Latvijas teritorijā zināma
akvareļglezniecības attīstība vērojama jau 18. gs. beigās un 19. gs. sākumā. Tā
provinciālā tulkojumā atspoguļo galvenajām akvareļglezniecības skolām līdzīgas
iezīmes. Dominē vācu mākslas ietekme, jo aktīvu gleznotāju akvarelētāju vairums
ir baltvācieši vai ieceļotāji sveštautieši, bieži – profesionālās zinības
apguvuši diletanti. Viņu sniegumu līmenis pilnīgi apmierina Baltijas guberņu
sabiedrības pieticīgās prasības, tādēļ arī vietējo latviešu tautības
akvarelistu darbība iekļaujas šajā provinciālajā gultnē vēl tad, kad pirmā
latviešu profesionālo mākslinieku paaudze jau studē Pēterburgas Mākslas
akadēmijā.
Nozīmīga vieta latviešu akvareļa vēsturē ir mūsu profesionālās mākslas
celmlauzim Kārlim Hūnam, kura daiļrade, tajā skaitā arī akvareļglezniecība,
attīstās jau tiešā krievu mākslas skolas ietvarā. Īpaši jāmin viņa akvareļi ar
latviešu tautas tipu atveidojumiem, kas pārmet tiltu uz nākošā posma līdzīgiem
sniegumiem, pirmkārt, Ā. Alkšņa, tad J. Rozentāla, J. Valtera u. c. daiļradē.
19. gs. beigās un 20. gs. sākumā, posmā līdz pirmajam pasaules karam,
latviešu akvareļglezniecībā savu ieguldījumu dod grupa mākslinieku, kuru
profesionālās studijas arī saistās ar Pēterburgas mākslas mācību iestādēm –
Mākslas akadēmiju un Štiglica tehnisko zīmēšanas skolu. Tur studē J. Lībergs,
R. Pērle, E. Vītols. Jau šo mākslinieku daiļradē nostiprinās tā stingri
reālistiskā akvareļglezniecības līnija, kuru atsevišķi autori pēc gadu
desmitiem ievieš arī latviešu mākslā.
Rūdolfs Pērle ar savu jutīgo tehniku iezīmē jaunu kvalitatīvu pakāpi
latviešu akvareļglezniecībā. Tomēr viņa un laikabiedru akvareļos vērojama
zināma tēmas šaurība – dominē ainava un klusā daba.
Aptuveni tajā pašā laikā latviešu glezniecībā parādās jaunas tendences,
kas saistās ar vienas latviešu gleznotāju daļas orientāciju un modernās mākslas
studijām. Akvareļglezniecībā šis pagrieziena punkts visspilgtāk iezīmējas
Jāzepa Grosvalda un Jēkaba Kazaka daiļradē. J. Grosvalds jaunā skatījumā
atspoguļo tautas dzīvi saasinātos vēsturiskos apstākļos ar monumentāliem un
viengabalainiem mākslas tēliem. Otru ievirzi pārstāv akvareļglezniecības
stingri reālistisko tradīciju turpinātāji, piemēram, Eduards Vītols, Valentīns
Stepanovs, Bruno Jaunzems.
Latviešu mākslā akvareļglezniecības aktivizēšanos piecdesmitajos gados
veicināja skatītāju prasība pēc emocionāliem, krāsainiem, daudzveidīgu noskaņu
bagātiem mākslas darbiem. Salīdzinājumā ar reprezentatīvajām tendencēm eļļas
glezniecībā un citās nozarēs akvareļglezniecība daļēji atbilda šīm vēlmēm. 1958.
gadā notika pirmā akvareļu izstāde.
Mākslinieki centās paplašināt akvareļglezniecības žanru loku.
Attīstījās industriālā ainava, palielinājās portretu īpatsvars. Daudzveidīgāks
kļuva arī figurālu tematisku kompozīciju risinājums. Tomēr galvenā latviešu
akvareļglezniecības attīstība vērojama šīs tehnikas un nozares specifikai
īpatnējos ceļos. Tā izpaužas darbu emocionālās slodzes pastiprināšanā, tās
niansētā daudzveidībā ikviena žanra robežās. Tehnikas specifiskie, bet
vienkāršākie paņēmieni akvareļglezniecību vispirms ievirzīja akvarelim
“tradicionālajos” žanros, piemēram, ainavā, kur liriskā emociju gamma ir
vispieejamākā. Ar iepriekšējo pieredzi vairs nepietika, bija nepieciešami jauni
paņēmieni un palīglīdzekļi. Rezultātā akvareļglezniecība sasniedza jaunu
mākslinieciskās iedarbības pakāpi. Tā izteiksmes plašumā tuvojās eļļas
glezniecībai, taču tas notika, nevis pilnveidojot “lielajai” glezniecībai tuvos
paņēmienus, bet pārvarot tos un tīras akvareļa specifikas ietvaros sasniedzot
jaunas kvalitātes. Līdzīgas likumsakarības un iekšējo virzošo pretrunu cīņa
vērojama ne tikai dažādos akvareļglezniecības attīstības procesos, bet arī
atsevišķu mākslinieku daiļrades procesā.
Tajā pašā laikā latviešu akvareļglezniecībā bija vērojama vēl kāda
savdabīga parādība. Vairāki mākslinieki, cenšoties pierādīt un nostiprināt savu
individualitāti, izvēlējās kādu tehnikas paņēmienu (brīvu plūdinājumu,
gleznojumu ar slapju slapjā u. c.) par savas mākslinieciskās izteiksmes pamatu.
Padziļinoties daiļrades uzdevumiem, šīs nosacītās robežas kļuva par šaurām un
radās nepieciešamība dažādot mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus. Aizraušanās
ar tehniskajiem paņēmieniem un tajos atklātajām tīri estetizējošām kvalitātēm
dažkārt kļuva par pašmērķi. “Tīrās” formas jautājums, ārējais efekts kļuva par
noteicošo. Tādējādi atsevišķos gadījumos akvarelis pat nonāca pretrunā ar savām
sākotnējām izejas pozīcijām. Bija vērojami arī citi samezglojumi. Daļa
mākslinieku apzinātos, uz satura atklāsmi virzītos izteiksmes līdzekļu
eksperimentos nonāca līdz tehnisko paņēmienu pārsātinātībai, kas dažkārt
aizēnoja iecerēto domu. Plašāks māksliniecisko izteiksmes līdzekļu un tehnisko
paņēmienu diapazons vērojams to mākslinieku daiļradē, kuru darbos ietverts
plašāks tēmu, satura un emocionālo pārdzīvojumu loks (Dž. Skulme, K.
Fridrihsons, L. Kupcis, N. Petraškevics, I. Zariņš).
Latviešu akvareļglezniecības attīstībā vērojamas divas lielas
pamatievirzes. Pirmajā no tām mākslinieciskā tēla veidošanā dominē emocionālā
pieeja, otrajā pārsvaru gūst intelekts. Pastāv arī šo ieviržu mijiedarbība.
Pirmajos Latvijas akvareļglezniecības attīstības gados tehnikas
daudzveidīgās iespējas visspilgtāk atklājās un atraisījās to mākslinieku
sniegumā, kuru daiļradē noteicošais bija tīri emocionālais moments. Šajā
procesā liela nozīme ir improvizācijai. Tās iespējas akvarelī noteic jau pašas
tehnikas būtība. Akvareļglezniecībai specifiskā ūdens stihiskā darbība
gleznošanas procesā tie koriģēta ar apzinātu mākslinieka pretdarbību, kas
pakļauj krāsainā ūdens plūdumu savai iecerei. Šajā sadursmē rodas negaidītas
nejaušības, atklājot jaunas nianses un jaunu meklējumu iespējas. Improvizācijai
akvareļglezniecībā ir nenoliedzami pozitīva loma, tā ir pat viens no šīs
glezniecības nozares mākslinieciskās izteiksmes atribūtiem. Taču tā ir tikai
viens no pilnvērtīga māksliniecisko izteiksmes līdzekļu ansambļa komponentiem,
kas izriet no akvareļa tehnikas un materiālu rakstura noteiktajām nejaušībām.
Mākslinieciskā tēla padziļināšana un daudzveidošana saistās ar
vispārinājuma problēmu. Noteiktu attīstības līniju no vizuāli tieša uz
vispārinātāku īstenības atspoguļojumu var vērot arī visā latviešu
akvareļglezniecības attīstībā. Turklāt atsevišķos etapa punktos vispārinājuma
loma īpaši pastiprinās. Savā veidā tā atklājas arī tradicionālajām pozīcijām
tuvāk stāvošo mākslinieku darbos (K. Sūniņš, E. Jurķelis, E. Cēsinieks, H.
Blunavs u. c.). Tomēr zināmā laika posmā noteicošā loma šajā nozīmē ir citai
ievirzei – akvarelistiem, kuru radošajā sniegumā šī tendence atklājas ar
izteiktu konsekvenci (K. Fridrihsons, Dž. Skulme, O. Jaunarājs u. c.).Tiešais
kontakts ar dabu un dzīves vērojumu nav viņu daiļrades galvenā un vienīgā
izejas pozīcija, bet ir ierosinājuma avots kādas vispārinātas domas vai no šīs
domas dzimušas daiļrades ieceres realizācijai. Taču mākslinieciskā tēla
veidošana ir sarežģīts process, kurā pirmajā plānā izvirzās jautājums par
konkrētā un vispārīgā savstarpējo attieksmi, tās atspoguļojumu noteiktas
tēlotājas mākslas nozares materiālajos pamatos. Šajā procesā liela loma ir arī
paša mākslinieka attieksmei pret atspoguļojamo parādību.
Savu daiļrades meklējumu sākuma posmā latviešu akvarelisti ienesa zināmu vispārinājumu konkrētu motīvu
un konkrētu formu traktējumā. Šie dzīves vērojuma tipizācijas centieni bija
pirmais solis tēla vispārinājuma virzienā. Ar laiku pieaug tendence atainot
parādības dziļākā interpretācijā, kas izpaužas dažādu zemtekstu niansēs un
dažbrīd ir pretrunīgi. Atsevišķos gadījumos vispārinājuma dziļākā jēga tiek
aizstāta ar nosacītu un vienkāršotu formu traktējumu. Reizē ar to arī tehniskās
virtuozitātes attīstība bieži tiek pakļauta īstenības vērojuma estetizētam
atspoguļojumam, kas noved līdz atkailinātam dekoratīvismam. Arī konsekvents,
līdz iespēju robežām kāpināts racionālisms dažbrīd noved līdz shēmai vai hieroglifam.
Tomēr, neraugoties uz savu spilgtumu, šie momenti neizteic latviešu
akvareļglezniecības attīstības būtību. Tie savā veidā vienīgi iezīmē mūsu
akvarelistu plašās eksperimentu gultnes krastus. Taču vispārējā un vadošā
attīstības tendence atklājas kompozīcijas skaidrībā un viengabalainībā, domas
un pārdzīvojuma lakoniskā izteiksmē. Tās ir parādības, kas akvareļa specifikas
robežās sasaucas ar vispārējām latviešu glezniecības attīstības tendencēm, un
raksturīgi, ka visspilgtāk tās izpaužas to akvarelistu daiļradē, kas darbojas
arī citās glezniecības nozarēs, piemēram, Dž. Skulme, K. Fridrihsons, N.
Petraškevics, O. Jaunarājs, A. Megnis, I. Zariņš u. c..
Daudzu gadu laikā akvarelis atkal un atkal apliecina centienus ieņemt
un nostiprināt sev stabilu vietu stājglezniecībā. Taču tam ir noteikts tehnisko
iespēju loks. Tā, piemēram, grūti pārkāpjamas ir papīra vai citas pamatnes
formāta robežas. Arī darba procesa laiks ir nosacīts, jo ilgstošā gleznošanas
gaitā akvareļkrāsas var zaudēt savu specifisko spožumu un dzidrumu. Cīnoties
par savu tīri kvantitatīvo vietu lielajā mākslas arēnā, akvarelis laiku pa
laikam cenšas pat palielināt savus izmērus. Akvareļglezniecība ir pierādījusi,
ka savā izteiksmes spēkā tā var līdzināties jebkurai citai glezniecības nozarei,
bet šim spēkam ir savs specifisks mērs, kas izriet no tehnikas iespējām,
izpaužas mākslinieciskās iedarbības koncentrācijā, un vispārinājums ir viens no
tā atribūtiem.
Līdz pat septiņdesmito gadu nogalei mūsu akvareļmākslā vadošais bija
vecākās un vidējās mākslinieku paaudzes sniegums. Jaunās paaudzes ienākšana
notika pakāpeniski, samērā lēni un ar lielām laika atstarpēm.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru