Augustīna Aurēlija
darbs "Grēksūdze". Jaunie priekšstati par skaisto.
Aija Eipure
Filozofijas
bakalaura
4. kursa studente
1999. gads
Augustīnu mēdz raksturot kā domātāju, kas
dzīvojis uz robežas starp divām kultūras formām- antīko un viduslaiku. Kā
augustīnisma tā arī visas patristikas būtība ir antīkās kultūras mantojuma
sintēzē ar kristietiskajām vērtībām, kā arī nostādnē par ticības prioritāti
salīdzinājumā ar zināšanām. Runa ir par filozofiju, kas ne tikai skaidro to,
kas ir patiesība, bet arī atzīst pestīšanas patiesību un norāda uz šīs
pestīšanas ceļiem.
Antīkās estētikas nostādņu ietekme
Augustīna mācībā nav noliedzama, tomēr tas neizslēdz viņa navitāti. Ja pirmajā
gadījumā domāšanas stils balstās uz kosmosa-logosa visaptverošas kārtības,
harmonijas ideju, tad otrajā iezīmējas Radītāja un radītās pasaules dualitāte.
Tomēr antīko domātāju idejas, īpaši šeit jāpiemin Plotīna mācība par emanāciju,
asimilējušās Augustīna uzskatos. Viņa uzskatu analīze norāda uz visai ticamu varbūtību,
ka Augustīnam bijusi pazīstama Plotīna teorija- daudz no tās viņš ir pieņēmis
un attīstījis tālāk, taču atsevišķas domas ciņam palikušas svešas. Augustīna
garīgā evolūcija ilga ievērojamu laiku. Sāka viņš ar eklektisko Cicerona
filozofiju, tad aizraujas ar maniheismu, vīlies tajā viņš nonāk uz skeptiskās
filozofijas ceļa, un visbeidzot, viņu aizrauj neoplatonisms un vēlāk tā
kristietiskā interpretācija. (eit Ambrosija loma- viņu ietekmējis kā Filons,
tā visa agrīnās patristikas aleksandriešu skola)
Literatūrā bieži atzīmēta Augustīna darbos
ne reti sastopamā pašpretrunība. Ja slaīdzinam, piemēram, divus Augustīna
slavenus darbus "Grēksūdzi" un "Par Dieva valstību", tad
pirmā ārkārtīgi personiskā forma atšķiras no otrās gluži vai apokaliptiskā stila.
Liekas, ka pēdējā gadījumā kristietības tik plaši paustais humānisms kā
"vispārēja cilvēku mīlestība" (iejūtība un līdzcietība) Augustīnam
bieži paliek sveša. Pasaules norises ir pakļautas dievišķai kārtībai- tai
skaitā arī ļaužu ciešanas un nāve. Ja agrīnie kristietības apoloģēti daudz
lappušu savos darbos veltījuši cilvēku ciešanām, tad Augustīns minētajā darbā
parādās kā neieinteresēts "Dieva darbu hronists", viņš raksta par
atsevišķu ļaužu un veselu tautu likstām, pieņemot, ka dievišķā providence "ar
kariem ļaužu samaitātos tikumus taisno un izlīdzina" (De civ. Dei I 1,5)
Necenšos vispārināt apgalvojumu, ka Augustīnam nebija pazīstams likums par
tuvākmīlestību (būtībā to viņš pat cēla augstāk par pārējiem kristietības
postulātiem). Varbūt tā drīzāk jāuztver kā mīlestība tās antīkajā izpratnē (kas
saistās ar noteiktu "mīlamā" atlases principu, proti, Augustīna
gadījumā līdzcietību pelnījuši Dieva, ne zemes valstības pilsoņi- tas viss,
protams, augstāku mērķu vārdā).
Toties darbs "Grēksūdze", par
kuru lielākoties būs runa turpmāk, ir gluži atšķirīgs kā formas, tā satura
ziņā. Proti, forma ir tam laikam gluži neraksturīga- dialogs ar sevi. Protams,
kas līdzīgs ir Marka Aurēlija "Pašam sev"- kaut gan tas, manuprāt,
vairāk atgādina padomu krājumu. "Grēksūdze": arī
"Atzīšanās" ir cilvēcisku šaubu pilns darbs. Augustīns pats šeit
pārtop nemitīgā jautājumā, vaicājot sev un līdz ar to arī Dievam. Kaut gan
sajūsmu par teksta eksistenciālo saturu atvēsina tā augsti retoriskais stils,
kas liedz uzlūkot Augustīna "atzīšanos" kā "patiesu dvēseles
kliedzienu": pati darba labprātīga publiskošana jau ir pretrunā ar intīma
dialoga ideju. (Taču varbūt tā ir kritika no šodienas pozīcijām) Un tomēr- pats
saturs: iekšējais cilvēks, viņa psiholoģiskā drāma, lai minam kaut dažus
piemērus- cilvēka tieksme pēc Dieva, ļaunuma problēma, eksistences laicīgums,
grēkapziņa utt.-norāda uz individuālu, personisku un emocionālu skatījumu, kas
noteikti atšķiras no krietni vien "neitrālākām", varbūt no
"kosmiskām", kas raksturīgs antīkajai pasaulei, pozīcijām. Augustīns
runā no "sub specie hominis".
Augustīna sistēmā jebkura filozofiska,
ētiska, reliģiska un arī estētiska problēma cieši saistīta ar skaistā jēdzienu.
Antīkajā pasaulē skaistā saistība ar esamību bija pašsaprotama, tomēr Augustīns
šo problemātiku aplūko cilvēka sarežģīto garīgo procesu kontekstā; līdz ar to
arī pati pašsaprotamība kļūst šaubīga. Piemēram, jautājums par to, vai
priekšmeti ir skaisti tāpēc, ka tie patīk mums, vai arī- tie mums patīk tāpēc,
ka tie ir skaisti. Augustīns apstiprina pēdējo, tomēr būtisks ir pats jautājuma
uzstādījums. (De vera relig. 32,59) Skaistums, tāpat kā viņa antīkajiem
priekštečiem, Augustīnam ir objektīvs: cilvēks vienmēr ir tikai skaistā
vērotājs, jo Radītājs ir viens. Skaistums norāda uz lietas "dalību
būtībā", kaut gan skaistums šinī gadījumā nav jāsaprot kā vienīgi
ķermeniskais, jutekliski tveramais, bet gan kā dievišķā skaistuma klātbūtne
pasaulē. "Ķermenim "būt" nenozīmē "būt skaistam"…"
(Conf. XIII 2,3)
Augustīns attīsta ideju par skaistā izplatības
pasaulē hierarhiskumu. Saskatāma līdzība ar Plotīna skaistā hierarhiju, taču
pirmo reizi estētikas vēsturē absolūtais skaistums piemīt Dievam kā personai,
atšķirībā no Plotīna, kam absolūtais skaistais ir Prāts, kas ir Vienotā sekundāra
emanācija, protams, ne laicīgā nozīmē. Vienotais ir tikai avots: "Viss
skaistais ir zemāk par Viņu, bet no Viņa, kā dienas gaisma no saules".
(Enn. 6,9,4) Hierarhijas augstākā pakāpe, avots, absolūtais skaistais ir Dievs,
tā augstākais nesējs- Kristus (Logoss), no kura savukārt ceļas universa un
garīgais skaistums. Cilvēks, kas veidots no dvēseles un ķermeņa, ir universa
sastāvdaļa, kurā ietverta arī visas materiālās pasaules daudzveidīgās
sastāvdaļas. Skaistā jēdzienu Augustīns liek vienā līmenī ar būtības jēdzienu.
Dievs ir vienīgais un īstenais skaistums: "visa skaistā skaistums"
(Conf. III 6,10), kas ir skaistā avots pasaulē, pats no tā neko nezaudējot:
"Tu neesi pakļauts ne pasliktināšanai, ne zaudējumam, ne izmaiņai- nezinu,
no kurienes un kā, bet es skaidri redzēju un stingri zināju, ka sliktākais
vienmēr ir pakļauts kādam, kas nevar pasliktināties". (Conf. VII 1,4)
"Grēksūdzē" Augustīns runā par
Dievu kā par ideālu estētiskās pielūgsmes objektu: "Par vēlu es iemīlēju
Tevi, skaistumu, tik senu un tik jaunu, par vēlu es iemīlēju Tevi! Tu biji
manī, bet es ārpusē un tur meklēju Tevi, šajā brīnišķīgajā pasaulē, Tevis
radīts ielauzos es nejēdzīgais! Ar mani biji Tu, ar Tevi nebiju es. Tālu no
Tevis turēja mani pasaule, kuras nebūtu, ja tā nebūtu Tevī. Tu aicināji, sauci
un pārtrauci manu kurlumu; Tu iezaigojies, iespīdējies un padzini aklumu manu;
Tu izplatīji savu labvēlību, es ieelpoju un slāpstu bes Tevis." (Conf. X
27,38) Dievs, tā ir absolūta vienkāršība, tāpēc par viņu arī neko nevar pateikt.
No viņa rodas bezgaļīgs daudzums skaistu ideju, darbību, priekšmetu.
Nākošā skaistuma pakāpe Augustīna skaistā
hierarhijā ir gara vai inteligiblais skaistums. Arī cilvēks var būt tajā
līdzdalīgs. Attiecībā pret juteklisko skaistumu tas ir primārs: "Tie bija
trauki, kuros man, Tevis alkstošajam, Tavā vietā peinest sauli un mēnesi,
skaistos Tavus radījumus, bet tikai Tavus radījumus, ne Tevi Pašu, un pat ne
pirmos Tavus radījumus,- pirmējība pieder Taviem garīgajiem radījumiem, ne šiem
ķermeniskajiem, kaut arī tie ir gaiši un atrodas debesīs". (Conf. III
7,10) Ja matērija Plotīna mācībā reprezentē ļauno (kaut gan tas tāpat kā
Augustīnam ir labā trūkums), tad Augustīns pret ķermeniskās pasaules skaistumu
izturas krietni pozitīvāk: tas ir skaists no Dieva klātbūtnes tajā: "Ja
ķermeņi tev tīkami, slavē par tiem Dievu un vērs savu mīlestību uz to meistaru,
lai tev patīkamajā tu pats nekļūtu netīkams." (Conf. IV 12,18) Tomēr, tas,
vai cilvēks būs Dieva vai zemes valstības iemītnieks, būs atkarīgs no tā, vai viņš
valdīs pār šo juteklisko sevī, vai garīgais iekšējais Es dominēs par ārējo Es.
Ne no miesas nāk grēks, bet dvēseles- runa ir par "ļauno gribu":
"No ļaunās gribas rodas netikums; tu vergo netikumam- un tas pārvēršas par
ieradumu; tu nepretojies ieradumam- un tas pārvēršas par nepieciešamību".
(Conf. VIII 5,10) Jāatgādina, ka Augustīns uzsver ticības prioritāti par
zināšanām un gribas prioritāti par intelektu. Antīko domātāju darbos (īpaši
jāmin Platons un Aristotelis) estēriskais vienmēr bijis saistīts ar izziņu
(Erota tēls) tomēr Augustīnam šī tendence iegūst jaunu raksturu, kaut gan viņš
iet pa tām pašām pēdām: "Jo kas tad ir gudrība?" jautā Augustīns un
atbild; "Gudrības mīlestība. Bet kas tad ir filokalia?- Skaistā mīlestība.
Jautā grieķiem. Bet kas ir gudrība? Vai ne patiesais skaistums? Un tā, tas
patiesi ir miesīgas māsas, dzimušas no viena tēva. (..) Filokalia nezinātu, no
kurienes cēlusies, ja nebūtu filozofija." (Contr. acad. II 3,7) Sekojot
Platona tradīcijai, Augustīns ar visu savu cieņu pret "skaistā
mīlestību" pieņem, ka tā, tiecoties tikai pēc jutekliska skaistuma,
tiecas, tāpat kā uz tās balstītā poēzija, pie melīga skaistuma. Patiesais
skaistums ir sasniedzams vienīgi filozofijai. Tas ir agrīnais Augustīns, kas
patiesi tic, ka, ejot filozofijas ceļus, var sasniegt patiesību. Gudrības
estētiskā nokrāsa (tā ir augstākais skaistums) ir klātesoša visos augustīna
filozofiskajos traktātos. Tomēr īstenā patiesība (gudrība) mājo inteligiblajā
pasaulē, dievišķās gudrības sfērā: "daudzveidīga vienkāršība un vienkārša
daudzveidība". (De civ. Dei XII 18) Tas līdzinās Platona ideju pasaules
raksturojumam- tur mīt "neredzamās un nemainīgās priekšmetu pasaules jēgas
(idejas)". (De civ. Dei XI 10)
Ja agrīnais Augustīns pieturas pie
gudrības filozofiskas izpratnes, tad no savas kristīgās darbības sākuma
zināšanas un prāts nedominē. Gudrība šeit ir gan bailes no Dieva (timor Dei),
gan (pietas) (Conf. V 5,8;
VIII 1,2), gan arī mīlestību uz Dievu. Ticība kļūst primāra attiecībā pret
zināšanām.
Kopumā Augustīns izziņas procesu iedala
trīs daļās: 1.jutekliskā izziņa, 2.racionālā izziņa, 3.parracionālā Dieva
sasniegšana. E. Žilsons šo pēdējo dēvē par "mistisko vērojumu".
Izziņas objeksts ir divējāds: radītā pasaule tās pilnībā un Radītājs. Saistībā
ar pēdējo Žilsons runā par Dieva meklējumiem ar prātu, gribu, kā arī vērojumā-
šeit jau parādās estētiskā nozīme. Vērojumā dvēsele atgriežas pie sava avota un
iepazīst pati sevi: "Dievu un dvēseli gribu zināt". (Monol. I 2,7)
is izteikums raksturīgs vēlīnajam Augustīnam, kam vairs na būtiska ārējās
pasaules izziņa, svarīgi ir meklēt tās Radītāju, Meistaru, Mākslinieku.
"Svētlaimīgs ir tikai tas, kas zina Dievu, lai arī citi neko
nezinātu." (Conf. V 4,7) Augustīns akcentē ticību. Patiesība apvienojas ar
estētisko baudījumu: "Svētlaimīga dzīve- tas ir prieks, ko dāvā patiesība.
(..) o svēto dzīvi vēlas visi, šo dzīvi, kas vienīgā ir laimīga, vēlas visi;
visi vēlas priekuno patiesības". (Conf. X 23,33) "Par Dieva
valstību" nobeigumā Dieva valstības svētlaimību Augustīns apraksta jau
estētiskā terminoloģijā: "Un sāksies pilnīga, netraucēta laime. Vairs
nebūs apslēpti visi tie ķermeņa iekšienes un ārienes harmonijas skaitļi, kas
pašlaik ir apslēpti un kopā ar citiem lialiem un pārsteidzošiem prikšmetiem, ko
mēs tur ieraudzīsim, (..) tie iekveldēs (mūsu) saprātīgo garu cildināt to
Mākslinieku". (De civ. Dei XXII 30) o baudījumu Augustīns neaizmirst
norobežot no jutekliskām baudām un jutekliski uztverama skaistuma, kaut gan
robeža starp tiem iezīmējas kaut kur dvēseles dzīlēs un ir visai izplūdusi.
Noteikt, kur beidzas viena un sākas otra (gara bauda), ir pietiekoši grūti.
Varētu piebilst, ka jau vēlākā viduslaiku posmā tik bieži sastopamajos svēto
ekstāzes mirkļu atainojumos mistiskā tikšanās ar Augstāko aprakstīta metaforās,
kas saistās ar juteklību.
Svarīgs process Dieva izziņā ir
attīrīšanās- tā ir ārējā cilvēka pilnīga vēršanās pie iekšējā. Tur cilvēks
sastopas ariekšējo gaismu: "Un pats krāsu ķēniņš, šī saules gaisma,
aptverdams to visu, ko mēs redzam…" (Conf. X 34,54) Tā ir ar piepūli
sasniedzama gaisma, ko reti var vērot savas dvēseles iekšienē ekstātiskas
atklāsmes brīžos.
Cilvēka skaistums ir viņa dvēseles un
ķermeņa saskanība. eit Augustīns attālinās no Plotīna, kura mācībā cilvēkam,
ja tas vēlas tuvoties Vienotajam, ir jāattālinās no materiālā. Augustīns
attaisno materiālo skaistumu. Zemes skaistums, jo tas ir augstākā Mākslinieka
radījums, norāda uz Viņu. Protams šeit acīm redzami arī platonisma estētikas
motīvi, taču akcents ir cits. Augustīns norāda uz cilvēka trīs veidu attieksmi
pret materiālo pasauli: 1.kad kā Manihejs visu radīto pasauli uzlūko kā
ļaunumu, 2.kad ļaudis piesaista pasaules skaistums pats par sevi un ir
mīlestības priekšmets, 3.pats svarīgākais kad pasaules skaistumā redz tās
Radītāju un mīlestību orientē uz to. Tikai iedziļinoties sevī, savā dvēselē
cilvēks var tuvoties Dievam, apzinoties sevi kā radītu būtni. Dvēsele ir tā
daļa cilvēkā, kas piederīga dievišķajam (kaut arī grēcīga), tā ir radniecīga
inteligiblajam skaistumam. Tomēr cilvēks ir grēcīgs, sākotnēji samaitāts, kas
neļauj tam paša spēkiem nokļūt pie Dieva. Cilvēkam nav saprotami Dieva nodomi,
viņš nevar paraudzīties uz pasauli un sevi "no mūžības viedokļa",
zaudēt savu laicīgumu un mirstību. Cilvēks bez Dieva palīdzības nesaprot
atsevišķu lietu nozīmi pasaules veselumā, lietu kārtību un harmoniju, to
skaistumu no veseluma viedokļa. Augustīns uzskata, ka pasaulē kav nekā
haotiska, viss ir likumsakarīgs, ko viņš apzīmē ar terminu ordo. Pats veselums ir pilnīgāks un daiļāks par daļām, kaut gan
ietver sevī arī šķietamas nepilnības, taču tas kalpo veselā pilnībai. Augustīna
novitāte attiecas uz pasaules vēsturiskās norises veselumu. Vēsturē īstenojas
Dieva plāns, tā ir t.s., Heilsgeschichte.
(sk. De civ. Dei XIX 13) Pasaules kārtība no radīšanas brīža līdz vēstures
beigām. Tieši radīšanas ideja nosaka būtisku Augustīna filozofijas atšķirību no
iepriekšējās tradīcijas. Tā saknē izslēdz neoplatonisma pamatideju- emanācijas
koncepciju kā eidosu pakāpenisku pārmantošanu. Radīšanas ideja atstājusi pēdas
visā Augustīna estētikā. Radīšnu īsteno dievišķais Mākslinieks saskaņā ar
mākslas un skaistima likumiem (harmonija, vienība, mērs, veselums). Augustīnam
visu iespējamo radošo formu idejas atodas Dieva prātā. Svarīga ir Dieva kā
personas ideja, personas ar savu gribu. Tikai Dievs ir ideālais mākslinieks,
kura radītais sakrīta ar ieceri, kam zemes mākslinieks var tikai tuvoties.
Ideālo mākslinieku Augustīns apraksta kā skaistuma koncentrāciju un robežu-
jebkas radītais ir zemāks par to. (sk. Conf. VII 5) Skaistais, ko rada
mākslinieks saskaņā ar sava gara "pirmsuzmetumiem", nāk no augstākā
skaistā, atainoto atgādina par to un liek vērotājam to iemīlēt. Tas arī ir
mākslas īstenais uzdevums. Ja arī Augustīns ir saglabājis atdarināšanas
teoriju, tad tikai saistībā ar pārliecību, ka māksla meklē skaisto. Tā vairs
nav naturālā atdarināšana. Katrā priekšmetā ir savas skaistā pēdas. Teātra
mākslu Augustīns uzskata par pilnīgu neprātu. (sk. Conf. III) Traģēdija izsauc
skatītājā skumjas, kas sagādā baudu, komēdija izklaidē un smīdina. Tās ir
kaitīga
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru