Garlībs Merķelis (Markel)
bija Baltijas vācu apgaismotājs, publicists, rakstnieks.
Dzima 1769.gada
1.novembrī (21.oktobrī pēc vecā stila) Lēderburgā. G.Merķelis ir
sestais bērns savā ģimenē.
G. Merķeļa tēvs Daniēls
Merķelis bija rīdzinieks un dzima 1712.gadā – Lēdurgas evāņģeliski
luterāniskās draudzes mācītājs. 1770.gadā D.Merķelis bija spiests no
sava amata atteikties, jo viņu atzina par amata nespējīgu. Viņu nomāca kurlums
un akmens kaite, kam klāt nāca arī pasmags raksturs – noslēgtība un rupjība.
Viņš pameta draudzi, bet tā savukārt bija spiesta izmaksāt D.Merķelim mūža
pensiju.
Zaudējis patstāvīgus
ienākumus, D.Merķelis ar ģimeni 1771.gadā pārcēlās uz Vecpiebalgu
pie mācītāja Lindes, kurš agrāk bija strādājis pie viņa par adjunktu
(palīgmācītāju).
Garlība pirmais skolotājs
bija viņa tēvs, kas iemācīja savam dēlam patstāvīgu domāšanu. 1776.gadā
Garlību aizsūtīja uz Rīgu skoloties. Pati pirmā bija pirmitīvā lasīšanas skola,
tad sekoja rakstības skola bāriņu namā, kuru vēlāk pats G.Merķelis atzīst par
“bērnu elli”. Tālāk sekoja pazīstamā Rīgas Domskola.
1778.gadā D.Merķelis pārtapa par rentnieku,
paņemot apsaimniekošanā Zādzenes muižu. Bet diemžēl 1782.gada decembrī
D.Merķelis mirst. Tas ļoti ietekmēja Merķeļu ģimenes ne tik spožo finansiālo
stāvokli un G.Merķelis bija spiests pārtraukt savas skolas gaitas jāatgriežas
mājās mātei palīgā valdīt saimniecību. Tālākie pāris gadi ritēja noslēgtībā un
vienīgā G.Merķeļa nodarbe bija tēva atstātā bibliotēka. Tomēr arī tā G.Merķelim
nepiederēja ilgi, jo naudas grūtību dēl muižu nolēma pārdot kopā ar vērtīgo
bibliotēku. Garlībam uzticēja sastādīt grāmatu sarakstu ar tiesībām paturēt sev
tikai vajadzīgākos sējumus. Par iegūto naudu ģimene devās uz Rīgu. 1785.gadā
Garlībs atsāka mācības Domskolā, taču pameta to nepabeidzis, jo ģimenei trūka
naudas studijām universitātē un tā nesaskatīja tādā gadījumā jēgas un
nepieciešamības studijas turpināt. Pēc kāda laika G.Merķelis kļūst par rakstvedi,
taču šo darbu viņš pameta, jo tam trūka vajadzīgo iemaņu – laba rokraksta un
izveicības. Par vienīgo iztikas avotu tagad kalpoja privātstundas un neilgu
laiku statista loma Rīgas Vācu teātrī.
No 1788 – 1792.gadam
G.Merķelis strādā par mājskolotāju pie mācītāja Klēmana Lielupē. Lielupē
G.Merķelis nodarbojas ar rakstniecību, radās daudzi poētiski sacerējumi.
Nozīmīga bija iepazīšanās
ar Frīdrihu fon Meku – Lielupes jauno īpašnieku. Frīdrihu fon Meku
uzskata par vienu no pārliecinātākajiem jauno apgaismības ideju pārstāvjiem
Baltijā, īpaši muižnieku vidū. Pazīšanās ar fon Meku veicināja G.Merķeļa
nokļūšanu akadēmiskās sabiedrības apritē, kam bija būtiska nozīme viņa darbības
tālākā attīstībā.
1792.gadā G.Merķelis dodas uz Rīgu,
jo tur dodas Frīdrihs fon Meks. G.Merķelis kļūst par tiesas kancelejas
darbinieku. Viņš šajā laikā iepazina bagāto arhīvu ar lietām par muižnieku un
dzimtcilvēku attiecībām. Pēc vairākiem mēnešiem G.Merķelis sāka strādāt par
mājskolotāju pie apriņķa tiesneša fon Tranzē Nītaures draudzes Annas muižā.
Šajā vietā tapa viņa slavenais darbs “Latvieši, sevišķi Vidzemē, filozofiskā
gadsimteņa beigās.” 1795.gadā G.Merķelis nosūta sava darba ievaddaļas
manuskriptu Vidzemes eveņģēliski luteriskās baznīcas ģenerālsuperintendentam
Kārlim Gotlībam Zontāgam, kas bija spiests diplomātiski neitrāli atraidīt
manuskriptu.
1796.gada rudenī Leipcigā tiek izdota
grāmata “Latvieši”. Par šo grāmatu interesējās pat Vācijā, Francijā un
Skandināvijas valstīs.
1801.gadā universitātē Frankfultē
pie Oderas G.Merķelis iegūst doktora grādu.
1802.gadā nāca klājā papildinātais “Latviešu”
izdevums ar apceri “Vidzemes zemnieku nopratināšana tiesā pret viņu lielkungu”.
1802.gadā tika pabeigta romantiskā teika “Vanems Imanta”.
No 1803.gada G.Merķelis
kļūst par ievērojamu Berlīnes žurnālistu un kritiķi un dibina vairākus
laikrakstus, kā, piemēram, “Ernst und Sherz” (“Nopietnība un joks”).
Sevišķi liela nozīme viņa laikrakstiem bija cīņā pret Napoleonu. Izdevums “Der
Freimutige oder Ernst und Scherc” (“Vaļsirdīgais jeb nopietnība un joks”)
faktiski kļuva par veselas nācijas saucēju cīņā pret despotu. G.Merķeļa vārds
parādījās franču proskripcijas sarakstos (nevēlamas personas, kas
sodāmas). G.Merķelis nolēma atgriezties Vidzemē.
1816.gadā G.Merķelis varēja atgriezties
Berlīnē, kuras atgūtā brīvība bija arī viņa nopelns.
Laikā par dzimtbūšanas
atcelšanu 1820.gadā G.Merķelis sarakstīja darbu “Brīvie latvieši un
igauņi”, kas bija veltīts caram Aleksandram I. Par šo un arī par citiem
darbiem monarhs piešķīra autoram 300 sudraba rubļu lielu mūža pensiju.
Dzīves nogali G.Merķelis
pavada agrāk iegādātajā Depkina muižiņā Katlakalnā pie Rīgas.
Kaut arī tapa vēl daudzi darbi, tie jau negua tik lielu atzinību un
popularitāti. Dzīves novakarē viņš nonāca līdz atziņai, ka bija maldījies
cerībās par dzimtbūšanas atcelšanas likumu zemniekiem draudzīgo raksturu.
1850.gada 9.maijā G.Merķelis tika guldīts
Katlakalna kapsētā, kur svinot viņa 100.dzimšanas dienu Rīgas Latviešu biedrība
uzstādīja pieminekli.
Citāti no 1794. – 1795.gadā “Garlībs Merķelis par dzimtskungu necilvēcību”
“Pātaga, parasti collu
plata siksna pirksta biezumā ar koka klātu, ir tikpat briesmīga kā rīkstes un
tikpat viegli kā tās var padarīt cilvēku uz visu mūžu nelaimīgu. Jā, tie
gadījumi nav nemaz tik reti, kur cilvēki, kas sodīti ar pātagu, pēc dažām
dienām nomirst; jo šis sods ir necilvēcīgs. Tā piemēram 1794.gada vasarā fon H.
kundze kādu meitu slikti salocīta virskrekla dēļ lika pērt tik briesmīgi, ka
nelaimīgā pusstundu gulēja bez samaņas. Kādu rītu fon K. kundzes istabas meita
bija aizmirsusi viņas klēpja sunītim uzvārīt krējumu. Kundze to pamanīja un
zvērojošām acīm sasauca savus ļaudis, lai atriebtu šo briesmīgo pārkāpumu.
Nelaimīgā meitene aizbēga un noslīcinājās Daugavā. [..]
Šausmīgi dzirdēt, par ko
tā saucamā mājas pārmācības vara kļūst muižnieku rokās. Tā ir līdzeklis visu
viņu iegribu un kaislību apmierināšanai un nodrošina muižniekus arī pret viņu
varasdarbu sekām. Jo kas uzdrīkstēsies ar sūdzībām saniknot to vīru, kura varai
viņš tomēr nekādi nevar izbēgt?
[..] klaušas ir
visnevaldāmākās, savtīgākās patvaļas arēna. Bet kas latviešiem ir
vissāpīgākais, kas tiem atņem spēku uz jebkuru darbu: pat šis bēdīgais
stāvoklis viņiem nav tik drošs. Tāpat kā viņiem pieder tikai tas, ko dzimtkungs
tiem visžēlīgi nevēlas atņemt, tā arī viņi paši ir tikai tas, kas dzimtkungam
patīk. Ja tas vēlas, viņš spēj vairāk
nekā jebkurš valdnieks Eiropā; viņš saimnieku pārvērš par kalpu paša mājās un
kalpu par saimnieku. Viņš tā grib – un veselām ģimenēm jāatstāj savs tēvutēvu pavards,
sava pašu celtā māja jāatdod citiem, jāredz, kā tīrumi, kurus viņi iekopuši,
paplašina kunga laukumus, un pašiem jāapmetas mežā vai arī jāizklīst pa
pasauli. Viņš tā grib – un jaunajam zemniekam savi svārki jāapmaina pret formas
tērpu, uz mūžu jāšķiras no sirmajiem vecākiem un jāaiziet karā; jo žēlīgais
kungs jau ir saņēmis maksu par viņa asinīm. [..]
Katastrofa, kas izšķirs
latviešu likteni, lai ir, kāda būdama! Es nolieku šo darbu cilvēces acu priekšā
kā dokumentu tai briesmīgajai prāvai, kuru nākotne agri vai vēlu uzsāks pret
manas tēvzemes apspiedējiem. Lai nākotne tiesā – Tā reiz tiesās! Drebiet, savu
brāļu tirāni! Briesmīgi tā tiesās – un drīz!
Izmantotā literatūra:
1.Garlībs Merķelis
“Latvieši”
1999, Apgāds Zvaigzne ABC
2. Lasāmā grāmata
“Latvijas vēsture”
12.gs. beigas – 19.gs.
vidus
1996, Apgāds Zvaigzne ABC
(274. – 276.lpp.)
3.”Latvijas padomju
enciklopēdija 6.sējums.”
Rīga “Galvenā
enciklopēdiju redakcija” 1985.gads
(604.lpp.)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru