Latvijas
Lauksaimniecības universitāte
Ekonomikas fakultāte
r@ars
Cilvēka un dabas mijiedarbības
ekonomiskie aspekti
Darbu
izpildīja: EF students: r@ars
................
Darbu vadīja: ................ /J. Pūdere/
Ievads............................................................................................................................... 3
1. Vides ekonomikas būtība un modelis..................................................... 4
1.1.
Dabsaimniecības izpēte........................................................................................ 4
1.2. Loģistikas un
komunikācijas izmantošana..................................................... 5
2. Baltijas valstu meža politika................................................................. 10
2.1. Meža
politikas nozīme....................................................................................... 10
2.2. Mežs ne tikai
tirgum........................................................................................... 14
3. Dzeramais ūdens Rīgā..................................................................................... 16
3.1. Attīrīšanas
ietaises – tūristu Meka............................................................... 16
4. Naftas un gāzes vadi apdraud
privātīpašumus........................... 17
5. Kā izmantot
Latvijas zemes dzīles................................................................... 18
5.1. Latvijas
zemes bagātība.................................................................................... 18
5.2. Pašreiz iegūstamie
derīgie izrakteņi............................................................ 19
6. Klimata izmaiņas............................................................................................... 20
Secinājumi................................................................................................................... 22
Izmantotā literatūra....................................................................................... 23
Ievads
Ir pareizs apgalvojums, ka laikam
ejot, tehniskais progress ļauj mums ražot vairāk lietu, kuras cilvēki vēlas
iegūt. Problēma ir tā, ka mūsu vēlmes aug tikpat ātri vai vēl ātrāk nekā mūsu
spēja ražot preces un pakalpojumus.
Tāpēc ekonomikas pamatproblēma ir tā,
ka ekonomikas resursu piedāvājums ir ierobežots, bet cilvēku vēlmes –
neierobežotas
Apkārtējās vides stāvoklis ir viens
no būtiskākajiem cilvēces nosacījumiem, bet dabas resursi – ražošanas
objektīvais pamats, kas var lielā mērā ietekmēt ekonomikas izaugsmes iespējas.
Ja daba ekonomiskajā teritorijā ir viens no ražošanas faktoriem, tad ražošanas
industrializācija, iedzīvotāju skaita pieaugums un urbanizācija asi izvirza
jautājumu par apkārtējās vides stāvokļa ietekmi uz cilvēku un ražošanu. Aizvien
vairāk parādās tās piesārņošanas, kā arī degradācijas simptomi un līdz ar to
apkārtējā vide kļūst aizvien mazāk piemērota cilvēku normālai eksistencei.
Aizvien nopietnāk tiek spriests par dabas resursu pakāpenisku izzušanu, līdz ar
to daba kļūst par aizvien nopietnāku faktoru ne tikai ekonomikas procesu
analīzē, bet arī programmējot to attīstību.
1. Vides ekonomikas būtība un modelis
1.1. Dabsaimniecības izpēte
Lai noteiktu vides ekonomikas vietu
citām ekonomiskajām zinātnēm, ir nepieciešams izvēlēties kursa objektus. Vides
ekonomiku nevar saprast tikai kā dabsaimniecības ekonomiku, jo “dabsaimniecības
izpētes objekts ir dabas un sabiedrības ražošanas attiecības, tās uzdevums –
pētīt dabas resursu izmantošanas ekonomiskās likumsakarības, kuras veidojas,
cilvēku sabiedrībai izmantojot dabas resursus savu vajadzību apmierināšanai”.
Vides ekonomikas būtība izriet no
uzņēmējdarbības vides tirgus ekonomiskiem apstākļiem.
Jebkura uzņēmējdarbības veicināšana ir
saistīta ar noteiktu funkciju izpildīšanu. Uzņēmējdarbības funkcijas aptver
ražošanas darbības un apmaiņas operāciju veikšanu starp uzņēmējiem un citiem
vides elementiem.
Uzņēmējdarbībai ir šādas
pamatfunkcijas:
Finansu un uzskaites vadīšana. Tā
ir kapitāla mobilizācija uz investora vai kreditora rēķina, ienākuma uzkrāšana
no tirdzniecības, kā arī kapitāla un
ienākuma izmantošana.
Kadru politika. Darbinieku atlase
un pieņemšana darbā saskaņā ar uzņēmējdarbības vajadzībām.
Materiāli tehniskā apgādē.
Izejvielu materiālu, iekārtu, instrumentu un citu elementu piegāde uzņēmumā.
4.
Ražošanas organizēšana. Izejvielu
un materiālu pārstrāde produkcijā, kas ir noderīga patērēšanai tirgū.
5.
Tirdzniecības. Patērētāju
pieprasījuma noteikšana un maiņas procesa vadīšana starp uzņēmumu
kontraģentiem.
Uzņēmējdarbības
ietvaros ikvienai funkcijai savstarpēji jāsasaistās ar citu funkciju, turklāt
uzņēmējdarbības modulis paredz arī sakarus ar apkārtējo ekonomisko vidi (sk.
1.1. zīm.). Šīs vides institūcijas nosaka tiešu darbības vidi vai
uzņēmējdarbības mikrolīmeņi. Makrovide ietver ekonomiskos, juridiskos, politiskos,
sociālos un kulturālos, tehnoloģiskos un fiziskos, kā arī ģeogrāfiskos darbības
nosacījumus.

|
|

|
|
|
1.1. zīm. Uzņēmējdarbības modelis
Rūpniecībā, enerģētikā un
lauksaimniecībā centrālā vieta vides ekonomikā (1.1. zīm.) ir ražošanas uzņēmumi,
kuri ir tautsaimniecības pamatnozares. Lai saimnieciskā vienība – uzņēmums
darbotos mērķtiecīgi, tam jādarbojas saskaņā ar ekonomiskuma principiem.
“Tā būtību raksturo:
ü minimizācijas problēma – saimnieciskā vienība gūst
noteiktus panākumus ar tās rīcībā esošās iespējami mazākās līdzekļu daļas
palīdzību;
ü maksimizācija problēma – saimnieciskā vienība ar tās
rīcībā esošiem līdzekļiem sasniedz lielāko iespējamo panākumu. Šī mērķtiecīgā
darbība saimniekojot ir raksturīga gan patērētājam, gan ražotājam.
1.2. Loģistikas un komunikācijas izmantošana
Rūpniecības un enerģētikas objekti ir uzņēmumi, kuru ražošanas procesu
svarīgākais faktors ir darbs, kapitāls un zeme. No šī izriet, ka vides
ekonomikas elements ir darbsaimniecības ekonomika un ka tās daļa –
ugunsdrošības ekonomika. Visiem vides ekonomikas elementiem ir jābūt
saistītiem, lai tie savstarpēji darbotos, tāpēc nepieciešams izmantot loģistiku
un komunikāciju. Vācu profesors H. Krampe interpretē loģistiku kā vadīšanas
plānošanas un organizācijas darbību materiālu un informācijas plūsmas uzņēmuma
ietvaros un tautsaimniecībā, kuras mērķis iegūt maksimālo efektu. Loģistika
sākas ar primāro izejvielu avotiem un pusfabrikātu ražotājiem, turpinās ar
materiālo un pusfabrikātu apgrozību uzņēmuma ražošanas procesā un beigās ar
gatavo produkciju piegādi patērētājiem, ar mērķi gūt peļņu. Loģistikas būtība
atspoguļojas loģistikas ķēdē. Tā ir ražošanas transporta operāciju konkrēta
secība, kuras mērķis ir apgūt maksimālo efektivitāti, īstenojot ražošanas un tirdzniecības
vai tirgus attiecības. Norādītie tehnoloģiskie procesi saistīti ar transporta,
noliktavu un iekraušanas – izkraušanas operācijām materiālās plūsmas
apkalpošanu, izmantojot mūsdienu komunikācijas sistēmas. Pēc funkcijas pazīmes
loģistika iedalās šādās loģistiskās operācijās: pārkraušana, sakraušana,
transportēšana, iepakošana, paketēšana utt. Loģistika iedalās ražošanās,
iegādēs tirdzniecības un sadales loģistikā. Šeit ņem vērā organizatoriski
ekonomisko pazīmi. Iegādes loģistika saistīta ar subjektu darbību, izejvielu,
papildmateriālu un komplektējošo izstrādājumu piegādi patērētājiem. Sadales vai
noieta loģistika (transporta loģistika) darbojas materiālu plūsmas vadīšanas
sfērā no ražotāja līdz klientiem, bieži izmatojot noliktavas sadales centrus.
Materiālu plūsmu var dalīt šādi: ražošanā atrodas – 13%, transportēšanā – 2%,
noliktavās – 85% no visa ražošanas un izplatīšanas cikla.
Tad visvairāk no izstrādātajiem produkcijas
veidiem atrodas noliktavā un gaida vai nu pasūtījumu no patērētājiem, vai
ritošo sastāvu, lai transportētu preci.
Speciāli domā, ka jebkura kapitāla
“sasaldēšana” negatīvi ietekmē ražošanas efektivitāti, tāpēc līdzekļu
ieguldīšana kravas kustību paātrināšanas procesā ir ekonomiski pamatota.
Loģistikai nepieciešamas lielas pūles un naudas līdzekļi. Kā rāda Eiropas
zinātnieku pētījumi, šobrīd kopējās izmaksas produkcijas ražošanai un
tirdzniecībai dala šādi:
ü loģistika – 26% (pirms 5 gadiem tikai 11%)
ü ražošana – 74%.
Loģistikas
izmaksas sadalās šādi: vadīšana – 15%, krājumu uzturēšana – 23%, sakraušana
–21%, transportēšana – 41%. No šiem cipariem ir skaidra loģistikas lielā nozīme
vides ekonomikā. Bet bez komunikācijas nevar efektīvi darboties no vides
ekonomikas elementiem.
Komunikācija ir informācijas
divpusēja apmaiņa, kura nodrošina savstarpējo saprašanos.
Nosūtītā un pieņemtā informācija
šajā procesā – tas nav viens un tas pats. Informācijas nodrošināšanas procesā
gadās sagrozīšana, līdz ar to šajā gadījumā tika saņemta nepareiza informācija
ar visām no tām izrietošajām negatīvajām sekām. Jo:
ü ja cilvēks nav panācis savstarpēju saprašanos ar to,
kuram viņš cenšas nodot informāciju vai nodibināt kontaktus, tad var uzskatīt,
ka komunikācija nav notikusi;
ü komunikācija notiek tikai tad, ja ideja, kas radusies
cilvēka apziņā nonāk cita cilvēka apziņā, tādā veidā, kā tiek nodrošināta tās
saprašana un izmantošana.
Komunikācijas pastāvēšanai
nepieciešami trīs nosacījumi:
1.
jābūt vismaz
diviem cilvēkiem;
2.
jābūt
informācijai;
3.
jābūt
informācijas nodošanas līdzekļiem, kuru ekonomiskās problēmas aplūkotas sakaru
ekonomikā.
Loģistiskās sistēmas racionālās
funkcionēšanas galvenais nosacījums ir sinhronizēt informācijas plūsmas vai
iepriekšējās kustības attiecība ar materiālu kustību. Tāda sistēma ļauj
izmantots atgriezeniskās saites.
Atgriezeniskā saite vai sakari ir
signāls, ko informācijas saņēmējs sūta nosūtītājam kā informācijas faktu
apstiprinājumus, un raksturo tajā iekļautās informācijas saprašanas vai
nesaprašanas pakāpi.
Loģistikas elementus var sadalīt trijās
grupās. Pirmā grupa ir stacionāru noliktavas, kuras klasificē šādi:
a)
noliktavas, ko
izmanto ražošanā, kur ir produkcijas izlaide un loģistiskas kanāla sākums;
b)
sagatavotas
noliktavas, kur tiek koncentrētas un apstrādātas kravas;
c)
pārkraušanas
noliktavas, kur krava tiek pārkrauta no viena transporta veida uz citu
transporta veidā;
d)
sadales
noliktavas, kur kravu plūsma dalās starp vairumtirgotāju noliktavām un
veikaliem;
e)
realizācijas
noliktavas veikalos un organizācijas, kur kravas tiek atdotas patērētājiem un
kur beidzas loģistikas kanāls. Noliktavas funkcijas var būt arī apvienotas.
Otrajā grupā ir transportu līdzekļi,
kurus iedala dzelzceļa, jūras, upju, automobīļu, cauruļvadu, konteineru u.c.
Trešajā grupā ir palīgobjekti, kas tieši
nepiedalās glabāšanas un transportēšanas procesos, bet bez kuriem šie procesi
nevar notikt. Pie trešās grupas pieder arī komunikācijas tehniskie objekti
(datori un to apvienojums dažādos centros), bez kuriem nevar strādāt neviena
sarežģīta sistēma.
Komunikācijas var arī aplūkot plašāk,
ņemot vērā, ka starp visiem vides elementu posmiem ir naudas, informācijas un
saistības kustības.
Vides ekonomikas modelis kā viens no
variantiem ir parādīts 1.2. zīmējumā.
Tāda daudzpusīga sistēma kāda “ir vides
ekonomika, ja rodas problēmas, kuru atrisināšanas rezultāti interesē ne tikai
dažādus uzņēmumus, bet arī dažādu nozaru uzņēmumus, tad runa ir par nozares
(starpnozaru) problēmām.
Vides
ekonomikas problēmas raksturo šādi apstākļi:
1)
ekoloģiskais –
nosaka ražošanas, enerģētikas, transporta un apkārtējās vides savstarpējo atkarību;
2)
ekspluatācijas,
kurš saskaņo ražošanas, enerģētikas, transporta un noliktavu jaudu un
pārvadājuma spēju;
3)
tehnoloģiskais,
kuru izmanto gan produkcijas un enerģijas ražošanā, gan loģistikas ķēdēs, gan
tehnoloģijā ar optimāliem parametriem saskaņā ar zinātniski tehnisko progresu;
4)
enerģētiskais
– tas ir enerģijas ekonomija visos vides elementos sakarā ar enerģijas deficītu
un to cenas palielināšanos;
5)
komerciālais,
kas raksturo ekonomisko efektivitāti. Tas sastāv no plānu, vadīšanas,
dokumentu, juridisko un ekonomiskiem aspektiem.
![]() |
|||||
![]() |
|||||
|
6)
Plānu aspekts
ļauj paredzēt visas sistēmas turpmāko attīstību un racionāli sadalīt
kapitālieguldījumus dažādās nozarēs;
7)
Vadīšanas
aspekts ir pats galvenais, jo pareiza uzdevumu risināšana ļauj pārvaldīt visus
sistēmas elementus, kas vienkāršo dokumentu un preču apgrozījumu, kā arī
informāciju kustību;
8)
Vienlaikus ar
vadīšanu darbojas dokuments, un informācijas plūsmas. Savlaicīga informācija
minimāla, bet pietiekoša dokumentācija veido priekšrocības efektīvai sistēmas
funkcionēšanai;
9)
Juridiskais
aspekts diktē juridisko nolikumu izpildīšanu sistēmā.
Ekonomiskais aspekts nosaka visas
izmaksas dažos vides ekonomikas elementos, lai veidotu sistēmas efektivitātes
priekšrocības. Tādejādi vides ekonomiku var apskatīt arī kā nozaru ekonomiku.
2. Baltijas valstu meža politika
2.1. Meža politikas nozīme
Ar atsevišķām saimnieciskās darbības
nozarēm Baltija valstis pavisam drīz jau būs iestājušās Eiropas savienībā.
Īpaši tas sakāms par mežu sektoru, ko pašlaik raksturo jaunas mežu politikas
izveide.
Meža politika nav politika partiju
izpratnē, tā aptver mērķu, principu un līdzekļu kopumu par meža nozaru
attīstību ilgā laika periodā. Pašlaik ir sagatavota meža politikas teksta, proti,
dokumenta, sagatavošana Meža departamentā. Teksts nebūs garāks par desmit lappusēm, un tajā tiks koncentrētas
visas galvenās idejas. Skaidrs, ka tas jāspēj saprast pat cilvēkam bez
speciālās izglītības, lai arī viņš zinātu, kāda ir Latvijas valsts nostāja meža
nozaru attīstībā.
Meža politika nepieciešama tādēļ, lai
panāktu sociālo saskaņu meža ekonomiskajos, ekoloģiskajos un sociālajos
jautājumos. Protams, tāpēc jau nekāds mīļais miers tirgū neiestāsies, jo tam ir
savi, konkurences diktēti likumi un ekonomiski nosacījumi.
Meža politika nepieciešama arī tāpēc,
lai meža speciālisti, īpašnieki, uzņēmēji un vides aizsardzības grupas savu
viedokli par meža attīstības problēmām varētu paust politiskā līmenī. Šādā
skatījumā meža politika kalpo par
uzskatu kopumu, kas jāņem vērā arī politiķiem, strādājot pie likumu
formulējumiem.
Latvijas sabiedrība meža nozares
attīstībā ir būtiski ieinteresēta, jo mežam valsts dzīvē ir nepārvērtējama
ekonomiskā nozīme, bet nedrīkst aizmirst, ka mežs ir ļoti svarīgs ekoloģiskais
“stabilizators”. Pēdējā vietā nav liekami arī nodarbinātības un citi sociālie
jautājumi.
No meža politikas izriet arī Latvijas
pozīcijas starptautiskajā arēnā. Tā kā aptuveni 70 % no visas produkcijas
eksportējam, bet dažus produkcijas veidus eksportējam pat 90 procentu apjomā,
nevaram būt neatkarīgi no starptautiskajām nostādnēm, turklāt no visa kopējā
eksporta 1997. gada vienpadsmit mēnešos mežs devis 29.9% - tātad gandrīz trešo
daļu, un, ja runājam par Latvijas eksportu uz ES valstīm, šis rādītājs ir vēl
lielāks – 54.6% no valsts kopējā eksporta. Tas nozīmē, ka esam ļoti atkarīgi no
vienas nozares sekmēm, bet kļūdas spēj izraisīt makroekonomiskas sekas.
Jāpiebilst, ka ilgspējīgas
mežsaimniecības ekoloģiskajā nodrošinājumā visprasīgākie ir kļuvuši tieši Latvijas
koktirdzniecības galveni partneri – Lielbritānija, Vācija, Beniluksa valstis,
Dānija un citas Eiropas valstis. Tādejādi mūsu meža politika nav uzskatām tikai
par Latvijas iekšējo lietu. Un dienaskārtībā ir vēl tas apstāklis, ka esam
pievienojušies virknei starptautisko vides aizsardzības konvenciju, kuras mums
saistošas arī meža kontekstā. Tāpēc starptautiskas pozīcijas dokumentus –
Latvijas meža politika – ir ārkārtīgi svarīgs.
Galvenais valsts meža politikas mērķis,
kā esam vienojušies darba grupā, kurā iekļauti visu meža nozaru interešu grupu
pārstāvji, ir ilgspējīgas meža apsaimniekošanas nodrošinājums, šis mērķis ar
ministru konferences “Par meža aizsardzību Eiropā” lēmumiem jeb tā dēvēto
Helsinku 1. rezolūciju par meža aizsardzību Eiropā.
Tālāk meža politikas struktūra izriet no
iepriekšminētās izpratnes, kurai jāpanāk pilnvērtīgs ekonomisko, vides
aizsardzības, ekoloģisko un sociālo jautājumu risinājums. Vēl ļoti svarīgi ir
definēt valsts lomu visā šajā sakarā un noformulēt, ar kādiem līdzekļiem to
visu panāks.
Vispirms jātiek skaidrībā, kāda vispār
ir mūsu attieksme, domājot par Latvijas mežu. Šajā sakarībā arī citu zemes
lietojuma veidu kontekstā mums nepārprotami ir tīs uzdevumi.
Pirmkārt, jānodrošina esošās meža
politikas saglabāšana. Otrkārt, kad esam to pieņēmuši, jānodrošina meža zemju
ražības un vērtības saglabāšana un paaugstināšana. Treškārt, un to rāda pēdējā
laikā veiktā analīze, tā kā ir ļoti daudz zemju, kuras netiek un arī turpmāk
netiks izmantotas lauksaimnieciskajā ražošanā, mēs varēsim palielināt mežu
platību, šīs zemes apmežojot.
Sevišķi būtiska nozīme saistībā ar
mežu ir stabilām īpašuma attiecībām. Kāpēc? Tāpēc, ka īpašnieku rīcība kļūst
prognozējama tikai tad, kad īpašums tiek uzskatīts par stabilu, svētu un neaizskaramu. Tomēr šā īpašuma
lietošanu valsts tā vai citādi ir tiesīga regulēt, jo mežs skar arī visas
sabiedrības kopīgās intereses.
Šajā ziņā princips ir diezgan vienkāršs.
Valsts, tāpat kā jebkurš īpašnieks, ekoloģisko un sociālo funkciju
nodrošināšanai savos mežos drīkst noteikt papildus ierobežojumus, bet, ja
valsts, proti, sabiedrība, šos ierobežojumus nosaka citu īpašnieku mežos, ar to
radot būtiskus saimnieciskos zaudējumus, šie zaudējumi ir jākompensē.
Aplūkojot ar mežu saistītos ekonomiskos
jautājumus, gribētu uzsvērt, ka tirgus principiem jādarbojas arī šajā nozarē.
Tas nozīmē, ka valsts nedrīkst iejaukties konkrētas uzņēmējdarbības veikšanai
mežā, taču valsts patur uzraudzības tiesības, lai netiktu apdraudēti meža
pastāvēšanas ilgspējības principi.
Kā atrisināt šādu pretrunu? Tas
iespējams tādejādi, ka valsts uzstāda ierobežojumus un sasniedzamos mērķus, bet
uzņēmējs izvēlas konkrētos līdzekļus.
Meža un vides kopsakara meža politikas
mērķis ir bioloģiskās daudzveidības saglabāšana un uzturēšana. Klasiskā izpratnē
šis nosacījums tiek skatīts trijos līmeņos: ainava vai starpekosistēmas
līmenis, iekšekosistēmas vai starpsugu līmenis.
Runājot par valsts lomu, jāatzīmē, ka tā
pašlaik ir stipri divējāda. Valsts ir gan publisko tiesību subjekts, proti mums
visiem nosaka, kā rīkoties ar mežu, gan privāto tiesību subjekts, jo tai pašai
pieder mežs. Tātad valsts ar saviem mežiem ir konkurences attiecības ar
pārējiem mežu īpašniekiem, kuri sevi uzskata par nelīdztiesīgiem šādas
konkurences apstākļos.
Valsts ir un būs lielākais mežu
īpašnieks Latvijā, tāpēc arī valstij jāsekmē sava īpašuma apsaimniekošana, taču
atšķirībā no sociālisma laikiem valsts nebūt nav vienīgā meža īpašniece. Savas
loģiskās un likumīgās intereses ir arī pārējiem īpašniekiem. Acīmredzot pavisam
drīz būs jānodrošina, lai publiskās tiesības visos mežīpašumos tiktu piemērotas
vienādi. Šajā sakarā ielūkosimies pārējo Baltijas valstu mežu politikā.
Jauno meža politiku pagājušovasar
apstiprinājis Igaunijas parlaments. Tās mērķis, tāpat kā mums, ir ilgspējīga
mežsaimniecība, kas šodien ir vispāratzīta starptautiskā normā. Zīmīgi, ka
Igaunijas meža likumdošanā ir institucionāli nošķirtas valsts publiskās un
privātās tiesības. Tagad publisko tiesību īstenošanai ir nodibināta Nacionālā
meža padome, kas ir meža valsts uzraudzības institūcija ar reģionālām
struktūrām, un tā nodrošina pārraudzību visos mežīpašumos. Savas privātās
tiesības valsts īsteno ar valsts meža apsaimniekošanas organizāciju, kura
atbild par valsts meža apsaimniekošanu. Institucionālā pakļautība īstenojas ar
Vides ministrijas starpniecību.
Lietuvā tiek strādāts pie jauna meža
likuma. Jāpiebilst, ka likums ietver meža politikas risinājumus, kādus pieņēma,
piemēram, Zviedrija 1991.-1992. gadā, un principā tas pašlaik ir raksturīgs
visām Eiropas valstīm. Situācija Lietuvā ir savdabīga. Samērā nesen sākusies
reālā zemes reforma, tiek atjaunotas īpašuma tiesības. Tas, ka līdztekus
valstij radās vēl citi meža īpašnieki, izraisīja spēcīgu konfliktu, jo tie
nespēja samierināties ar kārtību, ka valsts saviem mežsaimnieciskajiem
uzņēmumiem uzdevusi pārraudzīt pārējos mežīpašumus. Sociālās un politiskās
spriedzes dēļ Lietuvā pieņēma lēmumu par institucionālām izmaiņām un tikai
izveidota lauksaimniecības un meža ministrija. Tajā darbojās Meža departaments,
bet valsts mežu apsaimniekošanai tika reorganizēti iepriekšējie valsts
mežsaimniecības uzņēmumi. Visu īpašumu meža uzraudzībai izveidota meža
inspekcija. Tādejādi arī Lietuvā stājies spēkā klasiskais dalījums – normatīvā
funkcija, uzraudzība un saimnieciskā darbība.
Pagaidu nosaukums meža inspekcijai ir
Meža dienests, jau nodibinātas desmit reģionālās struktūras, intensīvi tiek
piesaistīti jauni darbinieki, un acīmredzot visai drīz Lietuvas meža nozares
pamatstruktūru Meža departaments, Meža dienests un meža uzņēmums. Gan
lietuvieši, gan igauņi būs nonākuši pie tā paša modeļa, kuru pirms gadiem
pieņēma austrieši, bet pašlaik tādā pašā garā turpina savu attīstību Čehijas un
Ungārijas mežsaimniecība. Un pamatjēga ir viena – lai mežu pārraudzība varētu
saglabāt neatkarību no visa veida saimnieciskās darbības mežos un šīs darbības
rezultātiem.
2.2. Mežs ne tikai tirgum
No 1991. līdz 1993. gadam koksnes
resursu ieguvē un pirmajā pārstrādē bija vērojama strauja privātās iniciatīvas
attīstība, kuras iekšējie noteicošie faktori bija salīdzinoši liberāla meža
izmantošanas politika, šā perioda smagā lauksaimniecības krīze un zemes
reforma.
Meža nozari tās plašākā nozīmē
raksturo turpat 30% no valsts kopprodukta un kopējā eksporta apjoma – 290
miljoni latu 1997. gadā.
Lai novērotu investīciju avotu un
struktūras nozīmīgumu, nepieciešams aplūkot valsts mežizstrādes statistiku. No
kopējā mežizstrādes apjoma – 9 milj. m3 – saimnieciskajā 1997. gadā
valsts mežos izstrādāti 4.9 milj., privātajos – 3.4 milj., bet lauksaimniecības
un citos mežos – 0.7 milj. m3.
Būtisks investīciju piesaisti
bremzējošs faktors ir konservatīvā ierēdniecības interešu diktētā meža
izmantošanas likumdošana. Paradoksāla ir likumdošanas norma, kas pieļauj nevis
tirgus konjunktūras vai dabas aizsardzības interesēm atbilstošu, bet meža
ierēdniecības noteiktu katra gada izstrādājamo cirsmu sarakstu. Augstražīgas
tehnikas izmantošanu ierobežo arī neattaisnojami mazās cirsmu platības. Tajā
pašā laikā meža ekosistēmai, tā infrastruktūrai neatgriezeniskus zaudējumus
sagādā mazražīgu, mežizstrādei nepiemērotu, videi kaitīgu lauksaimniecības riteņtraktoru
izmantošana.
Kā atsevišķa, bet būtiska problēma
būtu analizējams meža infrastruktūras stāvoklis. Ļoti tuvu to varētu raksturot
kā ļoti tuvu kritiskajai. Kopš 1991. gada ieguldījumi meža meliorācijā ir tuvu
nullei. Bet šie ieguldījumi ir ļoti būtiski ne tikai meža infrastruktūrai, bet
arī ekoloģijai. Ja meža ceļu stāvoklis valsts mežos labākajā gadījumā ir
ciešams, tad privāti izstrādātajiem meža nogabaliem piegulošie ceļi vairumā
gadījumu ir katastrofālā stāvoklī. Var uzskatīt, ka jaunu meža ceļu būve
nenotiek, arī pastāvošo ceļu uzturēšanai finansēšanas apjomi ir nepietiekami.
Aprēķināts, ka minimālā meža ceļu būves un uzturēšanas finansējumam jābūt 4-5
milj. latu gadā.
Skaidrs, ka saglabājot esošo meža
pārvaldes struktūru un mežsaimniecības finansēšanas kārtību, meža
infrastruktūras stāvokļa uzlabošana nav sagaidāma.
Nepastāvot šādai ekoloģisko,
ekonomisko, sociālo mērķu uz uzdevumu sabalansētai valsts politikai, izteiktai
mūsdienīgas meža likumdošanas formā, ir iespējami plānot uzņēmuma darbībai
nepieciešamo resursu un ilgtermiņa nodrošinājumu un, protams, investīciju
piesaisti.
Kopš 1995. gada sākusies ļoti
strauja, pamatā nekontrolēta privāto mežu izciršana. Valsts meža dienesta
darbinieku prognozes liecina, ka pie šādiem privāto mežu izstrādes tempiem
vismaz pirmo divu piecgades apjomi būs izstrādāti līdz 2000.-2001. gadam. Tas
nozīmē strauju resursu ieguves samazināšanos un ar to saistīto ilgtermiņa
investīciju risku ne tikai mežizstrādē, bet jebkurā koksnes pārstrādes
sekojošajā posmā.
Pieminot kokzāģēšanu kā nākamo
nozīmīgāko meža nozares sektoru, ja jāatzīmē, ka tās attīstības iespējas vairāk
atkarīgas no situācijas mežizstrādē un tās attīstības, nevis no realizācijas
tirgus iespējām vai investīcijām kokzāģēšanas rūpniecībā. Latvijā ražotais
būvniecības zāģmateriāls ir atradis noieta tirgu ne tikai Anglijā, Vācijā,
Francijā un Beniluksa valstīs. Nozīmīgi apjomi tiek eksportēti uz Tuvo austrumu
valstīm.
Tomēr Latvijā ir nepieļaujami maz
modernu tehnoloģiju augstas gatavības pakāpes produkcijas ražošanai.
Atkal nākas atgriezties pie šīs
situācijas pretrunā:
ü ievērojami koksnes resursu ieguves un eksporta apjomi, zema to
gatavības pakāpe;
ü ievērojamu naudas līdzekļu aprite, nepietiekamas to investīcijas
ražošanas attīstībā un meža infrastruktūrā;
ü orientācija uz zemes gatavības produktu, investīciju nepieciešamība
modernas kokapstrādes tehnoloģijās.
Meža
nozarē pretrunas ir samilzušas, un nozares attīstība patlaban ir
neprognozējama. 1991. gadā nozares reorganizācijā tika pieļauta milzīga
politiskā un ekonomiskā kļūda. Tā vietā, lai, saglabājot ražošanas bāzi,
strauji risinātu esošo valsts mežrūpniecības saimniecību privatizāciju, tā
praktiski tika iznīcināta populistisku saukļu vārdā. Tā vietā lai pilnveidotu
likumdošanu, piesaistītu investīcijas ražošanā (kā tas notika pārtikas
rūpniecībā), zināmu aprindu interešu vārdā tika veikta tā saucamā “valsts un
saimniecisko funkciju atdalīšana” ar šodien ar vien skaidrāk jūtama negatīvām
sekām.
Valdībai
jādefinē Latvijas mežu politika, lai, uz to pamatojoties, jebkurš uzņēmējs
valstij tik nozīmīgajā meža nozarē spētu veidot savu biznesu uz pasaules
atzītiem ekonomiskiem un vidi saudzējošiem principiem.
3. Dzeramais ūdens Rīgā
3.1. Attīrīšanas ietaises – tūristu Meka
Izrādās, ir valstis, kur šis stereotips jau lauzts – Stokholmā, piemēra, tūristu ekskursijas uz šo it kā nepievilcīgo vietu nav nekas neparasts. Turklāt tur tā ir ērti sasniedzama, jo atrodas pašā pilsētas centrā, gan, protams, pazemē.
Rīgā līdz šādām jautrībām vēl neesam
nonākuši, jo šobrīd visu enerģiju paņem pašu attīrīšanas iekārtu modernizācija,
kas notiek Rīgas ūdens un apkārtējās vides projekta ietvaros. Šim iespaidīgajam
projektam, kas paredz dzeramā ūdens ņemšanas iekārtu rekonstrukciju, ūdensvadu
un kanalizācijas tīklu nomaiņu un attīrīšanas iekārtu pilnveidi, līdz 2001.
gadam paredzēts izlietot 46.15 milj. latu, tieši kanalizācijas attīrīšanas
iekārtām – 12 miljonus.
Iespaidīgā projekta finansētāji ir valsts,
Rīgas pilsēta, “Rīgas ūdens” pats (no ūdens tarifu līdzekļiem), Eiropas
rekonstrukcijas un attīstības banka, Eiropas Investīciju banka. Tiek saņemti
arī iespaidīgi dāvinājumi no Zviedrijas, Somijas un Šveices valdībām.
Galvenokārt iekārtu veidā.
Nomainīta arī restu sistēma. Tās ir
pilnīgi automatizētas. Vairs neredz rosāmies vīrus netīros kombinezonos,
ūdenszābakos, ar ķekšiem. Restes spīd un laistās nerūsējošā tērauda godībā.
Visas uz tām aizķērušās čipsu, smēķu, prezervatīvu paciņas utt., restēm rotējot,
tiek nokasītais, glīti sapresētas un ar atkritumu konteineriem nogādātas
Izgāztuvē. Šādu cieto atkritumu nemaz nav daudz – daži kubikmetri dienā, lai
arī attīrīšanas iekārtām ik dienu cauri iet 230 tūkstošus kubikmetrus ūdens.
Skatoties no tāluma, (jo arī teritorijai
zeme nav žēlota), piemēram, uz kaiju un citu putnu aplidoto grandiozo
centrifūgu ēku, nevar nedomāt par padomju laika celtniecības gigantismu. Visas
telpas gan šajā, gan citās būvēs ir vismaz trīs, ja ne reizes piecas lielākas,
nekā nepieciešams, īpaši, ņemot vērā, ka zviedru un somu iekārtas, kas tagad
tiek uzstādītas, lai arī jaudīgākas, ir krietni vien mazākas nekā padomju
laiku.
22% Rīgas kanalizācijas Daugavgrīvā
nenonāk, 6% tiek attīrīti Bolderājas koksnes kompleksās apstrādes kombinātā,
bet 16% netraucēti satek Daugavā Hanzas ielas rajonā un veido visai paprāvo
Rīgas kauna traipu Baltijas jūrā.
Ilgi vairs tāds nesmukums neturpināsies
– nākamajā gadā sāks darboties modernizētā sūkņu stacija. Tiek būvētas 965
metru garš tunelis 1.8 metru diametrā, un Rīgas centra iedzīvotāju privilēģijai
– “kas manā podā, tas arī Baltijas jūrā” tiks darīts tīrs.
4. Naftas un gāzes vadi apdraud privātīpašumus
Ekonomikas ministrija pabeigusi
izstrādāt metodikas noteikumus, kas domāti, lai sakārtotu īpašuma attiecības
starp naftas vai gāzes īpašniekiem, kuru teritoriju šķērso šie vadi. Kaut gan šo attiecību reglamentējošais likums
bija pieņemts pagājušā gada 5.februārī, līdz šim tas nav reāli darbojies, tā
radot neskaidrības par privātīpašuma neaizskaramību un valsts, un pašvaldību
īpašumu izmantošanu. Ir publicēti rakstu sērijas, kurās tiek norādīts uz to
zemes īpašnieku beztiesisko stāvokli, kuru zemēs ir ierīkoti naftas vai gāzes
vadi. Avīzēs norāda, ka lielie uzņēmumi – LatRos
un Latvijas gāze izmanto zemnieku
īpašumus, par to nemaksājot nomu, savukārt pieņemtais likums šo situāciju tikai
pasliktina. Arī piešķirot zemi īpašumā, naftas vai gāzes vadi zemesgrāmatā
netika reģistrēti kā apgrūtinājums, kas ļauj samazināt maksājumā īpašuma
nodokļa lielumu.
Ventspils rajona Ugāles pagastā naftas
un naftas produktu vadu uzņēmums LatRosTrans
ne tikai nav uzrādījis pašvaldībai jebkādus dokumentus izmantot šo viņu
administratīvajā teritorijā esošo zemi, bet līdz ar to nemaksā zemes nodokli un
ka līdz šim dabā nav fiksētas trases un aizsargzonas robeža, līdz ar to
maģistrāles uzraugi un apkalpotāji brauc tai klāt, kā viņiem ienāk prātā – arī
pa zemniekiem piederošo zemi. Veiktie pētījumi liecina, ka Ventspils rajonā šis
jautājums ir gandrīz sakārtots – zemes reformas laikā īpašniekiem, kuru
teritoriju šķērsoja naftas vads, tika iemērīts cits zemes gabals.
Citos rajonos šāda kārtība piemērota
reti. Pēc LatRosTrans Dienai sniegtās informācijas, uzņēmumam
Latvijā ir aptuveni 630 km gari naftas un naftas produktu vadi, kuri šķērso ap
100 īpašnieku zemes gabalus.
1997.gadā februārī Saeimā gandrīz vienbalsīgi bija
pieņēmusi Aizsargjoslu likumu. Tas nosaka, ka gāzes apgādes uzņēmumi, kuriem ir
nepieciešama licence, izmanto nekustamo īpašumu aizsargjoslām ap gāzes vadiem,
gāzes noliktavām un krātuvēm bez atlīdzības īpašniekiem vai valdītājam. Līdzīga
kārtība ir paredzēta arī par naftas vai naftas produktu vadu aizņemto zemju
izmantošanu.
LatRosTrans
uzskata, ka attiecības starp zemnieku ir
jārisina kā starp divām juridiskām personām, bez valsts iejaukšanās. Tas jau
tika īstenots. Pagājušā gada nogalē LatRosTrans
noslēdzis līgumu ar nekustamo īpašumu firmu Latio
par zemes īpašuma tiesību sakārtošanu ar tās saimniekiem.
Viņuprāt, gan uzņēmums, gan zemes
īpašnieki ir nonākuši dīvainā situācijā. Kaut gan naftas un naftas produktu
vadi tika izbūvēti pirms trīsdesmit gadiem – laikā, kad visa zeme piederēja
valstij, tagad daži mēģina no uzņēmuma prasīt nomu par zemes izmantošanu, kaut
gan prasītāji neko nav darījuši, lai izbūvētu naftas vadus. Savukārt zemes
īpašnieki ir ieguvuši savā īpašumā zemi ar reālu apgrūtinājumu, to zemēs
iebūvēti naftas vai naftas produktu vadi, kas nenoliedzami ierobežo zemes
īpašnieku tiesības brīvi rīkoties ar savu īpašumu.
5. Kā izmantot Latvijas zemes dzīles
5.1. Latvijas zemes bagātība
Latvijas zeme ir bagāta ar augstvērtīgie derīgiem izrakteņiem, no kuries iespējams iegūt dažādus konkurētspējīgus materiālus un izstrādājumus ārējam tirgum, kā piemēram, būvmateriālus, keramiskos elektroizolātorus, uguns izturīgos materiālus tērauda, keramikas, tērauda, cementa krāsnīm un citām siltumieguves ietaisēm, sarbentus dažādu eļļu un notekūdeņu attīrīšanai, blīves, šķidruma necaurlaidīgās, termiski izturīgās keramiskās krūkas un cita veida traukus, krāsas, dažādus stikla izstrādājumus, mākslas un dekoratīvo keramiku u.c. ļoti vienpusīgi tiek izmantota arī kūdra, sapropelis, minerālūdeņi. Kūdru un sapropeli galvenokārt izmanto kā kurināmo un lauksaimniecībā. Ķīmiski un bioloģiski tā pagaidām netiek pārstrādāta. Tas pats attiecas uz stipri mineralizētiem pazemes ūdeņiem.
Diemžēl pašlaik pie mums ir izveidojusies situācija, kad daudzus materiālus un izstrādājumus , kurus var ražot no Latvijas derīgajiem izrakteņiem kā pasaules tirgū konkurētspējīgu preci, ieved no ārzemēm. Tas attiecas daļēji uz cementu, ģipša izstrādājumiem, kaļķi, baltajiem silikātu ķieģeļiem, dzeltenajiem māla ķieģeļiem, krāniņiem un vēl daudzām citām precēm. Pilnīgi ir pārtraukta minerālvates, logu stikla, keramikas kanalizācijas cauruļu, dabīgās okera krāsas ražošana.
5.2. Pašreiz iegūstamie derīgie izrakteņi
Latvija ir bagāta ar viegli aizsniedzamām un iegūstamām dažādu nogulumu slāņkopām jeb iežiem. Šie dabas veidojumi atrodas nelielā dziļumā vai nu tieši zem augsnes virskārtas, vai dziļumā no 1 m līdz 10 m. šajos nogulumos, kas atrodami ik vienā Latvijas novadā, ir sastopami tādi derīgie izrakteņi kā māls, kaļķakmens, grants, laukakmens, dažādas smiltis, tajā skaitā arī tīrās kvarca smiltis, dolomīti, ģipši, krāszemes, kūdra, sapropelis, dziedniecības dūņas un citi retāk sastopamie izrakteņi.
Pašlaik galvenokārt tiek ražota šāda produkcija:
ã portlandcements (izmanto kaļķakmeni, mālu un ģipsi);
ã
celtniecības,
apdares un dūmvadu ķieģeļi, kārniņi, glazētas un neglazētas keramikas apdares
plāksnes, krāsns podiņi, dekoratīvā, mākslas un sadzīves
keramika;
ã
ģipša
saistvielas jeb būvniecības ģipsis, ģipša sausās javas un maisījumi, ģipša
akustiskās un dekoratīvās plāksnes, ģipša veidnes keramikas rūpniecībai;
ã
neveldzēti un
veldzēti būvkaļķi, kaļķi cukurrūpniecībai;
ã
dolomītkaļķi
mūrjavām un augsnes kaļķošanai;
ã
dolomīta
apdares plāksnes, dolomīta akmeņi restaurācijai, dolomīta šķembas ceļu
būvniecībai un betona ieguvei;
ã
kurināmā kūdra
un lauksaimniecībā izmantojamā kūdra.
Diemžēl no šī uzskaitījuma jākonstatē,
ka iespējas ražot produkciju tiek izmantotas ļoti nepilnīgi un ne vienmēr
pietiekami racionāli. Daudzi materiāli un izstrādājumi, kurus būtu iespējams
ražot Latvijā, pielietojot enerģiju taupošas un dabai draudzīgas tehnoloģijas,
tiek ievesti no Igaunijas, Lietuvas, Somijas, Vācijas, Zviedrijas un citām
valstīm.
Pēdējos 50 gados Latvijas derīgo izrakteņu, ieskaitot arī pazemes
ūdeņus, izmantošana faktiski it aprobežojusies ar neliela sortimenta klasisko
būvmateriālu ražošanu, kūdras pielietošanu lauksaimniecībā un enerģētikā,
pazemes dzeramo un dažu minerālūdeņu avotu lietošanu, minimālu dziedniecisko
dūņu lietošanu.
Tikai deviņdesmito gadu vidū uzsākti
sistemātiski pētījumi par Latvijas derīgo izrakteņu izmantošanu ķīmiskajā
rūpniecībā, tajā skaitā stipri mineralizēto pazemes ūdeņu, sapropeļa un kūdras
izmantošanu, ugunsizturīgo, akmens masas un elektrotehnisko materiālu ieguvi,
sorbentu ražošanu u.c. lai Latvijas derīgajiem izrakteņiem atrastu optimālāko
un racionālāko izmantošanas veidu, speciālistiem katrā konkrētā gadījumā
derīgie izrakteņi vispusīgi jāizpēta.
6. Klimata izmaiņas
Pasaules
valstis joprojām nespēj vienoties, ar kādiem līdzekļiem samazināt siltumnīcas
efektu, ko rada kaitīgo gāzu izplūde atmosfērā. Latvijas viedoklis sakrīt ar ES
nostāju, ka jāīsteno ierobežojoši mehānismi, kas siltumnīcas efektu līdz
2012.gadam, salīdzinot ar 1990.gadu, samazinās par 5%.
Kaitīgo gāzu, tādu kā oglekļa dioksīds,
izplūdes ierobežošanu atmosfērā paredz 1997.gadā Japānas pilsētas Kioto pieņemtais protokols, kuru tagad
ratificējušas 60 valstis. Tas paredz, ka industrializētajām un bijušā padomju
bloka valstīm līdz 2112.gadam jāsamazina globālo sasilšanu izraisošo gāzu
emisiju par 5.2%, salīdzinot ar 1990.gada līmeni.
Tomēr konvencijas 4.sesijā, kas notika
Buenosairesā, dalībvalstis sadalījušās vairākās grupās ar atšķirīgiem
viedokļiem. Latvija atbalstot ES valstu nostāju, ka atmosfēru visvairāk
piesārņojušajām valstīm jāuzņemas stingras saistības, kā piesārņojumu mazināt.
Otru lielo valstu grupu veido attīstības valstis un Ķīna, kas kopā radot ap divām trešdaļām
kaitīgo izmešu, taču ar saviem līdzekļiem ierobežot siltumnīcas efektu nevēlas.
Negribīga pret šādu politiku ir arī ASV un Ķīna, lobējot savu biznesa uzņēmumu
intereses un paužot, ka ieguldījums piesārņojuma novēršanai jādod arī
mazattīstītajām valstīm. Visbeidzot savu viedokli pauž arī naftas ieguves
valstis – stingra ekoloģiska politika samazināšot šo valstu pamatienākumu.
Buenosairesā ANO dalībvalstu vides ministri
panākuši vienošanos, ka tikai pēc stingru kontroles mehānismu ieviešanas var
tikt īstenota finansiālā programma.
Latvija pasaulei globālās sasilšanas un
līdz ar to katastrofālu klimata izmaiņu draudus nerada. Patlaban Latvijā
kaitīgo gāzu emisija esot divkārt mazāka par 1990.gada līmeni, taču,
atjaunojoties lielajai rūpniecībai un pieaugot mašīnu skaitam, tā atkal varētu
paaugstināties. Siltumnīcas efekta rašanos ierobežojot arī samērā lielais un
arvien pieaugušais mežu daudzums.
Videi kaitīgo izmešu pieaugums un
globālā sasilšana var veicināt okeānu līmeņa celšanos un līdz ar to dažādas
dabas katastrofas – plūdus, vētras un ilgstošus sausuma periodus, kā arī
izmaiņas cilvēku veselībā. Skujkoku mežus pakāpeniski var nomainīt lapkoku
meži, kā arī applūst vairākas piekrastes teritorijas. Kā pareģo britu
zinātnieki, tad 2050.gadā, ja kaitīgo gāzu emisija pasaulē saglabāsies
līdzšinējā līmenī, Baltijas jūras piekrasti sasniegs malārijas odi, bet līdz
2100. Gadam gaisa temperatūra pieaugs par 4 grādiem pēc Celsija, lielās
teritorijās būs bads, plūdi un trūks dzeramā ūdens.
Secinājumi
Šī tēma “cilvēka un dabas mijiedarbības
ekonomiskie aspekti” ir plaša, tāpēc esmu apskatījis, manuprāt, vissvarīgākās problēmas, kas saistītas ar šo
jautājumu.
Saimnieciskās darbības motīvs ir
apmierināt cilvēku vajadzības, bet cilvēku vajadzības nepārtraukti pieaug. Dabā
ir izejmateriāli no kuriem tiek ražoti jauni produkti. Problēma rodas tieši
pārstrādes produktu ražošanā, to iegūšanā. Piemēram, mežs dod kokmateriālus,
kas ir galvenais meža izmantošanas veids, bet nedrīkst aizmirst, ka izcērtot
to, jārūpējas arī par tā atjaunošanu, bet tas bieži netiek ievērots.
Ekonomiskais uzplaukums būs īslaicīgs, ja cilvēki nemācēs vai negribēs
racionāli izmantot mežu. Ir svarīgi, lai koku izciršana būtu ierobežota, jo mežs
nav tikai kokmateriālu krātuve.
Galvenā problēma Latvijā ir likumdošanas
nesakārtotība. To sakārtojot notiks
radikālas izmaiņa visā tautsaimniecībā, kā arī cilvēku attieksmē pret dabu.
Cilvēki bieži neredz vai, personīga aprēķina dēļ, negrib saskatīt savas
darbības postošo attieksmi uz dabu. Visas cilvēces noziegums ir izveidotais
siltumnīcas efekts, ko rada kaitīgo gāzu izplūde atmosfērā. Latvijas viedoklis
sakrīt ar ES nostāju, ka jāīsteno ierobežojoši mehānismi, kas siltumnīcas
efektu līdz 2012.gadam, salīdzinot ar 1990.gadu, samazinās par 5%.
Manuprāt, šī kursa darba tēma ir viena
no svarīgākajām, jo, ja notiks katastrofa klimata izmaiņā, vai zemes
neatgriezenisks piesārņojums, tad pārējais būs mazsvarīgs. Varu secināt, ka ir
jāpalielina valsts izdevumi dabas aizsardzībai, kā arī jāpilnveido likumdošana
šajā jautājumā, lai nākotnē cilvēka un dabas mijiedarbībai vēl būtu nozīme.
Izmantotā literatūra
1.
Dž. F.
Stenleiks Ekonomikas pamati, “Zvaigzne ABC” 1997.g. - 6 lpp
2.
S. Saulītis
Ievads makroekonomikā 1997.g. - 165 lpp
3.
I. Kalniņš
Vides ekonomika1997.g. 6-11 lpp
4.
Žurnāls
“Kapitāls” novembris 1997 - 40 lpp
5.
Žurnāls
“Kapitāls” marts 1997 – 36-37 lpp
6.
Avīze “Diena”
17.septembris 1998.g. – 12 lpp
7.
Avīze “Diena”
20.novembris 1998.g. – 10 lpp
8.
Avīze “Rīgas
Balss” 3.decembris 1998.g – 12 lpp
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru