Amatniecība – sīkražošana, kuras pamatā ir roku darbs
un vienkārši darbarīki. Amatniecībā vēl nebija ražošanas iekšējās darba
dalīšanās. Kā ražošanas forma tā ir raksturīga pirmskapitālistiskām sabiedrības
formācijām. Amatniecība kļūst par patstāvīgu nozari tad, kad tā atdalās no
zemkopības un amatnieki sāk ražot pasūtījumam. Augstākajā attīstības pakāpē
amatnieki ražo tirgum. Līdz ar to sākas amatniecības pagrimšana.
Apmēram 10. gs. amatniecība atdalījās no zemkopības,
līdz ar to pieauga amatnieku meistarība un ieviesās dažādi jauni darba
rīki: virpa, tecila u.c. Amatnieku
dzīves vieta bija pie pilīm un senpilsētām. Par senākajiem amatniecības
centriem kalpoja tādas pilsētas kā: Talsi, Daugmale, Tērvete, Turaida u.c.
Amatnieki ražoja galvenokārt pēc pasūtījuma: jo tikai neliela produkcijas daļa
nonāca tirgū. Tehnika un darba rīki attīstījās lēni. Jaunās darba metodes un
tehniku amatnieku ziļļi varēja apgūt tikai ceļojumos. Ar 13. gs., iecoļojot
vācu tirgoņiem, amati arvien vairāk specializējās un sašaurinājās. 14. gs. par
nozīmīgāko amatniecības centru kļuva Rīga. Kurzemē un Zemgalē amatniecības
centri kļuva Jelgava un Kuldīga (16. gs.), Liepāja un Bauska (17. gs.), Latgalē
Krāslava. Pilsētas amatnieki bija organizēti amatos jeb cunftēs. Rīgā un
Liepājā sevišķi nozīmīgi bija mucenieku amati, kas ražoja tirdzniecības taru.
Arī feodālisma laikā amatniecība bija galvenā
rūpnieciskās ražošanas forma. Kokamatnieki tāpat kā visi citi amatnieki
apvienojās cunftēs. Cunftēm bija arī sabiedriska nozīme. Tās izstrādāja
noteikumus un ierobežojumus visiem amatniekiem, tādējādi veicinot amatniecības
attīstību un amatnieku meistarības celšanu. Cunftes ar saviem biedriem rīkoja
dažādus reliģiskus, kultūras pasākumus. Cunftes šrāgas noteica, ka nodarboties
ar amatu drīks tikai cunftes apvienotie meistari, kuru skaits bija stingri
noteikts. Ceļš līdz meistara amatam bija ļoti grūts, un to ieguva tikai daži.
Sākumā bija jāstrādā kā māceklim pie meistara un, ja meistars domāja, ka viņa
māceklis ir pilnībā apguvis
pamatiemaņas, tam piešķīra zeļļa titulu. Zellim bija daudz vairāk tiesību nekā
māceklim – viņš varēja pamest meistaru un dotie uz citām pilsētām “vanderēt”.
Strādājot pie meistara, zellis par darbu saņem samaksu un ēdienu. Par meistaru
zellis varīja kļūt arī apprecot meistara meitu vai atraitni. Tāpat
priekšrocības bija meistara dēliem.
17. gs. Kurzemes hercogistes laikā hercogs Jēkabs
bija neapmierināts ar ārzemju meistaru dārgumu un tādēļ centās sagatavot
latviešu zemniekus par dažādu darbu vadītājiem, kas arī izdevās. Un tāpēc
blakus pilsētas vācu cunftēm, kurās latviešus negribēja uzņemt hercogs Jēkabs,
nodibināja brīvmeistaru kārtu.
19. gs. otrajā pusē Latvijā mašinizētā rūpniecība
pilsētās atvirzīja amatniecību otrajā vietā. Rīgas cunftes apvienoto meistaru
skaits samazinājā. Lauku amatniecība pārdzīvoja neilgu uzplaukuma laiku (60. –
70. g.).
Latvijas Republikā ekonomiskās krīzes laikā pagrima
lielrūpniecība un vēl vairāk sašaurinājās arī amatniecības darba apjoms. Sīko
uzņēmumu skaits Latvijā bija visai liels. Trīsdesmito gadu vidū izveidojās
kameru sistēma, kuru veidoja pēc Itālijas korporatīvās iekārtas parauga un to
veidoja kā vienu no aparātiem saimnieciskās dzīves rediģēšanai. Tika
nodibinātas 8 kameras, no kurām 4 darbojās saimnieciskā laikā: tirdzniecības un
rūpniecības, lauksaimniecības, darba un amatniecības kamera, kura dibināta ar
1935. g. 30. decembra likumu un sāka darboties 1936. g. 27. jūnijā. Tā
pārstāvēja amatniecību, rūpējās par amatnieku arodizglītību, uzturēja juridiskās
palīdzības un amatnieku grāmatvedības biroju, veicināja amatnieku kooperatīvu
dibināšanu un propogandēja amatnieku ražojumus.
Katrā no kamerām bija no 90 – 120 locikļu. Katru
kameru vadīja tās priekšsēdētājs, kuru kopā ar pārējiem prezidija locekļiem
iecēla amatā tas ministrs, kuram attiecīgā kamera bija pakļauta. Neviens
kameras atzinums nevarēja kļūt par lēmumu, ja tam piekrita kameras
priekšsēdētājs. Tas nozīmē, ka balsošana kamerā nenotika. Katrai no minētajām
kamerām bija pakļauts īpašu biedrību tīkls, kas bija izveidots pēc centrālā
plāna un darbojās pēc kameras izstrādātajiem statūtiem.
Amatniecību kamerai bija paredzēts 10 amatnieku
biedrības, kuras dibināja pēc teritoriālā principa, pie kam līdzšinējās
amatnieku organizācijas likvidējot, to īpašumu nododot kamerai un pašvaldībām.
1938. g. 10. maijā Latvijas Republikas Ministru
kabinets izdeva likumu par amatniecības aizsardzību, kurā noteica, ka ar
amatniecību var nodarboties tikai amata lietpratēji, kurim Latvijas Amatniecība
ir izsniegusi meistara diplomu.
Latvijā amatniecība saglabājas līdz 1944. gadam. Kad
privātās darbnīcas likvidēja un visas ražotnes nacionalizēja, kokamatniecības
metodes saglabāja meistari, kuri nodarbojās ar koka māksliniecisko apstrādi – kokgriešanu,
intarsiju u.c.
Ampīrs
Napaleons un Francija. Labējo
republikāņu organizētās sazvērestības rezultātā 9. Termidorā (1794. gada 27.
jūlijā) tika gāzta jakobīņu diktatūra. Kreiso republikāņu bruņotā sacelšanās
1795. gadā 20. maijā cieta neveiksmi. 22. augustā kongress pasludināja
konstitūciju, kurā tika noteikts, ka likumdošanas varu iegūst ne tikai
demokrātiskā palāta, bet lielburžuāzijas orgāns – senāts. Izpildvaru ieguva
piecu direktoru kolēģija. Opozīcijā pret direktoriju nostājās visi konsekventi,
kreisie kā arī ultralabējie spēki. Šo stāvokli izmantoja direktorijas iekšējo
bruņoto spēku ģenerālis Napaleons Bonaparts. Atgriezies Parīzē pēc Ēģiptes un
Maltas iekarošanas, viņš 18. brimērā (1800. gada 9. novembrī .) gāza
direktoriju, likvidēja palātu un direktorijas vietā izveidoja konsulātu, pats
stādamies konsula amatā. Pēc tam Bonaparts pulcināja ap sevi ultralabējos
monarhistus un bijušos labējos republikāņus un panāca, ka senāts 1804. gadā
viņu pasludināja par Francijas imperātoru Napaleonu I.
Franču ampīrs. Sarkankoks,
bronza un Ēģipte ir svarīgākās un arī galvenās ampīra īpašības, protams, ja
neskaita Napaleonu. Šīs īpašības arī atļauj ampīram būt par augstāko virsotni
un par noslēgumu otrajā 18. gs. pusē dzimušajam klasicismam. Klasicisms bija
pirmais mākslīgais (stils, kurš radies izpētot un kultivējot antīkos stilus.)
stils, bet līdz ar to arī pirmais stils, kurš atspoguļo eklektisma pazīmes.
Ludviķa 16. stils jau ietvēra visus tos elementus, kuri izejot direktorijas
stila stadiju, pilnībā pārveidojās ampīra formās.
Šis
klasicisma noslēguma laika posms ilga no1799. g. – 1815. g., kaut gan
atsevišķos gadījumos (galvenokārt pils interjeros.) ampīra ietekmi var mainīt
līdz pat 18. gs. 20 – tiem gadiem.
Lielākais
ampīra stila uzplaukums attiecas uz desmitgadi starp 1804. gadu (Napaleona
kronēšana) un 1813. gadu. Šī stila būtība ir izteikta jau pašā nosaukumā:
ampīrs no franču vārda “empire”. Ampīra stils radās nevis brīvu, dabisku
mākslas tendenču rezultātā, bet mākslīgi ar padomiem un pavēlēm no augšējā
slāņa.
Ar
ampīra stila izveidošanos māksla atkal kļūst plašāka un monumentālāka.
Iepriekšējo laikmetu interjeru izmeklēto graciozitāti nomaina augsts patoss.
Lielākais šī laika mākslinieks un modes pamatlicējs bija slavenais Luijs Dāvids
– gleznotājs, kurš strādāja stingrā klasicisma virzienā. Viņš kļuva slavens ar
saviem mēbeļu paraugiem. Viņa izveidotās jaunās mēbeļu formas atstāja
ievērojamu iespaidu uz mēbeļu mākslu.
Ampīra
stils vistīrākajā veidā izpaudās piepilsētu rezidenču interjeros. Apartamentu
apdare tika veikta pēc arhitektu Pjēra Fontēna un Šarla Persjē projektiem.
Viņus var uzskatīt par ampīra stila dibinātājiem, it sevišķi pēdījo.
Tikko norima revolūcija Parīzē, no jauna traucās
mākslinieki no visdažādākajām Eiropas malām. Jaunais stils, tikko radies, ātri
kļuva populārs un starptautisks. Eiropas lielvalstu aristokrātiskā elite,
kuriem vēl nesen par paraugu kalpoja franču “karaliskie stili”, tagad ar ne
mazāku sajūsmu pieņēma stilu, kas bija pavisam savādāks savā būtībā un garā.
Katrā
ziņā šis vēstures vētrainais posms ļoti savdabīgi izmantoja formālo klasicisma
valodu dažādu sociālu virzienu un gaumju attēlošanai.
Pirmajā
posmā ampīrs bija autokrātijas stils, vēlākā posmā tās pašas formas, kaut gan
nedaudz stingrākas, kalpoja radikālajām revolūcijas idejām, un visbeidzot
rūpīgi noslīpētās klasicismu formas ar panākumiem tiek izmantotas varenā tirāna
varas ar slavas oreolu (ampīrs). Plašu jaunā stila izplatīšanos lielā mērā
veicināja 1801. gadā izdotais Persjē un Fontēna “Mēbeļu projekti un interjeri”.
1812. gadā šis albums tiek izdots atkārtoti. Šie projekti ir interesanti arī
tāpēc, ka tajos ir plaši izmantoti seno ēģiptiešu lietišķās mākslas motīvi.
Izdevumus ar mēbeļu zīmējumu paraugiem izdeva arī citi lieli franču meistari.
Ampīra stila mēbeļu formas izplatījās visā Eiropā. Īpaši skaista un savdabīga
bija krievu ampīra izpilde. Bijušās aristokrātijas piļu apartamentus Persjē un
Fontēns iekārtoja atbilstoši jauno īpašnieku gaumei. Viens no galvenajiem šo arhitektu darbiem, kas guva pirmās konsula uzmanību
bija Rekamjē kundzes pils mēbeļu interjers. Napaleons uzticēja šiem arhitektiem
savas piepilsētas rezidences apdari.
Vēlāk šie arhitekti kļuva par pils galma arhitektiem un
vadīja daudzu citu karalisko piļu apartamentu pārveides darbus (Luvras,
Tilērijas, Sen - Klu, Fontenblo.).
Galvenie Persjē un Fontēna līdzstrādnieki bija slavenie mēbeļnieki Žoržs
Žakobs un viņa dēls Žakobs Demaltjē (1770.-1841.). Žakobu darbnīcās gatavotie
izstrādājumi nonāca līdz Eiropas vistālākajiem nostūriem, ieskaitot Pēterburgu.
Pirmklasīgas mēbeles ampīra stilā gatavoja arī citi mazāk pazīstami franču
meistari, un viņi visi uz saviem izstrādājumiem lika savu zīmogu.
Vācijā, līdzās talantīga meistaru ampīra stilā gatavotajām mēbelēm, plaši
sastopami arī orģinālie franču darbi, kas tur tika ieviesti Burbonu
restaurācijas periodā. Atšķirībā no Ludviķa 16. stila korpusa mēbelēs sāk
izmantot klasiskās arhitektūras elementus - kolonas, karnīzes, pilastrus u. c.
Toties krēslu un galdu noformēšanā parādās dekoratīvie motīvi, gadrīz bez
nekādām izmaiņām aizgūti no antīkajiem paraugiem - sfinksas, lauvu ķepas, grifi
u.c.
Nekad mēbeļu formas nav bijušas tik “statiskas” un “ķermeniskas” kā
impērijas laikmetā.
Ampīra stila vienotība izrietēja no stingras sekošanas antīkajiem,
galvenokārt, senās Romas paraugiem, ne tikai mēbeļu noformēšanā, bet arī sienu
noformējumā, audumu rakstos, kurus lietoja mēbeļu tapsēšanai, gultu pārklājiem
u. c. Ampīra stila interjeros valda miers, sakārtotība, pilnīgs līdzsvars un
stingra simetrija. Iepriekšējā laika interjeru vieglumu un izsmalcinātību
auksts svinīgums un smalks aprēķins. Grīdas tiek pārklātas ar parketu, kas ir
veidots no krāsainām koku sugām. Griesti tiek krāsoti balti un stūros tiek
veidots vienkārš dekors. Sienas tiek pārklātas ar audumu, kas drapēts antīko
apģērbu manierē, vai arī līmētas ar stingra zīmējuma tapetēm. Interjera
kolorīta stingrās līnijas nedaudz mīkstina gaišie toņi un bronza, kas tiek
lietota ar mēra un izsmalcinātības sajūtu.
Ampīrs kā jau visi “karaliskie stili” pirmkārt un galvenokārt kalpo
reprezentācijas nolūkiem. Visi interjera komponenti: ar drapērijām pārklātās
guļamistabas sienas, augstie baldahīni, manumentālās gultas, ar zeltu izaustais
mēbeļu audums, postamentu formā veidotie naktsskapīši, ar bronzu rotātie lielie
spoguļi, krēsli, kas atgādina romiešu formas - tas viss drīzāk atgādina
izstādes eksponātus. Pāri visam guļ teatrāls zīmogs, kas tik ļoti raksturīgs
Frnancijas piļu interjeram jau no Ludviķa 14. Laikiem.
Mēbeļu formās, kur tas vien iespējams, tika ieviesti motīvi no antīkiem
bronzas un marmora pieminekļiem. Nekas jauns netiek ieviests mēbeļu
izgatavošanas un tapsēšanas paņēmienos. Galdnieki aprobežojas ar ļoti
vienkāršu, bet līdz pilnībai noslīpētu finēriešanas metodi. Finieris tiek
gatavots no tumšā sarkankoka un vienmēr tiek rūpīgi pulēts. Aizvien biežāk tiek
izmantotas gaišākas koku sugas: kļava, osis, ķirškoks. Tomēr tā laika
iecienītākais un pieprasītākais koks ir un paliek sarkankoks, bet tā, kā tas
grūti pakļaujas kokgriezšanai, tas lielā mērā tiek nomainīts ar bronzu.
Gludas, līdz spīdumam nopulētas, sarkankoka un melnkoka virsmas, kā arī
salonu iekārtas priekšmeti tiek atturīgi dekorēti ar bronzu, retāk ar zeltu.
Inkrustācija gandrīz pilnībā netiek pielietota. Šī tehnika bija pārāk nopietna
un rafinēta šim laikmetam.
Dekoratīvajos motīvos atspoguļojas laikmeta kareivīgais gars: visdažādākie
ieroči (šķēpi, zobeni, vairogi u. c.), trofejas, lāpas, lauru vainagi,
piramīdas u. c.
Visam tam vajadzēja slavināt pirmā franču imperatora kaujas, uzvaras un
panākumus. Līdzās seno grieķu un romiešu ornamentiem arvien biežāk parādījās
ēģiptiešu izcelsmes motīvi. Eksotiskais dekors tikai pastiprināja priekšmetu un
visa interjera teatrālo raksturu.
Krēsli tika veidoti tā, lai būtu ērti sēdēšanai. Dīvāniem un gultām bieži
tika izmantotas “S” veida sānu malas. Modē ir galdi ar asprātīgiem mehānismiem,
kuriem, uzspiežot pogas, varēja mainīt priekšmeta izmērus un formas.
Gultas - ar baldahīniem vai bez tiem - bieži novietotas uz cokoliem. Pēc
izskata tās atgādina vai nu romiešu sarkofāga, vai laidņa formu. Roku
mazgājamiem traukiem bija upuraltāra un liras forma. Pelnu trauki tika veidoti
kapiteļu vai urnas veidu formā.
Atbalsta konstrukcijām ir antīko kolonnu forma. Skapji ir lieli un masīvi
ar plašu ornamentālu finierētu virsmu. Ar savu noformējumu - kolonnām ar
bronzas kapituļiem un karnīzēm - tie brīžiem atgādina grieķu svētnīcas. Ampīra
stils bagātināja mēbeļu formas ar virkni jauna tipa skapjiem.
Viena no raksturīgākajām mēbeļu formām - rikamjē - īsa, eleganta kušete ar
augstu, plastiski iezliektu pagalvi, kuras forma daļēji atgādina gondolu,
daļēji, izliektu gulbja kaklu. Uz ampīra stila mēbeļu formām var attiecināt arī
lielos, apaļos galdus un mazos, apaļos galdiņus uz vienas kājas. Tualetes
galdus un masīvos cilindriskās formas naktsskapīšus, kuri tika simetriski
novietoti gultas abās pusēs. Visi šie priekšmeti tika greznoti ar alegoriskām
bronzas figūrām.
Pārējie mēbeļu tipi būtībā bija agrāk izveidojušos formu atkārtojums.
Rakstāmgaldi joprojām tiek izstrādāti vairākos variantos.
Toties kumodes zaudē savu iepriekšējo nozīmi. To vietā daļēji nāk zemi,
divdaļīgi skapji, pārklāti ar marmora plāksnītēm. Nolikti zem lieliem sienas
spoguļiem. Šie skapji veiksmīgi pilda konsuļu funkciju. To formas tagad ir
pilnīgi noslēgtas, aiz atvāžamā plaukta slēpjas daudzveidīgas lādītes, nišas,
kas veidotas no augstvērtīgām koku sugām.
Līdzās arhitektoniskām ampīra mēbelēm izveidojās arī cits virziens, kuram
bija raksturīga plašas bronzas plastikas pielietošana. Šī veida mēbeļu
priekšmetos balsta funkcijas pildīja bronzā atlietas dažādu dzīvnieku figūras,
bet virsma tika izlikta ar ornamentu. Ļoti liela loma bronzas dekoram bija
Persjē un Fontēna projektos, taču šeit dekoratīvie elementi papildina,
netraucējot to galvenajām formām. Pēc šāda tipa mēbelēm bija liels
pieprasījums. Bet tā kā apzeltītās bronzas daudzums šīs mēbeles stipri
sadārdzināja, galdnieki dažreiz izmantoja imitāciju - bronzu aizstājot ar
apzeltītu pafjē - mašē. Šis paņēmiens sevišķi raksturīgs vācu un austriešu
paraugos.
Atbalsta konstrukcijas bieži tika risinātas grifu, tritonu, lauvu un citu
veidolā. Pēc Napaleona Ēģiptes karagājiena parādījās jauni motīvi - sacerējumu
figūras, sfinksas, hieroglifi u. c.
Vēlākajā posmā mēbeles kļūst pārblīvētas ar bronzas dekoriem, vēl jo
vairāk, parādās priekšmeti, kas pilnībā izgatavoti no apzeltītas bronzas, un
pat no sudraba un stikla.
Ampīra stilā var sastapt arī ne mazums citu, vēl nepieminētu antīko
priekšmetu atdarināšanas piemēru. Tādi starp citu ir kandelabri, kas veic
apgaismes ķermeņu funkcijas lielajās zālēs. Kandelabru apakšējās daļas
veiksmīgi tika izmantoti kā galdiņi uz vienas kājas.
Ampīrs Austrijā un
Vācijā. Austrijā un Vācijā ampīrs veidojās
ciešā Francijas ietekmē. Tiesa, vācu ampīrs vairāk tiecās uz sengrieķu, nevis
romiešu klasiskajām formām. Vīne tieši šinī laika posmā izvirzījās par vienu no
vadošajiem mēbeļu ražošanas centriem. Vīnes aristokrātija izcēlās ar īpašu
tieksmi pēc bagātības un greznības. Vāciešu un austriešu ampīra stils būtībā ir
tas pats, tikai lielākā mērā piesātināts ar antīko garu. Atsevišķas mēbeles ir
ārkārtīgi vienkāršas savā risinājumā, tās nav pārsātinātas ar bronzas dekoriem,
kādi ir raksturīgi franču paraugiem. Krēslu un galdu formas ir skaisti
veidotas, kājas lielākoties ir gludas.
Bronza, tur, kur tā ir, tiek lietota ļoti taupīgi. Ir arī sastopami
parastas taisnstūrveida formas masīvi dīvāni ar kolonnām, kas cieši piekļaujas
sānu sienām, kā arī galdi, kas līdzinās Ludviķa 16. stilam.
Krievu ampīrs. Krievu muižniecība tuvāk ar Franciju un tās mēbeļu mākslu
iepazinās Francijas okupācijas laikā 1813. - 1814. g. Pēc uzvaras pār Napaleonu
40 000 liels armijas korpuss atradās Francijā. Okupantiem bija iespēja labi
iepazīt mājokļa iekārtojumu, kurā dominēja ampīrs. Tajā laikā uz Krieviju
izveda daudzus franču mēbeļu paraugus un bronzu.
Lielu iegūldījumu krievu ampīra mēbeļu izgatavošanā deva slavenie arhitekti
V. P. Stasovs un K. I. Rossi. Mēbeles gatavoja gan no vietējām koku sugām, gan
no eksotiskām koku sugām (sarkankoks, riekstkoks u. c.). Bieži tās krāsoja
baltā krāsā un izgreznoja ar apzeltītiem rotājumiem.
Apzeltīta bronza krievu ampīrā gandrīz nav sastopama. Tās vietā izmanto
apzeltītus ģipša veidojumus vai kokgriezumus. Par motīviem šajā laikā kalpo
populāras emblēmas: lauru vainags, lira, grifi, stilizēti gulbji un citi
fantastiski dzīvnieki ar muskuļainiem, graciozi izliektiem augumiem, dzīslainām
kājām un šausmīgām grimasēm. Tie visi ir sastinguši simetriskās, nekustīgās
pozās. Dzīvnieku motīvs tiek bieži izmantots rokturu, kāju u. c. detaļu izgatavošanā.
Atzveltnes krēslu muguriņas ir vai nu slēgtas, vai caurspīdīgas. To forma bieži
vien bija pusapaļa vai piles veidā.
Skapji, kumodes, spoguļi tika rotāti ar karnīzēm, kolonnām, kuri pilnībā
atbilda arhitektūras orderu dalījumam.
Mēbeles, kuras tika izgatavotas pēc galma pasūtījuma, pēc savas formas,
proporcijām un rotājumiem bija līdzīgas franču mēbelēm. Šīs mēbeles bija no
vesela sarkankoka vai karēlijas bērza ar masīvu bronzas pārklājumu. Tās tika
ražotas kādā no galvaspilsētas darbnīcām.
Bija arī pēc materiāla un dekorējuma
pieticīgākas mēbeles. Tās tika ražotas muižu darbnīcās no oša, bērza vai
liepas. Tās dažreiz finierēja, bet visbeižāk tās nokrāsoja kā sarkankoku un
nopulēja. Savās formās mēbeles atgādināja galvaspilsētas paraugus. Atsevišķas daļas
tiek krāsotas melnas vai apzeltītas.
Un visbeidzot pārveidotais ampīrs, kuru rietumos nosauca par bīdermeijera
stilu. Tas izplatījās 19. gs. 30. - 40. gados. Īpaši labi tas izplatījās
tirgotāju vidē. Šajās sarkankoka imitācijas mēbelēs ir ļoti daudz nacionālu iezīmju. Varbūt tieši šī iemesla
dēļ, tās ļoti ātri izplatījās, kā arī pastāvēja 19. gs.
Ampīrs Anglijā. Anglijā, 18. gs. beigās tieksme pēc vienkāršības,
puritānisma, sākumā izpaužas apģērbā, bet pēc laika arī mēbelēs un interjerā.
Šinī laikā Francija dudz ko aizguva no Anglijas, it sevišķi apģērbā.
Savukārt Anglijā radās virziens, kas bija ļoti tuvs franču ampīram. Šis
virziens radies jau brāļu Adamu mēbelēs, turpinājās Šeratona un Šīrera darbos.
Angļu galdniekus tomēr nepameta ilūzija par senajām mēbelēm, bet arī neaizrāva
tik ļoti kā frančus. Pat Adama klasicismā ir vairāk smalkuma, nepiespiestības
un plašuma kā, piemēram, vācu mēbeļu formās. Ampīra formu iespaids visvairāk ir
jūtams Tomasa Houpsa projektos, bet šie projekti uz angļu kopējās mākslas fona
drīzāk ir izņēmums.
Nesaskaņas un veids, kas figurēja
ap Napaleonu sagrāva ampīra stila kundzību. Tomēr izveidotie un izkoptie ampīra
silueti turpināja dzīrot tālāk.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru