Civilizācija, kas radās Grieķijā un tās salās, radīja jaunus uzskatus
par dabu un cilvēku sabiedrību. Lai gan senos grieķus iekaroja cittautieši,
viņu idejas būtiski ietekmēja politiskos un citus uzskatus Eiropā un visā
rietumu puslodē Tādēļ Grieķiju uzskata par rietumu civilizācijas šūpuli.
Antīkā civilizācija radīja valsti savdabīgā sociāli politiskas
organizācijas formā – grieķu polisu formā. Polisa bija fenomens, ko pazina
tikai antīkā pasaule. Senajiem grieķiem vārds “polisa” nozīmēja:1) pilsētu,
2) valsti,
3) pilsoņu kopienu.
Grieķiem nepastāvēja atšķirības starp šīm
trijām nozīmēm, jo viņiem valsts vispirms nozīmēja nevis norobežotu teritoriju,
bet gan noteiktu kolektīvu, organizētu pilntiesīgu ļaužu kopumu, kura centrs
bija pilsēta. Tādējādi šīs trīs nozīmes
tiem saplūda vienā jēdzienā, ko daudzi
mūsdienu zinātnieki sauc par pilsētvalsti.
Grieķu autori par polisu pirmām kārtām
uzskatīja pilsoņu kolektīvu, īpašā veidā organizētu cilvēku kopības formu.
Tukidīds rakstīja: “…valsts – tie ir cilvēki, bet nevis sienas un nevis kuģi”;
Aristotelim polisa ir augstākā iespējamā cilvēces kopības forma: attīstība,
viņš domāja, notiek no saimes, ciema uz polisu. Iepriekšējās formas nodrošināja
tikai indivīda fizisku eksistenci, bet tikumisku dzīvi var sasniegt tikai
polisā, kas ir “brīvu pilsoņu apvienība”. Polisa bija pilsoņu kopiena, kas
izslēdza nepilsoņus un nebrīvos no politiskajām tiesībām. Tikai pilsonis bija
politiski pilntiesīgs un kā tādam viņam bija tiesības uz zemi polisā, tiesības
piedalīties valsts lietu lemšanā un
pārvaldīšanā, un aizsargāšanā, kā arī pašam saņemt valsts aizsardzību. Polisa pilsonim
deva visu, kam bija vērtība. Tāpēc savukārt pilsonim vislielākā laime bija
redzēt savu polisu plaukstam, vajadzības gadījumā atdot par polisu savu dzīvību un izaudzināt
krietnus dēlus – polisas aizstāvjus.
Augstāk minētie principi bija demokrātijas pamati. Demokrātijas apjoms
un pakāpe nebija vienāda visās polisās un dažādos laika periodos, ko noteica
tas, cik lielā mērā visi pilsoņi varēja realizēt savas tiesības pārvaldīt
polisu un cik tieši piedalījās polisu lietu izlemšanā.
Polisa garantēja cilvēkam pašu dārgāko -
brīvību, ko antīkā sabiedrība saprata kā ideālu neatkarības stāvokli, kas
ietvēra gan politisko, gan ekonomisko, gan gara brīvību. Polisas pilsoņa
galvenais pienākums, viņa dzīves jēga, viņa misija ir kalpošana visiem spēkiem
jebkurā vietā un jebkurā jomā polisai, pienākumu pildīšana pret polisu, kas ir
patiesās morāles demonstrācija.
Antīkās sabiedrības vērtību sistēmā
nozīmīga ir pilsoņu kopienas ražošanas un sociālā pamatšūna – mājas kopiena –
saime, kas ietvēra saimes galvas – tēva pakļautība esošos cilvēkus (sievu,
bērnus, pieaugušus dēlus un viņu sievas utt.) un mantu. Ģimenei antīkajā
sabiedrībā bija divi mērķi: 1) cisas valsts mērķis – pienākumi pret valsti; 2)
privātais ģimenes mērķis. Ģimenes pirmais mērķis bija pilsoņu skaita
“atražošana”, kuri uzņemtos no tēviem pienākumus pret valsti, tai skaitā
svarīgākos: sargāt pilsoņu brīvību, ar uzvarām karā vairot polisas labklājību
un slavu.
Bērni ģimenē bija jāaudzina tradīciju,
polisas ētisko vērtību sistēmas garā, lai tie kļūtu par krietniem pilsoņiem,
kas pienākumu pildīšanu pret polisu uzskatītu par augstāko dzīves tikumisko
jēgu.
Un
tikai tad sekoja ģimenes privātais aspekts: dzimtas turpināšana, pienākumi pret
senčiem, nesot tiem upurus, godinot tos, ģimenes tradīciju glabāšana un
beidzot, tīri personisks mērķis – bērnu atbalsts vecumdienās.
Pilsoņu augstākā tikumības izpausme bija
kalpoðana savai polisai pēc iespējas labāk. Tāpēc tam jācenðas pilnveidot savi
garīgie un fiziskie spēki. Lai pilnveidotos, cilvēkam jāzina kāds viņš ir,
kritiski jāielūkojas sevī. Grieķi bija pirmie, kas to apzinājās. Un filosofi
Talēts, Hīlons un uzraksts uz grieķu galvenā tempļa Delfos aicina: “Iepazīsti
sevi!”
Senie grieķi uzskatīja, ka skaistais ir
tikumīgs un tikumīgais ir skaists, fiziski skaistā un garīgi skaistā
līdzsvarotība. Sengrieķu dzīves gudrība bija mērs, harmonija un saprāts. Un
tomēr bagātībai antīkajā sabiedrībā tika piešķirta liela nozīme, jo tā
garantēja spēku, varenību un brīvību, jo brīvības izpratne saistīta ar
ekonomisko neatkarību un tās doto brīvā laika iespēju.
Grieķijā harmonija dabā, ðķiet, palīdzēja
veidoties harmoniskai personībai, harmoniskai kultūrai. Grieķu aizrauðanās ar
sportu formēja fiziski stipru, izturīgu cilvēku, pārliecinātu par savu spēku.
Bet mūzika, dejas radīja ritmu, dvēseles attīrīšanos, remdēja kaislības, deva
cilvēkam iekšēju, dvēseles harmoniju. Mīlestība pret literatūru, filosofija
veicināja domāšanas, prāta attīstību.
Ļoti nozīmīgs mantojums no senās Grieķijas
ir grieķu māksla un arhitektūra, kas ir radījusi paraugus, kuriem seko mūsdienu
mākslinieki. Grieķu gleznotāji un tēlnieki radīja skaistus, mierīgus cilvēkus
un reti – jūtu uzliesmojumu. Arī arhitekti tiecās pēc līdzsvara un saskaņas.
Viņi apguva matemātikas likumus, lai celtu tempļus un teātrus. Viens no
nozīmīgākajiem šī līdzsvara paraugiem ir Akropoles tempļi Atēnās. Partenons ir
vislabākais piemērs grieķu arhitektūras vienkāršībai. Visā Eiropā var atrast
celtnes, kas veidotas pēc tā parauga.
Grieķu vēsturnieki bija pirmie, kas pagātni
uzlūkoja kritiski. Viņi apcerēja notikumus, izvēlējās faktus, centās izprast
cilvēka rīcību un motīvus. Hērodots, kuru parasti sauc par vēstures tēvu, savā
stāstījumā iekļāvis senus nostāstus,
leģendas, un tajā pašā laikā viņš vēsta arī par paða redzēto un neseniem
notikumiem. Atšķirībā no Hērodota Tukidīda vēstures vēstījums neietver mītus,
leģendas un pārdabisku notikumu skaidrojumus. Tukidīds uzskata, ka vēsturniekam
ir jācenðas noskaidrot patiesība un cilvēka rīcības motīvi.
Dzejai bija liela nozīme grieķu dzīvesveida
izteikðanā. Tā veidoja pamatu grieķu audzināðanai. Dzeja bija daudzveidīga: gan
svinīgas dziesmas – himnas, veltītas dieviem, kāzu un bēru dziesmas, gan arī
dzejas darbi, kas izteica cilvēka jūtas, pārdzīvojumus. Grieķi rakstīja arī
dzeju, lai godinātu sporta spēļu uzvarētājus un kaujās krituðos. Grieķiju var
uzskatīt par mūsdienu teātra dzimteni. Teātra izrāde Grieķijā bija ļoti
iecienītas, jo grieķi uzskatīja, ka teātris veicina cilvēka garīgo attīstību.
Grieķi bija pirmie, kuri centās izskaidrot
dabas parādības ar prātu. Sengrieķu filosofi atzina divu veidu zināðanas: par
dabu un par cilvēku, tā vietu pasaulē. Grieķi uzskatīja, ka dabā valda
vispārīgi likumi, kurus tie sauca par dabas likumiem un kurus var izzināt ar
prātu. Lai gan daudzas domas bija aplamas, cenzdamies atrast dabiskus likumus
un cēloņus, grieķi izveidoja pamatus mūsdienu zinātnei. Pētīja mūziku,
astronomiju un matemātiku, lai noskaidrotu ðos likumus. Dēmokrits mācīja, ka
pasauli veido sīkas daļiņas jeb atomi, kuras nevar sadalīt. Lai gan mūsdienu
zinātne ir atradusi vēl sīkākas daļiņas, Dēmokrīta uzskats bija pirmā atomu
teorija. Hipokrats bija ārsts un apmācija citus dziedniekus dažādu slimību
cēloņu noskaidroðanā. Viņš mācīja, ka tas jādara ar prātu, nevis skaidrojot
visu ar dievu dusmām. Sokrats apgalvoja, ka svarīgāk ir vaicāt, nevis kā es
varu iegūt panākumus politikā, bet kā man nodzīvot savu dzīvi.
Ikvienam grieķu jaunietim bija jāgatavojas
karavīra dzīvei – jābūt spēcīgam, veiklam, gatavam panest jebkuras grūtības.
Visi jaunieði nodarbojās ar fiziskajiem vingrinājumiem ne tikai skolā. Pilsētās
atradās īpaðas celtnes – vingrotavas, kā arī sporta laukumi – stadioni. Pastāvīgi tika rīkotas dažādas sacensības,
kurās ikviens varēja piedalīties un izrādīt savu spēku un veiklību.
Ik pēc četriem gadiem tika rīkotas sporta
sacensības, kurās piedalījās visu grieķu zemes pārstāvji. Sacensības notika pie
Olimpijas pilsētas. Tās tika sauktas par olimpiādem, tās tika rīkotas, godinot
varenāko grieķu dievu Zevu. Olimpisko spēļu uzvarētāji tika godināti kā tautas
varoņi.
Īpaði jāuzsver tas, ka senie grieķi ir ne
tikai pārmantojuði un attīstījuði, pielāgodami savām vajadzībām un paceldami
jaunā pakāpē, iepriekšējo kultūru izstrādāto mantojumu (piemēram reliģijas,
amatniecības vai rakstības sfērā), bet arī radījuði tādas kultūras formas un
darbības virzienus, ko iepriekšējos gadsimtos nepazina nedz citas tautas, nedz
arī viņi paði, proti, filosofiju, zinātni, vēsturi, literatūru. u. c. Taču pats
lielākais viņu “atklājums”, ar ko organiski saistīti visi pārējie, ir polisa,
t. i., savā būtībā jauns civilizācijas tips, kuru nepazina nedz Tuvie, nedz
Tālie Austrumi. Grieķu kultūras centrālā ass ir politiskā sfēra, ap kuru
veidojas, aug un izvērðas plaðumā visa pārējā kultūras daudzveidība, visa dzīve
kopumā.
Izmantotā literatūra
Rubenis A. “Senās Grieķijas kultūra” – Zvaigzne ABC, 1998.
Ķēniņš
I. “Seno laiku vēsture II” – Zvaigzne ABC, 1994.
“Seno
laiku vēsture 2. daļa” Metodisks līdzeklis – Rīga, 1995.
“Pasaules
vēsture 1. daļa. “Senie laiki”” – RaKa , latvieðu izdevums, 1997.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru