Svētdiena.
Pēc
kopīgas rīta pastaigas jaunā ģimene turpmāko dienas gaitu nolemj pavadīt mājās.
Dzīvojamā
istabā tiek ieslēgts televizors.
Ap
pusdienas laiku, pirms mamma dodas uz virtuvi gatavot pusdienas, viņa tētim
saka: “Tu tikai pieskati Lindu, lai viņa neizkrīt no dīvāna!”
Linda
ir ģimenes 7 mēnešus jaunā atvasīte, kura rāpot māk vēl tikai atpakaļgaitā.
Tētis, skatoties televizoru, ir tā iedziļinājies filmā, ka ir piemirsis viņam
uzticēto bērnu, kurš savā vaļā dzīvojas pa plašo dīvānu.
Pēc kāda
laika mamma virtuvē dzird no istabas atskanošu smagu troksni, kuram līdzi seko
arī bērna raudas. Viņa ātri steidzas uz istabu, kur tētis jau ir pacēlis no
gultas izkritušo bērnu un, vainīgs juzdamies, mammai saka: “Es nepaspēju viņu
noķert!” Bet mamma izrauj bērnu viņam no rokām un dusmīgi saka: “Vai tad tik
grūti pieskatīt bērnu! Nu kā tad, - atkal filmu skatījies! Priekš kam mums tas
tētis vispār ir vajadzīgs!“
Tētim,
kurš ir nemazāk satraucies par bērnu, acīs saskrien asaras un viņš iziet no
istabas.
Situācijas teorētiska analīze
Temperaments ir cilvēka psihiskās darbības īpatnības, kuras nosaka nervu darbības
procesi – stipri vai vāji, līdzsvaroti vai nelīdzsvaroti, kustīgi vai inerti.
Temperamenta
pamatā ir savstarpēji saistīto fizisko un fizioloģisko īpašibu kopums, kas
nostiprinās ar pārmanotojamības palīdzību. Raksturojot temperamentu no
psiholoģijas viedokļa, praksē nodala trīs galvenos aspektus:
1)
vispārīga psihiskā aktivitāte,
kuras virzību un kvalitāti nosaka personības īpatnības (intereses, arī
raksturs);
2)
kustību jeb motoriskā
aktivitāte;
3)
vispārīgā emocionalitāte, kas
ietver jūtu, emociju un garastāvokļa rašanos.
Pirmās
sistematizētās zināšanas par personības dinamiskajiem raksturojumiem un to
rašanās iemesliem ir atrodamas Hipokrāta (460.-377.g.p.m.ē.) antīkās ārstu
skolas darbos, kas iekļauti “Hipokrāta krājumā”. Jau tad sengrieķu ārstam
Hipokrātam radās ideja par cilvēku uzvedības klasificēšanu pēc četriem
organismā satopamiem šķidrumiem, kas
nosaka cilvēka uzvedību un atšķirības viņa uzvedībā. Un proti, tā bija mācība
par asins, gļotu, dzeltenās žults un melnās žults attiecību daudzumu cilvēka
ķermenī. Uz Hipokrāta mācības pamata tika izdalīti mūsdienās pazīstami četri
temperamenta tipi. Ja cilvēka ķermenī dominē asinis, cilvēkam ir noteikta
tipiska uzvedības forma – temperamenta tips, ko nosauca par “sangvinistisko”
(no lat. sanguis – asinis). Ja
pārsvarā ir dzeltenā žults, tad temperaments ir holeriskais (no gr. cholē – žults), ja melnā žults –
melanholiskais (no gr. melanos –
melns, cholē – žults), ja gļotas –
flegmatiskais (no gr. pflēgma –
gļotas).
Arī
dažos mūsdienu pētījumos ir vērojama Hipokāta skolas ietekme, un arī mūsdienu
pētnieki dažas cilvēka uzvedības īpatnības cenšas saistīt ar ķermeņa orgānu un
šķidrumu attiecībām, daudzumiem. Šo zinātnes virzienu sauc par humorālo (no
lat. humor – šķidrums).
Cits
temperamentu izzināšanas virziens ir konstitucionālais, kurš pamatojas uz
cilvēka ķermeņa konstitūciju (no lat. constitutio
– uzbūve). Šo virzienu aizsāka XX gadsimta 40.gados amerikāņu psihologs Šeldons
un vācu psihiatrs un psihologs E.Krečmers. Šī virziena pamatā ir izdalīti
cilvēka ķermeņa uzbūves tipi: ektomorfo, mezomorfo un endomorfo (U.Šeldons); un
astēniskais, atlētiskais un piknētiskais (E.Krečmers). Abi iepriekš minētie zinātnieki
noteiktai ķermeņa uzbūvei piemeklēja raksturīgās rakstura īpašības, tā
izdalīdami trīs temperamenta tipus. Bet šajā mācībā tika saskatītas pretrunas.
Mūsdienu
psiholoģijā tiek pētīti cilvēka centrālās nervu sistēmas darbības faktori.
Zinātnieks Pavlovs aprakstīja augstākās nervu darbības mehānismus un likumus,
viņš saistīja nervu sistēmas darbības īpatnības ar uzvedības dinamiskajiem
raksturojumiem. Visuzskatāmāk temperamentu tipu klasifikācija attiecībā ar
augstākās nervu sistēmas darbības tipu ir redzama tabulā.
Temperamenta
tips
|
Nervu sistēmas īpašības |
Augstākās
nervu darbības tips
|
||
Pēc
spēka
|
Pēc
līdzsvarotības
|
Pēc
kustīguma
|
||
Sangvinistiskais
Holēriskais
Flegmatiskais
Melanholiskais
|
Spēcīgs
Spēcīgs
Spēcīgs
Vājš
|
Līdzsvarots
Līdzsvarots
Līdzsvarots
Nelīdzsvarots
|
Kustīgs
Kustīgs
Inerts
Inerts
|
Dzīvs
Nevaldāms
Mierīgs
Vājš
|
No
vecākiem cilvēks manto noteiktu nervu sistēmas tipu. Tāpēc arī temperamenta
īpašības, kam pamatā ir nervu sistēmas tips, saista ar iedzimtību.
Temperamenta
tipu aprakstam izmanto sekojošas īpašības:
ü
sensitivitāti (no lat. sensus – jūtas, sajūtas) – ārējo
iedarbību minimālais spēks, kas nepieciešams, lai cilvēkam rastos psihiskā
atbildes reakcija;
ü
reaktivitāti (no lat. re – pret, actio – darbība) – spēks, ar kuru cilvēks var iedarboties uz savu
psihi;
ü
aktivitāti (no lat. activus – darbīgs) – darbības virzības
pakāpe, ar kādu cilvēks iedarbojas uz ārējo pasauli;
ü
reakcijas temps – psihiskā un
fiziskā reakcija un procesu norises ātrums;
ü
ekstraversiju – intraversiju
(no lat. extra – ārus, intro – iekšpus, versio – griezt, vērst) – cilvēka reakcijas un darbības atkarīgums
no ārējiem iespaidiem un priekšstatiem un domām;
ü
emocionālo uzbudinājumu –
cilvēka atbildes emocionālās reakcijas izsaucošā kairinātāja spēks.
Pamatojoties uz izdalītajām īpašībām,
var raksturot atsevišķi katru temperamenta tipu.
Sangviniķis.
Ir
stiprais, līdzsvarotais, kustīgais nervu darbības tips. Raksturīga ļoti liela
uzvedības aktivitāte, mīmikas un kustības bagātība un daudzveidība,
emocionalitāte, strauja reakcija uz ierosinājumiem, ātra pārslēgšanās,
nenoturība. Sangviniķa emocionālie pārdzīvojumi parasti tomēr nav dziļi, bet
viņa dzīvīgums var novest pie koncentrēšanās spēju trūkuma un virspusības.
Kustīgums, dzīvīgums un bieži optimistiskais noskaņojums palīdz sangviniķim
viegli nodibināt kontaktus un uzturēt tos ar daudziem cilvēkiem.
Flegmatiķis.
Flegmatiķim raksturīgs stiprais,
līdzsvarotais un inertais nervu darbības tips. Zems aktivitātes līmenis;
grūtības pārslēgties no vienas darbības uz otru; lēna mīmika un runa; jūtu un
noskaņojumu noturība un dziļums. Kustības var būt diezgan vienveidīgas, trūkst
variāciju daudzveidības, toties tās bieži vien ir ļoti mērķtiecīgas, apdomīgas
un noteiktas ar lielu amplitūdu un spēku. Raksturīga vāja emocionālā ierosināmība,
uz apkārtējo cilvēku emocionālo stāvokli īpaši nereaģē. Flegmatiķi maz ietekmē
garastāvoklis, tā var būt arī priekšrocība. Iekšējs nemiers, trauksme
flegmatiķim var nerasties pat diezgan bīstamās situācijās. Flegmatiķim parasti
raksturīga aukstasinība, mērķtiecība un noturība raksturā, vienmērība un
plānveidība rīcībā.
Holeriķis.
Piemīt stiprais, nelīdzsvarotais un
kustīgais nervu darbības tips. Raksturīgs augsts aktivitātes līmenis un
enerģiskums; asas un straujas kustības; emociju spēks, impulsivitāte un spilgta
ārējā izpausme. Holeriķu kustībām raksturīgs straujums, spēks, liela amplitūda,
“asums”, saraustīts ritms un mainīgs temps. Līdzīga ir arī holeriķa darbības
aktivitāte. Viņš aizraujas, attīsta strauju tempu, noved sevi līdz pārslodzei,
tad ieslīgst apātijā, kamēr uzkrāj spēkus jaunam pacēlumam. Līdzās
pārsteidzībai un nesavaldībai tā var rasties arī pozitīvas rakstura iezīmes,
piem. Aizrautīgumu, dedzīgumu, spēju bez vilcināšanās rīkoties izšķiroši,
enerģiski.
Melanholiķis.
Ir vājās nervu darbības tipa cilvēks,
kam temperamenta raksturojums atklāj jūtīgu, uz pārdzīvojumiem vērstu, iekšējā
psiholoģiskā darbībā ļoti niansētu, bet ārēji ne sevišķi aktīvu un enerģisku
cilvēku. Pie lielākām slodzēm darbībā viņš jāradina pakāpeniski; pēc pārslodzēm
viņš ilgstoši var zaudēt darbaspējas. Melanholiķiem raksturīga pastiprināta
emocionālā ierosināmība. Viņam ir nosliece gremdēties pārdzīvojumos, nevis
darbībā. Nav pamata plaši izplatītam uzskatam, ka melanholiķis ir pesimistisks,
grūtsirdīgs cilvēks. Pesimisms kā rakstura īpašība un melanholija (grūtsirdība)
kā psihisks stāvoklis nelabvēlīgos apstākļos var rasties jebkura temperamenta
tipam.
Nepieciešams atzīmēt arī to, ka nav
“labu” un “sliktu” temperamentu. Tas, uz ko spējīgs kāda temperamenta tipa cilvēks,
bieži vien nekādi nepadodas citiem, un galu galā – nevar visus cilvēkus mērīt
ar vienu mēru. Katrs cilvēks ir spilgta, neatkārtojama individualitāte,
interesants ar savu neatkārtojamību, ar to, kas viņā ir atšķirīgs no citiem.
Lai raksturotu četru temperamenta tipu
īpatnības, tiek stāstīts daudz gan dzīvē vērotu, gan asprātīgi izdomātu
notikumu. Lūk divi piemēri no tiem.
Četru dažādu temperamentu pārstāvjus
aizmigušus iebāž maisā un aizved uz mežu. Sangviniķis pamostas, mierīgi
palūkojas no maisa un apskata apkārtni, lai noskaidrotu, kā nokļūt mājās. Pēc
tam viņš izrāpjas no maisa, pārmet to pār roku un svilpodams dodas mājup.
Holeriķis dusmās saplēš maisu, lamādamies to aizsviež un metas meklēt tos, kas
ar viņu šo joku izstrādājuši. Melanholiķis izrāpjas no maisa, skumīgs un
aizvainots uz tā apsēžas, lai pārdomātu, cik gan ļauni var būt cilvēki.
Flegmatiķis izbāž no maisa galvu un konstatē, ka laiks ir vēss un vēl agrs.
Mierīgi nožāvājies, viņš ielien maisā vēl dziļāk un pēc brīža jau atkal ir
aizmidzis.
Uz jautājumu: “Kā klājas?” lūk, ko
atbildēs katra temperamenta tipu pārstāvji: holēriķis – “Labāk par visiem!”,
sangviniķis – “Labi.”, melanholiķis jau sāks sūdzēties, bet flegmatiķim šis
jautājums būs vienkārši nesaprotams.
Tādi nu ir šie cilvēki, un katram
atbilst savs tips ar tā īpatnībām.
Mans novērtējums
Diemžēl
darba sākumā aprakstītās situācijas mammas lomu arī dzīvē spēlēju es. Kādēļ
diemžēl? Tādēļ, ka pati to izdzīvoju, pati pārdzīvoju par to, ka meitiņa no
dīvāna izkrita, pašai bija kauns par to, ka ar vārdiem tā sāpināju vīru. Labi
gan, ka mēs ar vīru esam saprotoši cilvēki un izrunājušies visu viens otram
piedevām, bet jāatceras arī tas, ka šajā situācijā cietusī bija arī Linda.
Es pati
esmu sangviniķis pēc temperamenta, bet vīrs – flegmatiķis. Protams varbūt
aprakstītajā situācijā tas ir mazāk izteikts, jo viss bija saistīts ar ātru
reakciju, izbailēm un uztraukumu. Bet katrs cilvēks grib būt labāks par citiem,
un es iedomājos, ja ar meitu būtu bijusi es nekas tāds negadītos. Bet es nebiju!
Lai
šādas situācijas vairs neatkārtotos, vislabāk ir pirmo dusmu karstuma vilni un
pārmetumus tomēr paturēt pie sevis, lai cik tas grūti arī būtu. Nedaudz
nomierinoties un visu pārrunājot, vairs netiks izteikti asi, sāpīgi vārdi. Tas
palīdz. Pēc šī atgadījuma man tas ir līdzējis arī vēlāk.
Būsim
saprotoši viens pret otru un iejūtīgi.
Izmantotā literatūra
1.
Vorobjovs “Psiholoģijas pamati”
2.
E.Koemetss, L.Tamma, A.Elango,
K.Indre “Psiholoģijas un pedagoģijas pamati”
3.
Mani vidusskolas kursa
“Cilvēks. Daba. Sabiedrība.” lekciju konspekti
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru