Autors: Nezināms
Bibliotēku zinātne ir zinātnes
apakšnozare, kura nodarbojas ar tradicionālās un modernās (rokrakstu,
iespiestās un elektroniskās) rakstītās informācijas funkcionēšanas
likumsakarību pētīšanu sabiedrības sistēmā “dokuments – bibliotēka –
lietotājs”. Bibliotēku zinātnes uzdevums ir bibliotekārās prakses pētīšana un
tās vispārināšana, teorētisko ideju eksperimentāla pārbaudīšana un tās
realizēšana praksē. Tā meklē jaunus bibliotēku darba attīstības ceļus, radot
jaunu darba pieredzi. Bibliotēku zinātne ietilpst sociālo zinātņu blokā. Tā
pēta bibliotēku darbu teorētiskā, vēsturiskā, organizatoriskā un metodiskā
aspektā.
Bibliotēku zinātnes aizsākumi meklējami 19.gadsimta
pirmajos gadu desmitos. Pirmo reizi jēdziens “bibliotēku zinātne” tika minēts
Vācijā, samērā ātri izplatījās Eiropā, turpretim Amerikā tas radās apmēram 60
gadus vēlāk. Par bibliotēku zinātni ir nostiprinājušās divas koncepcijas. Pirmā
to uzskata par patstāvīgu zinātni, otrā – par lietišķu disciplīnu, kas
pakārtota kādai citai. Pēdējos gados šo koncepciju savstarpējā cīņā
iesaistījusies arī tā sauktā informacionālā bibliotēku zinātnes koncepcija, ko
radījis informācijas sprādziens, informācijas plūdi un straujā informātikas
attīstība.
Teorētiskajā
pētīšanas procesā notiek bibliotēku un bibliotēku sistēmu funkcionēšanas
likumsakarību un principu salīdzināšana. Tiek apkopota informācija par
bibliotēku sociālo lomu, tās funkcijām, uzdevumiem un darbības saturu.
Bibliotēkas darba teorētiskajā pētīšanas procesā tiek aplūkota bibliotēku
zinātnes vieta citu zinātņu vidū, tās saistība ar citām zinātnēm, dažādas
likumsakarības. Tās ietvaros tiek izstrādāta bibliotēku tipoloģija un tehniskā
metodoloģija. Teorētiskā pētīšanas procesa rezultātā tiek dots pilnīgs par
bibliotēku darbu un likumsakarībām tajā.
Vēsturiskais aspekts – tajā tiek pētīta bibliotēku
rašanās vēsture, pilnveidošanās un attīstības likumsakarības. Izsekojot
bibliotēkas attīstības tendencēm, pēta bibliotekāro ideju un uzskatu evolūciju.
Tiek atklātas bibliotekārās teorijas un prakses likumsakarības mūsdienās.
Organizatoriski – tiek zinātniski pamatota
valsts bibliotēku funkcionēšanas racionāla sistēma. Pamatojoties uz pētījumu
rezultātiem, tiek izstrādāti bibliotēku sistēmu organizācijas principi un
bibliotēku darba zinātniskās organizācijas ceļi un izmantojamie līdzekļi. Tas
tiek izstrādāts ne tikai visai bibliotēku sistēmai, bet arī atsevišķiem
bibliotēkas darba virzieniem. Bibliotekārajā darbā izmantotās metodes un
paņēmieni tiek pētīti metodiskajā aspektā. Tiek pārbaudīta to efektivitāte,
tāpat arī veicināta jaunās metodoloģijas ieviešana bibliotēku darbā. Katram
bibliotekārā darba virzienam tiek izstrādāta sava metodika.
Bibliotēku zinātne
savā attīstībā ir saistīta ar visdažādākajām mūsu dzīves ekonomiskajām un
sociālajām pusēm. Dažādos darba aspektos ir nepieciešama zinātniska,
pedagoģiska, socioloģiska, psiholoģiska, ekonomiska, ētiska izpratne.
Bibliotēkām attīstoties rodas jauni darba virzieni. Tādi kā bibliotekārā
psiholoģija, bibliotēku darba ekonomika, bibliotēku menedžments, bibliotekārā
ētika, bibliotekārā pedagoģija u.c.
Bibliotēku darba
organizācijā ietilpst bibliotēku darba vadības un bibliotēku metodiskās vadības
procesi. Tā sevī ietver arī bibliotekārā darba zinātniskās organizācijas,
normēšanas, plānošanas un uzskaites procesus. Svarīga sastāvdaļa ir bibliotēku
struktūras veidošana, bibliotekāro, bibliogrāfisko un informacionālo procesu
tehnoloģijas un automatizācijas jautājumi.
Bibliotēku zinātnes struktūra izvērstā veidā sevī ietver
vispārīgo daļu un konkrētas bibliotekāri zinātniskas kategorijas. Vispārīgā
daļa sastāv no teorētiskā aspekta, vēstures, organizācijas un metodoloģijas.
Konkrētās zinātniskās disciplīnas sevī ietver zinātnisku
bibliotekāro disciplīnu sistēmu, kura formējas bibliotekāro zināšanu
diferenciācijas un integrācijas savstarpēji saistītu procesu rezultātā. Katram
šīs darbības virzienam ir nepieciešama individuāla metodika un organizācija.
Tādējādi – ja vispārīgā bibliotēku zinātnes daļa pēta bibliotēku darba
attīstības likumsakarības, bibliotēku sabiedriskās, sociālās, komunikatīvās
lomas izpausmes, kā arī bibliotēku kā informācijas iestādi, bibliotēku
tipoloģiju, tad konkrētas zinātniskās disciplīnas ir bibliotēku fondi,
bibliotēku katalogi, darbs ar lasītājiem. Ja runā par katru konkrēto disciplīnu
atsevišķi, tad bibliotēku fondi aplūko atlases un dažādu tipu un veidu
bibliotēku fondu veidošanas principus un metodiku. Tāpat tiek aplūkotas grāmatu
fonda sastāva izpētes metodes, sistēma bibliotēku apgādē ar literatūru. Pie šīs
disciplīnas pieder arī fondu glabāšana un izvietošana, fondu racionāla
izmantošana.
Bibliotēku katalogi nodarbojas ar iespieddarbu apraksta
un sistematizācijas jautājumiem, bibliotēku alfabētisko, sistemātisko,
priekšmetu katalogu, datorkatalogu sastādīšanas teoriju un metodoloģiju.
Darbs ar lasītājiem – šajā disciplīnā tiek analizēta
bibliotēku fondu lietošanas organizācija, lasīšanas un lasītāju izpēte, grāmatu
un citu dokumentu reklāma, bibliotekārie, bibliogrāfiskie un informacionālie
pakalpojumi, lasītāju apkalpošanas sistēmas dažāda tipa bibliotēkās.
Izmantotā literatūra:
Čubarjans O. Bibliotēku zinātnes pamati. – Rīga:Zvaigzne,
1972.
Mauliņa A. Bibliotēku zinātne: par un
pret//Labrīt.-1995.-8.aprīlis.
Mauliņa A. Bibliotēku zinātnes
attīstība un vieta zinātņu sistēmā//
Informatīvi bibliogrāfiskā nodrošinājuma problēmas. – Rīga: Avots, 1988.-13.-33.lpp.
Bibliotēka un sabiedrība: Zinātniskie raksti.
610.sējums.-Rīga: Latvijas Universitāte, 1997.
–19.lpp.
Datorenciklopēdija “Encarta”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru