Katram cilvēkam, neapšaubāmi,
20. gadsimts ieies atmiņā ar kaut ko savu – kādam ar kaut ko ļoti
personisku, citam ar globālākām lietām, industrializāciju, modernizāciju, utt.,
taču būs ļoti liela cilvēku grupa, kurai šis laikmets saistīsies ar mūziku, un
jo īpaši rokenrolu. Tā ir bijusi veselas paaudzes mūzika un es pat ņemšos
apgalvot, ka tieši rokenrols ir bijis visas pārējās mūsdienu mūzikas pamatā.
Lai arī mūsdienās šis mūzikas stils ir zaudējis savu nozīmi kultūras dzīvē, savā
jēgā un ietekmē pārveidojoties par citu mūziku ar citiem skanējumiem, vārds
rokenrols joprojām ir viens no visbiežāk pieminētajiem profesionālās mūzikas apritē. Atbildēt, kas
bija tam pamatā arī ir mans plāns.
Līdz 50. gadu sākumam pasaules mūzikas apritē
nebija jaušamas nekādas aktivitātes, kas varētu satricināt zemi vairāk kā
jebkura zemestrīce. Taču patiesība bija neizbēgama – pēc vairāku tam laikam
populāru rokenrola grupu iegūtās
atzinības, savu mūzikas karjeru nolēma pieteikt rokenrola karalis, varētu pat
teikt, visas 70 - 80. gadu
elektroniski akustiskās mūzikas tēvs un 90. gadu sintētiskās
mūzikas vectēvs, Elviss Preslijs. Viņš izdarīja pilnīgu apvērsumu visā mūzikas
un arī kultūras dzīvē. Viņš bija redzams un dzirdams visur – koncertos, televīzijā,
radio, viņa ieraksti bija katrā sevis cienoša klausītāja mājās, viņa ģērbšanās
stilu kopēja visi, kas sevi uzskatīja par moderniem, viņa plakāti rotāja
gandrīz visu jaunu meiteņu sienas, no kurām tikai retai Preslijs nebija sapņu
princis un visa ideālā iemiesojums.
|
Elviss Preslijs radīja tik lielu satricinājumu pasaules mūzikas dzīvē, ka tas nostrādāja kā impulss daudziem cilvēkiem veidot savas grupas, spēlēt rokenrolu un censties arī izsisties slavas virsotnē. Bija vairākas grupas ar atzīstamiem panākumiem, bet nebija nevienas superzvaigznes, kas kaut cik varētu spēt konkurēt ar rokenrola karali.
Tas notika ļoti strauji un negaidīti. Anglijas
mūzikas top tabulās parādījās nevienam nezināma grupa The Beatles, kuras
dziesma ļoti ātri ieņēma visas iespējamās pirmās vietas Lielbritānijas čārtos.
Tādu satricinājumu un ietekmi uz pasaules dzīvi pasaule vēl nebija piedzīvojusi
un nav vairs redzējusi līdz šim.
Tādu satricinājumu
pasaule vēl nebija piedzīvojusi
Tas jau līdzinājās apsēstībai. Nebija tādas meitenes, kas nesapņoja par
satikšanos un apprecēšanos ar šiem jaunajiem puišiem, nebija tāda puiša, kas
nezināja šo grupas dalībnieku un dziesmu vārdus, visa dzīve ritēja Bītlu
radītās mūzikas ritmos. Apsviedīgi cilvēki iemācījās ne tikai cienīt šos
puišus, bet arī kā komercpreci pārdot visos iespējamajos veidos – krekliņi ar
The Beatles uzrakstu, fotoalbumi, plakāti un daudz kas cits. Bītli bija tā
laika protestanti, novatori, jo spēlēja mūziku, kurai nebija precedenta, lai
arī joprojām sauca to par rokenrolu. Tas arī atspoguļojās tā laika kultūrā, jo
cilvēki sāka atļauties darīt to, ko iepriekš (vismaz publiski) tie nebija
darījuši. Jo īpaši tas attiecās uz jaunietēm, kas pirmoreiz atļāvās iebilst
savām mātēm, kas publiski sāka izrādīt savu dažreiz līdz ārprātam dziļo
mīlestību pret Bītliem. Tas arī bija iemesls vecāko paaudžu ne visai lielai
cieņai pret šo grupu un tās solistiem. Šeit arī ieskicējās pirmās vīriešu -
sieviešu vienlīdzības pazīmes, lai arī līdz pilnīgai tās īstenošanai vēl bija
jāiet garš ceļš.
Ja jau Bītlu uzvedība un viņu rakstītās dziesmas
kādai cilvēku grupai šķita ļoti negatīvas, izlaidības un piedauzības pilnas,
tad būtu interesanti uzzināt, ko šie paši cilvēki teica par personību, kas
uzplauka 60. gadu sākumā un radīja pasaulē jaunu dzīves uztveri, sapratni
par rokenrola būtību un jaunu dzīves stilu daudziem jo daudziem miljoniem
cilvēku. Tas ir neviens cits kā grupas The Doors līderis Džims Morisons. Viņš
reāli izmainīja sapratni par vārda rokenrols nozīmi, īstenojot dzīvē
60. gados radušos teicienu: “Sex, Drugs and Rock’n’roll”, kas tulkojumā
nozīmē – sekss, narkotikas un rokenrols. Un nebūt viņš nebija rokenrola mūzikas
fans, vienkārši šeit vārds rokenrols pauda dzīves stilu – nepiesaistību, garīgo
brīvību un neatkarību no noteiktiem likumiem, bohēmu, varbūt pat vieglprātību
un anarhiju .Tā kļuva vairāk par nojēgu un iekšēju “fīlingu” . Ja kāds cilvēks
savas dzīves laikā arī ir varējis dzīvē īstenot šo stilu, tad tas bija tieši
viņš.
Viss viņa mūžs bija viens vienīgs Sex
Drugs and Rock’n’roll
Sākumā Džims cilvēkos radīja
neizpratni, satraukumu un pat bailes, bet vēlāk ļaudis pierada pie viņa dzīves
stila un sāka tam sekot. Tas bija kaut kas aizliegts, kaut kas neizbaudīts –
rīcības un prāta brīvība no visiem šķēršļiem. Tā bija iespēja visai pasaulei
izkliegt savu sāpi, paust savu neapmierinātību ar pastāvošo iekārtu, sajusties
spējīgam iespaidot pasauli. Protams, tam klāt nāca iespēja brīvi iegādāties
narkotikas, kas šo spēku radīja vēl lielāku un pasauli rožaināku. Vēsturē no šī
brīža jēdziens rokenrols un narkotikas sāk iet soli solī. Narkotikas kļūst par
stila neatņemamu sastāvdaļu, tās nonāk daudz lielāku masu rokās, kļūst
populāras, tās kļūst par šīs sabiedrības dievu un velnu, centrālo objektu, ap
kuru viss griežas un galveno veidu, kā saglabāt prāta vieglumu. Un tam visam pa
vidu atradās šī kultūras laika posma elks un mentālais vadonis Džims Morisons,
kas arī beidza savu dzīvi atbilstošā garā – nomira vannā no narkotiku
pārdozēšanas. Un ar to rokenrola vēsture, kādu to pazīstam mēs, tikai tagad
sākās.
Morisona balsī klausoties paiet
vēl 10 gadi un 70. gadu sākumā pie mūzikas apvāršņa parādās jauna grupa, kas
visspilgtāk iezīmē jauna laikmeta sākumu pasaulē. Šai grupai ir visai dīvains
nosaukums - Led Zeppelin. Šī grupa visai pasaulei skaidri un gaiši parāda, ka
pasaulē zeļ puķu bērnu laiks, kas izpaužas kā vispārēja agresijas un
vardarbības nosodīšana, mīlestība pret svešinieku kā savu tuvāko un pilnīga harmonija
ar dabu un sevi. Taču paralēli tam kā šīs harmonijas veicinātājs darbojas
narkotikas, kas kļūst aizvien spēcīgākas un no kurām atkarība iestājas daudz
ātrāk, un alkoholisms. Jāatdzīst, ka šīs vielas bija gan šī laika posma
radītājas, gan arī tā pilnīgas iznīcinātājas. Jēdziens: “Sex, Drugs and
Rock’n’roll” joprojām ir cieņā un tas pilnīgi saplūst ar tā laika rokmūziku.
Led Zeppelin ar savu mūziku bija visīstākie puķu bērnu laikmeta iesācēji
Puķu bērnu visiecienītākā pulcēšanās vieta bija Vudstokas mūzikas festivāls, kurā tad arī spēlēja grupa Led Zeppelin un vēl arī citas tā laika zvaigznes. Led Zeppelin bija arī vēl kāda cita nozīmīga misija – tiem vajadzēja būt par celmlaužiem jaunajā rokmūzikā. Viņi tiek uzskatīti par visu rokmūzikas grupu skolotājiem un ideju iedvesmotājiem.
Ir 70. gadu beigas, cilvēki ir
sapratuši, ka hipiju laikmets nav varējis tos ievest paradīzē uz zemes, tāpēc
cilvēku sirdīs rodas tukšums. Daudzi, vairs nesaskatot rokmūzikā nekādu
uzlabojumu iespēju un garīguma piepildījumu, sāk interesēties par jauno mūziku,
kas nav tik dzelžaina un skaļa – par elektrisko mūziku. Taču daudzos vēl ir
cerība iegūt ko jaunu un viņu vēlmes tiek apmierinātas. Lai uzsvērtu savu
pretmetu popmūzikai, rokgrupas kļūst acīmredzami skarbākas, tās sāk paust
agresīvākas idejas un izkliegt savas domas. Varētu likties, ka šeit rokmūzikai
ir jāpienāk gals, taču nē, pasaule šādu pavērsienu tikai gaidīja. Tā katru dienu saskārās ar
ļaunumu, perversijām, noziedzību un nabadzību, tādejādi šāda mūzika tikai
papildināja viņas jūtas un skaļāk kā jelkad izbrēca savu sāpi. Šai laikā kā
zibens no skaidrām debesīm cilvēkiem parādījās grupa ar jau nosaukumā ieliktu
skarbumu un dzelžu važu skaņu – Metallica .
Lai arī Metallica mūzika ir ļoti skarba, paši tās dalībnieki saka, ka nekad nav mudinājuši citus uz vardarbību.
Viņi nošokēja pasauli līdz pat pirkstu
galiem, tai pašā laikā uzminot un iedarbojoties uz tās slēptākajām vēlmēm.
Cilvēkiem bija vajadzīgs līderis, kas viņiem palīdzētu atbrīvoties no
sakrājušās stresa un agresijas un šo vietu pilnīgi veiksmīgi aizpildīja
Metallica. Tik veiksmīgi, ka viņi ir populāri vēl joprojām visā plašajā
pasaulē. Cilvēki gāja un joprojām iet uz šīs grupas koncertiem ar vienu vadošo
domu – izlādēties, atbrīvoties no emocijām, kas tos diendienā tirda, taču
taisnības labad ir jāsaka, ka daudzi, jo īpaši ar vāju nervu sistēmu un
nestabilu vērtību skalu, šajos koncertos, tieši pretēji, uzlādējās un visus
‘Fuck’ un ‘Kill’ uztvēra pārāk personiski, tādejādi cenzdamies savu
aizvainojumu izgāzt uz citiem, it kā vainīgajiem. Dēļ šīs agresijas un ļaunuma,
ko šāda veida smagās rokgrupas it kā sēja cilvēkos, tās bija ļoti bieži
nosodītas un citās valstīs pat aizliegtas.
Paralēli Metallica
radās arī citas grupas, kurām bija sava uztvere un savi uzskati par dzīvi,
savas problēmas un savas intereses. Daudzi interpretēja pasaules notikumus pēc
saviem subjektīviem ieskatiem un saprašanas. Tā radās daudzas dažādas stila rokgrupas – gan sātanisti,
gan kristieši, gan optimisti, gan pesimisti, utt. Tās savas labākās dienas
sagaidīja jaunā kultūras laikmetā - 80. gados. Ar to arī astoņdesmitie bija
slaveni, ka pirmoreiz tā pa īstam sākās diferencēšanās un interešu sadalīšanās
mūzikā. Jo nekad jau iepriekš nebija tādas daudzveidības, kādas bija
80. gados. Šajā daudzveidībā bija (un joprojām ir) daudz ievērības cienīgu
grupu, taču viena izcēlās ar ko īpašu.
Spēcīgs, pat spiedzīgs vokāls un atraktīvais skatuves tēls padarīja šo grupu par vizuāli ļoti interesantu
AC/DC. Maiņstrāva/ līdzstrāva. Spēcīga
grupa, kas tiešām elektrizē. Var redzēt, ka puišos dzīvo rokenrols, jeb kā
vecāka gadagājuma cilvēki teiktu: “Tiem taču vējš galvā un šņabis vēderā.”
Rokenrols vēl nebija miris, to pauda viņu skarbās ģitāru skaņas un protests.
Protests pat brīžiem nezinot pret ko, ‘fuck’, ‘shit’, ‘piss’ un citi tiem
līdzīgi vārdi uz katra stūra un jo vairāk, jo labāk. Pateikt, ka mūsu
prezidents ir maita, lūdzu! Taču tas tika darīts ar domu, jo rupjāk, jo labāk.
Šī kultūra zaudēja jēgu pati sevī, to aprija spēji ataususī brīvība. Varēja
just, ka rokenrola nojēga sāk pāriet citā formā un pieņemt citus apveidus, tā
lēnām pārveidojās un sāka izrādīt sintētisma un universālisma iezīmes . Gaisā
virmoja spēcīgu pārmaiņu iezīmes, kas vienlaicīgi atbaidīja un šķita
pievilcīgas.
Ir pienākušas 90. gadu beigas.
Muzikālajā kultūrā ir novērotas milzīgas pārmaiņas, taču tās nav galējas. Viss
iet uz to, ka savu apogeju tās sasniegs pašās šī gadsimta un gadu tūkstoša
beigās un nākamā gadsimta sākumā. Uz kurieni tad mēs virzāmies? Kādas ir
galvenās tendences? Manuprāt uz to var atbildēt pēdējā laika skandalozākais un
arī spilgtākais mūzikas pārstāvis, gadsimta beigu UNISEX tēla un idejas paudējs Merlins Mensons.
Atbaidoša tēla veidošana ir viens no Mensona pamatmērķiem.
Izpratne par rokenrola būtību ir stipri mainījusies, tā vairs nav tik
jaušama kā agrāk, tā ir drīzāk izjūta, jaunā meklējumi un tā apstiprināšana par
esošo, robežu nonivelēšana, galējību ievērošana. Mensons skaidri pauž, ka drīz
vairs nebūs atšķirību starp dzimumiem, nebūs vīriešu – sieviešu attiecību,
nebūs pieņemto uzskatu par dzīves un ētikas normām, nebūs nekā – tikai dziļa
universāla masa. Tas, ko viņš dara ir augstākā mērā protests (ja neskaita
komerciju) pret pastāvošo iekārtu, cilvēci ar tās degradētajām smadzenēm un
nevajadzīgiem aizspriedumiem. Reiz, atbildot uz žurnālista jautājumu, vai
Mensons ir tik slims, ka ēd bērnus, atbildēja, ka slims ir tas cilvēks, kas
kaut ko tādu varēja vispār iedomāties. Tas skaidri norāda uz mūsu garīgo
kroplību un samaitātību. Taču tai pat laikā Mensons ir tikai cilvēces vēlmju
auglis, tas dara to, ko tā vēlas.
Mensons ir tikai mūsu vēlmju
auglis.
Kas mūs sagaida 21. gadsimtā?
Ja šī ir tikai daļēja kultūras
mutācija, kas iegūs visu savu krāšņumu tikai nākamajā simtgadē, tad kāda tā būs
vēlāk?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru