Krāsas latviešu tautas dziesmās.




“Ai, rudais rudenīti,
 Ar dzintara mētelīti,
 Tu atvedi ziemas māti
 Ar baltām kupenām.”
Ne vairs krāšņo rudens lapu, ne spilgto dārzeņu krāsu dārzos un laukos. Viss kļuvis koši balts, jo baltā ir ziemas krāsa arī tautasdziesmās. Baltais latvju dainās ir iemantojis īpaši labu slavu, jo  pats mīļais Dieviņš tajās ir balts. “Balts” ir daiļuma sinonīms. Balta seja, baltas drānas ir latviešu tautumeitas skaistuma pamats, tas nozīmē arī krietns, labdabīgs, tikumīgs:
“Balta nāca tautu meita,
 Kā ar sniegu apsnigusi,
 Nav ar sniegu apsnigusi,
 Nāk ar savu tikumiņu”.
Bet ziemas baltums nevar turpināties mūžīgi, drīz jānāk pavasarim, kas “atnesa kokiem lapas, zemei zaļu villainīti”. Zudis viss baltais sniegs, zaļo zālīte, un laukos un krūmos parādās pirmie ziedi. Šķildami pūpolu smailītes, kārkli pirmie visiem pavēstī, ka tuvojas pavasaris:
“Aiz Daugavas gari kārkli
 Dzelteniem ziediņiem”.
Visur - gan laukos, gan pļavās parādās dzeltenā saules krāsa. Māllēpes, purenes un vizbuļi, arī lazdas ar zeltītajām skarām vieš ļaudīs prieku par sauli un pavasari.
Arī pavasarī neizzūd koši baltā krāsa. Nav skaistāka koka par ziedošu ievu. Bez īpašas stādīšanas, bez sevišķas kopšanas tā aug malu malās. Baltas kupenas slejas pretī maija mākoņiem un saulei laukos, mežmalās, upju un ezeru krastos. Arī latviešu dainās smaržo ievas. Ieva ar ābeli grib sacensties baltā ziedēšanā, bet:
“Jau ievai balti ziedi,
 Vēl ābele pumpuros”.
Bet nepaiet jau nemaz tik ilgs laiks, kamēr “visapkārt ievas zied, vidū balta ābelīte”. Ziedi plaukst un plaukst, un drīz vien, nemaz nemanot, pie mums ir atnākusi vasariņa.
“Koši, koši, jauki, jauki,
 Kad atnāca vasariņa.”
Ziedi, putnu dziesmas, viss zaļā, kuplā dzīvības tērpā.
Zaļā - dabas dzīvības krāsa ir skaists dabas pušķojums, skaista tās rota: “Sarkanais āboliņš
Trejus svārkus šūdināja:
Vieni zaļi, otri zili,
Trešie tādi iedzelteni.”
Bet ne tikai āboliņa svārki ir zili. Zilais ir cerību krāsa, tādēļ arī tautasdziesmās “zilais” ir ūdeņu un debesu tonis, kaut gan jaunie ļaudis visu redz tā: “Sudrabs upes dibenā,
Zelts pa virsu lidināja”.
Arī rudzu lauks laimīga cilvēka skatījumā sāk mirdzēt zeltā, kad padarīts svētīgais darbs uz lauka, un tālēs vēdī liepu saldā smarža, jo tur pakalnē “liepa zied, baltajiem ziediņiem”.
Pēc katra darba cilvēkam šķiet, ka padarīts kas svētīgs un labs, tas arī liekas zelta vērts.
Ļaudīm rosīgi rīkojoties un priecājoties par padarīto darbu, lēnām tuvojas zelta rudens, jo, “ja dzeltēja bērzu lapas, tad rudens sētiņā”. Visu Latviju lēnām pārņem bagātīgais vīrs, daba kļūst dzeltenīga un sārta, vietām kokos karājas pat koši sarkanas ogas:
“Sērmūkšķīte smuks kociņš
 Aiz visiem kociņiem;
 Robainām lapiņām,
 Sarkanām odziņām.”
Dienas kļūst arvien tumšākas un lietainākas. Tautasdziesmās parādās melnā - drūmuma krāsa.
Melnajam latvju dainās ir ļoti maģiska, daļēji drūma noskaņa. Visur, kur kādam grib kaut ko pieburt vai piemin ko nepatīkamu un drūmu, piemin melno krāsu:
“Melna čūska miltus mala
 Vidū jūras uz akmeņa:
 Tos būs ēst tiem kungiem,
 Kas bez saules strādināja.
Tā ir arī maģiskā pārvērtību krāsa, kad melna čūska ietek govju laidarā, bet īstenībā tā ir pati mīļā Māra.
Visur kļūst aukstāks un aukstāks, līdz laukos un dārzos nepaliek neviens augs, jo visu izaudzēto cilvēki novāc un ved mājās, jo “salna nāca pār kalniņu pelēkā mētelī: bēg no dārza kaņepīte, no kociņa apinītis”. Gaiss kļūst tukšāks, jo gājputni jau prom, viss kļūst ledaini auksts, tāpēc ka “ziema nāk, ne vasara, nezied vairs purenīši”.
Un atkal snieg baltais sniegs. Logos zied “ledus puķes, skaistas puķes, zelta sarmas ziediņiem”. Un atkal var sākt šo sacerējumu no sākuma, jo mēs esam atpakaļ pie tās pašas ziemas, no kuras sākām.
Arī O. Vācietis ir rakstījis: “Gads ir balts no abiem galiem,
Un pa vidu zaļš.”
(1995./96.m.g.
Linda Strenga,
Zemgales vidusskola)

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru