas radio un Radio SWH, lasu grāmatas, un traki pērku kompaktdiskus (vai
cik labi, ka veikali Rīgā tagad pieņem kredītkartes!).
Domāju, ka esmu laimīgs, jo man arī jau vairākus
gadus interesē veclatviešu dzīve Amerikā (t.i., latvieši, kas ASV ieceļoja
pirms Otrā Pasaules kara).
Esmu pētījis viņu pēdas gan šeit, gan Rīgā. Patlaban
rakstu savu doktora grādu - diplomdarbu par veclatviešu presi ASV.
Mana motivācija? Nu, vienkārši gribu. Jūtos ērti,
kad esmu starp latviešiem, kad esmu Latvijā.
Arī vēlos, lai meita uzturētu savu latvietību. Viņai
ir tekoša valoda un gramatika labāka nekā man bija viņas vecumā. Viņai ir
bijusi iespēja būt Latvijā trīs reizes, un viņai tagad tur ir "dzīvi"
radi un draugi. Viņa varbūt arī šogad piedalīsies "Sveika, Latvija!"
braucienā.
Amanda – “Par un ap 3´3”
Mēs te patiešām darām daudz, lai uzturētu savu latvietību.
Jūtamies arī kā "īsti" latvieši! Lai gan es pati nekad neesmu
dzīvojusi Latvijā (man ir 28 gadi, dzimu te Amerikā, mana māte ir dzimusi
Latvijā), esmu tomēr tur trīs reizes ciemojusies, uzturu kontaktu ar radiem un draugiem
Latvijā, tekoši runāju latviski, esmu absolvējusi trīs latviešu skolas, un varu
teikt, ka tiešām jūtos kā latviete.
Ir grūti uzturēt savu kultūru, kad visapkārt skan
cita valoda un cita kultūra. Jābūt stūrgalvīgam! Laimīgā kārtā, lielākās
pilsētās dzīvo vairāki latvieši un ir izveidojusies latviešu sabiedrība. Te, kur es dzīvoju (uz laukiem Viskonsīnas
pavalstī), ir ļoti maz latviešu, un nav daudz iespēju uzturēt kultūru. Tādēļ
uzturu kontaktus ar ģimeni un latviešu draugiem Mineapolē, kur es uzaugu.
Diemžēl, pēdējos gados, kopš Latvijas atbrīvošanas,
tā sabiedrība te kļūst mazāka un mazāka. Nemāku teikt, vai tā ir dabīga
parādība, un pēc divām paaudzēm esam jau diezgan asimilējušies amerikāņos? Vai
varbūt tas ir Latvijas brīvības dēļ, un latvieši te visus spēkus tagad virza uz
Latviju? Varbūt abu iemeslu dēļ?
Elvīra Čalupski – 1987. gadā PBLA izdotajā gada
grāmatā “Latvija Šodien”.
Uz Latviju braucu pirmo reizi pēc 43 gadiem, lai kaut vēl
reizi redzētu mīļo dzimteni; tuvu piederīgo man tur vairs nav. Brauciens bija
ilgs un nogurdinošs, bet, autobusam iebraucot Latvijā, visi kļuvām modri un
priecīgi. Rīgā pie viesnīcas citus atbraucējus sagaidīja draugi un piederīgie
ar ziediem un asarām acīs, sabraukuši no visām Latvijas malām.
Kas notika 14. jūnija vakarā pie Brīvības
pieminekļa, to katrs jau lasījis avīzēs. Nākamās dienas vakarā latviešu
jaunatne atkal bija sapulcējusies ap pieminekli un aplaudēja katram, kas gāja
nolikt ziedus. Redzēju viņu sejās gan tēvzemes mīlestību un lepnumu, gan arī
spītu pret okupantiem. Asaras man bira kā pupas, sēdot uz parka soliņa. Latvju
jaunatne mostas! Dievs, sargi viņus visus! Dievs, svētī mūsu dzimteni un tautu!
Ļauj mūsu tautai pašai būt noteicējai mūsu zemē. Tai brīdī nolēmu, ka savā
senču zemē runāšu TIKAI latviski.
Blakus uz soliņa sēdēja divas krievietes. Viena
prasīja otrai, kas notiek, kāpēc jaunieši nes ziedus un liek pie pieminekļa.
Otra paraustīja plecus un teica: “Tie duraki latvieši!”
Latvijā dzīvojošie latvieši brīnās, ka mēs pēc tik
ilgiem svešumā nodzīvotiem gadiem runājam skaidrā latviešu valodā. Vairāki
izteica prieku par to, ka Latvijas skolās sākot lasīt arī Jaunsudrabiņa darbus
un cer, ka tas esot tikai sākums. Viņi uzskatot visus ārzemēs dzīvojošos
latviešus par vienas tautas piederīgiem.
Braucot atpakaļ, pie Latvijas robežas nolikām
ziedus. Nodziedājām “Daugav’ abas malas” un “Nevis slinkojot un pūstot”. Vai
kādreiz varēsim dziedāt arī mūsu tautas lūgšanu “Dievs, svētī Latviju”?
Vaira Paegle - par savu darbību Latvijā un Latvijas
labā (vairap@parks.lv).
Līdz 1987. gadam, kad pirmo reizi atgriezos Latvijā,
mana saistība ar organizēto latviešu sabiedrību bija vietēja mēroga - skola,
koris, baznīca, un tikai tāpēc, ka mana meita bija tas dzinējspēks.
Latvijas brauciens izmainīja manu dzīvi - no ASV
"yuppie" kļuvu par baltiešu aktīvisti Konektikutā, bet 1991. gadā par
ALA vice-prieksšēdi un 1993. gadā tiku ievēlēta PBLA prieksšēdes amatā.
Pirms Latvijas neatkarības atjaunošanas, centrālo
organizāciju galvenais uzdevums bija vienkāršs - turēt dzīvu Latvijas neatkarības
ideju, lobēt pie starptautiskām organizācijām un nodrošināt, lai nākamās
trimdas paaudzes izaugtu latviskas un nacionāli domājošas. Pēc neatkarības
atgūšanas, mērķi kļuva neskaidri - latvietības saglabāšana bija pašmērķis.
Vislielāko lomu latvietības saglabāšanā ārzemēs
spēlē ģimene - vecāku griba (arī finansiālā) atbalstīt, bet neuzspiest bērniem
latvietību, līdzdalība latviešu nometnēs un citos pasākumos un latviešu draugi.
Latvietībai jābūt pievilcīgai, nevis noraidošai.
Uzņemoties PBLA priekšsēdes amatu, man bija
jāizvirza jauni uzdevumi. Izvēlējos latviešu apzināšanu pasaulē - apceļoju
zemeslodi un uzsāku dialogu ar Krievijā dzīvojošiem latviešiem. Vēsturiska bija
Krievijas latviešu kongresa uzņemšana PBLA, pret ko gan nobalsoja Austrālija.
Ļoti svarīgs joprojām ir GAKC projekts, kas sniedz
atbalstu latviešu ģimenēm. Publicēju rakstus “Dienā” par parlamentāras
demokrātijas lēno attīstību Latvijā.
Nekad neuzņemos kādu funkciju vai amatu ilgāk kā 4-5
gadus, jo pārāk ilga sēdēšana vienā krēslā padara cilvēku neefektīvu. Man
nevien interesēja Latvijas politika, bet arī nolēmu ka, lai mani uzklausītu un
man ticētu, jādarbojas politikā - nevar tikai kritizēt. Kaut gan man bija
vairāki piedāvājumi, izvēlējos “Tautas Partiju”, jo tur bija cilvēki, ideoloģija
un vadība, kas man likās vispēcīgākā.
Nenožēloju nevienu dienu Latvijā, kaut gan ir bijuši
arī grūti brīži. Tādos parasti atgādinu sev, ka neviens man nespieda darīt to,
ko daru - tā bija mana brīva izvēle.
Pirmsvēlēšanu laikā cīnījos ar sajūtu, ka trūkst
kompetences - jo par lauku, pensionāru, izglītības un citām problēmām nerunāja
no pieredzes. Kad tiku pārliecinoši ievēlēta un sāku darboties Saeimā, jutos
daudz drošāka. Darba ir daudz, ja grib kvalitatīvi strādāt.
Protams, trūkst ģimenes, bet viņus tāpat neredzētu
darba dēļ. Man ir vairākas lietas, ko gribu paveikt - padarīt politiķus
pieejamākus, bez augstprātības. Cīnīties pret korupciju un valsts mantas
izsaimniekošanu. Radīt izpratni par to, ka esam parlamentāra republika - ka
ierēdniecība ir atbildīga Saeimai un ka Saeimas uzdevums ir kontrolēt valdību,
vērot tās politiku un likt atskaitīties saskaņā ar tās deklarētiem principiem.
Galvenais - uzturēt saikni ar tautu un uzklausīt tās viedokļus.
Šo dažādo cilvēku
dažādie viedokļi, domājams, spilgti ataino situāciju, kāda bija un kāda ir.
Šobrīd ārzemēs latvieši cīnās par savas kultūras saglabāšanu – tur, diasporā.
Vienlaikus Latvijas valsts samērā vāji nodrošina ‘trimdinieku’ repatriāciju. Ja
attiecībā uz likumdošanu šis jautājums it kā ir kārtībā, tad vide nav
piemērota, lai tautieši spētu pilnībā repatriēties. Ne tikai tautas nosodošā
attieksme pret ārvalstu latviešu skaļajiem tēvzemes mīlestības vārdiem ir
traucēklis. Latvija nespēj nodrošināt materiālo bāzi – algas te ir zemākas kā
ārvalstīs, bet cenas proporcionāli augstākas; trimdinieku trešajai un
jaunākajai paaudzei Latvijā nav reālas vietas, kur iesākt dzīvi, kur
iesakņoties.
1995. gada
21. septembrī tika pieņemts Repatriācijas likums. Tajā teikts:
"Tagad, kad atjaunota neatkarīgā Latvija, Latvijas Republika atbalsta
latviešu tautas atkalapvienošanos un aicina latviešus un līvus, kuri apzinās
savu piederību Latvijai, atgriezties savā etniskajā dzimtenē".
Repatriācija ir
Latvijas sabiedrības integrācijas un LR pilsoņu kopuma vienotības nostiprināšanas
svarīgs priekšnoteikums. Nepieciešams likvidēt šķēršļus, kas traucē
repatriantiem īstenot ar pārceļošanu saistītās ieceres. Latvija var ne tikai
uzturēt un attīstīt latviešu valodu un kultūru pašā Latvijā, bet arī veidot
integratīvus sakarus ar latviešiem, kuri dzīvo ārpus Latvijas.
Ārzemēs dzīvojošo latviešu
starpā ir arī tādi, kuri ir dzimuši ārzemēs un pamazām zaudē latviešu valodu,
nav aktīvi latviešu kopienu dalībnieki u.tml. Dažādām ārzemju latviešu grupām
ir dažādi un atšķirīgi sakari un saites ar Latviju - gan pilsonības un
vēsturiskās apziņas, gan arī latviešu valodas prasmes un ideoloģiskās
attieksmes nozīmē.
Pēc Latvijas neatkarības
atgūšanas daudzi ārzemēs dzīvojošie latvieši sāka interesēties par atgriešanās
iespējām. Sakarā ar šo faktu tika radīts Repatriācijas likums, kura viens no
svarīgākajiem mērķiem ir veicināt cittautiešu brīvprātīgu atgriešanos savā
etniskajā dzimtenē.
Repatriantam, ierodoties
Latvijā, nākas saskarties ar vairākām problēmām – piemēram, apgrūtināta ir
dzīvojamās platības iegūšana; profesionālā pārkvalifikācija (jo ne vienmēr te
var nodarboties ar to pašu, ar ko ārvalstīs); latviešu valodas papildus apguve;
bezdarbnieka pabalsta saņemšana līdz darba atrašanai.
Latvijas valsts deklaratīvi
atbalsta latviešu nācijas atkalapvienošanos, bet palīdzība šim nolūkam nav
mērķtiecīga un konsekventa.
Pastāv ļoti daudz ārzemju
latviešu sabiedrisko organizāciju, daudzu darbība pēc Latvijas neatkarības
atjaunošanas ir vērsta uz kontaktu un sadarbības paplašināšanu ar Latviju. Tomēr
arvien vairāk ārzemju latviešu organizācijas sastopas ar finansiālām,
organizatoriskām un citām grūtībām.
Nepieciešams nodrošināt
repatriantiem morālu, sadzīvisku un finansiālu atbalstu, lai veicinātu viņu
atgriešanos uz pastāvīgu dzīvi Latvijā - integrēšanos latviskajā vidē.
Lai veidotu repatriantu un
imigrantu integrācijas sistēmu Latvijā, nepieciešama visu ministriju un daudzu
sabiedrisko organizāciju cieša sadarbība. Ar Repatriācijas jautājumiem Latvijā
strādā Repatriācijas centrs, turklāt 10 gadu laikā šī problēma ir apskatīta
vairākkārt. Diemžēl tikai teorētiskā līmenī pagaidām – piemēram, 1999. gada
pavasarī notika vairāki semināri, kuros tika apspriesta valsts programmas
koncepcija “Sabiedrības integrācija Latvijā”.
1998. gada augustā,
divas nedēļas atrodoties kopā ar ASV latviešiem ("Sveika, Latvija! –
II" ietvaros) - iejūtoties trimdas latviešu vidē un aprakstot viņu
ceļojumu pa savu senču zemi – Latviju, radās neliels izbrīns par viņos
izveidotajām un uzturētajām patriotisma rezervēm. Diemžēl, ceļojuma laikā nācās
sastapties ar daudzu vietējo iedzīvotāju negatīvu attieksmi pret jauniešiem ar
it kā uzspēlētām Tēvzemes mīlestības jūtām utt. Mums, vietējiem latviešiem, ir
grūti aptvert to, kā latvietis, dzīvodams kaut kur tālu prom var zināt, kas Latvijai ir svarīgs, nozīmīgs
un kā var mīlēt zemi to nemaz neredzot?! Vai var būt maz jebkāda mīlestība pret
Latviju, kas nodota no paaudzes paaudzē – vismaz 3 paaudžu garumā?
Jāpiekrīt, ka nākamā paaudze
nebūs ne uz pusi tik patriotiski noskaņota, jo tās labās atmiņas par Dzimteni
jau glabāsies tikai vecvecvecāku prātos. Tomēr – uzdosim jautājumu sev: Vai mēs
veicinām kaut kādā veidā šo latvietības saglabāšanu? Vai esam par to, lai
nodrošinātu pienācīgus apstākļus savā zemē?
Ir izveidojušies vairāki
objektīvi iemesli, kas ārvalstu latviešiem traucē īstenot sev un citiem doto
solījumu – atgriezties Latvijā.
Tie, kas no Latvijas
aizbrauca, jau ir sirmgalvji, - nākamās paaudzes dzimušas ārpus Latvijas.
Okupācijas laiks ir bijis cilvēka mūža garumā, kurā ir vieta gan mīlestībai,
gan darbam, bērniem, mazbērniem, savai mājai, savam zemes stūrītim, tuvinieku
kapiem. Zeme, kurā viņi uzturējušies, ir kļuvusi par viņu pašu izkoptām un
lolotām mājām. Tie visi ir ļoti svarīgi faktori, kas var kavēt cilvēka
pārcelšanos uz dzīvi citā vietā, bieži vien - otrā zemeslodes malā, ikdienišķi
neaizsniedzamā attālumā. Turklāt - šodienas Latvija nav un nevar būt tā, ko
bēgļi pameta 1944.gadā.
Latvija gadu gaitā ir
piedzīvojusi ļoti daudz pārmaiņu un šīs pārmaiņas turpinās vēl šodien. Tas
nozīmē, ka atgriezties burtiskā nozīmē nav iespējams - var tikai pārcelties uz
dzīvi Latvijā tādā, kāda tā ir tagad.
Latvijai, kļūstot brīvai,
lielākais vairākums ārzemju latviešu ir apsvēruši iespēju atgriezties Latvijā.
Dzīve vidējai un jaunākai paaudzei ir veidojusies ārpus Latvijas, tādēļ
izšķirties jo sevišķi grūti - ar mītnes zemi saistās visa iepriekšējā dzīve.
Izšķirties traucē arī Latvijas vēl nedrošā politiskā situācija un atmiņas par
padomju režīma represijām. Daudzas lietas liekas nepieņemamas - tās nesakrīt ar
vecvecāku vai vecāku stāstīto par Latviju un latviešu tikumiem. Latvija un visa
pasaule gadu gaitā ir stipri mainījusies, taču vecākās paaudzes dzīves stāsti
un atmiņas bieži vien ir idealizēti, pārspīlēti, pat šķietami nereāli. Ārzemju
latvietim nepieņemams ir arī tas, ka bieži vien daudzas lietas Latvijā nesakrīt
ar mītnes zemē ierastajiem tikumiem, sadzīvi, darba stilu un cilvēku
savstarpējo attiecību modeļiem. Līdz ar to rodas problēmas saprasties, rodas
diskomforts un zināma neziņa - kā dzīvot.
Tiem latviešiem, kas tomēr
no Rietumiem Latvijā atgriezušies, bijusi būtiska ietekme uz Latvijas attīstību
- gan sākot ar atmodas laika procesiem, gan tagad, ienesot Latvijas dzīvē
rietumniecisku domāšanu, darba stilu, svešvalodu zināšanas, domu un personības
brīvību.
No Rietumiem repatriējušos
varētu iedalīt trīs grupās. Vieni ir tie, kas Latvijā jūtas ļoti labi, kas
atraduši savām spējām un interesēm atbilstošu nodarbošanos, nodibinājuši
ģimenes. Šie cilvēki ir gatavi integrēties Latvijas sabiedrībā, pieņemt dzīvi
Latvijā tādu, kāda tā ir, cenšoties saskatīt tajā labo.
Otri ir tie, kurus varētu
dēvēt par “zaudēto paaudzi”, kas, atgriezušies Latvijā, nejūtas šeit labi, bet
nespēj braukt arī atpakaļ, jo mītnes zemi neizjūt kā savas mājas. Labi viņiem
nav ne Latvijā, ne ārpus tās. Šādi repatrianti parasti kontaktējas savā starpā,
jo labāk viens otru izprot.
Trešā grupa ir tie, kas
Latvijā dzīvot nespēj, tādēļ dodas atpakaļ. Iespējams, ka Latvijā pārsteigusi
vientulība, zudis ierastais dzīves stils un saturs.
Ko varam darīt, lai
veicinātu tautiešu atgriešanos no Rietumiem? Un vai mēs to gribam? Jautājumi,
kuri jāuzdod mums katram sev: Ko esmu
darījis latviešu tautas mūžības labā? Vai esmu visur un vienmēr stāvējis par
latvietību? Vai neesmu savu galvu noliecis nelatviskā un svešā priekšā? Vai
esmu par latviskās kultūras saglabāšanu?
Ir nepieciešams, lai mēs
darītu pieejamu informāciju par atgriešanās iespējām visiem, kam tā interesē,
kā arī - šī informācija būtu periodiski jāatkārto. Latviešiem ārzemēs trūkst
zināšanu par darba iespējām Latvijā, par izglītības iespējām bērniem, par
medicīnas stāvokli, pensijām, nodokļiem utt. Informācijai par šo visu jābūt
bāzētai uz Rietumu pieredzi un izpratni, - jāpaskaidro, kā un kas Latvijā
atšķiras no pierastā un zināmā mītnes zemē.
Kādi jautājumi un problēmas
uztrauc iespējamos repatriantus?
Pirmkārt, tas ir jautājums
par medicīnisko aprūpi. Medicīniskās apdrošināšanas garantijas mītnes zemē,
pārceļoties uz Latviju, tiek, zaudētas. Latvijā tās no jauna jāmeklē, turklāt
jāpierod pie pavisam citām pastāvošām medicīniskām un sabiedriskām izpausmēm.
Otrkārt, tās ir pensijas.
Daudziem rodas problēmas ar pensiju saņemšanu, sevišķi tiem, kas nav ieguvuši
mītnes zemes pavalstniecību. Jāpanāk starptautiskā vienošanās, kas garantētu
neierobežotu nopelnītās pensijas saņemšanu.
Daudzus prātus nodarbina arī
problēma – kur dzīvot? Garantēta dzīvokļa izīrēšanas tūlītēja iespēja ir
paredzēta tikai tiem repatriantiem, kuri atbilst politiski represētas,
nelikumīgi notiesātas un pēc tam reabilitētas personas statusam. Ieteicami būtu
atbraukt uz vairākiem mēnešiem padzīvot Latvijā un sameklēt piemērotu objektu,
tad izremontēt to, tikai pēc tam pārcelties uz dzīvi pilnībā. Veciem ļaudīm šī
“kur dzīvot” problēma ir vēl spilgtāk saasināta. Latvijā nav Rietumu
standartiem atbilstošu pansionātu veciem, vientuļiem cilvēkiem – tādu
izveidošana prasa lielus līdzekļus, šo līdzekļu trūkst.
Viena no problēmām ir arī
lielā un komplicētā birokrātija, ar kuru nākas sastapties. Uztraucošs pasākums
ir gan dabūt nodokļu grāmatiņu, gan ierakstīt īpašumus zemesgrāmatā un iekārtot
telefona līniju, utt. Repatriantiem informācijas par šo procesu kārtošanu
diemžēl trūkst.
Ņemot vērā augsto bezdarba
procentu Latvijā, darba meklējumos paiet vairāki mēneši, kā arī repatrianti
spiesti saskarties ar profesionālās pārkvalificēšanās problēmām, netiek
nodrošināta bezdarbnieku pabalsta saņemšana līdz darba atrašanai.
Diemžēl ārzemēs parasti
dzirdami pārspīlēti stāsti par Latvijas noziedzību. Patiesībā Rīgā ir tādas
pašas problēmas kā jebkurā lielpilsētā, tomēr Latvijas policija nevieš uzticību
tās nepierastās, nerietumnieciskās izturēšanās dēļ.
Valsts gan aicina tautiešus
repatriēties, bet pēc ierašanās dzimtenē šiem cilvēkiem pašiem ir izmisīgi
jācīnās par eksistenci. Vieglāk ir tiem, kuriem Latvijā ir radi un draugi, kas
var palīdzēt atrast mājvietu un darbu, vairāk gan palīdzot ar labo gribu, jo
nav iespējams sniegt palīdzību bijušās mītnes valsts līmenī jeb sociālā ziņā.
Papildus grūtības ir tiem,
kuri neprot latviešu valodu. Šī problēma nav aktuāla rietumniekiem, jo tie
kopuši savu latvietību un valodu zina visi atbraucēji.
Repatriācijai no Rietumiem
faktiski nav būtisku, gluži nepārvaramu šķēršļu - ne materiālā, ne likumdošanas
ziņā, tomēr daudziem trūkst uzņēmības, kā arī motivācijas atgriezties.
Skaidrs, ka nekāda masveida
pārcelšanās uz dzīvi dzimtenē nenotiks. Daudzi turpinās Latviju apciemot
vasarās, daži izkārtos savu dzīvi, lai varētu vismaz pusi gada pavadīt Latvijā,
baudot Latvijas dabu un kultūras pasākumus, bet ziemā doties atpakaļ uz mītnes
zemi.
Rezumējot jāsecina, ka var
jau pieņemt dažādus normatīvos aktus, dažādas koncepcijas, bet svarīgāk lai
paši latvieši, kas dzīvo Latvijā izaug tādā līmenī, ka apzinās šīs problēmas un
vēlas tās risināt. Ne tikai valstiski ir svarīgi sakārtot attiecības starp
Latvijas valsti un tiem cilvēkiem, kas ir emocionāli saistīti ar Latviju.
Katram sevī šīs attiecības ir jāsakārto. Mums jāapzinās, ka latvieši ir dažādi
– tikai tad varēs notikt pilnvērtīga sabiedrības integrācija.
Mums jāizdala arī tie
ārzemēs dzīvojušie tautieši, kas vēlas atgriezties, no tiem, kas to nevēlas.
Tiem, kas vēlas, jāpalīdz to izdarīt. Bet ar tiem, kas nevēlas, jāsadarbojas,
lai kopīgiem spēkiem celtu mūsu valsts statusu – ekonomiski, politiski,
kultūras jomā, jebkā. Nekam nevajadzētu būt par šķērsli kopējai vienotībai –
galu galā latvieša mentalitāte ir sīksta – un tā saujiņa latviešu, kas ir
ārzemēs, mums būtu jāatbalsta tikpat centīgi, kā viņiem mums.
Ir Mātes laiks, kad
jāpulcina un jāaprūpē visi gara
bērni, kad vienotās, brīvās Latvijas labad, visas tautas labad jādzīvo ar
saukli: “Vienoti – kultūrai!”
Latviešu rūpes par latviskās kultūras specifiku
meklējamas jau Atmodas laikmeta sākuma posmā, kad latvieši, līdzīgi igauņiem,
somiem un citām mazām tautām, uzsāka savas nacionālās apziņas attīstības ceļu.
Kopš tautiskās kustības sākumiem līdz pat mūsu
dienām latvieši atradušies pastāvošas grūtības priekšā: kā pasaulei pierādīt un
iestāsīt, ka latvieši tik tiešām vispār eksistē kā atsevišķa tauta, kas
savukārt izskaidrotu un attaisnotu tās neatkarības centienus.[4]
Šķiet gluži neiedomājami, ka
varētu pienākt laiks, kad nebūtu vairs neviena, kas teiktu: es esmu latvietis.
Ārzemju latvieši var būt
neatsverami palīgi Latvijas tēla uzturēšanā un kontaktu nodibināšanā ar mītnes
zemes sabiedrību un valdību. Latvijas valstij ir ļoti nozīmīgi, ka tai ir šāda
kopiena ārzemēs, kas paliks mūsu zemes interešu aizstāvētāja un palīdzētāja
dažādās profesionālās jomās – mākslā, sportā, medicīnā, literatūrā u.c., trimdā
vēl joprojām atrodas liela daļa Latvijas inteliģences elites, kā arī liela
latviešu tautas daļa, kuriem ir aktīva iespēja ietekmēt Latvijas dzīvi,
nākotni, jo arī viņi ir Latvijas pilsoņi.
Latviskums detaļās
mainās no paaudzes uz paaudzi, kā arī ir atkarīgs no kultūras vai kultūrām, ar
kurām tas spiests saskarties. Bet latvietis ir sīksts savā būtībā, un turas pie
savas ideoloģijas – noturēt savu zemi.
Šodien mēs esam
saimnieki paši savā zemē. Lai kur mēs katrs neatrastos un nedzīvotu –
Latvija ir mūsu – visu latviešu. Bet mums visiem kopīgi – gan latviešiem mītņu
zemēs, gan latviešiem Latvijā – vajadzētu raudzīties uz SAVU, mūsu kopīgo zemi
ar bērna acīm – pilnām prieka un pateicības, un pieaugušā acīm, – kurās
jāatspoguļojas atbildībai.
[1] Anda Līce, “Diena”, 1996.gada 14.jūnijs
[2] Dainis Īvāns, Piedod un Palīdzi, Latvija!, “Latvija Šodien!”, 16.nr,
izdevn. Augstums, ASV, 1988
[3] Juris Mazutis, “Monreālas latviešu biedrības ziņotājs”, Kvebeka,
1998.’12
[4] Vaira Vīķe–Freiberga, Kultūras latviskums un īpatnība, “Karogs”,
izdevniecība “Karogs”, 1992’7/8
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru