VENTSPILS AUGSTSKOLA
EKONOMIKAS NODAĻA
KURSA DARBS
UZŅĒMĒJDARBĪBĀ
Atalgojums
Zinātniskais vadītājs Dr. oec. asoc. prof. Andris Klauss
Ventspils 1998.
Saturs.
Ievads……………………………………………………………...3
1.
nodaļa
Atalgojuma nozīme…………………………………….4
2.
nodaļa
Atalgojuma uzdevumi………………………………….5
3.
nodaļa
Atalgojuma process……………………………………7
4.
nodaļa
Atalgojuma sistēmas………………………………….11
4.1.
Atalgojumu
sistēmas uzdevumi…………………………...11
4.2.
Alga un
samaksa par darbu………………………………..12
4.3.
Atalgojumu
noteicošie faktori……………………………..13
5.
nodaļa Algas
veidi…………………………………………….15
6.
nodaļa PBR
algu aprēķināšanas sistēmas…………………….16
7.
Secinājumi un
priekšlikumi…………………………………...19
8.
Izmantotās
literatūras un avotu saraksts………………………20
Ievads.
Neviens uzņēmums nevar darboties bez
cilvēku līdzdalības. Tā kā cilvēku resursi ir vienīgie uzņēmuma rīcībā esošie
resursi, kas var apzinīgi darboties pret uzņēmuma mērķiem, tad uzņēmuma
interesēs ir maksimāli efektīvi izmantot darbinieku fizisko un intelektuālo
potenciālu, reizē saglabājot labvēlīgu uzņēmuma mikrovidi, nodrošinot zināmu
komfortu darbavietā. Nozīmīgs faktors uzņēmuma mikrovides uzturēšanā ir
darbinieku motivācija. Daļa no darbinieku motivācijas ir pareiza atalgojuma
noteikšana, kas ir sevišķi svarīgi pašreizējā situācijā Latvijā, kad atalgojuma
nozīme ir ļoti būtiska un trūkst motivācijas speciālistu, kā rezultātā
atalgojums nereti ir vienīgais motivācijas līdzeklis, kas ir uzņēmumu rīcībā.
Tā kā atalgojums sastāv no monetārās daļas un nemonetārās (prestižs, panākumi,
pašapliecināšanās), un Latvijā trūkst personālvadības speciālistu, autors
uzskata, ka tieši monetārā atalgojuma izpēte būtu aktuālāka šodienas apstākļos.
Darba mērķis ir izpētīt:
·
Kādi ir
atalgojuma mērķi un nozīme,
·
kādam jābūt
darbinieka atalgojumam, lai tiktu panākts optimāls darba izpildes rezultāts,
·
kas nosaka
atalgojuma lielumu uz struktūru,
·
pēc kādām
metodēm atalgojums var tikt aprēķināts,
·
kāda ir
atalgojuma un darba izpildes saistība.
Lai tuvāk izpētītu pasaules
pieredzi un gūtās zināšanas, autors ir iepazinis gan Eiropas, gan ASV un
Krievijas speciālistu darbus.
1.
nodaļa.
Atalgojuma nozīme.
Atalgojums ir visi monetārie un
nemonetārie (draudzība, personālā izaugsme, pašapliecināšanās, drošība u.c)
labumi un atvieglojumi, ko
darbinieks saņem apmaiņā pret padarīto
darbu. Darba devēja galvenais uzdevums ir atlīdzināt darbiniekam naudā par
padarīto darbu kā arī piešķirt citus labumus (pensiju, atmaksātu atvaļinājumu
u.c.) atkarībā no darba līguma. Dažādi cilvēki dažādi vērtē, piemēram, algu,
salīdzinot ar sasniegumu izjūtu. Rezultātā darbadevējs var mēģināt aizvietot
vienus atalgojuma faktorus ar citiem- tātad ,apmierinot darbinieka nemonetārās
vajadzības var ietaupīt līdzekļus, kas tiek izmaksāti algās.
Pēc ASV speciālistu domām[1]
pieci galvenie faktori, kas nosaka darbinieka apmierinātību ar darbu ir
sekojoši:
·
attiecības ar
darbabiedriem,
·
vispārējie
darba apstākļi,
·
attieksme pret
uzņēmumu,
·
materiālie
labumi,
·
attiecības ar
vadību.
Kā jau iepriekš atzīmēts, autors, ņemot
vērā pašreizējos apstākļus Latvijā, darbā tuvāk aplūkos tikai monetāro
atalgojumu. Aplūkojot atalgojuma nozīmi tuvāk, ir jāizpēta kādi iemesli nosaka to, ka cilvēki vispār ir gatavi ieguldīt savas pūles
un laiku organizācijas labā:
·
Vairumam
cilvēku ir vajadzīga nauda, un viņi strādā, lai nopelnītu iztikas līdzekļus.
·
Vairumam
cilvēku patīk baudīt citu sabiedrību un savstarpējās attiecības. Dažiem šis
sociālais aspekts ir sevišķi svarīgs.
·
Ir cilvēki,
kas sāk garlaikoties, ja darbs neprasa
intelektuālu piepūli. Darbs viņiem sagādā ideālu iespēju izmantot savas zināšanas.
·
Dažiem
cilvēkiem patīk kāds konkrēts darba elements, un viņi strādā tikai tāpēc, lai
izbaudītu šo darba elementu.
·
Daži ar darbu
kompensē citas sfēras, kurās viņi nav tik spējīgi. Mājās viņi var būt apspiesti
un nelaimīgi. Darbā viņi meklē patvērumu no tā visa.
·
Citiem darbs
ir viss dzīves pamats.
·
Ir cilvēki,
kas to dara, lai saglabātu pašcieņu un sevi attīstītu.
2. nodaļa Atalgojuma uzdevumi
Atalgojuma galvenais uzdevums ir
apmierināt strādājošā vajadzības apmaiņā pret darbu, ko veic strādājošais uzņēmuma
labā.
Pareizi noteikts atalgojums veicina
šādas parādības:
·
Piesaista piemērotu darbaspēku;
·
Saglabā tos strādājošos, kas ir
apmierināti;
·
Atalgo strādājošos par centieniem,
uzticību, pieredzi un sasniegumiem.
Vajadzības katram cilvēkam ir dažādas, tādējādi
arī atalgojuma spēja tās apmierināt atšķiras. Pārvaldībā visplašāk tiek
izmantota Abrahama Maslova vajadzību hierarhijas teorija. A. Maslovs izvirzīja teoriju, ka cilvēkiem ir kopīgas
vajadzību grupas, kas tiek apmierinātas vairāk vai mazāk sakārtotā veidā. Lai
gan šī teorija ir tikusi pakļauta kritikai par tās nelokāmību un nepilnīgo
pielietojumu, tomēr pamatā tā ilustrē katra cilvēka galvenās vajadzību grupas.
1.1.
tab.
Vajadzību grupas.
Vajadzības
|
Piemēri
|
Fizioloģiskās
vajadzības
|
Ēdiens,
miegs, mājoklis, apģērbs
|
Vajadzības
pēc drošības
|
Izvairīšanās
no briesmām un zaudējumiem
|
Sociālās
vajadzības
|
Piederība
grupai, vajadzība pēc sabiedrības
|
Vajadzība
pēc cieņas
|
Vēlme
gūt atzinību, pašcieņas palielināšana
|
Pašapliecināšanās
vajadzība
|
Sevis
pilnveidošanas tieksme
|
Monetārais atalgojums vajadzības tieši
neapmierina, jo darbiniekam nauda pati par sevi nav vajadzīga. Naudas, kā
atalgojuma nozīme, parādās tikai tad, kad tā var apmierināt konkrētas
vajadzības. Pētījumi liecina, ka nauda var apmierināt psiholoģiskās, drošības, un pašcieņas
vajadzības.[2] Ja
šīs vajadzības tiek apmierinātas savādāk, vai citas vajadzības ir pārākas, tad
naudas instrumentālajai nozīmei ir mazāka vērtība un tā nav sevišķi izmantojama
motivācijā un vadītājam tad ir jāmēģina atrast citas (nemonetāras) vajadzības,
kuras apmierinot var panākt vēlamo rezultātu.
Atalgojums ir viens no motivācijas
svarīgākajiem elementiem, taču nedrīkst aizmirst, ka eksistē arī citi
motivācijas elementi, tāpēc atalgojuma sistēmai jābūt integrētai kopējā
motivēšanas procesā, turklāt, apmierinot
cilvēku vajadzības pēc atzinības, prestiža u.tml., var ievērojami ietaupīt
organizācijas līdzekļus.
3. nodaļa Atalgojuma process.
Personāla atalgojuma process ietver sevī
atalgojuma sistēmas veidošanu, pielietošanu un saglabāšanu ar mērķi uzlabot
organizācijas komandas un katra darbinieka individuālā darba izpildi. Lai uzņēmums varētu sekmīgi
darboties, būtisks moments ir pareizi
atalgot strādājošos par viņu ieguldījumu uzņēmuma mērķu sasniegšanā.
Ņemot vērā, ka nauda var apmierināt
zināmu pamatvajadzību kopumu, rodas jautājums vai atalgojumam jābūt saistītam
ar darbu izpildījumu? Aptaujājot 180 menedžerus no 72 dažādām kompānijām par
deviņiem iespējamiem faktoriem, kam pēc
viņu domām būtu jānosaka atalgojuma apmērs, tika iegūti šādi dati[3]:
3.1. tab.
Atalgojumu ietekmējošie faktori.
Kritērijs
|
Nozīmības līmenis
|
1. darba izpildes
līmenis
|
6.23
|
2. darba raksturojums
|
5.91
|
3. nepieciešamā
piepūle
|
5.56
|
4. dzīves līmenis
|
5.21
|
5. iemaņas un pieredze
|
5.15
|
6. algas
palielināšanās ārpus organizācijas
|
4.64
|
7. uzņēmuma finansu
apsvērumi
|
4.53
|
8. algas palielināšana
organizācijas iekšienē
|
3.69
|
9. darba stāžs
|
3.31
|
Kā tabula rāda, par visnozīmīgāko
faktoru darbinieki atzina darba izpildes līmeni, taču arī tādi faktori kā darba
raksturojums un nepieciešamā piepūle tiek uzskatīti par būtiskiem.
Pareizs atalgojums noteikti ir taisnīgs atalgojums. Cilvēki subjektīvi nosaka attiecību starp
pieliktajām pūlēm un iegūto darba rezultātu un pēc tam to salīdzina ar pārējo darbinieku
rezultātiem. Taisnīguma izjūta dažādiem cilvēkiem atšķiras un tās izpausmes var
ietekmēt uzņēmuma mikrovidi, jo darbinieki, kam liekas, ka viņu pūles ir
tikušas netaisnīgi novērtētas, tiecas veikt dažādas destruktīvas darbības, kas
parasti izpaužas kā:
·
personīgo pūļu
samazināšana, lai sasniegtu to pašu rezultātu,
·
pārrunas ar
menedžeri, pieprasot augstāku atalgojumu, labāku, interesantāku darbu,
·
rīcība ar
mērķi samazināt kolēģu un rezultātus,
·
darbu vai specialitātes maiņa.
Neatbilstošas taisnīguma izjūtas
iespaidā darbinieks, kas sevi novērtē neadekvāti zemu var censties strādāt
vairāk, palielināt pārējo rezultātu, kā arī melot vadībai par sava vai citu
darba rezultātiem. Visas šīs darbības lielākā vai mazākā mērā ir kaitīgas
uzņēmumam un vienīgais veids kā no tām izvairīties ir pamatoti izskaidrot
darbiniekiem jebkuru izmaiņu atalgojumā. Lai cik arī taisnīgs būtu atalgojums,
tam nav motivējošas nozīmes, ja darbiniekiem nav saprotama saikne starp
ieguldīto darbu un saņemto atalgojumu.
Daudz bīstamāka jebkuram
uzņēmumam ir situācija, kad darbinieks tiešām netiek pienācīgi atalgots. Šādas
rīcības sekas attēlotas tabulā 3.2. [4]
Kā redzams shēmā, pārāk zemu noteikta
atalgojuma sekas tieši kavē uzņēmuma mērķu sasniegšanu. Daudz vairāk līdzekļu
uzņēmums var ietaupīt maksājot adekvātu atalgojumu, nekā sedzot zaudējumus, kas
saistīti ar dažādām protesta akcijām, darba kvalitātes mazināšanos, darba
kavēšanas un jaunu darbinieku meklēšanas un apmācības. Tas veicina arī
informācijas noplūdi un var novest pat pie sabotāžas. Nedrīkst aizmirst arī
psiholoģisko gaisotni uzņēmumā, jo pārāk zems atalgojums ir laba augsne
iekšējiem konfliktiem un disciplīnas zudumiem. Turpretī pareiza atalgojuma
politika ļauj uzturēt labvēlīgu gaisotni uzņēmuma mikrovidē un efektīvi izmantot
darbaspēka resursus, veicina strādājošo pašdisciplīnu un atbildību par savu
darbu, ļauj saglabāt labas attiecības ar
arodbiedrību un palielināt strādājošo uzticību uzņēmumam. Tā noved pie
augstākas darba kultūras un efektīvāka kā katra darbinieka, tā darbinieku
grupas darba.
3.2. att. Neapmierinātība ar
atalgojumu.
Pareiza atalgojuma politika ļauj uzturēt
labvēlīgu gaisotni uzņēmuma mikrovidē un efektīvi izmantot darbaspēka resursus,
veicina strādājošo pašdisciplīnu un atbildību par savu darbu, ļauj saglabāt labas attiecības ar
arodbiedrību un palielināt strādājošo uzticību uzņēmumam. Tā noved pie
augstākas darba kultūras un efektīvāka kā katra darbinieka, tā darbinieku
grupas darba.
Tāpat kā pārāk zems atalgojums, arī
pārāk augsts atalgojums ir uzņēmuma darbību traucējoša parādība. Tas samazina
uzņēmuma peļņu un mazina atalgojuma nozīmi darbinieku motivēšanā. Lai konkrētāk
attēlotu situāciju, jāaplūko mikroekonomikas teorijas modelis- aizvietošanas
efekts.
|
|||
|
Attēls 3.3 Aizvietošanas efekts.[5]
Pie mazas darba algas darba piedāvājuma
līkne tiecas pa labi (jo vairāk maksā, jo vairāk stādā), bet tas notiek tikai
līdz zināmam līmenim WA, kad līkne pagriežas pa atkal nulles
virzienā. Tas parāda, ka sasniedzot kādu noteiktu atalgojuma līmeni darbinieks
tiecas samazināt savu darba dienu, jo palielinoties algai darbinieks var
strādāt mazāk un saņemt iepriekšējo atalgojumu, turklāt vairāk laika veltīt
atpūtai. Respektīvi darbinieks saņem tik lielu atalgojumu, ka var atļauties
atpūsties vairāk. Katra atpūtas stunda samazina viņa ienākumus, taču darbinieka
uztverē papildus atpūtas stundas derīgums ir augstāks nekā atalgojumam, ko
darbinieks iegūst strādājot stundu papildus. Pārlieku liela atalgojuma
noteikšana tādējādi var novest pie piedāvājuma samazināšanās darba tirgū,[6]
bet uzņēmuma ietvaros, tas nozīmē, ka darbinieks centīsies mazāk pūļu veltīt
darbam, jo papildus naudas derīgums, ko viņš varētu saņemt prēmijas veidā būs
mazāks nekā derīgums strādājot ierastā veidā. Tādējādi, uzņēmums maksā vairāk,
bet darba efektivitāte krītas, jo, atalgojuma kā motivācijas instrumenta nozīme
samazinās. Atalgojot darbinieka pūles pārlieku augstu iestājas stāvoklis, kas
darbojas pret pašu darba devēju- darbinieka vajadzības būs apmierinātas, un
viņš samazinās savas pūles uzņēmuma labā. Rezultātā uzņēmumam nāksies pieņemt
darbā papildus darbiniekus, kas palielinās izmaksas un var nopietni apdraudēt
uzņēmuma maksātspēju.
4. nodaļa. Atalgojuma sistēmas.
4.1. Atalgojuma sistēmas uzdevumi
Katram uzņēmumam ir nepieciešama skaidra
atalgojuma sistēma. Ja uzņēmumam nav atalgojuma sistēmas vai tā ir tik
sarežģīta, ka darbinieki to neizprot, tad tas noved pie darbinieku
pašdisciplīnas trūkuma, kas izpaužas kā nevēlēšanās strādāt vairāk kā absolūti
nepieciešams. Darbinieku apziņā nav skaidra priekšstata par to ka viņu darbs
ietekmē atalgojumu. savukārt tas liek palielināt zemākā līmeņa menedžeru
skaitu, lai nodrošinātu kontroli, un galu galā viss atspoguļojas uzņēmuma
peļņā.
Atalgojumam tāpat kā arī motivēšanai
kopumā jāsekmē šādi darbinieku uzvedības veidi:
·
darbinieki ir
apmierināti savā darbā,
·
darbinieki
drīzāk sadarbojas nekā sacenšas savā starpā,
·
darbinieki
uzņemas atbildību par savu darbu,
·
ir maz darba
kavējumu,
·
darba izpilde
ir kvalitatīva.
Darba samaksa un prēmijas apmierina otrā
vidējā līmeņa vajadzības, tādēļ sekmīgai darbinieka motivēšanai būtu ieteicams
apmierināt arī augstāku līmeņu vajadzības.
4.2 Alga un samaksa par darbu.
Darba samaksu kopumā iedala divās daļās:
·
alga;
·
samaksa par darbu.
Alga (wage) tiek maksāta strādniekiem, kas dara
fizisku darbu. Raksturīgi, ka parasti ir paredzētas dažādas piemaksas pie
algām:
·
Piemaksa par neērtām darba stundām
vai mainīgu darba laiku (slīdošais grafiks), kā kompensācija par sagādātajām
neērtībām;
·
papildus piemaksa par virsstundām
(parasti maksā kā par slodzēm 1 ¼ , 1 ½ utt..).
·
Speciālie piemaksājumi, tādi kā
''briesmu nauda'' par bīstamiem daba apstākļiem, ''netīrā nauda'' par netīru
darbu, vai slapjā nauda- par nenormāliem darba apstākļiem- sliktu laiku utml.
Salary- samaksa par darbu. To parasti saņem vidējā un
augstākā ranga menedžeri, parasti tiek noteikta uz gadu un izmaksāta katru
mēnesi.
Ir daudz atšķirību starp strādnieku algu un darba samaksu:
·
Darba samaksa ir progresīva, kas
parasti gadu laikā palielinās;
·
Darba samaksa parasti attiecas uz
konkrētu personu, kamēr alga attiecas uz strādājošajiem kopumā;
·
Darba samaksa parasti neparedz
piemaksas;
·
Darba samaksa bieži ir noslēpums,
bet alga nav;
·
Privātajā sektorā darba samaksas
parasti nav arodbiedrību pārrunu objekts.
Atšķirības starp algu un darba samaksu galvenokārt nosaka abu
veida darbinieku atšķirības pašdisciplinētībā, darba kultūrā un motivācijā
vispār, jo menedžeri ir tieši ieinteresēti uzņēmuma attīstībā, un viņi to spēj
arī tieši ietekmēt ar savu darbu.
Ņemot vērā augstākminētās atšķirības, tālāk pievērsīšos
pamatā algu noteikšanas politikai.
4.3 Atalgojumu noteicošie faktori
Faktori, kas nosaka algu:
·
Darbaspēka tirgus konjuktūra-
piedāvājums un pieprasījums- ja darbinieku piedāvājums ir mazs, tad to samaksa
būs augsta un otrādi. Palielinātas ekonomiskās aktivitātes periodos palielinās
pieprasījums pēc darbaspēka, rezultātā algas kļūst lielākas.
·
Darba sarežģītība- parasti darbi,
kas prasa augstu intelekta līmeni, pieredzi, izglītību vai iemaņas ir labāk
apmaksāti
·
Nepatīkami darba apstākļi
·
Dzīves dārdzība
·
Valsts iejaukšanās- valsts nosaka
minimālo algu un reglamentē virkni citu ar darbu saistītu parādību (darba
drošību u.c.), bet netieši valsts ietekmē atalgojuma lielumu ar tās
sociālekonomisko politiku.
·
Ražīgums, īpaši nopelni vai
strādāšanas ilgums
·
Diskriminācija- pēc dzimuma, pēc
tautības utt.
·
Arodbiedrību ietekme
Nosakot darba algu uzņēmējam ieteicams vadīties pēc
sekojošiem principiem:
1.
darba samaksai jābūt ne tikai
darbinieka padarītā darba, bet arī viņa ieguldījuma uzņēmuma kopējās darbības
rezultātos novērtējumam. Darba algas individualizēšana ir nepieciešama, taču
tikai tik lielā līmenī, kamēr tā nenoved pie attiecību saasināšanās kolektīvā
un neizsauc vispārēju neapmierinātību
2.
darbinieka attieksme pret darbu un
darba kvalitāti ir lielā mērā atkarīgi no darbinieka pārliecības par to, ka
viņa darbs tiek taisnīgi atalgots, pretējā gadījumā atalgojums var kļūt par
destruktīvu faktoru uzņēmuma darbībā;
3.
darbinieka atbildība uzņēmuma
priekšā par savu darbu paredz arī uzņēmuma atbildību darbinieka priekšā-
pozitīviem darbinieka centieniem uzņēmuma labā jātiek atalgotiem.
4. Atalgojuma sistēmai jābūt
labi veidotas darbavietas veicinošam faktoram, nevis jākompensē tās trūkumi.[7]
Īpaši svarīgi, mainot iepriekšējo, vai, ieviešot jaunu
apmaksas sistēmu, lai darba novērtēšanas sistēma būtu skaidra visiem
darbiniekiem, un viņi zinātu, ko darīt, lai palielinātu savu algu. Pieņemts ir
garantēt, ka nevienam no uzņēmumā strādājošajām personām netiks nepelnīti samazināta
alga, lai gan, ja tiek konstatēta algas pārmaksa darbiniekam vai viņa
priekšgājējiem, alga var tikt pārskatīta.
Nosakot darba algu, darbiniekos jārada pārliecība, ka
alga tiek noteikta taisnīgi, tāpēc darba algu nereti nosaka darbavietu
novērtēšanas komiteja, kurā tiek iekļauti visu ieinteresēto pušu pārstāvji.
Nosakot darba
atalgojumu, rodas virkne dažādu problēmu.
Piedāvājuma pieprasījuma likumu ietekmes rezultātā darbavietas
novērtējums var ātri novecot, jo darba spēka piedāvājums dažādās nozarēs var
ievērojami svārstīties; sastādot precīzu darba vietas pasi pārvaldības
darbinieki var veicināt neelastīgu attieksmi pret darbu- strikta funkciju
noteikšana var izsaukt darbinieka norobežošanos no uzņēmuma kopējiem mērķiem un tikai noteikto funkciju
pildīšanu, kas var pie zināmiem apstākļiem pat sagraut uzņēmumu. Neapzinīgi
pārvaldības darbinieki var ieviest pseidozinātniskas metodes, lai risinātu
vienkāršas problēmas, kas sarežģītu algu noteikšanas procedūru un tādējādi
saasinātu menedžmenta un arodbiedrību attiecības.
Algu noteikšana
nekad nevar būt tīri zinātniska, citādi tā var izraisīt daudzas nesaprašanās un
iekšējus konfliktus uzņēmumā. Tāpat jābūt uzmanīgiem nosakot atalgojumu
ārvalstīs, jo tas var radīt arī kultūras šoku, ja tas ir pretrunā ar
tradīcijām.
5. nodaļa
Algas veidi.
Pastāv divu veidu darba alga - par nostrādāto laiku, un par
gabaldarbu- darba samaksa atkarīga no saražoto vienību daudzuma.
Mūsdienās pasaulē
pārsvarā tiek pielietota darba samaksa par nostrādāto laiku. Šī sistēma parasti
piedāvā noteiktu darba laiku, kura laikā darbiniekam jānoved noteikts darba
līmenis noteiktā stadijā. Raksturīgi, ka, pielietojot šo sistēmu, darbinieki
vieglāk pieņem darba vietas maiņu, ar to saistīto dīkstāvi kā arī darba metodes
maiņu, jo tas neietekmē viņu atalgojumu. Šai metodē daudz lielāka loma ir darbu
pārraugam, kura uzdevums ir veikt pārrunas ar darbiniekiem , kas nepilda
noteiktās normas, lai izdibinātu un novērstu tā iemeslus. Lai šo metodi
padarītu elastīgāku un pielāgotu dažādiem darba izpildes līmeņiem, nereti
uzņēmums izmanto t.s. soļu sistēmu, kas atbilst darba izpildes līmenim. Uz
nākošo līmeni darbinieks pāriet brīvprātīgi, ja domā, ka varēs izpildīt
noteiktās kvalitātes un kvantitātes normas. Augstākam līmenim attiecīgi atbilst
augstāks atalgojums.
Darba laika sistēmas izmantošanas mērogu rezultātā pieaug
tarifu sistēmas loma. Tarifu sistēma ir absolūtais darba samaksas mērs par
vienu darba laika vienību dažādu grupu un kategoriju darbiniekiem. Samaksas
likme ir atkarīga no nosacītā veicamā darba sarežģītības pakāpes. Parasti par
tarifu sistēmas pamatiem kalpo:
·
nepieciešamā darbinieka
kvalifikācija;
·
fiziskās un prāta spējas;
·
darba apstākļi.
6. nodaļa PBR (PAY BY RESULT- maksa pēc rezultāta angļu val.) ALGU SISTĒMAS
PBR sistēmas algu sistēmas tiek izmantotas visplašāk.
Pie šīm sistēmām alga tiek uzlūkota kā no divpusējs lielums- algas nemainīgā
garantētā daļa un piemaksa atkarībā no darba rezultātiem. Vairums šo sistēmu
atšķiras tikai ar to, pēc kādiem principiem tiek noteikta piemaksa pie algas.
Laika-prēmiju sistēma paredz darbiniekam izmaksāt prēmiju
kā papildus piemaksu pie tarifu sistēmas algas par sasniegtajiem daudzuma un
kvalitātes rādītājiem. Šī sistēma ir populāra tur, kur darba raksturs ir
vienkāršas, atkārtojošās darbības. Parasti strādājošos, kas izpilda tikai
minimumu pārceļ uzņēmumā citiem darbiem, lai atsijātu darbiniekus.
Grupas
prēmiju sistēma- samaksa atkarīga arī no visu
grupas darbinieku veikuma un kopējās izstrādes. Lai saglabātu normālu
kvalitāti, tiek ieviestas arī kvalitātes normas, vai papildus prēmēšana par
bezdefektu darbu. Šī sistēma uzlabo komandas garu un ir īpaši ieteicama darbiem
ko veic brigādes utml. struktūrvienības Ja darbiniekiem piemaksā arī par visas
grupas paveikto, tad nereti ir vērojama darba izlīdzināšanās- darbinieki ar
augstu darba ražīgumu strādā mazāk, bet darbiniekiem ar mazu ražīgumu sāk
strādāt vairāk. Šāda sistēma gan izrādās neefektīva lielās strādājošo grupās,
kad to locekļi regulāri mainās, vai kad tās sastāv no ļoti ātru un ļoti lēnu
darbinieku maisījuma.
Uzņēmuma
peļņas sadales sistēma- var tikt
uzskatīta par visu uzņēmuma darbinieku stimulējošu faktoru. Tas paredz daļu
uzņēmuma peļņas, parasti 25%, izmaksāt darbiniekiem kā parastās algas
papildinājumu. Tā panāk darbinieku ciešāku identifikāciju ar uzņēmumu un tā
peļņu, tādējādi samazinot dīkstāvi un palielinot peļņu. Šo metodi daudz
efektīvāk var pielietot mazos uzņēmumos, kur produktivitātes un peļņas saistība
ir labāk novērojama.
Parasti dažādas prēmiju sistēmas tiek integrētas atkarībā no
konkrētā uzņēmuma vajadzībām, tomēr centrālais jautājums pie jebkuras PBR
sistēmas ir optimālu un taisnīgu algas piemaksu noteikšana. Metodes var būt
dažādas.
Punktu sistēma. Pie
šīs metodes katra saražotā vienība atspoguļojas punktu skaitā, kas savukārt
nonāk pie strādājošā algas veidā. Šāda veida algu var saņemt arī tādi darbinieki kā meistari, kontrolieri,
uzskaitītāji, ekspeditori u.c., tikai tad par punktu piešķiršanas pamatu kalpo
visa kolektīva veiktais darbs. Pasaulē šī sistēma ir visizplatītākā.
Eksistē arī citas sistēmas piemēram t.s. Skenlona sistēma
paredz izmaksāt ikmēneša algu atkarībā
no iepriekšējā mēneša rezultātiem. Uzņēmuma
sekmīgas darbības un darba spēka
izmaksu ekonomijas rezultātā, rodas prēmiju fonds, kas tiek sadalīt šādi:
·
25%- darba spēka izmaksu rezerves
fondā
·
75%- atalgojumam – ¼
administrācijai un ¾ darbiniekiem.
Darba apmaksas veidi dažkārt ir atkarīgi arī no konkrētas
valsts atšķirībām, tā piemēram Japānā tiek maksāts noteikts ikmēneša atalgojums
kā arī prēmijas (bonusi) divreiz gadā. Parasti bonusus izmaksā tad, kad
kompānija ir saņēmusi lielus ienākumus. Bonusa summa ir noteikta darba līgumā.
Jāpiebilst, ka Japānā parasti darbinieki tiek pieņemti darbā uz mūžu, un tāpēc nozīmīgs faktors darba
samaksā ir nostrādātais stāžs, kas palielina darbinieka uzticību uzņēmumam.
Jāpiebilst, ka neatkarīgi no apmaksas sistēmas, darba samaksa
vienas un tās pašas kategorijas darbiniekiem var atšķirties, un tas ir dabiski,
jo atšķiras gan stāžs, gan atbildība u.c.
Tomēr neskatoties uz PBR sistēmas efektivitāti, tai piemīt
arī virkne trūkumu:
1.
Samaksa netiek uzskatīta par saistītu ar padarīto darbu. Tas parasti skar tādus uzņēmumus, kur netiek atklātas
darbinieku algas. Noslēpumainība, kas valda algu jautājumā var novest pie darbinieku
uzskata, ka nav tieša sakara starp padarīto dabu un saņemto atalgojumu.
2.
Darba novērtējums tiek uzskatīts par subjektīvu. ja darba novērtēšana tiek atstāta pārrauga ziņā un nav
objektīvu vērtēšanas kritēriju
(saražoto vienību u.tml.) daudzi darbinieki jūtas nepareizi novērtēti.
3.
Prēmijas netiek uzskatītas par prēmijām. Vairums darbinieku tiecas uzskatīt, ka viņi strādā daudz
labāk nekā citi, kas dara identisku darbu, tāpēc uzskata, ka ir pelnījuši
lielāku atalgojumu nekā citi darbinieki par tādu pašu darbu.
4.
Organizācijas kļūdaini uzskata, ka nauda ir vienīgais
motivācijas avots. Viena no ar atalgojumu
saistītajām pamatproblēmām ir fakts, ka ir kļūdains uzskats, ka ar naudu var
kompensēt visas citas organizācijas problēmas. Kā izriet no vajadzību teorijas,
nauda var apmierināt tikai dažas no cilvēka vajadzībām. Bieži pat ļoti augsts
atalgojums nespēj pievilināt darbiniekus darbavietām, kur visi pārējie
motivācijas faktori darbojas pret darbinieku.
Secinājumi un priekšlikumi.
Praksē nepastāv pilnīgi taisnīga atalgošanas metode, tādēļ
pirms jauninājumu ieviešanas vispirms vajadzētu rūpīgi pārdomāt kādu atalgojuma
sistēmu izvēlēties. Par Latvijas pašreizējiem apstākļiem vispiemērotāko autors
uzskata laika-soļu sistēmu. Darbiniekiem tiek maksāts par darbā pavadīto laiku,
taču organizācija ir noteikusi dažādas darba kvalitātes un kvantitātes pakāpes.
Darbiniekam, kura darbs atbilst augstākai kvalitātei, attiecīgi tiek aprēķināts
augstāks atalgojums. Uz nākamo līmeni darbinieks pāriet brīvprātīgi, ja
uzskata, ka spēs izpildīt izvirzītās prasības. Autors uzskata, ka šāda metode
veicinātu darbinieku pašdisciplinētību un atbildības izjūtu.
Daudzas metodes pašreizējos apstākļos nav pielietojamas
Latvijā, jo trūkst attiecīgo speciālistu. Ieviešot sarežģītu atalgojuma sistēmu
var, iespējams, sagaidīt asu darbinieku pretdarbību, jo darbiniekiem nav
pieredzes strādāt pēc PBR sistēmas.
Ieviešot jaunu darba apmaksas sistēmu nevajadzētu
eksperimentēt ar sarežģītiem zinātniskiem modeļiem, bet sākt no vienkāršākajām
metodēm, kuru sekmīga pielietojuma rezultātā varētu pāriet uz sarežģītāku
modeli.
Lai netraumētu uzņēmuma mikrovidi būtu ieteicams arī pašus
darbiniekus iesaistīt algu noteikšanā, sadarbojoties ar arodbiedrību vai, ja
tādas nav, organizējot algu noteikšanas komiteju, kurā būtu gan vadības, gan
darbinieku pārstāvji. Izveidojot algu noteikšanas komiteju darba devējs var
pārņemt iniciatīvu savās rokās un pat izvairīties ne tikai no konfliktiem
nākotnē, bet arī no strādnieku dalības arodbiedrībā, jo kā zināms darbinieks,
kas neietilpst arodbiedrībā darba devējam izmaksā krietni mazāk, nekā tās
biedrs.
Izmantoto avotu saraksts.
1.
Armstrong M. A Hanbook of Personnel Management
Practice.- London, 1996
2.
Graham H. T. and Bennet R. Human Resources
Management.- London, 1995
3.
Cole G. A. Personnel Management.- London, 1997
4.
Колектив авторов Основы
предпринимательского делаю- Москва, 1996
5.
Milkovich G. T., Boudreau J.W.
Human Resource Manegement.- Illinois, 1988
6.
Byars L. L., Leslie R. W. Human
Resource Management.- Boston, 1991
7.
С Фишер C. Дорнбуш Р. Шмалензи P. Экономикаю- Москваб
1997
8.
Allan J. How to be better at
motivating people.- London, 1996.
9. Praude V.,
Beļčikovs J. Menedžments.- Rīga,
1996
[1] HUMAN RESOURCE MANAGEMENT Lloyd L. Byars, Leslie W. Rue ,Boston ,
1991, lpp.301
[2] HUMAN RESOURCE MANAGEMENT George T. Milkovich John W. Boudreau. 1988 Illinois. Lpp 762.
[3] Avots: MANAGERIAL PERCEPTIONS REGARDING SALARY INCREASE CRITERIA L.
Dyer, P.D. Schwab, R.D, Personnel Psychology 29 (1976), lpp. 233-42.
[4] HUMAN RESOURCE MANAGEMENT George T. Milkovich John W. Boudreau. 1988 Illinois. 764
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru