Tas ir jautājums,
ko cenšos noskaidrot jau no septembra sākuma. Tā īsti skaidrs vēl jau nav, bet
… labs nāk ar gaidīšanu. Laikam jau šajā reizē šis latviešu sakāmvārds nebūs
īsti vietā, un nāksies vien man tomēr uzrakstīt ko tad īsti esmu sapratis ar
vārdu filosofija. Lai man būtu vieglāk atbildēt uz šo visai sarežģīto
jautājumu, talkā ņemšu grāmatu. Un cerams, ka pa abiem tiksim pie kaut kādas
sakarīgas atbildes.
Vārds “filosofija” esot
sengrieķu izcelsmes un tulkojumā nozīmē gudrības mīlestība. Tas liek domāt, ka
filosofija nav zinātne priekš muļķiem. Un vienīgais veids, kā pārbaudīt, vai
cilvēks ir kaut cik erudīts – ir uzdot pēc iespējas vairāk jautājumus.
Tāds ir arī filozofijas viens no
pamatprincipiem. Filosofija veidojas kā ceļš uz gudrību. Sokrats esot teicis
“Es zinu, ka neko nezinu.” Tas ir pamats tam, lai domāšana virzītos uz priekšu
un nepaliktu apšaubāmu atziņu gūstā. Filosofija sākās ar jautājumiem, nevis
atbildēm uz tiem. Filosofijas apguve prasa dziļi personisku skatījumu. Lai
spētu atrast savu viedokli, savu pārliecību, ir jāmācās no tiem, kas pasaules
filosofiskajā domā sasnieguši visaugstāko līmeni, tas ir no klasiķiem. Pagātnes
klasiķu darbi ir jāapgūst, par tiem domājot – piekrītot vai nepiekrītot.
Filosofijas vēsture vienmēr, kad par to domājam, ir klātesoša. Tas ir tāds takā
pamats, bez kura vispār nevarētu pastāvēt mūsdienu filosofija. To varētu
salīdzināt ar automašīnu. Kad vispār tika izdomāta pirmā automašīna? Sen,
pagājušā gadsimtā. Bet, lai arī kā zinātne ir gājusi uz priekšu, paši pamati ir
palikuši vecie – tai vēl joprojām (pārsvarā) ir četri riteņi, daži no tiem ir
dzenošie, stūre arī ir, un tā varētu turpināt. Vai varētu būvēt mūsdienās
automašīnas, neņemot vērā pašus pamatus? Nē!!! Tā ir arī ar filosofiju.
Nu tagad paskatīsimies,
ko par filosofiju teicis Platons. Filosofijas priekšmetu nosaka jautājumu loks,
par kuriem tā interesējas. Jāņem vērā, ka jautājumi gadsimtu gaitā ir ievērojami
mainījušies. Viens no pirmajiem filosofiskajā ziņā visplašākajiem un
dziļākajiem jautājumiem ir sengrieķu filosofa Parmenīda jautājums: kāpēc ir
esamība un nevis nekas? Iepazīstoties ar šo jautājumu, var redzēt, ka filosofus
interesē “esamība” un “nekas” un to savstarpējās attiecības. Taču pateikt to,
ka filosofus interesē esamība, ir par maz. Ko nozīmē esamība? Vai tas viss, kas
ir ap mums, ir esamība? Vai tad, kad cilvēks interesējas par kokiem, zvēriem,
politiku, mājsaimniecību, ceļiem un tiltiem, mašīnām un dzeju, viņš interesējas
par esamību un tver to? Acīmredzot, atbilde uz šo jautājumu nevar būt tik
vienkārša, jo tad filosofija būtu visu priekšstatu un zināšanu summa par mums
apkārt esošo pasauli. Taču tas nav iespējams, jo tad filosofija nebūtu pati par
sevi, bet pastāvētu kā visu pasaulē iegūto zināšanu kopsumma. Platons saka, ka
ir jāatšķir esamība un šķitums. Lielākā daļa cilvēku redz tikai šķitumu
pasaulei un, pēc Platona domām, tver nemainīgās un pastāvīgās būtības. Būtību
tvērums ir ceļš uz patiesību.
Kā jau viss dzīvē, tā
arī filosofiski domāt cilvēks var iemācīties tikai nemitīgi un pēc iespējas
biežāk to darot. Darbam būs rezultāti tikai pēc ilga treniņa. Filosofiska
domāšana norisinās tikai tad, kad doma ir nonākusi noteiktā stāvoklī, kas
atšķiras no ikdienas sadzīviskās domāšanas. Filosofiskā domāšana neaplūko
īstenības faktus. (piemēram faktu konstatējums ir atziņa: garāžā ir automašīna.
Filosofiska domāšana ir doma par domu. Lai realizētos doma, ir vajadzīgs
sasprindzinājums. Māka iegūt šo sasprindzinājumu ir tas pats, kas māka nonākt
domas stāvoklī. Šāda māka visu dzīvo būtņu vidū piemīt tikai cilvēkam un tikai
izglītotam, garīgi trenētam un ieinteresētam cilvēkam. Dabiskā ceļā, bez
piepūles filosofiskās domas stāvokli iegūt nav iespējams.
Filosofiskā domāšana
dzīvei piešķir plašākas un dziļākas dimensijas, liek domāt par jābūtību – to,
kam jābūt. Jābūtība nav jāizprot tādā
nozīmē kā, piemēram, rīt jābūt labam laikam, jo metereoloģiskais dienests to paredz.
Bet galu galā labs laiks rīt var arī nebūt. Cits piemērs: rīt man jābūt darbā
rūpnīcā. Taču varu arī šajā rūpnīcā nestrādāt, un tad rīt nebūs jābūt darbā.
Filosofiskajā jābūtībā
atšķirībā no jau aprakstītajiem piemēriem nevar notikt vai nenotikt, jo tā
raksturo to, bez kā vispār nav iespējams cilvēks kā garīga būtne. Tev ir jābūt
tikumīgam, lai varētu ar pilnām tiesībām saukties par cilvēku un lai pastāvētu
cilvēciskā pasaule! Tev ir jādomā, lai būtu doma! Nāves jābūtība ir dzīve! Nāve
ir neizbēgams dzīves noslēgums, tāpēc tā ir absolūta, neatceļama jābūtība. Nāve
ir viens no galvenajiem filosofijas simboliem gan seno laiku, gan mūsdienu
kultūrā. Tieši domājot par nāves simbolu, mēs visprecīzāk varam izjust, kas ir
filosofisks pārdzīvojums un saspringts domas stāvoklis (nevis fakta
konstatācija). Īsumā sakot filosofija ir doma ir doma par domu, bet domu nevar
tvert tādā pašā veidā kā lietas apkārtējā pasaulē. Filosofija ir domas stāvokļa
sasniegšanas māksla.
Filosofija kā
filosofija ir un ir bijusi jau gadsimtiem ilgi. Tomēr filosofijas vēsturē
pastāv dažādas versijas par to, kā klasificēt filosofijas virzienus. Viena no būtiskākajām pazīmēm ir filosofisko
koncepciju piedrība noteiktiem kultūras laikmetiem, vērtību sisitēmām. Šādā
aspektā visu Rietumeiropas filosofijas vēsturi sadala vairākos periodos: antīkā
filosofija, viduslaiku filosofija, Renesanses laikmeta filosofija, vācu
klasiskā filosofija, mūsdienu jeb postklasiskā filosofija. Katram no šiem
laikmetiem ir savas specifiskas domāšanas īpatnības, problēmu nostāde un
filosofiskā valoda, argumentācijas veids. Nevienu no tiem nevar uzskatīt par
vienīgi pareizo, jo filosofiskās mācības principā nav vērtējamas kā pareizas un
aplamas.
Saruna par filosofiju
ir iespējama tikai tad, kad pats cilvēks tai ir nobriedis, kad tā viņam pašam
ir vajadzīga. Filosofiju nevar iemācīties kā citus mācību priekšmetus.
Iemācītas atbildes nekad nebūs patiesas, jo filosofijas saprašana ir dziļi
intīms, personīgs process. Katram pašam jādomā un jāvēlas to darīt. Katram
jāmeklē filosofiskas atbildes, nevis jāatkārto tas, ko saka citi. Kā raksta
gruzīnu filsosfs Merabs Mamardašvili: “Filosofija nevienam un nekam nekalpo,
neapkalpo, tā neder, lai izskaidrotos, ar to var vienīgi dzīvot, mēģinot
filosofijas terminos un jēdzienos apvienot kādus savus likteņa nogriežņus.
Riskējot nezināmā un jaunā, iespējamā priekšā un ciešā vienībā ar pēdējo.
Visbiežāk filosofija ir tava paša seja. Tikai spoguļattēlā. Tādēļ filosofs –
tas ir sevis lasītājs, kuram vienādas tiesības ar tālo, negaidīto sarunu
biedru. Tādēļ tā ir kopīga jaunrade. Filosofs balsī, profesionāli pauž to, no
kā nespēj atsacīties. Bet atsacīties nevar no apziņas, no apjēgšanas balsī
[..]. Apziņa – tā ir kaislīab. Un ja tā ir kaislība, tad filosofs ir nolemts
cilvēks, šajā situācijā viņam nav izvēles. Vienā virzienā vērsts “taisns
nogrieznis”, kas iesākas no punkta dvēselē.”
Filosofija like allaž
meklēt nezināmo. Nevis iegūtās zināšanas ir tas, ar ko sākas filosofija, bet
gan mēģinājums iedziļināties nezināmajā. Filosofija ir ceļš no nezināšanas uz
apskaidrību, un šim ceļam nepienāks gals, kamēr vien pastāv cilvēce un kultūra.
Filosofijas nemitīgās
izmaiņas un atteikšnās no saprastā, lai iegūtu jaunu, citu izpratni, padara to
par loti īpatnēju disciplīnu.
Filosofija sākās ar
jautājumiem, nevis ar atbildēm uz tiem. Jautājumi ir svarīgāki par atbildēm.
Uzdot jautājumu nozīmē lauzties ārā no nezināšanas un sākt saprast, par ko tiek
jautāts. Uzdot jautājumu, kas ved projām no nezināšanas, pat ir grūtāk nekā uz
to atbildēt, jo pats jautājuma veids jau zināmā mērā sevī slēpj atbildi.
Filosofijā ir
“jāpiedalās” ar savu personību, ar savu domāšanu, dzīves pieredzi. Filosofija
nav monologs (kad runā tikai viena persona: zinātnieks, skolotājs), bet gan
dialogs, saruna ar sevi un citiem, skolotāja – vārda visplašākajā nozīmē kā
gudrības nesēja – uzklausīšana un patstāvīgas atbildes meklēšana.
Iepazīstoties ar
filosofiskiem tekstiem, dialogs veidojas jau tad, kad par tekstu sāk domāt, kad
tam piekrīt vai izvirza pretējus apgalvojumus. Filosofiska doma vienmēr ir
topoša. Arī filosofijas vēsture nekad neapstājas, bet pastāv kā mūžīgs dialogs
starp laikmetiem, tautām un personībām. Tieši tāpēc tā ir saistoša un nekad
nenoveco.
Ar mani ir tā, jo
vairāk es cenšos iedziļināties, kas īsti ir filosofija, jo it kā kopējais
priekšstats paliek skaidrāks un asāks. Bet tas ir tikai teorētiskajā ziņā. Lai
būtu kādi panākumi redzami praktsikajā darbībā, tad ar grāmatas izlasīšanu un
viena semestra lekciju kursiem nepietiek. Ir nepieciešams pašam strādāt ar
sevi. Nemitīgi trenēties uzdot jautājumus, un uzdotajiem jautājumiem atkal
uzdot citus, tā lai atbilde it kā visu laiku būtu tuvu, bet tanī pat laikā tāla
un neskaidra.
Varbūt es varētu sākt
mēģināt? Kāds diez būtu mans pirmais jautājums? Varbūt tas varētu būt tāds –
kāpēc tāda māksla kā filosofija vispār ir radusies? Un vispār, kas bija tās
aizsācējs? Atbildes konkrētas gan jau nemaz nav uz šiem jautājumiem. Reti uz
kuru jautājumu vispār ir konkrētas atbildes. Izņēmums laikam ir tādi jautājumi,
kas saistīti ar skaitļiem un matemātiku, kur atbildes ir zināmas, un tās ir
vienas vienīgas. Matemātikā nedrīkst atšķirties cilvēku viedoklis, rezultātam
ir jābūt priekš visiem vienādam.
Atgriežoties pie
jautājuma, kāpēc ir radusies filosofija. Tas varbūt ir noticis tāpēc, ka
tiklīdz cilvēki sāka daudzmaz loģiski
domāt, viņiem radās dažādi jautājumi. Un lai uz tiem atbildētu, vajadzēja domāt
un domāt. Cik daudz bija jautājumu, noteikti tik pat daudz un dažādi bija arī
atbilžu varianti.
Mūsdienās
laikam šī autājumu uzdošana ir mazinājusies, jo pārsvarā uz visām dabas
parādībām jau ir atbildējusi zinātne. Ar to arī ir izskaidrojams tas, ka
filosofijas ziedu laiki jau ir garām. Varbūt pat sanāk, ka zinātne zināmā mērā
ir apslāpējusi filosofijas lomu cilvēku dzīvē.
Bet varbū meklēsim
jautājumus uz kuriem zinātne nespēj atbildēt, un tādā veidā varēs uzcelt
filosofiju tādos pašos augstumos, kāda tā ir bijusi Sokrāta laikā!!!
Ienāca prātā ideja,
gadījumā mazam bērnam arī nav iekšā kaut kāda daļa no liela filosofa? Viņš taču
arī nepārtraukti uzdod jautājumus. Jautājumi no viņa mutes birst tik daudz, ka
vecākiem bieži vien sākt apnikt, un bērns tad pats mēģina sniegt atbildes uz
viņam neskaidrajiem jautājumiem.
Ar to es arī varētu
beigt. Apmēram, kas ir filosofija man ir izdevies noskaidrot. Bet vai ar to
pietiek?
Šī darba tapšanā palīdzējušas ir
lekcijas Ventspils Augstskolā (tā bija mana pirmā apzinātā sastapšanās ar
filosofiju), ka arī Maijas Kūles un Riharda Kūļa grāmata – “Filosofija”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru