Tūrisma organizācija un vadība I
Andis Ločmelis
|
Bebrenes ciems ir
viens no nedaudzajiem Latvijā, kura apbūve tieši piekļaujas muižas ansamblim un
veido ar to kopēju plānojuma struktūru. Tajā noteicošā loma ir muižas ēku un
baznīcas izkārtojumam uz vienas kompozīcijas ass, kura stiepjas dienvidu –
ziemeļu virzienā. Pārējie apbūves elementi ir vairāk vai mazāk tai pakārtoti.
Bebrenes
muiža no 1570.gada piederēja Zībergu dzimtai. Šīs dzimtas pēdējā pārstāve baronese
Izabella Helena fon Zīberga (1785 – 1849), apvienojot savas muižas –
Pilskalnes, Kazimirišķu u.c. – ar sava vīra grāfa Mihala Plātera īpašumiem,
savienoja arī uzvārdus. Nākamais muižas īpašnieks bija viens no viņa dēliem –
Staņislavs Kostka Plāters – Zībergs (1823 – 1895). Pēdējam Bebrenes muiža
piederēja viņa mantiniekam Jozafam Marijam (1859 – 1933). Bebrenes pils
celtniecību 19.gs. beigās uzsāka grāfs S. K. Plāters – Zābergs. Būvdarbi bija
pabeigti 1896.gadā, pēc viņa nāves, kad muižā jau sāka saimniekot J. M. Plāters
– Zībergs. Poļu mākslas vēsturnieks R. Aftanazi norāda, ka jauno pils ēku,
ievērojot dzimtas tradīcijas, projektējis ievērojamais poļu – itāļu mākslinieku
un arhitektu dzimtas pārstāvis arhitekts L. J. L. Markoni.
Leonardo Jāns Ludvigs Markoni
(1834, Varšava – 1919, Šveice) pēc Varšavas reālģimnāzijas beigšanas
praktizējies pie tēva. 1854.gadā viņš nolika I, bet 1865.gadā – II klases
arhitekta eksāmenu. L. J. L. Markoni radošā darbība ir maz zināma, jo dzimtas
arhīvā viņa atstātais mantojums nav liels. L. J. L. Markoni ir īsts sava laika
mākslas stila – eklektisma – pārstāvis. Visiemīļotākās viņam ir vēlīnās
renesanses formas. Tieši šī mākslas stila ietekmē viņš projektējis arī Bebrenes
pili. Līdz mūsu dienām šī ne pārāk lielā, taču majestātiskā ēka nonākusi
pārveidotā izskatā: 1960.gados mansarda stāva vietā tika uzcelts pils trešais
stāvs. Ēka sākotnējā veidā redzama vairākās senās fotogrāfijās. Galvenās
fasādes centru rotāja poligonāls trīs ailu asu izvirzījums, kuram piekļaujas terase
ar kāpnēm uz abām pusēm. Virs ieejas durvīm otrā stāva līmenī atrodas neliels
balkons. Otras garenfasādes centrā izbūvēts trīs ailu mezonīns. Arī pie tā ir
plaša terase, kas šajā pusē, tāpat kā pati ēka, zemes līmeņa krituma dēļ ir
pacelta uz augsta, no šķeltiem laukakmeņiem mūrēta cokolstāva. Pie abām ieejām
gala fasādēs arī izveidotas kāpnes. Jāpiebilst, ka visu četru ieeju
arhitektoniskais risinājums ir atšķirīgs.
Pils ārsienas darinātas no sarkanajiem ķieģeļiem. Fasāžu
dekoratīvās detaļas – stūru un starp logailām novietotie rusti, jumta dzega un
starpstāvu dzegas, kā arī logailu apmales – darinātas javā un tonētas baltas.
Šāds sienu materiāls tonālais kontrasts padarīja pils fasādes izteiksmīgas un
dekoratīvi piesātinātas.
Visai interesants ir Bebrenes pils
plānojums. Halle atrodas ēkas rietumu galā aiz ieejas, kura tika uzskatīta par
galveno. Hallē atrodas marmora kamīns. Tam labajā pusē bija durvis uz mazo
salonu, no kura savukārt varēja nokļūt lielajā salonā un kabinetā (kunga
pieņemamā telpā). Šīs telpas kārtotas anfilādē. Kamīnam kreisajā pusē esošās
durvis ēdamzālē, pēc tam lielajā bibliotēkā, no kuras savukārt mazajā
bibliotēkā. Pie austrumu ieejas atradās koridors. No tā varēja nokļūt viesu
istabā, vannas istabā un kabinetā. Otrais stāvs bija sasniedzams pa kāpnēm
hallē un koridorā. Otrajā stāvā, pretēji pirmajam, kurš pārsvarā bija domāts
reprezentācijai, atradās telpas ikdienas dzīvošanai, tāpat kā mansarda stāvā
(izņemot vienu telpu, kur bija iekārtota mājas baznīciņa). No bufetes telpas bija noeja
pagrabā un tālāk pa pazemes koridoru, attālāk stāvošajā virtuves ēkā. Pils
plānojumā, it sevišķi pirmajā stāvā, jūtams kompromiss starp iepriekšējos
gadsimtos izkopto reprezentācijas shēmu un ērtas ikdienas dzīves norisēm
atbilstošu dzīvokļa plānu. L. J. L. Markoni veiksmīgi apvieno šos abus mājokļa
plānojuma veidus. Arī tik ierasto centrālo parādes ieeju garenfasādes centrā
viņš novietojis gala fasādē. Otrai ieejai austrumu galā ir ikdienišķāks
raksturs, jo no tās sasniedzamas viesiem un apkalpotājiem nepieciešamās istabas
otrajā stāvā. Visas telpas ir veiksmīgi izkārtotas, nodrošinot ērtu un loģisku
funkcionālo izmantojumu. Arī otrajā stāvā telpas ir kārtotas gar koridoru un ir
savstarpēji izolētas.
Bebrenes muižas pils iekštelpas pēc īpašnieku atziņām un
dažiem saglabātiem dokumentiem aprakstījis poļu mākslas vēsturnieks R.
Aftanazi. Reprezentācijas telpas rotāja senlaicīgi bronzas kroņlukturi ar
kristāla piekariem un antīkas mēbeles, kuras tika atvestas no S. K. Plātera –
Zīberga Parīzes dzīvokļa, kur viņš ar ģimeni dzīvoja pēc 1863.gada sacelšanās.
Abos salonos un bibliotēkā bija marmora kamīni. Lielā salona sienas bija
apvilktas ar sarkanu damastu. Apkārt lielam ovālam galdam stāvēja Ludviga XV
stila krēsli, bet gar sienām ampīra stila sēdekļi. Pie salona dienvidu sienas
atradās itāļu gleznotāju darbi. Tur arī bija liels Ludviga XII stila krēsls ar
kāju paliktni. Pie sienas karājās liels 13.gs. gobelēns ar antīkās tēmas
sižetu. Lielajā un mazajā bibliotēkā visas sienas aizņēma stikloti grāmatu
plaukti, kuros atradās ap 1000 sējumu. Šo grāmatu krājumu bija izveidojis
Jozafats Plāters, juridisko zinātņu doktors.
Pirmā pasaules kara laikā (1915.gada pavasarī), vācu
karaspēkam tuvojoties Bebrenei, visi vērtīgie mākslas priekšmeti tika nogādāti
Pēterburgā un nodoti uzglabāšanai Ermitāžā. Plāteru – Zībergu ģimenei,
atgriežoties no trimdas Somijā, šos mākslas darbus atrast vairs neizdevās. Arī
Bebrenes pilī palikušie iekārtas priekšmeti, kamīnus ieskaitot, bija pazuduši.
Bebrenes pils telpiskā uzbūve ir
atbilstoša un tipiska savam laikmetam, kuras 20.gs. sākumā arhitekts E.
Kupffers formulējis šādi: “Kungu mājai ar savām formām un izteiksmīgu izskatu
jāatklāj sava svarīgā nozīme un labi jāizceļas citu apkārtējo ēku vidū. Taču
galvenais nav sarežģīts apjoms un bagāta ornamentika, bet gan labas proporcijas
un veiksmīgs telpisko daļu savstarpējais sagrupējums.” Šo formulējumu var
attiecināt arī uz citiem L. J. L. Markoni darbiem, kuri tapuši īsi pirms
Bebrenes projekta izstrādes. Strādājot pie Bebrenes pils projekta, L. J. L.
Markoni neapšaubāmi izmantoja savu pieredzi šādu objektu radīšanā. Uzmanīgi
iepazīstoties ar Bebrenes arhitektūru, jāsecina, ka L. J. L. Markoni darbs
organiski iekļaujas Latvijas muižu neorenesanses piļu vidū. Šāda pieeja pauž
arhitekta vēlēšanos iesaistīt jaunbūvi konkrētā vēsturiskā vidē. Bebrenē to
veidoja jau esošā apbūve, parks un Augšzemes lauku ainava. Ap 40 ha lielajā
parkā varēja ienākt caur grezniem vārtiem (19.gs. beigas). Aiz tiem esošajai
alejai sekoja apaļš zālājs. Tam labajā pusē atradās klēts, ratnīca un
noliktava, kreisajā pusē – virtuve ar palīgtelpām. Attālāk no pils bija
divstāvu mūra nams, kurā bija iekārtots muižas pārvaldnieka dzīvoklis. Viss
parks bija apjozts ar mūra žogu.
Bebrenes kapsētā saglabājusies arī grāfu dzimtas kapliča. Tā
celta 19.gs. otrajā pusē eklektisma stilā. Vairums no muižas centra ēkām, kā
arī namiņš virs pagraba un dzirnavas ir saglabājušies līdz mūsdienām,
daļēji ir zudis to sākotnējais ārējais
izskats un plānojums. Tomēr salīdzinoši ar citu muižu tehnisko stāvokli Bebrenē
tas ir apmierinošs.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA
http://ai1.mii.lu.lv/kultura/
J.
Zilgalvis. Daugavas muižas 18.gs – 20.gs.
sākums. 102. – 106. Lpp., Apgāds IZGLĪTĪBA, Rīga 1998.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru