From:
hakers-1@inbox.lv
Civilizācijas izcelšanās.
Daudzi nozīmīgi cilvēces sasniegumi tika
veikti, pirms vēl parādījās rakstīti
avoti. Šo nozīmīgo vēstures posmu sauc par aizvēsturi. Mūsu zināšanas par
aizvēsturi radušās, balstoties uz tādām liecībām fosīlijs un arheoloģiskie
izrakumi, kurus veic zinātnieki.
SENAIS AKMENS LAIKMETS. Nozīmīgākie priekšmeti, kas no
aizvēstures laikiem, ir akmens darbarīki un ieroči. Tāpēc arheologi šo laika
posmu sauc par akmens laikmetu. Senākais un garākais akmens laikmeta periods,
kas sākās vairāk nekā pirms 2 mij. gadu, ir senākais akmens laikmets, jeb
paleolīts.
Senā akmens laikmeta cilvēki bija
klejotāji, kas pārvietojās no vienas vietas uz otru, medījot meža dzīvniekus,
ķerot zivis un pārtiekot no meža augiem. Tie prata gatavot dažādus darbarīkus
un ieročus – šķēpus, cērtes un skrāpjus. Pamazām senā akmens laikmeta cilvēki
iemācījās lietot uguni. Tie radīja valodu, ar kuras palīdzību savas zināšanas
varēja nodot tālāk nākamajai paaudzei. Zinātnieki ir atraduši liecības, ka senā
akmens laikmeta cilvēkiem bija reliģiski uzskati. Cilvēki radīja mākslas
darbus.
JAUNAIS AKMENS LAIKMETS. Nākamais laika posms sākas aptuveni
pirms 10 000 gadiem, kad beidzās pēdējais ledus laikmets. Tā kā šī laika
cilvēki darbarīkus gatavoja daudz rūpīgāk, nākamo periodu sauc par jauno akmens
laikmetu, jeb neolītu.
Šajā laika posmā tika izdarīti daudzi
atklājumi, kas ietekmēja turpmāko cilvēku dzīvi. Vidējos Austrumos, Meksikā un
citās pasaules daļās cilvēki iemācījās kopt laukus un pieradināt meža zvērus.
Zemkopji sāka veidot pirmās apmetnes savu lauku tuvumā. Tā kā pārtikas bija
pietiekami, daži jaunā akmens laikmeta cilvēki pievērsās darbarīku gatavošanai,
māju celtniecībai, gatavoja audumus un traukus. Savus ražojumus tie mainīja
pret pārtiku. Tā radās tirdzniecība, kas nostiprināja saikni starp
ciemiem.
Akmens laikmeta amatnieki radīja jaunas
tehnoloģijas. Tie izgudroja riteni un buras, kas atviegloja transportu un uzlabojas tirdzniecību. Radās arkls un
podnieka ripa.
Jaunā akmens laikmeta beigās daži
amatnieki Vidējos Austrumos iemācījās apstrādāt varu. Laika gaitā cilvēki sāka
izmantot bronzu, kurā sakausēti par varu izturīgāki materiāli. Ar vērim bronzas
laikmets apzīmē laika posmu, kad bronza kļuva par galveno materiālu darbarīku
izgatavošanai.
UPJU IELEJU CIVILIZĀCIJAS. Apmetnes kļuva lielākas, un daži ciemi
pārvētās par pilsētām. Pirmās civilizācijas radās četrās lielās upju ielejās:
Divupē, Ēģiptē, Indijā un Ķīnā. Upe sniedza, pārtiku, tīru ūdeni cilvēkiem un
dzīvniekiem, to varēja izmantot, kā pārvietošanās līdzekli. Upe ūdeņi
nodrošināja mitrumu iekoptajiem laukiem.
Upju ielejās civilizācijas lika pamatus
organizētai pārvaldei un reliģijai, darba dalīšanai, šķirām un rakstības
sistēmai. Šīs piecas pazīmes raksturo seno civilizāciju. Tā kā visas senās
civilizācijas radīja savu rakstību, to pirmsākumi iezīmē arī rakstības vēstures
sākumu.
Pirmās civilizācijas.
Vairākas senās civilizācijas radās senajos
Vidējos Austrumos: Divupē, Ēģiptē un Vidusjūras austrumu piekrastes zemēs. Šeit
izgudroja arī dzelzs apstrādi. Šīm tautām bija izcili sasniegumi rakstībā,
inženierzinātnēs, matemātikā un astronomijā.
DIVUPES CIVILIZĀCIJA. Senā civilizāciju mājvieta Šumera atradās
starp Tigras un Eifratas upēm zemē, ko sauc par Divupi. Tā ir daļa no auglīgā
pusloka – auglīgas zemes joslas starp Persijs līci un Vidusjūru.
Zemkopju ciemi gar upēm pārauga 12 neatkarīgās
pilsētvalstīs. Tās ietvēra pilsētu un laukus ap tām. Šumeri bija politeristi,
jo ticēja vairākiem dieviem Pēc viņu domām dievi aizstāv pilsētas un izvēlas
tām valdniekus.
Tā kā Divupē trūka daudzu izejvielu, liela
nozīme bija tirdzniecībai. Lai izdarītu piezīmes par saviem darījumiem, šūmeri
izgudroja ķīļrakstus – rakstības sistēmu uz māla plāksnītēm. Šumeru ķīļraksti
ir senākie pieraksti pasaulē. 2350.g.p.m.ē. Šumeru iekaroja Sargons – Akādes
valdnieks, kas radīja pirmo impēriju pasaulē. Ar laiku varu šajās zemēs ieguva
citas pilsētas. Šīs civilizācijas izmantoja šumeru sasniegumus.
Divupieši izgudroja reizināšanas un
dalīšanas tabulas, veica aprēķinus, pielietojot ģeometriju, un izdarīja
piezīmes ar saviem astronomiskajiem novērojumiem. Ap 1792. g. p.m.ē. visu
Divupi pakļāva Bābele. Viens no valdniekiem vārdā Hammurapi apkopoja Bābeles
likumus un lika tos izkalt ķīļrakstos. Tie ir pazīstami ar nosaukumu Hammurapi
likumi un ir pasaulē ir pirmais pierakstītais likuma kodekss.
ĒGIPTIEŠU CIVILIZĀCIJA. Uz dienvidrietumiem no Divupes atrodas
Nīlas upes ieleja, kas bija otrs vidējo austrumu civilizācijas centrs. Zemkopju
ciemi šeit radās tāpēc, ka šeit bija bagāta augsne, kuru uzlaboja ikgadējie
Nīlas plūdi. Sākotnēji šos ciemus apvienoja divās valstīs – Lejasēģipte un
Augšēģipte. Ap 3100. g.p.m.ē. valdnieks Meness iekaroja kaimiņu valsti.
Radās pirmā Ēģiptes dinastija jeb valdnieku dzimta
Ēģiptes civilizācijai pieder vairāk nekā
30 dinastiju. Pēc Mēnesa bija trīs laikmeti, kuros spēcīgas valdnieku dzimtas
vai dinastijas apvienoja Ēģipti. Seno valsti (2686. – 2181. g. p.m.ē.)
bieži sauca par piramīdu laikiem, jo šajā laikā faraoniem tika celtas milzīgas
kapenes. Vidējo valsti (2040. – 1786. g. p.m.ē.) parasti atceras pēc
plašās tirdzniecības ar Palestīnu, Sīriju un Krētas salu. Jaunās valsts laikā
tika nodibināta milzīga impērija, kas stiepās austrumos līdz Eifratas upei, bet
dienvidos – līdz Nūbijai.
Lai gan mainījās valdnieki, Ēģiptes
sabiedrība un kultūra visus 3000 gadus saglabājās gandrīz vienveidīga. Valsts
dzīvi spēcīgi ietekmēja reliģija. Ēģiptieši bija politeisti un ticēja, ka
faraons ir viens no dieviem, kas valda dabas spēkus.
Ēģiptieši ieviesa hieroglifus kā rakstības
sistēmu un papirusa ruļļus. Tie radīja kalendāru, kas bija precīzāks par Šumeru
izveidoto kalendāru. Lai plānotu zemes sadali un apūdeņošanas ietaises,
ēģiptiešu inženieri lietoja ģeometriju. Viņu arhitekti pirmie izmantoja akmens
kolonnas. Ēģiptiešu celtņu atliekas rāda šīs civilizācijas spēku un bagātību.
Ap 1200. g.p.m.ē. sākās ēģiptiešu civilizācijas noriets un pie varas nāca citas
tautas.
CITAS SENO VIDĒJO AUSTRUMU TAUTAS. Viena no tautām, kas apdraudēja Ēģipti,
bija heti. Viņi radīja impēriju, kas ietvēra Mazāziju un Ziemeļsīriju. Hetu
amatnieki atklāja dzelzs gatavošanu, kas deva iespēju radīt izturīgākus un
asākus darbarīkus nekā no bronzas. Līdz ar to beidzās bronzas laikmets un sākās
dzelzs laikmets.
Ja heti savu impēriju veidoja iekarojumu
rezultātā, tad feniķieši radīja tirdzniecības impēriju. Feniķiešu tirgotāji
izgudroja alfabētu. Savu rakstības sistēmu tie ieviesa visās zemēs, kur vien tirgojās.
Ap 800. g.p.m.ē. feniķiešu alfabētu savām vajadzībām pielāgoja grieķi, un uz tā
balstās arī mūsu rakstība.
Ebreji jeb izraeliti bija klejotāju tauta,
kas ap 1800.1500. g.p.m.ē. apmetās Kanānā uz dienvidiem no Feniķijas. Viņi bija
pirmie monoteisti - cilvēki, kas ticēja vienam dievam. Ebreji uzskatīja, ka
dievs ir ārpus zemes un visvarens. Viņi ticēja, ka dievs noteicis cilvēku
uzvedības likumus un ka katrs cilvēks ir personīgi atbildīgs par to ievērošanu.
Ebreju likumi apkopoti Torā pirmajās piecās Bībeles grāmatās.
660. g. p.m.ē. asīrieši izveidoja
impēriju, kas stiepās no Ēģiptes līdz Persijas jūras līcim. Asīrieši valdīja
nežēlīgi, bet efektīvi, būvēja ceļus, kas savienoja dažādas impērijas daļas.
612. g.p.m.ē. tos gāza haldiešu valdnieki no Bābeles un mēdieši no Persijas.
Mazāzijas ziemeļu daļā valdīja tauta, kas
saucās lībieši. Lai atvieglotu tirdzniecību, tie sāka lietot monētas. Pēc
560. g. p.m.ē. monētas kā maksāšanas līdzekli izmantoja visos Vidējos
Austrumos.
Ap 457. g. p.m.ē. lielu impēriju sāka
veidot persieši ieviešot kopīgu oficiālo valodu, tie apvienoja visas Vidējo
Austrumu tautas. Te cienīja vietējās tradīcijas, impēriju vienoja ceļu tīkls,
pasta dienests, vienota monētu sistēma. Persiešu zemēs izplatījās jauna
reliģija - zoroastrisms.
SENĀ INDIJA UN ĶINA.
No četrām upju ieleju civilizācijām, kas
radās pirms 5000 gadiem, divas izveidojās Āzijā- Indas upes ielejā Indijā un
Huanhe krastos Ķīnā.
Indijas civilizācijas saknes. Liecības par
pirmajām civilizācijām Indijas subkontinentā ir atrastas Harapā un
Mohendžodaro. Abas pilsētas bija rūpīgi plānotas un ieguva savu bagātību no
plašas tirdzniecības. Ap 1500. g. p.m.ē. Indas upes kultūra norietēja un
no Centrālās Āzijas subkontinentā iebruka āriešu ciltis. Tā kā Āriešiem nebija rakstības,
zināšanas par šīm tautām mēs iegūstam no arheoloģiskajiem atradumiem, ceļotāju
stāstiem un Vēdām - himnām, rituāliem, izteicieniem, dziesmām un nostāstiem.
Vēdas liecina, ka senajiem āriešiem bija
šķiru sabiedrība ar trim slāņiem. Cilvēkiem bija iespējas pāriet no šķiras uz
šķiru. Pēc tam kad ārieši apmetās Indas ielejā, šķiru sistēma pārauga kastās.
Pirmās četras kastas bija (1 ) priesteri;
(2) karavīri; (3) tirgotāji un zemnieki; (4) kalpi. Katrai kastai bija sava
dharma jeb uzvedības likums, kas aprakstīja tās vietu sabiedrībā. Ar laiku
likumi kļuva stingrāki, tika izveidotas vairākas apakškastas. Liela daļa
cilvēku, kurus sauca par neaizskaramiem, netika iekļauti nevienā kastā.
Reliģiskie uzskati un tradīcijas noteica
Indijas ikdienas dzīvi. Indas upes civilizācijas reliģija un āriešu uzskati ir
saplūduši vienotā hinduismā. Upanišadas raksti, kuros aplūkoti gudro spriedumi
par Visuma kārtību, labo un ļauno, kā arī cilvēka dzīves vērtību - ir viens no
nozīmīgākajiem hinduistu sacerējumiem.
Hindi uzskatīja, ka pasaules gars Brahmans
ir katrā radībā, tajā pat laikā viss ir dala no šī lielā gara. Ticīgais
hinduists vēlas nokļūt atpakaļ pasaules garā, un to var izdarīt, attīrot savu
dvēseli.
Pēc hinduistu domām, to nevar izdarīt
dzīves laikā, bet gan vairākkārt pārdzimstot pasaulē. Cik ātri vai lēni
attīrīsies dvēsele, tas atkarīgs no karmas - no labajiem unsliktajiem darbiem,
kas veikti iepriekšējā dzīvē. Hindu uzskati par kastu, dharmu un karmu ir cieši
saistīti. Ievērojot dharmu, kastas pārstāvim ir iespēja iegūt labu karmu.
Ķīnas gadsimtu tradīciju aizsākums. Ap
1600. vai 1500. g. p.m.ē. Ziemeļķīnā pie varas nāca Šanas-Iņas dinastija.
Šani-Iņi valdīja nelielā valstiņā pie Huanhe. Ar spēcīgas armijas palīdzību
Šanas-Inas ievāca nodevas no apkārtējām tautām. Viņu laikā parādījās lieliski
darinājumi no bronzas, kā ari radās pirmā rakstības sistēma Ķīnā.
Ap 1100. g. p.m.ē. Džou iekaroja
Šanu-Iņu valsti. Lai pārvaldītu plašo valsts teritoriju; Džou valdnieki
izveidoja feodālo sistēmu. Ar laiku vietējie pārvaldnieki kļuva varenāki par
valdnieku.
Lai gan šis laika posms Ķīnas vēsturē bija
nemierīgs, tika sperti nozīmīgi soļi sabiedrības attīstībā. Ķīnā sākās dzelzs
laikmets,, kuģošanai tika izveidoti kanāli, tika celtas apūdeņošanas sistēmas.
Jaunas pilsētas izauga par tirdzniecības centriem, parasto preču maiņu aizstāja
ar naudu.
Ziemeļķīnas līdzenumā pamazām radās jaunas
valstis, kuru valdnieki sāka koncentrēt varu savās rokās. Ķīnas valdniekiem par
padomdevējiem kļuva jauna šķira valsts ierēdņi.
Konfūcijs bija viens no šiem ierēdņiem.
Interesējoties par morāles jautājumiem, Konfūcijs izvirzīja domu par pieciem
sabiedrisko attiecību veidiem: starp valdnieku un pavalstniekiem, tēvu un dēlu,
vīru un sievu, vecāko un jaunāko brāli, kopienas locekļiem.
Pirmajos četros gadījumos vienu personu
uzskata par augstāku, tam pakļaujas un izrāda cienu. No savas puses
augstākstāvošajai personai ir jābūt par morālās uzvedības paraugu. Konfūcija
idejas ir ietekmējušas kā ģimeni, tā Ķīnas pārvaldi.
Senā Grieķija.
Rietumu civilizācija ir radusies
Vidusjūras austrumu daļā Grieķijas pussalā un Kaiminu salās.
Grieķu civilizācijas pirmsākumi. Egejas
apkārtnē senākā civilizācija radās Krētas salā, un tās veidotājus sauca par
miniešiem. Miniešu civilizācija uzplauka no 1700. g. līdz 1450. g.
p.m.ē. Nedaudz vēlāk ap 1300. g. p.m.ē. visā Grieķijā izplatījās mikēniešu
civilizācija. Miniešu un mikēniešu amatniecības prasmes un leģendas kļuva par
daļu no hellēņu civilizācijas, kas radās ap 800. g. p.m.ē.
Grieķus un viņu uzskatus ietekmēja dzejnieks
Homērs. Viņa eposi Iliāda un Odiseja aprakstīja varoņus, kuri bija drošsirdīgi,
gudri un lepni. Šo īpašību attīstīšana kļuva par grieķu izglītības pamatu.
HeIlēņu idejas izplatījās visā pussalā un grieķu kolonijās gar Melno un
Vidusjūru.
Grieķu pllsētvalstis. Grieķijā radās
neatkarīgas pilsētvalstis, katra ar savu īpatnēju kultūru. Spartā par nozīmīgām
uzskatīja militārās prasmes, disciplīnu un kalpošanu pilsētvalstij - polisai.
Atēnas kļuva par Grieķijas kultūras centru un radīja demokrātijas ideju.
Lai gan grieķi runāja vienā valodā, ticēja
vieniem dieviem un cienīja Homēra tradīcijas, tie nekad neapvienojās vienā
valsti. Cilvēki bija uzticīgi savai polisai, kuras pastāvīgi cīnījās viena ar
otru. Ap 500. g. p.m.ē. grieķus piespieda apvienoties draudi no Persijas
impērijas puses. Kaujās pie Maratonas 490. g. p.m.ē. un Salominas
480. g. p.m.ē. grieķi sakāva persiešus.
Pēc persiešu kariem Atēnās izveidojās
tiešā demokrātija Perikla vadībā. Visi pilsoņi, t.i., pieaugušie vīrieši, kuru
abi vecāki nāca no Atēnām, satikās asamblejā, lai pārrunātu dažādus jautājumus,
balsotu un pieņemtu likumus. Atēnieši uzskatīja, ka ikvienam pilsonim ir
jāpiedalās pārvaldē. Sievietēm, vergiem un ārzemniekiem nebija pilsonības,
tādēļ tie nevarēja piedalīties valsts lietu izlemšanā.
Grieķu kultūras uzplaukums. Grieķi
uzskatīja, ka ikvienam cilvēkam jādzīvo mierīga dzīve, jāvairās no jebkuriem
pārspīlējumiem. Šis uzskats bija pamatā mērenības ideālam - līdzsvaram starp
galējībām. Šis grieķu ideāls parādījās gan mākslā, gan zinātnē un filozofijā.
Grieķu lugu rakstnieki Eshils, Sofokls un
Eiripīds rakstīja traģēdijas, kurās izmatoja nostāstus par dieviem, lai
atainotu problēmas cilvēku sabiedrībā. Nozīmīga grieķu literatūras forma bija
Hērodota un Tukidīda sacerējumi, kuros autori kritiski uzlūkoja pagātni.
Grieķu tēlnieki un gleznotāji centās
parādīt cilvēkus skaistus un mierīgus, pozās, kas ļoti reti izpauda kādas asas
emocijas. Arhitekti centās ievērot proporcijas, līdzsvaru. Seno grieķu filozofi
izvirzīja domu par diva veida zināšanām: zināšanas par dabu un zināšanas par
cilvēku, tā vietu pasaulē. Grieķi uzskatīja, ka dabā viss notiek pēc
vispārējiem likumiem, kurus tie sauca par dabas likumiem. Tos cilvēks var
izzināt ar savu prātu.
Lielu ieguldījumu zinātnē un matemātikā ir
snieguši Taless, Pitagors, Dēmokrits un Hipokrats. Divi izcilākie filozofi bija
Sokrats un viņa māceklis Platons. Sokrats lietoja jautājumu un atbilžu metodi,
kura pazīstama ar nosaukumu Sokrata metode. Viņš mudināja cilvēkus domāt
kritiski un loģiski. Savus uzskatus par pārvaldi Platons atklāja dialogā
Valsts, kas bija ideālas valsts apraksts.
Platona skolnieks Aristotelis bija ļoti
izcils domātājs. Viņš centās apkopot un sakārtot dažādu zinātņu pamatidejas.
Pēc Aristoteļa uzskatiem, jebkura doma ir jāpamato ar faktiem.
Grieķu mantojums. 431. g. p.m.ē.
Grieķu pilsētvalstis Peloponēsā Spartas vadībā uzsāka karu pret Atēnām, kas
bija izveidojušas impēriju apkārt Egejas jūrai. Kara sākumā nomira Perikls.
Atēnieši zaudēja gudru valdnieku. 404. g. p.m.ē. Atēnas ielenca spartieši.
27 gadus ilgais Peloponēsas karš visur
nesa nāvi un sabrukumu. Kad Grieķijā Maķedonijas valdnieka Filipa vadībā
iebruka svešzemnieki, vājās pilsētvalstis nebija spējīgas tiem pretoties.
338. g. p.m.ē. maķedonieši sakāva pilsētvalstu spēkus, un polisas zaudēja
savu neatkarību.
Kad Filips tika nogalināts, par valdnieku
kļuva viņa 20 gadus vecais dēls Aleksandrs. Viņu pazīst ar vārdu Aleksandrs
Lielais, un tas bija viens no izcilākajiem militārajiem vadoņiem pasaules
vēsturē. Laika posmā no 334. līdz 326. g. p.m.ē. viņa karaspēks iekaroja
zemes no Ēģiptes līdz Indijai, nezaudējot nevienu kauju.
Pēc Aleksandra nāves 323. gadā p.m.ē.
viņa impērija sabruka, tomēr grieķu kultūra turpināja izplatīties, un drīz vien
tā bija valdošā Vidusjūras pasaulē. Sākās jauns posms civilizācijas attīstībā,
kuru sauc par hellēnismu.
Hellēnisma zinātnieki, piemēram, Eiklīds,
kura darbus lieto arī mūsdienu ģeometrijā, un Arhimēds - izgudrotājs un
zinātnieks - turpināja labākos grieķu sasniegumus. Arī filozofiskie pētījumi
turpinājās. Pretstatā hellēņu domātājiem, kuri uztvēra cilvēku kā kopienas
daļu, hellēnisma laikmeta zinātnieki runāja par cilvēku kā indivīdu.
Epikūristi, kuru mācību radījis filozofs Epikūrs, mācīja cilvēkiem dzīvot mierīgi,
netiekties pēc bagātības, politiskās varas vai slavas. Stoiķi, kuru mācību
radījis Zēnons, slavēja iecietību, saprātu un paškontroli.
Romas republika un impērija.
Hellēņu civilizācijas uzplaukuma laikā
Itālijā arvien lielāku varu ieguva Romas pilsēta.
Romas republika. Kā to stāsta leģenda, 509. g. p.m.ē. romieši nodibināja
republiku. Atšķirībā no Atēnu demokrātijas Romu pārvaldīja turīgi zemes
īpašnieki, kurus sauca par patriciešiem. Vienkāršajiem ļaudīm jeb plebejiem
bija maza politiskā ietekme.
300 patriciešu pārstāvji jeb senāts bija
augstākā iestāde Romas pārvaldē. 287. g. p.m.ē. plebeji ieguva vienādas
tiesības ar patrīciešiem, tomēr patrīcieši saglabāja politisko varu.
Šajā laikā Romas republika iekaroja
kaimiņu zemes. 3.gs.p.m.ē. vidū Roma pārvaldīja lielāko daļu no Itālijas
pussalas. 264. g. p.m.ē. romieši uzsāka karu ar Ziemelāfrikas pilsētvalsti
Kartāgu. Trijos pūniešu karos romieši sakāva Kartāgu un ieguva provinces ārpus
Itālijas. 146. g. p.m.ē. Roma pārvaldīja Vidusjūras rietumdaļu, bet līdz
133. g. p.m.ē. - arī hellēņu kultūras centrus Vidusjūras austrumu daļā.
Tomēr pūniešu kari prasīja daudz spēka no
Romas. Daudzi zemkopji, kuru saimniecības tika izputinātas, pārdeva savu zemi
lielajiem zemes īpašniekiem. Tā viņi pazaudēja gan savu zemi, gan iztikas
līdzekļus un piebiedrojās bezdarbnieku bariem, kas klīda pilsētās.
Centieni izdarīt reformas sadūrās ar
patrīciešu pretestību, kuri vēlējās saglabāt savu varu un turību. Varaskāri
karavadoni iesauca armijā bezdarbniekus un ar pašu algotiem karavīriem radīja
valstī nemierus. Solīdami karavīriem bagātību un zemi, karavadoņi radīja
privātas armijas. Starp dažādu karavadoņu atbalstītājiem sākās asiņaini kari.
46. g. p.m.ē. varu Romā sagrāba
Jūlijs Cēzars - karavadonis, kas bija iekarojis Galliju. Cēzars pārveidoja
valsts pārvaldi provincēs, palīdzēja trūcīgajiem, deva pilsonību daudziem
cilvēkiem ārpus Itālijas. Viņu iecēla par diktatoru un konsulu uz mūžu, tādēļ
daudzi dižciltīgie viņā saskatīja draudus republikai. 44. g. p.m.ē.
dižciltīgo grupa Cēzaru nogalināja. Tā vietā, lai saglabātos republika, Roma
tika ierauta pilsoņu karā.
Romas impērijas rašanās. Cēzara audžudēls
Oktaviāns sakāva pretiniekus un kļuva par vienīgo Romas vadītāju. Viņš ieguva
senāta atbalstu un saņēma titulu Augusts. Oktaviāna nākšana pie varas
31. g. p.m.ē. iezīmēja republikas galu un Romas impērijas sākumu.
Augusta pārvalde iesāka 200 gadus ilgu
miera periodu, kas saucas Pax Romana. Romiešu armija paplašināja robežas Āzijā,
nostiprināja robežlīniju Eiropā gar Reinas un Donavas upēm, pakļāva lielāko
daļu Britānijas. Tas bija kārtības, labas pārvaldes un uzplaukuma laikmets.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru