Ventspils Augstskolas
Pārvaldības
nodaļas
II kursa
studenšu
Zanes Dreifeldes
Ances Rozes
Referāts
BRĪVĀ EKONOMISKĀ ZONA
Ventspils,
1999
Saturs
Zonu būtība ………………………………………………….. 1
BEZ modeļi un to iedalījums…………………………………………… 2
Saimniecisko saikņu un saistību sistēma starp zonu un valsts
teritoriju... 5
BEZ funkcionēšanas priekšnosacījumi ………………………………… 6
Brīvās ekonomiskās zonas Latvijā ……………………………………... 8
Rīgas tirdzniecības osta – Latvijas brīvostu
celmlauzis……………….. 9
Ventspils brīvosta – lielākā Baltijā……………………………………... 10
Speciālās ekonomiskās zonas likums ļauj Liepājai
atdzimt……………. 12
Zonu būtība
Brīvā
ekonomiskā zona – tā ir valsts vai tās teritorija, kurā reģistrētās firmas ir
vai nu daļēji, vai pilnībā atbrīvotas no nodokļiem. Šādā valstī vai zonā reģistrētās sabiedrības tiek sauktas par
beznodokļu sabiedrībām vai off-shore kompānijām,
bet brīvās ekonomiskās zonas par off-shore
zonām.
Ar beznodokļu
sabiedrībām saprot sabiedrības, kuras reģistrētas brīvajās ekonomiskajās zonās
- valstīs, kuru likumdošanā ir īpašas tiesiskas normas, kas regulē zonu un
beznodokļu sabiedrību statusu šajās valstīs. To darbība brīvajās ekonomiskajās
zonās ir pilnīgi likumīga, bet valstīs, kurās beznodokļu sabiedrības veic
uzņēmējdarbību, tas tiek darīts saskaņā ar attiecīgo valstu likumdošanu.
Kā beznodokļu
sabiedrības tiek reģistrētas gan auditorfirmas, gan pasaulslavenas juridiskās
firmas un starpnacionālās korporācijas, gan arī salīdzinoši nelieli uzņēmumi un
pat individuāli uzņēmēji.
Pasaulē ir
plašs beznodokļu sabiedrības lauks: māksla, lauksaimniecība, bankas un
finansiālie pakalpojumi, rūpniecība, celtniecība, elektronika un
elektrotehnika, firmu produkcija, preču imports, eksports, vairumtirdzniecība,
apdrošināšana, dabas resursu ieguve, kuģniecība, tekstilrūpniecība,
tirdzniecība u.c.
BEZ pasaulē
veidojas valstīs un rajonos, kuri tiecas dinamizēt savu attīstību, piesaistot
svešu kapitālu saimnieciskajai darbībai savā teritorijā. Kapitāla piesaistīšana
notiek, radot izdevīgus nosacījumus saimnieciskās darbības veikšanai un
kapitāla uzkrāšanai. Zonas darbības pamatā ir abpusējs izdevīgums – kā brīvajā
ekonomiskajā zonā saimniekojošajam objektam atsevišķi, tā reģionam un valstij
kopumā.
Veidojot brīvo
ekonomisko zonu, valsts izstrādā savu ekonomisko politiku – vai nu tā vēlas
attīstīt kādu reģionu, ekonomikas sektoru, vai ražošanas veidu.
Brīvo ekonomisko
zonu modeļi un to iedalījums
Pasaulē
brīvajām ekonomiskajām zonām pēc ģeogrāfiskā stāvokļa, valsts vai tās reģiona
saimnieciskās attīstības līmeņa tiek izdalīti trīs modeļi.
1.
Rūpniecības un tirdzniecības
attīstības modelis – valstīs, tajā skaitā vāji attīstītās vai to reģionos.
2.
Tirdzniecības modelis – noieta
vides veidošana transporta ceļu tuvumā (jūras, kanālu, tranzītupju,
starptautisko lidojumu centros).
3.
Starptautiskās tirdzniecības
maiņas, tranzīta atvieglošanas un aktivizēšanas modelis – modernas, uz eksportu
orientētas rūpniecības veidošana.
Zonu iedalījums.
1.
Klasiskajās BEZ visbiežāk nodokļi
vispār neeksistē un par beznodokļu sabiedrībām pieņemts uzskatīt visas tur
reģistrētās firmas.
2.
Zemes, kurās no nodokļiem atbrīvo
tikai tās firmas, kuras darbojas konkrētā nozarē.
3.
Par BEZ nosacīti var uzskatīt
valstis, kurās nodokļu atvieglojumi piešķirti tikai tā saucamajām nerezidentu
sabiedrībām – firmām, kuras dibinājuši ārzemnieki un kuras darbojas tikai aiz
attiecīgās valsts robežām.
Tips |
Privilēģijas zonā
|
Attiecas uz
|
Gaidāmais efekts
|
Brīvmuitas, beznodokļu ostas noliktavas,
pieostu joslas
|
- atbrīvotība no muitas maksājumiem, importa
un eksporta netiešajiem nodokļiem
|
- visām ievedamām un izvedamām precēm
|
-
tirdzniecības apjoma pieaugums;
-
starptautisku saimniecisku
darījumu attīstība;
-
pilsētas, reģiona saimnieciskā
attīstība
|
Brīvmuitas, beznodokļu tirdzniecības zonas
(brīvmuitas veikali)
|
- atbrīvotība no muitas maksājumiem un
netiešajiem nodokļiem
|
- precēm, kuras tiek pārdotas, lai izvestu
uz ārzemēm
|
- preču pārdošanas operāciju pieaugums
brīvmuitas zonās
|
Atklātās banku zonas
|
-
atbrīvotība no valūtas
kontroles;
-
atbrīvotība no noteiktu rezervju
lieluma uzturēšanas;
-
brīva procentu likmes
noteikšana;
-
brīva valūtas kursa noteikšana
|
|
- ārzemju kapitālieguldījumu piesaistīšana
|
Atklātās apdrošināšanas zonas
|
- atbrīvotība no valstī esošajiem
apdrošināšanas priekšrakstiem
|
- apdrošināšanas firmām, kuras darbojas
reģionā un apkalpo ārzemju klientus
|
- valstī esošo apdrošināšanas firmu
konkurētspēju celšana
|
Brīvmuitas proeksporta ražošanas zonas
|
-
atbrīvotība no muitas
maksājumiem, tiešajiem ienākuma un netiešajiem nodokļiem;
-
atvieglotas formālās procedūras
ārzemju investīcijām
|
- visām firmām zonas teritorijā, kuras ražo
produkciju eksportam
|
-
valūtas ienākumu augšana;
-
nodarbinātības pieaugums;
-
jaunas tehnoloģijas ieplūšana
|
Speciālās ekonomiskās zonas ar ražošanas
ievirzi
|
-
- atbrīvotība no muitas
maksājumiem un nodokļu atvieglojumi;
-
zemes zemais rentes līmenis;
-
labvēlīgs režīms ārzemju
investīcijām
|
- visām firmām zonas teritorijā
|
- reģiona saimnieciskā attīstība
|
BEZ nosacīti var iedalīt divās grupās: zonas ar ražošanas ievirzi un
zonas ar tirdzniecības un pakalpojumu ievirzi.
Zonas ar ražošanas ievirzi
iedalāmas atklātajās eksporta zonās un speciālajās ekonomiskajās zonās.
Atklātās
eksporta zonas ir speciālo ekonomisko zonu paveids, jo praktiski skar tikai tos
zonas uzņēmumus, kuri ražo produkciju eksportam. Atklāto ekonomisko zonu
atvieglojumi ir lielāki.
Speciālās
ekonomiskās zonas ir joslas ar sīkāku sistēmtiesisko organizatorisko un
ekonomisko regulējumu attiecībā pret pārējo valsts teritoriju. Sistēmnosacījumu
īstenošanās padara iespējamu subjektam, kas uzsācis ekonomisko darbību zonas
teritorijā, ārkārtēju ekonomisku izdevīguma un neekonomisku priekšrocību
gūšanu. Saimnieciskā darbība tajā attīstās ar priviliģētu palīdzību. Parasti
tās tiek izvietotas lidostu vai ostu tuvumā, t.i., transporta artēriju tuvumā,
pa kurām tiek importētas ārzemju investīciju preces, ražošanas detaļas,
izejvielas.
Speciālo
ekonomisko zonu darbībai ir nepieciešami savi nosacījumi:
ü Produkcijas ražošana eksportam.
ü Ārzemju investīciju piesaistīšana.
Nacionālais kapitāls zonas uzņēmumu darbībā tiek ieguldīts reti un
nelielos apmēros. Jāatzīmē, ka ārzemju kapitāla ieplūšanai SEZ ir savas
īpatnības. Ārzemju kapitāls tiek ieguldīt zonas uzņēmumos, meklējot īpašu
izdevīgumu. Tā nav interese par konkrētās valsts ekonomiku, vēlēšanās investēt
tieši šajā valstī, bet gan ātras ieguldītā kapitāla atmaksāšanās, peļņas
gūšanas iespēju meklējumi.
ü Ražošanas nozaru izvēle.
Parasti tie ir
divi galvenie varianti – darbietilpības nozares ( automobiļu, elektrisko
iekārtu montāža, detaļu ražošana, apģērbu, apavu ražošana, t.i., nozares, kurās
iespējama konveijeru jeb automātisko plūsmas līniju ražošana) un vietējo
izejvielu pārstrāde (ķīmiskā rūpniecība, kokapstrāde u.c.)
ü Zemās darbaspēka izmaksas.
Tas ir viens
no svarīgākajiem saimnieciskās darbības aktivitātes nosacījumiem ārzemju
investoriem. Tādēļ tiek izvēlētas darbietilpīgās nozares. Pie tam ārzemju
investoriem būtiski ir tas, ka zonā nav stingru ierobežojumu darba likumdošanā
– darba dienas un darba nedēļas garums, atvaļinājuma ilgums utt. Nav arī
obligāto kolektīvo līgumu slēgšana, kurus attīstītās valstīs slēdz uzņēmējs ar
arodbiedrībām. Tas viss kopā pazemina darba izmaksas uzņēmējiem. Lai arī darba
algas zonas uzņēmumos dinamiski pieaug, tomēr darbā ražīgums aug straujāk.
ü Speciāla nodokļu aplikšanas kārtība.
Uzņēmumi kuri
atrodas zonā, parasti maksā valstij nelielus peļņas vai apgrozības nodokļus.
Taču uzņēmumi var būt vispār atbrīvoti no nodokļu maksāšanas. Šāda atbrīvotība
var būt tikai uz laku, līdz 10 gadiem, taču arī pēc noteiktā termiņa
izbeigšanās nodokļu režīmam jābūt labvēlīgam uzņēmējiem.
ü Elastīga likumdošanas īstenošana.
Tā ir gan
formalitāšu maksimāla vienkāršošana, gan lēmumu pieņemšana galvenokārt tikai
zonas vadībā.
ü Valūtas apgrozības brīvība.
ü Peļņas repatriācijas iespējas.
Uzņēmumu
darbības rezultātā gūto peļņu saņem kapitāla ieguldītājs. Tā kā zonu darbības
pamatā ir ārzemju kapitāls, tad iegūtā peļņa aizplūst uz ārzemēm. Izņēmums ir
reti gadījumi, kad zonas uzņēmumos tiek investēts arī nacionālais kapitāls.
ü Infrastruktūras nodrošinājums.
Tās ir
kvalitatīvas ostas, lidostas, sakaru līdzekļi, apdrošināšanas sistēma,
elektroenerģētikā un ūdens apgāde, kanalizācija, satiksmes ceļi. Zonu
teritorija ir apdzīvota, ieeja zonā ir brīva.
ü Garantijas.
Valsts garantē
labvēlīgu nodokļu režīmu, kredītus. Svarīgas ir dotās garantijas, kas zonas
uzņēmumi netiks pakļauti iespējamai nacionalizācijai.
Ņemot vērā šos
speciālo ekonomisko zonu darbības nosacījumus, būs iespējams izsecināt zonu
darbības sniegto saimniecisko efektu:
·
zonas darbība veicina visas valsts
saimniecisko attīstību;
·
rodas jaunas darbavietas ne tikai
zonā, bet arī ārpuszonas uzņēmumos, kuri veic piegādes zonai u.c.;
·
šāda uzņēmuma darbība zonā ļauj
samazināt ražošanas izmaksas un pazemināt produkcijas cenas – tas uzlabo šo
preču pozīcijas ārējā tirgū;
·
palielinās eksports, līdz ar to
uzlabojas kopējā valsts saimniecības bilance.
Saimniecisko saikņu un saistību
sistēma starp zonu un valsts teritoriju.
Starp zonu un valsts
teritoriju veidojas saimniecisko saikņu un saistību sistēma. Parasti tā it
saistīta ar preču un pakalpojumu pārplūšanu starp zonu un valsti. Var atzīmēt
šādus saikņu aspektus starp zonu un valsti.
1.
Finansiālais aspekts.
Lielākā daļa uzņēmumu, kas
darbojas zonā, kļūst par ārzemnieku īpašumu. Tādējādi šo uzņēmumu peļņa un arī
izmaksas neietilpst valsts aprēķinos. Parasti pašu valsts saimniecisko subjektu
kapitāla daļa ir niecīga, tāpēc tipisks modelis zonas darbībai ir balstīts uz
privātām ārzemju kapitāla investīcijām ražošanai un citām to saimnieciskajām
darbībām, bet valsts investīcijas tiek ieguldītas zonas infrastruktūrā. Šo
investīciju izdevumus parasti ietilpina valsts investētā kapitāla struktūrā.
Finansiāli ir aprēķināmi ienākumi, ko valsts gūst no zonas darbības.
2.
Valūtas ienākumi.
Tā kā valūtas ienākumu
gūšana no zonas darbības ir viens no būtiskākajiem zonu atvēršanas cēloņiem, šo
rādītāju uzskata par zonas darbības efektivitātes vērtējumu. Gūtie valūtas
ienākumi ietekmē valsts valūtas krājumus un kopējo saimniecisko attīstību.
Valūtas ienākumi valstij ir balstīti uz zonā darbojošos firmu maksājumiem. Tā
kā visa zonā saražotā produkcija ir paredzēta eksportam, tad visi firmu
ienākumi ir valūtā. Bieži, lai kārtotu finansiālās saistības ar valsti, valūta
ir jāmaina pret nacionālo naudu. Pat šādā gadījumā valsts saņem ienākumus, jo
nauda tiek mainīta centrālajā bankā.
3.
Nodarbinātība.
Gan vāji, gan vidēji
attīstītās valstīs zonu veidošana ir līdzeklis jaunu darbavietu iegūšanai.
Nacionālā mērogā tas izmaksās lētāk nekā jaunu, mākslīgu darbavietu veidošana
pārējā valsts teritorijā. Tā ir starpība starp darba vērtību , kas iegūta zonā
, un darbaspēka tirgus cenu valstī. Bezdarba apstākļos valstī sabiedriskās
izmaksas produkcijas ražošanā ir nelielas, taču zona dod savu ieguldījumu
valsts kopprodukta radīšanā. Aprēķinot darbaspēka tirgus cenas un darbaspēka
pašreizējās cenas starpību, iegūst ienākuma efektu uz vienu nodarbināto zonā.
Turklāt vērā ņemams ir izdevīgums, kas valstij rodas, izmantojot kādreiz zonā
strādājošos, - tā ir kvalifikācija un gūtās iemaņas, kas segs zudumus, pat ja
darba izmaksas zonā būs bijušas lielākas nekā valstī.
4.
Tehnoloģijas transfērs.
Tā ir zonā apgūtās
tehnoloģijas pārņemšana pārējā valsts teritorijā. Tomēr praksē šis faktors
nedarbojas. Tā kā zonas uzņēmumi parasti ir atdalīti no pārējās valsts
saimniecības, tad ražošanai patērētais laiks un produkcijas kvalitāte zonas
uzņēmumos nav salīdzināma ar valstī esošo uzņēmumu darbību.
5.
Zonā saražoto preču pārdošana
valsts tirgū.
Speciālo ekonomisko zonu
produkcija domāta ārzemju tirgum. Tomēr daļa preču nokļūst valsts iekšējā
tirgū. Tie var gūt gadījumi, piemēram, kad produkcijas noņēmējs ārzemēs pēkšņi
atsaka vai lauž līgumu. Zonas produkcijas ieplūšana iekšējā tirgū traktējama kā
imports uz valsti. Līdz ar to tiek iekasēta muitas nodeva normālos apmēros.
6.
Atklātā zona kā valstī saražotās
produkcijas noņēmējs.
Parasti to valstu valdības,
kuru teritorijā ir izveidotas zonas, pieprasa, lai zonas uzņēmumi pirktu
izejvielas, pusfabrikātus, kapitāla preces valsts iekšējā tirgū. Cenas mēdz būt
nesamērīgi augstas. Piegādes no pašu valsts konkurē ar importa piegādēm uz
zonas teritoriju.
7.
Kreditēšana.
Lai piesaistītu ārzemju
investīcijas zonai, valsts var radīt iespēju saņemt kredītus valsts teritorijā.
Šo iespēju garantē valdība. Tas iespējams tikai tajās valstīs, kurās valsts
kapitāla tirgus ir atvērts ārzemju kapitāla ieplūdei. Gadījumā, ja valsts
kapitāla tirgus ir slēgts, tajā būs pazemināta aizdevumu procentu norma. Šajā
situācijā valsts izmaksas, kreditējot ārzemju firmas, būs lielākas nekā gūtie
ienākumi.
8.
Ienākumi no nodokļiem.
Protams, nodokļu ieņēmumi
no zonas uzņēmumiem ir nelieli – tas ir zonas darbības pamatā. Taču šo ieņēmumu
vispār nebūtu, ja zona nepastāvētu. Zonas darbība ir balstīta uz ārzemju
investīcijām, uz izdevīgumu ārzemju kapitāliem. Ja zonas nebūtu, ārzemju
investīciju apjoms valsts ekonomikā būtu niecīgs.
9.
Būvniecības un infrastruktūras
ieguvums valstij.
Zonu darbības
nodrošināšanai bieži tiek būvēti speciāli ceļi, tilti, tiek attīstīta
komunikācijas tehnika utt. Šos objektus ekspluatē arī pārējie ārpus zonas
saimniekojošie subjekti, iedzīvotāji. Pat gadījumā, ja zona tiks likvidēta, šie
objekti paliks valsts saimniecībā.
Brīvo ekonomisko zonu
funkcionēšanas priekšnosacījumi.
Zonas funkcionēšanai
nepieciešams radīt virkni priekšnosacījumu.
Latvijas izdevīgais
ģeogrāfiskais stāvoklis pie Baltijas jūras simtiem gadu ir bijis viens no
svarīgākajiem faktoriem tās attīstībā. Latvija, kura atrodas rietumu un
austrumu krustcelēs, viemnēr ir bijusi pievilcīga daudzām pasaules valstīm. Jau
Hanzas savienības pastāvēanas laikā daudzas Latvijas pilsētas bija tās
sastāvā. Kopā ar citām valstīm, tas spēlēja lielu lomu tā laika tirdzniecības
transporta tīkla attīstībā. Svarīga osta Rīgas jūras līča piekrastes Daugavas
grīvā bija Rīgas osta, kas ieņēma ļoti svarīgu vietu tirdzniecības attistībā
starp Krieviju un Eiropas valstīm.
1.
Dabiskie nosacījumi:
ü
teritorijas vispārpiemērotība
saimnieciskās darbības veikšanai;
ü
izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis
saimnieciskā un transporta iespēju aspektā;
ü
zema zemes rentes maksa;
ü
ir kvalificēts un salīdzinoši lēts
darbaspēks.
2.
Nosacījumi, saistīti ar zonas
apkalpošanu:
ü
jau ir labi zināma infrastruktūras
bāze;
ü
ir mūsdienīga noliktavu – veikalu
bāze;
ü
labi izvietoti transporta mezgli;
ü
izdevīgi transporta sakari;
ü
attīstīta sakaru sistēma(telefons,
telekss, fakss, Internets) gan ar pārējo valsts teritoriju, gan ar ārzemēm;
ü
pietiekami laba dzīvokļu –
viesnīcu bāze, pakalpojumu tīkls ārzemju partneru apkalpošanai.
3.
Sistēmnosacījumi (izriet no
sociālekonomiskās sistēmas noteikumiem):
ü
demonopolizācijas un
debirokrātijas nepieciešamība ārējās tirdzniecības funkcionēšana;
ü
zonas uzskatīt par pasaules tirgus
daļu (visi saimniekojošie subjekti un darbības sfēras kā vienlīdzīgas,
saimniecisko barjeru liberalizēšana, protekcionisma ierobežošana, brīva valūtas
kustība);
ü
piegādes no valsts uz zonu
uzskatīt par eksportu, kura darījumi samaksājami valūtā;
ü
debirokratizācija, liberalizācija,
jebkuru administratīvo , pasu režīma u.c. formalitāšu kārtošana.
Lai zona varētu funkcionēt,
tās pamatā jābūt izdevīgumam, kas parāda saimniekošanas iespēju priekšrocības
zonā salīdzinājumā ar pārējo valsts teritoriju. Šāds izdevīgums izriet no
ekonomiskām priekšrocībām un juridiskām garantijām.
Galvenais
izdevīguma faktors ir muitas brīvība, tādēļ zonas tiek sauktas par
“atklātajām”, “brīvmuitas” u.tml. zonām. Muitas brīvība paredz preču
neierobežotu ievešanu no ārzemēm (ja vien konkrētās preces principā nav atļauts
ievest dotajā valstī) bez muitas maksām vai nodevām līdz noteiktai teritorijai
valstī – zonai, joslai. Preču ievedums tiek fiksēts vienīgi statiski. Zonas
teritorijā preces tiek uzglabātas , uzlabotas , montētas, pārveidotas utt. Un
atkal izvestas uz ārzemēm bez muitas maksām un nodevām. Turpretī ievešana no
zonas pārējā valsts teritorijā vai preču izvešana no valsts uz zonu
pielīdzināta muitas robežas šķērsošanai un tiek aplikta ar muitas nodokli.
Muitas brīvība zonā attiecas tikai uz saimnieciskās darbības subjektiem, kuri
nodarbojas ar tirdzniecību, pakalpojumu sniegšanu, rūpniecisko darbību zonas
teritorijā. Šī muitas brīvība neattiecas uz civilpersonām. Klasiskajā noteiksmē
muitas zona redzama ostā, kur brīvmuitas teritorija no akvatoriju puses ir
atklāta un iesniedzas valsts sauszemes teritorijā. Līdzīgi tas ir lidostās.
Brīvās ekonomiskās
zonas Latvijā
Latvijā uz šo
brīdi ir nodibinātas četras šāda tipa ekonomiskās zonas.
1996.gada
21.novembrī ir pieņemts “Rīgas
tirdzniecības brīvostas likums”. Likums nosaka, ka Rīgas tirdzniecības brīvosta
ir noteikta, norobežota Latvijas Republikas sauszemes teritorijas daļa un tai
pieguļošā iekšējo ūdeņu daļa. Brīvostas teritorija ir brīvā muitas zona Muitas
kodeksa izpratnē.
1997.gada
3.janvārī ir pieņemts “Ventspils brīvostas likums”. Likums nosaka Ventspils
brīvostas darbības principus un pārvaldes kārtību, lai veicinātu Latvijas
līdzdalību starptautiskajā tirdzniecība, investīciju piesaisti, ražošanas un
pakalpojumu attīstību, kā arī jaunu darbavietu radīšanu. Brīvostas teritorijā
uzņēmējdarbību var veikt licencētas uzņēmējsabiedrības, kā arī uzņēmējsabiedrības
(uzņēmumi), kas nav saņēmuši atļauju uzņēmējdarbības veikšanai brīvās muitas
zonas režīmā.
1997.gada
17.februārī Latvijas Republikas Saeimā pieņemts “Liepājas speciālās ekonomiskās
zonas likums”, kas nosaka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas un
izmantošanas kārtību, kā arī uzņēmējdarbības, ieguldījumu, nodokļu, muitu lietu
īpatnības, rīcību ar nekustamo īpašumu un ārvalsta darba īpatnības Liepājas
SEZ. Liepājas speciālā ekonomiskā zona ir izveidota ar mērķi attīstīt un veicināt
tirdzniecību, rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī starptautisku
preču apmaiņu caur Latviju. Tās uzdevums ir piesaistīt ieguldījumus ražošanas
un infrastruktūras attīstībai un jaunu darbavietu radīšanai Latvijā.
Kā pēdējais
1997.gada 1.oktobrī Latvijas Republikas Saeimā ir pieņemts “Rēzeknes speciālās
ekonomiskās zonas likums”, kas nosaka Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas
pārvaldīšanas un izmantošanas kārtību, kā arī uzņēmējdarbības, ieguldījumu,
nodokļu, muitas lietu īpatnības, rīcību ar nekustamo īpašumu un ārvalstnieku
darba īpatnības Rēzeknes SEZ. Šī zona ir izveidota ar mērķi veicināt
tirdzniecību, attīstīt rūpniecību un satiksmi, kā arī preču importu un eksportu
caur Latviju. Tās uzdevums ir piesaistīt ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras
attīstībai un jaunu darbavietu radīšanai. Rēzeknes speciālajai ekonomiskai
zonai ir jāveicina visa Latgales reģiona attīstība.
RĪGAS TIRDZNIECĪBAS OSTA - Latvijas brīvostu celmlauzis
Rīgas tirdzniecības osta bija pirmā osta, kas uzdrīkstējās
izveidot savā teritorijā zonu, kurā paši būtu saimnieki, ievērojot LR
likumdošanu. Rīgas Tirdzniecības brīvostas likums Saeimā tika pieņemts
1996.gada 06.novembrī (pielikumā Rīgas Tirdzniecības brīvostas likums).
Pieņemšanas dokumentu sagatavošanā ir ieguldīts milzīgs darbs, plānojot tās
perspektīvo attīstību. Šī nozīmīgā darba veikšanā bija iesaistīti daudzi
starptautiski atzīti speciālisti, kas savu prasmi jau apliecinājuši kā pasaules
lakāko ostu plānotāji.
Svarīgi
arī tas, ka ieceru pamatā likts iepriekš veiktais inženiertehniskais darbs un
infrastruktūras analīze, raugoties no visiem aspektiem. Tā veikta,
sadarbojoties ar visām organizācijām, kas ieintersētas Rīgas Tirdzniecības
brīvostas attīstībā un izaugsmē.
Kopš
likuma par Rīgas Tirdzniecības brīvostu pieņemšanu a/s “Rīgas tirdzniecības
osta” tagad ir atbildīga par visas brīvostas teritorijas attīstību, un tas
attiecas ne tikai uz kravu apstrādi.
Darbības
jomas, par kurām šobrīd atbild Rīgas Tirdzniecības osta:
·
brīvostas
teitorijas vispārējas infrastruktūras attīstība;
·
plānošana,
licenču izsniegšana un jaunu biznesa darbību piesaistīšana, piemēram, preču
pārstrāde, uzglabāšana un ražošana;
·
neizmantoto
teritoriju turpmākas izmantošanas noteikšana;
·
šo neizmantot
teritoriju apgūšanai nepieciešamo vajadzību definēšana;
·
tendera noteikumu
izstrādāšana neizmantotajām zemes teritorijām;
·
brīvostas
attīstības un brīvostas teritorijā esošo uzņēmumu darbības pārraudzība;
·
īpašu funkciju
veikšana uzņēmumos SIA Rīgas Centrālais termināls un SIA Baltic Container terminal.
Ostas attīstības ģenerālplānā paralēli ietverta gan detalizēta katra rajona attīstība, gan arī tiek noteikts zonējums stividoru darbībai, tāpat arī plānojums noliktavu saimniecības un ražošanas objektu attīstībai.
Ir ļoti svarīgi, ka Rīgas
Ostas valdes apstiprinātajā “Rīgas Ostas attīstības programmā 1996.-2010.
gadam” ir paredzēti vērienīgi darbi Daugavas gultnes padziļināšanai.
Programmas
realizācija paredz nodrošināt 14 metru dziļumu pie upes grīvas, 13,5 metru
dziļumu - pie SIA BALTIC CONTAINER TERMINAL piestātnēm un 12,5 metrus dziļumu -
pie Eksporta rajona 9.-15. piestātnēm. šī prigramma paredz arī Eksporta rajona
piestātņu rekonstrukciju, lai radītu iespējas to padziļināšanai līdz 14
metriem. Tā kā pie 16. un 17. piestātnes galvenokārt apstrādās saldētus un
atdzesētus pārtikas produktus, tad visu ģenerālo kravu apstrāde koncentrēsies
6.-15., 18., un 19. piestātnēs.
Tāpēc
laikā līdz 2002. gadam virzienā uz dienvidiem, sākot ar 14. piestātni,
pakāpeniski tiks pārbūvēts 9.-14.piestātnes. darbs sācies jau 1997.gada ostrajā
ceturksnī, bet līdz 1998. gada vidum būs pabeigta ieplānoto darbu pirmā kārta.
Tā kā līguma veids tiek rūpīgi izvērtēts un konkursa veidā uzmanīgi tika veikta
darbuzņēmēju atlase, lai šāds liela apjoma darbs tiktu veikts uz iespējami
izdevīgiem noteikumiem, tiek darīti zināmi paredzamie darbu apjomi, kas
uzņēmējiem varētu būt interesanti jau tagad.
Lai risinātu jautājumu par
transporta plūsmas palielināšanu, jāveic daudzi uzlabojumi pievedceļos.
Brīvostā šos darbus apmaksā pati osta, taču piekļūšanas iespējas brīvostai pa
pilsētas autoceļiem un dzezceļu būs jānodrošina tām organizācijām, kam RTO
likumdošanā noteiktajā kārtībā gadu gadiem pārskaita milzīgi lielas naudas
summas.
VENTSPILS
BRĪVOSTA - LIELĀKĀ BALTIJĀ
Ventspils
unikālais ģeogrāfiskais stāvoklis tika novērtēts jau 16. gadsimtā, bet
20.gadsimta sākumā Krievijas impērijas plānoja attīstīt Ventspils ostu par
lielāko ostu Eiropā. Tas notika laikā, kad Krievija bija okupējusi Milzu
teritorijas no Polijas līdz Somijai un varēja izvēlēties vislabāko vietu, lai
uzbūvētu stratēģiski svarīgu ostu.
Eiropas
politiskajā kartē notikušas daudzas izmaiņas, bet Ventspils izdevīgais
ģeogrāfiskais stāvoklis vienmēr ticis novērtēts. tādēļ bijuvajā Padomju
Savienībā lielākais naftas eksporta termināls tika uzbūvēts tieši Ventspilī.
Ventspilī tika uzbūvēts lielākais šķidro ķimikāliju termināls Baltijā un
lielākais kālija minerālmēslu termināls pasaulē.
Pēc
neatkarības atjaunošanas Latvijā Ventspils osta turpina veiksmīgi attīstīties.
No 1992.gada līdz 1997.gadam Ventspils brīvostas pārvalde investējusi 82
milj.USD ostas infrastruktūras attīstībā, bet ostas kompānijas investējušas 100
milj.USD ostas attīstībai, lai Ventspils osta saviem klientiem varētu piedāvāt
vislabākos apstākļus biznesam. Investīciju apjomi nesamzinās arī pašlaik.
Ventspils
brīvostas likumprojekta sagatavošana ilga 4 gadus, pie tā strādāja Attīstības
aģentūra, ostas valde izvēlējas koncepcijas pamatmetus. tālāk likumprojekts
tika skatīts Satiksmes ministrijas darbinieku un neatkarīgo juristu vidū.
Saeimā tas tika pieņemts 1996.gada 19.decembrī (pielikumā “Ventspils brīvotas
likums”).
Brīvostas
statuss pirmāmkārtām dos priekšrocības ostā darbojošamies stividorkompānijām un
kravu īpašniekiem. Ventspils brīvostas uzdevums - nodrošināt lētu un izdevīgu
tranzīta koridoru caur Ventspils ostu no Austrumiem un Rietumiem un otrādi.
Kuģu īpašniekus brīvostas likums neskar. Ja nu vienīgi, ostai ražīgāk
strādājot, būs nepieciešamība kuģiem biežāk Ventspilī iegriezties.
Ventspils
atrodas ļoti izdevīgā vietā, kur Austrumi tiekas ar Rietumiem. Ventspils
brīvosta ir neaizsalstoša, un tā kravu apgrozījuma ziņā ir lielākā Baltijas
jūras osta (1997.gadā - 37 mil.t) un viena no 15 lielākajām ostām Eiropā. Tā
apstrādā 20% no pasaules kālija kravām, 15 % no Krievijas naftas eksporta un
74% no Latvijas tranzīta.
1998.gadā
plānots investēt vēl 100 milj.USD ostas attīstībā. Ventspils brīvostas pārvalde
plāno investēt 35 milj.USD infrastruktūras attīstībā (divu jaun piestātņu
celtniecība un esošo piestātņu rekonstrukcija jauna konteineru termināta
atvēršanai). Tiks padziļināts kuģu ceļš uz sauskravu kuģu piestātnēm, lai tur
apstrādātu kuģus ar 70000 t lielu kravnesību.
Ostas
kompānijas ostas attīstība investēs 65 milj.USD, ieskaitot 50 milj. USD
lejamkravu terminālu attīstībai.
Ventspils
brīvosta šodien ir moderna, dinamiska uz biznesu orientēta osta, kuras kravu
pārkraušanas termināli ir privātas kompānijas. Ostu vada Ventspils brīvostas
pārvalde, kura pieņem lēmumus par infrastruktūras attīstību, paraksta ilgtermīna
zemes nomas līgumus un piestātņu nomas līgumus ar ostas uzņēmumiem.
Ostas
padome pārvalda 1728 ha lielu teritoriju. Aptuveni 1400 ha ir izmantojami
biznesa vajadzībām, turklāt šīs biznesa aktivitātes var nebūt tieši saistītas
ar ostas pakalpojumiem. Atsaucoties uz to, ka uzņēmums atrodas Ventspils
brīvostas zonā, tam tiek pieškirti ievērojami nodokļu atvieglojumi,
investīcijas un rūpnieciskā produkcija tiek atbrīvota no PVN, muitas un akcīzes
nodokļiem.
Ostā ir 25
piestātnes, no kurām 9 tiek izmantotas šķidro kravu pārkraušanai. Šķidro kravu
piestātņu jauda ir 55 milj.t gadā, bet tā tiek izmantota tikai par 52%.
Ventspils
ostas attīstība ir virzīta uz to, lai sniegtu klientiem visaugstākās kvalitātes
pakalpojumus.
Viens no
svarīgākajiem aspektiem ir kuģu kravnesība. Tādēļ ostas padome īsteno lielu
padziļināšanas projektu, lai varētu apkalpot vislielākos kuģus, kas caur
Dānijas šaurumiem spēj ienākt Baltijas jūrā (Aframax tipa tankkuģi ar
kravnesību 100000 - 120000 t).
Zemie
ostas tarifi un navigācijas iespējas padara kravas transportēšanu caur
Ventspils ostu par vienu no izdevīgākajiem vai pat visizdevīgāko Baltijas jūrā.
Runājot
par Ventspils brīvostu, noteikti jāpiemin ostas kompānijās un ostas vadībā
strādājošie augsti kvalificētie un pieredzes bagātie darbinieki. Ostas
speciālistu darba tradīcijas, vadības pieredze un plašie sakari ar partneriem
Austrumos un Rietumos nodrošina Ventspils brīvostas kā starptautiskās
transporta sistēmas daļas efektīvu funkcionēšanu.
Lai
saglabātu konkurētspēju un nodrošinātu klientus ar elastīgu augstas kvalitātes
pakalpojumu sistēmu, termināli nepārtraukti uzlabo darbību, palielina kravu
uzglabāšanas jaudas, modernizē piestātnes un kravu piestrādes iekārtas un
tehniku.
Ostas
modernizācijas mērķis ir apkalpot lielos Aframax un Panamx tipa kuģus ar
dedveitu līdz 120 000 tonnām.
SPECIĀLĀS EKONOMISKĀS ZONAS LIKUMS ĻAUJ LIEPĀJAI ATDZIMT
Likums par Liepājas
speciālo ekonomisko zonu (SEZ) stājās spēkā 1997.gada 18. martā (pielikumā
“Liepājas speciālas ekonomiskās zonas likums”), lai gan reāli darboties sāka
šogad janvārī, taču var uzskatīt, ka zona jau dod pilsētai investīcijas, darba
vietas, vidējā alga pilsētā SEZ ietekmē pieauga no 96 latiem līdz 112 latiem.
Ar SEZ statusu ieguvušajiem 11 uzņēmumiem noslēgti līgumi par 11,5 milj. Ls
ieguldījumiem 1997. un 1998. gadā un vismaz 13,4 milj.Ls nākamajos divos gados.
Liepājas pašvaldības un SEZ amatpersonas pauž viedokli, ka SEZ un tajā iekļautā
brīvosta ļaus Liepājai kļūt par vienu no visdinamiskāk augošajiem Latvijas
reģioniem.
Speciāli ekonomiskā zona
nozīmē, ka tās teritorijā darbojas atvieglots nodokļu režīms, un tās mērķis ir
stimulēt tirdzniecību, rūpniecību, kuģniecību, gaisa satiksmi un starptautisko
preču apmaiņu caur Liepāju un Latviju, tādejādi veicinot savu labklājību.
Liepājas SEZ aizņem 65% pilsētas, tajā ietilpst osta, kas ir lielākais un
galvenais SEZ objekts, rūpnieciskās teritorijas, rezerves teritorija attīstībai
un Liepājas lidosta. SEZ izveidota uz 20 gadiem: tās termiņu iespējams
pagarināt.
Pēc ārzemju ekspertu
atzinuma Liepājas SEZ likums ir viens no vislabākajiem Austrumeiropā. Tā
noteikumi ir ļoti izdevīgi ražotājiem, uzņēmējiem. Ja SEZ uzņēmums eksportē
vismaz 80% savas produkcijas, tas var saņemt 80% atlaidi no īpašuma un zemes
nodokļa un no uznēmuma ienākuma nodokļa (dažos gadījumos iespējams vēl citi šo
nodokļu atvieglojumi); var būt atbrīvojums ari no pievienotās vērtīnas nodokļā,
muitas un akcīzes nodokļa. Vairāki nodokļu atvieglojumi vēl paredzēti brīvajās
muitas zonās.
Līdz ar
Liepājas SEZ likumu Liepājas ostai tiek piešķirts “Brīvostas” statuss. Tiek
izveidotas brīvas muitas zonas, SEZ zonā tiek veikti īpaši muitas kontroles
pasākumi. Uzņēmumi, kas ieguvuši SEZ statusu, nodokļu atvieglojumus nav
centušies izmantot peļņas vairošanai, bet gan ieguldījumu palielināšanai -
tātad attīstībai. Liepājas SEZ statuss tiek piešķirts uzņēmumiem ņemot vērā
ieguldījumus zonas teritorijā, jaunas darba vietas, jaunas tehnoloģijas, kā arī
eksports un kravu apgrozījums (ostas uzņēmumiem). No pazīstamākiem Liepājas uzņēmumiem,
kuriem ir SEZ statuss ir “Liepājas metalurgs”, “Lauma”. Kopumā SEZ likums
pirmajā gadā ir devis pozitīvus rezultātus.
Tiesības
uz sekojošiem nodokļu atvieglojumiem SEZ uzņēmējsabiedrības var saņemt, ja
brīvam apgrozījumam pārējā LR teritorijā ieved ne vairāk kā 20% no preču
vērtības taksācijas periodā:
1. 80% atlaide no īpašuma nodokļa un zemes nodokļa, ko pēc vietējās
pašvaldības lēmuma var papildināt ar 20% atlaidi;
2. Ienākuma nodoklis:
a)
80% atlaide no
aprēķinātās ienākuma nodokļa summas;
b)
ienākuma nodokļa
aprēķināšanai vār piemērot divkāršo
nolietojuma likmi līdz 100%;
c)
ja peļņas -
zaudējumu aprēķina rezultātas ir zaudējumi, tos var segt hronoloģiskā kārtībā
no nākamo 10 tāksācijas periodu apliekamā ienākuma;
d)
var samazināt ar
ienākuma nodokli apliekamo ienākumu par infrastruktūras vao sociālās sfŗas
objektos ieguldītām izmaksām.
3. Atbrīvojums no PVN, muitas nodokļa, alcīzes
nodokļa.Turklāt:
1.
Likumā noteiktos
nodokļu atvieglojumus SEZ uzņēmējsabiedrībām ir tiesības izmantot visu likumā
noteikto laiku.
2.
Šā likuma
noteikumu grozīšana vai vēlāk pieņemtie likumi nevar pasliktināt SEZ darbojošos
uzņēmējsabiedrību tiesisko stāvokli un nodokļu atvieglojumus. Atvieglojumi
paliek spēkā tādi, kā uz dienu, kad izsniegta SEZ pārvaldes apliecība par
tiesībām piemērot nodokļu atvieglojumus.
Zemi un citu nekustamo
īpašumu SEZ pārvalde var atsavināt SEZ uzņēmējsabiedrībām, ja ir ieguldīta
summa ne mazāk kā LS 100000 uz vienu atsavināmās zemes hektāru. Ārzemju investīcijas Latvijā aizsargā LR likums Par ārvalstu
ieguldījumiem Latvijas Republikā.
Nekustamā īpašuma nomas
līgumi slēdzami uz laiku, kas nepārsniedz 99 gadus.
Izmantotā literatūra.
“Kapitāls”
1998.g. marts
“Diena”
1998.g. 28.aprīlis
“Jūras vēstis”
1998.g. 26.marts – 1.aprīlis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru