11. b klases skolnieka
Jāņa
ziņojums vēsturē
“Acteku kultūra un sadzīve pirms nonākšanas
spāņu valdījumā”
Ievads
Pēc
tam, kad Kritofors Kolumbs pats to nezinādams bija atklājis Ameriku, 1492.
gadā, uz jauno pasauli sāka plūst laupītāji, avanturisti, tirgoņi un citi, kuri
cerēja iedzīvoties uz teiksmainajām bagātībām, ko tie cerēja salaupīt. Sākumā
viņu pretinieki bija mazas, zemu attīstītās ciltis, bet vēlāk iekarotāji sastapās
ar augsti attīstītām civilizācijām kuras pakļaut nebija nemaz tik viegli. Tie
bija acteki, maji un inki.
Acteku reliģija
Acteki
pielūdza vairākus dievus, taču pastāvēja nosliece uz monoteismu jeb
viendievību. Reliģiskajiem rituāliem acteki cēla krāšņus un varenus tempļus,
kuri pēc izskata atgādina ēģiptiešu kapenes – piramīdas. Acteku reliģijā plaši
bija izplatīta cilvēku upurēšana dieviem. Visbriesmīgakais veids kādā tika
upurēti cilvēki bija sirds izraušana vai izgriešana ar obsidiāna nazi upurim un
asiņu tecināšana. Upurēšanas notika publiski, visas tautas priekšā, kura
pulcējās pie tempļa. Tomēr acteki nebija asinskārie cilvēki un cilvēkus tik
bieži neupurēja. Arī karagūstekņus atstāja dzīvus, upurējot tikai dažus no
tiem, īpaši dieviem par tīkamo acteki uzskatīja dižciltīgo pretinieku asinis.
Reliģiskajos rituālos izmantoja smaržīgus kvēpus. Acteku valdnieks Montesuma
baidījās no svešzemniekiem, jo ir bijis māņticīgs un uzskatīja Kortesu par
baltādaino dievu Kesalkoaltu. Pēc acteku leģendām senos laikos šis gaišais,
labais dievs atnācis pie Tekskoko ezera Meksikas ielejā zaļā tērpā un gudrs kā
čūska (Kesalkoalts – “čūska ar zaļajām spalvām”). Viņš pazinis visus zvērus un
visas zāles, valdījis par dieviem un cilvēkiem. Viņam bijusi gaiša ādas krāsa, tāpēc
šis dievs dēvēts par balto dievu. Baltais dievs iemācījis Mehiko un Tekskoko
ļaudīm medīt, kopt zemi, audzēt kukurūzu ar vālītēm cilvēka garumā un krāsainu
kokvilnu, celt akmens namus, apstrādāt metālus, izveidojis kalendāru, iemācījis
cilvēkiem rakstu mākslu, devis viņiem gudrus likumus un labas paražas. Šīs
dievs neesot prasījis asiņainus upurus, gribējis izbeigt cilvēku upurēšanu,
cīnīties pret ļaunajiem dieviem un karu. Teikas stāstīja, ka starp gaišo dievu
Kesalkoaltu un ļauno nakts un tumsas dievu Teskatlipoku, kara dievu un dēmonu,
kas mielojies ar cilvēku miesām, risinājusies nemitīga cīņa. Ļaunais dievs
kādreiz bijis saule, bet Kesalkoatls to notriecis zemē no debesīm un pats
ieņēmis tā vietu. Ļaunais dievs iekritis jūrā, taču vēlāk pārcelies uz debesīm
kā Liela Lāča zvaigznājs, tad pārvērties jaguārā un savukārt notriecis
Kesalkoaltu no debesīm. Galu galā ļaunais dievs pieveicis labo un tas bijis
spiests atstāt acteku zemi. Kesalkoalts paņēmis līdzi savus likumus, rakstu
zīmes un dziesmas un aizgājis uz okeāna austrumu piekrasti, pa ceļam
apstājoties Čolulā un sludinot tur savu gudrību, un pavēstījis, ka tagad viņš
došoties pāri jūrai uz austrumiem.
Acteku karaspēks
Karaspēku vadīja
valdnieks – tlakatekutli (“vīru galva”). Karaspēks bija daudzskaitīgs, līdz pat
200 000 cilvēku. Toties viņiem no bruņām bija tikai viegli koka vairogi. No
ieročiem – bultas un šķēpi, labi ja ar obsidiāna uzgaļiem. Acteku kareivji
baidījās no spāņu zirgiem, jo tos nepazina, viņiem jātnieks uz zirga ar zobenu
likās viens vesels radījums kurš sūtīts no debesīm lai nestu postu un nāvi, kad
pie kādas pilsētas spāņi kaujā bija zaudējuši zirgu, vietējais valdnieks lika
to sagriezt un aizsūtīt uz vasām valsts daļām apskatei. Bieži ieraugot to,
acteki bailēs metās bēgt. Tādas pašas bailes actekiem iedvesa spāņu lielgabali
un šautenes kuru troksnis iedvesa actekiem bailes. Viņu šķēpi un bultas ar
obsidiāna uzgaļiem pret konkistadoru bruņām bija neefektīgi. Bet, pirms spāņu
atklāšanas acteku valsts bija spēcīga, tā pakļāva gandrīz visas apkārtējās
ciltis, piemēram totonaki, Tavaski, Tlakskalas un Čolulas zemes ciltis. Vēlāk
šīs ciltis palīdzēja konkistadoriem pakļaut actekus.
Acteku sadzīve
Dārglietas:
zelts pēc kura tā tiecās konkistadori, actekiem nebija liela vērtība, toties viņi
ar izbrīnu skatījās uz stiklu un krāsainām lupatām, kuras agrāk nebija
redzējuši. Acteki darināja smalkus mākslas darbus no zelta un sudraba.
Pārtika un apģērbs:
acteki audzēja kukurūzu, iemācījās aust arī kokvilnas audumus un taisīt
māla traukus ar ģeometriskiem vai vienkāršiem reālistiskiem zīmējumiem.
Meksikas zemkopju ciltis apstrādāja zemi ar asu nūju vai kapli, jo
mājdzīvniekus – arkla vilcējus, kā arī pašu arklu Amerikā nepazina (audzēja
vienīgi suņus Meksikā un lamas Peru, Dienvidamerikā). Tomēr mākslīgi
apūdeņotajās zemēs - nelielajos
tīrumiņos, īstenībā dārzos, izauga bagātas ražas, gluži kā senajos upju
civilizācijas centros Ēģiptē vai Tigras un Eifratas krastos. Gaļu uzturam šīs
ciltis ieguva, medījot putnus, dažādus sīkus dzīvniekus un briežus vai
zvejojot. Darba rīkus tās izgatavoja no
akmens un koka, kā arī no kaula, ragiem, vulkāniskā stikla obsidiāna.
Kārtas
Sekmīgajos
karagājienos acteki sagrāba ļoti daudz karagūstekņu, ar tiem neapmainījās un
tos neatbrīvoja. Gūstekņa dzīvība piederēja uzvarētajam. Tos visbiežāk
paturēja kā mājas vai kopienas vergus –
sevišķi tos, kas prata kādu amatu, retāk – upurēja. Vergu darbs bija kļuvis
ekonomiski izdevīgs. Actekiem bija arī vergi no pašu cilts. Par vergiem
padarīja noziedzniekus – nodevējus, zagļus. Bieži vien tos atdeva par vergiem
cietušajam. Verdzība kā sods par noziegumu bija iespējama arī ģints iekārtā.
Drošsirdīgāki karavīri dažreiz saņēma ne vien lielāku laupījuma daļu, bet arī
lieku zemes gabalu. Tāpat pastāvēja spēcīga priesteru kasta. Priesteru kasta un
militārā aristokrātija – īstenībā jau vergturu šķira – ekspluatēja zemākas
kastas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru