Latvijas Kultūras
Akadēmija
Divu Helēnisma filosofiju-
Stoicisma un Epikūrisma salīdzinājums.
TV un VIDEO operatoru 1. kurss
Valdis Celmiņš
2000
Saturs
1.Hellēnisma laika
filosofija……………………………………………………..3
1.1.Hellēnisma
periods…………………………………………..……….3
1.2.Hellēnisma laika filosofijas
novirzieni………………………….……3
1.2.1.Epikūrisms………………………………………………….3
1.2.2.Stoicisms……………………………………………………4
1.2.3.Skepticisms………………….……………………………...4
1.2.4.Kinisms……………………………………………………..5
1.2.5.Eklekticisms……………………………………………...…5
2.Epikūrisms………………………………………………………………………5
2.1.Epikūrisma izziņas
teorija…………………………………………….6
2.2.Epikūrisma reliģiskais pasaules
uzskats………………………………6
2.3.Epikūrisma laicīgās pasaules
uzskats…………………………………6
3.Stoicisms………………………………………………………………………...7
3.1.Stoicisma reliģiskais pasaules
uzskats………………………………...7
3.2.Stoicisma
loģika……………………………………………………….8
3.3.Stoicisma laime un
vērtības……………………………………………8
4.Epikūrisma un
stoicisma salīdzinājums………………………………………….9
Literatūras
saraksts……………………………………………………….………10
1.Hellēnisma laika filosofijas vispārējs raksturojums.
1.1.Hellēnisma periods.
Par hellēnismu
tiek dēvēts laika posms no 4.-1.gs. p.m.ē., kurā notiek spēcīga Grieķu kultūras
izplatīšanās Vidusjūras, Priekšāzijas un Melnās jūras zemēs. Iesākumā tikai uz
austrumiem- Aleksandra Lielā iekarotajās teritorijās, bet sākot no 2. gs.p.m.ē.
arī Romā. Visiem Hellēnisma kultūru vietējajiem variantiem bija kopīgas iezīmes
mākslā, filosofijā, zinātnē un reliģijā. Reliģijai raksturīgs sinkrētisms-
dažādu tautu reliģiju dievību identificēšana, saplūšanu. Mākslā un arhitektūrā
sintizējas Sengrieķu un attiecīgās valsts parašas. Veidojoties jauniem
materiālistiskiem filosofiskajiem virzieniem, attīstījās dabaszinātnes- fizika,
ķīmija, bioloģija u.c. Līdz ar Romas militāro ekspansiju, notika verdzības
izplatīšanās, kas noveda pie šķiru cīņām un sabiedrības noslāņošanās, tas
Hellēnisma filosofiju novirzieniem like pievērsties jautājumiem par šķiru
attiecībām un cilvēka vietu sabiedrībā. 30. Gadā p.m.ē., ar Ēģiptas iekarošanu
beidzas Hellēnisma laikmets, kura kultūras elementi stipri ietekmējuši
Vidusjūras austrumu apgabalu attīstību.
1.2.Hellēnisma laika filosofijas novirzieni.
Sakarā
ar plaši izplatīto novēršanos no reliģiskās tautas ticības, no visām
filosofijas sastāvdaļām vislielāko uzmanību pievērsa ētikai, jo tā nemeklēja
pamācību dzīves veidošanai reliģijā. Sabiedrība meklēja atbildi pie filosofiem,
kam par visām lietām bija savi noteikti uzskati.Hellēnisma filosofi tāpat, kā
antīkās pasules filosofi par galvenajiem izvirzīja jautājumus par dzīves jēgu
un piepildījumu, taču Hellēnisma filosofija ir galvenokārt praktiska, atšķirībā
no agrāko periodu filosofijām, kas pasauli skaidroja ar metafizisku parādību
palīdzību. Veidojās vairāki Hellēnisma filosofijas novirzieni ar atšķirīgiem
pasaules uzskatiem, domām par laimi, bagātību, baudu, draudzību un sabiedrību-
Epikūrisms, Stoicisms, Kinisms, Skepticisms, Eklektisms. Hellēnisma
filosofijas, būdamas kā reliģijas aizvietojums, iegūst interesi ļoti plašās
aprindās. Svarīgi, ka šajā laikā no filosofijas attīstās vesela rinda speciālo
zinātņu. Aleksandrijā tika dibināti pat bagāti apgādāti pētīšanas in stitūti
astronomijai, botānikai, zooloģijai, matemātiskajām zinātnēm, filoloģijai,
literatūrai u.c. Tā iemesls ir Hellēnisma filosofiju jautājumi par matērijas un
ideju attiecībām, cilvēka uztveri un lietu būtību.
1.2.1. Epikūrisms.
Epikūrisms
radies 3.gs sākumā p.m.ē. Atēnās, Grieķijā. Pamatlicējs - Epikūrs dzimis Samosā
341.g.p.m.ē., 306. g.p.m.ē. pārvācas uz Atēnām, kur nodibina savu filosofisko
skolu – “Epikūra dārzs”. Ietekmējušies no Demokrīta atomisma un Aristipa
Heidonisma idejām. Epikūrismā pastāv uzskats, ka sajūtas pastāv ārpus prāta,
uztvere pati par sevi ir sajūtu pierādījums. Pastāv trīs patiesības kritēriji-
sajūtas, vispārējais priekšstats un jūtas-prāts tiek atdalīts no uztveres,
tātad izziņu var uzskatīt par empīrisku. Atomu teorija Epikūriešiem ļauj
atbrīvoties no Dievu varas. Epikūrieši tomēr nav pilnīgi ateisti, jo pieļauj
dievu eksistenci, bet noliedz to varu. Viņuprāt baudas ir nepieciešamas un
dabiskas, tikai jāiemācās izvēlēties samērs starp prāta un ķermeņa baudām
(prāta bauda ir augstāka). Dvēsele ir mirstīga, aizkapa dzīves nav, jo nāve ir
tikai atomu sairšana. Nepieciešams izolēties no sabiedriskās dzīves,
svarīgākais no komunikācijas veidiem- draudzība. (Plašāks Epikūrisma apskats 2.
nodaļā)
1.2.2.Stoicisms.
Stoicisms
radās 4.gs.p.m.ē. Atēnās, pamatlicējs Kitijas Zēnons. Stoicismu dala trijos
periodos- senā stoja (apm.300-150.g.p.m.ē.), vidējā stoja
(apm.150.p.m.ē.-30.m.ē.) un vēlīnā stoja (30.-180.g). Kā Romas verdzības laika
filosofija, stoicisms izvirza idejas par kosmopolitisku valsti ar šķiru un
dzimumu vienlīdzību. Stoiķi filosofiju dala trijās disciplīnās- fizikā, ētikā
un loģikā. Par galveno filozofijas uzdevumu izvirzīja cilvēku tikumisku
pilnveidošanu, dzīves pozīciju izstrādāšana. Izziņa balstās uz sajūtām un
uztveri, tātad tā ir sensuāla. Stoicisma reliģija ir panteisms- Dievs tiek
iemiesots dabā. Cilvēkam jādzīvo saskaņā ar dabu. Laimi var iegūt atbrīvojoties
no ārējiem apstākļiem. Bauda ir nedabīga, jebkuras kaislības ir traucējošas.
Jāsaglabā vēsa attieksme. Liktens ir nenovēršams, cilvēka pasaulīgā dzīve-
niecīga mūžības daļa. (Plašāks Stoicisma apskats 3. nodaļā)
1.2.3.Skepticisms.
Skeptiskā
domāšanas veida iedīgļi atrodami jau pirms Hellēnisma filosofijās, taču tikai
Hellēnisma periodā tas izveidojas kā filosofijas novirziens, kura pamatlicējs-
Pirrons (3.gs. beigas p.m.ē.) balstoties uz mūžīgo domu pretstatu, noliedz pasaules
izzināšanas iespējas. Lietas pašas nevar izzināt nedz ar uztveri, nedz
domāšanu. Skepticisms novērsās no kosmosa pirmssākumu un cēloņu meklēšanas,
izvirzot pirmajā vietā cilvēka iekšējo pasauli. Skeptiķi nepēta lietas, bet gan
lietu jutekliskās uztveres rezultātus. Nepieņemot nevienu uzskatu,
atbrīvojoties no mēģinājumiem izzināt lietu būtību, iegūst dvēseles mieru, caur
ko ir iespējams sasniegt augstāko svētlaimi- “atraksiju”. Skeptiķi noliedza
stoiķu izvirzīto (no Aristoteļa aizņemto) prēmisu pierādījumu metodi, kurā
iepriekšējais apgalvojums pierāda nākamo. Kritizēja arī stoiķu metafiziku un
teoloģiju. Skepticisms vislielāko nozīmi ieguva 1.gs, kad Seksts Empīriķis
noformēja skepses 10 galvenajās domās (tropos), no kā atziņa ir atkarīga.
Seksts apstrīdējis arī Dieva un dvēseles eksistences pierādamību. Skeptiķiem
raksturīga tendence pakļaut stingrai kritikai cilvēka atziņas drošību.
Skepticisms kā filosofija tīrā veidā nav guvusi piekrišanu kādā citā laikā,
taču likusi pamatus citu filosofiju teorijām par atziņas drošību.
1.2.4.Kinisms.
Kinismu uzskata par Sokrātiskās filosofijas īpšu
novirzienu.Pazīstamākie kiniķi- Diogēns un Antistens. Par svarīgāko kiniķi
izvirza cilvēcīgu laimi (eudaimoniju), kurā nav atkarīga no ārējiem apstākļiem,
bet no indivīda tikumiskā dzīvesveida, tādēļ arī kinisma mērķis ir dzīve pēc
tikumiskiem principiem. Visas lietas kiniķi dala trīs daļās- labās lietas
(kiniķu dzīves saturs); indiferentās lietas (kiniķi uzņēma vienaldzīgi kā
objektīvi eksistējošo); ļaunās lietas- netikumi (tas, no kā nepieciešams
atradināties). Kinķu praktiskās dzīves pamatā ir vajadzību minimalizācijas
princips- jo mazāk vajadzību, jo vieglāk iegūt laimi. Daudzas tradicionāli
izjustās vajadzības ir tikai sabiedrības trūkumu rerzultātā radītas. Pastāvošo
vergturu sabiedrību kiniķi vērtēja kā sabiedrību, kurā indivīds kļūst par savu
iegribu vergu. Kiniķu askētisms radās kā reakcija uz tiekšanos pēc baudas kā
dzīves mērķa, viņi nenoliedza dzīves priekus, bet gan tikumiska cilvēka
necienīgus jutekliskās baudas veidus. Kiniķi izvirzīja gudrā cilvēka modeli,
kurš bija fiziski un garīgi vesels, pašpaļāvīgs, neizvirza sev dzīvē lielas
prasības un nicina izvirtību. Kiniķu varonis bija grieķu Hērakls, jo viņš bija
ļoti tuvs šim modelim.
1.2.5.Eklekticisms.
Skeptiķu
radītās filozofiskās ķildas izsauca eklekticismu- filosofijas novirzienu, kurā
izvēloties no pagātnes filozofu mācībām pieņemamāko, tiek izveidots īpatnējs
pasaules un dzīves uzskats, kurā netiek ievērotas nekādas pretrunas- tātad
filosofija kļūst seklāka. Svarīgākais eklektiķu pārstāvis ir bijis Marks
Tullijs Cicerons (106.-43.g. p.m.ē.). Viņa daudzie filosofiskie raksti ir tikai
grieķu oriģinālu brīvi apstrādājumi, bet tie ir svarīgi, jo oriģināli nav
saglabājušies. Cicerons sakausēja Platona filosofiju ar skeptiķu atziņas
teoriju un stoiķu ētiku un teoloģiju. Pretēji epikūrismam un stoicismam, kas
vērsās uz šo pasauli, eklektiķi askētiski ilgojas pēc viņpasaulīgā. Dievības
tiek tēlotas kā ļoti cēlas, kas stāv pāri materiālajai pasaulei, kuru apdzīvo
ļauna pasaules dvēsele.
Daudz
ievērojamāka par grieķu filosofisko mācību sajaukšanu ir grieķu un jūdu
filosofiju sjaukšanās Aleksandrijā un citās vietās ārpus Palestīnas, kurās
dzīvoja izceļojušie jūdi. Šī novirziena pazīstamākais pārstāvis ir jūdu filosofs
Fīlons no Aleksandrijas, kurš centās savienot bībeles reliģiozos pārdzīvojumus
ar grieķu racionālismu. No skeptiķiem viņš paņem domu par atziņas nedrošību,
tādēļ viņs izvirza domu, ka tā tverama tikai tiešā saskarē ar Dievu- mistiskā
ekstāzē. Ētikā Filons piekrīt stoiķiem un uzskata, ka cilvēkiem jāvalda pār
afektiem un jācenšas tie izskaust. Filona eklekticismā svarīgu vietu ieņem
kristīgā pazemība- apziņa, ka cilvēks ir pilnībā atkarīgs no Dieva žēlastības.
2. Epikūrisms
Epikūrisma
pamatlicējs Epikūrs dzimis Samosā 341.g.p.m.ē. Pēc filosofijas studijām
dzimtenē un Atēnās strādājis Mazāzijā. 306.g.p.m.ē. Atēnās nodibinājis savu
filosofisko skolu “Epikūra dārzs”, kuras nosaukums radies no epikūriešu
dzīvesvietas- apmēram trīs hektārus lielā dārza, kurā Epikūrs ar saviem
domubiedriem nodevies filosofiskām diskusijām. Dārzam bijusi arī praktiska
nozīme- tas bijis filosofiem uztura avots- augļi un mājdzīvnieki. Epikūra
filosofija ietekmējusies no Aristipa heidonisma un Dēmokrita atomisma idejām.
Sajaucot šīs filosofijas Epikūrs izvirza gudrā tēlu (Maķedonijas aleksandrs
bija iekarojis antīko Grieķiju, polisu pilsoņi bija zaudējuši savu ietekmi
sabiedriskajā dzīvē. Tas noveda pie filozofiju tiekšanās pēc ideālas
personības). Paralēli cilvēka iekšējās pasaules pētīšanai, epikūrieši pievērš
lielu uzmanību arī dabas zinātnēm. Ar to palīdzību viņi cenšas labāk izskaidrot
dabas parādības, kas līdz tam bija tulkotas metafiziski un izprast cilvēka
izziņu, noteikt objektīvās realitātes slieksni. Pēc Epikūra nāves viņa
filosofisko mācību turpina romiešu filosofs Tits Lukrēcijs Kārs, kurš poēmā
“Par lietu dabu” izklāstīja epikūriešu filosofijas postulātus, ienesot tajā arī
jaunus elementus.
2.1.Epikūra izziņas teorija.
Epikūra
filosofijā sajūtas pastāv ārpus prāta, nav ar prātu kontrolējamas un nav
atkarīgas no atmiņas. Sajūtas rodas, kad no objekta izplūst mazas materiālas
daļinas (veidoli), kurus uztver sajūtu orgāni (šeit epikūrismā manāma ietekme
no Dēmokrīta platonisma). Pēc Epikūra domām pastāv trīs patiesības kritēriji,
pēc kuriem ir iespējams noteikt objektīvo realitāti:
1. Galvenais patiesības kritērijs ir sajūtas, uz tām balstās visa
cilvēka izziņa;
2. Vispārējais priekšstats - uztveršanas spēju un indivīda domu kopējā
darbība, ar kuras palīdzību gudrais(svarīgi ievērot, ka visa filosofija
balstīta uz epikūriski gudrā bāzes) spēj
uztvert:
a) veidolus, kuri izplūst no priekšmeta;
b) pašu galveno un svarīgāko no lietām, ko viņa maņu orgāni saņem. Tas
palīdz gudrajam atbrīvoties no tukšiem un nepareiziem priekšstatiem.
3. Jūtas kā morālās izvēles un rīcības kritērijs.
Spriežot pēc otrā punkta varam secināt,
ka epikūru pasaules izziņas teorija ir empīriska, tā tiek saistīta ar konkrētā
indivīda uztveres īpatnībām un pieredzi.
2.2.Epikūru reliģiskais pasaules uzskats.
Epikūri
pēc savas būtības ir ateisti. Viņi nenoliedza dievu eksistenci, taču noliedza
jebkādu dievu ietekmi pār cilvēku. Tie dzīvo starppasaulēsun neietekmē pasaules
norises. Cilvēkam jābūt brīvam no dievību pielūgsmes. Atomisma teorija deva
teorētisku pamatu individuālās pašapziņas un brīvās gribas pamatošanai,
atzīstot tās kā pilnīgi neatkarīgas no ārējiem likumiem. Epikūrieši pasauli
maksimāli pietuvināja cilvēkam, atbrīvojoties no metafiziskām parādībām, Dieva,
liktens. Par svarīgāko tiek atzīts cilvēks, nevis Dievs, kas ir viena no
svarīgākajām humānisma pazīmēm. Taču epikūristi uzskata, ka brīvība nav
patvaļīga izturēšanās, brīvības pakāpe like apmierināties ar mazumu. Šajā
uzskatā saskatāma līdzība ar kiniķiem, taču epikūristu uzskatos nav pārliekais
askētisms, viņi uzskata, ka nepieciešams gūt labumu arī no mazuma.
Tā
kā epikūriešu filosofija ir materiālistiska, dvēsele tiek uzskatīta par
mirstīgu.Tā sastāv īpašiem atomiem, kas ir kā siltums. Tā nav metafiziska, bet
ir pakļauta tagadnes, pagātnes un nākotnes ciešanām. Aizkapa dzīves arī nav, jo
nāve ir atomu sairšana.
2.3. Epikūru laicīgās pasaules uzskats.
Epikūri
uzskatīja par ļoti svarīgu apmierināties dzīvē ar mazumu, taču gūt no tā
maksimālu labumu. Epikūra dārza ieeju esot rotājis uzraksts “Ceļiniek, šeit tev
būs labi, šeit bauda ir augstākais labums”. Nenoliedzami epikūrieši ir
ietekmējušies no hedonisma idejām, taču tās tiek sakņotas cilvēka saistībā ar
dabu. Epikūrs skaidro baudu, kā cilvēka dabisko vajadzību apmierināšanu,
iedalot to trīs grupās:
1. Dabiskās un nepieciešamās(vēlme būt paēdušam, nejust sāpes,
aukstumu);
2. Dabiskās, kuras nav nepieciešamas(izsmalcināti ēdieni, dzimumbauda);
3. Nedabiskas, nav nepieciešamas(pagodinājumi, slava, bagātība).
Pēc Epikūra domām trešā grupa cilvēkam
nav nepieciešama atraksijas sasniegšanai, jo tā nav dabiska. Tādēļ svarīga ir
cilvēku sociālā pasivitāte, izslēgšanās no sabiedriskās dzīves. Tajā nav
vajadzīgs piedalīties pēc pašiniciatīvas, bet tikai pēc uzaicinājuma palīdzēt- sniedot
kādu lekciju vai padomu. Epikūrs baudu iedala divos līmeņos- jutekliskās un
garīgās. Gudrā mērķis ir nevis iegūt īslaicīgu, bet gan pastāvīgu baudu, gūt
samēru starp viņa ķermenim un prātam derīgo un nederīgo. Bauda kā galamērķis
nav jāuztver kā juteklība un izlaistība, bet gan kā brīvība no miesas ciešanām
un dvēseles nemiera.
3.Stoicisms.
Stoicismam
raksturīga krīzes filozofijas pazīmes- rūgtas dzīves pieredzes mācīta
samierināšanās un dzīves jēgas meklējumi cilvēka iekšējā pasaulē. Stoicismu var
dalīt trijos periodos:
1. Senā stoja(K.Zēnons, A.Kleants, S.Hrīsips)
2. Vidējā stoja(R.Pentijs, A.Poseidonijs)
3. Vēlīnā stoja ar romiešu stoiķiem(Seneka, Epiktēts, M.Aurēlijs)
Stoicisms ietekmējies no Sokrāta,
Heraklīta un kīniķu idejām.Bieži izmantoja un pārstrādāja arī Platona un
Aristoteļa koncepcijas.Stoiķi sadalīja filosofiju trijās disciplīnās- fizikā,
ētikā un loģikā. Visas šīs nozares bija jāuztver kā vienotas sistēmas
neatņemamas sastāvdaļas. Lai varētu rīkoties morālistiski pareizi, nepieciešams
arī pareizs pasaules uzskats, ko palīdz noskaidrot fizika. Filosofijas būtību
stoiķi saskatīja cilvēka tikumiskajā pilnveidošanā, saprātīgā pasaules
izskaidrošanā.
3.1.
Stoicisma
reliģiskais pasules uzskats.
Stoicisms pēc
savas būtības ir panteisms: dievs atrodas visā dabā. Dievs stoiķu izpratnē bija
kosmosa sēkla, no kuras rodas visas lietas, Vienlaikus tas bija arī matērijas
aizsākums. Dievs tā ir daba savu radošo potenču kopumā. Par vienu no
pretrunīgākajām vietām stoiķu filosofijā uzskata skaidrojumu par ļaunā
eksistenci pasaulē, lai gudrie varētu vingrināties tikumiskās pilnveidošanās
sfērā. Pasauli stoiķi izprata kā vienotu veselu dinamisku materiālu sistēmu,
kurā reāli eksistē tikai ķermeniskās lietas (cilvēks, dvēsele, dievs, tikumi),
bet nemateriālais(tukšums, telpa, laiks) pieder pie neesamības, tādēļ
ideālistisko filosofiju pārstāvji kritizē stoiķu centienus pārāk materializēt
dievu.
Īpašu nozīmi
stoiķu filosofijā iegūst pneuma jeb logoss, kas ir pasaulē notiekošo procesu un
cēloņsakarību pamats. Pasaule ir saprātīgi iekārtota un tā kā cilvēks ir
kosmosa daļa, viņam jādzīvo saskaņā ar kosmisko kārtību, jābūt uzticīgam
likumam, kas vada visu dabu- logosam. Šo spēcīgo cēloņsakarību stoiķi dēvēja
par likteni. Stoiķi uzskata, ka dzīve ir tikai mirklis no mūžības. Tādēļ
laicīgā dzīve, viņuprāt ir tikai liktens piepildīšana. Tas atspoguļojies stoiķu
ētikā un arī daudzos antīkās kultūras literārajos darbos. Likteņa nenovēršamība
ir par pamatu stoiķu aicinājumiem bezkaislīgi pārciest likteņa triecienus, jo
tos nav iespējams novērst (šeit radies teiciens par stoisku mieru). Pēc stoiķu
domām cilvēks ir pasīvs, likteņa varai pakļauts objekts.Cilvēks tikai pārcieš
visas cilvēces kopējā likteņa individuālo variantu, viņa spēkos nav neko mainīt.
3.2.Stoicisma loģika.
Ar terminu
loģika stoiķi apzīmēja izziņas teoriju. Tā ietvēra sevī arī retoriku
(aizraujoša un emocionāla runas māksla) un dialektiku (mācība par
apzīmējošo-zīmes, runas skaņas- un apzīmējamo-nozīme, runas jēga). Dialektikai
tika piesaistīta arī patiesības kritēriju un uztveres jautājumi.
Stoiķi
uzskatīja, ka izziņas pamatā ir sensuālisms- tā balstījās tikai uz sajūtām un
uztveri. Taču stoiķi atzina arī psihes materiālu, kas rodas sarežģītu domāšans
operāciju rezultātā- tā sauktos jēdzienus, ko, manuprāt, varētu salīdzināt ar
empīrisko pieredzi. Tādā gadījumā izziņa nav tīri sensuāla.
Pateicoties
skepticisma patiesības kritēriju meklējumiem, arī stoiķi pūlējušies to
noskaidrot. Viņi uzskatīja, ka uztvērums ir pārliecinošs, ja uztverts normālos
apstākļos, pietiekamā attālumā no uztveramā objekta, ja šai uztverei atvēlēts
pietiekams laiks un ja uztveres datus var pārbaudīt ar citas uztveres
palīdzību.
3.3.Stoicisma laime un vērtības.
Tā kā par galveno dzīves uzdevumu stoiķi uzskatīja dzīvi saskaņā ar
dabu, tas runā pretrunā ar domu, ka cilvēkam jāmēģina atbrīvoties no ārējiem
apstākļiem- afektiem, kaislībām un vēlmēm. Lai novērstu šo pretrunu stoiķi
pasludināja jebkādas kaislības par nedabiskām. Stoiķu augstākā laime bija augsta
tikumība, kuru grūti sasniegt, jo jāiegūst neatkarība no ārējiem
apstākļiem.Tādēļ stoicisms sludina atteikšanos no baudas un materiālajām
vērtībām. Taču viņi neuzskatīja, ka jādzīvo nabadzībā. Viņi uzskatīja, ka
mantiskās vērtības ir labas, ja tās ir, taču tās nedrīkst izvirzīt kā mērķi vai
šķērsli, tad tās traucē sasniegt laimi.
Stoiķu
tikumiskais ideāls ir gudrais, kurš ir saprātīgs un tikumīgs. Viņš kļūst
laimīgs tādēļ, ka viņam pieder šīs patiesās vērtības un viņš nav atkarīgs no
kaislībām. Viņa pazīmes- dvēseles miers (atraksija), saprātīgs ieskats un
bezkaislīgums. Par patiesām vērtībām stoiķi uzskatīja- gudrību, taisnprātību,
saprātību, mērenību, vīrišķību, bet pretējās īpašības par netikumiem. Visas
pārējās mērenās lietas grieķi pieskaitīja pie indiferentajām, ko dalīja divās
daļās-pienācīgajās un noraidāmajās. Pienācīgās lietas atkal dalījās garīgajās
vērtībās, ķermeņa dotībās un ārējos apstākļos, taču neieguva labo lietu
statusu, starp tām bija tādas lietas kā dzīvība, sociālais stāvoklis, ģimene…
Šīs pienācīgās lietas pēc stoiķu domām bija nevajadzīgas atraksijas
sasniegšanai.
4.Epikūrisma un stoicisma salīdzinājums.
|
Epikūrisms
|
Stoicisms
|
Ietekmes
|
Aristipa
heidonisms,
Dēmokrīta
atomisms,
kinisms,
skepticisms
|
Sokrats,
Platons, Aristotelis,
kinisms,
skepticisms
|
Dvēsele
|
Dvēsele
ir mirstīga
|
Dvēsele
ir materiāla, bet nemirstiga
|
Nāve
|
No
nāves nav jābaidās, tā ir tikai atomu sabrukšana
|
Nāve
ir atgriešanās mūžībā no dzīves, kas ir tikai mirklis
|
Cilvēka
ideāls (gudrā tēls)
|
1)Apveltīts
ar gribas brīvību, spēj to saprātīgi izmantot, jo sasniedzis augstu iekšējo
kultūru;
2)Paļaujoties
uz sevi spējīgs sasniegt dvēseles mieru;
3)Gūst
baudu no apkārtējās pasaules un mazumiņa, par kuru spēj jūsmot.
|
Saprātīgs,
tikumīgs, bezkaislīgs
Ideāls
ir grūti sasniedzams, jo jātbrīvojās no affektiem
|
Liktens
|
Nepastāv,
pasaulē valda atomu kustības rezultātā radusies nejaušība
|
Nav
iespējams mainīt lietu un notikumu kārtību, Logoss ir visuvarens
|
Izziņas
veids
|
Empīrisms
|
Sensuālisms
(ar epikūrisma iezīmēm)
|
Materiālās
vērtības
|
Gūt
maksimālu labumu no pēc iespējas maz resursiem
|
Nenoliedz,
bet neuzskata arī par svarīgām
|
Reliģiskie
uzskati
|
Daļējs
ateisms
Dievi
eksistē, bet viņiem nav nekāda līdzdalība cilvēku dzīvē
|
Panteisms
|
Attieksme
pret sabiedrisko dzīvi
|
Nevajadzīga,
cilvēkam jādzīvo nost no ikdienas niecības un drūzmas
|
Dabiska
un vajadzīga
|
Attieksme
pret baudu
|
Bauda
ir dabisks vēlmju apmierinājums un dzīves mērķis;
Jāizvēlas
starp ķermenim un prātam derīgo un nederīgo
|
Kaislības
nav dabiska rīcība, jāsaglabā vēsa attieksme
|
Literatūras saraksts.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru