Mārtiņš Beriņš 10.a
Cilvēces rašanās.
Evolucionārā teorija.
Manas personīgās
domas man jau bija skaidras no paša sākuma. Es esmu pilnīgi pārliecināts, ka
cilvēces rašanās ir vislielākā mērā saistīta ar «mērkaķiem». Es atbalstu
evolucionāro versiju, jo abas pārējās man liekas nepieņemamas. Kristīgo versiju
es neesmu apdomājis nekad, citi protams man varētu arī nepiekrist, bet es
domāju nekad to arī nedarīt. Vienīgā lieta, kas ņemta no kristietības un kurai
es dzīvoju līdzi, ir gadu skaitīšanas sistēma (to gan man neviens neprasīja
izlemt L). Kosmiskā teorija
ir tā, kas manu prātu satrauc relatīvi visvairāk, jo es zinu, ka ir daudzas
tādas lietas, ko ar cilvēka spējām, manuprāt, nevar izskaidrot. Viena no tām
lietām ir, piemēram, Stonhendža Lielbritānijas dienvidos. Lasot par to manī
radīja šaubas gan tas, kā cilvēki teorētiski bija to cēluši, gan tas, ka
akmeņi, no kuriem Stonhendža ir būvēta, bija atvesti pat no 200 km attāluma.
Tas protams būtu bijis jauki, ja cilvēki to būtu spējuši izdarīt, bet es
domāju, ka tur ir bijis kāds augstāks spēks. Mani vēl satrauc Lieldienu salas
statujas. Tās ir skaists vēstures piemineklis, bet par to izcelsmi es vēl
neesmu pilnībā pārliecināts. Vēl ir viena tāda lieta, kas liek «manām acīm
iemirdzēties» — es gan neatceros, kā doto objektu sauc, bet es zinu, ka tā ir
siena no akmens bluķiem, starp kuriem nevar iebāzt pat žileti, bet, kas no
dažāda lieluma akmeņiem ir izveidojusies diezgan simetriska. Tā varētu vēl
turpināt runāt par šiem pasaules brīnumiem, bet visus jau vienalga neaprunāsi… Antropoģenēze-
vēsturiski evolucionārs cilvēka fiziskā tipa, pirmatnējā darba, valodas un
sabiedrības veidošanās process. Antropoģenēzes galvenās problēmas: izzināt
robežu starp dzīvnieku un cilvēku, noteikt cilvēka tiešo priekšteci
(dzīvnieku), cilvēces senumu un pirmdzimteni (rašanās vietu), cilvēka
evolūcijas stadijas un tās virzītājspēkus, izsekot pirmatnējās sabiedrības
veidošanās procesiem. Hipotēzi par cilvēka izcelšanos no pērtiķiem izvirzījis
Ž.B. Lamarks (1809), bet simiālo (latīniski simia- pērtiķis) teoriju par
cilvēka rašanos no cilvēkpērtiķa izvirzīja Č. Darvins (1871). Pirms ~15 milj
gadu miocēnā no kopējā cilvēkpērtiķu senču zara atdalījās cilvēka evolūcijas
atzarojums. Sāka veidoties cilvēku dzimta. Šajā evolūcijas stadijā, kad notika
pāreja uz stāvusgaitu un priekšējo ekstremitāšu atbrīvošanās no balstes
funkcijas, cilvēku senči bijuši ramapiteki un keniapiteki; to skeletu atliekas
atrastas Āzijā (Indijā un Pakistānā, 1934) un A-Āfrikā (Kenijā, 1962). Cilvēku
dzimtas tālākas evolūcijas gaitā radās austalopiteki (pārejas stadija no
dzīvnieka uz cilvēku). Lai noteiktu robežu starp "pēdējo dzīvnieku"
un ''pirmo cilvēku", lieto 2 kritērijus- sociālo un morfoloģisko.
Sociālais kritērijs ir darbs kas raksturīgs tikai cilvēkam. Apliecinājums tam
ir pirmie darbarīki. Morfoloģiskais kritērijs sevī ietver stāvusgaitu, delnas
adaptāciju darbam un samērā augsto galvas smadzeņu attīstību. Pēc šiem
kritērijiem par pirmo cilvēku atzīst homo habilis (prasmīgo cilvēku), kura skeleta
kauli kopā ar primitīviem darbarīkiem atrasti Olduvajas aizā (1960- 63). Tas
dzīvojis pirms ~2 milj gadu. Līdz 20. gs. 70-tajiem gadiem Āfrika bija
vienīgais kontinents, kurā bija atrasti visi mūsdienu cilvēka senču filētiskās
rindas pierādījumi. Āfriku var uzskatīt par cilvēku pirmdzimteni, no kuras
pirms 1,9- 0,4 milj gadu izceļoja stāvus ejošie cilvēki. Tālāko cilvēka
evolūcijas stadiju veido Neandertāles cilvēki, kas ir tiešie neantropa jeb
cilvēka priekšteči. Galvenais cilvēces evolūcijas virzītājspēks bija dabiskā
atlase. Līdztekus svarīgs faktors bija darbs, kura lielo nozīmi pamatojis F.
Engelss (1876). Darbarīku izgatavošana, pielietošana un pilnveidošana veicināja
galvas smadzeņu attīstību un precīzijtvēriena attīstīšanos. Valodas rašanās un
attīstība veicināja pieredzes apmaiņu starp paaudzēm, kas arī pilnveidoja
galvas smadzenes. Visu šo faktoru ietekmē pirms ~40 tk gadu radās cilvēks homo
sapiens. Līdz ar cilvēka izveidošanos stājās spēkā dažādi sociālie faktori,
kuru ietekmē dabiskā izlase kā evolūcijas faktors zaudēja savu nozīmi. Tāpat
kā mūsdienās arī senāk cilvēku domas par cilvēces rašanos ir bijušas dažādas,
un arī reakcijas uz citu izteiktajiem viedokļiem ir bijušas dažādas: kādā 1860.
gada jūnija pēcpusdienā, dzirdēdama, ka cilvēki laikam esot cēlušies no
pērtiķiem, Vusteras bīskapa sieva esot izsaukusies: «Ak žēliņ, cēlušies no
pērtiķiem! Cerēsim, ka tā tas nav, bet,
ja nu arī ir, tad lūgsim visaugstāko,
lai tas nenāk zināms atklātībai.» Kā izrādās, viņa velti tā uztraukusies: mēs
patiešām neesam cēlušies no pērtiķiem, kaur arī mums ar viņiem ir kopīgs
sencis. Var jau būt, ka šī atšķirība ir pārāk smalka, lai viņai būtu varējis
kļūt kaut cik vieglāk ap sirdi, taču tā nenoliedzami ir ļoti svarīga.
Šis jautājums
nozīmēja ne vairāk un ne mazāk kā otro no diviem lieliem intelektuālajiem
apvērsumiem, kuros cilvēce noslēgusi rēķinus ar savu vietu dabas lietu pasaulē. Pirmais notika vairāk
nekā pirms četrsimt gadiem, kad poļu matemātiķis Nikolajs Koperniks satrieca
uzskatu, ka Zeme ir Visuma centrs. Otrais sākās, kad Čārlzs Darvins pierādīja, ka cilvēce ir dabas
daļa un nevis pastāv no tās šķirti.
Gēte savā laikā
izteicās, ka «neviens no daudzajiem atklājumiem un uzskatiem, kas tikuši
pasludināti, nav tik dziļi ietekmējis cilvēku prātus kā Kopernika zinātne».
Kaut arī būtu grūti izšķirties, kuram no abiem atklājumiem dot priekšroku, būtu
bijis interesanti dzridēt Gētes domas, ja viņš būtu pieredzējis Darvina
revolūcijas spēcīgo ietekmi uz prātiem. Zinātnei, kas balstīta uz Darvina uzskatu,
ka dabiskās izlases rezultātā pakāpeniski radušies aizvien komplicētāki
organismi, ir pilnīgas tiesības tikt godātai kā vislielākajai
intelektuālajai un filozofiskajai
revolūcijai cilvēces vēsturē. Gandrīz divus gadu
tūkstošus visā Rietumu pasaulē kā patiesību pēdējā instancē pieņēma
judeokristietisko stāstu par pasaules radīšanu. Trūkstot pietiekamam iemeslam
to apšaubīt, aizvien lielāku varenību iegūstošo kristīgo baznīcu mācība, ka
Dievs cilvēku radījis pēc savas līdzības, bija visumā ērta. Tiesa gan, vienam
otram gribējās zināt, kad īsti šis brīnums noticis. Džeimss Ašers (1581- 1656),
Ārmā arhibīskaps, 1650. gadā nāca klajā ar atbildi, paziņodams, ka, pēc viņa
aprēķiniem, kas balstīti uz Vecās derības hronoloģiju, pasaule radīta 4004.
gadā pirms Kristus dzimšanas. Vēlāk Ašera aprēķinus precizēja Džons Laitfūts
(Dr. John Lightfoot), Sv. Katrīnas koledžas (Kembridža, Anglija) priekšnieks,
kurš pasludināja, ka tas noticis tieši 23. oktobrī, pulksten deviņos no rīta.
Līdzās iespaidīgai, kaut gan apšaubāmai hronoloģijai Laitfūta datējumā izpaudās
aizkustinoša gādība par sevi un saviem kolēģiem, jo tas sakrita ar akadēmiskā
gada sākumu! Tātad Ašera- Laitfūta aprēķini Zemei
ierāda visai pieticīga ilguma pagātni- tikai sešus tūkstošus gadu. Kaut arī
daudzu Vecās derības personu ārkārtīgā ilgmūžība, nopietni apcerēta, būtu
radījusi dažas problēmas, šis seštūkstoš gadu periods bija vispārpieņemts, līdz
sāka rasties dati, kas liecināja kaut ko citu. Amatierģeologus, kuru vidū bija
arī ne mazums garīdznieku, sāka dzīt strupceļā daudzu iežu noslāņotība, kas
nepārprotami liecināja par kaut kādu veidošanās procesu, kurš acīmredzot nebija
darbojies jaunākajos laikos un diez kā nesaskanēja ar vispārpieņemtajiem
pasaules radīšanas aprēķiniem. Un, it kā ķeza jau tā nebūtu liela, tika
atrastas fosilijas, un tās acīmredzami bija izzudušu dzīvnieku atliekas. Astoņpadsmitajā
gadsimtā, kad šāda rakstura liecības bija kļuvušas neatspēkojamas, vēl tika
meklēts izskaidrojums, kas atbilstu Bībeles doktrīnām. Šo meklējumu rezultātā
dzima tā sauktā diluviālā teorija, kas fosilijas izskaidroja ar apgalvojumu, ka
tās esot grēku plūdos bojā gājušo dzīvnieku atliekas. Taču jau drīz diluviālajai teorijai
klājās visai grūti: kļuva skaidrs, ka ar vienu vienīgu notikumu, kā, piemēram,
ar grēku plūdiem, nav nekādi izskaidrojams, kāpēc dažādos iežu slāņos palikušās
fosīlijas uzrāda neapšaubāmu progresu- jebkurā slānī tās ir primitīvākas nekā
virs tā gulošajā slānī. Beidzamais trieciens nāca, kad tika atklātas tādas
«pirmsplūdu» fosīlijas, kas bija nepārprotami radniecīgas dzīvniekiem, kuri
dzīvoja pēc grēku plūdiem.
Priekšstati par
cilvēka izcelšanos visu šo laiku palika būtībā tādi paši, kādi tie bija
formulēti Vecajā derībā: cilvēce uzreiz radusies pilnīgi mūsdienīgajā Ādama un
Ievas izskatā. Tā kā senie akmens un krama darbarīki, kurus sākumā par tādiem
neatzina, saskatot tajos dabas rotaļu vai zibens spēriena sekas, tika izrakti
pastāvīgi, dažos izglītotos prātos sāka mosties jautājumi. Pirmā dokumentētā
hipotēze, ka cilvēks ir ļoti sens, parādījās 1797. gadā, kad Džons Frīrs kādā
rakstā, ko viņš nodeva Londonas Karaliskajai biedrībai, aprakstīja krama rīkus,
kas uzieti zem trīsarpus metrus bieza zemes slāņa Hoksnā, netālu no Disas
(Saflokā). Frīrs, kas, starp citu, bija Mērijas Līkijas vecvecvecvectēvs,
izteica domu, ka šos rīkus «izgatavojusi un lietojusi kāda tauta, kas nav
pazinusi metālus.. Apstākļi [dziļums], kādos šie ieroči tika atrasti, var
vilināt mūs tos attiecināt uz ļoti, ļoti tālu periodu, pat ārpus perioda, kurā
pastāv tagadējā pasaule». Frīra vērīgums- un drosme- acīmredzot neizpelnījās
nekādu ievērību līdz pat deviņpadsmitā gadsimta vidum, kad to izmantoja, lai
pierādītu Britānijas sasniegumus arheoloģijā!
Pa tam ortodoksālo
kristietību no diluviālās teorijas mulsinošajām neatbilsmēm bija izglābis
ģeologs, naturālists un Francijas Zinātņu akadēmijas loceklis barons Žoržs
Kivjē (1769-1832). Lai izskaidrotu nogulumiežos
atrasto fosīliju progresējošo secību, Kivjē izvirzīja teoriju, ka esot
bijusi vesela virkne katastrofu, kas katra pilnīgi iznīcinājušas dzīvnieku un
augu populācijas (tādejādi radot fosīlijas) un kam sekojis miera periods, kura
laikā Dievs apdēstījis Zemi ar jaunām (un uzlabotām) sugām. Noasa laika grēku
plūdi bijuši tikai viena no šadām katastrofām.
Katastrofu teorija
bija nomierinošs balzams daudziem uztrauktiem prātiem. Ādams Sedžviks,
Kembridžas universitātes ģeologs un Čārlza Darvina skolotājs, šo teoriju
izklāstīja šādi: «Cits citam sekojošos periodos tika radītas jaunas būtņu
ciltis, kas nebija vienīgi līdzšinējo cilšu pēcnācēji, bet arī jauns un dzīvs
radošas iejaukšanās pierādījums; un, kaut arī veidojušās pēc tā paša plāna,
nesdamas to pašu viedās izdomas zīmogu, tās bieži vien atšķīrās no līdzšinējiem
radījumiem, it kā būtu attīstījušās citā visuma daļā un izsējušās uz Zemes, tai
saduroties ar otru planētu.»
Katastrofu teoriju
formulēdams, Kivjē gluži automātiski kā neapstrīdamu patiesību pārņēma uzskatu,
ka agrākajos laikos, salīdzinājumā ar tagadni, pārmaiņas bijušas ārkārtīgi
straujas, bet atzina, ka varbūt ar sešiem tūkstošiem gadu vis īsti nepietika.
Un tā, sekodams sava tautieša grāfa Žorža de Bifona (1707-1778) priekšzīmei,
viņš Zemes vecumam pieplusēja astoņdesmit tūkstošus gadu. Pēc aprēķiniem, ko
izdarīja Francijas Zinātņu akadēmijas locekļi, kad Kivjē jau bija miris,
pavisam bijuši divdesmit septiņi secīgi radīšanas akti, kuru (visu, izņemot
pēdējo) augļi gājuši bojā vēlākās katastrofās, tā ka varam runāt par ģeoloģisku
«pulksteni». Anglis Viljams Smits (1769-1839) ģeoloģisko formāciju skaitu
palielināja līdz trīsdesmit divām.
Acīm redzams, ka
viena no galvenajām problēmām visā šajā fosīliju izcelsmes diskusijas laikā
bija problēma, kā pareizi noteikt, cik veca ir Zeme un ģeoloģiskās formācijas,
no kurām tiek atgūtas fosīlijas. Pirmais īstais šīs problēmas risināšanas
pionieris bija skots Džeims Hatons (1726-1797), kas, pētīdams pieejamās
ģeoloģiskās liecības, secināja, ka spēki, kuri pagātnē veidojuši pasauli,
cēluši kalnus un radījuši kontinentus, darbojas arī tagad, mūsdienu pasaulē.
Dzīvību uz Zemes viņš aplūkoja kā nepārtrauktību, nevis kā pagātni un tagadni,
ko vienu no otras akurāti norobežo līnija, kuru iezīmē Dieva cilvēkrades akts.
Hatons gan nebija pirmais, kuram modās aizdomas, ka pasaule ir daudz senāka,
nekā pieņemts uzskatīt, taču viņš bija pirmais, kurš nāca klajā ar sakarīgu
šādas nostādnes pamatojumu- savu «Zemes teoriju» (Theory of the Earth). Publicēta 1795. gadā, kad to uzņēma ar
nicinājumu un izsmieklu, tā izvirzīja tēzi, kas kļuvusi pazīstama kā
uniformitārisms. Hatons nodzīvoja vairs tikai divus gadus. Tieši tajā pašā
1797. gadā, kad aizvērās viņa acis, Skotijā kādā turīgā ģimenē piedzima Čārlzs
Laiels, kam bija lemts iedvest uniformitārismam jaunu dzīvību un pārvērst to
atzītā teorijā, bez kuras nebūtu bijis iespējams arī Čārlza Darvina veikums.
1830. gadā Laiels
publicēja savu monumentālo «Ģeoloģijas pamatu» (Principes of Geology) pirmo sējumu, tādejādi kļūdams par modernās
ģeoloģijas tēvu. Savā ziņā šis darbs uzskatāms arī par sintezējošu apkopojumu,
kurā pedantiski sīki dokumentētas visas liecības, kas neizbēgami veda pie
secinājuma, ka Homo sapiens mīt uz
ārkārtīgi senas planētas.
Tomēr šī
«Ģeoloģijas pamatu» misija netika uzņemta bez pretestības. Cīņai pret to
apvienojās pārliecinātie katastrofisti Ādams Sedžviks Anglijā un Kivjē
Francijā. Bet, it kā par ironiju, tieši tai laikā Abvilā, Francijas
ziemeļrietumos, no pazemes tumsas tika celtas laukā visiespaidīgākās cilvēka
senuma liecības. Žaks Bušē de Perts tur kopā ar pārakmeņotajiem tagad izzudušu
dzīvnieku kauliem izraka akmens rīkus, un neviena teorija, kurā figurēja grēku
plūdi, šādu vienlaicīgumu nespēja izskaidrot.
Intelektuālajā
konfrontācijā, kas astoņpadsmitajā gadsimtā izveidojās starp kreacionistiem, t.
i., dievišķās radīšanas mācības aizstāvjiem, un tiem, kuri ticēja tādai vai
citādai evolūcijai, viens no pirmajiem un galvenajiem evolucionistu nometnes
viedokļa paudējiem bija Erasms Darvins (1731-1802), Čārlza vectēvs. Ārsts,
filozofs, dzejnieks un slavena personība, viņš savos laikā no 1784. līdz 1802.
gadam rakstītajos sacerējumos izvirzīja divus jautājumus: pirmkārt, vai visas
dzīvās būtnes pašā sākumā ir cēlušās no viena kopīga senča, un, otrkārt, kā
sugas verētu pārveidoties. Lai gūtu atbildi uz
pirmo jautājumu, viņš apkopodams attiecīgus embrioloģijas, salīdzinošās
anatomijas, sistemātikas un sugu izvietojuma ģeogrāfijas datus un izvērtēdams
tos kopsakarā ar fosīliju dotumiem, vāca pierādījumus, kuri liecinātu, ka visam
dzīvajam ir viens kopīgs pirmsākums- «viens dzīvības pavediens», evolucionējošs
dzīvības tīkls, kas ietver arī cilvēci. Galu galā tas sasaucās ar astoņpadsmitā
gadsimta zinātniskās domas sasniegumu- zviedru botāniķa Karla Linnēja
(1707-1778) izstrādāto klasifikāciju, kas visus dzīvniekus un augus sagrupēja
dzimtās, ģintīs un sugās; Homo sapiens
Linnējs klasificēja kā mērkaķvaidīgo un cilvēkpērtiķu tuvu radinieku, lai gan
tiklab teologi, kā zinātnieki visiem spēkiem bija pūlējušies cilvēku no šīs
nepiedienīgās radniecības atbrīvot!
Ar otro jautājumu-
par spēkiem, kuru dēļ īstenojas evolūcija,- bija sarežģītāk. Tomēr, ja esam
godīgi, mums ir jāatzīst, ka Erasma Darvina dotajā šīs problēmas traktējumā
vismaz iedīgļu veidā gandrīz visi svarīgākie evolūcijas teorijas principi. Viņš
jau bija atskārtis, ka pārmaiņu aģenti varētu būt konkurence un izlase; ka
svarīgs konkurences saasināšanās faktors ir pārapdzīvotība; ka ārpus evolūcijas
teorijas nevajadzētu atstāt arī augus; ka tēviņu evolūciju būtiski nosaka viņu
sacensība par mātītēm; un ka izlases joma ir vaislīgums un uzņēmība pret slimībām.
Tiesa gan, viņš noteikti neapgalvoja, ka galvenais evolūcijas aģents ir
dabiskās izlases radīta pasīva pielāgošanās, un acīmredzot uzskatīja par
iespējamu, ka dzīvnieki evolucionē, aktīvi pielāgodamies videi un, starp citu,
arī pārmantodami īpašības, kas to vecākiem no jauna radušās viņu individuālajā
mūža gaitā.
Žanam Batistam de
Lamarkam (1744- 1829) atlika vienīgi pārņemt Erasma Darvina minējumu par
jaunradušos īpašību iedzimšanu un to izvērst pabeigtā evolūcijas teorijā. To
darīdams, Lamarks negribot atsedza, cik bezjēdzīgs ir šis pieņēmums, no kura,
piemēram, izrietēja, ka žirafei garš kakls izveidojies, vienkārši vairākām
paaudzēm to pastāvīgi staipot, un rezultātā lamarkisms, kā viņa teorja tika
iedēvēta, visam evolucionismam sagādāja diezgan sliktu slavu. 1813. gadā trīs
zinātnieki- Viljams Velss (emigrējis amerikānis), Džeims Pričards un Viljams
Lorenss- cits no cita neatkarīgi iesniedza Londonas Karaliskajai biedrībai
ziņojumus, kuros lamarkisms bija atspēkots. Visi trīs ziņojumi aizstāvēja
Erasma Davina iedibināto uzskatu, ka evolūcijas motors ir dabiskā izlase.
Pičards rakstīja: «Visas jaunradušās organisma īpašības izbeidzas reizē ar tās
iemantojušā indivīda mūžu.» Diemžēl, lai šis svētīgasi likums varētu darboties,
pasaulei vajadzēja būt pilnai ar ķēmiem.
Jaunizvirzītās
idejas neizbēgami drīz vien kļuva par asu uzbrukumu objektu; visvairāk pret tām
vērsās baznīca un ar to saistītās iestādes. Tomēr tālaika naturālisti Velsa,
Pričarda un Lorensa rakstus lasīja ar lielu interesi, un acīmredzot vēlāk tie
bija zināmi arī pašam Čārlzam Darvinam. Pa tam francūzi Šarlu Nodēnu bija
aizrāvušas strukturālās pārmaiņas, kādas ar izlasveida audzēšanu varēja
izraisīt kultūraugiem un mājlopiem, un viņš nosprieda, ka droši vien šāds
process, tikai pasīvi, norisinās arī dabā.
Vēl viens Čārlza
Davina intelektuālais priekštecis bija Edvards Blaits, uz kuru jaunekļa gados
lielu iespaidu bija atstājušas Laiela idejas. 1835. un 1837. gadā viņš iesniedz
rakstu žurnālam «Magazine of Natural History», kas Darvinam pazīstams. «To
dzīvnieku vidū, kas sev barību sagādā ar veiklību, spēku vai maņu orgānu
jūtīgumu, » Blaits rakstīja, «vislabāk organizētajiem indivīdiem vienmēr
vajadzētu savairoties vislielākajā skaitā un tāpēc kļūt fiziski
visspēcīgākajiem un līdz ar to gūt iespēju, izskaužot savus pretiniekus, nodot
savas pārākās īpašības lielākam skaitam pēcnācēju.»
Šādas idejas, kuru
pamatā bija Laiela principi, faktiski jau atradās uz darvinisma sliekšņa. Bet
tā pamatlicējam pašam vēl vajadzēja savākt visus iegūtos datus un izveidot
neatspēkojamu teoriju. Čārlzs Darvins, tāpat kā Laiels, bija ļoti prasmīgs
informācijas sintezētājs; viņa teorija nebija pilnīgi jauna, taču viņš ar to
iepazīstināja pasauli tādā laikā, kad tam bija vislabvēlīgākais intelektuālais
klimats. Turklāt Darvins savāca arī milzumu pats savu datu, lai ar tiem varētu
balstīt savu teoriju pret neizbēgami skeptisko uzņemšanu.
Čārlzs Darvins
dzimis 1809. gadā jaukā Anglijas mazpilsētiņā Šrūsberijā. Viņa tēvs Roberts
Vorings Darvins bija medicīnas doktors un dziļi reliģiozs cilvēks. Visai
dabiski, ka Čārlzs tika mudināts domāt par mediķa profesiju, un viņš iestājās
Edinburgas universitātē studēt medicīnu. Taču, drīz vien sapratis, ka šī
profesija viņam nav piemērota, viņš- atkal tēva ietekmēts- iestājās Kembridžas
universitātē studēt teoloģiju. Par tēvu Čārlzs izteicās: «Viņš karsti un
dedzīgi nevēlējās, ka es pārvērstos dīkdienī, kas nosit laiku ar sportošanu.»
Kembridžā, tāpat
kā Edinburgā, Čārlzs nebija nekāds akadēmiskais spīdeklis. Līdzās interesei par
tādām «dīkām sportošanām» kā šaušana
viņam piemita kaislība uz dabzinātnēm. Abās universitātēs viņa draugi bija
galvenokārt botāniķi un ģeologi, to vidū arī Ādams Sedžviks un botāniķis,
Kembridžas universitātes profesors Dž. S. Henslovs.
Tieši Henslovs
vēlāk izgādāja vietu uz Viņas Majestātes kuģa «Beagle», kur Darvins savāca
liecības, kas kļuva par viņa teorijas stūrakmeni. Kad par ekspedīciju uzzināja
Čārlza tēvs, viņš šakumā neatļāva dēlam tajā piedalīties, tomēr pēc Džozaijas
Vedžvuda iejaukšanās kļuva pieļāvīgāks. Un divas dienas pēc 1831. gada
Ziemassvētkiem Čārlzs Darvins, bruņojies ar Kembridžas universitātes bakalaura
grādu, Eiklīda ģeometriju un klasiskajām valodām, bet neieguvis nekādus grādus
dabzinātnēs, kuģa «Beagle» naturālista amatā devās piecus gadus ilgā ceļojumā
ap zemeslodi.
Tādejādi Darvins
rīkojās kā talantīgais māceklis, kas noskatījās amata gudrības no apkārtējiem
lietpratējiem. Un tā ņemdams līdzi to, ko viņa tēvocis sauca par «palielinātu
zinātkāri», šis rāmais, mazrunīgais jauneklis devās ceļojumā, kuram bija lemts
ierosināt varbūt vislielāko apvērsumu cilvēces priekšstatos par sevi.
Vispirms ceļojums
Darvinu aizveda uz Dienvidameriku, kur viņš apmeklēja Galapagu salas- uz
Jaunzēlandi un Austrāliju un visbeidzot, pa ceļam iegriežoties Dienvidamerikas
ostās, atpakaļ dzimtenē. Anglijas ostā Falmutā «Beagle» pārradās 1836. gada 2.
oktobrī. Visu ceļojumu Darvins laiku pa laikam slimoja un jau pašā sākumā
pārcieta divas nedēļas ilgu jūras slimību. Bet, kur vien kuģis piestāja, Darvins
aizgūtnēm vāca paraugus: akmeņus un fosīlijas, putnus, kukaiņus un arī lielākus
dzīvniekus. iegūtās taksidermiķa iemaņas lieliski noderēja.
Varbūt pats
nozīmīgākais posms visā ilgajā ceļojumā- un diez vai arī ne visā mūžā- Darvinam
bija četras nedēļas, ko viņš pavadīja, pētīdams Galapagu salas, vientuļu Klusā
okeāna arhipelāgu vairākus simtus jūdžu uz rietumiem no Ekvadoras. Tur viņš
pamanīja, ka katrā salā dzīvo citādas žubītes. Vēl vairāk- nereti dažādas
žubītes dzīvoja pat vienas un tās pašas salas ekoloģiskajās nišās. Un tomēr
bija skaidri redzams, ka tās visas cēlušās no kopīga celma. Katras formas
paraugus viņš pievienoja savai kolekcijai, un, kad viņš atgriezās Anglijā, tā
bija visplašākā kolekcija, kādu jebkad savācis viens cilvēks.
Garajā ceļojumā redzētais
bija Darvinu pārliecinājis, ka sugas nav nemainīgas, ka tās var pārveidoties.
Palika vienīgi jautājums- kā? Bet viņam vispirms bija jāpaveic kāds milzīgs
darbs, pie kura viņš ķērās ar lielu aizrautību. Sešos mēnešos pēc atgriešanās
viņš ar sera Ričarda Ouena, «britu Kivjē» palīdzību bija izšķirojis visus
savāktos paraugus, un lietpratīgi speciālisti bija viņam sagatavojuši aprakstus
oficiālajam izdevumam ««Beagle» ceļojuma zooloģja» (Zoology of the Voyage of the Beagle), kura virsredaktors bija Darvins.
Viņš arī sarakstīja pats savu, neatvairāmi valdzinošo ceļojuma pārskatu-
klasisko «Pētījumu dienasgrāmatu» (Jurnal
of Researches). Sekoja vēl trīs grāmatas: «Koraļļu rifu uzbūve un
izplatība» (The Strukture and
Distribution of Coral Reefs; 1842), «Vulkāniskās salas» (Volcanic Islands; 1844) un «Ģeoloģiskie
novērojumi Dienvidamerikā» (Geological
Observations of South Ameica; 1846). Viņa ražīgā publicēšanās par šiem
tematiem acīm redzami kontrastē ar viņa nevēlēšanos nākt klajā kaut ar nelielu
rakstu par evolūcijas jautājumiem. Daļēji tā varbūt ir saistīta ar kļūdu, ko
viņš izdarīja, būdams Ģeoloģijas biedrības sekretārs (1838- 1841). Kādi
neizprotami iežu veidojumi Glenrojā (Skotijā), kurus Darvins savos rakstos
identificēja kā senus jūras krastus, kas,
ūdenim krītoties, no jūras attālinājušies, patiesībā izrādījās šļūdoņu
darinājums. Muļķīgā kļūdīšanās bija dziļi ievainojusi Darvina lepnumu. Viņš
neparko negribēja pārsteigties vēlreiz.
Piecpadsmit
mēnešus pēc tam, kad 1837. gadā Darvins bija sācis gatavot pierakstus grāmatai
«Sugu pārmaiņas» (The Transmutation of
Species), viņš vairāk nekā jebkad bija pārliecināts, ka sugas tiešām
mainās, un tagad uzskatīja, ka galvenais pārmaiņu faktors ir izlase. Viņš bija
redzējis, kādas radikālas organismu pārmaiņas notiek, izlasveidā audzējot
mājdzīvniekus un kultūraugus; taču: «Tas, kā izlases jēdzienu varētu piemērot
dabiskos apstākļos dzīvojošiem organismiem, kādu laiku man vēl palika
noslēpums.» Pēkšņs apskaidrības uzliesmojums, kas viņam apgaismoja visu šo problēmu,
nāca 1838. gada 3. oktobrī, kad viņš «laika kavēklim» lasīja Tomasa Maltusa
(1766-1834) grāmatu par apdzīvotību. Tajā bija apgalvots, ka iedzīvotāju
skaits, ja to neierobežajot, tiecoties pieaugt ģeometriskajā progresijā. Šeit,
viņam iešāvās prātā, arī būs īstā atbilde: pārmaiņas, kas indivīdam ir
izdevīgas, dod tam lielākas dzīves sekmes nekā citiem indivīdiem, kam šo jauno
īpašību nav; dzīvnieku populācijas, kurām ir šādas izdevīgas mutācijas,
uzplaukst, turpretī populācijas, kurām ir mazāk izdevīgas īpašības, pagrimst.
Taču tikai 1842.
gadā Darvins atļāvās «prieku sarakstīt ļoti īsu savas teorijas izklāstu» (tas
bija 35 lappuses garš). Plašāks variants, kura apjoms sasniedza ap 230
lappusēm, sekoja divus gadus vēlāk. Pēc tam, 1846. gadā, Darvins, uzsāka savu
mūža darbu, ko bija iecerējis nosaukt vienkārši «Dabiskā izlase». Pēc diviem
gadiem viņš bija pabeidzis desmit nodaļas un ticis krietni tālu vienpadsmitajā,
kuras temats bija baloži. Bet 1858. gada 8. jūnija Darvins saņēma vēstuli, kas
viņa nodomus satricināja. Rakstīja naturālists Alfrēds Rasels Volless, kurš
zināja, ka Darvins interesējas par evolūciju. Tā paša gada februārī,
atrazdamies ekspedīcijā Ternates salā (vienā no Moluku salām, kas atrodas starp
Jaungvineju un Borneo), Volless bija gulējis ar drudzi. Nemierīgi grozīdamies
pa gultu, viņš bija domājis par problēmu, kā
varētu pārveidot sugas. Arī viņš bija lasījis Maltusu un tagad piedzīvoja
pēkšņu apskaidrības uzliesomujumu, ko bija izrasījusi šī pati teorija. Tāda
bija ziņa, ko pavēstīja īsā vēstule, kas nonāca uz Darvina rakstāmgalda apmēram
pēc četriem mēnešiem. Tai bija divpadsmit lappuses liels pielikums, kur bija
īsi izklāstītas Vollesa idejas par evolūciju. Tās izrādījās pilnīgi analoģiskas
Darvina idejām. Laiela un Hukera pirms diviem gadiem paustās bažas, ka tikai
vēl kāds neaizdomājas līdz dabiskās izlases teorijai, iekams Darvins publicēja
savējo, tagad nu bija piepildījušās.
Šausmu pārņemts,
Darvins lūdza padomu draugiem. Viņi teica, ka Darvinam ar Vollesu vajadzētu
iesniegt Linnēja biedrībai kopīgu ziņojumu par šo tematu. Volless šo
priekšlikumu pieņēma, un jau nedaudz vairāk kā pēc mēneša viņi tieši tā arī
izdarīja. Interesanti, ka īsie raksti, ko viņi kopīgi iesniedza katrs no sevis,
nesacēla nekādu polemiku. Šķita, ka pasaule nav neko pamanījusi. Bet sakarā ar
Vollesa paralēlo faktu materiālu Darvins tagad bija spiests beidzot uzrakstīt
ilgi vilcināto grāmatu. Viņš to pabeidza piecpadsmit mēnešos. Kaut arī
salīdzinājumā ar iecerēto gigantu bija iznākusi gandrīz vai tikai brošūra,
grāmatas «Sugu izcelšanās dabiskās izlases ceļā» (On the Origin of Species by Means of Natural Selection) apjoms
sasniedza 502 lappuses. Tā nāca klajā 1859. gada 24. novebrī. Pirmo metienu,
1250 eksemplārus, izpārdeva jau tajā pašā dienā.
Ko bija paveicis
Darvins? Viņš bija pierādījis, kādā veidā, sugai ārkārtīgi pakāpeniski (pasīvi)
pielāgojoties videi un no paaudzes un paaudzi mainoties, tā var sazaroties
vairākas sugās vai arī vienkārši kļūt labāk pieskaņota savai pasaule, tā ka
beigu beigās rodas būtne, kas pēc formas atšķiras no savas priekšteces.
Rezultātā, paaudzēm mijoties, dažas sugas paliks tāda pašas, bet vēl citas
radīsies no jauna, un arbitru, kas izšķir, vai tām saglabāties vai arī izzust,
Darvins nosauca par dabisko izlasi. Būtnes, kas videi pielāgotas vislabāk,
konkurencē ar citām izdzīvos, turpertī pārējās- ne. Kopējai ainai raksturīgs
pastāvīgs bioloģiskās kompilcētības progress, kura vissarežģītākais auglis ir Homo sapiens. Tāds vismaz bija loģiskais
secinājums, kas neizbēgami no teiktā izrietēja, kaut arī Darvins aprobežojās
tikai ar pieticīgo piebildi, ka «lielā mērā tiks mesta gaisma uz Cilvēka
izcelšanos un vēsturi». Viņš jau nevarēja nezināt, ka grāmatu uzņems vētraini,
kā tiešām arī notika. Čārlzs Laiels un Džozefs Hukers, protams, bija Darvina
pusē, un tāpat viņu atblastīja arī Tomass Henrijs Hakslijs- labākais ģeologs,
labākais botāniķis un labākais zoologs Britānijā. Toties jo naidīgi uz grāmatu
reaģēja romānu rakstnieka Edmunda Gosa reliģiozais tēvs Filips Goss, Ādams
Sedžviks un sers Ričards Ouens. Un diskusija sākās pilnā sparā.
Pirms grāmatas
iznākšanas Darvins bija rakstījis Vollesam: «No šī temata [par Cilvēka
izcelšanos], ko tā apstājuši aizspriedumi, es domāju pavisam izvairīties, kaut
gan pilnīgi piekrītu, ka tā ir augstākā un interesantākā problēma
naturālistam.» Pretēji enerģiskajam jauneklim, kurš bija atgriezies no ceļojuma
ar «Beagle», 1859. gadā Darvins sirga ar hronisku gurdenumu un, kur vien
varēja, no sabiedriskiem kontaktiem izvairījās. Vieni, kas rakstījuši par viņa
slikto veselības stāvokli, saista to ar Čagas slimību, parazitāru kaiti, ar ko
viņš varētu būt saslimis ceļojuma laikā, turpretī citi viņa vārgumā saskata
psihoneirotisku viltību, kas viņam ļāvusi noslēgties no sabiedrības un pilnībā
nodoties tikai savam darbam. Lai būtu kā būdams, līdz izšķirošajai
konfrontācijai starp evolucionistiem un kreacionistiem pagāja vairāk nekā seši
mēneši. Par sadursmes vietu kļuva Britu zinātnes veicināšanas biedrības
gadskārtējā sanāksme Oksfordā. Darvina paša klāt nebija. Šīs slavenās 1860.
gada diskusijas galvenie varoņi bija bīskaps Samuels Vilberforss (Ričarda Ouena
rupors) un Tomass Hakslijs. Vārdu kauja starp abiem sākās pēc tam, kad tika
nolasīts kāda amerikāņa Dr. Dreipera apcerējums «Intelektuālā attīstība, aplūkota
kopsakarā ar Darvina kunga uzzskatiem». Lekciju zālē, kur bija sapulcējušies
apmēram septiņi simti studentu, valdīja saspīlēta atmosfēra. Klausītāji
acīmredzot bija nojautuši, ka ir pienākusi vēsturiska šķirtne starp
kreacionisma un evolucionisma laikmetu.
Kad lasījums bija
beidzies, piecēlās un daiļrunīgā uzbrukumā Darvina tēzei metās Vilberforss,
izcils orators. Ouens viņu bija pamatīgi saskolojis. Taču runas beigās,
gribēdams atstāt klausītājos satriecošu iespaidu, viņš pats sev izraka bedri.
Pievērsies Hakslijam, viņš ar indīgu sarkasmu vaicāja: «Un jūs, ser, no kā
puses esat rada pērtiķim- no vectēva vai vecmāmiņas?» Hakslijs pie šiem vārdiem
klusībā nočukstēja: «Pats Kungs viņu atdevis manās rokās.» Tad Hakslijs cēlās
augšā, lieliski izklāstīja diskutējamos zinātniskos jautājumus un tikai pēc tam
atgriezās pie Vilberforsa dzēlības. «Cilvēkam nav iemesla,» viņš sacīja,
«kaunēties, ka viņa vectēvs vai vecmāmiņa ir bijuši pērtiķi. Ja man būtu ļauts
izvēlēties, vai lai mans sencis ir pērtiķis vai arī kāds skolas baudījis
indivīds, kas savu loģiku izmanto nemācītas publikas maldināšanai un uz svarīga
un nopietna filozofiskā jautājuma pamatošanai sniegtajiem faktiem un
spriedumiem atbild nevis ar pierādījumiem, bet gan ar zobgalībām, es, ne mirkli
nevilcinādamies izvēlētos pērtiķi.» Atjautīgo atbildi sveica smieklu šaltis, un
pazemotajam Vilberforsam nācās atzīt savu sakāvi.
Evolūcijas teorija bija uzvarējusi, vismaz
tobrīd. Pirmo reizi vēsturē Homo sapiens
dzīvniecisko izvelsmi un šī fakta nozīmi cilvēku sabiedrības problēmu
risināšanā varēja apspriest atmosfērā, kas pārsvarā nebija naidīga. Tomēr
Darvins vēl nogaidīja līdz 1871. gadam, iekams skadri izteica savus uzskaturs
par to, kurā vietā grandiozajā evolūcijas shēmā iederas cilvēks. Darbā «Cilvēka
izcelšanās un dzimumizlase» (The Descent
of Man, and Selection in Relation to Sex), kas patiesībā sastāvēja no divām
grāmatām vienā, Darvins cilvēkus titulēja kā viena cilvēkpērtiķa celma
pēctečus, norādīdams, kas tiem līdzīgs cilvēkpērtiķiem ķermeņa veidojumā,
fizioloģijā, uzņēmībā pret slimībām un pat dažādas psiholoģiskās iezīmes
(instinkts, emocijas, sabiedriskums). Dažus šī pēdējā temata aspektus viņš
plašāk aplūkoja 1872. gadā iznākušajā grāmatā «Cilvēka un dzīvnieku emociju
izpausmes» (The Expression of the
Emotions in Man and Animals).
Varbūt
pravietiskāka par jebko citu viņa grāmatā «Cilvēka izcelšanās» ir doma, ka
cilvēces šūpulis droši vien ir bujusi Āfrika. Darvins sprieda, ka «ikvienā
lielā pasaules rajonā ir tuvu rada tā paša rajona izmirušajām sugām. Tāpēc
iespējams, ka Āfrikā kādreiz dzīvoja tagad izmiruši cilvēkpērtiķi, kas ir tuvu
radniecīgi gorillam un šimpanzem; un, tā kā abas šīs sugas tagad ir tuvākie
cilvēka radinieki, tad ir pat vairāk nekā iespējams, ka mūsu garīgie priekšteči
dzīvojuši Āfrikas kontinentā un nevis kur citur». Šobrīd grūti patiekt, vai
Darvina minējumu kādreiz izdosies galīgi pierādīt vai arī tas uz visiem laikiem
paliks tikai hipotēze, taču vienu var sacīt droši: fosilās liecības, kas
uzkrājas pašā jaunākajā laikā, šo minējumu visnotaļ apstiprina.
Pa tam no zemes
bija arī izrakti pirmie sencilvēka galvaskausi- izrakti un par tādiem neatzīti.
Bija nospriests, ka ar cilvēka evolūciju tiem nav nekā kopīga. 1856. gada
vasarā Neanderas ielejā- stāvā aizā netālu no Vācijas pilsētas Diseldorfas-
apmēram divdesmit metrus virs Reinas pietekas ūdeņiem spridzinātāji bija
atseguši nelielu alu. Reiz šajā alā, lauzdamies cauri akmens bluķiem, lai
meklētu kaļķakmeni, strādnieki uzgāja senus kaulus. Tā kā strādniekus
pirmāmkārtām interesēja izpeļņa un nevis senlietas, tad daudzus kaulus viņi
sadauzīja, atstādami vienīgi galvaskausa augšu un dažus pārējā skeleta
fragmentus. Tie piederēja cilvēku dzimtas loceklim, kas vēlāk kļuva pazīstams
kā Neandertāles cilvēks un ir dzīvojis apmēram pirms trīsdesmit tūkstošiem līdz
simt tūkstošiem gadu (Neandertāles galvaskauss bija vismaz otrais šāds
eksemplārs- pirmais 1848. gadā bija atrasts Gibraltārā, bet palicis tikpat kā
neievērots.). Tomēr reakcijai uz Neandertāles cilvēku galvenokārt bija raksturīgi
pēkšņi pavērsieni. Galvaskausa īpašnieks tika diagnoscēts gan kā «truls», gan
kā «mežonīgās rases pārstāvis», gan kā «pataloģisks idiots». Bonnas profesors
F. Maiers nonāca pat līdz slēdzienam, ka galvaskauss un kopā ar to atrastie
kauli esot piederējuši mongoliskam kazakam, kas 1814. gadā Prūsijā piedalījies
bēgošās Napoleona armijas vajāšanā; neciešamas sāpes, ko radījis stiprs rahīts,
esot jātniekam likušas ne tikai pastāvīgi krunkot pieri, ar ko izskaidrojami uz
āru izvirzītie uzacu loki, bet arī atpūsties alā, kur tad viņu pārsteigusi
pēdējā stunda. Tēlaini, bet ne pārāk zinātniski! Neandertāles cilvēks gandrīz
noteikti bija specializējusies, laika gaitā izmirusi agrīnā cilvēka forma.
1868. gadā
atklājumu atkal izdarīja strādnieku grupa, šoreiz dzelzceļa trasē caur Lezjē
klintīm Vezēras ielejā Francijas dienvidrietumos. Akmens patvērumā, kas
pazīstams ar nosaukumu «Kromaņona», viņi atrada piecu indivīdu atliekas; visiem
tiem nepārprotami bija mūsdienu cilvēkam raksturīgais augstu velvētais
galvaskauss un mazais žoklis. 1912. gada beigās, kad plašu ievērību guva kāds
neparasts atklājums, senus kaulus un artefakus sāka dot izrakumi daudzās
Eiropas daļās. Agrāk (starp 1891. un 1898. gadu) Javā jauns holandietis Ežēns
Dibuā bija izracis galvaskausa augšu un augšstilba kaulu, kas pieerēja būtnei,
kura noteikti nebija nedz cilvēks, nedz pērtiķis, bet gan kaut kas vidējs starp
abiem, un viņš to nosauca par
Pitecanthropus electus (vārdu «Pitecanthropus», kas nozīmē vienkārši
«pērtiķcilvēks», 1886. gadā kā piemērotu cilvēka senča apzīmējumu licis priekšā
vācu zinātnieks Ernsts Heinrihs Hekelis). Angļu arheoloģijā bija iestājies
apsīkums. Tāpēc, kad 1912. gada beigās kādā grantsbedrē Anglijas dienvidos tika
atklāti galvaskausa fragmenti, gandrīz ar nepiedīgu skubu tika pasludināts, ka
tie peder cilvēku dzimtas pārstāvim. Viens no iemsliem bija tas, ka atrastajiem
eksemplāriem bija vajadzīgās «pilnvaras»- liels galvaskauss, par kura senumu ir
kā liecināja drīz pēc tam turpat izraktais žoklis, kas līdzinājās clvēkpērtiķa
žoklim. Šī fosīlija, kas kļuva pazīstama kā Piltdaunas cilvēks, šķita esam
ideālais «trūkstošais ķēdes loceklis».
Pēc četrdesmit
gadiem, kuru laikā šai jautājumā parādījās veseli kalni grāmatu un rakstu, tika
pierādīts, ka Piltdaunas cilvēks ir viltojums- mūsdienu cilvēka galvaskauss
veikli nolikts kopā ar orangutana žokli. Pretstatā milzīgajai nepatikai, ar
kuru tika uzņemts Neandertāles cilvēks, Piltdaunas viltojums uzskatāmi rāda to
dažkārt nekautrīgo kāri, ar kādu zinātnieki palaikam pieņem par patiesu to, kam
viņi vēlas ticēt. Tagadējie pētnieki nepavisam nav brīvi no šīs vājības, un tas
ir redzams itin visās zinātnes nozarēs. Bet, tā kā arheoloģijā teorijas bieži
vien tiek veidotas, balstoties uz relatīvi šauriem datiem, tad teiši šajā jomā
briesmas, ka fakti varētu tikt nepareizi interpretēti, kas, savukārt, var radīt
neobjektīvas teorijas, izpaužas sevišķi asi.
Un šīs pašas
vājības dēļ gadās, ka tiek ignorēti patiesi svarīgi atklājumi. Šāds liktenis uz
ilgiem gadiem piemeklēja Vitvatersrandas universitātes (Dienvidāfrikā)
anatomijas profesora Raimonda Dārta rakstu, kas 1925. gada sākumā parādījās
angļu zinātnsikajā žurnālā «Nature». Laikā, kad lielu daļu no zinātniskās
pasaules joprojām turēja maldu varā Piltdaunas viltojums, ziņa, ka cilvēka fosīlija
atrasta arī kādā nomaļā un būtībā barbariskā zemē kā Dienvidāfrika, izpelnījās
nicināšanu un izsmieklu. Dārts jau labu laiku bija interesējies par fosīlijām,
kas šad tad tika uzietas Taungas akmeņlauztuvēs. Viņa meklējumi tika atalgoti
1924. gada beigās, kad viņš atrada ne īsti pērtiķa, ne īsti cilvēka galvaskausa
atliekas. Dārtam radās pārliecība, ka galvaskausam ir svarīga vieta cilvēka
evolūcijas pakāpienos, un savā rakstā žurnālam «Nature» viņš to pateica. Taču
pagāja daudz gadu, iekams zinātnieki, kas meklēja cilvēka sākotni, pavērsa
skatienu projām no Eiropas- uz Āfriku.
Nevēlamas sekas ir
bijušas arī izplatītajai tieksmei sagrozīt zinātnes atziņas, kad tās
izpaudumiem uz karstām pēdām sekoja Darvina dabiskās izlases teorijas
pieņemšanai; sagrozītu šīs teorijas versiju savos nolūkos izmantoja domātāji,
kas apzināti vai neapzināti vēlējās attaisnot industrializētajās valstīs
pastāvosos sabiedrisko un ekonomisko nosļānotību. Šī virziena, tā sauktā
sociāldarvinisma, paudēji nespēja vai negribēja saprast, ka sabiedrisko
kārtību, kuras vārdā viņi pūlas, nosaka kultūras dotās iespējas un nevis
dabiskā lietu kārtībā. Dzimis deviņpadsmitajā gadsimtā, sociāldarvinisms kopš
tā laika iesūcies dažādās sociālajās filozofijās, visbaismīgākajā formā
izpauzdamies nacistiskajā Vācijā.
No otras puses,
kad 1975. gadā Hārvardas universitātes profesors Edvards O. Vilsons monumentālā
grāmatā «Sociobioloģija: jaunā sintēze» (Sociobiology:
the New Synthesis) mēģināja sintezēt vienotu priekštatu par cilvēka vietu
dzīvnieku pasaulē, radikāli zinātnieki viņam uzbruka, ka viņš gribot ieviest
«tikai vēl vienu, izsmalcinātāku sociāldarvinisma formu» un kārtējo reizi
cenšoties pierādīt, ka «pašreizējā sabiedriskā kārtība ir dabiska, neizbēgama
un negrozāma».Kaislības joprojām sit augstu vilni, cilvēce cenšas nonākt līdz
pareizam priekštatam par sevi pašu. Ja kāds ir lasījis šīs rindas (daudzās),
tad es nedomāju, ka rodas šaubas par evolucionārās teorijas pareizību.
Kristīgajai teorijai taču nav īsti teorētiskā pamatojuma- kā es saku- parādiet
man Dievu un es varbūt noticēšu. Turpretī evolucionārā teorija pierādās arvien
vairāk un šie pierādījumi, manuprāt, ir neapgāžami.
Izmantotā literatūra:
·
Lielā Ilustrētā enciklopēdija.
·
Sākotne, R.Līkijs, R. Levins,1983.g.
·
Europress Family Encyclopedia ’98.
·
Kā Dzīvojuši Cilvēki? Maiks Korbišlijs.
·
Latvijas Padomju Enciklopēdija, 1981.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru