Eklektisms. (19. gs. otrā puse - 20. gs. sākums)
19. gs. otrajā pusē Latvijā strauji attīstījās
rūpniecība, tika izbūvētas jaunas dzelzceļa līnijas, modernizētas lielākās
ostas - Ventspils un Liepāja, plašumā vērsās pilsētu apbūve, pieauga
iedzīvotāju skaits. Pilsētu plānojumā nozīmi zaudēja fortifikācijas būves.
Rīgā, piemēram, to vietā izauga bulvāru loks - jauns moderns pilsētas centrs ar
parku zonu (pēc 1857. g. arh. J. D. Felsko un O. Dīce). Šajā laikā attīstījās
arī jauni stilistiski meklējumi - aizvien biežāk tika izmantotas pagātnes stilu
formas. Tās oriģinālā kompozicionālā sistēma radīja eklektisma stilu. Aizsākās
arī jauna konstruktīvā un telpiskā risinājuma meklējumi. Rīgā 19. gs. otrajā
pusē vērojama jaunu rūpnīcu, sabiedrisko ēku, īres namu un kulta celtņu
būvniecība. Viena no lielākajām šī perioda sabiedriskajām ēkām bija vācu
teātris, tagad Nacionālā opera, kuras arhitektūrā izmantotas klasicisma formas
eklektismam raksturīgā kompozicionālā manierē. Romānikas stila formās uzcelta
Rīgas politehnikuma ēka, tagadējā Latvijas Universitāte, gotiskās formās
ieturēti vairāki pilsētas arhitekta J. D. Felsko darbi - Vecā Ģertrūdes baznīca
(1865. - 1869. g.), Mazā Ģilde (1864. - 1866. g.) u. c., renesanse ietekmē
celta Biržas ēka (1852. - 1855. g., arh. H. Bose). 19. gs. otrajā pusē aizsākās
arī pirmo profesionālo latviešu arhitektu darbība. Pirmais un plašāk
pazīstamais no tiem bija arhitekts J. F. Baumanis. Pēc viņa projektiem celtas
daudzas bulvāru loka dzīvojamās un sabiedriskās ēkas, piem., Apgabala tiesas
nams (1888. - 1889. g.), Bruņniecības nams (1863. - 1867. g., kopā ar arh. R.
Pflūgu), Aleksandra ģimnāzija (1873. - 1874. g.) un citas.
19. gs. otrajā pusē pilsētu apbūvē noteicošo vietu
sāka ieņemt daudzstāvu īres nami. To plānojums ir dažāds, atkarībā no sociālā
slāņa, kam tie domāti. Blakus pirmklasīgi izplānotiem dzīvokļiem ar visām sava
laika tehniskajām ērtībām sastopami arī tādi, kuru telpiskā izkārtojuma un
tehniskā aprīkojuma līmenis visai zems. Tie parasti atradās pilsētas nomalēs.
Centra apbūve atšķīrās arī ar labiekārtojuma līmeni, fasāžu māksliniecisko
izstrādājumu un kopumā veidoja vienotu harmonisku un izteiksmīgu ansambli.
19. gs. beigās un 20. gs. sākumā pilsētu arhitektūrā
jūtami izmainījās eklektisma mākslinieciskās kompozīcijas paņēmieni. Ēku apjomi
kļuva sarežģītāki, fasādes plastiskākas, arhitektoniskais un ornamentālais
dekors piesātinātāks, piemēram, īres nams Rīgā K. Barona ielā 11 (1901. g.,
arh. K. Pēkšēns) u. c. Aizvien krasāks vērsās konflikts starp laikmetīgu
telpiski konstruktīvo risinājumu un ārējo māksliniecisko noformējumu.
Arī laukos, tāpat kā pilsētās, eklektisma periodā
izvērsās celtniecība. Muižās tika celtas jaunas kungu mājas, pilis, pārbūvētas
esošās, veidoti jauni saimniecības un amatniecības kompleksi. 1870. gados
aizsākās aizraušanās ar angļu neogotikas (jaunā gotika) formām, kas šeit
ieviesās galvenokārt ar Vācijas starpniecību, piemēram pils Vecaucē (1839. -
1843. g., arh. F. A. Štīlers). Šis formāli
stilistiskai virziens ziedulaikus piedzīvoja 1860. gados. Muižu pilīm
Alūksnē (1860. - 1863. g.), Bīriņos (1857. - 1860.g., arh. F. V. Hess),
Lāzberģos (1860. gadi), Odzienā (1860. gadi) u. c. raksturīga tieksme ārējā
veidolā paust telpisko uzbūvi, tādejādi radot dinamiskas, asimetriskas un
gleznieciskas kompozīcijas. gadsimta beigās un 20. gs. sākumā neogotikas
pieminekļos vairāk izpaudās vietējās gotikas tradīcijas, piemēram, Jaunmoku
pils un stallis (1901. g., arh. V. Boklafs). Neorenesanses muižu arhitektūrā
atspoguļojās Francijas, Vācijas un Itālijas paraugu savdabīga interpretācija.
Tā aizsākās jau 1860. gados, bet kulmināciju sasniedza 1880. - 1890. gados, piemēram,
pils Rudbāržos (1882. g., būvfirma “R. Hoizermanis”), Cesvainē (1896. g., arh.
H. Grīzenbahs un A. Dinklage) u. c. Cesvaines pils ir viens no mākslinieciski
izteiksmīgākajiem un emocionāli iespaidīgākajiem eklektisma pieminekļiem
Latvijā. Muižu arhitektūrā pārstāvēts arī neobaroks, “ķieģeļu stils” un citi
virzieni.
Eklektisma perioda muižu arhitektūras sejas veidotāji
galvenokārt bija Rīgas arhitektūras skolas pārstāvji, vietējie vācu arhitekti.
lauku ainavā 19. gs. otrajā pusē iekļāvās arī jaunas sabiedriskās ēkas -
pagastnami, biedrību ēkas, skolas u. c.
Jūgendstils. (19. gs. beigas - 20 .gs. sākums)
Jau 19. gs. beigās Latvijas arhitektūrā parādījās
jauni eklektismu noliedzoši konstruktīvā un dekoratīvā risinājuma principi,
kuri sekmēja jūgendstila attīstību, piemēram dzīvojamā ēka Rīgā, Audēju ielā
7/9 (1899. g., arh A. A. Ašenkampfs). Celtņu arhitektoniskais veidols tika
pakārtots plānojuma struktūrai, izlietoti citi materiāli - metāls,
dzelzsbetons, keramika. Jūgendstils 20. gs sākumā un līdz pat 1914. gadam plaši
izplatījās Rīgas īres namu arhitektūrā. Jūgendstila attīstībā vērojami vairāki
virzieni. To vidū izceļas divi. Pirmā pamatā ir Rietumeiropas jūgendstils,
piemēram, Alberta ielas apbūve Rīgā (1903. - 1908. g., inž. M. O. Eizenšteins).
Šim virzienam raksturīga cieša saikne ar eklektismu, bagātīgs fasāžu dekors.
Otrs virziens pamatojas uz nacionālā romantisma monumentālās arhitektūras formu
un latviešu etnogrāfisko motīvu saliedējumu, piemēram, latviešu arhitektu K.
Pēkšēna, A. Vanaga un E. Laubes daiļrades posmi. “Nacionālā romantisma” ēkām
īpaši uzsvērts jumta siluets, fasāde bagātināta ar erkeriem (pusapaļš vai
stūrains ēkas izvirzījums ar logiem vairāku stāvu augstumā), mezonīniem (augšējais
nama pusstāvs), apdarē plaši izmantoti dabiskie materiāli un dažādas to
kombinācijas.
Jau ap 1910. gadu jūgendstila arhitektūrā sāka dominēt
racionālā ievirze, kas balstījās tikai uz arhitektoniskiem izteiksmes
līdzekļiem. Kompozīcija kļuva stingra, ģeometriski precīza, dominējoša ir pati
būvmasa, apjomu plastika, fasāžu virsmu fakturējums un tonālais risinājums.
Paralēli izplatījās arī vertikālisma tendences. Ēkas ieguva slaidus, augstus
erkerus, rizalītus, stāvus zelmiņus, stūru torņus. Lizēnas un pilastri
apvienoja vairākus stāvus. Racionālās ievirzes redzamākie pārstāvji bija
arhitekti V. Bokslafs, R. Šmēlings. Ap 1910. gadu paralēli jūgendstilam sāka
attīstīties jauns virziens - neoklasicisms, kura iedīgļi bija vērojami jau pašā
gadsimta sākumā. Neoklasicisma garā Rīgā celts Rīgas Latviešu biedrības nams
(1909. g., arh. E. Laube, E. Pole), Rīgas amatnieku krājaizdevu banka K. Barona
ielā 14 (1910. g., arh. E. Pole) un citas ēkas.
Latvijas laukos jūgendstila arhitektūrā plašāk
izplatīts bija racionālais virziens, piemēram, kungu mājas Bātā (1907. - 1908.
g.), Lakšos (1900. gadi). Racionālā jūgendstila ietekme jūtama arī to ēku
arhitektūrā, kuras tika celtas vēl retrospektīvisma garā. To būvapjoms ir
asimetrisks un dekora formas sakņojas vienā no vēsturiskajiem stiliem,
piemēram, muižas pils Veckārķos (1912. g.). Šī īpatnība vērojama arī Rīgā
vairāku sabiedrisko ēku celtniecībā gadsimta pirmajā desmitgadē, piemēram,
Biržas komercskola (1902. - 1905. g., arh. V. Bokslafs), Mākslas muzejs (1903.
- 1905. g., arh. V. Neimanis).
Jūgendstila periods, it sevišķi Rīgas arhitektūrā,
bija ļoti nozīmīgs latviešu mākslas dzīvē. Šajā laikā pilnveidojās vietējā,
nacionālā arhitektūra un māksla, tās tradīcijas, kuras tālāk tika izkoptas 20.
- 30. gados.
Līdz 19. gs. vidum Latvijas profesionālajā būvmākslā
darbojās vienīgi iebraukuši vai ārzemēs speciālo izglītību ieguvuši arhitekti.
Nozīmīgu izmaiņu laiks bija iepriekšējā gadsimta otrā puse. Sākās strauja
urbanizācija. Rīga - mūsdienu Latvijas galvaspilsēta - no viduslaiku cietokšņa
izauga par Eiropas līmeņa lielpilsētu. Izveidojās un nostabilizējās vietējā
arhitektūras skola.
1862. g. tika nodibināta Baltijā pirmā augstākā
tehniskā mācību iestāde - Rīgas Politehnikums. 1869. gadā tajā atvēra
Arhitektūras nodaļu.
Pirmais RP Arhitektūras nodaļas absolvents bija vēlāk
pazīstamais latviešu arhitekts O. Bārs, pēc kura projektiem Rīgā uzcelts
aptuveni 100 daudzstāvu mūra namu.
1896. g. Politehnikumu reorganizēja par Rīgas
Politehnisko institūtu. Tā bija augstskola ar pilnām promocijas tiesībām, tās
beidzēji ieguva tiesības gan nodarboties ar privātpraksi, gan strādāt oficiālā
valsts dienestā.
20. gs. sākumā RPI Arhitektūras nodaļu ik gadus beidza
12 - 15 jaunie speciālisti. RPI absolventi strādāja ne tikai Latvijā, bet arī
Igaunijā, Lietuvā, Polijā un pat visai attālos Krievijas impērijas nostūros.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru