Bezdarba līmenis Latvijā 1999 gadā




Kas ir bezdarbs? Bezdarbs ir tāds stāvoklis ekonomikā, kas kvalificēts un darba spējīgs iedzīvotājs var un vēlas strādāt saskaņā ar piedāvāto darba algas likmi, bet viņam nav darba.

LR likumā Par nodarbinātību (1991.gada 23.decembrī) teikts, ka par bezdarbnieku ir atzīstams:
1.     nestrādājošs LR pastāvīgais iedzīvotājs darba spējas vecumā;
2.     kuram no viņa neatkarīgu iemeslu dēļ nav izpeļņas un citu ienākumu vismaz minimālās darba algas apmērā;
3.     kurš neveic uzņēmējdarbību;
4.     meklē darbu, ir reģistrēts Nodarbinātības valsts dienestā pēc pieraksts vietas un vismaz reizi mēnesī griežas šajā dienestā.

Nodarbinātības valsts dienests (NVD) ir institūcija, kas risina ar bezdarbu saistītos jautājumus un tā darbību nosaka likums “Par nodarbinātību”. Galvenie NVD uzdevumi:
-         bezdarbnieku darbā iekārtošana un profesionālā orientācija;
-         informācijas sniegšana par vakantajām darba vietām;
-         starpniecības funkcijas veikšana kadru sagatavošanā, viņu kvalifikācijas celšanā un pārkvalificēšanā;
-         darba tirgus konjungtūras analizēšana un prognozēšana;
-         bezdarbnieku reģistrēšana un viņu sociālās aizsardzības nodrošināšana.

Bezdarba līmeni aprēķina pēc šādas formulas:

Bezdarba līmenis= bezdarbnieku skaits/ ekanomiski aktīvo iedzīvotāju skaitsx 100

Ekonomiski aktīvie iedzīvotāji sastāv no nodarbinātajiem un nestrādājošiem iedzīvotājiem.
Nestrādājošie - darbspējas vecuma personas, kas pārskata periodā bija bez darba, aktīvi meklēja darbu un bija gatavas nekavējoties sākt strādāt, bija reģistrējušās Nodarbinātības valsts dienestā.
NVD bezdabniekus grupē pēc vairākiem kritērijiem, piemēram,
1.     Tautsaimniecībā nodarbināto vidū vairāk ir vīriešu nekā sieviešu, tāpēc arī pēc dzimuma starp darba meklētājiem sievietes sastāda 58% no bezdarbnieku kopskaita;
2.     Pēc tautības lielākais bezdarbnieku skaits ir starp latviešiem. Viņi sastāda 47,2% no bezdarbnieku skaita.
3.     Pēc vecuma vislielāko īpatsvaru no bezdarbnieku kopskaita sastāda jaunieši vecumā līdz 18 gadiem. Tas ir vecums, kad nav apgūta noteikta profesija, tātad bezdarbnieku rindas palielina jaunieši bez profesijas, izglītības un kvalifikācijas;
4.     Pēc izglītības līmeņa lielāko bezdarbnieku īpatsvaru sastāda iedzīvotāji ar vidējo vispārējo izglītību,  bet ar pamata un nepabeigtu vidējo izglītību 25%. Tikai 6% bezdarbnieku ir ar augstāko izglītību.
5.     Bezdarbnieku reģionālais izvietojums ir šāds: bezdarba līmenis atšķiras pilsētās un rajonos. Vissmagākā situācija joprojām ir Latgalē (Rēzeknes raj., Krāslavas raj., Balvu raj.)
Vismazākais bezdarba līmenis ir Rīgā un Ventspilī, un no rajoniem: Ogres, Rīgas, Tukuma un Ventspils rajoni.
Bezdarbnieks ir tiesīgs saņemt pabalstu, kura lielums ir saistīts ar bezdarbnieka iepriekš saņemto izpeļņu un ar darba stāžu. Bezdarba pabalstus nepiešķir personām, kas ir:
1.      atbrībotas no darba par darba pārkāpumiem;
2.      mācību iestāžu dienas nodaļas audzēkņiem;
3.      personām, kas atrodas valsts apgādībā, piem., pensionāri;
Un bezdarbniekieks, kurš saņem pabalstu, var to zaudēt, ja:
1.     divas reizes atteicies no piedāvātā un viņam piemērota darba vai profesionālās apmācības;
2.     ja bez attaisnojoša iemesla neapmeklē profesionālās apmācības nodarbības.
Valsts sociālās apdrošināšanas fonda informācija liecina, ka 1999.gada oktobrī tiesības saņemt bezdarbnieka pabalstu bija 45,1 tūkst. cilvēku jeb 40% no bezdarbnieku kopskaita. 1999.gada oktobrī bezdarbniekiem piešķirti izmaksai pabalsti kopsummā par 2,14 milj. latu jeb vidēji vienam bezdarbniekam - Ls 47,37.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka līdz 1999.gada 1.novembrim valstī reģistrēti 113,5 tūkst. aktīvi darba meklētāji (1999.g. 1.oktobrī – 116,7 tūkst.). Par bezdarbniekiem atzīti 111,0 tūkst. cilvēku jeb 9,3% no ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem (1999.g. 1.oktobrī - attiecīgi 114,3 tūkst. un 9,5%).
vairāk nekā puse no bezdarbnieku kopējā skaita (58%) ir sievietes. Ilgāk nekā gadu darbu nevarēja atrast 33,4 tūkst. cilvēku
Bezdarbnieka statusu oktobrī zaudējuši 12,1 tūkst. cilvēku, no tiem 33,5% atraduši darbu paši vai ar Nodarbinātības valsts dienesta palīdzību, bet 61,2% to zaudējuši, jo nepildīja likumdošanā paredzētos bezdarbnieka pienākumus. Visaugstākais bezdarba līmenis 1999.gada 1.novembrī bija šādos valsts rajonos: Rēzeknes rajonā – 28,3%, Balvu – 23,3%, Krāslavas – 22,9%, Preiļu – 22,2%, Daugavpils – 20,0%, Ludzas – 18,9%, Liepājas 14,6%, Jēkabpils – 14,4%.

 

 

 

 

Reģistrētā bezdarba līmenis pilsētās un rajonos 1999.gadā



(procentos)
1. novembrī
1. decembrī
Pavisam valstī
9.3
9.1
Pilsētās:
Rīga
5.1
4.9
Daugavpils
10.6
10.6
Jelgava
9.5
9.4
Jūrmala
9.6
9.6
Liepāja
14.8
14.5
Rēzekne
13.3
13.1
Ventspils
8.2
8.1
Rajonos:
Aizkraukles
11.8
11.7
Alūksnes
10.9
10.6
Balvu
23.3
22.9
Bauskas
8.9
8.8
Cēsu
8.0
7.6
Daugavpils
20.0
19.6
Dobeles
11.4
11.3
Gulbenes
9.7
9.9
Jelgava
12.1
12.2
Jēkabpils
14.4
14.3
Krāslavas
22.9
22.2
Kuldīgas
8.2
8.1
Liepājas
14.6
14.4
Limbažu
10.9
10.4
Ludzas
18.9
19.4
Madonas
12.9
12.8
Ogres
6.2
6.1
Preiļu
22.2
22.3
Rēzeknes
28.3
27.0
Rīgas
7.7
7.6
Saldus
6.0
6.0
Talsu
11.1
10.4
Tukuma
7.4
7.4
Valkas
9.0
9.0
Valmieras
9.4
9.1
Ventspils
10.7
10.7

Bezdarba formas. Pastāv 4 bezdarba formas:
-         frikcionālais;
-         strukturālais;
-         cikliskais;
-         sezonālais.
Frikcionālais bezdarbs nozīmē to, ka pastāv īslaicīgi nenodarbinātie iedzīvotāji plus vēl iedzīvotāji, kuri tikko ienāk darba tirgū un meklē savu pirmo darba vietu.Pie šīs grupas pieder arī cilvēki, kuri maina savu ekanomisko aktivitāti – jaunieši pabeidz mācību iestādi, meklē darbu; cilvēks, sasniedzis attiecīgo vecumu, aiziet pensijā; citi ir spiesti pārtraukt darbu īslaicīgi. Uzņēmumos darba vietas ir mainīgas: dažādu apstākļu ietekmē darba vietas samazinās vai rodas jaunas.
Strukturālais bezdarbs rodas vienmēr, kas notiek kaut kādas būtiskas pārmaiņas - pārkārtošana sakarā ar jaunākajiem tehnikas izgudrojumiem, t.i. līdz šim strādājošā kvalifikācija un spējas vairs neatbilst jaunākās tehnikas apkalpošanas prasībām. Risinājums šai problēmai ir vai nu atlaist jau iepriekš strādājošos un pieņemt to vietā citus, zinošākus strādniekus, vai arī apmācīt vecos strādniekus, kas prasa noteiktu laika periodu.
Šis bezdarbs veidojas arī tad, ja ir sagatavoti noteiktas profesijas strādnieki, bet šajā reģionā, kurā tie dzīvo nav vajadzīgs šāds darba spēks. Šajā situācijā ir 2 atrisinājumi: vai nu pārvietoties uz citu dzīves vietu, kur ir nepieciešami šādi speciālisti, vai pārkvalificēties uz tādu specialitāti, kuru ir nepieciešami reģionā, kurā šis cilvēks dzīvo.
Cikliskais bezdarbs ir tad, ja samazinās patēriņš, sākās ekanomikas lejupslīde un iestājas depresija, līdz ar to cilvēki zaudē darbu. Ja ieilgst ekonomikas lejupslīde, šis bezdarba veids var būt ļoti nepatīkams.
Sezonālais bezdarbs ir saistīts ar sezonu (laika apstākļu un gadalaiku) maiņu. Visvairāk šis bezdarba veids skar cilvēkus, kuri ir nodarbināti celtniecībā, tūrismā, lauksaimnieciskajā ražošanā un atpūtas organizēšanā.
Ir vēl vien veids, kā grupēt bezdarbu:
-         brīvprātīgais – strādnieks nevēstrādāt par viņam piedāvāto darba algu, tāpēc pamet esošo darbu, bet viņi labprāt strādātu, tikai par lielāku atalgojumu.
-         piespiedu – pastāv fiksēta darba alga, un tāpēc darbaspēks cena ir neelastīga.
Ir arī oficiālais un slēptais bezdarbs.
Kopš 1992.gada ir uzsākta bezdarbnieku reģistrēšana, un kopš tā laika bezdarbnieku skaits valstī ir arvien audzis. Oficiālais bezdarbs ir tie rādītāji, kuri ir oficiāli zināmi Nodarbinātības valsts dienestam, tie ir tie bezdarbnieki, kuri sevi ir reģistrējuši kā bezdarbnieku. Bet pastāv arī tā sauktais “slēptais bezdarbs”, kas izpaužas kā uznēmumu piespiedu dīgstāves, darbinieku piespiedu bezalgas atvaļinājumi, strādājošo saīsināta darba nedēļa. Tas radies dažādu ekanomisku un finansiālu iemeslu dēļ – sakarā ar izejvielu un materiālo resursu trūkumu, produkcijas realizācijas grūtībām utt.
          Pilnīga nodarbinātība – ir tāds stāvoklis ekonomikā, kad pieprasītais darbaspēka daudzums ir vienādas ar piedāvāto darba spēka daudzumu. Taču reālajā dzīvē šāda pilnīga nodarbinātība nemaz nepastāv. Parasti par nodarbinātiem arī uzskata tādus bezdarbniekus, uz kuriem attiecas frikcionālais un strukturālais bezdarbs. Šie abi bezdarba veidi ir apzīmējami kā dabiskais bezdarbs, jo tas pastāv vienmēr. Šādā gadījumā brīvo darba vietu skaitam jābūt vienādam ar bezdarbnieku skaitu, kuri skaitās pie frikcionālā un strukturālā bezdarba.
Oukena likums. Bezdarbs ir negatīva parādība sabiedrībai, jo tas sev līdzi nes dažādas nelabvēlīgas sekas:
-         tiek saražots mazāks iekšzemes kopprodukta apjoms, savukārt tā sekas ir iedzīvotāju personiksko ienākumu un uzkrājumu zaudējums;
-         krītas cilvēciskā kapitāla kvalifikācija un darba iemaņas;
-         pieaug noziedzība;
-         cilvēks zaudē savu pašcieņu;
u.c
Šie ir ekonomiskie zaudējumi, kurus rada bezdarbs, tā ir papildus produkcija, ko varētu saražot katrs bezdarbnieks, ja tiktu nodarbināts. To aprēķina, izmantojot Oukena likumu: ja faktiskais bezdarba līmenis ir lielāks nekā dabiskais bezdarba līmenis par 1,0%, tad nesaražotais nominālais iekšzemes kopprodukts līdzinās 2,5%.
Tātad nesaražoto jeb zaudēto iekšzemes kopprodukta daļu bezdarba ietekmē, ja no faktiskā bezdarba procenta atskaita dabiskā bezdarba procentu un iegūto starpību sareizina ar 2,5, savukārt iegūto lielumu pareizina ar nominālo iekšzemes kopproduktu. Šajos aprēķinos vēl izmanto tādu lielumu, kā potenciālais iekšzemes kopprodukts. Tas vajadzīgs, lai noteiktu produkcijas daudzumu, kuru varētui saražot, ja nebūtu bezdarba.
          Darbaspēka tirgus. darbaspēks ir viens no ražošanas faktoriem, bieži vien vissvarīgākais. Kopējais darbaspēka tirgus ekanomikā aptver visus strādājošos. Pastāv vairāki iemesli, kāpēc bezdarbs tiek uzskatīts par sociālu un ekanomisku problēmu: resursu zudums, nenodarbināto cilvēku ekanomiskās grūtības, personības degradācija u.c. Augsts un arvien pieaugošs bezdarbs ir valsts ekanomiskās lejupslīdes pazīme.
70. un 80.gados darbaspēka lielums bija reletīvi mainīgs, viens no galvenajiem sociālās un ekanomiskās politikas mērķiem bija katru sabiedrības locekli nodrošināt ar darbu neatkarīgi no tā, vai pastāvēja nepieciešamība pēc papildus darbaspēka. Tirgus ekanomikas sabiedrībā peļņas ieguve ir dominējošā, tāpēc pilnīgi visu darbaspējīgo nodarbinātība nav reāla. Jautājums ir vienīgi par to, kādu bezdarba līmeni uzskatīt par optimālu sabiedrības ekanomiskai attīstībai un sociāli pieņemamu Latvijā, un kādu – par ekanomisko attīstību bremzējošu un sociāli bīstamu.
Latvijas darbaspēka tirgus pamatproblēmas:
1.            Liela kvantitatīva neatbilstība starp piedāvājumu un pieprasījumu. Te arī parādās tā problēma, ka NVD reģistrēto bezdarbnieku skaits stipri atšķiras no vakanto darba vietu skaita. Rīgā šī attiecība ir apmēram 10:1(bezdarbnieki:vakantās darba vietas), bet lauku rajonos šī situācija ir vēl traģiskāka, Daugavpils raj. – 2450:1, Balvu raj. – 2828:1. Šajos lauku rajonos nav manāma nekāda turpmāka attīstība, saimnieciska rosība, darbaspēka pieprasījums. Tāpēc ir svarīgi katra darbaspēka tirgus tipa analīzē lietot atbilstošu informāciju.
2.            Piedavājuma un pieprasījuma kvalitatīva neatbilstība. Darba tirgū piedāvātais darbaspēks ir samērā zemas kavlitātes, bet pieprasījums pēc darbaspēka ir tikai ar augstu kvalitāti. Tagad jebkurā vietā prasa galvenokārt gados jaunus, izglītotus cilvēkus ar svešvalodas zināšanām un prsmi strādāt ar datoru, spējīgiem strādāt neierobežotu darba laiku un darba nedēļu, ar praktisku darba pieredzi attiecīgajā nozarē. Jaunajiem parasti trūkst darba pieredzes, bet vecajiem, kuriem tā pieredze būtu, trūkst svešvalodas un datorzināšanas.
3.            Piedāvājuma un pieprasījuma teritoriāla neatbilstība. Latvijas dažādās vietās ir dažāds pieprasījums pēc noteiktām profesijām. Kur vajadzīgi būs agronomi, tur mazāk vajadzīgi būs menedžeki, konsultanti  vai citas profesijas pārstāvji. Var būt tā, ka Saldus rajonā būs vajadzīgi traktoristi, kuri tur nav, bet savukārt Rēzeknes rajonā šie traktoristi ir bez darba. Bet, lai darbaspēks brībi pārvietotos no vienas uz ortu, ir vajadzīgi šādi kritēriji: brīvi dzīvokļi, kur apmesties cilvēkiem, darba vietas citiem ģimenes locekļiem, pietiekami plaša informācijas plūsma valsts mērogā, un daudzi citi, kuri pašreiz Latvijā nav. Cilvēka psiholoģija ir vairāk nobriedusi sēdēt un gaidīt, kad parādīsies brīvas darba vietas viņam, nevis pārvietoties no viena Latvijas nostūra uz citu.

 

 

 

 

 

Tautsaimniecībā nodarbināto skaits un struktūra


Tautsaimniecības darbības veidi
1996
1997
1998

cilv.sk. tūkst.
%
cilv.sk. tūkst.
%
cilv.sk. tūkst.
%
Lauksaimniecība, medniecība, mežsaimniecība
150,9
15,7
211,9
21,9
183,2
18,2
Zvejniecība
3,9
0,4
6,0
0,6
4,5
0,5
Rūpniecība
199,8
20,8
183,5
18,2
192,4
19,2
Būvniecība
48,4
5,0
52,1
5,2
55,9
5,6
Vairum un mazumtirdzniecība, atomobiļu un motociklu, mājsaimniecības piederumu remonts
119,0
12,4
131,6
13,1
146,4
14,6
Transports un sakari
86,0
9,0
82,9
8,2
79,8
7,9
Valsts pārvalde un obligātā sociālā apdrošināšana
59,1
6,2
60,1
6,0
67,4
6,7
Izglītība
96,3
10,0
97,0
9,6
86,9
8,7
Veselības aizsardzība un sociālā aprūpe
62,2
6,5
57,8
5,8
53,1
5,3
Pārējie
134,9
14,0
123,9
12,3
134,7
13,3
Kopā
960,5
100
1006,8
100
1004,3
100









Labklājības ministrijas izstrādātajā nacionālajā programmā “Latvijas iedzīvotāji” galvenais ir aktīvo pasākumu efektīva realizācija. Svarīgāko uzdevumu vidū ir paredzēts:
-         uzlabot bezdarbnieku pārkvalifikācijas sistēmu, veicot mērķtiecīgāku apmācības programmu izstrādi, uzlabojot apmācības kvalitāti, nosakot bezdarbnieku intereses un piemērtotību. Lai kvalificēti veiktu šos uzdevumus, Nodarbinātības valsts dienestam ir jārada jauna vienota profesionālās izglītības sistēma;
-         sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Ekonomikas un, iespējams, citām ministrijām, kā arī ar NVD, vietējām pašvaldībām izstrādāt teritoriālās nodarbinātības programmas;
-         realizēt alternatīvus pasākumus, tai skaitā attīstīt darba meklētāju klubus, ilgstošo bezdarbnieku, jauniešu (bez darba pieredzes) aktivizēšanai;
-         pilnveidot apmaksāto pagaidu sabiedrisko darbu sistēmu;
-         izveidot modernu Nodarbinātības valsts dienestu, kas spētu ātri un elastīgi reaģēt uz darbaspēka pieprasījumuun efektīvi darbotos bezdarba samazināšanā.
Labklājības ministrija ir izstrādājusi vairākus jaunus projektus nodarbinātības problēmu risināšanai Latgales reģionā. 1998.gadā uzsāktas individuālās uzņēmējdarbības uzsākšanas stimulēšanas programmas, sākts ieviest jaunas bezdarbnieku apmācības formas jauniešiem – bezdarbniekiem, tai skaitā iesaistīt profesionālo izglītību ieguvušos jauniešus mācību praksē pie darba devējiem, jauniešus bez profesionālās izglītības – apmācībā ie Latvijas Amatniecības kamerā reģistrētajiem amatniekiem. Kopā ar Eiropas savienības speciālistiem nodarbinātības jomā un ES Phare finansiālo atbalstu Labklājības ministrijā izstrādāti jauni aktīvās nodarbinātības politikas pasākiumi.
























Izmantotā literatūra

1.     LR Ekanomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību. 1995.gads
2.     LR Ekanomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību. 1998.gada decembris
3.     V.Bikse. Tirgus ekanomikas pamati III daļa, 1997.gads


 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru