Ventspils augstskolas
Pārvaldības nodaļas
II P3.1 studenta
Ģirta Poļikova
referāts
makroekonomokā
BEZDARBS
Saskaņā
ar starptautiskās darba organizācijas standartiem valsts iedzīvotāji tiek
iedalīti ekonomiski aktīvajos un
ekonomiski neaktīvajos. Ekonomiski aktīvie iedzīvotāji ir abu dzimumu personas,
kas pārskata periodā piedāvā savu darbu materiālo vērtību ražošanai vai
pakalpojumu sniegšanai. Tie ietver kā civilos ekonomiski aktīvos iedzīvotājus,
tā arī personas, kas dien armijā. Ekonomiski aktīvie iedzīvotāji sastāv no
nodarbinātajiem un nestrādājošajiem iedzīvotājiem. Ekonomiski neaktīvie
iedzīvotāji ir abu dzimumu personas neatkarīgi no vecuma, ieskaitot personas,
kas jaunākas par darbspējas vecumu, kuras nevar pieskaitīt ne pie
nodarbinātajiem iedzīvotājiem, ne arī pie darba meklētājiem (mājsaimnieces,
nestrādājošie invalīdi, mācību un citu iestāžu audzēkņi un studenti darbspējas
vecumā, kas nestrādā un nemeklē darbu, nestrādājošie pensionāri u.c.).
Tautsaimniecībā nodarbināto
iedzīvotāju skaitā ietilpst sabiedriskajā sektorā (valsts iestādēs un
uzņēmumos, sabiedriskajās un reliģiskajās organizācijās un to uzņemumos,
uzņēmējsabiedrībās ar valsts kapitāla daļu 50% un vairāk) un privātajā sektorā
(uzņēmējsabiedrībās ar valsts kapitāla daļu līdz 50%, visu veidu
uzņēmējsabiedrībās bez valsts kapitāla daļas, indviduālajos uzņēmumos, arī zemnieku saimniecībās, piemājas un
personiskajās palīgsaimniecībās, indviduālajā darbā) nodarbinātie. To skaitā
neietilpst mācību iestāžu audzēkņi darbspējas vecumā, kas mācās, bet nestrādā
algotu darbu. Tautsaimniecībā nodarbināto iedzīvotāju vidējais skaits tiek
aprēķināts, pamatojoties uz darbaspēka izlases apsekojuma rezultātiem, uzņēmumu
pārskatu datiem, kā arī atsevišķu nozaru statistikas informāciju.
Nodarbinātības
valsts dienestā reģistrēto nestrādājošo skaitā ietilpst darbspējas vecuma
personas, kas pārskata periodā bija bez darba, aktīvi meklēja darbu un bija
gatavas nekavējoties sākt strādāt. Saskaņā ar Latvijas Republikas likumu “Par
nodarbinātību” par bezdearbnieku atzīstams darba spējīgs nestrādājošs Latvijas
Republikas pilsonis vai ārvalstnieks (bezvalstnieks), kurš saņēmis pastāvīgas
uzturēšanās atļauju vai kuram pasē ir iedzīvotāju reģistra atzīme ar personas
kodu, ir darbspējas vecumā, kuram nav citu ienākumu vismaz minimālās darba
algas apmērā, kurš neveic uzņēmējdarbību, meklē darbu un ir reģistrēts
Nodarbinātības valsts dienestā pēc pieraksta vietas un vismaz reizi mēnesī
griežas šajā dienestā. Starpību starp nestrādājošo un bezdarbnieku skaitu veido
reģistrētie nestrādājošie, kuri nav ieguvuši bezdarbnieka statusu vai kuri
gaida lēmumu par bezdarbnieka statusa piešķiršanu.
Ilgstošais
bezdarbnieks ir bezdarbnieks, kas darbu nevar atrast ilgāk nekā 12 mēnešus.
Bezdarba
līmenis – nodarbinātības valsts dienestā reģistrēto un bezdarbnieka statusu
ieguvušo īpatsvars ekonomiski aktīvo iedzīvotāju kopskaitā, procentos.
Nestrādājošie
darba meklētāji ir visas tās personas, kas vai nu bija vai nebija reģistrētas
nodarbinātības valsts dienestā, nekur nestrādāja un nebija pagaidu prombūtnē no
darba, aktīvi meklēja darbu un tā atrašanas gadijumā bija gatavas strādāt.
Kad
nacionālais ienākums mainās, mainās arī nodarbinātības uun bezdarba līmenis.
Kopš otrā pasaules kara beigām bezdarba līmenis paaugstinās.
Bezdarbu
dažreiz mēra kā personu skaitu, bet dažreiz to mēra procentos no visiem
darbspējīgajiem. Katra persona, kas grib un ir spējīga strādāt, bet nav spējīga
atrast darbu, tiek uzskatīta par bezdarbnieku. Bet ne vienmēr cilvēki, kas
nestrādā ir arī bezdarbnieki. Piemēram, brīvprātīgu bezdarbnieku kā
bezdarbnieku nevar ekonomiski raksturot. Viņš vispār vai ierobežotā laika posmā
nav darba spēju piedāvātājs darbaspāka tirgū. Šī iemesla dēļ “brīvprātīgie”
izslēdzami no to cilvēku loka, kuri varētu kļūt par potenciālajiem
bezdarbniekiem, kas ieskaitāmi aktīvajā darba armijā. Nav tādas tirgus
ekonomikas valsts, kur būtu vienīgi uzņēmēji. Visur ir darba devēji un darba
ņēmēji, uzņēmēji un algotie darbinieki. Pēdējo ir krietni vairāk.
Kas tad
nestrādā un darba spēku nepiedāvā?
1.
Sievietes mātes, kas nolēmušas
vismaz līdz noteiktam vecumam bērnus audzināt ģimenē.
2.
Sievas, namamātes, kuru vīri
spēj ģimeni pilnīgi nodrošināt.
3.
Rantjē, cilvēki, kas nekur
nestrādā, neveic arī pārvaldes funkcijas, bet it labi pārtiek no noguldījumu un
parādzīmju procentiem, vērtspapīru dividendēm.
4.
Zelta jaunatne, kas parazitē uz
savu vecāku ienākumu rēķina.
5.
Profesionālas mīļākās vai
mīļākie.
6.
Ilgstoši bezdarbnieki, kas
zaudējuši ne tikai savu kvalifikāciju, bet arī cerību un velmi no jauna kļūt
par darba ņēmējiem.
7.
Hroniski alkoholiķi, narkomāni,
ubagi, visi tie, ko dēvē par “skrandu proletāriešiem”, kas principā nevēlas
strādāt un piedāvāt savu darbaspēku darbaspēju tirgū. Sestā un septītā grupa
dažkārt saplūst.
Bezdarba tipi.
Bezdarbu
var klasificēt dažādos veidos. To var sagrupēt pēc cilvēka personīgajām
īpašībām, piemēram, pēc vecuma, dzimuma, iegūtās izglītības vai etniskās
grupas. Bezdarbu var arī aprēķināt ņemot vērā ģeogrāfisko izvietojumu,
nodarbošanās, pēc bezdarba ilguma vai arī pēc iemesliem, kāpēc ir bezdarbnieks.
Vienmēr nav iespējams pateikt, kāpēc tieši kāda persona ir bez darba, bet ir
iespējams uzzināt galveno iemeslu bezdarbībai un sagrupēt šos cilvēkus pēc
bezdarba iemesliem.
Cikliskais
bezdarbs
Cikliskais
bezdarbs ir tad kad reālais GDP ir zem potenciā GDP. Ciklisko bezdarbu var
mērīt kā starpību starb nodarbinātajām personām un personu skaitu, kurām
vajadzētu būt nodarbinātam pie potenciālās izlaides. Kad nav cikliskais
bezdarbs, neaizpildīto darba vietu daudzums ir vienāds ar bezdarbnieku skaitu.
Šajā situāciju, viss esošais bezdarbs ir strukturāls vai arī frikcionāls un
bezdarba līmenis ir tāds, kad reālais GDP ir vienāds ar potenciālo GDP.
Cilvēki,
kas ir cikliski bezdarbnieki, grib strādāt pie esošajām algām, bet nav spējīgi
atrast darbu.
Frikcionālais
bezdarbs.
Nozīmīgs
avots frikcionālajam bezdarbam ir jaunie cilvēki, kuri piebiedrojās darba
spēkam un meklē darbu. Vēl viens avots ir cilvēki, kuri atstāj darbu. Daži
darbu atstāj, jo viņi ir neapmierināti ar darba apstākļiem, bet daži tiek
atlaisti. Lai kāds būtu tam iemesls, viņiem ir jāmeklē jauns darbs, kas paņem
arī laiku. Personas, kas ir bezdarbnieki meklējot darbu ir frikcionāli
bezdarbnieki. Normāls darba apgrozījums izraisa frikcionālo bezdarbu pat tad,
kad ekonomika atrodas potenciālās izlaides punktā.
Strukturālais
bezdarbs.
Strukturālā
koriģēšana ekonomikā var izraisīt bezdarbu, kad preču pieprasījuma modelis
mainās, tad arī mainās darba pieprasījuma modelis. Šādu bezdarbu varētu definēt
kā nesaskaņotību starp darba spēka struktūru un darba pieprasījumu.
Piespiedu bezdarba veidi.
Pievēršoties
piespiedu bezdarba veidiem, jāņem vērā, ka runa ir par tādu bezdarbu, kad darba
devējs, vadoties pēc saviem apsvērumiem, galvenokārt ekonomiskiem, atbrīvo
darba ņēmēju no turpmāko pienākumu izpildes.
1.
Šim raksturojumam atbilst
tehnoloģiskais bezdarbs. Jaunas tehnikas, tehnoloģijas un organizācijas
ieviešana padara noteiktu strādnieku skaitu lieku. Vecā kvalifikācija var
neatbilst jaunām prasībām, bet darbinieku pārkvalifikācija vienmēr nav
iespējama.
2.
Struktūras bezdarbs.
Nobriedušas izmaiņas ražošanas un pakalpojumu struktūrā var būt avots
līdzšinējā darba masveidu zaudēšanai. Izmaiņas Anglijas un citu valstu kurināmā
bilancē noveda pie daudzu šahtu slēgšanas. Bezdarbnieku skaitu papildināja ne
tikai ogļrači, bet arī visas ogļu nozares ražošanas un sociālās infrastruktūras
darbinieki.
Visai
dziļu struktūras krīzi pārdzīvo Latvija. Nozares, uzņēmumi, kas iepriekšējā
gada desmitā apkalpoja PSRS tautsaimniecības kompleksu, zaudēja savu ekonomisko
nozīmi, pircējus un pasūtītājus. Lielākā daļa uzņēmumu nebija konkurētspējīgi
ne vietējā, ne Austrumu, ne Rietumu tirgū. Uzņēmumi apstājās, darbinieki palika
bez darba.
3.
Cikliskais bezdarbs, kas
izpaužās darba ņēmēja masveida atlaišanā.
4.
Bezdarbs, kas saistās ar ārējās
konkurences rezultātu gan eksporta, gan importa jomā
5.
Frikcijas bezdarbs var ieilgt,
darba ņēmējs neatkarīgi no aktīviem meklējumiem jaunu darba vietu var neatrast.
Sākotnēji brīvprātīgais frikcijas bezdarbs var pārvērsties piespiedu bezdarbā.
6.
Daļējais bezdarbs, kad darba
ņēmējs strādā nepilnu darba dienu vai nedēļu. Šī bezdarba forma var būt gan
brīvprātīga, gan piespiedu
7.
Slēptais bezdarbs. Šī forma
šodien izplatīta Latvijā, kad faktiski nestrādājošie uzņēmumi atlaiž
strādniekus ilgstošā atvaļinājumā vai arī juridiski no darba neatbrīvo, bet
nemaksā ne algu darba ņēmējam, ne sociālo nodokli budžetam
8.
Pavisam īpatnēja forma ir
agrārais bezdarbs. Runa ir par ģimenēm, kuru īpašumā ir neliels zemes gabals un
kuri to apsaimnieko. Bet visiem ģimenes locekļiem būtībā naudas nav.
ASV
nodarbinātības līmenis ir paugstinājies ļoti strauji. Piemēram 1958. gadā 68
miljonu amerikāņu bija nodarbināti. Bet 1998. gadā nodarbināto bija mazliet zem
130 miljoniem. Iemesli tam ir augošais iedzīvotāju skaits valstī, arī sievietes
sāk vairāk strādāt, tas ir piedāvājuma pusē. Pieprasījuma pusē, rodās arī daudz
jaunas darba vietas. Protams, sektoros, kas nedod nekādu labumu, darba vietas
pazūd, bet toties rodās arī daudzas jaunas darba vietas. Pat stabilās nozarēs
daudzas firmas pazūd un arī daudzi jauni uzņēmumi tiek dibināti. Neto
palielinājums nodarbinātībā ir starpība starp visām zaudētajām darba vietām un
darbavietām, kas ir nākušas klāt.
Izmaiņas
bezdarbā
Astoņdesmito
gadu sākumā bezdarba līmenis bija ļoti augsts. Šis līmenis bija nemainīgi
augsts daudzās attīstītās valstīs un sāka kristies tikai dekādes otrā pusē, bet
arī ļoti lēni.
Ir divi
bezdarba izmaksu veidi. Pirmais ir zaudējumi izlaidē, tas ir ja bezdarbnieks
grib un ir spējīgs strādāt, bet nevar atrast darbu, tātad viņš ir resurss, kas
netiek izmantots un izlaide, kas nav saražota ir zaudēta. Un otrais ir
zaudējumi, ko bezdarbnieki nodara valstij, tas ir bezdarbnieki saņem pabalstus
par neko nedarīšanu un tas nes zaudējumus valstij.
Darba tirgus plūsmas.
Mēs
zinam, ka daudzas darba vietas tiek likvidētas katru gadu, bet to vietā rodās
arī daudzas jaunas darba vietas un rodās jaunas firmas, kuras arī piedāvā
jaunas darba vietas. Parasti darba tirgū skatās uz kopējās nodarbinātības un
bezdarba ainu, retāk nekā uz darba vietu iznīcināšanu un jaunu darba vietu
radīšanu. Tas ļoti bieži var novest pie nepareiziem secinājumiem.
Piemēram,
1996. gada decembrī bezdarba līmenis ASV bija 5.3 procenti, bet 1997. gada
decembrī bija 4.7 procenti. Ši izmaiņa parāda, ka nodarbinātības līmenis
palielinājās par 2.9 miljoniem, bet tajā pat laikā darba spēks palielinājās par
2.1 milijonu cilvēku. Tātad īstenība bezdarba līmenis īstenībā pazeminājās par
800,000. Tas parāda, ka būtu kļūdaini uzskatīt, ka bezdarba līmenis pazeminājās
par sešām desmitdaļām no procenta. 1997. gadā katru mēnesi vidēji 4 miljoni
bezdarbnieki atrada darbu. Tajā pašā laikā tikai mazliet vairēk nekā 3.9
miljoni kļuva par bezdarbniekiem. Un gada laikā ši starpība panāca, ka bezdarbs
samazinājās par 800.000.
Minimālā darba alga un
bezdarbs.
Arodbiedrības parasti aktīvi cīnās par
minimālās darba algas noteikšanu un tās palielināšanu, bet monetārisma teorijas
censoņi vēršas pret minimālās algas deklarēšanu. Iebildumi ir divi: pirmkārt,
darba algas līmenis pēc darba devēja un darba ņēmēja brīvas vienošanās. Tās
pamats – darbaspēkā piedāvājuma un pieprasījuma samērs, tātad tirgus mehānisms
bez adminstratīvām stutēm; otrkārt, minimālā darba alga palielima bezdarbu.
Pierādījums šādai tēzei balstās uz atziņu, ka augstāka darba alga samazina
pieprasījumu pēc darbarokām, tātad veicina bezdarba pieaugumu, augstāku
bezdarba normu. Izvirzās jautājums, kāpēc daudzās attīstītās tirgus ekonomikas
valstīs arodbiedrības bezdarba mazināšanas nolūkā neizvirza prasību atcelt
adminstratīvi noteikto minimālo darba algu?
Šinī problēmā arodbiedrības saduras ar
dilemmu: augstāka darba alga vai lielāks bezdarbs. Jautājums skatāms kompleksi.
Minimālā darba alga ir visas algu sistēmas līmeņa pamatu pamats. No šī minimālā
lieluma atkarīgs daudzu darba ņēmēju izpeļņas lielums.
Bezedarba sekas
Bezdarbs visupirms nozīmē, ka netiek
pilnībā izmantots, daļēji paliek dīkā “cilvēciskais kapitāls”, viens no
aktīviem ražošanas resursiem. Tādējādi reālais kopprodukts ir mazāks par
potenciālo, kas samazina iedzīvotāju patēriņa un uzņēmējiem investīcijas
iespējas. Pastāvot ilgstošam bezdarbam, tiek zaudētas darba iemaņas un
kvalifikācija. Rodas neatgriezeniski tautsaimnieciski zaudējumi lielos apmēros.
Vislielākais cietējs ir pats
bezdarbnieks, viņa ģimene. Diendienā no rīta celties ar apziņu, ka tev nav
jāiet darbā, ka tavas darba iemaņas, zināšanas, kvalifikācija nav sabiedrībai
vajadzīgas, tas morāli nospiež cilvēku, negatīvi iespaido bezdarbnieka psihi,
gaisotni ģimenē. Nemitīgi moka jautājums, “ko diena nākamā mums sola”, neziņa,
kad bezdarbs beigsies. Rodas problēmas ar bērnu maksas izglītošanu. Tā ir
realitāte, ka tirgus ekonomikas apstākļos cilvēki visvairāk baidās no bezdarba
morālu apstākļu dēļ.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka līdz 1999.gada
1.oktobrim valstī reģistrēti 116,7 tūkst. aktīvi darba meklētāji (1999.g.
1.septembrī – 120,0 tūkst.). Par bezdarbniekiem atzīti 114,3 tūkst. cilvēku,
jeb 9,5% no ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem (1999.g. 1.septembrī -
attiecīgi 117,6 tūkst. un 9,8%). 1998.gada 1.oktobrī valstī reģistrēti 97,1
tūkst. aktīvi darba meklētāji, bet par bezdarbniekiem atzīti 92,9 tūkst.
Joprojām vairāk nekā puse no bezdarbnieku kopējā skaita (58%) ir sievietes. Ilgāk nekā gadu darbu nevarēja atrast 31,4 tūkst. cilvēku (1998.gada 1.oktobrī – 29,1 tūkst.). Salīdzinot ar 1999.gada 1.janvāri ilgstošo bezdarbnieku skaits ir pieaudzis par 2,1 tūkst. cilvēku.
1999.gada janvārī bezdarbnieka statuss tika piešķirts 10,7 tūkst. cilvēku, februārī – 10,5 tūkst., martā – 11,7 tūkst., aprīlī – 10,0 tūkst., maijā – 9,0 tūkst., jūnijā – 9,1 tūkst., jūlijā – 9,4 tūkst., augustā – 8,8 tūkst., septembrī –9,2tūkst.
Bezdarbnieka statusu septembrī zaudējuši 12,7 tūkst. cilvēku, no tiem 38,1% atraduši darbu paši vai ar Nodarbinātības valsts dienesta palīdzību, bet 55,4% to zaudējuši, jo nepildīja likumdošanā paredzētos bezdarbnieka pienākumus.
Visaugstākais bezdarba līmenis 1999.gada 1.oktobrī bija šādos valsts rajonos: Rēzeknes rajonā – 29,0%, Balvu – 23,6%, Krāslavas – 23,4%, Preiļu – 22,7%, Daugavpils – 20,8%, Ludzas – 19,8%, Liepājas 14,8%, Jēkabpils – 14,5%. Tāpat kā iepriekš arī 1999.gada 1.oktobrī vairāk nekā puse bezdarbnieku (53%) bija vecumā no 30 līdz 50 gadiem, bet gandrīz katrs septītais bezdarbnieks (15%) bija jaunietis līdz 25 gadiem. Tikai 8% bezdarbnieku nav iepriekšējās darba pieredzes. Bezdarbnieku sadalījums pa profesijām liecina, ka visvairāk reģistrēto bezdarbnieku ir vienkāršo profesiju pārstāvji, kuru pamatuzdevums ir veikt nekvalificētus darbus karjeros, būvniecībā, lauksaimniecībā, medniecībā, zvejniecībā, rūpniecībā un citur - 29,2 tūkst. cilvēku jeb 26% no kopskaita. Savukārt vismazāk bezdarbs skāris augstākas kvalifikācijas profesiju grupu – likumdevējus, valsts amatpersonas un vadītājus – to skaits ir tikai 3,2 tūkst. cilvēku, kas veido 3% no bezdarbnieku kopskaita. Būtiski nav mainījies bezdarbnieku sadalījums pēc izglītības līmeņa – tikai 7% bezdarbnieku ir augstākā izglītība. Visvairāk bezdarbnieku - 31% ir ar vidējo vispārējo izglītību, bet ar pamata vai nepabeigtu pamatizglītību - 23%. Tas liecina, ka augstāko izglītību ieguvušie spēj labāk orientēties situācijā un var vieglāk atrast darbu. 1999.gada 3.ceturksnī ar Nodarbinātības valsts dienesta norīkojumu uz profesionālo apmācību vai pārkvalificēšanos bija nosūtīti 0,4 tūkst. cilvēku, bet algotos pagaidu sabiedriskajos darbos iesaistīti 3,4 tūkst. cilvēku.
Valsts sociālās apdrošināšanas fonda informācija liecina, ka 1999.gada septembrī tiesības saņemt bezdarbnieka pabalstu bija 48,1 tūkst. cilvēku jeb 41% no bezdarbnieku kopskaita. 1999.gada septembrī bezdarbniekiem piešķirti izmaksai pabalsti kopumā par 2,30 milj. latu jeb vidēji vienam bezdarbniekam - Ls 47,81.
Joprojām vairāk nekā puse no bezdarbnieku kopējā skaita (58%) ir sievietes. Ilgāk nekā gadu darbu nevarēja atrast 31,4 tūkst. cilvēku (1998.gada 1.oktobrī – 29,1 tūkst.). Salīdzinot ar 1999.gada 1.janvāri ilgstošo bezdarbnieku skaits ir pieaudzis par 2,1 tūkst. cilvēku.
1999.gada janvārī bezdarbnieka statuss tika piešķirts 10,7 tūkst. cilvēku, februārī – 10,5 tūkst., martā – 11,7 tūkst., aprīlī – 10,0 tūkst., maijā – 9,0 tūkst., jūnijā – 9,1 tūkst., jūlijā – 9,4 tūkst., augustā – 8,8 tūkst., septembrī –9,2tūkst.
Bezdarbnieka statusu septembrī zaudējuši 12,7 tūkst. cilvēku, no tiem 38,1% atraduši darbu paši vai ar Nodarbinātības valsts dienesta palīdzību, bet 55,4% to zaudējuši, jo nepildīja likumdošanā paredzētos bezdarbnieka pienākumus.
Visaugstākais bezdarba līmenis 1999.gada 1.oktobrī bija šādos valsts rajonos: Rēzeknes rajonā – 29,0%, Balvu – 23,6%, Krāslavas – 23,4%, Preiļu – 22,7%, Daugavpils – 20,8%, Ludzas – 19,8%, Liepājas 14,8%, Jēkabpils – 14,5%. Tāpat kā iepriekš arī 1999.gada 1.oktobrī vairāk nekā puse bezdarbnieku (53%) bija vecumā no 30 līdz 50 gadiem, bet gandrīz katrs septītais bezdarbnieks (15%) bija jaunietis līdz 25 gadiem. Tikai 8% bezdarbnieku nav iepriekšējās darba pieredzes. Bezdarbnieku sadalījums pa profesijām liecina, ka visvairāk reģistrēto bezdarbnieku ir vienkāršo profesiju pārstāvji, kuru pamatuzdevums ir veikt nekvalificētus darbus karjeros, būvniecībā, lauksaimniecībā, medniecībā, zvejniecībā, rūpniecībā un citur - 29,2 tūkst. cilvēku jeb 26% no kopskaita. Savukārt vismazāk bezdarbs skāris augstākas kvalifikācijas profesiju grupu – likumdevējus, valsts amatpersonas un vadītājus – to skaits ir tikai 3,2 tūkst. cilvēku, kas veido 3% no bezdarbnieku kopskaita. Būtiski nav mainījies bezdarbnieku sadalījums pēc izglītības līmeņa – tikai 7% bezdarbnieku ir augstākā izglītība. Visvairāk bezdarbnieku - 31% ir ar vidējo vispārējo izglītību, bet ar pamata vai nepabeigtu pamatizglītību - 23%. Tas liecina, ka augstāko izglītību ieguvušie spēj labāk orientēties situācijā un var vieglāk atrast darbu. 1999.gada 3.ceturksnī ar Nodarbinātības valsts dienesta norīkojumu uz profesionālo apmācību vai pārkvalificēšanos bija nosūtīti 0,4 tūkst. cilvēku, bet algotos pagaidu sabiedriskajos darbos iesaistīti 3,4 tūkst. cilvēku.
Valsts sociālās apdrošināšanas fonda informācija liecina, ka 1999.gada septembrī tiesības saņemt bezdarbnieka pabalstu bija 48,1 tūkst. cilvēku jeb 41% no bezdarbnieku kopskaita. 1999.gada septembrī bezdarbniekiem piešķirti izmaksai pabalsti kopumā par 2,30 milj. latu jeb vidēji vienam bezdarbniekam - Ls 47,81.
BEIGAS
Izmantotā
literatūra: Georgs Libermanis “Makroekonomikas teorija un Latvijas attīstības problēmas
II”
Centrālā
Statistikas Biroja dati
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru