Latvijas Universitāte
Ekonomikas un vadības fakultāte
Finansu un kredīta katedra
Analītiskais referāts
"Antīkajā un viduslaiku
filosofijā"
"Aristoteļa formulētais
pretrunas likums"
Dienas nodaļas
finansu menedžmenta
1. kursa
1F3 grupas
students
Voldis Zlobins
studenta apl. No P 97012
Rīga 1997
Aristoteļa "Metafizika" 4. grāmata 2.- 8. nodaļas
Ievadam
Aristoteļa
pretrunas likums tieši izriet no viņa metafizikas. Parādot, ka katrai zinātnei
ir sava pētāmā vienība, no kuras iziet tai pakārtotās vienības, un ar to
argumentējot, ka arī filosofijai ir savs izpētes objekts un proti - būtība,
Aristotelis vienlaicīgi ievada pretrunas likuma formulēšanā, t.i., parāda
pretstatus: vienīgoódaudzo. Kaut arī daudzais šeit ir domāts nevis kā
āpkārtējais vienīgajam, bet gan tā sastāvdaļas. Aristotelis uzsver, ka
vienīgais ir izejas punkts.
"Cik ir vienīgā veidu, tik ir
arī būtības veidu. Indentitātes, līdzīgā pētīšana un cita, tāda veida
pētīšana." Jebkurš pretstats reducējas uz pretstatu starp vienu (vienīgo)
un daudzo.
"Tomēr
par to ir pietiekioši teikts tas, kas bija izskatīts no mūsu puses
"Pretstatu uzskaitījumā" - pazudis traktāts.
"Tā
kā viena zinātne pēta vienu otram pretnostatīto, bet vienīgajam tiek
pretstatīts daudzais, un tā kā noliegums un nošæiršana tiek pētīti vienā
zinātnē, tāpēc abos gadījumos (nolieguma gadījumā un nošæiršanas gadījumā) tiek
pētīts kaut kas vienīgais, attiecībā pret kuru ir noliegums vai nošæiršana."
Matemātiskā interpretācija: x-zinātne
y-pretnostatītais
a-vienīgais
b-daudzais
(bņa1+a2+...+an) an-vienīgā sastāvdaļas
a-noliegums
b-nošæiršana
xņy
yņa+b
a+bņx, seko
a+bņa+b, vai
aņa
aņb
"Ja
par kādu priekšmetu tiek runāts kā par vienīgumu zaudējušu, tad tiek domāts, ka
tas eksistē kā kaut kas daudzveidīgs." Piemēram, smiltis, putekļi.
"Noliegt
to, kas tiek noliegts, ir neeksistence." Citiem vārdiem, ja kāds noliedz
Dievu, tad cits varētu pierādīt dieva eksistenci. Gadījumā, ja cits sāk noliegt
Dieva noliegumu, tad nonāk situācijā, kāda bijusi pirms Dieva nolieguma, t. i.,
nekas netiek pateikts (noliedzot noliegumu nevar pierādīt jeb nolieguma
noliegums nav arguments).
Jebkādā
ziņā izpaužas pretstati: substances
ziņā: tāpatība - citādība,
kvalitātes
ziņā: atšæirības - līdzības,
kvantitātes
ziņā: vienlīdzība-nevienlīdzība.
Tā kā
visas nozīmes virzās uz kaut ko vienu, tad, kaut ko "sadalot"
vairākās nozīmēs (apskatot no vairākiem aspektiem), nepeiciešams pēc tam
norādīt, kādas ir tā attiecības ar pirmo (vienīgo, vispārējo) katrā izteikumu
veidā.
Viss
tiek reducēts uz pretstatiem. Viss sastāv no pretstatiem. Piemēram, miers -
viens, kustība - daudz.
Secinājums:"
Pēc visa spriežot visi pretstati arī reducējas uz vienīgo un daudzo."
Formulējumam
Pretrunas
likums Aristotelim ir vajadzīgs kā izejas punkts metafizikai, lai varētu pētīt
būtību. Pretrunas likums priekšnosacījums, lai būtības pētījumos nenonāktu pie
kļūdas. (Būtība un vienīgums - viens un tas pats.)
Pats
patiesākais no visiem sākumiem ir tas, kurā nav iespējams kļūdīties, -
"neiespējams, ka 1) viens un tas pats, 2) vienā un tai pat laikā, 3) būtu
un nebūtu piemītošs 4) vienam un tam pašam 5) vienā un tai pašā
attiecībā".
Pretrunas
likums - esamības universāls princips.
Pretrunas
likums - vienīgais, uz ko reducējas visi pārējie likumi.
Nevar
būt un nebūt vienlaicīgi.
Iztirzājumam
Šajā
nodaļā Aristotelis analizē pretrunas likumu, saistot ar tā iespējamiem
pretiniekiem. Jebkurš apgalvojums tiek apgāzts tā izteikšanas brīdī, ja noliedz
pretrunas likumu. Vislielākais absurds rodas ar apgalvojumu "es nepiekrītu
pretrunas likumam", jo līdz ar to tiek apgalvots, ka "es piekrītu
pretrunas likumam".
Pretrunas
likumu "apgāzt" nav iespējams, jo to var izdarīt tikai ar
argumentāciju, savukārt pats pretrunas likums skar jebkura veida argumentācijas
principu. Noliegt pretrunas likumu ir noliegt sevi.
Aristoteļa
piemērs: "Kas piekritīs tam, ka savos vārdos viņš ietver noteiktu nozīmi,
piekritīs arī tam, ka ir kaut kas patiess arī bez pierādījuma (pierādījuma, ka
pretrunas likums ir absurds -VZ). Līdz ar to nevar kaut kas būt tāds un citāds
vienlaicīgi (t. i., patiess un nepatiess vienlaicīgi - VZ).
"Nav
iespējams domāt, nedomājot kaut ko vienu."
Pretrunas
likuma princips - ja ir viens, tad nav daudzi. Viens (vienīgais) un daudzi ir
pretstats.
Aristoteļa
pierādījums: 1)
"Cilvēks" tiek definēts kā divkājaina būtne;
2)
tādas ir vairākas, bet ne bezgalīgi daudz;
3)
konkrētam "cilvēkam" jāpiedēvē "vārds";
4)
"būt cilvēkam" nevar nozīmēt to pašu kā "nebūt cilvēkam",
jo "cilvēks" attiecas ne tikai uz vispārīgo (uz divkājaino būtni),
bet arī uz konkrēto - "vārdu". T. i. - jo divkājainā būtne var arī
nebūt cilvēks (pērtiæi nav cilvēki), bet konkrētais cilvēks, piemēram, Toms,
noteikti būs cilvēks. Šajā piemērā arī simboliski atklājas viedokļu
daudzveidība, kas kopumā neietver sevī pretrunas likumu, bet konkrētais
viedoklis gan.
"Izņēmums":
Vārdu daudznozīmība. "To, ko mēs saucam par cilvēku, citi var saukt arī
par necilvēku. Bet jautājums ir nevis par to, vai var būt viens un tas pats,
vienā un tai pat laikā tikt nosaukts par cilvēku un necilvēku, bet jautājums ir
par to, vai var būt tas vienlaicīgi tas un cits. Savukārt, ja "cilvēks"
un "necilvēks" ir viens un tas pats, tad arī "būt cilvēkam"
un "nebūt cilvēkam" - viens un tas pats.
"Izņēmums":
Jautājums: "Vai tas ir cilvēks?". Atbilde: "Jā!"
Papildjautājums: "Vai tiešām tas ir tikai cilvēks, jo tas arī var būt
bāls, liels, izglītots utt."
Aristoteļa
atbilde: Protams, nekas netraucē, lai viens un tas pats būtu gan cilvēks, gan
bāls un varētu vēl piemist daudz citu īpašību, tomēr, atbildot uz jautājumu,
vai ir pareizs tas, ka lūk tas ir cilvēks vai nē, vajag pateikt kaut ko tādu,
kam ir viena nozīme, un nevajag piebilst, ka tas ir bāls un liels: nav
iespējams uzskaitīt visas piemītošās īpašības, tā kā to ir bezgala daudz; tad,
lai tas, kas strīdas pretī, uzskaita visas šīs īpašības, vai arī nenorāda ne uz
vienu."
Ar
ironiju - "Tāpat, atbildot uz jautājumu, nav nepieciešams piebilst, ka tas
var būt ne tikai cilvēks, bet arī necilvēks, ja, protams, nepiebilst visas
pārējās piemītošās īpašības, kādas tikai ir un kādu nav; ja tas, kas strīdas,
dara to, tad vairāk nav nekādas diskusijas."
Secināajums:
Būtība, pateicoties pretrunas likuma formulējumam, ir nemainīga, jo mainoties
lietas pazīmējumam būtība taàu paliek tā pati.
"Ja
tajā, kas tiek apzīmēts ar doto priekšmetu, tiek ietverta šī priekšmeta būtība,
tādā gadījumā, kad priekšmets tiek apzīmēts ar šī "vārda" noliegumu,
priekšmeta esamība atšæiras no norādītās būtības." - absurds.
"Un
tāpec tiem, kas piekrīt šim viedoklim, jāsaka, ka nevienai lietai nevar būt
tāds apzīmējums, bet viss ir piemītošs."
Piemērs.
"Jo tieši ar to savā starpā atšæiras būtība no piemītošā; tā, piemēram,
bālais ir kaut kas cilvēkam piemītošs, tāpēc ka viņš ir bāls, nevis tāpēc, ka
viņš ir pats bālums."
Kritikai
Protagora
(divu viedokļu relatīvā pareizība), Anaksagora (dažādu åeometriju eksistence cilvēkā),
Dēmokrīta (vielas eksistence no tukšuma un atomiem) uzskatu kritika.
Kļūda
ir pretnostatītā sajaukšana ar pretrunīgo, jo pretnostatītais - vienīgais un
daudzi - izriet viens no otra. 5) vienā un tai pašā attiecībā".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru