Latvijas Universitāte
Fizikas un matemātikas fakultāte
Datorzinātņu nodaļa
Atmiņa, tās attīstīšana
referāts
Darba
autors: Gatis Mednis
DatZ B
97029, 2DZ3
-1999-
Saturs
Atmiņas modeļi................................................................................................................................................................................ 3
1. Vairākatmiņu modelis........................................................................................................................................................... 3
2. Apstrādes līmeņu (levels-of-processing) modelis.............................................................................................................. 3
3. Semantisko tīklu modelis...................................................................................................................................................... 3
Atmiņas struktūra un funkcijas.................................................................................................................................................... 4
Īstermiņa atmiņa......................................................................................................................................................................... 4
Ilgtermiņa atmiņa....................................................................................................................................................................... 5
Aizmiršana................................................................................................................................................................................... 7
Aizmiršanas līkne........................................................................................................................................................................ 7
Iegaumēt un atcerēties............................................................................................................................................................... 8
Izmantotā literatūra..................................................................................................................................................................... 10
Atmiņas modeļi
Pamatā darbu ar atmiņu var iedalīt trīs fāzēs:
kodēšana – saglabāšana –
aktualizēšana
Tomēr nav vienota viedokļa par katra atsevišķā procesa norisi. Tā vietā aplūko
dažādus atmiņas modeļus.
1. Vairākatmiņu modelis
·
Waugh un Norman
(1965) atmiņu iedala primārajā un sekundārajā. Ienākošā informācija nokļūst
primārajā atmiņā, kurā vienlaicīgi var glabāties 5-9 objekti (items). Regulāras atkārtošanas rezultātā
objekti no primārās atmiņas nokļūst sekundārajā, kas nodrošina ilgstošu
uzglabāšanu. Šajā gadījumā turpmāka atkārtošana vairs nav nepieciešama.
·
Atkinson un Shiffrin
(1965, 1968, 1971) šī dalījuma apzīmēšanai lieto terminus “īstermiņa atmiņa”
(ĪTA) un “ilgtermiņa atmiņa” (ITA). Īstermiņa atmiņā informācija glabājas
aptuveni 30 sekundes, ilgtermiņa atmiņā tā pāriet atkārtojot. Minētie autori
papildināja arī sajūtu atmiņas koncepciju. Informācija sajūtu atmiņā tiek
uzglabāta pavisam īsu brīdi – vizuālā (Ikon)
0,5 sekundes, auditīvā (Echo) dažas
sekundes (Sperling, 1963). Ja šai
informācijai pievērš uzmanību, tā tiek pakļauta apstrādei īstermiņa atmiņā.
·
Cowan (1988) uzskata, ka ĪTA un ITA veido vienotu
veselu, no kā ĪTA ir aktīvā daļa.
2. Apstrādes līmeņu (levels-of-processing) modelis
·
Craik un Tulving
(1975) pētīja vārdu atcerēšanās atkarību no to uztveršanas un apstrādes veida –
izskats, skanējums, semantiskā jēga. Ar katru nākošo līmeni atcerēšanās
varbūtība pieauga. Piemēram, tie eksperimenta dalībnieki, kuriem lika novērtēt
teksta saturu, uzrādīja labākus rezultātus nekā tie, kuriem šajā pašā tekstā
lika saskaitīt “a” burtus.
·
Walker un Jones
(1983) šo konceptu papildināja ar elaborācijas jēdzienu. Ar to saprot apzinātu
abstrakciju meklēšanu informācijas reprezentācijai atmiņā. Elaborācija
nodrošina efektīvāku atmiņas izmatošanu.
3. Semantisko tīklu modelis
·
Daudzi
autori ir izstrādājuši modeļus iespējamajai atmiņas organizācijai, mēģinot
izskaidrot piekļuvi informācijai. Hierarhijas, kuru jēdzienu kompleksums pieaug
virzienā uz virsotni (Collin un Quillian), matricas (Broadbent) un kategorijas, pēc kurām
tiek sašķiroti objekti (Smith).
Turpmāk pārsvarā
tiks aplūkots vairākatmiņu modelis.
Atmiņas struktūra un funkcijas
Pētot atmiņu, izdala trīs tās sastāvdaļas – sajūtu, īstermiņa un ilgtermiņa atmiņu, no kurām būtiskākās ir pēdējās divas.
1. zīmējums. Atmiņa.
Īstermiņa
atmiņa
Īstermiņa atmiņā
vienlaicīgi iespējams glabāt apmēram septiņus objektus. Lai gan tas ir atkarīgs
no konkrētā indivīda, novirze parasti nepārsniedz pāris objektus. Tas nozīmē,
ka patvaļīgu 5 ciparu virkni, piemēram,
2 7 6 4 9
mēs spējam
pilnībā paturēt atmiņā, turpretī virkni, kas sastāv no 15 cipariem, piemēram,
2 7 6 5 8 3 7 5 8 4 3 6 6 7
5
tikai fragmentāri.
Informācijas uzglabāšanas laiks vienreizējas iegaumēšanas gadījumā nepārsniedz dažas sekundes. Lai to palielinātu, nepieciešama atkārtošana. Visvieglāk tas ir verbālas informācijas gadījumā, nedaudz grūtāk - ar citiem informācijas veidiem. Īstermiņa atmiņa darbojas pēc rindas principa – t.i., ja jaunajam objektam pietrūkst vietas, tas pārklāj objektu, kurš visilgāk jau atradies atmiņā.
Paši objekti var būt arī daudz sarežģītāki nekā iepriekšējā piemērā izmantotie. Galvenais nosacījums – katram objektam jāatbilst semantiskai vienībai, ko iespējams identificēt ar ilgtermiņa atmiņas palīdzību. Kā piemēru var minēt vārdus. Virkni no 5 patvaļīgi izvēlētiem pazīstamiem vārdiem iegaumēt ir tikpat viegli kā 5 ciparus vai 5 burtus, kaut gan burtu kopskaits šajā virknē var ievērojami pārsniegt 7. 15 vārdu gadījumā mēģinājums lemts neveiksmei, tāpat kā ar 15 cipariem, piemēram:
Informācijas uzglabāšanas laiks vienreizējas iegaumēšanas gadījumā nepārsniedz dažas sekundes. Lai to palielinātu, nepieciešama atkārtošana. Visvieglāk tas ir verbālas informācijas gadījumā, nedaudz grūtāk - ar citiem informācijas veidiem. Īstermiņa atmiņa darbojas pēc rindas principa – t.i., ja jaunajam objektam pietrūkst vietas, tas pārklāj objektu, kurš visilgāk jau atradies atmiņā.
Paši objekti var būt arī daudz sarežģītāki nekā iepriekšējā piemērā izmantotie. Galvenais nosacījums – katram objektam jāatbilst semantiskai vienībai, ko iespējams identificēt ar ilgtermiņa atmiņas palīdzību. Kā piemēru var minēt vārdus. Virkni no 5 patvaļīgi izvēlētiem pazīstamiem vārdiem iegaumēt ir tikpat viegli kā 5 ciparus vai 5 burtus, kaut gan burtu kopskaits šajā virknē var ievērojami pārsniegt 7. 15 vārdu gadījumā mēģinājums lemts neveiksmei, tāpat kā ar 15 cipariem, piemēram:
mēs eksperiments spēt
pierādīties mīnus īstermiņa septiņi gaita atmiņa vienlaicīgi divi uzglabāt plus
ka objekti
Turpretī, ja vārdi
ir savstarpēji saistīti, tos paturēt atmiņā nesagādā īpašas grūtības, piemēram,
Eksperimentu gaitā
pierādījies, ka mūsu īstermiņa atmiņa vienlaicīgi spēj uzglabāt septiņus plus
mīnus divus objektus.
Arī šajā gadījumā
vārdu skaits ievērojami pārsniedz deviņus, taču kļūdas, atgriežot informāciju,
diez vai būs nozīmīgas. Tas rāda, ka informāciju iespējams saistīt vēl
augstākos līmeņos nekā burti vai vārdi, un, prasmīgi to izmantojot, īstermiņa
atmiņas apjomu var ievērojami palielināt.
Šo tēzi apstiprina apstiprina eksperiments, ko 1965. gadā veica DeGroot. Eksperimenta dalībniekiem
vajadzēja pēc īstermiņa atmiņas atjaunot šaha pozīcijas. Kā jau bija sagaidāms,
labi šahisti pieļāva maz kļūdu, bet iesācēji pareizi novietoja tikai dažas
figūras. Eksperimenta otrajā daļā figūras uz šaha galdiņiem tika izvietotas
patvaļīgi. Šoreiz labo spēlētāju rezultāti nokritās līdz iesācēju līmenim,
turpretī pēdējo rezultāti praktiski neatšķīrās no iepriekšējā eksperimentā
uzrādītajiem. No tā var secināt, ka specifisku problēmu abstrakcijas un
paraugi, kas glabājas ilgtermiņa atmiņā, var būtiski ietekmēt darbu ar
īstermiņa atmiņu. Šaha gadījumā tās ir savstarpēji saistītas figūru
kombinācijas.
Šādu paraugu atpazīšana palielina pieejamo faktu
apjomu, kā rezultātā daudzus uzdevumus iespējams paveikt ātrāk.
Katrai sajūtu sistēmai ir sava īstermiņa atmiņa. Līdz šim izdalītas un izpētītas runas/dzirdes un vizuālā ĪTA, taču nav izslēgta arī ožas/garšas un taustes ĪTA eksistence.
Informācija, kas izteikta ar valodas palīdzību, nokļūst fonoloģiskajā ĪTA, turklāt tā var būt gan vizuāla (rakstveida), gan auditīva (mutiska). Vizuālajā ĪTA nokļūst pārējā vizuālā informācija. Tāpēc, lai panāktu optimālu iegaumēšanu, ieteicams kombinēt tekstuālu un grafisku attēlojumu. Jāievēro, ka vizuālā informācija parasti ir neprecīzāka un to ieteicams dublēt ar valodas līdzekļiem.
Katrai sajūtu sistēmai ir sava īstermiņa atmiņa. Līdz šim izdalītas un izpētītas runas/dzirdes un vizuālā ĪTA, taču nav izslēgta arī ožas/garšas un taustes ĪTA eksistence.
Informācija, kas izteikta ar valodas palīdzību, nokļūst fonoloģiskajā ĪTA, turklāt tā var būt gan vizuāla (rakstveida), gan auditīva (mutiska). Vizuālajā ĪTA nokļūst pārējā vizuālā informācija. Tāpēc, lai panāktu optimālu iegaumēšanu, ieteicams kombinēt tekstuālu un grafisku attēlojumu. Jāievēro, ka vizuālā informācija parasti ir neprecīzāka un to ieteicams dublēt ar valodas līdzekļiem.
Ilgtermiņa atmiņa
Ja īstermiņa
atmiņas saistīta ar aktīvajām nervu šūnām (smadzeņu darbī-ba), tad ilgtermiņa
atmiņas saturs glabājas kā saites starp neironiem (smadzeņu struktūra).
No tā izriet divas būtiskākās ITA īpašības – neierobežots informācijas uzglabāšanas ilgums un gandrīz neierobežots apjoms. Vēl jāmin lielais laika patēriņš, kamēr informācija tiek pārvērsta smadzeņu struktūrā. Tas pieaug, atkarībā no informācijas uzglabāšanas ilguma.
Ilgtermiņa atmiņa nodrošina sekojošas funkcijas: objektu atpazīšanu un to saistību ar laiku, vietu un citiem objektiem.
Lai taupītu vietu, informācija tiek glabāta maksimāli abstraktā veidā, tādēļ pēc reprezentācijas atmiņā ne vienmēr var restaurēt tās sākotnējo formu. Atmiņā jau esošas abstrakcijas atvieglo reprezentāciju, tāpēc liela nozīme ir
No tā izriet divas būtiskākās ITA īpašības – neierobežots informācijas uzglabāšanas ilgums un gandrīz neierobežots apjoms. Vēl jāmin lielais laika patēriņš, kamēr informācija tiek pārvērsta smadzeņu struktūrā. Tas pieaug, atkarībā no informācijas uzglabāšanas ilguma.
Ilgtermiņa atmiņa nodrošina sekojošas funkcijas: objektu atpazīšanu un to saistību ar laiku, vietu un citiem objektiem.
Lai taupītu vietu, informācija tiek glabāta maksimāli abstraktā veidā, tādēļ pēc reprezentācijas atmiņā ne vienmēr var restaurēt tās sākotnējo formu. Atmiņā jau esošas abstrakcijas atvieglo reprezentāciju, tāpēc liela nozīme ir
2. zīmējums. Nervi.
atbilstošo
pamatjēdzienu apguvei un to sasaistei ar sekojošajiem faktiem.
Godden un Baddelay 1975. gadā pētīja apkārtnes maiņas ietekmi uz atmiņu. Divām nirēju grupām vajadzēja iegaumēt sarakstu ar vārdiem, vieni to darīja pludmalē, otri – jūrā. Abām grupām panākumi bija līdzīgi. Taču, kad grupas apmainīja vietām, iegaumēto vārdu skaits saruka par 40%. Šis efekts izskaidrojams ar to, ka, lai nostiprinātu informāciju atmiņā, tiek izmantotas asociācijas, kurās neapzināti tiek lietoti apkārtnes elementi. Ja brīdī, kad jāatgriež informācija, šie elementi nav pieejami, atcerēšanās ir apgrūtināta. Tas attiecas arī uz situācijas kontekstu kā tādu. No tā izriet, ka apmācībai būtu jānotiek apstākļos, kas tuvināti pielietojumam. Piemēram, universitātēm tipiskā apmācība auditorijās uzskatāma par apgrūtinātu, ja vien par mērķi neuzskata eksāmena kārtošanu tajā pašā telpā.
Godden un Baddelay 1975. gadā pētīja apkārtnes maiņas ietekmi uz atmiņu. Divām nirēju grupām vajadzēja iegaumēt sarakstu ar vārdiem, vieni to darīja pludmalē, otri – jūrā. Abām grupām panākumi bija līdzīgi. Taču, kad grupas apmainīja vietām, iegaumēto vārdu skaits saruka par 40%. Šis efekts izskaidrojams ar to, ka, lai nostiprinātu informāciju atmiņā, tiek izmantotas asociācijas, kurās neapzināti tiek lietoti apkārtnes elementi. Ja brīdī, kad jāatgriež informācija, šie elementi nav pieejami, atcerēšanās ir apgrūtināta. Tas attiecas arī uz situācijas kontekstu kā tādu. No tā izriet, ka apmācībai būtu jānotiek apstākļos, kas tuvināti pielietojumam. Piemēram, universitātēm tipiskā apmācība auditorijās uzskatāma par apgrūtinātu, ja vien par mērķi neuzskata eksāmena kārtošanu tajā pašā telpā.
Izskaidrot atmiņas darbību mēģināts jau sen. Tā rezultātā radies ne mazums
“dīvainu” teoriju. Tā, piemēram, 50-tajos un 60-tajos tika meklētas “atmiņas
molekulas”. Šīs teorijas piekritēji uzskatīja, ka atmiņa smadzenēs eksistē
dažādu olbaltumvielu veidā. 70-tajos gados aktuāla bija “vecmāmiņas šūnas”
teorija. Atsevišķas atmiņas, piemēram, par savu vecmāmiņu, glabājas vienā
vienīgā nervu šūnā. Tomēr šī ideja drīz vien tika atspēkota. Tā kā nervu šūnas
pastāvīgi atmirst, visu laiku vajadzētu zust atmiņām par atsevišķām personām,
objektiem, notikumiem utt., kas acīmredzami neatbilst patiesībai.
Šobrīd ir noskaidrots, ka atmiņas glabājas nervu šūnās un to savstarpējās
saitēs. Mūsu smadzenēs ir aptuveni 100 miljardi nervu šūnu, un katra no tām var
būt savienota ar 10000 citām. Principā smadzenes ir kabeļtīkls vairāku simtu
tūkstošu kilometru garumā, pa kuru plūst strāva. Tā var gan aktivizēt, gan
aizturēt nervu šūnu. Aktivizācijas gadījumā signāls tiek nosūtīts tālāk
kaimiņiem.
Kas tad notiek brīdī, kad mēs atceramies savu vecmāmiņu? Fiksētai sejai
atmiņā atbilst noteikta nervu šūnu kombinācija, kuras tiek reizē aktivizētas.
To elektriskās aktivitātes rezultātā smadzenēs rodas modelis, kas reprezentē
vecmāmiņu.
Kas nosaka, cik ilgi šis modelis būs pieejams? Pēc zinātnieku domām atmiņu
noturību nosaka divi faktori: reprezentācijā iesaistīto šunu skaits un tās
savienojošo saišu stabilitāte. Jo vairāk šūnu, jo stiprāks signāls. Jo biežāk
kāda no atmiņām tiek izsaukta, jo stabilākas kļūst saites.
Atmiņas darbībā vērojama darba dalīšana. Piemēram, kā atmiņā tiek attēlots
zīmulis? Informācija par krāsu, formu un funkcijām glabājas dažādās smadzeņu vietās,
atkarībā no sajūtu orgāna, ar kuru var identificēt atbilstošo īpašību.
Vajadzības gadījumā no tām vienā mirklī atkal var izveidot vienotu modeli.
Jautājums par to, kā tiek noteikta īpašibas piederība objektam, joprojām ir
atklāts. Eksistē hipotēze, pēc kuras par identifikatoru uzskatāma nervu šūnu
aktivizācijas frekvence. Piemēram, nervu šūnas, kurās glabājas informācija par
zīmuli, aktivizējas 50 reizes sekundē, bet tās, kurās par papīru, tikai 30.
Aizmiršana
To, kas notiek smadzenēs, kad mēs aizmirstam informāciju, mēģina izskaidrot
divas teorijas:
atmiņas laika
gaitā izgaist;
jaunāki iespaidi
pilnībā vai daļēji pārklāj vecākos, tādējādi sarežģījot piekļuvi.
Ja, saskaņā ar pirmo teoriju, atmiņām būtu jāpazūd, tad aizmiršana notiktu proporcionāli
pagājušajam laikam. Tas līdz šim nav apstiprinājies.
Kāds holandiešu
pētnieks veica šādu eksperimentu: sešus gadus viņš veidoja kartotēku, kurā
pierakstīja visus savus iespaidus. Pēc tam tika pārbaudītas viņa atmiņas par
katru atsevišķu dienu. Reizēm viņam bija nepieciešams palīdzēt, piemēram,
pateikt, ar ko viņš konkrētajā dienā ir sarunājies, toties pēc tam viņš samērā
precīzi spēja atstāstīt sarunas saturu. Tādējādi zinātnieks atcerējās katru
dienu pagājušo sešu gadu laikā. Atmiņu zudums netika novērots.
Galvenais atmiņu zuduma iemesls ir stress. Cilvēkam, kuram regulāri nākas
uzņemt pārāk daudz informācijas, ir lielākas izredzes kaut ko aizmirst.
Papildus šim eksistē arī fizioloģisks aspekts. Pārmērīga stresa hormona
kortizola koncentrācija kaitīgi iedarbojas uz nervu šūnām. Par tā produkciju
atbild Hypothalamus. Briesmu gadījumā kortizols sagatavo ķermeni cīņai vai
bēgšanai. Kolīdz hormons sasniedz Hypothalamus, tā produkcija tiek pārtraukta.
Ja šī dabīgā kontrole nedarbojas, kā tas, piemēram, ir cilvēkiem, kuri slimo ar
depresiju, tiek nodarīts kaitējums smadzenēm, tai skaitā arī atmiņai. Ja
depresiju izdodas novērst, smadzeņu darbība atjaunojas iepriekšējā līmenī.
Ebbinghaus
aizmiršanas līkne
Neraugoties
uz savu cienījamo vecumu (1885), aizmiršanas līkne diezgan precīzi apraksta
problēmu, kas saistīta ar jaunas informācijas apgūšanu. Jau pēc 30 minūtēm
atmiņā no tās būs palikusi tikai puse.
Lai gan turpinājumā līkne kļūst lēzenāka, vidēji no jaunapgūtās vielas atmiņā
paliek tikai piektā daļa. Tā kā nav iespējams iepriekš noteikt, kas šajā daļā
ietilps, jāsamierinās ar zaudējumiem un jāmēģina tos kompensēt ar atbilstošām
iegaumēšanas stratēģijām.
No tām visbiežāk lietotā ir mācīšanās nevis līdz brīdim, kad viela ir apgūta, bet
gan atkārtošana n-tās reizes pēc kārtas. Jau 19. gadsimta literatūrā norādīta
šādas rīcības bezjēdzība.
Ebbinghaus eksperimentāli konstantēja, ka gan tie, kuri mācās līdz
apgūšanai, gan tie, kuri atkārto, nākošajā dienā zina tikpat daudz (precīzāk – tikpat
maz). Atkārtošana, kas seko uzreiz pēc mācību fāzes, situāciju neuzlabo.
Tomēr risinājums ir tieši atkārtošanā. Taču pie tās jāķeras tikai pēc zināma
laika. Kolīdz zināšanu līmenis sasniedz 100%, atkārtošanu pārtrauc … lai pie
tās atgrieztos pēc divreiz ilgāka laika. Šajā ziņā pazīstamākā ir t.s. 5-10-20
programma. Pēc mācību vielas apgūšanas būtu jāievēro trīs pārtraukumi pirms
sākt atkārtot – 5, 10 un 20 minūšu garumā. Protams, intervālu garumu var
mainīt, saglabājot proporciju, atkarībā no apgūstamā priekšmeta. Vienu mēnesi
atvēlēt mācībām 10 minūtes dienā dod nesalīdzināmi vairāk nekā vienreiz mēnesī
mācīties 5 stundas no vietas. 3.
zīmējums.
Aizmiršanas līkne.
Aizmiršana ir
dabisks process. Tā ir saistīta ar mūsu smadzeņu darbības veidu. Aizmiršanu
izraisa:
stress. Visbiežāk
sastopamais cēlonis, taču no tā ir iespējams izvairīties.
vecums. Daļa
atmiņas vecumā pasliktinās, un to novērst nav iespējams.
narkotikas,
medikamenti, alkohols. Ja smadzenes nav tikušas pakļautas gadiem ilgai
iedarbībai, pārtraucot šo vielu lietošanu, atmiņai ir labas izredzes
uzlaboties. Kanādiešu zinātnieki pierādījuši, ka alkohols “dzēš” tieši pirms
lietošanas saņemto informāciju.
ēšanas paradumi,
sevišķi nepietiekams uzturs.
depresijas.
Ietekme līdzīga kā stresam.
nervozitāte.
Iegaumēt un atcerēties
Sekojošā iegaumēšanas stratēģija dota Andreas Jorde redakcijā. Tās izklāstā
viņš lietojis šādus terminus:
Termins
|
Apzīmējums
|
Informācijas glabāšanas ilgums
|
Ultraīstremiņa
atmiņa
|
UĪTA
|
20 sekundes
|
Īstermiņa
atmiņa
|
ĪTA
|
30 minūtes
|
Ilgtermiņa
atmiņa
|
ITA
|
Neierobežots,
taču var zust pieeja
|
Lai informāciju mērķtiecīgi novietotu ITA, īsi pirms aizmiršanas tā ir apzināti jāatceras. Lai nezaudētu pieeju ITA saglabātajai informācijai, tā regulāri jāatkārto, pakāpeniski palielinot intervālus. Ieteicamais variants – 1 diena, 2 dienas, 4 dienas, 8 dienas, 16 dienas, atkārtošanas beigas.
Dzejoļu
iegaumēšana
Izlasiet divas
rindiņas un tūlīt tās balsī atkārtojiet no galvas (deklamējot ieteicams skatīties
uz augšu). Tās tagad atrodas UĪTA.
Izlasiet un
atkārtojiet vēl divas “divrindes”. Ja tas aizņem vairāk par 20 sekundēm,
samaziniet teksta apjomu. Atkārtojiet visas 6 rindiņas. Tās tagad atrodas ĪTA.
Iegaumējiet vēl
4-5 šādas “sešrindes”. Tas aizņems aptuveni 8 minūtes. Seko 5-10 minūšu
pārtraukums, lai atcerēšanās nebūtu pārāk viegla. Atkārtojiet visas 30
rindiņas. Tās tagad atrodas ITA.
Nākošo
atkārtošanu ieteicams veikt pēc dažām stundām, vislabāk pirms gulētiešanas. Arī
turpmākajās dienās vēlams pāris reizes atkārtot iegaumēto.
Svešvalodas vārdu
iegaumēšana
Jaunos vārdus ieteicams sadalīt blokos pa 4 līdz 6 vārdi katrā. Ja vienā
piegājienā cenšas apstrādāt vairāk vārdu, pirmie parasti tiek aizmirsti.
Izlasa, atkārto, turpina ar nākošo bloku. Sistemātiski strādājot, šādā veidā
ĪTA var ielasīt 25 vārdus 5 minūtēs.
Pārbaude uzreiz pēc visu vārdu iegaumēšanas nedod vēlamo rezultātu. Ieteicams
10 minūšu pārtraukums, pēc kura visu atkārto. Tagad vārdi atrodas ITA.
Mācību kartotēka
Kartotēkas kastei ir 5 nodalījumi, katrs nākošais divreiz lielāks par
iepriekšējo, pirmais ir vismazākais, piemēram, 1-2-4-8-16.
Kartiņas vienā pusē raksta jautājumu, otrā – atbildi. Ieteicams atvēlēt vietu
arī apstrādes datumiem. Ar kartiņas aizpildīšanu parasti pietiek, lai to
atcerētos arī nākošajā dienā.
Jaunu kartiņu
ievieto pirmajā nodalījumā un apstrādā nākamajā dienā. Atzīmē apstrādes datumu,
izlasa jautājumu, atbild, salīdzina atbildi. Ja atbildēts pareizi, kartiņu
pārvieto uz otrā nodalījuma beigām. Ja atbildēts nepareizi, kartiņu pārvieto uz
pirmā nodalījuma beigām.
Pāriet pie otrā
nodalījuma. Apstrādā tās kartiņas, kuras nav aiztiktas vismaz 3 dienas. Ja
atbildēts pareizi, kartiņu pārvieto uz trešā nodalījuma beigām. Ja atbildēts
nepareizi, kartiņu pārvieto uz pirmā nodalījuma beigām.
Pāriet pie trešā
nodalījuma. Apstrādā tās kartiņas, kuras nav aiztiktas vismaz 6 dienas. Ja
atbildēts pareizi, kartiņu pārvieto uz ceturtā nodalījuma beigām. Ja atbildēts
nepareizi, kartiņu pārvieto uz pirmā nodalījuma beigām.
Līdzīgi apstrādā
atlikušos nodalījumus. Ja uz jautājumu atbildēts pareizi, kartiņa nokļūst
nākamajā nodalījumā (no piektā nodalījuma tā tiek izņemta no kartotēkas), ja ne
– kartiņa nokļūst pirmajā nodalījumā.
Šī metode
nodrošina gadiem ilgu pieeju ITA saglabātajai informācijai.
4.zīmējums. Mācību kartotēka.
Izmantotā literatūra
1.
Stangl W. Werner Stangls Arbeitsblätter:
·
Überblick
Gedächtnismodelle;
·
Struktur
und Funktion des Gedächtnisses;
·
Das
Vergessen;
·
Lernen
und Gedächtnis;
Gedächtnistraining, Gedächtnishilfen, Gedächtnistricks.
2.
Jorde A. Methode des zeitgesteuerten
Auswendiglernens
http://paedpsych.jk.uni-linz.ac.at/INTERNET/ARBEITSBLAETTERORD/LERNTECHNIKORD/Auswendiglernen.html
http://paedpsych.jk.uni-linz.ac.at/INTERNET/ARBEITSBLAETTERORD/LERNTECHNIKORD/Auswendiglernen.html
3.
Klein K-M. Das Kurzzeitgedächtnis
http://www.psychologie.uni-bonn.de/allgm/projekte/dfg_arb/kzg.htm
http://www.psychologie.uni-bonn.de/allgm/projekte/dfg_arb/kzg.htm
4.
Bredenkamp J., Klein K-M. Strategien und Arbeitsgedächtnis eines
Rechenkünstlers
http://www.psychologie.uni-bonn.de/allgm/projekte/DFG_arb/rechenk.htm
http://www.psychologie.uni-bonn.de/allgm/projekte/DFG_arb/rechenk.htm
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru