LATVIJAS
POLICIJAS AKADĒMIJA
TIESĪBU
TEORIJAS UN POLITOLOĢIJAS KATEDRA
REFERĀTS
ĀRVALSTU
TIESĪBU VĒSTURĒ
NACISMA IDEOLOĢIJAS
IETEKME UZ VĀCIJAS LIKUMDOŠANU LAIKA POSMĀ NO 1933. LĪDZ 1945.GADAM.
Ilgvars Lanka
publisko tiesību 412.grupa
zinātniskais konsultants
lektors P.Valters
Rīga
1998.gads
Saturs.
Saturs.
Ievads................................................................................................................................................................................... 3
Nacisma ideoloģija........................................................................................................................................................... 4
Nacisma ideoloģijas ietekme uz Vācijas
tiesībaizsargājošo iestāžu sistēmu...................................................... 5
Antisemītisms un rasisms Vācijas likumdošanas aktos........................................................................................... 6
Vācijas likumdošanas akti par rases ģenētiskā fonda
kvalitātes saglabāšanu.................................................. 8
Nacistiskās Vācijas likumdošana cīņā par tikumību................................................................................................ 9
Nobeigums........................................................................................................................................................................ 10
Atsauces............................................................................................................................................................................. 11
Ievads.
Šis referāts apskata
būtisku posmu cilvēces vēsturē, skatot to tiesību vēstures leņķī. Nacistiskās
Vācija izveidošanās un pastāvēšana bija labs piemērs tam, ka cilvēkmīlestība,
pat elementārākās ētikas normas nav pilnīgi nostiprinājušās 20.gadsimta
civilizācijas apziņā, cilvēks nav vēl pietiekami evolucionējis, lai zaudētu tās
pamatīpašības, kas piemīt dzīvniekiem. Hitlera Vācijas likumdošanas aktu
izveidē tika ignorētas humānisma idejas, tā vietā tika ņemts dzīvnieku valstī
pastāvošais likums, ka izdzīvo tikai stiprākie, labākie; bara, tas ir,
sabiedrības, intereses tika nostatītas pār atsevišķa indivīda interesēm; priekšplānā
tika izvirzīta atsevišķu baru, tas ir, rasu, cīņa par izdzīvošanu.
Šinī referātā tiek
apskatīta doto nacisma pamatdogmu pārmantojamība Vācijas normatīvajos aktos, kā
arī tiek ieskicēta šīs likumdošanas praktiskā pielietošana. Lai tiktu pēc
iespējas saglabāta atbilstība tematam, darbā tiek raksturoti tikai tie
likumdošanas akti, kuros nacisma ideoloģijas ietekme izpaužas visspilgtāk.
Darba tapšanā tika izmantots diezgan plašs literatūras
klāsts – gan periodika, gan atsevišķi izdevumi. Ziņas tika smeltas no avotiem,
kas ir izdoti dažādās pasaules valstīs, kā arī ir izmantots www – šī avotu
dažādība izslēdz iespēju, ka izmantotā informācija ir subjektīva, nepatiesa.
Nacisma ideoloģija.
Raksturojot
kādas valsts tiesību sistēmu ir būtiski noteikt pamatdeterminantu , kas ir
galvenais subjekts šīs tiesību sistēmas konstituēšanā: demokrātiskajās valstīs
šis determinants ir tauta, tiesību modeļa izveidi ietekmē visas tautas griba;
savukārt nedemokrātiskajās valstīs tiesības determinē tikai viena sabiedrības daļa, kas veido tiesību sistēmu
balstoties tikai uz saviem patiesuma kritērijiem, kas ir ietverti tās
ideoloģijā.
Nacisms - tā ir Vācijas valsta pamatideoloģija laikā no
1933. līdz 1945. gadam. Šī ideoloģija plaši ietekmēja visas dzīves jomas
Vācijā, tanī skaitā arī tiesību sistēmu. Šī iemesla dēļ Vācijas tiesību sistēma
krasi atšķīrās no līdzīgām demokrātiskajās valstīs. Lai labāk tiktu izprasti šo
atšķirību cēloņi, tālāk dots īss šīs ideoloģijas
raksturojums.
Viens no nacisma
ideoloģijas pamatmērķiem bija jaunas sociālās kārtības izveidošana Vācijā, kas
sagatavotu vācu tautu rasu cīņai. Šī ideoloģija uzsver politikas rasistisko
raksturu. Nacisma ideoloģijai bija piederīga doma, ka Vācija var kļūt par
impēriju, vienīgi iesaistoties konfliktā ar citām rasēm un nācijām.
Nacisma idejas tam laikam nebija jaunas, tās tika pārņemtas
no vulgāriem priekšstatiem par rasi un impēriju, tādas idejas piemita
lielākajai daļai labējo kustību Eiropā.
Viens no nacisma pamatideologiem bija Alfrēds Rozenbergs,
“šis nacisma teorētiķis bija dzimis Tallinā un apguvis inženierzinības Rīgā.
Viņa mūža darbs ir grāmata "20. gadsimta mīts", pirmo reizi publicēta
1930. gadā, tā tiek uzskatīta par otru nozīmīgāko nacisma ideoloģiju definējošo
darbu pēc Ādolfa Hitlera grāmatas "Mana cīņa". Alfrēds Rozenbergs
savā grāmatā pauž domu, ka rases tīrība, ko simbolizē svastika, ir aizsākusi
pasaules garīgo revolūciju - rases dvēseles atdzimšanu. Māksla, zinātne, tiesības,
paražas, patiesība, labais un ļaunais ir atkarīgs tikai no noteiktas rases
dvēseles tīrības, visa pasaules vēsture ir nekas vairāk kā tikai rasu vēsture.
Pēc Alfrēda Rozenberga domām, teitoņi ir rase, no kuras ir cēlušies ārieši,
kuru gods un cēlums atspoguļo šīs rases pārākumu pār citām. Ārieši ir augstākie
normaņu rases pārstāvji, kuriem liktenis ir lēmis valdīt pār Eiropu. Visi
panākumi kultūrā un valsts izveidē ir saistāmi ar normaņu rases īpašībām, kuras
ir pārmantojuši ārieši, sākot no Indijas un Persijas līdz pat Grieķijai un
Romai, kā arī, protams, 3.reiha pilsoņi.
Lai tiktu aizstāvēta rases tīrība un tās pārākums, A. Rozenbergs aicināja
cīnīties pret vācu tautas bastardizāciju – šīs idejas īstenojums praksē tiek
apskatīts referāta nodaļā “Antisemītisms un rasisms Vācijas likumdošanas
aktos”.
Nacisti uzskatīja, ka pasaule ir darviniski džungļi, kur
attīstītākā kultūra vai rase izdzīvo, vienīgi nemitīgi cīnoties ar citām rasēm
un kultūrām. Viena no nacistu idejām vēstīja, ka noteikta rase izdzīvo šajā cīņā
tikai tad, ja tā iekaro Lebensraum
(dzīves telpu). papildus tam tika uzskatīts, ka svešu zemju iekarojumi radīs
nepieciešamo līdzsvaru starp iedzīvotāju skaitu un teritorijas lielumu,
tādējādi izvairoties no iekšēja pagrimuma. Šīs domas tika izklāstītas Ādolfa
Hitlera grāmatā “Mana cīņa”.
Rase bija centrālais elements nacistu pasaules skatījumā Weltanschauung. Hitlers uzskatīja, ka “vēsture ir nepārtraukta rasu cīņa”. Par
galveno pretinieku rasu karā tika uzskatīti ebreji, tie tika saukti par visu
rasu ienaidniekiem, par pamatrases parazītiem, kas rada postu un haosu. Nacisti
ar ebrejiem saistīja visu, kas tiem pasaulē nepatika: nepārtrauktā
modernizācija, starptautiskais kapitālisms un pārrobežu komunisms. Hitlers
pēdējo cīņu starp vāciešiem un ebrejiem uzskatīja par divu pasaulvēsturisku
ienaidnieku sastapšanos - šī cīņa arī būtu izrēķināšanās ar tiem, kas vainojami
par Vācijas sakāvi Pirmajā pasaules karā. Nacisti neizslēdza arī iespēju
iesaistīties cīņā ar citām rasēm, netikai ebrejiem. Par vienu no šiem
potenciālajiem ienaidniekiem tika uzskatīti slāvi - tie tika saukti par
zemcilvēkiem Untermenschen, kas ir piemēroti vienīgi tam, lai atrastos augstākas rases Herrenrasse pakļautībā. Nacisma ideoloģija tika plaši īstenota dzīvē: tika veikta
eitanāzijas programma Vācijā, uzsāktas represijas pret rasistiski nevēlamiem
elementiem (homoseksuālistiem, prostitūtām, psihiski slimiem cilvēkiem, kā arī
kustību invalīdiem). Vācijas ebrejiem šī politika nozīmēja pakāpenisku
izslēgšanu no sabiedrības, kā sākums bija pilsonisko tiesību atņemšana un kas
noslēdzās ar pilnīgu iznīcināšanu”2.
Nacisma ideoloģijas ietekme uz Vācijas tiesībaizsargājošo iestāžu sistēmu.
Tiesību aizsardzības iestāžu pārkārtošana, lai palielinātu
to ietekmi valsts dzīvē, bija viens no nacistiskās partijas pamatuzdevumiem pēc
valsts varas iegūšanas 1933.gadā, jo kontrole pār šo valsts aparāta daļu
sniedza iespēju īstenot NSDAP mērķus vispārvalstiskā mērogā.
Nacistiskajā Vācijā
tika likvidēts valsts varas dalīšanas mehānisms - pamatpazīme, kas raksturo
demokrātisku valsti. Savas neierobežotās valdīšanas laikā, būdams formāli tikai
izpildvaras galva - kanclers, Ā.Hitlers vienlaicīgi tika uzskatīts par “galveno
likumdevēju” un par “vācu tautas augstāko tiesnesi”30, tādējādi šīs personas rokās vienlaicīgi
atradās gan tiesu vara, gan izpildvara.
"Pēc nacistu nākšanas pie varas Vācijā tika radikāli
pārkārtotas visas tiesību aizsardzības iestādes: tiesa, policija, armija,
izlūkošanas dienesti. Tiesu sistēmas reorganizācija tika aizsākta ar pilnīgu
atteikšanos no likumības principa ievērošanas tiesas un prokuratūras darbā.
Atbilstoši 1935.gada 28.jūnija likumam par izmaiņām tiesas spriešanā, tiesa un
prokuratūra varēja kvalificēt par noziedzīgām darbības, kas par tādām netika
noteiktas likumdošanas aktos. Tiesnesis tika atzīts par īstenās tiesiskās
izjūtas nesēju, šī amatpersona kļuva par oficiālu nacistisko tiesību pirmavotu.
Tiesas pilnvaras tika palielinātas arī procesu regulējošajos likumdošanas
aktos: ievērojami tika samazinātas apsūdzētā tiesības, tiesai tika atļauts
pilnībā noteikt, kura liecība ir atzīstama, bet kura - nē, tika ieviesta norma,
kas paredzēja iespēju mainīt apžēlošanas spriedumu. Vācijas tiesu sistēma tika
papildināta ar vairākām jaunām tiesām: tika izveidotas tā saucamās darba
tiesas, kurās lietas iztiesāja vienāds skaits pārstāvju no vispārējām tiesām un
Vācijas darba frontes, - šīs tiesas izskatīja strīdus, kas radās nodarbinātības
jomā; papildus tam tika radītas īpašas tiesas, kuras darbojās ģenētiskās
veselības saglabāšanas jomā. Šīs tiesas darbības lauks referāta tālākajā daļā
ir aplūkots sīkāk.
Īpašu vietu nacistiskās Vācijas tiesu sistēmā ieņēma
ārkārtas tiesas, kuras tika radītas uz 1933.gada 21.marta rīkojuma pamata.
Atšķirībā no parastajām tiesām ārkārtas tiesas tika noteiktas par ātras
darbības tiesām. 1940.gada 21.februāra dekrēts par ārkārtas tiesām noteica, ka
tiesa var tikt “spriesta paātrinātā kārtībā neņemot vērā apstākļus, kas varētu būt par iemeslu
sprieduma izpildes atlikšanai, ja noziedznieks ir notverts nozieguma vietā vai
arī ja viņa vaina ir skaidri redzama citu iemeslu dēļ”. Ārkārtas tiesu darbībā
apelācijas procedūra netika paredzēta.29 Atšķirībā no Veimāras republikas, kur
ārkārtas tiesas bija pagaidu parādība, Hitlera Vācijā tās darbojās pastāvīgi.
Šo ārkārtas tiesu vadošā institūcija bija t.s. Tautas tiesa, kas tika radīta
pēc reihstāga dedzināšanas prāvas Impērijas tiesā. 1934. gada 24. aprīļa likums
par izmaiņām kriminālprocesuālajā likumdošanā ietvēra šīs Tautas tiesas
kompetencē visas lietas par šādiem nodarījumiem: valsts nodevība, impērijas vadoņa dzīvības
apdraudēšana, kā arī par visiem noziegumiem, kas tika uzskaitīti 1933.gada
28.februāra īpašajā pavēlē “Par valsts un tautas aizsardzību”.
Nākamais solis Vācijas tiesību aizsardzības iestāžu
sistēmas reorganizācijā bija NSDAP paramilitāro vienību (SA, SS, SD)
apvienošana ar valsts tiesībsargājošām struktūrām: 1933.g.22.februārī 40'000 SA
un SS triecienniekiem tiek piešķirtas palīgpolicijas tiesības. Visā Vācijā
līdzīga reforma tiek veikta, pieņemot 1933.gadā likumu “Par partijas un valsts
vienotību”. Savukārt 1938.gada 11.novembrī SD tiek noteikts par Vācijas valsts
izlūkdienestu. Pilnīga nacistiskās partijas bruņoto vienību iekļaušana Vācijas
represīvo orgānu sistēmā notiek, izveidojot vienotu “SS un policijas”
institūciju kopumu. Minētajām NSDAP struktūrvienībām bija šādas funkcijas: SD –
izlūkošana, SA – policijas funkcijas, SS – armijas un policijas funkcijas.
Papildus tam tika būtiski pārveidots pats policijas dienests – šī
reorganizācija skāra gan tā kadrus, skaitlisko lielumu, gan arī pilnvaras.
1933.gada 17.februārī Reiha iekšlietu ministrs Himmlers izdod pavēli, ar kuru
būtiski tiek palielinātas policijas tiesības pielietot ieročus. Policijai tika
piešķirtas tiesības pielietot t.s. preventīvos arestus, aizturētos ievietojot
koncentrācijas nometnēs. Šie aresti varēja būt
veikti, pamatojoties vienīgi uz pieņēmumu, ka noteikta persona var
apdraudēt valsts drošību. Tādējādi Vācija bija kļuvusi par totalitāru valsti,
kur pilsoniskas sabiedrības esamība bija kļuvusi neiespējama.
Apkopojot iepriekšteikto, var secināt, ka tiesību
aizsardzības jomā tika pilnīgi sasniegts nacistu mērķis apvienot partiju un
valsti vienotā veselā.
Antisemītisms un rasisms Vācijas likumdošanas aktos.
Labākais piemērs, kas raksturo nacisma ietekmi uz Vācijas
likumdošanu šinī aspektā ir Vācijas pilsonības likums, pieņemts 1935.gada
15.septembrī. Šinī likumā un tā pielikumos bija noteikts, ka
1)persona var būt par
Vācijas pilsoni tikai tādā gadījumā, ja tā ir āriskas izcelsmes;
2)persona nav āriskas
izcelsmes, ja tās abi vai arī tikai viens vecvecāks ir ebreji, vecvecāki tiek
uzskatīti par ebrejiem, ja tie ir piederējuši pie jūdu ticības, šis likums
attiecas arī uz personu, ja tā nav āriskas izcelsmes;
3)ebrejs nevar būt Vācijas
pilsonis, tam nepiemīt balsošanas tiesības;
4)valsts ierēdņi, kas ir
ebreji tiek atbrīvoti no darba pēc 1935.gada 31.decembra, gadījumā ja persona,
kas atbilst šim noteikumam, ir piedalījusies 1.pasaules karā Vācijas pusē, tai
tiek piešķirta pensija;
5)fīreram ir tiesības
atbrīvot personu no šī likuma nosacījumiem.3
Vairāki rasu kārtību regulējoši likumi Vācijas likumdošanas
sistēmā ietilpst ,tā saucamajos,
"Nirnbergas rasu likumos". Kā pirmie no šiem normatīvajiem
aktiem tika pieņemti likums "Par vācu asins tīrības un rases goda aizsardzību"(tas regulēja
laulību slēgšanu) un jau pieminētais "Reiha pilsonības likums". Tiem
drīz sekoja likums "Par vācu tautas rases tīrības aizsardzību". Šī
likumu kopa tika pieņemta 1935. gadā. Īss to raksturojums: šie likumi liedza
ebrejiem Vācijas pilsonību (tos apzīmēja par Reiha objektiem), tie noliedza
ebrejiem precēt ārietes, algot jaunas āriešu sievietes par mājkalpotājām, kā
arī tie ietvēra citas normas, kas sīkāk raksturotas tālāk.
Nirnbergas likumi Vācijā izraisīja karstas diskusijas par
jautājumu: "kas ir tīrasiņu "žīds"?". Lai ieviestu
skaidrību, tika izdotas papildus instrukcijas, kas nošķīra ebrejus no āriešiem,
un jauktas rases personām. Par tīrasiņu "žīdu" tika noteikta persona,
kurai trešās pakāpes vecvecāki ir bijuši ebreji. Pārējie tika nosaukti par
Mischingle un iedalīti divās pakāpēs: pirmā pakāpe - vecvecvecāki ebreji, otrā
pakāpe - vecvecāki ebreji. Pēc 1935. gada Nirnbergas rasu likumiem tika izdoti
vairāki normatīvie akti rasu kārtības jomā, kas papildināja iepriekšminētos.
Jāmin, ka arī pirms 1935. gada tika pieņemti likumi, kurus no mūsdienu viedokļa
raugoties, jāraksturo kā klaji rasistiskus
Lai sniegtu noteiktāku priekšstatu par Vācijas rasu politiku
likumdošanas jomā, atsevišķi normatīvie akti ir raksturoti sīkāk:
Likums "Par vācu asins tīrības un rases goda aizsardzību" noteica, ka
1)laulības starp ebrejiem
un augstākas rases pārstāvjiem ir aizliegtas, laulības, kas slēgtas neievērojot
šo likumu tiek uzskatītas par nelikumīgām, pat ja tās ir slēgtas ārvalstīs;
2)ārpuslaulību attiecības
starp ebrejiem un augstākas rases pārstāvjiem ir aizliegtas;
3)ebrejiem ir aizliegts izkārt valsts karogu;4
Likums "Par uzvārda un vārda maiņu" noteica, ka
1)ebreji var pieņemt tikai
tos vārdus, kuri ir ietverti Iekšlietu ministrijas veidotajā sarakstā;
2)šie vīriešu vārdi
Vācijas Iekšlietu ministrijas sarakstā tika noteikti par ebreju vārdiem:
Abimelech, Ahasver,
Anschel, Bachja, Barak, Baruch, Chaggai, Chajin, Chananja, Denny, Ehud, Eisig,
Faleg, Feibisch, Feitel, Gedalja, Hemor, Henoch, Isidor, Itzig, Jakusiel,,
Jiftach, Jomteb, Kaleb, Korach, Laban, Leiser, Machol, Menachem, Mosche, Moses,
Naftali, Nissi, Nochem, Oscher, Pinchas, Pinkus, Rachmiel, Sallum, Salusch,
Schalom, Schnur, Teit, Tewele, Uria, Zedek, Zephania
3)šie sieviešu vārdi
Vācijas Iekšlietu ministrijas sarakstā tika noteikti par ebreju vārdiem:
Abigail, Baile, Breine,
Brocha, Chana, Cheicha, Chinke, Deiche, Driesel, Egele, Feigle, Fradehen,
Gaugel, Ginendel, Hadasse, Hitzel, Jachel, Jezabel, Keile, Libsche, Machle,
Mikele, Nacha, Peirche, Pesse, Pessel, Rebekka, Rechel, Reitzsche, Scharne,
Scheindel, Schlaemche, Tana, Treibel, Zilla, Zimle, Zipora5;
Atsevišķi jāpiemin policijas dekrēts "Par ebreju
pazīšanās zīmēm", kas noteica, ka
1)ebrejiem ir aizliegts
parādīties sabiedriskās vietās neapzīmējot savu apģērbu ar dzeltenu sešstūru
zvaigzni;
2)ebrejiem ir aizliegts
atstāt savu dzīvesvietu bez rakstiskas policijas atļaujas;
Atsevišķi autori, sīki izpētot Vācijas likumdošanu, ir
konspektīvi izklāstījuši savos darbos ebreju tiesību ierobežojumus Vācijā. Šeit
gribētos citēt grāmatas "Nazi Conspiracy & Aggression" autorus.6Šinī grāmatā ir minēta lielākā daļa
ebreju tiesību ierobežojumu :
ebrejiem tika aizliegts pirkt un pārdot
akcijas biržā17; strādāt presē un radio16;
slēgt laulību vai arī dzīvot civillaulībā ar personu, kurai ir āriska izcelsme9; praktizēt medicīnā15;
nodarboties ar zobārstniecību13, tiesu praksi14 un
zemkopību18; tiem tika liegts balsot vēlēšanās10,
būt par valsts ierēdņiem11; iet pa trotuāriem, braukt sabiedriskajā
transportā, apmeklēt restorānus un citas izklaides vietas12;
ebrejiem tika uzlikti diskriminējoši nodokļi, to kustamais un nekustamais
īpašums tika ekspropriēts; ebreju imigrantiem Vācijā tika atņemta iepriekš piešķirtā
pilsonība(tie tika denaturalizēti)7,
papildus tam ebrejiem, Vācijas rezidentiem, tika atņemta pilsonība 8.
Augstāk izklāstītajā referāta daļā teiktais uzskatāmi parāda
nacistiskās ideoloģijas dogmu pārmantojamību Vācijas likumdoðanas aktos.
Vācijas likumdošanas akti par rases ģenētiskā fonda kvalitātes saglabāšanu.
Nacistiskajā
Vācijā rases tīrība tika sargāta netikai vācu rasei saskaroties ar citām, bet
arī pašas vācu rases iekšienē. Labs piemērs tam ir likums “Par rases ģenētiskā fonda kvalitātes
saglabāšanu”. Šis likums spilgti raksturo tā laika Vācijas likumdošanas aktu
sistēmu, tāpēc tiek sniegts pilns šī normatīvā akta teksts.
(1.)
Ja personai piemīt
ģenētiski pārmantojamas slimības un ja medicīniski tiek atzīts, ka tās
pēcnācējiem būs mentāli vai fiziski defekti, tā tiek sterilizēta.
(2.)
Personas, kurām piemīt
zemāk uzskaitītās slimības, ir uzskatāmas par ģenētiski neveselām:
1. pārmantota vājprātība;
2. šizofrēnija;
3. mentālā depresija;
4. pārmantotā epilepsija;
5. Huntingtona holēra;
6. pārmantotais aklums;
7. pārmantotais kurlums;
8. pārmantotā distrofija.
(3.)
Ikvienam ir tiesības būt
sterilizētam, ja vien personai ir šāda vēlēšanās. Ja persona veselības dēļ
nespēj izteikt savu vēlmi tikt sterilizēta vai ja tā nav sasniegusi 18 gadu
vecumu, tās sterilizāciju var pieprasīt aizbildņi vai vecāki.
(4.)
Sterilizācijas
pieprasījums ir jāpapildina ar sterilizējamās personas apliecinājumu, ka tā
apzinās šīs procedūras sekas.
(5.)
Sterilizācijas
pieprasījums var tikt atsaukts.
(6.)
Sterilizāciju var ieteikt
arī personas ārsts, attiecīgās slimnīcas, sanatorijas, vai cietuma atbildīgā
persona.
(7.)
Sterilizācijas pieteikums
tiek iesniegts rakstiski Ģenētiskās Veselības tiesā, pievienojot nepieciešamos
dokumentus.
(8.)
Tālākā jautājuma
risināšana Ģenētiskās Veselības tiesā ir slepena21.
Šis piemērs, kurš gan
saturā nav plašs, spilgti pierāda, ka nacisma ideoloģijā ietvertais, lai arī
cik utopisks tas liktos, var tikt īstenots un arī tika realizēts praksē.
Nacistiskās Vācijas likumdošana cīņā par tikumību.
Šinī referāta daļā tiek apskatīta nacisma ideoloģijas
ietekme uz tā laika Vācijas likumdošanas aktu kopu, kas regulēja ar tikumību
saistītus jautājumus (tādas parādības kā dzimumnoziegumi un seksuālās
minoritātes). Mūsdienu izpratnē valsts attiecība pret seksuālajām minoritātēm
raksturo tās demokratizācijas pakāpi. Nacistiskās Vācijas attieksme pret
homoseksuālistiem pakāpeniski sāka veidoties 1934.gadā, līdz tam nacistiskā
partija šai parādībai praktiski uzmanību nepievērsa. Minētajā gadā Ā. Hitlers
pavēlēja apzināt visus valstī dzīvojošos homoseksuālistus, Gestapo tika uzdots
izveidot reģistru par visām šīm personām28. Sekojošajā 1935.gadā Reihstāgs veic
labojumus kriminālkodeksa 175. paragrāfā, lai likvidētu nepilnības likumdošanas
aktos šeit apskatītajā jautājumā. Šim likuma papildinājumam bija trīs daļas :
Paragrāfs 175a: Ja
vīrietis izdara dzimumnoziegumu ar citu vīrieti vai arī ja šī persona piedalās
dzimumnoziegumā pasīvi, tā tiek sodīta ar cietumsodu.
175b: Šīs cietumsods var
tikt piespriests līdz desmit gadus ilgs.
175c: Pretdabīgs
dzimumakts starp cilvēku un dzīvnieku ir sodāms ar cietumsodu, var arī var tikt
piemērota pilsonisko tiesību atņemšana.
Nacistiskās Vācijas sodu kodeksa 174.paragrāfs noteica
atbildību par dzimumattiecībām starp aizbildņiem un aizbilstamajiem, 176.
paragrāfs pasludināja pedofīliju ārpus likuma. Interesanta īpatnība: personām,
kuras bija tiesātas pēc šiem likuma pantiem, bija jānēsā pie apģērba
piestiprināti rozā trijstūri.
Vēsturnieki Burleighs un Vippers ir izpētījuši, ka” 1934.
gadā 766 vīrieši tika notiesāti un ieslodzīti (pēc augstāk minētajiem
likumiem), 1936.gadā šis skaitlis pārsniedza
4000, 1938.gadā – 8000. Pie tam liela daļa notiesāto pēc cietuma termiņa
beigām netika atbrīvoti, tos ieslodzīja koncentrācijas nometnēs”28.
Papildus iepriekšteiktajam ir jāmin, ka nacistu izstrādātie
un ieviestie likumi par seksuālajām minoritātēm (sev. kriminālkodeksa
175.paragrāfs) Vācijā bija spēkā līdz pat 1969.gadam, tātad pēc nacisma
sagrāves apskatītās cilvēku grupas tiesiskais stāvoklis palika tāds pats kā
līdz 1945.gadam vēl 25 gadus28.
Nobeigums.
Nacistiskā Vācija ir labs piemērs tam, kā noteiktas ideoloģijas
dogmas, kas paredz cilvēka pamattiesību un brīvību rupja pārkāpšanu, var tikt
nostiprinātas likumdošanas aktos. Cilvēcei ir jāņem vērā šīs liecības un
jācenšas nepieļaut līdzīgu režīmu izveide, jo rasisma, ksenofobijas,
antisemītisma un šovinisma idejas ir dzīvas vēl pat 20.gs. beigās. Daudzās
valstīs pastāv visi priekšnosacījumi, lai pie varas nāktu vācu nacistu idejām
līdzīgu paudēji. Piemēram, Krievijā ir liela daļa faktoru, kas pastāvēja Vācijā
1933.gadā: politiskā nestabilitāte, ekonomiskais haoss, liela sociālā spriedze
sabiedrībā, radikālo partiju esamība. Antisemītisms kļūst par pierastu parādību
Krievijas politiskajā dzīvē – 1998.g. novembra sākumā Krievijas Dome noraida
rezolūcijas projektu par deputāta Makašova antisemītisko izteicienu nopēlumu,
Krievijas Komunistiskās partijas vadošie darbinieki atklāti izsaka
neapmierinātību par ebreju procentuāli lielo skaitu valsts pārvaldes
institūciju vadošajos amatos, izskan aicinājumi noteikt kvotas atsevišķām
nacionalitātēm (sevišķi ebrejiem) ieņemt valsts amatus. Šeit jāmin līdzīgā
jautājumā teiktais: евреи
"наносят серъезный удар авторитету государства тем что, обладая в основном
способностями в сфере бизнеса и будучи чуждыми (..)
основной национальности они заносят в
правительственные круги горчичные семена коррупции , размеры которой никто
сейчас точно не может определить"32 , papildus tam ebreji,
“būdami šaura intelektuāļu grupa, ir radījuši Krievijā stāvokli, kas līdzinās
haosam”33,to
saka Ā.Hitlers attiecīgi 1933. un 1938.gadā, kā saka, komentāri lieki.
20. gadsimta nogales
Krievijas komunistiskā partija nenorobežo sevi no PSKP darbības mūsu gadsimta
30., 40. gados, kad tika iznīcināti miljoni nevainīgu cilvēku GULAGA nometnēs.
1999.gada janvārī Krievijā pat tiek radīta atsevišķa komunistu organizācija,
kura atklāti par savu mērķi izvirza režīma izveidi, kas līdzinātos J.V.Staļina
vadītajam - šīs grupas nosaukums "Сталинский
блок". Viens no šīs jaundibinātās institūcijas vadītājiem
preses konferencē 1999. gada 12. janvārī Maskavā izteicās, ka iegūstot varu, to
mērķis būs attīrīt Krieviju no "iekšējiem ienaidniekiem", kas būtībā
būtu tās pašas personas, kas 30., 40. gados tika apzīmētas par tautas
ienaidniekiem. Šeit gribētos minēt citātu: "Ja persona ir valsts
ienaidnieks, tā ir jaiznīcina, izvērtējot tās antisabiedriskos personīgos
uzskatus un pret valsti un sabiedrību vērsto darbību"31. Tas nav citāts, no šīs jaundibinātās
partijas programmas, tā Nirnbergas procesā viens no augsti stāvošiem
nacistiskās Vācijas ierēdņiem raksturoja tiesu varas būtību 30. gadu Vācijā.
Tas pierāda, ka komunisms (mūsdienu Krievijā) un nacisms vairākos jautājumos ir
identiskas ideoloģijas, bet diezvai pasaules sabiedrība pieredzēs Nirnbergtas -
2 procesu, kur tiktu notiesāti komunistiskā režīma noziedznieki. Tāpēc visai
pasaules sabiedrībai ir jābūt modrai, lai nacistiskās Vācijas režīms nekad
neatkārtotos, bet paliktu kā tumša lappuse cilvēces vēsturē.
Atsauces.
1 "Who is who in nazi Germany" New York 1984.,
255.lpp.
2 “The Oxford companion to the Second World war”, New York
1988, 779.lpp.
3 "The Reich Citizenship Law of September 15,
1935"
4 "Law for the Protection of German Blood and German
Honour of 15 September 1935"
5 "Second Decree Implementing the Law Concerning the
Change in Family Names of 17 August 1938"(Racial observer, 24 august
1938.)
6 "Nazi Conspiraccy & Aggression",volume
1,Chapter 12, Office of United States Government Printing Office, Washington, 1946.
pp.980-982.
7 1933 Reichsgesetzblatt, 1.daļa., 1146.lpp.
8 1935 Reichsgesetzblatt, 1.daļa, 133.lpp.
9 turpat, 1146.lpp.
10 1936. Reichsgesetzblatt,1.daļa, 133.lpp.
16 1933.Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. lpp.
17 1934. Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. lpp.
11 1933. Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,277. lpp.
12 1938. Reichsgesetzblatt,1.daļa,1676.lpp.
13 1939. Reichsgesetzblatt,1.daļa,47.lpp.
14 1938. Reichsgesetzblatt,1.daļa,1403.lpp.
15 turpat,969.lpp.
16 1933. Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. Lpp.
17 1934. Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. Lpp.
18 1933. Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,685. lpp.
19 ”Never to forget”,New York 1976.,131.lpp.
20 “Police Decree Concening the Marking of Jews of 1
September 1941”.
21 “Law for the Protection of Hereditary Health: The
Attempt to Improve the German Aryan Breed, July 14, 1933”.
22 “The euthanasia Program.”The Encyclopedia of the
Holocaust, Vol II. Pp. 452-454.
23 “Law
Against Dangerous Habitual Criminals and Measures for Protection and Recovery”
24 “The
Amendment to the Law for the Prevention of Offspring with Hereditary Diseases,
June 26, 1935”
25 “Чрезвычаиное
законодателъство ФРГ'', Москва 1970,
86.-95.lpp.
29 Нюрнбергский процесс. 159.-160.lpp.
30 Вестник
Московского Университета, sзrija 11., Право. 1995.gads., 11.lpp.
31 Нюрнбергскии процесс, 94. lpp.
32 Вестник Московского Университета, sзrija 11., Право.
1995.gads,10.lpp.
33 turpat, 11.lpp
2 “The Oxford companion to the Second World war”,779.lpp.
30 Вестник Московского
Университета, sзrija 11., Право. 1995.gads.
3 "The Reich Citizenship Law of September 15, 1935"*
4 "Law for the Protection of German Blood and German Honour of
15 September 1935"*
5 "Second Decree Implementing the Law Concerning the Change in
Family Names of 17 August 1938"(Racial observer, 24 august 1938.)
6 "Nazi Conspiraccy & Aggression",volume 1,Chapter 12,
Office of United States Government Printing Office, Washington, 1946.
pp.980-982.
16 1933 Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. Lpp.
17 1934 Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. Lpp
13 1939 Reichsgesetzblatt,1.daļa,47.lpp.
14 1938 Reichsgesetzblatt,1.daļa,1403.lpp.
15 1938 Reichsgesetzblatt,1.daļa,969.lpp.
16 1933 Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. Lpp.
17 1934 Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,661. Lpp.
18 1933 Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,685. lpp.
11 1933 Reichsgesetzblatt, 1.daļa.,277. lpp.
12 1938 Reichsgesetzblatt,1.daļa,1676.lpp.
7 1933 Reichsgesetzblatt, 1.daļa., 1146.lpp.
8 1935 Reichsgesetzblatt, 1.daļa, 133.lpp.
9 1935 Reichsgesetzblatt,1.daļa,1146.lpp.
10 1936
Reichsgesetzblatt,1.daļa, 133.lpp.
28
http://nsdapmuseum.com/
27
http://www.ohiolife.org/euth/nazieuth.htm
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru