ievads
Šī tēma man ir tuva
tādēļ, ka es pats esmu Rīgas, pilsētas bērns, un viss, kas šeit notiek, nav man
vienaldzīgs. Tā kā kursa darbs man ir
jāraksta latviešu literatūrā, tad, kas likumsakarīgi, jāraksta ir par Aleksandru
Čaku, bet lai šim darbam būtu, kāda atšķirība no citiem darbiem par A.Čaku, es
nolēmu savā darbā iesaistīt jaunākās paaudzes dzejnieku darbus un domas par
pilsētu un A.Čaku. Starp viņiem nav tādu, kas rakstītu tikai par pilsētu(Rīgu).
Jāatzīst, ka man liels šoks bija uzzināt, ka Gatis Krūmiņš nesen ir miris, jo
uz viņa domām par pilsētu es un A.Čaku es biju ļoti cerējis. Es esmu iecerējis
vairāk izmantot savā darbā jauno dzejnieku domas, ja vien viņi būs atsaucīgi un
piekritīs sarunām ar mani, bet ja nē, tad izmantošu tikai viņu dzejas materiālus.
Mani uzdevumi
šajā darbā ir šādi :
1.
A. Čaka Rīga – mana Rīga.
2. A.Čaka
reālā Rīga. Jauno dzejnieku abstraktā pilsēta.
3. Rīga
mūsdienu dzejniekiem un, kas mūsdienu dzejniekiem ir A. Čaks.
Mans mērķis ir parādīt A. Čaka Rīgu, lūkojoties uz to manām
acīm. Parādīt A. Čaka pilsētu ar visu tajā reāli esošo. Mūsdienu dzejnieku
abstrakto skatījumu uz to. Uzzināt, kas mūsdienās cilvēkam - dzejniekam ir Rīga
vai pilsēta vispār. Vēl es ceru uzzināt, kas mūsdienu dzejniekiem ir A. Čaks un
ko viņi par to domā.
Šajā darbā es izmantošu Čaka laika biedru atmiņas, Čaka
kopotos rakstus, dzejoļu grāmatas un izlases, jaunās literatūras almanahu
“Luna”, kā arī atsevišķus rokrakstus, kuri nav iegrāmatoti un es tos nevarēšu
minēt literatūras sarakstā un atsaucēs.
1. nodaļa A.Čaka Rīga – mana Rīga.
Rīga ir Čaka pilsēta. Viņš to izauklēja būdams tajā lielāko
sava mūža daļu. Tagad viņš Rīgā ir uz mūžīgiem laikiem. Viņa sirds ir Rīgā.
“Nekāpiet virsū –
Tā sirds uz trotuāra ir
Čaka.
Uz visiem trotuāriem
No Ziepniekkalna līdz
Sarkandaugavai
Un, kad apbūvēs
Ķengaragu,
Neslampājiet –
Uz trotuāra būs sirds.
Ne jau velti šai
pilsētai
Trotuāri ir karsti
Uz katra no tiem –
SIRDS. ”
Čaks pazina Rīgu kā pats sevi. Tā pat kā es, viņš zināja, kad
pilsēta dzīvo – naktī. Rīga ir organisms, kurš guļ un ir nomodā. Dienā tā guļ,
tajā šļūkā gandrīz miljons nesaprastu ļautiņu, bradā pa to, bet Rīga to pacieš,
jo tā guļ un gaida nakti. Naktī Rīga uzelpo. Naktī vējš izsvilpo tukšās ielas.
Noliek visas
Čaka sirdis atpakaļ vietās.
“ Uz manas mēles tava elpa lauzta
Un lai es būtu, puse dota man
Es esmu tavs no kājām
līdz pat skaustam,
Tā gan.
Tev neaiziet no manis
prom ne mūžam.
Es esmu telpa, kas pār
tevi blāv.”
Čaks zināja, ka viņš Rīgā paliks uz mūžu …Bet, ko viņš teiktu tagad ?
Rīga jau ir palikusi tā
pati, bet viņa iemīļotās nomales vairs nav. 50.gadu
laikā Rīgā maz kas ir mainījies . Ir tās pašas
ielas, tās pašas mājas, arī staigules ir tādas pašas, pat afišu stabi daudzviet ir tie paši, kas
bija Čaka laikā.
“ Rīga, sirmā Rīga,
Kas tu esi man
Līksma, ruda stīga,
Kas virs galvas skan.”
“Paradoksāli – miers Latvijā vietām postījis vairāk nekā
karš.” Nenoliedzami to var attiecināt arī uz Latvijas galvaspilsētu – Rīgu.
Čaks dzejolī “Rīgai” runā par drupām, nolaistiem namiem u.c.
“ Daļa puteklim aiziet
un niekam,
kur laiks ðalcot irdz,
Tev elpas kopā liekam,
Rīga – padomju Latvijas
sirds.
Velti gribēja iebrucējs vācietis
Tevi nogrūst no zemes
nost.
Tavās ielās sen drupas
novāc
Guļ pie asfalta
pienaglots posts.
Velti lauza un lieca tevi
Bija tev spēks visu
izturēt to,
Jo tev tauta atnesa
sevi –
Spītu mūžu mūžos
saglabāto.”
Taču šķiet, ka tas turpinājās Latvijā vēl 40. gadus pēc Čaka
nāves . Tikai tagad 90-to gadu nogalē izteikti labi var just, ka beidzot Rīga
sāk atgūt sev piedienošo izskatu. Ir sākusies Rīgas sakopšana un atjaunošana,
un arī Čakam tagad varētu būt materiāls jaunai dzejošanai, jo Rīga top skaistāka nekā tā jeb kad ir
bijusi . Par to es pārliecinos ikdienu šopavasar.
“ Jūtams pavasaris. Ja jūs pieskārsieties uz ielas liepu zaru
galiem, viņi būs mīksti un miltaini kā izvārītas pupas un pārklāti ar biezu
gumiarabikumam līdzīgu lipīgu vielu. Bet vējiem – tiem būs piemaisīts klāt kaut
kāds uzbudinošs maigums un siltums. Sevišķi pavasara sākums jūtams pie
Daugavas. [ .. ]
Līdz ar ledus iziešanu iestāsies īstais pavasaris, kad gar
akmeņiem sāks kāpt uz augšu zemes garaiņi un renstelēs parādās zāle.”
Man ļoti tuvs šķiet
šis gadalaiks – pavasaris. Nav šaubu, ka arī Čakam tieši pavasaris bija ļoti
tuvs, jo tas ir laiks, kad pēc ilgiem, pelēkiem ziemas mēnešiem pilsēta no
jauna atdzimst un cilvēks (vienalga radošs vai nē ) sajūt garīgu pacēlumu.
2. nodaļa Čaka reālā Rīga, mūsdienu dzejnieku
abstraktais skatījums uz to dzejā.
Čaka Rīga dzejā ir tāda kāda tā ir – ar visiem tās sārņiem,
putekļiem, cilvēkiem tajā u.c.
“Es tavus putekļus lieku
Savās rētās, lai tad
tās rimst
Kā tīru un brīnišķu
sniegu,
Kas vīst no skūpsta un
dzimst.
Pat akls uz mūžu
kļūdams,
Tevi redzēšu, Rīga,
vienmēr,
Ar nāvi un dzīvību gūta
–
Mans laiks un cilvēku
mērs.”
Tādu Čaks Rīgu apzinājās visu savu mūžu. Domāju, ka Čakam
Rīga vienmēr bija tā pati, vienalga, mainījās politiskā situācija valstī, bija
karš, vai miers. Savukārt mūsdienu dzejniekiem ir savādāk.
“Uz ielām skvēros zem tiltiem
pie rožu dārza
vārtiņiem
mauku un nabagu mājās
ðaubas ðaubas ðaubas ”
Jaunajiem dzejniekiem pilsēta nav tik svarīga. Viņus vairāk
interesē cilvēku iekšējās domas, to psiholoģiskais viedoklis par daudzām
pasauli apdzīvojošām parādībām, kuri viņiem acīmredzot ir svarīgāki nekā sirmā,
labā Rīga. Dzejoļos ir daudz visdažādāko apgalvojumu, ideju un salīdzinājumu,
kuru Čakam nebija.
“Pilnmēness,
it kā negribot
salauž dzelzceļa tiltu
un vilcienā
kurš avarē
par
laimi nav neviena
dzīva
sapņa
Daugavā vēlāk
Atrod
vilciena drazas
Pilnmēness
it kā negribot
Salauţ
Vanđu tiltu
Ko darīsim,
kad šī pilsēta būs sala? ”
Tiek minēts dzelzceļa un Vanšu tilti, Daugava, pati pilsēta,
bet šajos dzejoļos nav sajūtams vairs nekas no tā, kas ir Čaka dzejā. Šajos
dzejoļos visiem šiem Rīgu identificējošajiem objektiem (u.t.t.) piemīt
simboliska jēga. Mūsdienu dzejnieki savas iekšējās jūtas, domas par cilvēkiem
un to eksistenci izsaka savos darbos, un viņi mēdz tās personificēt ar pilsētas
tēlu, vai pilsētas tēliem.
Es sev uzdodu jautājumu, vai mūsdienās varētu rakstīt par
pilsētu tā, kā to darīja Čaks.
“No kastaņu ziediem,
auto izplūdes gāzēm un sievietēm –
šī salkani saldā
smarža.
Smarža kā varžacis.
Kā varžacis mani
grauza.
Tā virmoja ielās,
trolejbusos un vējā,
Kurš skrēja man virsū
krustojumos [ ..] ”
Atbilde uz šo jautājumu ir – nē, jo mūsdienās pilsētas
sabiedrība ir mainījusies. Ievedusi Rīgā pārlieku daudz svešzemju auto, smaržu,
izklaižu un uzskatu par to, kā jādzīvo, kas pilnībā nomāc īsto Rīdzinieku.
No tā labākā, par ko rakstīja Čaks, uz ielām ir palicis ļoti
maz.
Izņēmums ir tirgus,
centrālās stacijas un Maskavas rajoni, kur arvien ir mānāmi tādi paši
sabiedrības pagrimušākie slāņi, kurus tēloja Čaks savos dzejoļos.
“ Un es aizgāju
Maskavas ielā
bārā, kur salasās zagļi
un šaubīgas meitas,
skumt.”
Vietai, kur mēs dzīvojam, ir liela nozīme, bet katrs mēs
“mājas” apzināmies savādāk.
“ Man dzīves vieta
pašos centra mūros,
kur dārzs –
viens puķu pods uz
ķebļa istabā
un vāzē pērno viršu
liela sauja.
Nav upju lielāku par renstelēm
Un ezeru par peļķēm
Kur, saulei sildot
Bradā pagrabbērni.
Bet tomēr mīļš un
dārgs,
kā iemīļotās tuvums,
ðis centrs man
un viņa izlauzītās
ielas.”
Tā Čaks tēlo savu dzīves vietu, kura, lai arī estētiski ne
īpaši pievilcīga, tomēr mīļa un tuva.
Nolemtība skan Gata
Krūmiņa dzejolī.
priekšā logs
pa kreisi
siena
pa labi
siena
aiz muguras durvis
nožēlojamā esības sakristeja *
Šajā
dzejolī nav nekādu izteikumu par to, ka arī tā ir labi, vai, ka vajadzētu kaut ko
mainīt. Ir tikai lieliski saklausāmas ilgas pēc brīvības. Brīvību var just
tikai tik daudz, cik to ļauj saprāts, bet atbrīvot savas jūtas šajā pilsētā ir
grūti, jo Tev ir jārespektē līdzcilvēku intereses.
3. nodaļa. Aleksandrs Čaks un Rīga mūsdienu jaunajiem
dzejniekiem.
(Šī nodaļa tapa pēc sarunas ar Ingmāru Balodi. Viņa man
pastāstīja, kas viņai un arī citiem viņas paaudzes dzejniekiem ir Čaks un Rīga.
Saruna netika dokumentēta, tādēļ šī nodaļa būs veidota stāstījuma veidā. )
Plaša atbilde bija
par Rīgas jušanu gan viņai, gan viņas biedriem.
Rīga ir kā narkotika. Tu no viņas vari bēgt, bet paslēpties
nevari, agri vai vēlu Tu pie viņas atgriezies. Ingmāra man stāstīja, ka uz Rīgu
dzīvot viņa pārcēlās pirms četriem gadiem, bet tagad bez pilsētas nevar iztikt
ilgāk kā nedēļu. Pilsētā viņa smeļas radošo iedvesmu. Rīgas noslēpums esot tās
kontrastainībā. Rīga ir pretstatu pilsēta. Tam nevar nepiekrist, jo kaut vienas
ielas ietvaros var redzēt ļoti daudz pretmetu.
Ļoti patīkami bija
tas, ka viņa atzina, ka ne viņa, nedz arī viņas draugi nejūtas tik stipri, lai
nodotos tādas dzejas rakstīšanai, kādu rakstīja Čaks. Jauno dzejnieku vidū gan
ir tādi, kuriem padodas dažs labs dzejolis par vai ap Rīgu, bet tie ir tikai
atsevišķi gadījumi.
Čaks IR pilsētas
tēvs. To man viennozīmīgi Ingmāra atzina. Rīga un Čaks nav šķirami, lai arī tas
nav labi radīt nešķiramus jēdzienus. Taču šajā gadījumā noteikti var būt
izņēmums, jo Čaks un Rīga lieliski viens otru papildina.
Jaunie cilvēki vispār
gandrīz nevarot rakstīt, piemēram, par dabu. Pilsētas asinis visiem esot, pat
tiem, kas nav dzimuši rīdzinieki, vai pilsētnieki. Rīgai piemīt īpašs starojums, kurš pievelk kā
magnēts. Tu sevi sāc apzināties kā Rīgas iedzīvotāju ļoti ātri. Ar šo sajūtu
nako nevarot padarīt, jo pilsēta tevi aizrauj ar sevi acumirklī.
Tas neesot nakāds brīnums, ka dzejā parādoties
pilsētas tēli, jo tu sāc pat neapzināti savā dzejā izmantot to, kas tev ir
apkārt. Pats es tam nepiekrītu, jo arī esmu mēģinājis dzejot, bet man panti
bija pilni sāpju, kas rodas manī dzīvojot citu cilvēku atkarībā ( vecāku,
skolotāju u.c.).
Nobeigums
Šī kursadarba
rakstīšana man sagādāja zināmas problēma vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, šis ir
pirmais tāda apjoma darbs, kura ietilpību, uzsākot rakstīt, es nestādījos
priekšā. Līdz šim nekad nav bijusi vajadzība izmantot tik daudz dažādu
materiālu un uzziņas avotu, cik man nācās apskatīt radot šo darbu. Otrkārt, es
sapratu, ka patiekt vai uzrakstīt ir viens, bet to reāli izpildīt ir kas cits,
daudz sarežģītāks, jo atsaucība nebūt nebija tādā, kādu es biju cerējis saņemt.
Arī materiālu vākšana un izmantošana nebija tāda, kā pastaiga zemeņu laukā.
Apreiķināt savu laiku tā, lai spētu visu laikā izdarīt, arī nespēju.
Savus mērķus un uzdevumus esmu centies
izpildīt, bet pilnībā man tas, tomēr man nav izdevies. Neesmu varējis pilnībā
atspoguļot Čaku jauno dzejnieku skatījumā, jo dzirdēju tikai vienas,
subjektīvas, domas par Aleksandru Čaku, kas ir nepietiekami.
Literatūras
materiālus es izmantoju godprātīgi. Kursadarbā izteiktās ir manas domas, bet
atsevišķas idejas es aizguvu no kāda domraksta par A. Čaku. Šo darbu es
ievietoju pielikumā.
Ar savu darbu,
kopumā, esmu apmierināts, jo esmu sapratis, kas man ir Rīga, Čaks un viņa
dzeja. Esmu iepazinies, ar kādu no jaunajiem Latvijas literātiem. Pierādījis
sev, ka spēju uzrakstīt arī šāda apjoma darbu.
Secinājumi
·
Manas domas par dzimto pilsētu sasaucas ar Aleksandra Čaka
domām par Rīgu.
·
Rīga ir organisms, kas dzīvo.
·
Pēc 50.gadiem Latvijas galvaspilsētai, beidzot, sāk atjaunot
tai piedienošo izskatu, kas tika gandēts visus padomju okupācijas gadus.
·
Čakam Rīga bija mīļa ar visu tajā esošo – afišu stabiem,
ormaņiem, ielām, krogiem, kā arī tūkstošiem citu pilsētā esošu lietu un
pārādību.
·
Jaunajo dzjnieku daiļradē pilsētai nav tik liela nozīme, kā
tas bija Čakam. Viņus vairāk interesē cilvēka iekšējā pasāule.
·
Jauno dzejnieku darbos dominē abstrakti apgalvojumi,
salīdzinājumi un pieņēmumi.
·
Dažādām ar Rīgu saistītām vietām vai lietām tiek piedēvēta
simboliska jēga, mūsdienu dzejnieku darbos.
·
Mūsdienu sabiedrība bieži neapzinās Rīgas lomu viņu dzīvē,
kas liegtu tagad rakstīt par pilsētu tā,
kā to darīja Aleksandrs Čaks, jo tas, kādā sabiedrībā atrodies iespaido daļradi.
·
Katram savas mājas ir mīļas, ja vien nesāk sevi mocīt ar
domām par dažādām nepilnībām, jo bieži šīs domas ir saistītas ar
neapmierinātību pašam ar sevi.
·
Rīga ir kā narkotika, bez kuras nevar iztikt.
·
Čaks IR Rīgas tēvs.
·
Starp jaunajiem dzejniekiem nav tādu, kas spētu rakstīt par
Rīgu Čaka stilā, jo neviens nejūtas pieredzē tik bagāts un stiprs, lai to
atļautos darīt.
·
Pilsētā jaunie dzejnieki gūst radošu iedvesmu.
·
Rīga ir kontrastu pilsēta.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru