Vispārīgs raksturojums.
Pirmsskolas vecuma bērns aug garumā straujāk, nekā pieņemas svarā. Tāpēc augums
kļūst slaidāks. No maņu orgānu darbības viedokļa pirmsskolēns būtiski
neatšķiras no pieauguša cilvēka. Viņš ir rosīgs, kustīgs un izjūt pret visu
apkārtējo lielu interesi. Viņš spēj izteikt savas domas un pārdzīvojumus, un
uzturēt sakarus ar citiem. Sakaru uzturēšanā ar citiem attīstās domāšana.
Zemgarozas
smadzeņu centru īpatsvars pirmsskolas vecuma bērna nervu darbībā vēl ir liels,
tāpēc viņam mēdz būt stipri emocionāli uzliesmojumi un aiztures trūkums, it
sevišķi tad, kad viņš ir noguris, izsalcis vai slims. Lai izpildītu ilgstošākus
uzdevumus, viņam vajadzīgs pieaugušo atbalsts un vadība, taču tajā pašā laikā
jāņem vērā viņa vēlēšanās tikt ar uzdevumiem galā patstāvīgi.
Pirmsskolas
vecuma bērns intensīvi atdarina pieaugušo stāju un uzvedību. Sakari un
uzvedības mehānismi, kas šajā vecumā izveidojas, noteic personības tālākās
attīstības virzienu. Sevišķi svarīgi ir pozitīvie un emocionālie sakari ar
apkārtējiem cilvēkiem. Bērnam jāizjūt tā saucamais “ligzdas siltums” un jābūt
drošam, ka vecāki viņu mīl un aizsargā, kaut arī viņš reizēm rīkojas aplami.
Fiziskā attīstība.. Kaulu un
muskuļu nostiprināšanās, it sevišķi sīko muskuļu attīstība, rada
priekšnoteikumus precīzāku un savā starpā koordinētu kustību veikšanai.
Pirmsskolas vecuma bērna lielā vajadzība kustēties, pārdzīvojumu bads un
zinātkāre meklē apmierinājumus spraigā darbībā. Darbošanās ar kustīgām rotaļlietām,
slidošana, slēpošana, peldēšana viņam sagādā lielu prieku.
Pirmsskolas vecuma bērnu
kustīgums un zinātkāre var būt par cēloni nelaimes gadījumiem. Bīstami
priekšmeti jānoliek tā, lai bērns tiem nevarētu piekļūt. Pirmsskolas vecuma
bērni jāiepazīstina ar vienkāršākajiem satiksmes noteikumiem. Labāk ir novērst
nelaimju rašanās iespējas, nekā bērnam iedvest patstāvīgas bailes un viņa
kustības brīvību pārāk ierobežot.
Psihiskā attīstība.. Bērna uzmanību piesaista
viss neparastais, spilgtais, uzkrītošais. Viņa uzmanība ir nenoturīga,
īslaicīga un viegli novirzās no mērķa.
Sevišķi nenoteikta ir pirmsskolas
vecuma bērna laika un telpas uztvere. Bērna novērojumu un pieredzes krājums ir
mazs, tāpēc viņš ir gatavs noticēt visneiespējamākajām lietām, ja tās tiek
izdvesmojoši pasniegtas. Tā paša iemesla dēļ pirmsskolas vecuma bērnu uztvere
viegli pakļaujas suģestijai. Bērns patur prātā galvenokārt to, kas ir spilgts,
košs, saistīts ar darbību vai emocionāli tuvs. Vārdiskas pamācības viņam drīz
aizmirstas.
Uztveres un atmiņas
nepilnīgums ir par cēloni tam, ka tiek sajaukts iedomātais ar patiesi esošo. Šī
vecuma bērni nevienmēr atšķir sapnī redzēto no īstenībā pastāvošā. Dažkārt viņi
sajauc robežu starp iztēli un īstenību.
Pirmsskolas vecuma bērna domāšanā
realitāte savijas ar fantāziju. Fantāzijas pasaulē viss priekšmeti pakļaujas
bērna gribai. Bērniem patīk pasaku raibā pasaule, notikumu bagātība un tajā
pašā laikā arī vienkāršība, skaidra robeža starp labo un slikto. Taču arī
fantāzijā bērns neuzskata visabsurdāko par iespējamu – viņš sajūt robežu, kuru
nedrīkst pārkāpt.
6-7 gadu vecumā bērns sāk atšķirt
safantazēto no īstenības. Viņš saprot, ka pasaku tēli ir tikai pasakās.
Pirmsskolas vecuma beigās bērnu dzīvē ienāk jauna interese – mērķtiecīga
mācīšanās un gatavošanās skolai.
Darbības attīstība. Bērnam vajadzīgs
darboties. Viņu nenogurdina vis darbošanās daudzums, bet gan tās vienmuļīgums.
Nosēdēt uz vietas un pildīt vienveidīgu
darbu viņš nezin cik ilgi nespēj, bet draiskuļot un palaidņoties var visu
dienu. Prasīt no bērna mierīgu sēdēšanu uz vietas ir netaisnīgi, un tas izraisa
nepaklausību.
Pirmsskolas vecuma bērns sāk
priekšmetus, it sevišķi darba rīkus, lietot atbilstoši tam kam tie paredzēti.
Tas rada pašapkalpošanās un darba uzdevumu izpildes priekšnoteikumus. Novērdams
pieaugušo darbošanos un to vai nu rotaļās, vai darbā atkārtodams, bērns apgūst
vienkāršākās pašapkalpošanās iemaņas un prasmi rīkoties ar mājsaimniecības
priekšmetiem.
Pirmsskolas vecuma perioda beigās
samazinās priekšā rādīšanas īpatsvars un tai blakus nostājas darbības vadīšana
ar vārdiem. Vislielāko efektu dod priekšā parādīšanas apvienošana ar vārdisku
skaidrošanu. Dažas darbības tiek labāk piesavinātas ar parādīšanu priekšā,
citas ar vārdisku izskaidrošanu.
Sociālā attīstība. Pirmsskolas vecuma
bērni ir savā starpā ļoti sabiedriski, taču ilgāku laiku kopā rotaļāties viņi
neprot. Vienīgi 6-7 gadus veci bērni to spēj, it sevišķi tad, ja starp viņiem
ir kāds vecāks bērns vai pieaugušais.
Bērnu situatīvās grupas ir īslaicīgas un
ātri izirst. Biedru izvēle ir nejauša, lielākoties notiek ārējo faktoru,
piemēram, dzīvesvietas tuvuma, rotaļlietu esamības, pacienāšanas ar saldumiem
u.c. ietekmē. Īstas kolektīvisma jūtas sāk nedaudz parādīties tikai pirmsskolas
vecuma perioda beigās. Sevišķi grūti pielāgoties ir vienīgajiem un vecāku pārāk
izlutinātiem bērniem, kuru uzmanība lielākoties ir egocentriska. Bērni, kuri
iet bērnudārzā, ir arī mājās sabiedriskāki.
Bērnu vājā sabiedriskuma cēloņi
varbūt:
Ø Ilgstoša atrašanās vienatnē,
Ø Smags pārdzīvojums,
Ø Defekts,
Ø Vecāku piemērs un audzināšanas kļūdas.
Pirmsskolas vecuma bērns labprāt vēlas
biedroties ar pieaugušajiem, ņemt dalību viņu dzīvē un darbā, taču tajā pašā
laikā viņš cenšas attiecībā pret tiem kļūt patstāvīgs. Viņš dažreiz ar nolūku
atstāj neizpildītus vecāku rīkojumus, lai uzsvērtu savu patstāvību. Tur, kur
saprāta robežās atzīst pirmsskolas vecuma bērnu cenšanos kļūt patstāvīgiem un
dod viņiem uzdevumus, kas prasa personisku atbildību, šajā plāksnē konflikti
nerodas.
Pirmsskolas vecuma bērniem attīstās
tikumiskas attiecības: viņi izjūt prieku par tuvu cilvēku panākumiem un dzīvi
līdzi viņu rūpēm. Šajā vecumā bērni precizē jēdzienus “labs un slikts”.
Lielākā daļa pirmsskolas vecuma bērnu
izturas līdzīgi pret pasaku un stāstu varoņiem, dzīvi līdzi viņu nelaimēm.
Dažkārt tomēr bērniem sastopama arī nežēlība, rupjība: tiek mocīti dzīvnieki
nodarītas sāpes mazākiem bērniem, izjusts ļauns prieks par cita nelaimēm.
Lielākoties tas atkarīgs no audzināšanas kļūdām, daļēji arī no tā, ka nelielās
pieredzes dēļ bērns nesaprot citu, arī dzīvnieku ciešanas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru