Mārcis Pauls 9.b
klase
Pēc kara
ASV un PSRS nostāja svarīgos jautājumos kļuva atšķirīga, brīžiem pat pilnīgi
pretēja. Spilgti tas izpaudās Vācijā.
PSRS
savā okupācijas zonā sekmēja Vācijas Komunistiskās partijas pozīciju
nostiprināšanos. Pēc apvienošanās ar Sociāldemokrātisko partiju šo partiju
sauca par Vācijas Sociālistisko Vienības partiju (VSVP). Formāli bija atļauta
arī citu partiju darbība, bet tās netika “pielaistas” pie varas.
ASV
un Anglijas, Francijas (jeb rietumvalstu) zonās turpretī tika atjaunota
daudzpartiju sistēma.
PSRS okupācijas zonā notika
uzņēmumu nacionalizācija, t.i., to pārņemšana valsts īpašumā. Līdz 1948. gadam
bija nacionalizētas 45% ražošanas jaudu. Rietumvalstu okupācijas zonās turpretī
valsts īpašums tika samazināts, te nostiprinājās privātīpašums. Jau ar 1946.
gadu rietumvalstis savās okupācijas zonās saskaņoja pārkārtojumus ekonomikā.
Tas liecināja, ka PSRS un ASV nostāja Vācijas jautājumā bija kļuvusi atšķirīga.
Vēl
lielākas pretrunas radās PSRS politikas dēļ Austrumeiropas valstīs. PSRS bija
palīdzējusi šim valstīm atbrīvoties no nacistiskās Vācijas, bet pēc kara ar
PSRS palīdzību šajās valstīs pie varas nostiprinājās komunisti. Zināms pamats
komunistu ietekmes pieaugumam šajās valstīs bija, jo kara laikā daudzu valstu komunisti
bija pretošanās kustības vadītāji un viņu popularitāte un ietekme bija liela.
PSRS “palīdzība” un tās bagātā pieredze šajās valstīs tika izmantota, lai
atstumtu no varas pārējās partijas, izveidotu komunistiskas valdības, kuras
realizētu PSRS intereses, būtu orientētas uzturēt ciešas, “draudzīgas”
attiecības ar PSRS. Rietumvalstis turpretī uzskatīja, ka šajās valstīs jānotiek
demokrātiskām vēlēšanām, kurās tautas izvēlētos savus vadītājus, pieņem
demokrātiskas konstitūcijas un šeit veidotos demokrātiskas valstis.
Turklāt
PSRS panāca, ka informācija par notikumiem A-Eiropas valstīs netika izpausta.
Rietumvalstis bieži pat nezināja, kas īsti šajās valstīs notiek. Jau 1945.
gada 11. maijā Čerčils ziņoja Rūzveltam, ka starp padomju karaspēka fronti un rietumvalstīm
ir nolaidies “dzelzs priekškars” un “mēs nezinām, kas aiz tā notiek”. Šīs savas
šaubas Čerčils vēlāk izteica vēl skaidrāk: “No Ščecinas pie Baltijas jūras līdz
Triesai pie Adrijas jūras ir nolaidies dzelzs priekškars. Aiz šīs līnijas
atrodas visas senās Centrālās un A-Eiropas valstu galvaspilsētas. Varšava,
Berlīne, Prāga, Vīne, Budapešta, Belgrada, Bukareste un Sofija – visas šīs
slavenās pilsētas un to iedzīvotāji atrodas tā sauktajā Padomju zonā. Tā
noteikti nav atbrīvotā Eiropa, par kuru mēs cīnījāmies. Jaunajā Eiropā nav
nosacījumu, lai pastāvētu stabils, ilgstošs miers”.
PSRS
“ietekmes nostiprināšanās” notika gluži tāpat kā 1940. – 1941. g. Latvijā,
Lietuvā un Igaunijā. Tāpat kā 1940. gada vasarā darbs atkal bija Višinskim.
Drīz Rumānija, Dienvidslāvija, Bulgārija, Albānija nokļuva PSRS ietekmē,
faktiski PSRS varā, jo šajās valstīs nebija demokrātisku spēku, kuri izrādītu
nopietnu pretestību.
Grūtāk
savai ietekmei bija pakļaut Ungāriju, Čehoslovākiju, t.i., valstis, kurās pirms
kara jau bija veidojušās demokrātiskas tradīcijas. Šajās valstīs pat tika
lietots militārs spēks, ievesta PSRS armija. Visās PSRS “atbrīvotajās” valstīs
komunistu partijas kļuva par valdošajām, skaidra kļuva šo valstu valdību
orientācija (“draudzība”) ar PSRS. Te tāpat kā PSRS tika nacionalizēti
uzņēmumi, notika lauksaimniecības kolektivizācija, masu represijas un politisko
pretinieku aresti. Šīs valstis nebija demokrātiskas. Tautai bija tiesības
nobalsot tikai par komunistiem. Neskatoties uz to, PSRS šīs valstis dēvēja par
tautas demokrātijas valstīm.
Komunistu
ietekme pēc kara spēcīga bija rietumvalstīs. Itālijā, Francijā komunisti
iekļuva valdībās. Kompartijas šajās valstīs bija skaitliski lielākās partijas.
Tām bija cieši sakari ar PSRS (PSKP).
ASV,
Anglija ar šādu notikumu attīstību samierināties negribēja, tāpēc neizbēgami
saasinājās attiecības ar PSRS. 1946. gadā šīs attiecības saasinājās vēl
vairāk, jo PSRS centās paplašināt savu “ietekmes sfēru” – tā izvirzīja
Turcijai prasību par brīvu kuģniecību caur Bosfora un Dardaneļa jūras
šaurumiem, kā arī iespēju izveidot PSRS karaspēku šajos rajonos. Turcijas
valdība šīs prasības noraidīja. PSRS sniedza plašu atbalstu Grieķijas
komunistiskajai partijai laikā, tad tur notika pilsoņu karš.
1946.
gada februārī ASV diplomāts Džordžs Kenans, kurš strādāja Maskavā, izklāstīja
jaunās ASV politikas – savaldīšanas politikas – principus. Viņaprāt, Amerikas
Savienotajām Valstīm vajadzēja asi un noteikti stāties pretī katram PSRS
mēģinājumam nostiprināt savu ietekmi. Lai spētu pretoties komunisma ietekmes
pieaugumam, rietumvalstīm jācenšas izveidot drošu, pārtikušu sabiedrību, jo
tikai tāda sabiedrība būs imūna pret komunisma idejām, t.i., neatbalstīs
komunistu uzskatus. Dž. Kenans uzsvēra, ka, realizējot savaldīšanas politiku,
nevajag kopēt, atdarināt PSRS metodes, nevajag iejaukties PSRS iekšējās lietās.
Gan
Kenans, gan Čerčils bija pārliecināti, ka īstenot PSRS savaldīšanas politiku
spēj tikai ASV.
ASV
prezidents Trumens bija izvēles priekšā. Vai saglabāt iepriekšējo gadu ASV
politiku, kad ASV un PSRS centās atrast kopīgu konflikta risinājumu, vai mainīt
ASV politiku – pāriet pie PSRS savaldīšanas politikas.
Apstākļi
lika Trumenam izvēli izdarīt ātri. 1947. gada februārī Anglija paziņoja, ka tā
vairs nespēj sniegt palīdzību Grieķijai un Turcijai. Anglija izveda savu
karaspēku no Grieķijas. Izveidojās labvēlīgi apstākļi, lai realizētos PSRS
nodomi.
1947.
gada 12. martā Traumens kongresā paziņoja par nodomu piešķirt Turcijai un
Grieķijai 400 milj. ASV dolāru lielu palīdzību – gan ekonomisku, gan militāru.
Savā runā viņš uzsvēra: “Mūsu iekārta ir balstīta uz vairākuma gribu un
raksturo brīvas institūcijas, reprezentatīva valdība un brīvas vēlēšanas.
Padomju
iekārta ir balstīta uz mazākuma gribu, kas uzspiesta vairākumam. Tā balstās uz
teroru un apspiešanu.
Pasaules
brīvie cilvēki raugās uz mums pēc atbalsta brīvības saglabāšanā. Ja mēs
kļūdīsimies savās līdera pozīcijās, mēs varam apdraudēt pasaules mieru – un mēs
noteikti apdraudēsim mūsu nācijas labklājību.”
Šo Trumena
paziņojumu nosauca par “Trūmena doktīnu”. Tā iezīmēja krasu ASV ārpolitikas
maiņu, pilnīgu atteikšanos no izolacionisma politikas. Tagad ikvienā konfliktā,
ikvienā pasaules reģionā “sadūrās” PSRS un ASV intereses. PSRS un ASV tagad
vienmēr atbalstīja pretējos spēkus. Trumens pasaules lielvalstu sāncensību
uzskatīja par demokrātijas un totalitārisma sadursmi.
Prezidents
ieguva kongresa pilnvaras sniegt ekonomisku un militāru palīdzību ārvalstīm,
lai novērstu tur komunisma (totalitārisma) nostiprināšanos. Tas nozīmēja, ka
tagad PSRS un ASV sāncensība kļuva atklāta. Tā aptvēra gan ekonomiku, gan
izpaudās militārajā jomā, kultūrā, ideoloģijā (dažādu uzskatu, ideju sistēmas),
propagandā. Šī sacensība izpaudās apstāklī, ka bijušās sabiedrotās sāka viena
otru kritizēt, palielinājās savstarpējais aizdomīgums, neuzticība otrai pusei.
Izplatījās spiegošana, otras valsts nomelnošana, konfliktu un krīžu tīša
saasināšana, savstarpēja bruņošanās sacensība. Ikvienā pasaules reģionā sadūrās
PSRS un ASV pretējās intereses, abas lielvalstis faktiski atradās kara
stāvoklī. ASV sāka lietot terminu “aukstais karš”, jo, lai cik asas un
nesamierināmas nebūtu bijušas ASV un PSRS pretrunas, tās nekad nepārauga
bruņotā sadursmē. “Aukstais karš” izpaudās kā divu lielvalstu, vēlāk divu
valstu nometņu vai, kā bieži teica, divu bloku – rietumvalstu un austrumvalstu
bloka sāncensībā, pretestībā. “Aukstais karš” turpinājās līdz PSRS sabrukumam
1991. gada beigās. Visatklātāk “aukstais karš” izpaudās PSRS un ASV bruņošanās
sacensībā un abu valstu klaji atšķirīgajās pieejās pasaules konfliktos. 1949.
gadā arī PSRS radīja kodolieročus. Kopš šī brīža par raksturīgu “aukstā kara”
iezīmi kļuva kodolkara draudi. Dž. Kenana idejas un Trumena doktrīna izveidoja
pamatu jaunai ASV politikai – PSRS savaldīšanas politikai, kas nepieļautu
komunisma tālāku izplatīšanos. Viens no pirmajiem pasākumiem šīs politikas
realizēšanā bija Maršala plāns. 1947. gada jūlijā ASV valsts sekretārs Dž.
Māršals norādīja, ka ASV politika nav vērsta ne pret vienu valsti, bet pret
badu, nabadzību, izmisumu un haosu. Viņš izstrādāja plānu, kā nodrošināt Eiropas
valstu atdzimšanu un strauju ekonomisko attīstību. Saskaņā ar Maršala plānu ASV
piedāvāja finansiālu palīdzību visām Eiropas valstīm tikai ar diviem
nosacījumiem:
1.
Šajās valstīs nedrīkst nacionalizēt uzņēmumus un jāatļauj
kontrolēt piešķirtās palīdzības izlietošanu;
2.
Valdībās nevar būt komunisti.
PSRS, protams, šos nosacījumus
novērtēja kā iejaukšanos valstu iekšējās lietās un no palīdzības atteicās. PSRS
spiediena dēļ līdzīgu lēmumu pieņēma tautas demokrātijas valsts, kuras jau bija
nonākušas PSRS ietekmē, un arī Somija. 1948. gada aprīlī 16 Eiropas valstis
parakstīja Maršala plānu. Saskaņā ar šo plānu Eiropas valstis laika posmā no
1948. līdz 1952. gadam ieguva ekonomisku un tehnisku palīdzību 13 miljardu ASV
dolāru apjomā.
Šajos
četros gados ražošana valstīs, kuras saņēma palīdzību, bija palielinājusies par
25%, t.sk. rūpnieciskā ražošana – par 35%, lauksaimnieciskā – 10%. Maršala
plāna realizācijas laikā ciešāki kļuva Eiropas valstu un ASV ekonomiskie
sakari, ātrāk tika atjaunota karā sagrautā rūpniecība, palielinājās ražošana.
Uzlabojoties valstu ekonomiskajam stāvoklim, labāki kļuva iedzīvotāju
materiālie apstākļi, mazāk populāras kļuva komunisma idejas. Turklāt daudzās
valstīs komunisti tika izslēgti no valdībām.
“Aukstā
kara” apstākļos šāds ASV solis nevarēja neizraisīt PSRS pretdarbību. 1949. gada
janvārī PSRS kopā ar tautas demokrātijas valstīm – Bulgāriju, Ungāriju, Poliju,
Rumāniju un Čehoslovākiju nodibināja Savstarpējās Ekonomiskās Palīdzības Padomi
(SEPP). Drīz šīm valstīm pievienojās Albānija. SEEP bija ekonomiska
organizācija, kura centās veicināt sociālistisko valstu savstarpējo ekonomisko
palīdzību un sadarbību, kas faktiski bija PSRS ekonomiskā palīdzība citām
sociālistiskajām valstīm, lai veicinātu komunistisko režīmu nostiprināšanos.
Pāreja uz
“aukstā kara” politiku drīz vien ietekmēja daudzu notikumu attīstību.
Visspilgtāk tas izpaudās Vācijas sašķelšanā divās valstīs. 1948. gada 21.
jūlijā rietumvalstu okupācijas zonās Vācijā tika veikta naudas reforma. Katrs
iedzīvotājs saņēma 60 vācu markas, bet pārējo naudu apmainīja attiecībā 10:1.
Pēc dažām dienām arī PSRS okupācijas zonā veica naudas reformu. Rietumvalstis
vienojās veikt naudas reformu arī Rietumberlīnē. PSRS atbilde bija asa – 25.
jūnijā tā slēdza visas šosejas, ceļus, dzelzceļus, kuri savienoja Rietumberlīni
ar rietumvalstu okupācijas zonām. Vienīgā iespēja apgādāt 2,2 miljonus
Rietumberlīnes iedzīvotāju bija, izmantojot aviāciju. Blokāde turpinājās līdz
1949. gada 12. maijam. Šajā laikā rietumvalstu aviācija nogādāja Rietumberlīnē
1,5 milj. tonnu dažādu kravu. Vēlāk ASV, Anglija, Francija un PSRS vienojās, ka
Rietumberlīne netiks iekļauta tās valsts (VFR) sastāvā, kura veidojās
rietumvalstu okupācijas zonās.
1948. gada septembrī rietumvalstu
okupācijas zonās sanāca Parlamentārā padome, kura izstrādāja Vācijas
Federatīvās Republikas konstitūciju. Tā stājās spēkā 1949. gada 23. maijā.
1949. gada augustā tika ievēlēta VFR apakšpalāta – bundestāgs. Rietumvalstu
okupācijas zonās tika izveidota demokrātiska valsts – VFR.
Ko tad
lika pretī PSRS? Tās okupācijas zonā 1949. gada oktobrī tika pasludināta
Vācijas Demokrātiskā Republika (VDR). Tas jau nozīmēja, ka “aukstā kara”
apstākļos bijušie sabiedrotie vairs nespēj realizēt kara laikā panāktās
vienošanās (pēc kara vajadzēja izveidot vienotu Vācijas valsti). Tas liecināja,
ka pretrunas starp rietumvalstīm un PSRS kļuva lielākas. 1955. gadā citas
pasaules valstis atzina divu neatkarīgu Vācijas valstu eksistenci.
“Aukstā
kara” gados gan ASV, gan PSRS veidoja sev uzticamu valstu savienības, kuras
bieži sauca par militārajiem blokiem. Rietumvalstis 1949. gada aprīlī izveidoja
militāru savienību – NATO (North Atlantic Treaty Organization) –
Ziemeļatlantijas Līguma Organizāciju. Šīs organizācijas mērķis bija nodrošināt
Eiropas valstu drošību. NATO dibinātājvalstis bija Beļģija, Anglija, Kanāda,
Dānija, Francija, Islande, Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Norvēģija,
Portugāle un ASV. 1952. gadā šīm valstīm pievienojās Grieķija un Turcija, 1955.
gadā – VFR, bet 1982. gadā – Spānija.
NATO
līgums paredzēja, ka militārs uzbrukums jebkurai NATO valstij tiks uzskatīts
par uzbrukumu ikvienai no tām. Tas nozīmēja, ka uzbrukuma gadījumā ikvienai
NATO valstij pārējās sniegs palīdzību. NATO pavēlniecības mītne sākumā atradās
Parīzē, bet vēlāk Briselē. Tika izveidots NATO karaspēks, kurš dislocējās
Rietumeiropā. NATO karaspēka bruņojumā bija arī kodolieroči.
NATO kļuva
par rietumvalstu spēcīgāko militāro organizāciju, bet NATO var uzskatīt arī par
pirmo reģionālo drošības sistēmu, jo tā nodrošināja mieru un valstu drošību
Rietumeiropā. Ar ASV atbalstu šādas reģionālās drošības organizācijas veidojās
arī citur – SEATO – Dienvidaustrumāzijā, ANZUS – Klusajā okeānā u.c.
Savu militāro
bloku izveidoja arī PS.
1955. gadā
Albānija, Bulgārija, Čehoslovākija, VDR, Ungārija, Polija un PSRS parakstīja
savstarpēju aizsardzības līgumu – Varšavas līgumu. Arī šī bija militāra
organizācija. Arī Varšavas līguma valstis izveidoja savu karaspēku, un tas
izvietojās Austrumeiropas valstīs. Arī šī karaspēka apbruņojumā bija kodolieroči.
Varšavas līguma karaspēka pavēlnieks parasti bija PSRS armijas maršals.
Ļoti asa
PSRS un ASV konfrontācija izvērsās Korejas kara laikā (1950. – 1953. g.). PSRS un
ASV tieši neiesaistījās Korejas karā, bet viņu intereses aizstāvēja citas
valstis vai organizācijas. PSRS intereses aizstāvēja Ziemeļkoreja un Ķīna, bet
ASV – Dienvidkoreja un ANO karaspēks.
Otrā
pasaules kara beigās Koreju bija okupējis PSRS un ASV karaspēks. Uz ziemeļiem
no 38. paralēles atradās PSRS karaspēks, bet uz dienvidiem – ASV. 1948. gada
augustā Dienvidkorejā notika vēlēšanas un nodibinājās Korejas Republika ar
galvaspilsētu Seulu.
Savukārt
septembrī Ziemeļkorejā tika pasludināta Korejas Tautas Demokrātiskā Republika
(KTDR), galvaspilsēta – Phenjana. KTDR līderis bija Kim Ir Sens. Abas valstis
centās paplašināt savu teritoriju. Kim Ir Sens nodrošināja PSRS un Ķīnas
atbalstu. Arī Ķīnā 1949. gadā varu bija ieguvuši komunisti.
1950. gada
jūnijā tika izprovocēts robežkonflikts. Ziemeļkoreja sāka aktīvu uzbrukumu un
septembrī bija okupējusi gandrīz visu Korejas Republikas teritoriju. Tas jau
nozīmēja komunisma ietekmes izplatīšanos. ASV nevarēja to pieļaut.
Izmantojot
apstākli, ka PSRS boikotēja ANO Drošības Padomes sēdes (protestējot, ka Ķīnu
tur pārstāv Čan Kaišī (Taivānas jeb Ķīnas Republikas vadītājs, nevis ĶTR
līderis Mao Cze-duns), ASV panāca, ka Drošības Padome nolēma sūtīt uz Koreju
ANO karaspēku, kuru pārsvarā veidoja ASV karavīri. Par ANO apvienotā karaspēka
komandieri tika nozīmēts ASV ģenerālis Makarturs. Jau oktobrī ANO (ASV)
karaspēks atsita Ziemeļkorejas karaspēku līdz demarkācijas līnijai – 38.
paralēlei. Oktobrī ANO karaspēka sekmīgais uzbrukums turpinājās, tas ieņēma
galvaspilsētu Phenjanu un nonāca pie Ķīnas robežas. Ģenerālis Makarturs
ierosināja Trumenam KTDR sakaut pilnīgi un šo valsti pavisam iznīcināt. Varbūt
tas arī būtu noticis, ja konfliktā neiesaistītos Ķīna. Ķīna nosūtīja uz
Ziemeļkoreju savus “brīvprātīgos", tankus un aviāciju. ANO (ASV) karaspēks
tika atsists, un 1951. gada sākumā fronte atkal virzījās pa 38. paralēli.
Makarturs ierosināja karadarbību veikt arī Ķīnas teritorijā, tomēr priekšlikums
tika noraidīts, un viņš tika atcelts no ANO karaspēka komandiera amata.
1951. gadā
sākās pamiera sarunas, kuras turpinājās līdz 1953. gada jūlijam . Pamiers kļuva
iespējams, jo bija miris Staļins un arī par ASV prezidentu bija kļuvis D.
Eizenhauers, kurš priekšvēlēšanu kampaņā solīja panākt Korejas kara izbeigšanu.
Vienošanās paredzēja, ka tiek atjaunots pirmskara stāvoklis – Koreja palika
sadalīta pa 38. paralēli.
Korejas
karā tika nogalināti gandrīz trīs miljoni korejiešu un ķīniešu, kā arī 33 000
ASV karavīru. Pēc Korejas kara šajā rajonā saspīlējums saglabājās. Arī šeit izveidojās
divas konkurējošas valstu nometnes. Vienā ietilpa KTDR, Ķīna un PSRS, bet otrā
– Dienvidkoreja, Ķīnas Republika (Taivāna) un ASV.
Bruņošanās sacensība.
Līdz ar
“auksto karu” aizsākās abu lielvalstu ASV un PSRS bruņošanās sacensība. Jau
1949. gadā PSRS izgatavoja atomieročus, un it kā nodibinājās līdzsvars. Tomēr
jau 1952. gadā ASV izgatavoja pirmo ūdeņraža bumbu. Šim kodolierocim bija vēl
lielāks triecienspēks nekā sākumā atklātajai, kurā izmantoja urānu. Ūdeņraža
bumba turklāt bija krietni lētāka. Nākamajā gadā arī PSRS izstrādāja savas
ūdeņraža atombumbas.
Tā kā
kodolieroču ražošana bija kļuvusi lētāka, par svarīgāko šķērsli to masveida
lietošanai kļuva atbilstošo nesējraķešu izstrādāšana. Strauji pilnveidojās
raķešu būvniecība, tika radītas tālas darbības raķetes – starpkontinentālās
ballistiskās raķetes. Šo raķešu darbības rādiuss bija virs 10 000 km. Tas
nozīmēja, ka no PSRS, ASV un šo valstu karabāzēm tās spēja sasniegt praktiski
jebkuru zemeslodes punktu.
1957. gadā
PSRS palaida pirmo mākslīgo zemes pavadoni. Raķete pārvarēja zemes pievilkšanas
spēku un pacēla kosmosā lidojošu kosmosa kuģi. Tika izveidotas arī
atomzemūdenes. Kodolieroči bija kļuvuši kustīgāki, bija grūti noteikt to
atrašanās vietu.
PSRS
sasniegumi raķešu būvē izraisīja pamatotu ASV uztraukumu. Tās kritiski
izvērtēja savu izglītības sistēmu un izstrādāja Nacionālo kosmisko pētījumu
programmu. Gan PSRS, gan ASV izstrādāja kodolkaru plānus. 60. gadu sākumā PSRS
izdevās “noķert” ASV kodollādiņu skaita ziņā. Gan viena, gan otra valsts centās
ierīkot dažādos pasaules rajonos savas kara bāzes. Saražotā bruņojuma daudzums
bija krietni lielāks par to, cik būtu nepieciešams pretinieku sagrāvei, vēl
vairāk, katrai valstij bija tik daudz kodolieroču, lai desmitiem reižu
iznīcinātu visu zemeslodi. Strauji attīstījās militārā rūpniecība. Militārajā
ražošanā tika iesaistīti izcilākie zinātnieki un miljoni strādnieku.
“Aukstais
karš” jūtami ietekmēja arī sabiedrības apziņu. Abas karojošās puses ar masu
informācijas līdzekļu palīdzību veidoja ienaidnieka tēlu – vai nu nežēlīgu un
cietsirdīgu komunistu, vai arī alkatīgu imperiālistu un ekspluatatoru. Pirmo
simbolizēja Maskava, Kremlis, sirpis un āmurs, sarkanais karogs, otro – tēvocis
Sems, Brīvības statuja, demokrātija. PSRS un ASV centās pierādīt savas sistēmas
priekšrocības un nomelnot vai mazināt pretinieka sasniegumus. Padomju
televīzija bieži rādīja ASV bezdarbniekus kā bezpajumtniekus, cilvēkus, kuri
bija bez mājas, naudas, par kuriem arī nerūpējās valsts. Tālāk sekoja
konstatējums, ka līdzīgi klājas arī miljoniem citu bezdarbnieku gan ASV, gan
citās rietumvalstīs, bet laimīgi var būt padomju cilvēki, kuri jau kopš 1928.
g. neatceras, kas tas ir – bezdarbs.
Savukārt
rietumvalstu masu mēdiji kritizēja Padomju Savienībā notiekošās masu represijas,
iedzīvotāju zemo dzīves līmeni, slikto preču kvalitāti, bezsaimnieciskumu,
pilsoņu tiesību pārkāpšanu. “Aukstā kara” politika bija izdevīga jaunattīstības
valstīm, jo tā pavēra lielākas iespējas saņemt abu pasaules lielvalstu
ekonomisku un militāru palīdzību, jo abas lielvalstis centās nostiprināt savu
ietekmi arvien lielākā pasaules daļā. Daudzas trešās pasaules valstis šīs
iespējas arī izmantoja.
Rietumvalstu
sacensība ar PSRS sekmēja tālāku rietumvalstu iedzīvotāju sociālās
nodrošināšanas sistēmas pilnveidošanos, iedzīvotāju materiālās labklājības
pieaugumu – drošas, pārtikušas sabiedrības – labklājības sabiedrības –
veidošanos.
Izmantotā literatūra:
·
R. ronds “World history”
·
J. Vents “Aukstais karš”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru