Aizsargjoslas
ir noteiktas platības, kuru uzdevums ir aizsargāt dažāda veida (gan dabiskus,
gan mākslīgus) objektus no nevēlamas ārējās iedarbības, nodrošināt to
ekspluatāciju un drošību vai pasargāt vidi un cilvēku no kāda objekta kaitīgās
ietekmes.
Aizsargjoslu
likuma mērķis ir noteikt:
1) aizsargjoslu veidus un to
funkcijas;
2) aizsargjoslu izveidošanas,
grozīšanas un likvidēšanas pamatprincipus;
3) aizsargjoslu uzturēšanas un
stāvokļa kontroles kārtību;
4) saimnieciskās darbības aprobežojumus
aizsargjoslās.
Aizsargjoslu
veidi:
1) vides un dabas resursu
aizsardzības aizsargjoslas;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas;
3) sanitārās aizsargjoslas;
4) drošības aizsargjoslas;
Aizsargjoslu
izveidošanas, grozīšanas un likvidēšanas pamatprincipi un īpašuma lietošanas
tiesību aprobežojumi tajās
Aizsargjoslas nosaka ar šo Aizsargjoslu
likumu un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā attēlo teritorijas plānojumos.
Ierosinot tādu objektu būvniecību
(ierīkošanu), kuriem noteiktas aizsargjoslas, kā arī ierosinot šo objektu
paplašināšanu, ja paredzēts, ka pēc tās aizsargjoslas aizņems jaunas zemes
platības, objekta īpašnieks vai valdītājs attiecīgā objekta būvniecību
(ierīkošanu) saskaņo ar zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju vai -
normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos - informē zemes īpašnieku vai tiesisko
valdītāju, uz kura nekustamo īpašumu attiecas aizsargjosla, kā arī vietējo
pašvaldību par aizsargjoslu vai tās izmaiņām.
Aizsargjosla tiek grozīta, ja
saskaņā ar normatīvajiem aktiem maina aizsargjoslas platumu vai aizsargjoslas
lielums mainās, renovējot vai rekonstruējot objektu, kuram ir noteikta
aizsargjosla.
Aizsargjosla
tiek likvidēta, ja ir likvidēts objekts, kuram noteikta aizsargjosla. Objekta
īpašnieks vai valdītājs pēc objekta likvidēšanas par to informē Valsts zemes
dienestu. Objekta īpašnieks vai valdītājs grafiski attēlo aizsargjoslu robežas,
saskaņo tās ar attiecīgo pašvaldību un aizsargjoslu robežu datus iesniedz
Valsts zemes dienestam.
Ja aizsargjoslas lielums ir
noteikts tieši un bez papildu nosacījumiem, tās robežu grafiski attēlo Apgrūtināto
teritoriju informācijas sistēmas likumā noteiktajā kārtībā.
Vietējā pašvaldība grafiski attēlo
noteikto aizsargjoslu robežas un šo aizsargjoslu robežu datus iesniedz Valsts
zemes dienestam.
Gadījumos, kad vienā vietā
pārklājas vairāku veidu aizsargjoslas, spēkā ir stingrākās prasības un lielākais
minimālais platums. Visu veidu rīcība šajās vietās jāsaskaņo ieinteresētajām
institūcijām.
Vispārīgie
aprobežojumi aizsargjoslās
Vispārīgos aprobežojumus aizsargjoslās
nosaka likumi un Ministru kabineta noteikumi, tos var noteikt arī ar pašvaldību
saistošajiem noteikumiem, kas izdoti to kompetences ietvaros.
Ja objektam ir noteikta
aizsargjosla, tā īpašniekam vai valdītājam ir atļauts aizsargjoslā veikt attiecīgā
objekta ekspluatācijai, remontam, renovācijai, rekonstrukcijai nepieciešamos
darbus. Par to rakstveidā brīdināms zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs
vismaz divas nedēļas pirms darbu uzsākšanas, izņemot avāriju novēršanas vai to
seku likvidēšanas darbus, kurus var veikt jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Aizsargjoslās, kas ir
lauksaimniecības zemēs, plānotie ekspluatācijas, remonta, renovācijas un rekonstrukcijas
darbi veicami laikposmā, kad šīs platības neaizņem lauksaimniecības kultūras
vai kad ir iespējama lauksaimniecības kultūru saglabāšana, izņemot avāriju
novēršanas vai to seku likvidācijas darbus, kurus var veikt jebkurā laikā.
Pēc darbu veikšanas objekta
īpašnieks vai valdītājs sakārto zemes platības, lai tās būtu derīgas izmantošanai
paredzētajām vajadzībām, kā arī atlīdzina zemes īpašniekam vai tiesiskajam
valdītājam darbu izpildes gaitā nodarītos zaudējumus. Zaudējumu apmēru nosaka
un zaudējumus atlīdzina likumos noteiktajā kārtībā vai pēc savstarpējas
vienošanās.
Juridiskās un fiziskās personas,
veicot aizsargjoslās darbus, kuru dēļ ir nepieciešams objektus aizsargāt no
bojājumiem, pārbūvēt vai pārvietot, aizsardzības, pārbūves vai pārvietošanas
darbus veic pēc saskaņošanas ar attiecīgā objekta īpašnieku vai valdītāju. Ar
minētajām darbībām saistītās izmaksas sedz attiecīgā juridiskā vai fiziskā
persona vai - pēc savstarpējas vienošanās - objekta īpašnieks vai valdītājs.
Juridiskajām un fiziskajām personām
aizsargjoslās jāizpilda attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja likumīgās
prasības.
Pašvaldību un atbildīgo valsts
institūciju dienestiem kontroles un uzraudzības nolūkos atļauts apmeklēt
aizsargjoslu teritorijas jebkurā laikā saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto
kontroles veikšanas kārtību. Objektu īpašnieku vai valdītāju dienestiem kontroles
un uzraudzības nolūkos atļauts apmeklēt aizsargjoslu teritorijas jebkurā laikā,
iepriekš par to brīdinot zemes īpašnieku, bet, ja tiesības lietot zemi nodotas
citai personai, - zemes lietotāju.
Tāda objekta īpašnieks vai
valdītājs, kuram noteikta aizsargjosla, izmanto šo aizsargjoslu, nemaksājot
atlīdzību par nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu. Šis nosacījums
neierobežo nekustamā īpašuma īpašnieka, valdītāja vai lietotāja tiesības prasīt
viņam radīto tiešo zaudējumu atlīdzību.
Aizsargjoslu
noteikšanas metodika
Aizsargjoslu noteikšanas metodiku
nosaka Ministru kabinets pēc attiecīgo valsts institūciju priekšlikumiem.
Aizsargjoslu noteikšanas metodikā
ietver:
1) komunikāciju un objektu
ekspluatācijas un drošības prasības;
2) vides un cilvēka aizsardzības
prasības;
3) aizsargjoslu uzturēšanas un to
stāvokļa kontroles mehānismu;
4) informāciju par servitūtiem un
aprobežojumiem, kas saistīti ar attiecīgajiem objektiem, komunikācijām un to
aizsargjoslām;
5) kārtību, kādā aizsargjoslas tiek
ierīkotas un apzīmētas dabā.
Aizsargjoslu
uzturēšana un to stāvokļa kontrole
Vides un dabas resursu aizsardzības
aizsargjoslas un aizsargjoslas ap kapsētām un gar valsts autoceļiem par saviem
līdzekļiem kārtībā uztur zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, ja citos normatīvajos
aktos nav noteikts citādi.
Ekspluatācijas, drošības un
sanitārās aizsargjoslas (izņemot aizsargjoslas ap kapsētām un gar valsts un
pašvaldību autoceļiem un publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
dzelzceļa zemes nodalījuma joslu) par saviem līdzekļiem kārtībā uztur attiecīgā
objekta vai komunikācijas īpašnieks, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts
citādi.
Pienākumu uzturēt kārtībā
ekspluatācijas, drošības un sanitārās aizsargjoslas (izņemot aizsargjoslas ap
kapsētām un gar valsts un pašvaldību autoceļiem un publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras dzelzceļa zemes nodalījuma joslu) saskaņā ar
savstarpēju vienošanos var deleģēt zemes īpašniekam vai lietotājam.
Kārtību, kādā uzturamas
aizsargjoslas gar ielām pilsētās, ciemos un citās apdzīvotās vietās, nosaka
pagastu un pilsētu apbūves noteikumi.
Elektrisko tīklu gaisvadu līniju,
elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju un radiosakaru līniju torņu un antenu
mastu atsaišu aizsargjoslās kokus izcērt platībās, kuras noteiktas Aizsargjoslu
likumā vai attiecīgo objektu aizsargjoslu noteikšanas metodikā, kā arī apzāģē
augošu koku zarus vai vainagus, lai nepieļautu šo zaru uzkrišanu uz elektrisko
tīklu vadiem. Ārpus šīm platībām izcērt tikai tos kokus, kuri apdraud objektus.
Par apdraudošiem kokiem uzskatāmi koki, kuri aug ārpus elektrisko tīklu un elektronisko
sakaru tīklu gaisvadu līniju trasēm un no šo tīklu malējā vada atrodas
attālumā, kas ir mazāks par koka garumu, kā arī tad, ja pastāv vismaz viens no
šādiem nosacījumiem:
1) koki ir pastāvīgi novirzījušies
no vertikālās ass uz gaisvadu līniju pusi vairāk par 15 grādiem;
2) koki ir ar redzamām trupes
pazīmēm;
3) lapu koka stumbra diametrs 1,3
metru augstumā virs sakņu kakla ir mazāks par 1/100 no koka augstuma;
4) koki blakus gaisvadu līniju
trasei aug nenocirstā meža joslā, kuras platums ir mazāks par 30 metriem.
Aizsargjoslās mežos gar autoceļu un
dzelzceļu zemes nodalījuma joslas ārējām malām jāizveido mineralizēta pretuguns
josla ne mazāk kā 1,5 metru platumā, un tā ik gadu jāatjauno.
Aizsargjoslas gar autoceļiem un
dzelzceļiem, ap gāzesvadiem, gāzapgādes iekārtām un būvēm, gāzes noliktavām un
krātuvēm, ap ogļūdeņražu ieguves vietām, naftas, naftas produktu, bīstamu ķīmisko
vielu un produktu cauruļvadiem, tilpnēm, krātuvēm, pārstrādes un pārkraušanas uzņēmumiem
uztur ugunsdrošā stāvoklī. Uzturēšanas kārtību nosaka šo aizsargjoslu
noteikšanas metodikā.
Aizsargjoslās ietilpstošās
dzelzceļa zemes nodalījuma joslas ugunsdrošā stāvoklī uztur publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs.
Kokus cērt objekta īpašnieks vai
valdītājs, vai viņa pilnvarota persona par objekta īpašnieka vai valdītāja
līdzekļiem vai - pēc savstarpējas rakstveida vienošanās - zemes īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs. Mēnesi pirms ciršanas uzsākšanas objekta īpašnieks vai
valdītājs, vai viņa pilnvarota persona nosūta rakstveida informāciju zemes
īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts
citādi un ja darbība plānota īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, izņemot
Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības un neitrālo zonu, un
Dabas aizsardzības pārvaldei, kā arī rakstveidā saskaņo ar Valsts meža dienestu
plānoto darbību, izcērtamos kokus un to apjomu. Avārijas draudu novēršanai vai
tās seku likvidēšanai objekta īpašniekam vai valdītājam ir tiesības pirms
minētās informācijas nosūtīšanas nocirst atsevišķus kokus un apgriezt tos koku
zarus, kuri traucē vai apdraud šā objekta normālu darbību, par to iepriekš
paziņojot Valsts meža dienestam saskaņā ar Meža likumu. Objekta īpašnieks vai
valdītājs piecu dienu laikā pēc koku nociršanas informē par to zemes īpašnieku
vai tiesisko valdītāju.
Nekustamā īpašuma īpašnieks vai
valdītājs nodrošina objekta īpašniekam vai valdītājam piekļuvi objektam un tā
aizsargjoslai, lai varētu nodrošināt aizsargjoslas uzturēšanu un veikt
attiecīgā objekta ekspluatācijai, remontam, renovācijai un rekonstrukcijai
nepieciešamos darbus.
Aizsargjoslu
datu bāzes uzturēšana un aizsargjoslu reģistrācija nekustamā īpašuma valsts
kadastra informācijas sistēmā
Aizsargjoslu datu bāzes uzturēšanu,
aizsargjoslu un ar aizsargjoslām saistīto nekustamo īpašumu apgrūtinājumu
reģistrāciju nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nodrošina
Valsts zemes dienests. Aizsargjoslu datu bāzes izveides un uzturēšanas kārtību,
kā arī informācijas aprites kārtību nosaka Ministru kabinets.
Aizsargjoslu
stāvokļa kontrole
Aizsargjoslu stāvokļa kontroli
savas kompetences ietvaros veic:
1) pašvaldības;
2) piekritīgās ministrijas un to
pakļautībā vai pārraudzībā esošās institūcijas;
3) attiecīgā objekta vai
komunikācijas īpašnieks vai lietotājs.
Kārtību, kādā veicama kontrole
aizsargjoslās gar ielām pilsētās, ciemos un citās apdzīvotās vietās, nosaka
pagastu un pilsētu apbūves noteikumi.
Atbildība
par Aizsargjoslu likuma pārkāpšanu un strīdu izskatīšana
Juridiskās un fiziskās personas,
kas pārkāpušas šo likumu, saucamas pie atbildības saskaņā ar likumiem un citiem
normatīvajiem aktiem.
Personu saukšana pie
administratīvās atbildības, kriminālatbildības vai disciplinārās atbildības neatbrīvo
tās no pienākuma veikt atjaunošanas darbus vai, ja atjaunošana nav iespējama,
atlīdzināt nodarītos zaudējumus.
Civiltiesiskos strīdus, kas
saistīti ar aizsargjoslām un to radītajiem nekustamo īpašumu lietošanas tiesību
aprobežojumiem un apgrūtinājumiem, izskata tiesa.
VIDES UN
DABAS RESURSU AIZSARDZĪBAS AIZSARGJOSLAS
Vides
un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas tiek noteiktas ap objektiem un
teritorijām, kas ir nozīmīgas no vides un dabas resursu aizsardzības un racionālas
izmantošanas viedokļa. To galvenais uzdevums ir samazināt vai novērst
antropogēnās negatīvās iedarbības ietekmi uz objektiem, kuriem noteiktas
aizsargjoslas.
Ir šādi vides un dabas resursu
aizsardzības aizsargjoslu veidi:
1) Baltijas jūras un Rīgas jūras
līča piekrastes aizsargjosla;
2) virszemes ūdensobjektu
aizsargjoslas;
3) aizsargjoslas (aizsardzības
zonas) ap kultūras pieminekļiem;
4) aizsargjoslas ap ūdens ņemšanas
vietām;
5) mežu aizsargjoslas ap pilsētām;
6) aizsargjoslas ap purviem.
Baltijas
jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjosla
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes aizsargjosla izveidota, lai samazinātu piesārņojuma ietekmi uz
Baltijas jūru, saglabātu meža aizsargfunkcijas, novērstu erozijas procesu
attīstību, aizsargātu piekrastes ainavas, nodrošinātu piekrastes dabas resursu,
arī atpūtai un tūrismam nepieciešamo resursu un citu sabiedrībai nozīmīgu
teritoriju saglabāšanu un aizsardzību, to līdzsvarotu un ilgstošu izmantošanu.
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes aizsargjoslu iedala šādās joslās:
1) krasta kāpu aizsargjosla, kuras
platums ir atkarīgs no kāpu zonas platuma, bet nav mazāks par 300 metriem
sauszemes virzienā, skaitot no vietas, kur sākas dabiskā sauszemes veģetācija,
izņemot šādus gadījumus:
a) ja pilsētās ir apstiprināts
vietējās pašvaldības teritorijas plānojums, krasta kāpu aizsargjoslas platums
tajās nav mazāks par 150 metriem, obligāti iekļaujot tajā īpaši aizsargājamos
biotopus,
b) ja ciemu robežas ir
apstiprinātas un noteiktas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, krasta
kāpu aizsargjoslas platums šajos ciemos nav mazāks par 150 metriem, obligāti
iekļaujot tajā īpaši aizsargājamos biotopus un ņemot vērā vēsturisko apdzīvojuma
struktūru;
2) jūras aizsargjosla, kas aptver
pludmali un zemūdens šelfa daļu no vienlaidu dabiskās sauszemes veģetācijas
sākuma līdz 10 metru izobatai;
3) ierobežotas saimnieciskās
darbības josla līdz 5 kilometru platumā, kas tiek noteikta, ņemot vērā dabiskos
apstākļus.
Vietās, kur ir stāvs jūras
pamatkrasts, aizsargjoslu platumu nosaka no pamatkrasta augšējās krants.
Aprobežojumi
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslā:
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes aizsargjoslā noteikti šādi aprobežojumi:
1) pilsētās un ciemos
jaunveidojamās zemes vienības platību un apbūves nosacījumus nosaka vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā;
2) ārpus pilsētām un ciemiem uz
katra zemes īpašuma atļauts izvietot vienu viensētu ar palīgēkām, viesnīcu un
tai līdzīga lietojuma ēku, tūrismam nepieciešamo skatu torni, šajā pantā minēto
infrastruktūras vai inženierkomunikāciju būvi atbilstoši vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā noteiktajai teritorijas plānotajai (atļautajai)
izmantošanai. Sadalot zemesgabalu vairākos, katra zemesgabala platība nedrīkst
būt mazāka par 3 hektāriem, izņemot gadījumus, kad atdalāmais zemesgabals ir
nepieciešams šajā pantā minētās infrastruktūras vai inženierkomunikāciju
būvniecībai vai uzturēšanai un tā apbūves nosacījumus nosaka vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā;
3) ja, atsavinot vai iznomājot
valsts vai pašvaldības īpašumā esošo zemi, paredzēta zemes lietojuma veida
maiņa, kas nav noteikta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, katru reizi
nepieciešams Ministru kabineta rīkojums;
4) aizliegts ierīkot meliorācijas
būves bez saskaņošanas ar attiecīgo Valsts vides dienesta reģionālo vides
pārvaldi;
5) apdzīvotās vietās, lai saglabātu
piekrastei raksturīgu kultūrvēsturisko ainavu, vietējā pašvaldība teritorijas
plānojumā var iekļaut papildu arhitektūras prasības jaunajai būvniecībai.
Krasta
kāpu aizsargjoslā un pludmalē papildus augstāk
minētajiem aprobežojumiem aizliegts celt jaunas ēkas un būves un paplašināt
esošās, izņemot gadījumus, kad:
1) saskaņojot ar attiecīgo Valsts
vides dienesta reģionālo vides pārvaldi un atbilstoši vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumam tiek:
a) renovētas vai restaurētas esošās
ēkas un būves;
b) būvētas palīgēkas pie esošajām
dzīvojamām ēkām vai būvēm;
c) rekonstruētas esošās ēkas vai
būves, nepārsniedzot esošo būvapjomu, bet, rekonstruējot esošās dzīvojamās
ēkas, kuru platība ir mazāka par 150 kvadrāmetriem, to kopējā platība pēc rekonstrukcijas
nedrīkst pārsniegt 150 kvadrātmetrus;
2) tiek attīstīta osta vai
attīstīti un rekonstruēti esošie zvejniecības un zivju pārstrādes uzņēmumi;
3) ēku un būvju celtniecība vai
paplašināšana ir paredzēta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā un notiek
pilsētas teritorijā un šīs darbības ir saskaņotas ar attiecīgo Valsts vides
dienesta reģionālo vides pārvaldi;
4) ēku un būvju celtniecība vai
paplašināšana notiek apstiprinātajās un vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā noteiktajās ciema robežās vietās, kur bijusi iepriekšējā apbūve,
minētās darbības ir paredzētas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā un saskaņotas
ar attiecīgo Valsts vides dienesta reģionālo vides pārvaldi;
5) tiek veikta krastu
nostiprināšana esošo būvju un infrastruktūras aizsardzībai;
6) tiek veikta mehānisko
transportlīdzekļu stāvlaukumu un glābšanas staciju būvniecība un tiem nepieciešamo
pievedceļu un teritorijas labiekārtošanai nepieciešamo mazēku būvniecība.
Krasta
kāpu aizsargjoslā un pludmalē aizliegts:
1) atsavināt valsts vai pašvaldības
īpašumā esošo zemi, izņemot likumos noteiktos gadījumus, kad personai ir
tiesības iegūt īpašumā zemi zem ēkas (būves), ievērojot nosacījumu, ka īpašuma
tiesības uz ēku (būvi) attiecīgajai personai ir nostiprinātas zemesgrāmatā;
2) pludmalē un tauvas joslā
norobežot ar žogiem pieeju jūrai, kā arī traucēt tur kājāmgājēju brīvu pārvietošanos
un atrašanos, izņemot ostas teritoriju atbilstoši vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumam. Lēmumi par nožogojumu nojaukšanu pieņemami un izpildāmi
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
3) izvietot un ierīkot
minerālmēslu, augu aizsardzības līdzekļu, degvielas, eļļošanas materiālu, bīstamo
ķīmisko vielu vai ķīmisko produktu, kokmateriālu, kā arī bīstamās ķīmiskās
vielas vai ķīmiskos produktus saturošu materiālu glabātavas un degvielas
uzpildes stacijas, izņemot atbilstoši teritoriju plānojumiem — ostas
teritorijā, kā arī būves lopbarības glabāšanai (izņemot siena šķūņus bez
vienlaidu pamatiem);
4) iegūt un izmantot derīgos
izrakteņus, izņemot pazemes ūdeņu ieguvi ūdensapgādes vai rekreācijas vajadzībām;
5) ierīkot atkritumu apglabāšanas
poligonus;
6) ar mehāniskajiem
transportlīdzekļiem pārvietoties ārpus autoceļiem, pludmalē, meža un lauksaimniecības
zemēs, ja tas nav saistīts ar šo teritoriju apsaimniekošanu vai uzraudzību;
7) rīkot publiskus sporta,
izklaides vai atpūtas pasākumus, kas nav saskaņoti ar vietējo pašvaldību, bet,
ja aizsargjosla atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, — ar šīs
teritorijas administrāciju;
8) novietot speciālās dzīvojamās
piekabes, jebkādas konstrukcijas, pagaidu un saliekamās būves, izņemot
pludmales labiekārtošanas elementus, ārpus šim nolūkam vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā paredzētajām vietām;
9) pārveidot reljefu, bojāt un
iznīcināt dabisko zemsedzi, izņemot gadījumus, kad tas nepieciešams atļauto
darbību veikšanai.
Krasta
kāpu aizsargjoslas meža zemēs aizliegts:
1) veikt galveno cirti, izņemot
koku ciršanu ārkārtas situācijas seku likvidēšanai, kā arī vējgāžu, vējlaužu un
snieglaužu seku likvidēšanai;
2) bez Ministru kabineta ikreizēja
rīkojuma veikt meža zemju transformāciju. Meža zemes transformācijas kārtību
krasta kāpu aizsargjoslā, kā arī transformācijas pieteikuma iesniegšanas un izskatīšanas
kārtību un pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas kārtību reglamentē
Ministru kabineta noteikumi;
3) kurt ugunskurus ārpus šim
nolūkam iekārtotām vietām un māju pagalmiem, izņemot gadījumus, kad jāiznīcina
sausie, vēja izgāztie vai lauztie koki un slimību inficētie vai kaitēkļu
invadētie materiāli;
4) novietot teltis ārpus šim
nolūkam iekārtotām vai norādītām vietām bez saskaņošanas ar zemes īpašnieku vai
tiesisko valdītāju.
Pašvaldībai vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā ir jāparedz iespēja kājāmgājējiem piekļūt pludmalei un
vietas automašīnu (transportlīdzekļu) stāvvietu ierīkošanai. Vietējā pašvaldība
organizē gājēju celiņu ierīkošanu, ņemot vērā esošo apbūvi un īpašumu robežas,
kā arī to, ka celiņi nedrīkst atrasties tālāk par vienu kilometru cits no cita,
izņemot gadījumu, kad to nav iespējams nodrošināt dabā esošo apstākļu dēļ. Ja
nepieciešams, pašvaldība vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā var noteikt
īpašuma tiesību aprobežojumu par labu sabiedrības iespējai piekļūt pludmalei
arī bez nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanas. Zemes īpašniekiem ir tiesības
uz zaudējumu atlīdzību, ja tādi radušies aprobežojuma noteikšanas dēļ.
Zaudējumu atlīdzības veidu, apmēru un aprēķināšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
Īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās, kā arī kultūras un vēstures pieminekļu teritorijās kājāmgājēju
pārvietošanos regulē šo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumi.
Ja ir paredzēts celt valsts nozīmes
infrastruktūras un inženierkomunikāciju objektus, kuri nav paredzēti vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā, apbūve krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē
ir pieļaujama tikai ar Ministru kabineta ikreizēju rīkojumu.
Jūras aizsargjoslā ierīkotajās
peldvietās aizliegts braukt ar motorlaivām un ūdens motocikliem, ja tas nav
saistīts ar specializēto dienestu darbību, šo teritoriju apsaimniekošanu vai
uzraudzību. Vietējā pašvaldība nosaka speciāli iezīmētas vietas, kurās atļauts
braukt ar ūdens motocikliem.
Virszemes
ūdensobjektu aizsargjoslas
Virszemes ūdensobjektu
aizsargjoslas nosaka ūdenstilpēm, ūdenstecēm un mākslīgiem ūdensobjektiem, lai
samazinātu piesārņojuma negatīvo ietekmi uz ūdens ekosistēmām, novērstu erozijas
procesu attīstību, ierobežotu saimniecisko darbību applūstošajās teritorijās,
kā arī saglabātu apvidum raksturīgo ainavu. Ostu teritorijās virszemes
ūdensobjektu aizsargjoslas nosaka, lai ilgtspējīgas attīstības interesēs
līdzsvarotu vides aizsardzības prasības un ostu ekonomisko attīstību, kā arī
samazinātu piesārņojuma negatīvo ietekmi uz ūdens ekosistēmām un novērstu
erozijas procesu attīstību.
Minimālie virszemes ūdensobjektu
aizsargjoslu platumi tiek noteikti:
1) lauku apvidos (neatkarīgi no
zemes kategorijas un īpašuma):
a) Daugavai — ne mazāk kā 500
metrus plata josla katrā krastā,
b) Gaujai — no izteces līdz
Lejasciemam ne mazāk kā 300 metrus plata josla katrā krastā,
c) Gaujai — no Lejasciema līdz
ietekai jūrā ne mazāk kā 500 metrus plata josla katrā krastā,
d) Lielupei — ne mazāk kā 300
metrus plata josla katrā krastā,
e) Ventai — ne mazāk kā 300 metrus
plata josla katrā krastā,
f) pārējām vairāk par 100
kilometriem garām ūdenstecēm — ne mazāk kā 300 metrus plata josla katrā krastā,
g) 25 — 100 kilometrus garām
ūdenstecēm — ne mazāk kā 100 metrus plata josla katrā krastā,
h) 10 — 25 kilometrus garām
ūdenstecēm — ne mazāk kā 50 metrus plata josla katrā krastā,
i) līdz 10 kilometriem garām
ūdenstecēm — ne mazāk kā 10 metrus plata josla katrā krastā,
j) ūdenstilpēm, kuru platība ir
lielāka par 1000 hektāriem, — ne mazāk kā 500 metrus plata josla,
k) 100 — 1000 hektārus lielām
ūdenstilpēm — ne mazāk kā 300 metrus plata josla,
l) 25 — 100 hektārus lielām
ūdenstilpēm — ne mazāk kā 100 metrus plata josla,
m) 10 — 25 hektārus lielām
ūdenstilpēm — ne mazāk kā 50 metrus plata josla,
n) līdz 10 hektāriem lielām
ūdenstilpēm — ne mazāk kā 10 metrus plata josla,
o) ūdenstilpei vai ūdenstecei ar
applūstošo teritoriju — ne mazāk kā visas applūstošās teritorijas platumā līdz ūdens
līmenim neatkarīgi no iepriekšējos apakšpunktos noteiktā minimālā aizsargjoslas
platuma;
2) pilsētās un ciemos — teritoriju
plānojumos:
a) ne mazāk kā 10 metrus plata
josla gar virszemes ūdensobjekta krasta līniju, izņemot gadījumus, kad tas nav
iespējams esošās apbūves dēļ,
b) gar ūdensobjektiem ar applūstošo
teritoriju — visā tās platumā vai ne mazāk kā līdz esošai norobežojošai būvei
(ceļa uzbērumam, aizsargdambim), ja aiz tās esošā teritorija neapplūst;
3) mākslīgam ūdensobjektam (izņemot
tādam, kas kalpo ūdens novadīšanai no piegulošās teritorijas), kura platība ir
lielāka par 0,1 hektāru, — teritorijas plānojumā, bet ne mazāk kā 10 metrus
plata josla katrā krastā;
4) uz salām un pussalām —
teritoriju plānojumos, bet ne mazāk kā 20 metrus plata josla.
Aizsargjoslas platumu nosaka, ņemot
vērā gada vidējo ūdens līmeni, bet, ja ir skaidri izteikts stāvs pamatkrasts, -
no tā augšējās krants.
Ja krastu veido vienlaidu dambis,
aizsargjosla tiek noteikta līdz dambja ārējās nogāzes pakājei, ja citos normatīvajos
aktos nav noteikts citādi.
Visi aizsargjoslas noteikumi
attiecināmi arī uz teritoriju starp ūdens līmeni un vietu, no kuras mēra
aizsargjoslas platumu.
Virszemes ūdensobjektu aizsargjoslu
noteikšanas metodikas projektu izstrādā Vides ministrija.
Aprobežojumi
virszemes ūdensobjektu aizsargjoslās:
1) aizliegts izvietot būves
lopbarības glabāšanai (izņemot siena šķūņus), minerālmēslu, augu aizsardzības
līdzekļu, degvielas, eļļošanas materiālu, bīstamo ķīmisko vielu vai ķīmisko
produktu, kokmateriālu, kā arī bīstamās ķīmiskās vielas vai ķīmiskos produktus
saturošu materiālu glabātavas, izņemot šim nolūkam teritoriju plānojumos
paredzētās vietas;
2) aizliegts ierīkot atkritumu
apglabāšanas poligonus;
3) aizliegts veikt 50 metrus platā
joslā kailcirtes, izņemot koku ciršanu ārkārtas situāciju seku likvidēšanai un
vējgāžu, vējlaužu un snieglaužu seku likvidēšanai, kā arī palieņu pļavu
atjaunošanai un apsaimniekošanai. Ja aizsargjosla ir šaurāka par 50 metriem,
kailcirte aizliegta visā aizsargjoslas platumā;
4) applūstošajās teritorijās
aizliegts veikt teritorijas uzbēršanu, būvēt ēkas un būves, arī aizsargdambjus,
izņemot:
a) īslaicīgas lietošanas būvju un
mazēku būvniecību,
b) esošo būvju renovāciju,
c) kultūras pieminekļu
restaurāciju,
d) transporta un elektronisko
sakaru tīklu būvju būvniecību, ūdensapgādes un kanalizācijas tīklu, ūdens
ņemšanas ietaišu un maģistrālo cauruļvadu būvniecību, enerģijas pārvades un
sadales būvju būvniecību,
e) peldvietu, eliņu, laivu un
motorizēto ūdens transportlīdzekļu piestātņu būvniecību,
f) jahtu ostu būvniecību, kurās
paredzētas ne mazāk kā 25 atpūtas kuģu stāvvietas ūdenī, un to darbības
nodrošināšanai nepieciešamo būvju un infrastruktūras objektu būvniecību,
g) valsts meteoroloģisko un
hidroloģisko novērojumu staciju un posteņu un citu stacionāru valsts nozīmes
monitoringa punktu un posteņu būvniecību,
h) biotopu apsaimniekošanai
nepieciešamo īslaicīgas lietošanas būvju un dabas tūrismam nepieciešamo skatu
torņu, laipu u.tml. objektu būvniecību,
i) inženieraizsardzības un hidrotehnisko
būvju izbūvi esošās apbūves aizsardzībai pret paliem vai plūdiem un stacionārās
aizsardzības būves piesārņojuma aizturēšanai un savākšanai,
j) teritorijas uzbēršanu šā punkta
"d", "e", "f", "g" un "i"
apakšpunktā noteiktās būvniecības īstenošanai;
5) 10 metrus platā joslā papildus
1., 2., 3., 4. punktā minētajam aizliegts:
a) izvietot degvielas uzpildes
stacijas,
b) būvēt un izvietot jebkādas ēkas
un būves, tai skaitā nožogojumus (izņemot esošo būvju renovāciju; kultūras
pieminekļu restaurāciju; transporta un elektronisko sakaru tīklu būvniecību, ūdensapgādes
un kanalizācijas tīklu, ūdens ņemšanas ietaišu un maģistrālo cauruļvadu
būvniecību, enerģijas pārvades un sadales būvju būvniecību; peldvietu, celiņu,
laivu un motorizēto ūdens transportlīdzekļu piestātņu būvniecību; valsts
meteoroloģisko un hidroloģisko novērojumu staciju un posteņu un citu stacionāru
valsts nozīmes monitoringa punktu un posteņu būvniecību, kā arī krastu nostiprināšanu;
ostu teritorijā esošo hidrotehnisko būvju, piestātņu, infrastruktūras, inženierkomunikācijas,
kā arī citu ar ostu darbību saistītu būvju būvniecību; jahtu ostu un to
darbības nodrošināšanai nepieciešamo būvju un infrastruktūras objektu
būvniecību,
c) lietot mēslošanas līdzekļus un
ķīmiskos augu aizsardzības līdzekļus,
d) ierīkot meliorācijas būves bez
saskaņošanas ar reģionālo vides pārvaldi,
e) veikt galveno cirti, izņemot
koku ciršanu ārkārtas situāciju seku likvidēšanai, vējgāžu, vējlaužu un snieglaužu
seku likvidēšanai,
f) iegūt un izmantot derīgos izrakteņus,
izņemot pazemes ūdeņu ieguvi ūdensapgādes vai rekreācijas vajadzībām
aizsargjoslā esošai dzīvojamai vai atpūtnieku aprūpei paredzētai ēkai,
g) mazgāt mehāniskos
transportlīdzekļus un lauksaimniecības tehniku,
h) veikt meža zemju transformāciju,
ja tā nav saistīta ar šā punkta "b" apakšpunktā minētajiem izņēmuma
gadījumiem,
i) kurt ugunskurus un novietot
teltis ārpus šim nolūkam norādītām vietām bez saskaņošanas ar zemes īpašnieku
vai tiesisko valdītāju.
6) aizliegts novietot iegūto grunti
pēc normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veiktas virszemes ūdensobjekta
padziļināšanas vai tīrīšanas ārpus tam paredzētajām vietām;
7) aizliegts ierīkot mehānisko
transportlīdzekļu sacīkšu trases un izmēģinājumu vietas;
Virszemes ūdensobjektos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkotajās peldvietās aizliegts braukt
ar motorlaivām un ūdens motocikliem, ja tas nav saistīts ar specializēto
dienestu darbību, šo teritoriju apsaimniekošanu vai uzraudzību.
Vietējā pašvaldība pieņem attiecīgu
lēmumu par jebkādu nelikumīgu nožogojumu nojaukšanu virszemes ūdensobjektu
aizsargjoslās. Vietējā pašvaldība veic vai organizē nožogojumu nojaukšanu, ja
īpašnieks vai tiesiskais valdītājs pēc pašvaldības lēmuma pieņemšanas
nožogojumu viena mēneša laikā nav nojaucis. Ar nojaukšanu saistītos izdevumus
sedz nožogojuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.
Aizsargjoslas
ap purviem
Aizsargjoslas ap purviem tiek
noteiktas, lai saglabātu bioloģisko daudzveidību un stabilizētu mitruma režīmu
meža un purvu saskares (pārejas) zonā.
Minimālie aizsargjoslu platumi ap
purviem tiek noteikti:
1) 10 līdz 100 hektārus lielām
platībām — 20 metru josla;
2) par 100 hektāriem lielākām
platībām — 50 metru josla meža augšanas apstākļu tipos uz sausām, nosusinātām,
slapjām minerālaugsnēm un nosusinātām kūdras augsnēm un vismaz 100 metru josla meža
augšanas apstākļu tipos uz slapjām kūdras augsnēm.
Aprobežojumus
aizsargjoslās ap purviem kā mitrzemēm nosaka
Meža likums.
Aizsargjoslas
(aizsardzības zonas) ap kultūras pieminekļiem
Aizsargjoslas (aizsardzības zonas)
ap kultūras pieminekļiem tiek noteiktas, lai nodrošinātu kultūras pieminekļu
aizsardzību un saglabāšanu, kā arī samazinātu dažāda veida negatīvu ietekmi uz nekustamiem
kultūras pieminekļiem.
Metodikas projektu, pēc kuras
nosaka aizsargjoslas (aizsardzības zonas) ap kultūras pieminekļiem, izstrādā
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija saskaņā ar kultūras pieminekļu
aizsardzību regulējošiem normatīvajiem aktiem. Ja aizsargjosla (aizsardzības
zona) ap kultūras pieminekli nav noteikta īpaši, tās minimālais platums ir:
1) lauku apvidos - 500 metru;
2) pilsētās - 100 metru.
Aprobežojumi
aizsargjoslās (aizsardzības zonās) ap kultūras pieminekļiem:
1) jebkuru saimniecisko darbību
aizsargjoslās (aizsardzības zonās) ap kultūras pieminekļiem drīkst veikt tikai
ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas un kultūras pieminekļa
īpašnieka atļauju;
2) pārdodot vienam īpašniekam
piederošu kultūras pieminekļa un tā aizsargjoslas zemi, aizliegts to sadalīt;
3) aizliegts izvietot lopbarības,
minerālmēslu, degvielas, eļļošanas materiālu, ķīmisko vielu, kokmateriālu un
citu veidu materiālu un vielu glabātavas, izņemot šim nolūkam īpaši paredzētas
un iekārtotas vietas;
4) aizliegts ierīkot atkritumu
apglabāšanas poligonus;
5) aizliegts aizkraut pievedceļus
un pieejas pie kultūras pieminekļa;
6) aizliegts glabāt un izliet
ķīmiski aktīvas un koroziju izraisošas vielas.
Aizsargjoslas
ap ūdens ņemšanas vietām
Aizsargjoslas ap ūdens ņemšanas
vietām nosaka, lai nodrošinātu ūdens resursu saglabāšanos un atjaunošanos, kā
arī samazinātu piesārņojuma negatīvo ietekmi uz iegūstamo ūdens resursu
kvalitāti visā ūdensgūtnes ekspluatācijas laikā (ne mazāk kā uz 25 gadiem).
Ap ūdens ņemšanas vietām nosaka
stingra režīma, kā arī bakterioloģisko un ķīmisko aizsargjoslu. Urbumiem, akām
un avotiem, kurus saimniecībā vai dzeramā ūdens ieguvei izmanto savām vajadzībām
individuālie ūdens lietotāji (fiziskās personas), aizsargjoslas nenosaka, ja ir
veikta labiekārtošana un novērsta notekūdeņu infiltrācija un ūdens
piesārņošana.
Aizsargjoslas ap centralizētās
ūdens ņemšanas vietām aprēķina, ņemot vērā ūdens ņemšanas vietas dabiskos
apstākļus un prognozējamo ūdens patēriņu.
Ja centralizētajai ūdensapgādei
tiek izmantots gruntsūdeņu (neaizsargāts) ūdens horizonts vai pazemes ūdens
krājumu mākslīgas papildināšanas metode, stingrā režīma aizsargjoslu aprēķina
tā, lai nodrošinātu ūdens filtrācijas laiku no aizsargjoslas robežas līdz ūdens
ieguves urbumiem ne mazāku par gadu.
Metodikas projektu, pēc kuras
nosaka aizsargjoslas ap ūdens ņemšanas vietām, izstrādā Veselības ministrija
pēc saskaņošanas ar Vides ministriju.
Aprobežojumi
aizsargjoslās ap ūdens ņemšanas vietām:
1) stingra režīma aizsargjoslā
aizliegta jebkāda saimnieciskā darbība, izņemot to, kura saistīta ar ūdens
ieguvi konkrētā ūdensapgādes urbumā vai ūdensgūtnē attiecīgo ūdens ieguves un
apgādes objektu uzturēšanai un apsaimniekošanai;
2) bakterioloģiskajā aizsargjoslā
paredzētās darbības realizēšanai jāveic ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums.
Ja centralizētajai ūdensapgādei izmanto pazemes (no virszemes piesārņojuma infiltrācijas
neaizsargātu) ūdens horizontu, kā arī pazemes ūdens resursu mākslīgas
papildināšanas metodi, jāievēro 1.punktā minētie aprobežojumi.
Bakterioloģiskajā aizsargjoslā aizliegts:
a) izvietot lopbarības,
minerālmēslu, augu aizsardzības līdzekļu, degvielas, eļļošanas materiālu, ķīmisko
vielu un ķīmisko produktu, kokmateriālu un citu veidu materiālu un vielu
glabātavas, izņemot teritoriju plānojumos paredzētās vietas,
b) ierīkot atkritumu apglabāšanas
poligonus,
c) izvietot degvielas uzpildes
stacijas,
d) aizkraut pievedceļus un pieejas
pie ūdens ņemšanas ietaisēm,
e) veikt darbus ar
triecienmehānismiem, izmest un izliet kodīgas un koroziju izraisošas vielas, degvielu
un eļļošanas materiālus,
f) veikt jebkāda veida derīgo
izrakteņu iegūšanas, iekraušanas un izkraušanas, gultnes padziļināšanas, zemes
smelšanas un spridzināšanas darbus,
g) glabāt un izliet ķīmiski aktīvas
un koroziju izraisošas vielas,
h) lietot mēslošanas līdzekļus un
ķīmiskos augu aizsardzības līdzekļus;
3) ķīmiskajā aizsargjoslā
paredzētās darbības realizēšanai jāveic ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums;
4) ja centralizētajai ūdensapgādei
izmanto gruntsūdeņu (neaizsargātu) ūdens horizontu vai pazemes ūdens krājumu
mākslīgas papildināšanas metodi, ķīmiskajā aizsargjoslā 500 metru platā joslā
ap stingrā režīma aizsargjoslu aizliegts:
a) veikt lauksaimniecības un meža
zemes transformāciju, izņemot transformāciju esošo ciemu teritorijās un ēku un
būvju būvniecībai viensētās ārpus ciema teritorijas robežām, kā arī gadījumos, kad
tas nepieciešams ūdensapgādes būvju būvniecībai,
b) veidot jaunus ciemus un
paplašināt esošos,
c) ārpus esošajiem ciemiem sadalīt
zemi zemes vienībās, kas mazākas par 2400 kvadrātmetriem,
d) no jauna projektējamos un rekonstruējamos
būvobjektos novadīt notekūdeņus (arī pēc attīrīšanas lokālajās attīrīšanas
iekārtās) gruntī un virszemes ūdensobjektos,
e) ierīkot atkritumu apglabāšanas
poligonus.
Mežu
aizsargjoslas ap pilsētām
Mežu aizsargjoslas ap pilsētām tiek
noteiktas, lai nodrošinātu pilsētu iedzīvotājiem atpūtai un veselības
uzlabošanai nepieciešamos apstākļus, kā arī lai samazinātu vai kompensētu
pilsētu negatīvo ietekmi uz vidi.
Metodikas projektu, pēc kuras
nosaka mežu aizsargjoslas ap pilsētām, izstrādā Zemkopības ministrija.
Aprobežojumi
mežu aizsargjoslās ap pilsētām:
1) aizliegts izvietot lopbarības,
minerālmēslu, degvielas, eļļošanas materiālu, ķīmisko vielu un ķīmisko
produktu, kokmateriālu un citu veidu materiālu un vielu glabātavas, izņemot šim
nolūkam teritoriju plānojumos paredzētās vietas;
2) aizliegts ierīkot atkritumu
apglabāšanas poligonus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru