BIBLIOTĒKAS GRĀMATU UZSKAITES SISTĒMA














RĪGAS TEHNISKĀ UNIVERSITĀTE
AUTOMĀTIKAS UN SKAITĻOŠANAS TEHNIKAS FAKULTĀTE






PRIEKŠMETS 
“ADAPTĪVAS DATU APSTRĀDES SISTĒMAS”

STUDIJU DARBS
“BIBLIOTĒKAS GRĀMATU UZSKAITES SISTĒMA”














                                                                                         
Izstrādājis
Pārbaudījis
Atzīme
A.Vjačins, 3.kurss DBDO-4
Prof. L.Novickis




                                       


Saturs
1.      ANOTĀCIJA.......................................................................................................................................................... 4
2.      UZDEVUMA NOSTĀDNE.................................................................................................................................. 5
3.      PROBLĒMAPGABALA ĪSS RAKSTUROJUMS......................................................................................... 6
4.      PROBLĒMAPGABALA PIRMSPROJEKTA ANALĪZE.......................................................................... 7
4.1        Vides identifikācija................................................................................................................................. 7
4.1.1         Ārējas vides identifikācija.................................................................................................................. 7
4.1.2         Iekšējas vides identifikācija............................................................................................................... 7
4.2        Darbības plānošana................................................................................................................................. 7
4.3        Organizācijas darbības analīze......................................................................................................... 8
4.4        Datu analīze............................................................................................................................................... 9
5.      PRASĪBAS DATU APSTRĀDES SISTĒMAI............................................................................................... 12
6.      DAS PROJEKTĒŠANAS LĪDZEKĻU ANALĪZE UN IZVĒLE............................................................. 13
7.      DAS INFOLOĢISKI – STATISKS MODELIS............................................................................................ 14
8.      DATU BĀZES STRUKTŪRA.......................................................................................................................... 18
8.1        Datu bāzes infoloģiskais modelis.................................................................................................. 18
8.2        Tabulas....................................................................................................................................................... 18
8.2.1         Tabula “GRAM”................................................................................................................................. 19
8.2.2         Tabula “IZDEV”................................................................................................................................. 19
8.2.3         Tabula “KLIENTI”............................................................................................................................. 20
8.2.4         Tabula “PASUT”................................................................................................................................ 20
8.2.5         Tabula “ATR”..................................................................................................................................... 20
8.3        Saites starp tabulām............................................................................................................................ 21
9.      DAS DINAMISKS MODELIS.......................................................................................................................... 22
9.1        Procesu diagrammas............................................................................................................................. 22
9.1.1         Grāmatu nodošana............................................................................................................................ 22
9.1.2         Grāmatu paņemšana.......................................................................................................................... 23
9.1.3         Jaunās grāmatas reģistrēšana......................................................................................................... 23
9.1.4         Grāmatas noņemšana no uzskaites................................................................................................. 24
9.2        Formu diagrammas................................................................................................................................ 25
9.2.1         Formu diagramma “Funkciju izvēle”............................................................................................ 25
9.2.2         Formu diagramma “Grāmatu paņemšana”.................................................................................. 26
9.2.3         Formu diagramma “Grāmatas nodošana”................................................................................... 28
9.2.4         Formu diagramma “Grāmatas noņemšana no uzskaites”.......................................................... 29
10.        INSTRUKCIJAS DARBAM AR DAS......................................................................................................... 30
10.1     Datu ievade............................................................................................................................................... 30
10.2     Datu meklēšana...................................................................................................................................... 32
10.3     Datu apskate un labošana................................................................................................................. 34
10.4     Grāmatas paņemšana........................................................................................................................... 35
10.5     Grāmatas nodošana.............................................................................................................................. 35
10.6     Grāmatas noņemšana no uzskaites............................................................................................... 36
11.        KONTROLPIEMĒRI.................................................................................................................................... 37
12.        SECINĀJUMI.................................................................................................................................................. 39
13.        IZMANTOTAS LITERATŪRAS SARAKSTS........................................................................................ 40




















































1.     ANOTĀCIJA

Šis apraksts ir studiju darba priekšmetā “Adaptīvas datu apstrādes sistēmas” apraksts. Šis apraksts satur informāciju, kas parādījās izstrādājamas sistēmas analīzes, projektēšanas un realizācijas laikā. Apraksts sastāv no 40 lpp., tās satur 32 zīmējumus: vienu ER modeli, 1 komunikāciju diagrammu ar interfeisa tabulām, 4 procesu diagrammas, 4 formu diagrammas un 20 Datu Apstrādes Sistēmas logus.
Izpildot šo studiju darbu tika izmantoti sekojošie rīki:
Rīks
Apraksts
MS Word 97
Atskaites veidošana, modeļu zīmēšana
MS Access 97
Datu Apstrādes Sistēmas realizācija




































2.     UZDEVUMA NOSTĀDNE

1.      Izvēlēties automatizācijas priekšmetisko jomu;
2.      Izdarīt darbības analīze (pirmsprojekta analīze);
3.      Izdarīt datu apstrādes sistēmas projektēšanas līdzekļu analīzi un izvēlēties piemērotāko praktiskai realizācijai;
4.      Izstrādāt datu apstrādes sistēmas infoloģiski - statisko modeli;
5.      Izveidot datu bāzes struktūru;
6.      Izstrādāt dinamisko modeli;
7.      Balstoties uz izstrādātajiem statiskiem un dinamiskiem modeļiem, realizēt datu apstrādes sistēmu konkrētai priekšmetiskai jomai;
8.      Pārbaudīt datu apstrādes sistēmas darbību uz kontrolpiemēriem.







































3.     PROBLĒMAPGABALA ĪSS RAKSTUROJUMS

Šajā dokumentā tiek izmantoti sekojošie akronīmi:
Akronīms
Atšifrējums (skaidrojums)
Bibliotēkas darbinieks
Darbinieks, kas strādā bibliotēkā un apkalpo personas , kas lieto bibliotēkas pakalpojumus
Bibliotēkas lietotājs
Persona, kas lieto bibliotēkas pakalpojumus
Pasūtījums
Notikums, kad bibliotēkas lietotājs ņem bibliotēkas grāmatas uz noteikto laiku un par noteiktu maksu
Atskaite par pasūtījumu
Atskaite, kas var tikt izdrukāta bibliotēkas grāmatu ņemšanas brīdi. Šī atskaite tiek drukāta iesniegta bibliotēkas lietotājam pēc viņa pieprasījuma. Atskaite satur informāciju par paņemtām grāmatām, datumu, kad grāmata tika paņemta, datumu, kad grāmatu ir jānodod. Atskaites drukāšana nav obligāta. Šis atskaites vienīgais mērķis – atgādināt bibliotēkas lietotājam par paņemtām grāmatām, kā arī par nodošanas termiņiem.
Sods par grāmatas zaudēšanu
Šis sods ir jāsamaksā bibliotēkas lietotājam gadījumā, ja paņemta grāmata tika pazaudēta. Soda lielums ir 300% no grāmatas cenas.
Atskaite par soda naudas maksājumu
Atskaite, kas tiek drukāta un abpusēji parakstīta soda naudas maksāšanas brīdī. Atskaite tiek iesniegta bibliotēkas lietotājam, lai iespējamo strīdu gadījumā, lietotājam būtu pieradījums par soda naudas maksāšanu
Problēmapgabals ir bibliotēkas grāmatas uzskaites sistēma. Jebkurā bibliotēkā eksistē kaut kāda grāmatu uzskaites sistēma, vairākos gadījumos tā ir vienkārša kartotēka. Prasības pret šo uzskaite sistēmu nav īpaši stingras, tomēr šai sistēmai ir jānodrošina vismaz sekojošas informācijas apstrāde (informācijas glabāšana, informācijas meklēšana un tml.):
1.      informācija par bibliotēkā esošam grāmatā (grāmata, kuru vismaz teorētiski ir iespējams dabūt  bibliotēkā. Teorētiski šādā kontekstā nozīme, ka grāmata ir reģistrēta bibliotēkā, bet pašlaik ir uz rokām);
2.      informācija par bibliotēkas lietotājiem (persona, kas izmanto bibliotēkas pakalpojumus).
Tās nozīme, ka grāmatu uzskaites sistēma satur vismaz divus lielus datu krātuves, kas ir paredzētas sekojošas informācijas glabāšanai: informācija par grāmatām un informācija par bibliotēkas lietotājiem. Šīs datu krātuves vairākos gadījumos ir organizētas pēc sekojoša principa: katrai grāmatai un katram bibliotēkas lietotājam ir izveidota atsevišķa kartiņa, kas satur informāciju par grāmatu vai par lietotāju. Visas šīs kartiņas tiek uzglabātas speciālos skapjos. Kartiņu skaits ir atkarīgs no bibliotēkā esošu grāmatu un bibliotēkas lietotāju skaita. Uzturot šāda tipa uzskaites sistēmu, parādās risks, ka grāmatu vai bibliotēku lietotāju skaitam pieaugot, šis sistēmas izmantošana kļūst pārāk darbietilpīga (vajadzēs diezgan liels laiks, lai atrastu nepieciešamo informāciju) un dārga (vajadzēs uzturēt vairākas kartiņas, kartiņu glabāšanai būs vajadzīgi vairāki skapji).

4.     PROBLĒMAPGABALA PIRMSPROJEKTA ANALĪZE

4.1      Vides identifikācija

4.1.1     Ārējas vides identifikācija

Veidojot bibliotēkas grāmatu uzskaites sistēmu, nav īpašas vajadzības identificēt ārējo vidi, par cik tā īpaši neietekmē grāmatu uzskaiti.

4.1.2     Iekšējas vides identifikācija

Iekšējas vides identifikācijas rezultāti ir attēloti ar sekojošu zīmējumu:










1.zīm “Iekšējas vides identifikācijas modelis”

Zīmējums satur 5 saites, kuru nozīmē ir sekojoša:
Saite
Saites nozīme
Saite Nr.1
Bibliotēkas darbinieks ir interfeiss starp bibliotēkas pakalpojumu lietotājiem un bibliotēku. Bibliotēkas lietotājs griežas pie bibliotēkas darbinieka ar saviem jautājumiem; no bibliotēkas darbinieka saņem visas atbildes, grāmatas, soda rēķinus un tml.
Saite Nr.2
Bibliotēkas darbinieks ir persona, kas meklē nepieciešamas grāmatas.
Saite Nr.3
Bibliotēkas darbinieks ir persona, kas aizpilda ar pasūtījumu saistītos dokumentus un noformē pasūtījumu.
Saite Nr.4
Pasūtījums sastāv no bibliotēkā atrastām grāmatām.
Saite Nr.5
Gadījumā, ja paņemta grāmata ir pazaudēta, ir jāveic maksājumus.

4.2      Darbības plānošana

Bibliotēka ir diezgan konservatīva organizācija, kura eksistē jau krietni ilgu laiku. Pēdēja laikā mazliet mainās bibliotēkas sniegtie pakalpojumi: parādās jaunie principiāli  jauni pakalpojumi, tādi kā grāmatu pasūtīšana no dažādām izdevniecībām ar bibliotēkas starpniecību, ... . Taču šie pakalpojumi īpaši neietekmē bibliotēkas grāmatu uzskaiti, līdz ar to izstrādājamo sistēmu. Iespējamais faktors, kas varētu reāli ietekmēt grāmatu uzskaiti, ir lasīšanas zāles atvēršana. Gadījumā, ja bibliotēkas administrācija nolems atvērt lasīšanas zāli, tad vajadzēs pārskatīt un visticamāk pārstrādāt bibliotēkas organizācionālo un fizisko (vajadzēs atvērt un uzturēt lasīšanas zāli; vajadzēs izmainīt grāmatu glabāšanas kārtību, par cik, visticamāk, nepieciešamas grāmatas vajadzēs meklēt pašiem bibliotēkas lietotājiem nevis bibliotēkas darbiniekiem) struktūru un uzdevumu un funkciju sadali starp bibliotēkas darbiniekiem, kā arī bibliotēkas lietotāju tiesības.. Lasīšanas zāles atvēršana ietekme uz izstrādājamo Datu apstrādes sistēmu ir diezgan liela. Līdz ar to, ja tuvākajā laikā bibliotēkas administrācija plāno lasīšanas zāles atvēršanu bibliotēkā, tad ar grāmatu uzskaites sistēmas izstrādi būtu labāk pagaidīt par cik, ja izmainīsies bibliotēkas struktūra, tad vajadzēs arī mainīt DAS.
Šī darba izpildes ietvaros tiek pieņemts, ka kaut kādas izmaiņas bibliotēkas struktūrā nav  ieplānotas.

4.3      Organizācijas darbības analīze

Analizējot bibliotēkas struktūru un pamatdarbības var atzīmēt sekojošus aspektus:
Bibliotēka strādā katru dienu: darba laiks darbadienās ir no 9.00 līdz 19.00, sestdienā no 9.00 līdz 15.00. Bibliotēkā nav lasīšanas zāles. Lai izmantotu bibliotēkas pakalpojumus lietotājam ir jāatstāj personīgus datus. Par bibliotēkas pakalpojumiem nav jāmaksā. Vienīgais gadījums, kad ir jāmaksā, ir grāmatas zaudēšana. Par katru pazaudētu grāmatu ir jāmaksā 300% no grāmatas cenas. 
Lietotāji bibliotēkas pakalpojumus izmanto galvenokārt, lai paņemtu kādas grāmatas uz noteikto laiku. Pēc šī laika izbeigšanas viņiem ir jānodod grāmatas bibliotēkā. Bibliotēkas pakalpojumu lietotājus apkalpo bibliotēkas darbinieki. Viņi saņem bibliotēkas lietotāja pasūtījumu un izdod grāmatas. Ja dotajā brīdī pieprasītas grāmatas nav, tad bibliotēkas darbinieks paziņo bibliotēkas lietotājam iespējamo laiku, kad grāmata tiks atgriezta bibliotēkā.
Pirms grāmatas saņemšanas, lietotājs paziņo, kad šī grāmata tiks atgriezta. Bibliotēkas darbinieks piefiksē kādas grāmatas tika paņemtas, uz cik ilgu laiku, kā arī datus par klientu. Lietotājs var atgriezt grāmatu  pirms šī termiņa izbeigšanas. Tādā gadījumā ir jāpiefiksē, ka grāmata ir nodota un tā ir pieejama citiem.
Var notikt gadījumi, kad grāmatas tiek zaudētas. Tāda gadījumā bibliotēkas lietotājs paziņo par zaudējumu bibliotēkas darbiniekam, kā arī samaksa viņam par pazaudētu grāmatu. Savukārt, bibliotēkas darbinieks noņem pazaudētu grāmatu no uzskaites.
Bibliotēka regulāri saņem jaunas grāmatas. Bibliotēkas darbinieks reģistrē visas šīs grāmatas. Viņš identificē (pielīmē kaut kādu identifikatoru un grāmatas dažās lappusēs ar zīmoga palīdzību norāda šo identifikatoru) jaunās grāmatām. Visas grāmatas tiek ieliktas noteiktā skapī, noteiktā plauktā. Visas grāmatas bibliotēkā ir izvietotas noteiktā kārtībā. Katrai grāmatai ir savs unikālais identifikators, savs skapis un savs plaukts. Visi skapji un plaukti ir sanumurēti. Pēc atgriešanas grāmatas uzreiz tiek ieliktas savās vietās.

Ņemot augšminēto vērā var noteikt visus procesus, kas notiek organizācijā, kā arī personas, kas ir atbildīgas par katra procesa izpildi:
Process
Procesam atbilstošu darbību kopa un par attiecīgo darbību atbildīga persona
Bibliotēkas darbinieks
Bibliotēkas lietotājs
1.
Bibliotēkas jauna lietotāja reģistrēšana
Pierakstīt datus par jaunu lietotāju
Pasniegt datus par sevi
2.
Grāmatu paņemšana


2.1.

Pārbaudīt, vai pieprasītas grāmatas ir pieejamas
Pasniegt datus par nepieciešamām grāmatām
2.2.

Atrast pieprasītas grāmatas. Ja pieprasītas grāmatas pašlaik nav pieejamas, tad paziņot kad tie būs pieejami; vai paziņot, ka tādu grāmatu bibliotēkā nav

2.3.

Piefiksēt, ka tādas un tādas grāmatas tika paņemtas līdz noteiktam datumam; piefiksēt datus par grāmatu paņēmēju
Informēt par grāmatu nodošanas laiku
2.5.

Izdrukāt čeku, vai atskaiti par pasūtījumu un iesniegt to bibliotēkas lietotājam
Pārbaudīt čekā vai atskaitē norādīto datu patiesību un apliecināt savu piekrišanu (parakstīt atskaiti)
2.7.

Iesniegt bibliotēkas lietotājam pieprasītas grāmatas
Paņemt pieprasītas grāmatas
3.
Grāmatu nodošana


3.1.

Paņemt no bibliotēkas lietotāja grāmatas
Nodot bibliotēkas darbiniekam grāmatas
3.2.

Piefiksēt, ka grāmatas tika nodotas

3.3.

Novietot grāmatas noteiktās vietas

4.
Jaunas grāmatas reģistrēšana


4.1.

Viennozīmīgi identificēt jaunu grāmatu

4.2.

Piefiksēt datus par jauno grāmatu

4.3.

Novietot jauno grāmatu noteiktā vietā

5.
Grāmatas noņemšana no uzskaites
Noņemt no datu krātuvēm visu ar doto grāmatu saistītu informāciju

6.



4.4      Datu analīze

Apskatot pirmsprojekta analīzes rezultātus var noteikt pamatvienumus, ar kuriem saistīto informāciju ir jāapstrādā. Pie pamatvienumiem pieder sekojoši vienumi:
1.      Bibliotēkā esoša grāmata;
2.      Grāmatu izdevniecība;
3.      Bibliotēkas lietotājs;
4.      Pasūtījums.
Katru vienumu raksturo noteikto īpašību kopa. Šī tabula satur pamatvienumus un ar tiem saistītus atribūtus:
Nr.
Pamatvienums
Vienumu atribūti
1.
Bibliotēkā esoša grāmata
Nosaukums
Autors ­
Izdevniecība
Datums
Cena
Statuss
Pasūtījumam
Kods
Skapis
Plaukts
2.
Grāmatu izdevniecība
Nosaukums
Adrese
Pilsēta
Adrese
Telefons
Kods
e–pasta adrese
Mājas lapas (home page) adrese
Grāmatas
3.
Bibliotēkas lietotājs
Vārds
Uzvārds
Dzimšanas datums
Telefons
Adrese
Kods
4.
Pasūtījums
Grāmata
Datums
Nodošana
Lietotājs
Kods

Lai izvairītos no dažas informācijas dublēšanas, informācija var tikt glabāta dažādās datu krātuves (vēlāk katra datu krātuve tiks realizēta kā atsevišķa tabula). Šī sadale var būt sekojoša:
Nr.
Atribūta nosaukums
Īss apraksts
1.  Datu krātuve “Grāmata”
1.1.
Nosaukums
Grāmatas nosaukums
1.2.
Autors
Grāmatas autori
1.3.
Izdevniecība
Izdevniecības kods
1.4.
Datums
Grāmatas izdošanas datums
1.5.
Cena
Grāmatas cena
1.6.
Statuss
Grāmatas statuss: grāmata pašlaik ir pieejama/ grāmata pašlaik nav pieejama
1.7.
Pasūtījums
Grāmatas piederība kādam pasūtījumam
1.8.
Kods
Grāmatas unikālais identifikators (tās ir vai nu pielīmēts grāmatai, vai ir zīmoga veidā, vai arī kaut kādā citā veidā)

2.  Datu krātuve “Novietojums”
2.1.
Grāmata
Grāmatas unikālais identifikators
2.2.
Skapis
Skapja numurs vai identifikators
2.3.
Plaukts
Plaukta numurs vai identifikators

3.  Datu krātuve “Izdevniecība”
3.1.
Nosaukums
Izdevniecības nosaukums
3.2.
Izdotas grāmatas
Izdevniecībā izdotas grāmatas. Šis atribūts tiks izmantots, lai nākotnē varētu saistīt tabulas “Grāmatas” un “Izdevniecība”
3.3.
Pilsēta
Pilsēta, kurā atrodas izdevniecība
3.4.
Adrese
Adrese (iela, mājas numurs un tml.), pēc kuras atrodas izdevniecība
3.5.
Telefons
Izdevniecības telefons
3.6.
e–pasta adrese
Izdevniecības e–pasta adrese
3.7.
Mājas lapas adrese
Izdevniecības mājas lapas adrese
3.8.
Kods
Izdevniecības kods

4.  Datu krātuve “Lietotājs”
4.1.
Vārds
Lietotāja vārds
4.2.
Uzvārds
Lietotāja uzvārds
4.3.
Dzimšanas datums
Lietotāja dzimšanas datums
4.4.
Telefons
Lietotāja telefons
4.5.
Adrese
Lietotāja adrese
4.6.
Kods
Lietotāja personālais kods

5.  Datu krātuve “Pasūtījums”
5.1.
Grāmata
Grāmata, kuru lietotājs ir paņēmis
5.2.
Datums
Grāmatas paņemšanas datums
5.3.
Nodošana
Grāmatas nodošanas datums
5.4.
Lietotājs
Lietotājs, kas paņēma grāmatu
5.5.
Kods
Pasūtījuma kods





5.     PRASĪBAS DATU APSTRĀDES SISTĒMAI

Uz analīzes pamata (nodaļa Nr. 4 “Problēmapgabala pirmsprojekta analīze”) var noformulēt pamatprasības izstrādājamai Datu Apstrādes Sistēmai.
Izstrādājamas DASas pamatprasības ir sekojošas:
1.      Glābt datus par katru grāmatu;
2.      Glābt datus par katru pasūtījumu;
3.      Glābt datus par grāmatas izdevniecību;
4.      Glābt datus par bibliotēkas lietotājiem;
5.      Gadījumā, ja grāmata tika pazaudēta, aprēķināt soda lielumu un piedāvāt iespēju noņemt grāmatu no uzskaites;
6.      Drukāt atskaites. DASai ir jānodrošina darbs ar sekojoša veida atskaitēm:
a.       Atskaite par pasūtījumu;
b.      Atskaite par soda naudas maksājumu.








































6.     DAS PROJEKTĒŠANAS LĪDZEKĻU ANALĪZE UN IZVĒLE

Šodien eksistē vairāki DAS projektēšanas līdzekli (kā piemērus var minēt Oracle Designer, GRADE). Šie līdzekļi piedāvā dažādas iespējas DAS projektēšanai. Daži līdzekli atbalsta vairākas dzīves cikla fāzes: sākot no koncepta izstrādes un beidzot ar DAS izveidi (kodu ģenerēšana pēc izveidotiem modeļiem).
Kā piemēru, var apskatīt rīku GRADE un tā pamatiespējas. GRADE (Graphical Reengineering, Analysis & Design Environment) ir reinženierijas, analīzes un projektēšanas rīku kopums. Šo rīku kopums nodrošina:
1.      Biznesprocesu modelēšanu;
2.      Organizācijas struktūras modelēšanu;
3.      Komunikāciju diagrammu veidošanu;
4.      Procesu diagrammu veidošanu;
5.      ER diagrammu veidošanu;
6.      Datu modelēšanu;
7.      Citu svarīgu operāciju izpildi.
DAS sistēmas konkrēta projektēšanas rīka izvēle ir atkarīga no vairākiem faktoriem (izstrādājamas DAS kritiskums un sarežģītība, projekta finansējuma lielums, un tml.).
Šī darba ietvaros netika izmantoti kaut kādi automatizēti projektēšanas rīki. ER modelis un komunikāciju un procesu diagrammas tika veidoti, ievērojot to veidošanas noteikumus, ar vienkāršo grafisko redaktoru.































7.     DAS INFOLOĢISKI – STATISKS MODELIS

Modelis ir nepieciešams DAS analīzei. Modeļa pilnvērtīgumu nosaka gan saturs (realitātes objektīva attēlošana), gan forma (ļauj kvalitatīvi novērtēt modeli). DAS infoloģiski – statisks modelis ir veidots ar komunikāciju diagrammu palīdzību.



 





























2.zīm “DAS statisks modelis”

Informācija, kas plūdis kanālos ir attēlota ar interfeisa tabulu palīdzību.

Interfeisa tabula
IT
Link1–2

Nosaukums
Piezīmes
VAR
Bibliotēkas lietotāja vārds
UZV
Bibliotēkas lietotāja uzvārds
DAT
Bibliotēkas lietotāja dzimšanas datums
ADR
Bibliotēkas lietotāja adrese
TEL
Bibliotēkas lietotāja telefons
KODS
Bibliotēkas lietotāja personālais kods
NOS
Vēlamas grāmatas nosaukums
AUT
Vēlamas grāmatas autors
IZD
Vēlamas grāmatas izdevniecības nosaukums
DATN
Grāmatas nodošanas datums

Interfeisa tabula
IT
Link2–1

Nosaukums
Piezīmes
NOS
Vēlamas grāmatas nosaukums
AUT
Vēlamas grāmatas autors
DAT
Grāmatas izdošanas datums
STAT
Grāmatas status (grāmata ir bibliotēkā / grāmata ir uz rokām)
IZD
Vēlamas grāmatas izdevniecības nosaukums

Interfeisa tabula
IT
Link2–3

IT
Link3–2

Par cik bibliotēkas darbinieks ir persona, kas komunicēs ar izstrādājamo DASu, līdz ar to cauri saitēm “Link 2–3” un “Link 3–2” plūdīs visa nodaļā 4.4 “Datu analīze” uzradīta informācija.

Interfeisa tabula
IT
Link3–4

Nosaukums
Piezīmes
NOS
Grāmatas nosaukums
AUT
Grāmatas autors
IZD
Izdevniecība
DAT
Grāmatas izdošanas datums
CENA
Grāmatas cena
STAT
Statuss (ir / nav)
PASUT
Grāmatas piederība kādam pasūtījumam
IDNUM
Grāmatas unikālais identifikators

Interfeisa tabula
IT
Link4–3
Šī tabula ir identiska saites “Link 3–4” interfeisa tabulai.

Interfeisa tabula
IT
Link3–5

Nosaukums
Piezīmes
NOS
Izdevniecības nosaukums
PILS
Pilsēta, kurā atrodas izdevniecība
IELA
Iela, kurā atrodas izdevniecība
KODS
Izdevniecības kods
E_MAIL
Izdevniecības e–pasta adrese
HOMP
Izdevniecības mājas lapas (Home page) adrese

Interfeisa tabula
IT
Link5–3
Šī tabula ir identiska saites “Link 3–5” interfeisa tabulai.

Interfeisa tabula
IT
Link3–6

Nosaukums
Piezīmes
DATP
Pasūtījuma noformēšanas datums
DATN
Grāmatu nodošanas datums
KLIENTS
Bibliotēkas lietotājs, kas ir izdarījis pasūtījumu
KODS
Pasūtījuma kods

Interfeisa tabula
IT
Link6–3
Šī tabula ir identiska saites “Link 3–6” interfeisa tabulai.

Interfeisa tabula
IT
Link3–7

Nosaukums
Piezīmes
VAR
Bibliotēkas lietotāja vārds
UZD
Bibliotēkas lietotāja uzvārds
DAT
Bibliotēkas lietotāja dzimšanas datums
ADR
Bibliotēkas lietotāja adrese
PNUM
Bibliotēkas lietotāja personālais numurs

Interfeisa tabula
IT
Link7–3
Šī tabula ir identiska saites “Link 3–7” interfeisa tabulai.

Interfeisa tabula
IT
Link3-8

Nosaukums
Piezīmes
SNUM
Skapja numurs
PNUM
Plaukta numurs
GRAM
Grāmata, kas ir izvietota pēc skapja numura SNUM un plaukta numura PNUM

Interfeisa tabula
IT
Link8–3
Šī tabula ir identiska saites “Link 3–8” interfeisa tabulai.









































8.     DATU BĀZES STRUKTŪRA

8.1      Datu bāzes infoloģiskais modelis

Datu bāzes infoloģiskais modelis ir izveidots ar ER diagrammu palīdzību.


3.zīm. “ER modelis”

8.2      Tabulas

Uz ER – modeļa pamata tiek izveidotas sekojošas tabulas:
Nr.
Tabulas nosaukums
Piezīmes
1.
GRAM
Glāba informāciju par grāmatām
2.
IZDEV
Glāba informāciju par grāmatu izdevniecībām
3.
KLIENTI
Glāba informāciju par bibliotēkas lietotājiem
4.
PASUT
Glāba informāciju par pasūtījumiem
5.
ATR
Glāba informāciju par grāmatu atrašanas vietām

Zemāk ir piedāvāts katras tabulas izsmeļošs apraksts:

8.2.1     Tabula “GRAM”

Nr.
Reālie dati
Lauka nosaukums
Lauka tips
Piezīmes
1.       
Grāmatas nosaukums
NOS
Text, garums ir 70 simboli

2.       
Grāmatas autors ­
AUT
Text, garums ir 70 simboli

3.       
Grāmatas izdevniecība
IZD
Text, garums ir 10 simboli
Šis lauks ir tabulas “GRAM” ārēja atslēga. Šī atslēga tiks izmantota saitei ar tabulu “IZD”
4.       
Grāmatas izdošanas datums
DAT
Date (dd,mm,yyyy)

5.       
Grāmatas cena
CENA
Денежный

6.       
Grāmatas statuss
STAT
Boolean

7.       
Piederība pasūtījumam
PASUT
Text, garums ir 10 simboli
Šis lauks ir tabulas “GRAM” ārēja atslēga. Šī atslēga tiks izmantota saitei ar tabulu “PASUT”
8.       
Grāmatas unikālais identifikators
IDNUM
Text, garums ir 10 simboli
Šis lauks ir tabulas “GRAM” unikālā atslēga

8.2.2     Tabula “IZDEV”

Nr.
Reālie dati
Lauka nosaukums
Lauka tips
Piezīmes
1.       
Izdevniecības nosaukums
NOS
Text, garums ir 25 simboli

2.       
Pilsēta
PILS
Text, garums ir 25 simboli

3.       
Adrese
IELA
Text, garums ir 25 simboli

4.       
Izdevniecības kods
KODS
Text, garums ir 10 simboli
Šīs lauks ir tabulas “IZDEV” unikālā atslēga
5.       
Izdevniecības e–pasta aderese
E_MAIL
Hyperlink

6.       
Izdevniecības mājas lapas adrese
HOMP
Hyperlink

8.2.3     Tabula “KLIENTI”

Nr.
Reālie dati
Lauka nosaukums
Tips
Piezīmes
1.       
Bibliotēkas lietotāja  vārds
VAR
Text, garums ir 25 simboli

2.       
Bibliotēkas lietotāja uzvārds
UZV
Text, garums ir 25 simboli

3.       
Bibliotēkas lietotāja dzimšanas datums
DAT
Date (dd,mm,yyyy)

4.       
Bibliotēkas lietotāja adrese
ADR
Text, garums ir 70 simboli

5.       
Bibliotēkas lietotāja personālais numurs
PNUM
Text, garums ir 13 simboli
Šīs lauks ir tabulas “KLIENTI” unikālā atslēga

8.2.4     Tabula “PASUT”

Nr.
Reālie dati
Lauka nosaukums
Lauka tips
Piezīmes
1.       
Pasūtījuma datums
DATP
Date
(dd,mm,yyyy)

2.       
Nodošanas datums
DATN
Date
(dd,mm,yyyy)

3.       
Klients
KLIENTS
Text, garums ir 13 simboli
Šis lauks ir tabulas “PASUT” ārēja atslēga. Šis lauks tiks izmantos saitei ar tabulu “KLIENTS”
4.       
Pasūtījuma kods
KODS
Text, garums ir 10 simboli
Šīs lauks ir tabulas “PASUT” unikālā atslēga

8.2.5     Tabula “ATR”

Nr.
Reālie dati
Lauka nosaukums
Tips
Piezīmes
1.       
Skapja numurs
SNUM
Text, garums ir 4 simboli

2.       
Plaukta numurs
PNUM
Text, garums ir 4 simboli

3.       
Grāmata
GRAM
Text, garums ir 10 simboli
Šīs lauks ir tabulas “GRAM” ārēja atslēga

8.3      Saites starp tabulām

Starp tabulām ir jānodrošina saites tā, lai nodrošinātu datu veselumu. Projektējamas datu bāzes tabulas ir saistītas sekojoši:
Nr.
Tabula 1, lauks 1
Tabula1, lauks 2
Saites veids un semantika
1.       
GRAM.IDNUM
ATR.GRAM
Viens ar vienu. Katrai grāmatai ir tikai viena atrašanas vieta
2.       
GRAM.IZD
IZDEV.KODS
Viens ar daudziem. Vienā izdevniecībā var tikt izdotas vairākas grāmatas
3.       
PASUT.KODS
GRAM.PASUT
Viens ar daudziem. Viens pasūtījums var saturēt vairākas grāmatas, t.i. bibliotēkas lietotājs uzreiz var paņemt vairākas grāmatas
4.       
KLIENTI.PNUM
PASUT.KLIENTS
Viens ar daudziem. Viens bibliotēkas lietotājs var izdarīt vairākus pasūtījumus































9.     DAS DINAMISKS MODELIS

9.1      Procesu diagrammas

DAS dinamisks modelis ir izveidots ar procesu diagrammām. DAS procesus shematiski var attēlot sekojoši:
 















4.zīm. “Procesu shēma”

9.1.1     Grāmatu nodošana


 

























5.zīm. “Grāmatas nodošana”
Šajā diagrammā ir attēlotas visas procedūras, kas notiek procesa “Grāmatas nodošana” izpildes laikā.

9.1.2     Grāmatu paņemšana

 













































6.zīm. “Grāmatas paņemšana”
Šajā diagrammā ir attēlotas visas procedūras, kas notiek procesa “Grāmatas paņemšana” izpildes laikā.

9.1.3     Jaunās grāmatas reģistrēšana

Šajā diagrammā ir attēlotas visas procedūras, kas notiek procesa “Jaunās grāmatas reģistrēšana” izpildes laikā.



 

























7.zīm. “Jaunās grāmatas reģistrēšana”

9.1.4     Grāmatas noņemšana no uzskaites



 
























8.zīm. “Grāmatas noņemšana no uzskaites”
Šajā diagrammā ir attēlotas visas procedūras, kas notiek procesa “Grāmatas noņemšana no uzskaites” izpildes laikā.

9.2      Formu diagrammas

Visas pārējas no vienas formas pie citiem tiek organizēti ar MS Access makrosiem (turpmāk tekstā makross).

9.2.1     Formu diagramma “Funkciju izvēle”

 








































9.zīm. “Funkciju izvēle”





Datu apstrādes sistēmas interfeisa galvenā forma nodrošina sekojošu funkciju izvēli:
1.      Datu ievade nodrošina sekojošu datu ievadi:
a.       Dati par grāmatu;
b.       Dati par izdevniecību;
c.        Dati par bibliotēkas lietotāju;
2.      Datu meklēšana nodrošina sekojošu datu meklēšanu:
a.        Dati par grāmatu;
b.       Dati par izdevniecību;
c.        Dati par bibliotēkas lietotāju;
3.      Datu apskate nodrošina sekojošu datu apskati:
a.        Dati par grāmatu;
b.       Dati par izdevniecību;
c.       Dati par bibliotēkas lietotāju;
4.      Datu labošana nodrošina sekojošu datu labošanu:
a.        Dati par grāmatu;
b.       Dati par izdevniecību;
c.       Dati par bibliotēkas lietotāju;
5.      Grāmatas paņemšana nodrošina pasūtījuma reģistrēšanu;
6.      Grāmatas nodošana grāmatas nodošanas fakta piefiksēšanu;
7.      Izeja dod iespēju pabeigt darbu ar sistēmu.
Augšminēto funkciju detalizētāka apskate ir dota nākamajās nodaļās.

 Makrosu apraksts:
Makross
Makrosa apraksts
IzejaM
Aizver galvēno formu un beida darbu ar sistēmu
AtvDatuIevFormM
Atver formu DatuIevForm, kas piedava ievadīt dažāda veida (grāmatas, lietotāji, izdevniecības) datus
AtvDatuMeklFormM
Atver formu DatuIevForm, kas piedava sameklēt dažāda veida (grāmatas, lietotāji, izdevniecības) datus
AtvDatuApskatFormM
Atver formu DatuIevForm, kas piedava apskatīt dažāda veida (grāmatas, lietotāji, izdevniecības) datus

9.2.2     Formu diagramma “Grāmatu paņemšana”

Dati tiks ierakstīti datu bāzes tabulās tikai tad, kad formā PasNorekForm tiks nospiesta poga “OK”. Līdz šī brīdim visi dati tiks glābti formās.
Pasūtījuma reģistrācija balstās uz datu ierakstīšanas sekojošās tabulās:
1.      PASUT: lauki KLIENTS, KODS;
2.       GRAM: lauks PASUT.










 
































10.zīm. “Grāmatas paņemšana”
Makrosu apraksts:
Makross
Makrosa apraksts
AtvGrMeklRezFormM
1.      Meklē grāmatas pēc formā GrMeklForm noradītiem datiem. Meklēšanai tiek izmantots vaicājuma GrMeklVaic;
2.      Atver formu GrMeklRezForm.
IzGrMeklFormM
1.        Aizver formas GrMeklForm, GrMeklRezForm;
2.        Atver formu GalvForm.
AtvPasNofFormM
1.      Atver formu PasNoForm;
2.      Importē datus par lietotāja izvēlēto grāmatu formā PasNofForm.
IzPasNofFormM
1.      Aizver formas GrMeklForm, GrMeklRezForm, PasNofForm;
2.      Atver formu GalvForm.
AtskDrukM
1.      Datu ierakstīšana datu bāzes tabulās. Ierakstīšana notiek sekojošos laukos:
a.        Tabula PASUT: lauki DATP, DATN, KLIENTS, KODS. Šo datu avots ir forma PasNofForm;
b.       Tabula GRAM: lauks PASUT. Datu avots ir forma PasNofForm (pasūtījuma kods);
2.      Aizver formas GrMeklForm, GrMeklRezForm, PasNofForm, PasNorekForm;
3.      Atver atskaiti apskatīšanai un drukāšanai.
PasDatuIerakstM
1.      Datu ierakstīšana datu bāzes tabulās. Ierakstīšana notiek sekojošos laukos:
c.        Tabula PASUT: lauki DATP, DATN, KLIENTS, KODS. Šo datu avots ir forma PasNofForm;
d.       Tabula GRAM: lauks PASUT. Datu avots ir forma PasNofForm (pasūtījuma kods);
2.      Aizver formas GrMeklForm, GrMeklRezForm, PasNofForm;
3.      Atver formu GalvForm.
AtvLietRegFormM
Atver formu LietRegForm.

9.2.3     Formu diagramma “Grāmatas nodošana”

Lauka STAT (tabula GRAM) vērtība mainās tikai tad, kad grāmatas ir nodotas.


 















11.zīm. “Grāmatas nodošana”
Makrosu apraksts:
Makross
Makrosa apraksts
GramNodM
Atver formu GrNovietForm, kas  satur informāciju par dotas grāmatas atrašanas vietu bibliotēkā (skapja un plaukta numuri). Grāmatas atrašanas vieta tiek noskaidrota ar vaicājuma MeklGrAtrVietVaic.
IzGrNovietFormM
1.        Aizver formas GrNodForm, GrNovietForm;
2.        Piešķir tabulas GRAM laukam STAT vērtību true;
3.        Atver formu GalvForm.
AtcNodM
1.      Aizver formas GrNodForm, GrNovietosForm;
2.      Neizmaina lauka GRAM.STAT vērtību. 

9.2.4     Formu diagramma “Grāmatas noņemšana no uzskaites”


 















12.zīm. “Grāmatas noņemšana no uzskaites”
Makrosu apraksts:
Makross
Makrosa apraksts
SodaAprM
1.        Aprēķina soda lielumu. Formula soda lieluma aprēķināšanai ir sekojoša: (grāmatas cena * 3);
2.        Atver formu SodaForm.
GrNonemsM
1.        Nodzēš datus par doto grāmatu no tabulām GRAM, ATR. Datu dzēšanai tiek izmantots vaicājums GrDzesVaic;
2.        Druka soda atskaiti;
3.        Aizver formas GrNodForm, SodaForm;
4.        Atver formu GalvForm.
AtsSodM
Aizver formas GrNodForm, SodaForm.




















10. INSTRUKCIJAS DARBAM AR DAS

Šis nodalījums satur informāciju par darbu ar izveidoto Datu Apstrādes Sistēmu. Nodalījumā ir dots sekojošu operāciju izpildes izsmeļošs apraksts:




Datu apstrādes sistēmas galvenais logs izskatās sekojoši:
13.zīm. “DAS galvenais logs”

Galvenais logs satur pogas, kas dod iespēju izvēlēties pamatoperācijus. Šis logs satur sekojošas pogas:
Nr.
Pogas nosaukums
Notikuma apraksts
1.
Datu ievade
Atver formu “Datu ievade”
2.
Datu meklēšana
Atver formu “Datu meklēšana”
3.
Datu apskate un labošana
Atver formu “Datu apskate un labošana”
4.
Grāmatas nodošana
Atver formu “Grāmatas nodošana”
5.
Grāmatas noņemšana no uzskaites
Atver formu “Grāmatas noņemšana no uzskaites”
6.
Izeja
Beidz darbu ar sistēmu

10.1   Datu ievade




Galvenajā logā nospiežot pogu “Datu ievade” atveras sekojošais logs:
14.zīm. Logs “Datu ievade”
Šī logs piedāvā lietotājam iespēju ievadīt dažāda veida datus. Logs satur sekojošas pogas:
Nr.
Pogas nosaukums
Notikuma apraksts
1.
Grāmatas
Ievadīt datus par grāmatām
2.
Izdevniecības
Ievadīt datus par izdevniecībām
3.
Bibliotēkas lietotāji
Ievadīt datus par bibliotēkas lietotājiem
4.
Izeja
Atgriezties galvenajā logā



Logā “Datu ievade” nospiežot pogu “Grāmatas” vai “Izdevniecības” atvērsies sekojošais logs:
15.zīm. “Datu par grāmatām un izdevniecībām ievade”
Šis logs piedāvā iespēju ievadīt datus par grāmatām un/vai izdevniecībām. Izdevniecības datu jāievada loga sadaļā “Dati par izdevniecību”. Datus ir jāievada atbilstošos laukos, piemērām izdevniecības nosaukumu ir jāievada laukā “Nosaukums”, mājas lapas adresi laukā “Home page” un tml. Datus par grāmatām ir jāievada sadaļā “Dati par grāmatām”.
Pēc datu ievades ir jānospiež poga “Izeja”.




Logā “Datu ievade” nospiežot pogu “”Bibliotēkas lietotāji” atvērsies logs “Lietotāja reģistrēšana”:
16.zīm. Logs “Lietotāja reģistrēšana”
Šajā logā ir jāievada bibliotēkas lietotāja personālus datus. Logs satur datu ievades laukus, kuros ir jāievada dati par lietotāju. Lai, pēc datu ievades, lietotājs tiktu piereģistrēts, t.i. dati tiktu ierakstīti datu bāzē, ir jānospiež poga “Reģistrēt”. Nospiežot pogu “Atcelt” lietotājs netiks piereģistrēts un logs aizvērsies.

10.2   Datu meklēšana




Galvenajā logā nospiežot pogu “Datu meklēšana”, atvērsies sekojošais logs:
17.zīm. Logs “Datu meklēšana”
Šī logs piedāvā lietotājam iespēju meklēt dažāda veida datus. Logs satur sekojošas pogas:
Nr.
Pogas nosaukums
Notikuma apraksts
1.
Grāmatas
Meklēt datus par grāmatām
2.
Izdevniecības
Meklēt datus par izdevniecībām
3.
Bibliotēkas lietotāji
Meklēt datus par bibliotēkas lietotājiem
4.
Izeja
Atgriezties galvenajā logā



Logā “Datu meklēšana” nospiežot pogu “Grāmatas” atvērsies sekojošais logs:
18.zīm. Logs “Grāmatas meklēšana”
Grāmatu meklēšana notiek pēc sekojošiem parametriem:
1.      Grāmatas nosaukums;
2.      Grāmatas autors;
3.      Grāmatas izdevniecība;
4.      Grāmatas izdošanas datums (sekojošā un pārējos logos datumu ir jāievada sekojošā formātā: dd,mm,yyyy).
Meklēšanas parametrus ir jāievada ievades laukos. Grāmatas meklēšanai nav obligāti jāievada visi meklēšanas parametri, meklēšana var tikt realizēta pēc ievadītiem parametriem. Pēc meklēšanas parametru ievades ir jānospiež poga “Meklēt”. Pogas “Atcelt” nospiešana atcels grāmatas meklēšanu un aizvērs logu “Grāmatas” meklēšana.
Logā “Grāmatas meklēšana” pēc meklēšanas parametru ievades, nospiežot pogu “Meklēt”, tiks atvērts logs, kas satur grāmatas meklēšanas rezultātus. Šis logs izskatas sekojoši:




19.zīm. “Grāmatas meklēšanas rezultāti”
Loga augšējā daļā ir attēloti grāmatas meklēšanas rezultāti. Lauka “Status” vērtība norāda, vai grāmata ir pieejama (CheckBox ir ieķeksēts) vai nav. Gadījumā, ja bibliotēkas lietotājs pašlaik vēlas dabūt tieši šo grāmatu, bet tā nav pieejama, bibliotēkas darbiniekam ir jāpaziņo par datumu, kad grāmata būs pieejama. Lai dabūtu, šo datumu, bibliotēkas darbiniekam ir jāievada laukā “Grāmata” nepieciešamas grāmatas identifikatoru un jānospiež poga “Nodošanas laiks”. Rezultātā atvērsies logs “Grāmatas nodošanas laiks”, kas dos informāciju par šīs grāmatas nodošanas laiku.




Logā “Datu meklēšana” nospiežot pogu “Izdevniecības” tiks atvērts logs “Izdevniecības meklēšana”:
20.zīm. “Izdevniecības meklēšana”



Ievades lauka ir jāievada meklējamas izdevniecības nosaukumu un jānospiež poga “Meklēt”. Izpildot šīs darbības tiks atvērts logs “Izdevniecības meklēšanas rezultāti”:
21.zīm. “Izdevniecības meklēšanas rezultāti”

Logā “Datu meklēšana” nospiežot pogu “Bibliotēkas lietotāji”, tiks atvērts logs “Lietotāja meklēšana”:



22.zīm. “Lietotāja meklēšana”



Lietotājs tiek meklēts pēc vārda un uzvārda. Pēc meklēšanas parametru ievades ir jānospiež poga “Meklēt”, tiks atvērts logs “Lietotāja meklēšanas rezultāti”:
23.zīm. “Lietotāja meklēšanas rezultāti”

10.3   Datu apskate un labošana




Pēc pogas “Datu apskate un labošana” nospiešanas, tiks atvērts logs “Datu apskate un labošana”:
24.zīm. “Datu apskate un labošana”

Šis logs satur sekojošas pogas:
Pogas nosaukums
Notikums
Grāmatas
Atver logu “Datu apskate un labošana: Grāmatas”, kas ļauj apskatīt un labot datus par grāmatām
Izdevniecības
Atver logu “Datu apskate un labošana: Izdevniecības”, kas ļauj apskatīt un labot datus par izdevniecībām
Bibliotēkas lietotāji
Atver logu “Datu apskate un labošana: Lietotāji”, kas ļauj apskatīt un labot datus par lietotājiem
Izeja
Izeja galvenajā logā

10.4   Grāmatas paņemšana




Lai piereģistrētu grāmatas paņemšanu, vispirms ir jāatrod grāmatu, kuru bibliotēkas lietotājs vēlas paņemt. Grāmatas meklēšana ir aprakstīta nodaļā 10.2 “Datu meklēšana”. Gadījumā, ja izdevās atrast lietotājam nepieciešamo grāmatu, tad tas tiks attēlots logā “Grāmatas meklēšanas rezultāti”. Tagad, šajā logā ievades laukā “Grāmata” ir jāievada nepieciešamas grāmatas identifikatoru un nospiest pogu “Pasūtīt”. Tiks atvērts logs “Pasūtījums noformēšana”:
25.zīm. Logs “Pasūtījuma noformēšana”
Šis logs satur sekciju “Pasūtījuma dati”, kurā ir jāievada pieprasīta informācija. Datumus ir jāievada formāta: dd,mm,yyyy. Lai piereģistrētu faktu, ka grāmatas tika paņemtas ir jānospiež poga “OK”. Gadījumā, ja lietotājs, kas vēlas dabūt doto grāmatu, nav piereģistrēts bibliotēkā, tad ir jānospiež poga “Reģistrēt lietotāju”, rezultātā tiks atvērts logs “Lietotāja reģistrēšana”.
Logs satur pogu “Drukāt atskaiti”, kuri nospiežot tiks atvērta apskatei un drukāšanai atskaite par pasūtījumu.
Nospiežot pogu “Atcelt”, logs tiks aizvērts un dati netiks piefiksēti.

10.5   Grāmatas nodošana




DAS galvenais logs satur pogu “Grāmatas nodošana”, kuru nospiežot tiks atvērts logs “Grāmatas nodošana”:
26.zīm. Logs “Grāmatas nodošana”
Logs satur ievades lauku, kurā ir jāievada nododamas grāmatas identifikatoru. Pretējā gadījumā ir jānospiež poga “Atcelt”. Pēc pogas “Nodod” nospiešanas, tiks atvērts logs “Grāmatas atrašanas vieta”:






27.zīm. Logs “Grāmatas atrašanas vieta”
Lai grāmatas nodošanas fakts tiktu piereģistrēts ir nepieciešams nospiest pogu “Nodod”. Pretējā gadījumā ir jānospiež poga “Atcelt”.

10.6   Grāmatas noņemšana no uzskaites




DAS galvenajā formā nospiežot pogu “Grāmatas noņemšana no uzskaites”, tiks atvērts logs “Grāmatas noņemšana no uzskaites”:
28.zīm. Logs “Grāmatas noņemšana no uzskaites”



Loga ievades laukā ir jāievada noņemamas grāmatas identifikatoru. Pēc identifikatora ievades ir jānospiež poga “OK”. Rezultātā tiks atvērts logs “Sods par grāmatas zaudējumu”:
29.zīm. Logs “Sods par grāmatas zaudējumu”
Šis logs satur ievades sekciju “Lietotājs” ar diviem ievades laukiem: vārds un uzvārds. Šajos laukos ir jānorāda lietotājs vārdu un uzvārdu, lai pēc tam šie dati tiktu attēloti soda atskaitē.
Loga augšējā daļā ir divi lauki:
1.      Grāmatas cena – attēlo pazaudētas grāmatas cenu;
2.      Soda lielums – cik lielu sodu ir jāsamaksā lietotājam par pazaudēto grāmatu.
Lai izdrukātu soda atskaiti un noņemtu ar pazaudēto grāmatu saistītu informāciju no datu krātuvēm, ir nepieciešams nospiest pogu “OK”. Pretējā gadījumā ir jānospiež poga “Atcelt”.







11. KONTROLPIEMĒRI

Kā kontrolpiemērs tiks apskatīta operācijas “Grāmatas paņemšana” izpilde. Visi logi, ar kuriem būs jāstrādā šis operācijas izpildes gaitā ir parādīti iepriekšējos nodalījumos (10.2 “Datu meklēšana”, 10.4 “Grāmatas paņemšana”), līdz ar to šis nodalījums saturēs tikai tādas formas, kas pieprasa kādas informācijas ievadi un/vai izvada kādu informāciju.
Kontrolpiemēra izpilde.



DAS galvena formā ir jānospiež poga “Datu meklēšana”. Atvērsies logs “Datu meklēšana”, kurā ir jānospiež poga “Grāmatas”. Rezultātā atvērsies logs “Grāmatas meklēšana”, kurā ir jāievada sekojoša informācija:
30.zīm. Kontrolpiemēra izpilde: logs “Grāmatas meklēšana”




Tagad ir jānospiež pogu “Meklēt”. Rezultātā atvērsies logs “Grāmatas meklēšanas rezultāti”, kas saturēs meklēšanas rezultātus. Logā ievades laukā “Grāmata” ir jānorāda grāmatas, kas ir nepieciešama bibliotēkas lietotājam, identifikatoru:
31.zīm. Kontrolpiemēra izpilde: logs “Grāmatas meklēšanas rezultāti”
Pēc identifikatora ievades ir jānospiež pogu “Pasūtīt”. Tiks atvērts logs “Pasūtījuma noformēšana”. Loga sekcija “Pasūtījuma dati” ir jāievada sekojošus datus:
1.      Pasūtījuma datums;
2.      Grāmatas nodošanas datums;
3.      Lietotāja pers. numurs;
4.      Pasūtījuma kods.
Logs ar visiem šiem datiem ir paradīts 25.zīmējumā. Tagad var nospiest pogu “OK” un apskatīt datus par grāmatām:





32.zīm. Kontrolpiemēra izpilde: Datu par grāmatām apskate

Zīmējumā ir redzams, ka lauka pasūtījums vērtība ir ‘p999’. Tieši šis kods tika ievadīts logā “Pasūtījuma noformēšana”.






































12. SECINĀJUMI

Darba izpildes gaitā tika izveidota Datu Apstrādes Sistēma, kas ir domāta bibliotēkas grāmatu uzskaitei. DAS izstrādes process sastāvēja no vairākiem etapiem (soliem): analīze, modelēšana un datu bāzes struktūras projektēšana, DAS realizācija un atkļūdošana.
Visdarbietilpīgākais etaps bija modelēšana un datu bāzes struktūras projektēšana. Šajā etapā tika izveidoti DAS modeli (statiskais un dinamiskais), datu bāzes struktūra (ER modelis) un lietotāja interfeisa diagrammas. Šī etapa rezultāti tika izmantoti kā ieejas informācija realizācijas etapā:
1.        ER modelis tika izmantots kā pamats datu bāzes tabulu un saišu starp tabulām veidošanā;
2.        Dinamiskais modelis un interfeisa tabulas tika izmantotas lietotāja interfeisa veidošanā.








































13. IZMANTOTAS LITERATŪRAS SARAKSTS

1.      Ievads informācijas apstrādes sistēmu projektēšanas metodoloģijā LISTechnology, E.Ginters, Rīga-1996.
2.      Datu bāzes projektēšanas un modelēšanas metodika, prof. J.Grundspeņķis, prof. L.Novickis, prof. J.Osis, E.Viktorova.
3.      Personīgais lekciju konspekts.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru