Sengrieķu filozofs,
zinātnieks, enciklopēdists. Aristotelis nodibināja savu skolu. Kritizēja sava
skolotāja Platona teorēmu par idejām, kā lietu bezķermeniskām formām un
izveidoja objektīvā ideālisma mācību, kas aptvēra visus tā laika zināšanu
veidus un dabas problēmas skaidrošanā bieži vien sakrita ar matreālismu.
(Tiecoties pēc augstāka labuma, iespējama tikai darbīga dzīve.) labās īpašības
nekad nedot svētlaimi, jo tas netiek izmantota darbībā. Lielākā labuma
sasniegšanai bez augstāka mērķa ir vajadzīgi daudz zemāki mērķi. Mērķi var
sasniegt ja ir tikums, kas pirmām kārtām ir prasme pareizi orientēties – atrast
“vidusceļu” starp pārmērību un trūkumu. Izvēlēties pakļauts tikai pats labākais no labākajiem. Cilvēka
ļaunums ir neizsmeļams un izsmalcināts.
Aristoteļa izteikumi par gudrību un zinībām:
“Gudrība nav tikai
zināšanas, bet arī prasme zināšanas likt lietā.”
“Gudrais nemeklē baudas, bet
izvaras no ciešanām.”
“Gudrība ir dārgums ko nevar
iztērēt”
“Jo vairāk zini, jo vairāk
ir iemeslu šaubīties.”
“Atšķirība starp izglītotu
un neizglītotu cilvēku ir tāda pati kā starp dzīvu un mirušu.”
“Izziņa sākas ar izbrīnu.”
“Derīgais dažādām būtnēm ir
dažāds, tapēc nav vienas gudrības, kas derētu visiem, tāpat kā arī māksla visām
būtnēm nav vienāda.”
“Neizglītotais brīnās par
lietu būtību. Šāds izbrīns ir zināšanu sākums. Gudrinieks brīnās, ja lietas
izrādās citādas, nekā viņš tās pazīst.”
“Vispatīkamāk dzirdēt tādus
vārdus, kas dod mums kādas zināšanas.”
Savā daudzpusīgajā darbībā viņš
skāra ne tikai filozofijas un loģikas zinātni, bet arī mākslas teoriju,
literatūras un teātra jautājumus. Mākslinieciskajā daiļradē viņš saskatīja
iespēju parādīt lietas tādas, kādām tām jābūt. Aristoteļa enciklopēdiskās
zināšanas atspoguļo antīkās zinātnes milzīgo programmu klasiskā perioda beigām.
Sokrāts (470/469 – 399 p.m.ē.)
Sengrieķu filozofs, kas
izstrādāja “ morālās filozofijas” mācību. Pēc amata tēlnieks, staigāja basām
kājām, ģērbās rupjās drānās ēda vienkāršu barību un jaunekļu barā staigāja pa
Atēnām. Sokrāta mācību, dzīvi un nāvi attēlojuši viņa skolnieki, sevišķi
Platons. Sokrāts un Platons pētīja cilvēku esamības jēgu, kādēļ cilvēks dzīvo
pasaulē, kāds ir viņa uzdevums. Sokrāts uzskatīja, ka cilvēkam jācenšas vairāk
kaut ko izzināt, bet visu zināt nekad neviens nevarēs. Par sevi Sokrāts esot
teicis “Es zinu ka es vēl neko nezinu, bet citi nezina pat to.” Sokrāts
galvenokārt pievēršas sabiedrības tikumības jautājumam un centās izstrādāt
noteiktas filozofijas jēdzienus. Sokrāts uzskata, ka nav jēgas pētīt kosmosu,
ja cilvēks nepazīst pats sevi. Sokrāts uzskati izsakāmi šādā formulā:
Zināt – Gribēt – Varēt- Darīt
Tāpēc Sokrāts
apgalvoja, ka neviens nevar maldīties, var slikti rīkoties pēc brīvas gribas.
Sokrāta gudrības:
“Cilvēka
ļaunums ir nezināšanas sekas”
“Tikumība
ir zināšana”
“Nav
nekas svarīgāks par savu tikumu izglītošanu”
“Kas
maz zin un zin pat to, tas zin daudz”
“Es
zinu tikai to. ka nezinu neko, bet citi nezina pat to.”
“Pareiza
doma nenovēršami virza uz pareizu darbību.”
“Tikums
un lietderība ir viens un tas pats.”
“Tev
jāzina, ka gudrība un zināšanas ir labklājība.”
“Galvenais
gudrības uzdevums ir atšķirt labo no ļaunā.”
“Nav
kauns nezināt, bet gan negribēt zināt.”
“Cilvēkam
ir dota liela dāvana, un tā saucas – zināšanas, un dota arī liels ļaunums, un
tas saucas – nezināt.”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru