Profesore Vija Kluša
BIOMEDICĪNISKO PĒTĪJUMU ĒTIKAS PRINCIPI UN RISINĀJUMI
Saīsināts referāts LZA sēdē 1999. gada 8. janvārī "Zinātnieka
ētika"
Ētika dod orientāciju vērtības apziņas
virzienam. Tā nedod absolūtas normas un formulas, bet gan dziļāku izpratni par
cilvēku attiecībām ar pasauli. Profesionālās (ārsta, jurista, žurnālista,
zinātnieka) ētikas normas mūsdienās ir izstrādātas visās attīstītajās valstīs,
un tas veicina indivīda līdzdalību, līdzdomāšanu un līdzjušanu ikdienas dzīvē.
Tātad ētika ir sirdsapziņas jautājums, un tas aptver visas dzīves sfēras un
profesijas.
Zinātnieka darbībā galvenais ir izziņas, izprašanas un
interpretācijas jautājumi, kurus realizējot, viņš atrodas starp brīvību un
atbildību. Jo augstāka ir zinātnes attīstības pakāpe un jo sarežģītākas
tehnoloģijas ienāk eksperimentā, jo augstāka ir riska pakāpe, ka pētījumu sekas
var radīt draudus cilvēcei. Ja bezatbildīgu, paviršu vai kaitniecisku personu
rokās nonāk, piemēram, vīrusi, baktērijas, toksiskas vielas, atomfizikas un
ģenētiskas tehnoloģijas, tas var izrai sīt visas cilvēces traģēdiju, katastrofu
mūsu planētai. Tādēļ aktualizējas ētikas problēmas un jautājumi par zinātnieka
atbildību, īpaši biomedicīnas nozarēs, kurās pēdējo desmit gadu laikā rodas
lavīnveidīgi atklājumi. Tos veicinājuši molekulārās bioloģijas, ģenētikas un
neirozinātņu sasniegumi. Tos neizprotot, var rasties nepa matotas bailes,
neizpratne, ažiotāža un pretestība zinātnes virzībai. Piemēram, 50. gados
Francijā gribēja aizliegt molekulārās bioloģijas pētījumus. Acīmredzot tās bija
bailes no jaunajām tehnoloģijām un to rezultātu sekām. Pašreiz bailes rada
klonēšanas tehnoloģijas. Tāpēc nepieciešams šādus jautājumus regulēt ētikas
komisijās, lai izšķirtu pētījuma nepieciešamību, raksturu, realizācijas veidu,
iespējamo risku un sekas.
Biomedicīniskajos pētījumos, kur pētījumu objekts ir
cilvēks, zinātniskā darbībā jāievēro vispārējie humānisma principi,
nedegradējot cilvēka cieņu un tiesības. Kaut arī zinātniskās darbības galvenais
princips ir vērsts cilvēces progresa un cilvēka labklājības virzienā, indivīda
tiesības, intereses un aizsardzība ir prioritāri nosacījumi, kam jāprevalē pār
sabiedrības un zinātnes interesēm. Pētījumi uz cilvēkiem ir attaisnojami tikai
tad, ja tos realizē saskaņā ar morāla jām, ētiskajām un juridiskajām normām.
Tās dokumentētas gan Nirnbergas kodeksā (1947), Helsinku deklarācijā (1964),
Strasbūras Konvencijā par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un
medicīnā (1996), gan citos dokumentos. Svarīgākie momenti ir cilvēka labprātīga
piekrišana piedalīties pētījumā, tiesības izstāties no pētījuma; nepieļaut
cilvēka fiziskas un garīgas ciešanas; pētnieka augsta kvalifikācija; riska
pakāpe nedrīkst būt augstāka par problēmas nozīmi. Nozīmīgi, bet arī diskutabli
ir jautājumi par bērnu, ga rīgi slimu, nebrīvē atrodošos cilvēku iesaistīšanu
zinātniskā pētī jumā, jo jāņem vērā arī viņu tiesības un jārespektē viņu
vēlēšanās. Ne mazāk pretrunīgi ētiskie aspekti saistās ar orgānu
transplantāciju un asins pārliešanu. Vai ir ētiski gaidīt uz orgānu donora
nāvi? Vai jārespektē slimnieka atteikšanās no asins pārliešanas reliģisku
motīvu dēļ? Pašreiz Eiropas Padomes Konvencija par cilvēktiesību un cieņas
aizsardzību bioloģijā un medicīnā aizliedz cilvēka ķermeņa vai tā daļu
komerciālu izmantošanu, pastāv uz genofonda un embrija aizsardzību. Aizliegta
ir arī cilvēka klonēšana. No otras puses, cilvēka gēnu transplantēšana
dzīvnieku (piemēram, cūkas) šūnā var radīt revolūciju dažādu slimību ārstēšanā,
kaut vai producējot insulīnu veidojošas šūnas, kuras varētu pārstādīt cilvēkam.
Pētījumos, kuros kā pētījumu objektu izmanto
laboratorijas dzīvnieku, jāievēro humāna attieksme pret dzīvnieku, neradot tam
sāpes, stresu, ciešanas. Pasaules attīstītajās valstīs izstrādāti ētikas
principi, kas nosaka, ka eksperimentus drīkst veikt pētnieki ar augstu
profesionālo kompetenci, izmantojot dzīvniekus, kas audzēti sertificētās
audzētavās.
Latvijā darbojas Baltijas Laboratorijas dzīvnieku
zinātnes asociācija (Balt- LASA), kas organizē kursus kompetences C kategorijas
(t.i. zinātniekiem, kuri drīkst dizainēt un vadīt eksperimentu, atbilstoši
starptautiskām prasībām) iegūšanai. Kursi notiek regulāri kopš 1994. gada un
tos galvenokārt finansiāli nodrošinājuši Ziemeļvalstu Ministru Padome. Šogad
9.-19. oktobrī Jūrmalā notiks ES sponsorētie starptautiskie kursi laboratorijas
dzīvnieku zinātnes Austrumeiropas zinātniekiem, kuru organizēšana Balt- LASA
ņem galveno dalību. Kopš 1993. gada Balt- LASA ir FELASA (Federation of Laboratory Animal Science Associations) un kopš
1995. gada - ICLAS (International Council
for Laboratory Animal Science) sastāvā. Līdz ar to Latvijas zinātnieki
saņem bagātīgu informāciju, literatūru, rekomendācijas. Diemžēl, pašreiz
apdraudēts ir vienīgais žurnāls Austrumeiropā "Baltic Journal of
Laboratory Animal Science", kas publicēja zinātniskus rakstus, apskatīja
ētikas problēmas, daudz jautājumus veltīja izglītībai. PAS GRINDEKS, kas
sponsorēja šā žurnāla izdošanu, pēc privatizācijas neuzskata šo pasākumu par
prioritāru.
Pēdējos 10 gados daudzi eksperimenti uz dzīvniekiem tiek
aizliegti, ja tie saistās ar lielas dzīvnieku grupas ciešanām vai nāvi,
piemēram, gandrīz nevienā Eiropas valstī nenosaka vidējo letālo devu (LD50),
bet nelielai dzīvnieku grupai ievada vienu lielu devu, kas daudzkārt pārsniedz
iespējamo terapeitisko. LZP Ētikas komisija (darbojas kopš 1994. gada)
caurskata zinātniskos projektus, kas paredzēti finansēšanai, un lielu vērtību
piegriež modeļu izvēlei, anestēzijas un analgēzijas procedūrām, validētu
(daudzās laboratorijās aprobētu) metožu izmantošanai. Labas zinātniskās prakses
galvenie priekšnoteikumi publicēti LZA Vēstīs (1998. g. Nr. 3/4). Jaunākās
tendences biomedicīniskajos pētījumos uzsver 3R principu (reduction, refinement,
replacement), prioritātes piešķirot alternatīvajām (in vitro) metodēm, tomēr laboratorijas dzīvnieku misija ir
nepārvērtējama, jo daudzas organisma patoloģijas (hipertenzija, diabēts),
orgānu transplantācijas, sirds, acu operācijas, jaunu pre parātu pārbaudes
nebūtu iespējamas cilvēkiem bez iepriekšējiem eksperimentiem uz laboratorijas
dzīvniekiem.
Uzskatu, ka ar ētikas principiem biomedicīniskajās
zinātnēs attiecīgā profila studenti jāiepazīstina jau pirmajos mācību gados.
Šāds kurss ieviests LU Medicīnas fakultātē, LZA un LZP izstrādāto Zinātnieka
ētikas kodeksu ir atbalstījis LU Senāts.
Vita Grīnvalde:
savā
referātā
“Biomedicīnisko pētījumu ētikas principi un risinājumi”
akadēmiķe profesore Vija Kluša
“Biomedicīnisko pētījumu ētikas principi un risinājumi”
akadēmiķe profesore Vija Kluša
runāja par zinātnieka atbildību, eksperimenta ētiskajiem aspektiem un to kontroli, uzsverot, ka zinātnieka darbībā galvenais ir izziņas, izprašanas un interpretācijas jautājumi, kurus realizējot, viņš atrodas starp brīvību un atbildību. Aktualizējas ētikas problēmas, visās attīstītajās valstīs ētikas komisijas izšķir jautājumus par pētījumu nepieciešamību, raksturu, realizācijas veidu.
Profesore Maija Kūle
Morāle Latvijas mūsdienu sabiedrībā
Saīsināts referāts LZA sēdē 1999. gada 8. janvārī "Zinātnieka
ētika"
Sabiedrība Latvijā ir diferencējusies dažādos līmeņos -
pēc bagātības un nabadzības rādītājiem, pēc izglītības un nodarbinātības, arī
pēc tautībām. Šai diferenciācijai es vēlos pievienot vēl vienu - cilvēki ir
ļoti dažādi pēc ticības morālei un ētiskiem kritērijiem. Es šeit nerunāju par
to, ka ir labi un slikti cilvēki, tikumiskas un amorālas būtnes, bet gan par
to, ka viena daļa principā tic ētiskajam diskursam (diskurss nozīmē domāšanas
un runas veidu, kad ir spēkā tādi vārdi kā labais un ļaunais, morāle utt.), bet
citi tam vairs principā netic un par to neinteresējas. Jāsaprot, ka pats
cilvēku iedalījums labos un ļaunos, darbības vērtējums tikumiskās un
netikumiskās ir iespējams tikai ētiskā diskursa ietvaros.
Būtu naivi domāt, ka VISAI mūsdienu sabiedrībai (arī
Latvijas sabiedrībai) ir saistošas tādas tēmas kā morāle, labā un ļaunā
kritēriji utt.
19. gs. un iepriekšējie gadsimti, kad kristīgā paradigma
vēl bija spēcīga, ir pagājuši. Ticības renesanse Latvijā 90. gados arī liekas
pārejoša, mūsdienās kristietībā kopumā jūtams pagurums, tas ir
"gaisā" jau kopš 19.-20. gadsimtu mijas, kopš Nīče pateica:
"Dievs ir miris!", un civilizētajā Rietumu pasaules ainā sāka
uzplaukt pragmatisms, scientisms, relatīvisms un plurālisms.
Latvija ir Rietumos un tas, ka mūsu sabiedrībā un it
īpaši latviešu tautā patlaban valdītu folkloriskās tikumiskās vērtības, ir
mīts, kura vienīgais attaisnojums varētu būt nomāktās pašapziņas paaugstināšana
ideoloģiskās stiprības dēļ. Es nenoliedzu folkloras vērtību pētīšanu, bet
uzskatu par nezinātnisku to pierakstīšanu mūsdienu realitātei tādās devās un apjomos,
kā tas parādās mūsu presē, lai uzpucētu latvisko identitāti un "baltās
drānas" uzskatīti par šodienas īstenību.
Jo vairāk mēs iekļaujamies Eiropas garīgās dzīves
aprisēs, jo lielākā mērā mūs pārņem tajā valdošais gars. Bet šis gars nes sev
līdzi atziņu, ka universāla ētika nav iespējama. Katra saruna par ētiku norit
kādas kultūras paradigmas, kāda diskursa ietvaros. Ticība universālajām normām
ir zudusi, jo nav absolūta, kas tās pamatotu.
Raksturīgi, ka lielākā daļa pašu slavenāko XX gadsimta
filozofu, kas būtībā ir ļoti humānistiski ievirzīti, neraksta speciālas
grāmatas par ētiku (arī par estētiku nē). Nevarētu teikt, ka šādi speciāli
darbi vispār nepastāv, taču kopējā tendence ir ievīt atpakaļ ētiku tajā
pirmssokratiskajā sintētiskajā dzīves uztverē, kurā esamība, būtība, pilnība,
labais bija vienoti bez speciālas samērotības ar ētiskajām normām vai speciālas
labās, ētiskās gribas izpausmes.
Tāpēc visi tie, kuri neatzīst ētisko diskursu (t. i.,
nenopūlas ar visa pastāvošā klasificēšanu labajā un ļaunajā), nav jātur
aizdomas par to, ka viņi būtu netikumiski cilvēki. Varbūt viņi vienkārši
pasauli uztver savādāk un pilnības kritērijus saskata citur.
Mūsdienās pastāv tāds paradokss, ka saruna starp šiem
diviem diskursiem, - ētisko un aizētisko, imorālo (Nīče), starpētisko (Ka puto)
principā neveidojas. Praksē tas nozīmē to, ka kristieši, pedagogi, inteliģence,
apgaismotāji var rāties, bārties cik grib, situācijas neiegūst ētiskas
dimensijas. Dzīve rit citās dimensijās - funkcionālā pragmatisma diskursā. Tur
galvenokārt darbojas tādi vērtējumi kā derīgs, nederīgs, funkcionāls,
nefunkcionāls, jēgpilns, absurds. Tur ir svarīga intensitāte, rezultāts, nevis
samērotība ar normu, ideālu. Ja neticat, ieklausieties valodā, ko paši runājat
tad, kad neesat speciāli sevi saorganizējuši ētikas diskursam.
Partijas izvēlamies pēc tā, cik tās sola būt noderīgas,
funkcionālas Latvijas valstij, grantus izvēlamies pēc tā, cik tie
tautsaimnieciski utt. Vai kāds atzīst kādu partiju par labu vai ļaunu? Vai kāds
zinātnes atklājums kādreiz pie mums ir saņēmis morālu vērtējumu, ka tas varētu
cilvēkiem nest ļaunu? Tāda valoda neskan. Tā nerunā. Ir tikai finansiālie,
efektivitātes, fundamentālisma (lai zinātne būtu fundamentāla), lietišķuma
kritēriji.
Politika, kas iespaido mūsu dzīvi vairāk nekā liktenis,
cenšas sevi definēt tikai funkcionalitātes dimensijās un morāles jautājumus
laiž sev klāt tikai tad, kad tas ir izdevīgi. Tas ir lielākais paradokss:
mūsdienās un ļoti bieži arī šeit Latvijā morāles diskurss tiek pakļauts
politiskā izdevīguma diskursam. Morāles piesaukšana sāk kalpot citiem mērķiem,
līdz ar to pilnīgi degradējot savu būtību, jo morāles vērtējuma būtība ir būt
galīgai instancei, tas ir būt savā un ideālu labā, nevis kaut kā cita -
izdevīguma, intrigu, pazemošanas - labā. Atcerieties gadījumus, kad Latvijā
piesauca morāli politiskajā sfērā: Meļņiku neiecēla par ministru, jo viņš,
raugi, ir amorāls. Taču šim vērtējumam bija politiski motīvi, un patiesībā
politisko eliti absolūti neinteresēja viņa stāja. Tāds pats morālā diskursa
ekspluatācijas fakts bija Inkena-Šķēles podu strīds, Pīka atmaskošana korupcijā
utt. Es principā neatceros nevienu tīra morāla vērtējuma piemēru, kad politika
būtu pakļāvusies morālei, bet nevis morāles tēmas pakļāvusi sev. Taču ar nožēlo
jāatzīst, ka daļa inteliģences un zinātnieku atļauj sevi ievilkt šajā morālā
diskursa pazemošanā un izmantošanā citiem mērķiem. Tās ir nožēlojamas
neizpratnes sekas - piedalīties šādās akcijās un domāt, ka ar to tiek saglabāts
morālais diskurss.
Šādas akcijas reizēm uzplaukst mūsdienu Latvijā, lai
atceramies ar zinātnieku vārdiem saistīto "čekas maisu" lietu, kas,
manuprāt, bija provokatīvi iecerēta kā latviešu inteliģences labāko prātu un
simbolu pazemošanas akcija, nevis kā patiesības atklāšanas akts. Labi, ka tā ir
beigusies un zinātnieku vairums izrādīja vairāk saprāta, nekā pakļāvās
emocijām.
Mūsdienās, un tas attiecas arī uz Latviju, ir radusies
jauna māksla, jauna problēma: nevis lietot ētisko diskursu, bet gan to pirmām
kārtām aizsargāt no nelietīgas valkāšanas. Sarunai par ētiku ir jābūt ētiskai
un tā nedrīkst sevī slēpt nekādus citus mērķus. Es ceru, ka šodien LZA tā ir.
Atgriezīsimies pie tās sabiedrības daļas, kas dzīvo
funkcionālā pragmatisma diskursā - es to redzu biznesmeņu vidē, studentos,
jaunajā paaudzē, tā sauktajos rīcības cilvēkos, "jaunajos
kapitālistos". Zinātnieku vidū to ir mazāk. Latvijas sabiedrībā šīs
aprindas lielā mērā nosaka toni. Pie tam jāņem vērā, ka mēs paši mūsu
sabiedrību virzām uz šīs vides vērtībām, un to darām gan ekonomiskajās
koncepcijās, gan sociālajās, kultūras un politiskajās platformās.
Kāda ir jaunā filozofija un kā tā izvirst mūsdienu
sabiedrības visdažādāko slāņu uztverē?
Notikumus un rīcību mēra ar rezultātu, interesēm,
efektivitāti, intensitāti. Rezultāti tiek gaidīti ātri, jo šajā dzīves stilā
temps ir ļoti paātrinājies. Starp citu, tas ir daudz ātrāks nekā zinātnieku
darbības sfērā.
Kriminālās aprindas nāvessodus piespriež daudz vairāk,
ātrāk un principiālāk, nekā valsts tiesiskās struktūras, kur uz tiesisko un
bieži vien ar to saistīto morālo vērtējumu ir jāgaida gadiem ilgi. Kāda jēga
atcelt nāvessodu oficiāli valsts līmenī, ja to neatceļ kriminālās aprindas ar
savu "marģinālo morāli" un sapratni par attiecību kārtošanas
principiem?
Spēkā ir jēgas un absurda attiecību princips. Cik reizes
pasaulē nav pierādījies, ka ļaunumu apkarot ar labā piesaukšanu nav bijis
iespējams. Taču ļauno var pārvarēt ar to, ka to padara bezjēdzīgu. Vienīgais,
kas mūsdienu pasaulē atņem spēku un varu ļaunajam, ir jēgas atņemšana tam. Nav
jāmoralizē, bet gan jārada apstākļi, lai notiekošajam atņemtu jēgu. Ļauno nevar
pārtaisīt par labo (kā cer moralizētāji un apgaismotāji), bet to var pārtraukt.
Šajā sakarā dažas piebildes pie jautājuma par nāvessodu
Latvijā un tā atcelšanas pamatojumiem. ES prasība visām valstīm atcelt
nāvessodu ir saistīta ar apgaismības paradigmu un ticību tam, ka ar
audzināšanas, izglītošanas, jaunu iespēju došanas palīdzību ir iespējams
novērst ļaunumu un izlabot notikušo. Šādā izpratnē ļaunais ir labā trūkums un
trūkumi ir jānovērš.
Taču Eiropas filozofiskā tradīcija pazīst arī citu
viedokli: ļaunums ir substance, kura jāpadara par neesamību. Šis viedoklis
daudz nopietnāk uztver ļaunumu, to nevar pārveidot, likvidējot trūkumus. Tāpēc
arī nāvessods ir principāla (ne jau katrā gadījumā konkrēta) attieksme pret
totālu ļaunumu.
Man šķiet, ka Eiropas apgaismojošais liberālisms ar savu
morālo cēlsirdību, pilnīga plurālisma pieļaušanu, kas patlaban tiek kultivēts
un kam tiek pakļauta arī Latvijas garīgā vide, pamazām var kļūt neveselīgs un
pārāk vieglprātīgs.
Par to vairāk būtu jāspriež humanitārajiem zinātniekiem,
arī atļaujoties iebilst Eiropas mūsdienu tradīcijām.
Un nobeigumā dažus vārdus par LZA un LZP Ētikas kodeksu.
Es biju to sarakstītāju vidū un tagad esmu Ētikas komisijā. Domāju, ka būtu
naivi ticēt, ka ar šādu Kodeksu pārmainīsies mūsu darbības pasaule. Praktiski
jau nemainās nekas, un arī morālie nosodījumi nebirst kā no pārpilnības raga,
jo morālais diskurss pats par sevi ir pamiris (ne jau komisija tur vainīga!).
Man šķiet, ka morālo diskursu ir palīdzējusi nogalināt tajā pašā jau kopš
apgaismības laikiem ieliktā tendence uz pārveidošanu, uzlabošanu,
funkcionālismu, kas tagad ir iznākusi priekšplānā, bet morālais ļaunums, atzīts
par novēršamu trūkumu, nav spējis pierādīt savu draudīgumu.
Bet ko mēs esam izdarījuši, LZA ietvaros radot Zinātnieka
morāles kodeksu? Manuprāt, mēs esam izveidojuši struktūru, tekstu, kura
pastāvēšana vieš ŠĶITUMU par morālā diskursa vajadzību un dod tam idejisku
stingrību. Mēs esam centušies šo diskursu nosargāt. Taču filozofi atzīst: ja
kādas parādības, norises sāk institucionalizēties, tad tas parasti nav no spēka
pārpilnības, bet gan no vājuma, pašaizsardzības. Un šī institucionalizēšanās
gala rezultātā arī spēku nepiedod, tikai kādu laiku pasargā, izveido
"autonomu" domas un vērtējuma telpu, kurā spriež par ētiskām norisēm.
Bet par tām jau būtu jāspriež vienmēr un visur dzīves telpā.
Daudzas struktūras jau tagad raksta un rakstīs savus
morāles kodeksus: ierēdņi, politiķi, ārsti, taču vai tad tādēļ morālais klimats
valstī izmainīsies?
Zinātniekiem ir kāda priekšrocība - viņi vismaz spēj
kritiski paskatīties uz sevi. Zinātniskās darbības joma principā ir tiešāka,
skaidrāka, tīrāka. Tajā ir mazāk pragmatisku, interešu pārpildītu
pastarpinājumu, vairāk jēgas. Te labāk saskatāmi izvēles un atbildības
principi, par ko rakstīts Kodeksā. Tāpēc Kodekss nav bezcerīgs.
Mēs, LU FSI, gatavojoties šai sēdei, savā institūtā
decembrī noorganizējām semināru par zinātni un ētiku. Vienu priekšlikumu no šī
semināra es gribētu izteikt. Teksti (š.g. Kodekss) iegūst personificētu vērtību
tad, kad tos cilvēkam piesaista individuālā veidā, nevis abstrakti, kolektīvi.
Tāpēc vajag ieviest principu zinātniekiem, doktorantiem, ekspertiem likt
personīgi, darba līgumos, parakstīties par šī kodeksa ievērošanu. Varbūt tad
tas iegūs lielāku svaru un atsaucību, jo, kā šķiet, daudzi līdz šim to vēl
nemaz nav lasījuši.
Vita Grīnvalde:
runājot
par
morāli Latvijas mūsdienu sabiedrībā,
akadēmiķe profesore Maija Kūle
skāra vairākus aspektus-
morāli Latvijas mūsdienu sabiedrībā,
akadēmiķe profesore Maija Kūle
skāra vairākus aspektus-
sabiedrība Latvijā ir diferencējusies dažādos līmeņos,
viens no tiem - cilvēki ir ļoti dažādi pēc ticības morālei un ētiskiem
kritērijiem.Mūsdienās civilizētajā Rietumu pasaulē uzplaukst pragmatisms,
scientisms, relatīvisms un plurālisms. Jo vairāk arī mēs iekļaujamies Eiropas
garīgās dzīves aprisēs, jo lielākā mērā mūs pārņem tajā valdošais gars , nesot
sev līdzi atziņu, ka universāla ētika nav iespējama. Politika cenšas sevi
definēt tikai funkcionalitātes dimensijās un morāles jautājumus laiž sev klāt
tikai tad, kad tas ir izdevīgi. Diemžēl, arī daļa inteliģences un zinātnieku
atļauj sevi ievilkt šajā morālā diskursa pazemošanā un izmantošanā citiem
mērķiem.
Ļauno nevar pārtaisīt par labo (kā cer moralizētāji un
apgaismotāji), bet to var pārtraukt . Spēkā ir jēgas un absurda attiecību
princips. Ļauno var pārvarēt ar to, ka to padara bezjēdzīgu..
Izmantotā
literatūra:
ü “Rīgas Balss”
1999.gada 12. janvārī, “Zinātnes Vēstnesis”
1999.gada 25.janvārī ;
ü http://www.lza.lv/lat/SEDES/SE99/se990108.htm
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru