Ventspils Augstskolas
Pārvaldības un Ekonomikas nodaļas
2. kursa studenšu
Ingas Krēķes un Ilzes Šīmanes
referāts makroekonomikā
par tēmu
“Brīvās ekonomiskās zonas”.
08.11.1999.
Saturs
I. DAĻA
1.
Brīvo
ekonomisko zonu būtība un priekšnosacījumi zonas funkcionēšanai.
2.
Brīvās
ekonomiskās zonas Latvijā:
·
Rīgas
Tirdzniecības brīvosta,
·
Ventspils
brīvosta,
·
Liepājas
speciālā ekonomiskā zona,
·
Rēzeknes
speciālā ekonomiskā zona.
3.
Brīvās
ekonomiskās zonas ārpus Latvijas.
4.
Brīvo
ekonomisko zonu modeļi pēc ģeogrāfiskā stāvokļa, valsts vai tās saimnieciskās
attīstības līmeņa.
5.
Brīvo
ekonomisko zonu grupēšana pēc darbības profila.
6.
Zonu
iedalījums.
7.
Zonu grupas:
·
Zonas ar
ražošanas ievirzi
·
Zonas ar
pakalpojumu un tirdzniecības ievirzi.
8.
Ieguvumi un
zaudējumi.
II. DAĻA
1.
Brīvostas.
2.
Ventspils
Brīvosta.
Ekonomiskā zona -
noteikts valsts reģions, kurā spēkā īpašas investīciju veicinošas likumdošanas
normas, t. sk., nodokļu un nodevu atlaides importam ražošanas uzņēmumiem, kuri
reeksportē savu produkciju. Šādā zonā reģistrētās sabiedrības tiek sauktas par
beznodokļu sabiedrībām vai off-shore kompānijām, bet brīvās ekonomiskās zonas
par off-shore zonām jeb ofšora zonām.
Lielākajai sabiedrības daļai brīvās ekonomiskās zonas saistās
ar Lihtenšteinā, Kaimanu salās un citās tāda veida teritorijās reģistrētiem
ofšoru uzņēmumiem, ar kuru palīdzību var viegli legalizēt apšaubāmi iegūtus
miljonus. A. Lembergs (Ventspils brīvostas valdes
priekšsēdētājs) izvirza apgalvojumu, ka budžeta zaudējumi, iespējams, būtu vēl
lielāki, ja speciāli ekonomiskās zonas netiktu izveidotas, un ostas, kas ir
būtiskākā Latvijas tranzītkoridora sastāvdaļa, nesaņemtu ievērojamas
investīcijas attīstībai un konkurētspējas paaugstināšanai.
Lai zonas varētu funkcionēt, tās pamatā
jābūt gan ekonomiskajam, gan
juridiskajam izdevīgumam. Galvenais
izdevīguma faktors ir muitas brīvība.
Priekšnosacījumi zonas funkcionēšanai:
1.
Dabiskie
nosacījumi
·
teritorijas
piemērotība;
·
izdevīgs
ģeogrāfiskais stāvoklis;
·
zema zemes
rentes maksa;
·
kvalificēts,
lēts darbaspēks.
2.
Nosacījumi,
kas saistīti ar zonas apkalpošanu
·
infrastruktūra
attīstīta;
·
mūsdienīgas
noliktavas;
·
izdevīgi
transporta mezgli un sakari;
·
attīstīta
sakaru sistēma;
·
dzīvesvietas
nodrošinājums.
3.
Sistēmnosacījumi,
kuri izriet no sociālekonomiskās sistēmas nosacījumiem.
·
demonopolizācijas
un debirokrātijas nepieciešamība ārējās tirdzniecības funkcionēšanā;
·
zonas uzskatīt
par pasaules tirgus daļu;
·
piegādes no
valsts uz zonu uzskatīt par eksportu, kura darījumi samaksājami valūtā;
·
debirokratizācija,
liberalizācija, jebkādu administratīvo, pasu režīma u.c. formalitāšu
kārtošana.
Brīvā ekonomiskā zona tiek atdalīta no
pārējās muitas teritorijas. Ārvalstu preces maksājumu zonā tiek pielīdzinātas
precēm, kuras atrodas ārpus Latvijas Republikas muitas teritorijas robežām.
Brīvajā zonā ir atļauta jebkura ražošanas un
tirdznieciskā darbība, kā arī jebkura pakalpojumu sniegšana likumu noteiktajā
kārtībā. Specializētajās zonās radīti atviegloti noteikumi eksportētājuzņēmumiem.
Brīvās ekonomiskās zonas Latvijā sāka
veidoties 1996.gada beigās un 1997.gada sākumā pēc privātkapitāla iniciatīvas
un ar valsts atbalstu. Pašlaik Latvijā darbojas 4 brīvās zonas:
·
Ventspils
brīvosta
·
Rīgas brīvosta
·
Liepājas
speciāli ekonomiskā zona
·
Rēzeknes
speciālā ekonomiskā zona.
1996.gada 21.novembrī tika pieņemts
“Rīgas tirdzniecības brīvostas likums”. Likums nosaka, ka Rīgas tirdzniecības
brīvosta ir noteikta, norobežota Latvijas Republikas sauszemes teritorijas daļa
un tai piegulošā iekšējo ūdeņu daļa. Brīvostas zona ir brīvā muitas zona.
1997.gada 3.janvārī ir pieņemts
“Ventspils brīvostas likums”. Likums nosaka Ventspils brīvostas darbības
principus un pārvaldes kārtību, lai veicinātu Latvijas līdzdalību
starptautiskajā tirdzniecībā, investīciju piesaisti, ražošanas un pakalpojumu
attīstību, kā arī jaunu darbvietu radīšanu.
1997.gada 17.februārī Latvijas
Republikas Saeimā pieņemts “Liepājas speciāli ekonomiskās zonas likums”, kas
nosaka Liepājas speciāli ekonomiskās
zonas pārvaldīšanas un izmantošanas kārtību, kā arī uzņēmējdarbības,
ieguldījumu, nodokļu, muitas lietu īpatnības, rīcību ar nekustamo īpašumu un
ārvalsts īpatnības Liepājas speciāli ekonomiskajā zonā. Liepājas speciālā
ekonomiskā zona izveidota ar mērķi attīstīt un veicināt tirdzniecību,
rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī starptautisko preču apmaiņu
caur Latviju.
Kā pēdējais 1997.gada 1.oktobrī Latvijas
Republikas Saeimā pieņemts “Rēzeknes speciāli ekonomiskās zonas likums”, kas
nosaka Rēzeknes speciāli ekonomiskās zonas pārvaldīšanas un izmantošanas
kārtību, kā arī uzņēmējdarbības, ieguldījumu, nodokļu, muitas lietu īpatnības,
rīcību ar nekustamo īpašumu un ārvalstnieku darba īpatnības Rēzeknes speciāli
ekonomiskajā zonā. Šī zona izveidota ar mērķi veicināt tirdzniecību, attīstīt
rūpniecību un satiksmi, kā arī preču eksportu un importu. Tās uzdevums ir
piesaistīt ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras attīstībai un jaunu
darbvietu radīšanai. Rēzeknes speciālajai ekonomiskajai zonai ir jāveicina visa
Latgales reģiona attīstību.
Pašlaik katrai no četrām Latvijas
brīvajām ekonomiskajām zonām ir speciāls likums, kas nosaka to darbību.
Speciālistu vidū pastāv viedoklis, ka lietderīgi būtu izstrādāt vienotu likumu
par speciāli ekonomiskajām zonām.
Brīvās ekonomiskās zonas pasaulē veidojas
valstīs un rajonos, kuras vēlas paātrināt savu attīstību, piesaistot ārvalstu
kapitālu. Kapitāla piesaistīšana notiek, radot izdevīgus nosacījumus
uzņēmējdarbībai un kapitāla uzkrāšanai.
Lietuvas valdība likumdošanu par speciāli
ekonomiskajām zonām adaptēja jau 1995.gadā. Pašlaik brīvās ekonomiskās zonas
izveidotas Kauņā, Klaipēdā un Šauļos. Brīvās ekonomiskās zonas tiek veidotas
arī Igaunijā.
Pasaulē brīvajām ekonomiskajām zonām pēc to ģeogrāfiskā stāvokļa, valsts vai tās
saimnieciskās attīstības līmeņa tiek izdalīti trīs modeļi:
1.
Rūpniecības un
tirdzniecības attīstības modelis – valstīs, tajā skaitā vāji attīstītās vai to
reģionos.
2.
Tirdzniecības
modelis – noieta vides veidošana transporta ceļu tuvumā.
3.
Starptautiskās
tirdzniecības maiņas, tranzīta atvieglošanas un aktivizēšanas modelis –
modernas, uz eksportu orientētas rūpniecības veidošana.
Brīvo ekonomisko zonu grupēšana pēc darbības profila
(zonu darbībai nav stingru iedalījuma,
var būt dažādi zonu paveidi).
Tips
|
Privilēģijas zonas
|
Attiecas uz
|
Gaidāmais efekts
|
Brīvmuitas,
beznodokļu, ostas noliktavas, pieostu joslas
|
-atbrīvotība no muitas
maksājumiem, importa un eksporta netiešajiem nodokļiem
|
-visām ievedamām un
izvedamām precēm
|
-tirdzniecības apjoma
pieaugums;
-starptautisku
saimniecisku darījumu attīstība;
-pilsētas, reģiona
saimnieciskā attīstība;
|
Brīvmuitas, beznodokļu
tirdzniecības zonas (brīvmuitas veikali)
|
-atbrīvotība no muitas
maksājumiem un netiešajiem nodokļiem
|
-precēm, kuras tiek
pārdotas, lai izvestu uz ārzemēm
|
-preču pārdošanas
operāciju pieaugums brīvmuitas zonās
|
Atklātās banku zonas
|
-atbrīvotība no
valūtas kontroles;
-atbrīvotība no
noteiktu rezervju lieluma uzturēšanas;
-brīva procentu likmes
noteikšana;
-brīva valūtas kursa
noteikšana
|
|
-ārzemju kapitālieguldījumu
piesaistīšana
|
Atklātās
apdrošināšanas zonas
|
-atbrīvotība no muitas
maksājumiem, tiešajiem ienākuma un netiešajiem nodokļiem
|
-visām firmām zonas
teritorijā, kuras ražo produkciju eksportam
|
-valūtas ienākumu
augšana;
-nodarbinātības
pieaugums;
-jaunas tehnoloģijas
ieplūšana
|
Speciālās ekonomiskās
zonas ar ražošanas ievirzi
|
-atbrīvotība no muitas
maksājumiem un nodokļu atvieglojumi;
-zemes rentes zemais
līmenis;
-labvēlīgs režīms
ārzemju investīcijām
|
-visām firmām zonas
teritorijā
|
-reģiona saimnieciskā
attīstība
|
Zonu
iedalījums:
1.
Klasiskajās
brīvajās ekonomiskajās zonās visbiežāk nodokļi vispār neeksistē un par
beznodokļu sabiedrībām pieņemts uzskatīt visas tur reģistrētās firmas.
2.
Zemes, kurās
no nodokļiem atbrīvo tikai tās firmas, kuras darbojas noteiktajā nozarē.
3.
Par brīvajām
ekonomiskajām zonām var nosacīti uzskatīt valstis, kurās nodokļu atvieglojumi
piešķirti tikai tā saucami nerezidentu sabiedrībām – firmas, kuras ir
dibinājuši ārzemnieki un kuras darbojas tikai aiz attiecīgās valsts robežām.
Brīvās ekonomiskās zonas nosacīti
var iedalīt divās grupās: zonas ar
ražošanas ievirzi un zonas ar
pakalpojumu un tirdzniecības ievirzi.

Brīvās
ekonomiskās zonas
Zonas ar ražošanas ievirzi Zonas ar pakalpojumu un


Atklātās eksporta Speciālās ekonomiskās
zonas
zonas
Zonas ar ražošanas ievirzi dalās divās daļās:
1.
Atklātās eksporta zonās.
Šīs zonas ir speciālo ekonomisko
zonu paveids, jo praktiski skar tikai tos zonas uzņēmumus, kuri ražo produkciju
eksportam. Atklāto eksportu zonu atvieglojumi ir lielāki.
2.
Speciālās ekonomiskās zonas.
Šīs zonas ir joslas ar sīkāku sistēmtiesiksi
organizatorisko un ekonomisko regulējumu attiecībā pret pārējo valsts
teritoriju. Sistēmnosacījumu īstenošanās padara iespējamu subjektam, kas
uzsācis ekonomisko darbību zonas teritorijā, ārkārtēja ekonomiska izdevīguma un
neekonomisku priekšrocību gūšanu. Saimnieciskā darbība tajā attīstās ar
privilēģiju palīdzību. Parasti tās tiek izvietotas lidostas vai ostas tuvumā,
t.i., transporta artēriju tuvumā, pa kurām tiek importētas ārzemju investīciju
preces, ražošanas detaļas, izejvielas.
Speciālo ekonomisko zonu darbībai ir
nosacījumi:
1.
Produkcijas
ražošana eksportam.
2.
Ārzemju
investīciju piesaistīšana.
Ārzemju kapitāls tiek ieguldīts ar mērķi
- gūt ātri peļņu.
3.
Ražošanas
nozaru izvēle.
(visbiežāk - darbietilpīgas nozares un
vietējo izejvielu pārstrāde).
4.
Zemās
darbaspēka izmaksas.
Zonā nav stingru ierobežojumu darba
likumdošanā, nav arī obligāta kolektīvo līgumu slēgšana. Tas viss samazina
darba izmaksas.
5.
Speciāla
nodokļu aplikšanas kārtība.
Zonas uzņēmumi maksā nelielus
nodokļus vai arī nemaksā neko. Atbrīvotība no nodokļiem var būt uz laiku, pēc
tam saglabājot labvēlīgu nodokļu politiku.
6.
Elastīga
likumdošanas īstenošana.
Formulitāšu vienkāršošana, lēmumu
pieņemšana, g.k., tikai zonas vadībā.
7.
Valūtas
apgrozības brīvība.
8.
Peļņas
repatriācijas iespējas
Uzņēmuma darbības rezultātā gūto
peļņu saņem kapitāla ieguldītājs, kas
visbiežāk ir ārvalstnieks un peļņa aizplūst. Pastāv arī reti izņēmumi, kad tiek
investēts arī nacionālais kapitāls.
9.
Infrastruktūras
nodrošinājums.
10.
Garantijas.
Valsts garantē labvēlīgu nodokļu
politiku, kredītus un ka zonas uzņēmumi netiks pakļauti nacionalizācijai.
Zonas darbības saimnieciskais efekts:
1)
zonas darbība
veicina visas valsts saimniecisko attīstību;
2)
rodas jaunas
darbavietas;
3)
samazinās
ražošanas izmaksas un produkcijas cena;
4)
palielinās
eksports, uzlabojas kopējā valsts
tirdzniecības bilance.
Zonas
ar pakalpojumu un tirdzniecības ievirzi aizņem mazāku teritoriju. To mērķis ir tirdzniecības attīstība. Šo zonu
teritorija ir stingri atdalīta no pārējās valsts teritorijas. Zona atrodas
ārpus valsts muitojamās joslas. Atklātajās ekonomiskajās zonās ir brīva preču
kustība starp ārzemēm un zonu (preces netiek apliktas ar muitas nodokli), ir grūti izvest preci no zonas uz pārējo
valsts teritorija, kā arī tiek kontrolēta cilvēku iekļūšana zonā.
Pagaidām vēl trūkst datu, lai noteiktu,
kādu labumu ir devušas 4 speciālās ekonomiskās zonas Latvijai un informācijas apmaiņa un kvalitāte
ir nepietiekama, lai varētu spriest par valsts budžeta ieguvumiem vai
zaudējumiem.
Brīvās ekonomiskās zonas ir izdevīgas
uzņēmējiem un ārvalstu investoriem, kā arī radošo profesiju pārstāvjiem, kas
saņem lielus honorārus, - dizaineriem, arhitektiem, māksliniekiem, jo viņi var
pilnvarot beznodokļu zonā reģistrētu uzņēmumu, kas būtībā pieder viņiem pašiem,
un saņemt honorāru.
Kā pozitīvo nobeigumā varētu vēl
pieminēt, ka zonu darbības nodrošināšanai bieži tiek būvēti speciāli ceļi,
tilti, tiek attīstīta komunikācijas tehnika u.t.t. Bet šos objektus izmanto arī
iedzīvotāji, kuri nav tiešā saistībā ar zonu darbību. Zonas likvidācijas
gadījumā, objekti paliek izmantojami.
Brīvostas
Brīvostu veidošana daudzās pasaules valstīs guva popularitāti
sešdesmitajos gados, bet vēsturiski brīvostas sāka veidoties kā brīvās
tirdzniecības zonas. Kā piemēru var minēt Hanzas savienību Baltijas jūrā.
Lielākajai daļai no
visām brīvostām to veidošanas un funkcionēšanas principi ir vienādi. Šie
principi ir šādi:
·
tipiska brīvosta
ir zona ar fiksētu teritoriju un muitas režīmu tajā;
·
brīvostas tiek
veidotas, lai piesaistītu ārvalstu investīcijas un attīstītu kravu tranzītu, kā
arī brīvostas teritorijā eksportam orientētu ražošanu;
·
brīvostām ir
raksturīga maksimāla “atvērtība” attiecībā pret ārvalstīm;
·
ar
likumdošanas palīdzību brīvostām tiek piešķirtas dažādas priekšrocības salīdzinājumā ar pārējo konkrētās valsts
teritorijas daļu. Piemēram, nodokļu atlaides, vienkāršotas uzņēmējdarbības
regulēšanas procedūras, vienota, bieži vien ar valsts palīdzību finansēta
infrastruktūra u.c.
Brīvostu darbības ekonomiskie aspekti
Zeme – visbiežāk brīvostu zeme pieder valstij vai pašvaldībai
un biznesa struktūrām tā tik iznomāta, bet šīs struktūras var būvēt vai pirkt
jau gatavas ēkas savām saimnieciskajām vajadzībām.
Investīcijas – lielākajā daļā brīvostu nav ierobežojumu ārvalstu
investīcijām. Ir pat pieļaujami uzņēmumi ar 100% ārvalstu īpašuma. Kā arī brīva
peļņas izvešana.
Nodokļi – uzņēmumu darbība brīvostā paredz nodokļu atvieglojumus.
Parasti pastāv nodokļu atvieglojumi vai atbrīvojumi uz:
·
mašīnu,
iekārtu, izejvielu, materiālu, degvielas, pusfabrikātu ievedmuitu, kā arī
gatavās produkcijas izvedmuitu;
·
pievienotās
vērtības nodokli;
·
uzņēmuma
ienākuma nodokli;
·
akcīzes
nodokli.
Brīvostu tautsaimnieciskais efekts
Tieši kādēļ daudzu valstu valdības atbalsta brīvostu
veidošanos savā teritorijā un stimulē to attīstību.
Nodokļi
Kā jau tas iepriekš teikts, tad nodokļu
atvieglojumi ir tas līdzeklis, ar kura palīdzību tiek piesaistīti investori. Lai
gan valstij nodokļu ieņēmumi tieši no brīvostām samazinās, kopējā nodokļu masa
valstī palielinās. Tas ir izskaidrojams ar to, ka investīciju piesaistīšanas
rezultātā rodas jaunas darba vietas. Valstī pieaug nodarbinātība, kas palielina
fizisko personu maksājumus( fizisko personu ienākumu un sociālos nodokļus). Bet
brīvostā nodarbinātie ar saviem ieņēmumiem rada papildus pieprasījumus preču un
pakalpojumu tirgū ārpus brīvostas un attiecīgi papildus piedāvājumu tajā. Līdz
ar to, ka šis papildus piedāvājums ir saistīts ar papildus preču ražošanu un
pakalpojumu sniegšanu, tad arī šeit valsts gūst ienākumus. Šeit parādās
multiplikatīvais efekts.
Eksports
Brīvostas tiek atzītas par eksporta veicināšanas mehānismu,
jo tas stimulē divējādi:
·
eksports no
brīvostām – brīvostas teritorijā tiek ievestas izejvielas, materiāli un citas
preces no dažādām valstīm, kas šeit tiek apstrādātas, bet pēc tam tiek
eksportētas jau ar lielāku pievienoto vērtību. Šī vērtība veido dotās valsts
papildus eksportu. Lai nodrošinātu saimniecisko darbību brīvostas teritorijā,
tiek sniegti dažādi pakalpojumi, kas arī rada papildus vērtību kā valsts
eksporta sastāvdaļu;
·
eksports uz
brīvostām – kaut arī brīvostas ir norobežota teritorija ar īpašu administratīvo
režīmu, šī teritorija tieši saimnieciskajā ziņā ir cieši saistīta ar pārējo
valsts teritoriju. Daļa no izejvielām, kā arī pakalpojumi tiek piegādāti
brīvostā no pārējās valsts teritorijas. Tad arī šīs piegādes tiek ieskaitītas
valsts eksporta apjomos.
IKP
(GDP)
Pēc pasaules valstu pieredzes brīvostu veidošana ne tikai
veicina eksportu, bet vienlaicīgi palielina iekšzemes kopprodukta apjomu, jo
investīcijas, nodokļi, patēriņš un eksports ir valsts iekšzemes kopprodukta
sastāvdaļas.
Brīvostu trūkumi
Tā kā brīvostas ir valsts teritorijas daļa ar specifisku
pārvaldes režīmu, tad tā sarežģī valsts pārvaldi kā teritoriālā, tā arī
funkcionālā aspektā. Brīvostas regulēšanai nepieciešami īpaši likumi un citi
normatīvie dokumenti.
Parasti paiet zināms laika posms no
dibināšanas brīža, aptuveni 2 – 3 gadi, kamēr sākas pilna ekonomiskā efekta
realizācija.
Ventspils Brīvosta
Ventspils ostai piemīt šādi brīvostas izveidošanas
priekšnosacījumi:
·
izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis;
·
dažāda veida transporta līdzekļu
pieejamība;
·
iespēja uzstādīt un kontrolēt
robežu pa brīvās ekonomiskās zonas perimetru;
·
brīvo teritoriju esamība tiešā
ostas tuvumā, kuras iespējams izmantot kravu terminālu un ražošanas tālākai
attīstībai;
·
attīsta infrastruktūru;
·
mūsdienīgi sadzīves apstākļi ārpus
brīvās ekonomiskās zonas (biroji, bankas, dzīvokļi, skolas, veikali);
·
valdības atbalsts.
Pateicoties īpašajam ekonomiskajam režīmam brīvostas
teritotijā, tiek radīts uzņēmējdarbībai labvēlīgs klimats (investīciju
piesaistīšanai, jaunu ražotņu veidošanai, jaunu tehnoloģiju apgūšanā).
Lai nodrošinātu investīcijām labvēlīgu vidi Ventspils ostā un
vienlaicīgi nesamazinātu nodokļu maksājumus valsts un pašvaldības budžetā, tiek
piedāvāts sabalansēts nodokļu režīms – daļēji nodokļu atvieglojumi. Brīvostas
teritorijā tās teritorijā funkcionējošie saimnieciskie subjekti nemaksā:
·
muitas nodokli un nodevas;
·
pievienotās vērtības nodokli;
·
akcīzes nodokli.
Izņemot situācijas, kad to saražotā produkcija un pakalpojumi
tiek ievesti Latvijas teritorijā.
Lai veicinātu VBO
konkurentspēju tiek domāts par jūras kanāla padziļināšanu, piestātņu
nostiprināšanu un būvi, jaunas teritorijas apgūšanu, jauna naftas vada būvi.
Jaunu ražotņu izvietošanu ostas teritorijā, atvieglojumu piešķiršana
uzņēmējiem.
Brīvostas ekonomiskais efekts
Atvieglotā nodokļu režīmu ieviešanas svarīgākais ekonomiskais
efekts no uzņēmuma viedokļa saistīts ar rekonstrukcijas, modernizācijas un
jaunās celtniecības izmaksu samazināšanu par pievienotās vērtības nodokļa
lielumu. Ostas modernizācijas izmaksas pateicoties PVN 0% pielietošanai līdzekļu investēšana brīvostā būs par 16%
izdevīgāka nekā ārpus brīvās zonas.
Tuvāko gadu laikā uzlabojot pakalpojumu līmeni un pateicoties
jaunu ražotņu izveidošanai, kravu apgrozījums varētu pieaugt par 58% salīdzinot
ar 1995. gadu, kas savukārt veicinās neto apgrozījuma pieaugumu par 63%.
Ik gadu investējot Ventspils brīvostas teritorijā 45 miljonus
latus, tad papildus pieaugums IKP gadā varētu būt 112 miljonu latu
vērtībā.
VBO – brīvās zonas teritorijās:
465 ha t. sk.
Importa – eksporta pakalpojumi( BTZ) 186 ha
Eksporta preču ražošana( ERZ) 123 ha
Profesionālo pakalpojumu sniegšana 3 – 5 ha
( offshora
zona)
+ 1099 ha jaunās
teritorijas
Izmantotā literatūra.
Kapitāla. Nr.4 (16), 1999
Kapitāls Nr.3 (15), 1999
Kapitāls Nr.2, 1998
Biznesa Partneri. Novembris 1998
Latvijas Ekonomists Nr.12 (48) 1998
Ventspils Brīvostas administratīvie
nolikumi
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru