Budisms ir viena
no pasaules lielākajām reliģijām. Lai gan radusies Indijā, tā tagad pastāv
galvenokārt citās Āzijas zemēs. Budisms ir vēsturiska reliģija, jo tās sākumi
ir saistīti ar reālas personas- Šākjamuni jeb Gautamas Budas- darbību.
Budismā, vismaz
tā senākajā attīstības posmā, nav ieskata par Dievu un dvēseli. Budas mācību
nav viegli saprast, jo te mēs saskaramies ar cita rakstura pieju Dieva un
dvēseles jēdzienam. Piemēram, ja mums gadās grūtības vai nepatkšanas dzīvē, mēs
parasti meklējam cēloņus ārpus mums un mēģinām tos novērst. Tāpat mēs gribam
atrast dzīvē patstāvīgas un nemainīgas vērtības. Gautamam Budam šāda pieja
liekas nepieejama.
Gautama
Buda.
Viņš
esot dzīvojis no 563. līdz 483. gadam pr. Kr. Par viņa dzīvi un nāvi var
uzzināt no theravādas budisma svētajiem rakstiem. Tie ir sarakstīti senajā pāli
valodā aptuveni 400 gadus pēc Budas nāves un saglabājuši daudzu paaudžu viņa
sekotāju atmiņas. Gautama ir piedzimis un uzaudzis Himalaju piekalnē, tagadējās
Nepālas teritorijā, bagāta valdnieka ģimenē, kurš piederēja pie sakju cilts. No
agras bērnības tēvs viņu centās pasargāt no bēdām un posta, kas valda pasaulē.
Bet tēva pūles noturēt dēlu norobežotā pasaulē izrādījās veltas, Gautamam
izdevās no tās izkļūt. Viņš nolēma dzīvot kā askēts. Viņš atteicās no savas
bagātības un ģimenes un sāka ceļot un meditēt (dziļi pārdomāt). Pēc sešiem gadiem,
zem Bodhi koka pie Gajas upes viņš sasniedza lielo apskaidrību vai
pilnīgu sapratni. Viņš kļuva par mūku un sāka izplatīt savas idejas. Budisti
tic, ka ikviens atdzimst pēc savas nāves, kad ir nomiris vecais ķermenis.
Jaunās dzīves kvalitāte ir atkarīga no karmas. Karma ir visu tikko atstātajā
dzīvē izdarīto labo un ļauno darbu apkopojums. Budisti cenšas sasniegt absolūtu
mieru; šo stāvokli sauc par nirvānu.
Sidhārtha
Gautama vienmēr uzsvēris, ka šī mācība ir pareizais vidusceļš starp askētisko
sevis mērdēšanu un “vulgāro pasaulīgo” pieeju. Šo ceļu varēja iet katrs, kas
vēlējās, jo Gautama noraidīja kastu iekārtu, tāpat neatzina atšķirību starp
vīriešiem un sievietēm. Tā kā mācībā bija runa par ciešanām un to novēršanu, tā
bija tuva vienkāršajiem cilvēkiem. Ciešanu problēmai tiek piedāvāts pamatos
psiholoģisks risinājums, nevis pasaules pārveidošana vai uzlabošana, mēģinot
novērst ciešanu iemeslu cilvēka dzīves vidē.
Budisma hronoloģija.
Pirms Kristus 563.- 483. g. (?) Sidhārtha Gautama Buda Sangha- mūku draudze
300.- 200.
g. Izplatīšanās Indijā
268.- 232. g. Ašokas valdīšana
Hīnajānas ( theravādas) budisms
Pēc Kristus ap 100.
g. Mahājānas budisms
ap
200. g. Nāgārdžuna un šūņjavādas skola
ap 400. g. Jogāčāras skola
5.- 7. gs. Budisma noriets Indijā
4.- 9. gs. Izplatīšanās Ķīnā
6. gs. Izplātīšanās Japānā
7. gs. Izplātīšanās Tibetā
Divi budisma virzieni.
Pastāv divi
atšķirīgi budisma virzieni: theravādas un mahājānas budisms. Tiem abiem ir
kopējs pamats. Theravādas budisms tiek saukts par “vecāko doktrīnu”, bet
mahājānas budisms- par “lielajiem ratiem”, jo budisma mācība tiek salīdzināta
ar transportlīdzekli- kuģi vai plostu-, ar kuru var pārvarēt lielo pasaules
ciešanu okeānu un sasniegt pretējo krastu- glābšanu un svētlaimi. Theravādas
budisms ir vecākais virziens. Tas lielā mērā atspoguļo Gautamas sākotnējo
ievirzi, kad viņa sekotāji bija galvenokārt mūki, kas tiecās pēc nirvānas.
Tātad thervādas kustības centrā ir mūks, kura ideāls ir sasniegt šo nirvānu.
Tādēļ tiek apbrīnots un godināts arhats- īstais un pareizais Gautamas Budas
sekotājs, kas patiesi ir pilnveidojies. Taču labākais paraugs ir pats Gautama
Buda- lielais Meistars, kas ar savu dzīvi un darbību ir apliecinājis šo ideālu.
Mahājānas budisms ir uzskatāms par jaunu pieeju budisma domāšanā. Tā
izveidošanās notika kristīgās ēras sākumā, mahājānas budisms paver glābšanas
ceļu katram.
Mahājāna (burt.: “lielie rati”, t. i., transportlīdzeklis
visu cilvēku glābšanai) attīstījās, sākot ar 2. gs. Pēc Kristus, Indijā, bet
turpmākais tās uzplaukums saistīts ar Ķīnu un Japānu. Madhjamakas un citu
līdzīgu budisma skolu rašanās lielā mērā iezīmē mahājānas sākumus. Domāt, ka
visiem cilvēkiem jākļūst par mūkiem, kas pārtiek no citu dāvanām, bija nereāli.
Cilvēkiem ir sava atbildība par ģimeni, sabiedrības un valsts uzturēšanu. Pat
vēl vairāk- mūki pārtika no citu labvēlības. Budistu valdnieki un valdošās
aprindas bija atbildīgas par visiem valsts iedzīvotājiem- viņu fizisko un
garīgo labklājību. Jādomā bija par ciešanu novēršanu ne tikai savā, bet visas
sabiedrības dzīvē.
Pirmkārt, svarīga ir Gautamas Budas dievināšana un
pielūgšana.
Otrkārt, pamazām mostas interese par citiem budām-
mitoloģiskām un leģendārām būtnēm, ap kurām izveidojas savi īpaši kulti un
literatūra.
Treškārt, vērojama strauja dažādo bodhisatvu (būtņu,
kas tiecas pēc apskaidrības, nākamo budu) kultu attīstība.
Beidzot, mahājāna padarīja budismu par populāru universālu
reliģiju, kura atzīst, ka atbrīvošana ir iespējama katram cilvēkam- pilnīgi
neatkarīgi no tā, vai viņš ir gatavs kļūt par mūku vai ne. Galvenais ir
žēlsirdība, nevis disciplīna. Mācības centrā izvirzījās žēlsirdības un
līdzcietības apliecinājums, kas izpaudās dažādo budu un bodhisatvu
manifestācijās pasaulē un ne tik daudz pašdisciplīnā, kas nepieciešama
individuālo ciešanu pārvarēšanai.
Trīs
dārgumi.
Budisma trīs
dārgumi jeb triratna ir Buda, dharma ( viņa mācība) un sangha ( mūku
kopiena). Šie Trīs dārgumi tiek pieminēti katrā budistu saiešanas reizē visās
svētnīcās. To dara, trīs reizes atkārtojot vienkāršu apliecinājumu, kuru saviem
pirmajiem mācekļiem esot mācījis pats Gautama:
es eju pie Budas kā pie mana
patvēruma,
es eju pie dkarmas kā pie mana patvēruma,
es eju pie
sanghas kā pie mana patvēruma.
Četras
cildenās patiesības.
Budisma filozofija ar tās cēlonības loka teoriju apliecina, ka šodiena
ir vakardienas sekas un cēlonis rītdienai; ar tās koncepciju par cilvēka
atdzimšanu jaunā veidā ( ja cilvēks nav laimīgs, tātad viņš maksā par grēkiem,
ko izdarījissavā iepriekšējā dzīvē).
Budas
mācības pamatā ir četras patiesības
·
Dzīve ir ļaunums un ciešanas.
·
Ciešanu cēlonis ir kaislības un
vēlmes.
·
Ciešanas var remdēt, pārvarot
baudkāri.
·
No vēlmēm iespējams atbrīvoties, ejot
astoņposmu ceļu:
1. Pareiza ticība.
2. Pareizi lēmumi.
3. Pareiza valoda.
4. Pareiza darbība.
5. Pareizs dzīvesveids.
6. Pareizi centieni.
7. Pareiza domāšana.
8. Pareiza apcere.
Īpaši svarīgi ir
pēdējie soļi. Tikai pašā pēdējā solī cilvēks var sagaidīt ciešanu izbeigšanos. Pēdējais solis ir līdzīgs
transam, kad cilvēks vairs nejūt saskari ar pasauli. Ja tā, tad vairs nav arī
ciešanu.
Budas mācības
pamatā bija uzskats, ka dzīvē un pasaulē viss ir nepastāvīgs. Nav Brahmana.
Dieva, dvēseles. Ir tikai mūsu piedzīvojumu plūsma, kuru mēs mēģinām saprast.
Tikai tas, kas noies šo astoņkārtējo ceļu, sasniegs apskaidrību jeb nirvānu un
izrausies no nebeidzamā pārvērtību loka.
Dzīves mērķis ir
nirvāna. Burtiskā tulkojumā tas nozīmē “apdzišana”. Sasniedzot dzīves augstāko
mērķi, izbeidzas viss, arī ciešanas. Atkājot mums mūsu nepastāvību, neviens
vairs necietīs. Astoņposmu ceļa skaidrojums rāda, ka ciešanu novēršana saistīta
ar paša cilvēka nostājas maiņu, savu vēlmju un kaislību pārvarēšanu, īpašas fiziskās
un garīgās disciplīnas ievērošanu, citiem vārdiem, tā ir mūsu pašu varā,
iespējama katram, kas to vēlas. Tā ciešanu cēloņiem ir psiholoģisks raksturs,
to novēršana nav politiska, ekonomiska vai pat reliģiska problēma, bet mūsu
pašu domāšanas un nostājas lieta. Cilvēka paša dzīvē nav nekā pastāvīga un
paliekoša. Cilvēka ciešanas un ar tām sasistītās problēmas rodas tad, ja
pieķeramies tam, kas nav patiess, un vēlamies to, kas nav sasniedzams.
Mūki un laji.
Svētceļniekiem
dievkalpošana ( pudža) ir ziedošana un kalpošana Trīs dārgumiem, tas ir
veids, kā izpelnīties glābšanu. Dievlūdzēji Budas tēla priekšā noliek lielas
vāzes ar ziediem, sakļauj rokas pie zoda, paklanās, nometas ceļos un piekļauj
seju pie zemes. Viņi skaita lūgšanas un svēto rakstu fragmentus, veic dažādas,
godbijību apliecinošas darbības, aizdedz kvēpināmās nūjiņas. Mūkiem
dievkalpošana svētceļojumā notiek atsevišķi no citiem. Tomēr dievkalpošanas
rituālu ir radījuši mūki, nevis laji. Pilnībā budisma prasības spēj izpildīt
tikai mūki, viņus var uzskatīt par patiesiem budistiem. Pastāv uzskats, ka
vienkārš ticīgais var sasniegt budistu svētlaimi (nirvānu) tikai tad, ja
iepriekšējā dzīvē ir bijis mūks. Mūku var pazīt pēc dzeltenajiem vai
oranžsarkanajiem tērpiem, viņiem ir gludi skūtas galvas un zodi. Mūkam pieder
tikai tērps, ziedojumu trauciņš, bārdas nazis, ūdens krātuve un adata. Mūki
pavada laiku lūdzot, mācot un meditējot. Katru dienu viņi iziet ielās saubagot
pārtiku. Viņi pārtiek no žēlastības dāvanām. Mūki kopienā tiek uzņemti, veicot
īpašus iesvētīšanas rituālus. Tomēr mūka dzīve tiem nav jāpieņem uz visu mūžu,
jebkurā brīdī no tās var atteikties. Dažās valstīs katrs zēns kādu laiku
(vismaz nedēļu) pavada klosterī, tas ietilpst zēnu reliģiskajā audzināšanā. Ir
cilvēki, kas dodas uz klosteriem tikai lietus sezonas laikā, lai nodotos
apcerei.
Priekšraksti.
Visi budisti kalpošanā regulāri
atturas no piecām darbībām. Tās ir šādas.
·
Dzīvu būtņu
ievainošana un nogalināšana.
·
Ņemt to, kas nav
dots.
·
Galējības
dzimumdzīvē.
·
Meli.
·
Alkohola un
narkotiku lietošana, jo tas aptumšo prātu.
Budisti, kuri nav mūki, dažreiz ievēro arī citus
priekšrakstus un, īpaši svētajās dienās, līdzīgi mūkiem, atturas no šadām
darbībām.
·
Ēšanas pēc
pusdienlaika.
·
Dejošanas,
dziedāšanas un izklaides.
·
Rotaslietām,
kosmētikas un izgreznošanās.
Mūki
atturas arī no
·
Zelta un sudraba
pieņemšanas.
·
Gulēšanas greznās
gultās.
Tempļi.
Budistu
tempļu galvenā pazīme ir statujas. Uz templi parasi ved līkumotas, ar akmens
plāksnēm cieši nosegtas takas. Budistu tempļos parasti atrodas Budas
relikvijas, piemēram, drēbes vai sandales. Daži tempļi ir greznas, ar zeltu un
dimantiem rotātas celtnes. Tāds ir Zelta paviljons Kioto, Japānā.
Budistu
svinamās dienas.
Bothi
diena- Gautama kļuva par Budu.
Parinirvāna-
Budas nonākšana nirvānā.
Vesaka
vai Vesaha Pudža- svētki, kas ilgst trīs dienas, lai atzīmētu galvenos
notikumus Budas dzīvē.
Dharmacakra
diena- Buda pirmo reizi sprediķoja.
Budisms
mūsdienās.
Lielākā
daļa no budistiem ir mahājānas budisma piekritēji, viņu mītnes zemes ir Nepāla,
Tibeta, Vjetnama, Ķīna, Koreja un Japāna. Theravādas budisms vairāk izplatīts
dienvidos- Šrilankā, Mjanmā, Taizemē, Laosā un Kambodžā. Savā dzimtenē Indijā
budisms ilgu laiku bija otršķirīga reliģija un tikai tagad piedzīvo atdzimšanu.
Ķīnā, Tibetā, Vjetnamā, Laosā un Kambodžā budisma pastāvēšana ir apdraudēta un
tā nākotne nav skaidra. Savukārt Rietumos budismam parādās arvien lielāks
skaits piekritēju. Budisma ciešā saistība ar klosteriem un mūkiem vienmēr darījusi
to ļoti viegli ievainojamu no valsts varas puses. Ja iznīcina klosterus un
izkīdina mūkus un mūķenes, budismam ir grūti pastāvēt. Budisms nav arī cieši
organizēta reliģija. Tikai mūsu gadsimta 50. gados ir bijuši nopietnākie
mēģinājumi apvienot visas pasaules budistus. Stiprākie un enerģiskākie ir
japāņu budisti, kas atbalstījuši budistu darbību arī citās zemēs. Piemēram,
budistu svētvietu atjaunošanu un uzturēšanu Indijā
Šodien
pasaulē ir no 200 līdz 400 milj. budistu.
Izmantotās literatūras
saraksts.
V. V. Klīve, Ticības ceļos- R., Zinātne, 1995.- 3.nodaļa
V. Ovčiņņikovs, Sakuras zars-
R., Avots, 1980.- 20.lpp
M. Lenglija, Pasaules
reliģijas- R., Zvaigzne ABC, 1997.- 3.nodaļa
Lielā ilustrētā
enciklopēdija-R., Zvaigzne ABC, 1996.- 88.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru