Latvijas
Universitāte
Kursa darbs
Budžeta
ieņēmumu un izdevumu klasifikācija.
Ekonomikas fakultātes
Finansu menedžmenta
Trešā kursa studentes
Laumas Brantes
Darba vadītāja L Kavale.
2000. Rīga.
Saturs.
Saturs.
Ievads.
3.
1.
Klasifikācijas nozīme un būtība.
4.
2.
Valsts budžeta ieņēmumi.
6.
2.1.Valsts
konsolidētā budžeta ieņēmumi; 6.
2.1.1. Nodokļu
ieņēmumi;
7.
2.1.2. Nenodokļu
ieņēmumi;
12.
3.
Valsts budžeta izdevumu struktūra. 14.
3.1. Izdevumu sadalījums pēc valdības
funkcijām; 14.
3.2.
Izdevumu ekonomikā klasifikācija; 15.
3.3.
Budžeta izdevumu ministriju
klasifikācija. 19.
Secinājumi un priekšlikumi.
21.
Izmantotās literatūras saraksts.
22.
Pielikums.
Ievads.
Latvijā un citās Rietumeiropas valstīs tiek rūpīgi apspriesti iespējamie
Eiropas Savienības nākotnes attīstības plāni. Nopietnas bažas rodas, vērojot
lēno ekonomisko progresu bijušajās sociālistiskajās valstīs. Šo valstu starpā
LR neievietojas pirmajās vietās. Tomēr Baltijas valstu specifiskās problēmas
saistās ar to kaimiņvalsts atklāti pausto neizpratni par to, ko nozīmē dzīvot
civilizētu valstu saimē. Tātad Latvijas kandidatūras apspriešanā līdzvērtīgi ir
politiskie un ekonomiskie rādītāji. Ar ekonomiskajiem rādītājiem saista arī
budžetu.
Budžets ir līdzeklis valsts politikas
īstenošanai ar finansiālajām metodēm, un tas ir valdības finansiālās darbības
un vadības pamatā. Budžets ir svari, kuriem ir jāsabalansē valsts ienākumi un
izdevumi. Lai budžets būtu pārskatāmāks, tiek veikta budžeta ieņēmumu un
izdevumu klasifikācija. Pasaulē pavisam ir četras budžeta klasifikācijas
metodes – funkcionālā, ekonomiskā, administratīvā un jauktā klasifikācija, no
kurām katra valsts izvēlas un izmanto sev piemērotāko klasifikāciju. Latvijā
patlaban tiek izmantotas funkcionālā, ekonomiskā un administratīvās
klasifikācijas metodes, taču laikā, kad
Latvija atradās PSRS, tika izmantotas jau augstākminētās klasifikācijas un
vēl bez tām mērķa klasifikācija un
nozaru klasifikācija, patlaban šī klasifikācija tiek lietota kā funkcionālā,
bet PSRS laikos tā tika lietota kopā ar priekšmetu klasifikāciju. Ņemot vērā,
ka budžeta klasifikācija ir mainījusies autors domā, ka būtu interesanti
izpētīt Latvijas valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu mūsdienu klasifikāciju.
Kursa darba
mērķis:
Balstoties
uz Latvijas valsts budžeta klasifikācijas analīzi, veidot secinājumus un
izteikt priekšlikumus budžeta klasifikācijas pilnveidošanai.
Lai sasniegtu kursa
darbā izvirzīto mērķi ir jāatrisina divi galvenie uzdevumi:
1.
speciālajā literatūrā izpētīt
Latvijas valsts budžeta klasifikācijas veidus;
2.
uz izmantotās literatūras pamata,
attēlot budžeta klasifikācijas trūkumus.
Lai atrisinātu šos,
darbā izvirzītos galvenos uzdevumus, ir attiecīgi veidota darba struktūra.
Pirmajā nodaļā sniegta informācija par klasifikāciju, lai vieglāk varētu izprast
klasifikācijas būtību.
Otrajā nodaļā dota budžeta ieņēmumu teorija un faktiskie dati, lai parādītu
nodokļu nozīmi Latvijā.
Trešajā nodaļā attēloti budžeta izdevumu klasifikācijas veidi, lai parādītu šo klasifikācijas veidu
napilnības.
Lai sasnietu darba mērķi autors darbā
izmanto faktoru analīes metodi.
Galvenā uzmanībaderbā veltīta Latvijas
budžeta klasifikācijai.
Darbā izmantoti šādi saīsinājumi:
q LR – Latvijas Republika;
q IKP – iekšzemes kopprdukts.
1.Klasifikācijas
nozīme un būtība.
Izdevumus
un ieņēmumus budžetā ietilpina noteiktā kārtībā, kas nodrošina skaidru
priekšstatu par budžeta izdevumu un ieņēmumu daļas sastāvu, vienveidīgu
izdevumu un ieņēmumu grupējumu, to detalizāciju un iespēju atsevišķas tāmes
apvienot budžetā un budžetus kopsavilkumos, kā arī budžetu salīdzināšanu un
analīzi. Obligāto izdevumu un ieņēmumu grupējumu un to noteikto izvietojuma
kārtību un nosaukšanu budžetos nosaka budžeta ieņēmumu un izdevumu
klasifikācija. Visi budžeta ieņēmumi un izdevumi dokumentā tiek novietoti pēc
vienotās budžeta klasifikācijas, t.i., pēc budžeta ieņēmumu un izdevumu
sistematizēta ekonomiskā grupējuma pēc viendabīgām pazīmēm. Latvijā šo kārtību
nosaka 1994.gada 24.marta likums ” Par budžetu un finansu vadību “, kura
11.pantā uzsvērts, ka šo darbu nosaka Ministru kabinets. Minēto likumu detalizē
Ministru kabineta 1995.gada 24.novembra noteikumi Nr.23, kur teikts, ka valsts
budžeta ieņēmuma klasifikators sevī ietver:
1.
budžeta ieņēmuma kodu;
2.
preču grupas kodu.
Izdevumu
klasifikators sastāv no:
1.
ekonomiskās pazīmes koda;
2.
administratīvās pazīmes koda;
3.
budžeta funkcionālās pazīmes koda;
4.
nozares koda.
Lai budžetam piešķirtu konkrēta direktīva
plāna raksturu, to sastāda un apstiprina ne tikai ieņēmumu un izdevumu
kopsummā, bet arī apakšiedaļās un ar tā saucamo specializāciju, piesaistot
ieņēmumus pēc atsevišķiem avotiem un izdevumus pēc to novirzījuma mērķiem,
t.i., pēc resoriem, saimniecības nozarēm, pasākumiem un uzdevumiem. Tajā pašā
laikā budžeta specializācija nodrošina kontroli pār budžeta izpildīšanu kā
likumdošanas orgānu puses, tā arī no finansu orgānu puses. Ja šī specializācija
nebūtu un budžetu apstiprinātu tikai kopsavilkuma summās, tad tas būtu tikpat
kā dot izpildu orgāniem pilnīgu brīvību noteikt izdevumu apmērus katrai
saimniecības nozarei – dot brīvību, kas ierobežota tikai ar budžeta kopējo
apjomu.
No
tiesiskā viedokļa jautājumus par budžeta specializāciju pielīdzināms jautājumam
par valsts vara un izpildu orgānu budžeta kompetences robežām un par izpildu
orgānu tiesībām budžeta izpildīšanā. Apakšiedaļas, pēc kurām budžetu
apstiprina, ir tiesiskās specializācijas robežas, kuras izpildu orgāni var
grozīt tikai tajās robežās, kādas noteikusi likumdošana, pie tam grozījumu
pareizību un likumību pārbauda valsts varas orgāni, apstiprinot budžeta
izpildījuma pārskatus.
Budžetu
klasifikācijām ir ne tikai liela organizatoriska, bet arī tiesiska nozīme.
Budžeta
klasifikācija ir sistematizēts budžeta ieņēmumu un izdevumu ekonomisks
grupējums pēc vienveidīgām pazīmēm. Budžeta izdevumu klasifikācijai izmanto
administratīvo, ekonomisko un nozaru
klasifikācijas, kā arī kombinēto klasifikāciju, kurā tiek apvienotas
administratīvā ar ekonomisko un nozaru ar ekonomisko klasifikācijas metodi.
Budžeta klasifikācijas apakšiedaļu
saturam un izvietojuma kārtībai vispirms
jāatbilst tautsaimniecības plānveida sistēmas izvirzītām prasībām. Pirmā no tām
ir tāda, ka klasifikācijā pieņemtām apakšiedaļām pēc sava satura jāatbilst
nozaru finansu plāniem un to pamatelementiem. Apakšiedaļām jānodrošina iespēja
sasaistīt minētos plānus ar budžetu un izdarīt izvērstu finansiāli ekonomisku
atsevišķo budžeta daļu analīzi. Budžeta apakšiedaļām jāatspoguļo ražošanas
finansu plānu galvenais saturs, lai pēc tiem viegli varētu kontrolēt plāna
realizāciju un mobilizēt darbaļaudis tā izpildīšanai. Budžeta klasifikācijai
jādod uzskatāms un saprotams priekšstats par budžeta struktūru, tā materiālo
bāzi, tā finansējamās saimniecības sastāvu un per vispārējo budžeta attīstības
virzienu. Nepieciešams, lai klasifikācija ietvertu bez izņēmuma visus budžeta
ieņēmums un izdevumus un paredzētu to skaidru grupējumu, kas nerada nekādas
grūtības ieņēmumu vai izdevumu ieskaitīšanā vienā vai otrā grupā.
Skaidra ieņēmumu un izdevumu sakārtojuma un
grupējuma sistēma – viens no pamatnoteikumiem pareizai kontroles nostādnei un
visāda veida ļaunprātību novēršanai. Nopietni izstrādāta budžeta klasifikācija
nodrošina pareizu atsevišķu pasākumu finansēšanu un atvieglo cīņu par
finansu-budžeta disciplīnas ievērošanu visos posmos un saimniecības nozarēs.
Iespēja salīdzināt vienāda nosaukuma izdevumus dažādās nozarēs un pasākumos
sekmē to finansēšanas racionalizāciju un tautsaimniecības resursu taupīšanu.
2.Valsts budžeta ieņēmumi.
2.1.Valsts konsolidētā
budžeta ieņēmumi.
Katrā atsevišķā valstī,
atbilstoši tās teritoriālajam iedalījumam, tiek veidota noteikta budžeta
sistēma. Latvijā, lai saskaņotu dažādas
intereses, ir izveidota šāda budžeta sitēma. Kopbudžets sastāv no divām
savstarpēji saistītām daļām: 1) no Valsts budžeta un 2) pašvaldību budžeta. Tas
nozīmē, ka bez Valsts budžeta pastāv arī zemāka līmeņa – vietējo pašvaldību –
pilsētu, rajonu, pagastu – budžeti. Savukārt Valsts budžets un pašvaldību
budžeti ietver pamatbudžetu un speciālo budžetu. Ar Valsts kopbudžetu saprot
visu veidu nodokļu un nenodokļu ieņēmumu un izdevumu uzskaitījumu. Tā galvenā
sastāvdaļa ir pamatbudžets. To veido visi valsts un pašvaldību ieņēmumi, kuri
paredzēti šādu izdevumu segšanai:
-
vispārējo izdevumu segšanai,
kas nav domāti īpašiem mērķiem;
-
valsts aizņēmumiem;
-
izdevumi valsts parāda
apkalpošanai;
-
valsts garantiju un galvojumu
saistībām u.c.
Otra ne mazāk svarīga
kopbudžeta daļa ir speciālais budžets. To veido īpaši paredzēti ieņēmumi un šie
līdzekļi ir izmantojami atbilstoši īpaši paredzētiem izdevumiem. Galvenie no
tiem ir šādi:
-
mērķa dāvinājumi un dotācijas;
-
budžeta institūciju maksas
pakalpojumi
Valsts kopbudžeta ietvaros
tiek veidoti arī pašvaldību naudas līdzekļi. Tie ietver visus pašvaldību, kā
arī to institūciju iekasētos jeb saņemtos ieņēmumus, kurus pašvaldības izlieto
konkrētiem mērķiem. Pašvaldību budžetā tiek ieskaitīta iedzīvotāju ienākuma
nodokļa daļa, zemes nodoklis, noteikts procents no akcīzes nodokļa, vietējās
nodevas, Valsts budžeta dotācijas noteiktu programmu izpildei un pārdalītie
līdzekļi teritoriju ekonomiskās izlīdzināšanas fondā.
Valsts ir izveidojusi papildu
nodokļu ieņēmumu avotus, no alkohola un tabakas tirdzniecības ieņēmumiem
speciālajā budžetā, lai uzlabotu iedzīvotāju veselības aprūpi un to iestāžu
finansēšanu, kā arī no degvielas akcīzes nodokļa, lai uzturētu kārtībā valsts
un pašvaldību autoceļus un nodrošinātu dotācijas nerentablajos pasažieru
pārvadājumiem sabiedriskajā transportā lauku apvidū.
Budžeta ieņēmumi ir
saskaņā ar nodokļu likumiem savāktie vai saņemtie nodokļu, valsts un pašvaldību
nodevu un citi maksājumi budžetos, kā arī valsts un pašvaldību budžeta iestāžu
ieņēmumi no to sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, īpašiem
mērķiem iezīmēti ieņēmumi, aktīvu realizācijas tīrie ieņēmumi, saņemtie
procentu maksājumi un dividendes, ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā ( ar
uzskaiti naudā ). Valsts budžetā ietilpst arī aizņēmumi, kas paredzēti, lai
finansētu valsts budžeta deficītu.
Valsts konsolidētais
budžets ir valsts pamatbudžeta, valsts speciālā budžeta, pašvaldību pamatbudžeta
un pašvaldību speciālo budžetu summa, no kuras atskaitīti transferti – tiešie
savstarpējie naudas līdzekļu pārskaitījumi. Latvijas Valsts budžeta ieņēmumiem
ir divas daļas: ieņēmumi no visa veida nodokļiem un ieņēmumi, kas nav saistīti
ar nodokļu iekasēšanu.
Valsts kopbudžeta ieņēmumu daļas struktūra
veidojas no:
q nodokļu ieņēmumiem;
1.
tiešie nodokļi;
2.
netiešie nodokļi;
q nenodokļu ieņēmumiem;
q saņemtie ziedojumi un dāvinājumi;
q budžeta iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu
ieņēmumiem;
q citu valdības līmeņu maksājumi.
Valsts budžeta
līdzekļus var piešķirt vai saņemt vienīgi ar likumā paredzētu pilnvarojumu –
apropriāciju.
-
Apropriācija ir budžeta likuma
vai cita likuma piešķirtā pilnvara noteiktā apjomā, kas ļauj valsts kasei
asignēt un veikt maksājumus noteiktiem mērķiem no valsts budžeta ieņēmumiem.
Valsts konsolidētais budžets redzams pielikumā nr.1., kur augstākminētā
struktūra ir uzskatāmi parādīta, kā arī redzams, ka Latvijas valdība darbojas
ar budžeta deficītu, kas ir budžeta gada izdevumu pārsniegums pār gada
ieņēmumiem. Tas palielina valsts iekšējo parādu, summējot iepriekšējā gada
deficītu. Lai valsts varētu atļauties tērēt vairāk naudas līdzekļu nekā ir tās
ieņēmumi budžetā, tad tai ir nepieciešami papildus naudas līdzekļi, un tie kaut
kur jāatrod.
2.1.1.
Nodokļu ieņēmumi.
Nodokļu
ieņēmumi sastāda lielāko daļu no visiem ieņēmumiem kopumā. Šie ieņēmumi ietver
šādus nodokļus:
Tiešie nodokļi:
q iedzīvotāju ienākuma nodoklis;
q uzņēmuma ienākuma nodoklis;
q nekustamā īpašuma un īpašuma nodoklis;
q valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
q Iekšējos nodokļus par pakalpojumiem un precēm.
q dabas resursu nodoklis
q zemes nodoklis;
q izložu un azartspēļu nodoklis;
Netiešie nodokļi:
q pievienotās vērtības nodoklis;
q akcīzes nodoklis;
q muitas nodoklis;
Valsts
pamatbudžetā tiek ieskaitīti uzņēmuma ienākuma nodoklis, pievienotās vērtības
nodoklis, muitas nodoklis un lielākā daļa no akcīzes nodokļa. Valsts sociālās
apdrošināšanas obligātās iemaksas ieskaita Valsts speciālajā Sociālās
apdrošināšanas budžetā. No iedzīvotāju ienākumu nodokļa 28,4% ieskaita Valsts
speciālajā Veselības aprūpes budžetā, pārējais 71,6% tiek ieskaitīti pašvaldību
budžetos. Akcīzes nodokli vēl ieskaita Valsts speciālajā Autoceļu fondā kā arī
pašvaldību speciālajos Auto ceļu fondos un 50% no virsplāna ieņēmumiem par
alkoholiskajiem dzērieniem tiek ieskaitīts Valsts speciālajā Veselības aprūpes
budžetā. Zemes, īpašuma, nekustamā īpašuma nodokli ieskaita pašvaldību
budžetos. Dabas resursu nodoklis tiek ieskaitīts Valsts speciālajā Vides
aizsardzības fondā un pašvaldību speciālajos Vides aizsardzības fondos.
Iedzīvotāja
ienākuma nodokļa maksātāji ir gan Latvijas rezidenti ( arī ārvalstu fiziskās
personas, kas uzturas šeit ilgāk par 183 dienām jebkurā 12 mēnešu ilgā laika
posmā ), gan arī nerezidenti ( citas ārvalstu fiziskās personas). Uzņēmumu
ienākuma nodokļa maksātāji ir iekšzemes uzņēmumi, kas veic uzņēmējdarbību,
sabiedriskās un reliģiskās organizācijas, kuras gūst ienākumus no saimnieciskās
darbības, no valsts budžeta un pašvaldību budžetiem finansētās institūcijas,
kuras gūst ienākumus no saimnieciskas darbības ( izņemot valsts uzņēmumus, no
valsts budžeta finansētās valsts institūcijas un no pašvaldību budžeta
finansētās institūcijas, kuru ienākumi no saimnieciskās darbības paredzēti
speciālā budžetā, kas ir valsts un pašvaldību budžeta sastāvdaļa), augstāk
minētos maksājumus veic rezidenti. Uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātāji ir arī
ārvalstu uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, fiziskās personas un citas personas (
nerezidenti ) un nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības. Nodoklis tiek ieturēts
no tādiem maksājumiem, kurus rezidenti un pastāvīgās pārstāvniecības izmaksā
nerezidentiem, arī fiziskajām personām, ja no šiem maksājumiem nav ieturēts
iedzīvotāju ienākuma nodoklis.
Līdz
2000. gada 31. decembrim Latvijā ir spēkā divi nodokļi, ar kuriem dažādi tiek
apliktas divas nekustamā īpašuma sastāvdaļas. Ar nekustamā īpašuma nodokli
apliek ķermeniskas lietas, kuras atrodas LR teritorijā un kuras nevar pārvietot
no vienas vietas uz otru, tās ārēji nebojājas,- zemi, izņemot likuma “ Par
nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta 2. daļā minēto nekustamo īpašumu, piemēram,
koplietošanas satiksmes ceļus, ielas, masu aktīvos atpūtas centrus u. c. Ēkas
un būves tiek apliktas ar īpašuma nodokli, ko aprēķina procentos no to bilances
( atlikušās ) vērtības.
Sociālās
apdrošināšanas obligātā iemaksa ir ar likumu noteikts obligāts maksājums
speciālā budžeta kontā, kas dod tiesības personai, kurai ( par kuru ) ir jāveic
iemaksa, saņemt likumā noteiktos sociālās apdrošināšanas pakalpojumus.
Brīvprātīgā sociālās apdrošināšanas iemaksa ir brīvprātīgs maksājums, ko
persona, kas nav pakļauta obligātajai apdrošināšanai, veic valsts pensiju speciālajā
budžetā un kas dod tiesības šīm personām saņemt valsts vecuma pensiju
atbilstoši veikto iemaksu apmēram. Sociālajai apdrošināšanai obligāti ir
pakļauti visi 15 gadu vecumu sasniegušie. Sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas veic darba ņēmēji, kurus nodarbina darba devējs – iekšzemes nodokļu
maksātājs; aktīvā valsts dienesta karavīri; personas, kuras saņem maternitātes
vai slimības pabalstu; personas, kuras uzturas ārvalstī kā diplomātisko un
konsulāro dienestu pildošas personas laulātais; pašnodarbinātie; visi 15 gadus
sasniegušie ārvalstnieki, kurus nodarbina darba devējs un ārvalstu nodokļu
maksātājs, ja tas uzturas Latvijā ilgāk par 183 dienām jebkurā 12 mēnešu
periodā. Sociālās apdrošināšanas maksājumi ir vislielākais nodoklis. Sociālās apdrošināšanas
iemaksas tiek veiktas un sociālās apdrošināšanas pakalpojumi tiek finansēti no
šādiem speciālajiem budžetiem:
q valsts pensiju speciālā budžeta;
q nodarbinātības speciālā budžeta;
q darba negadījumu speciālā budžeta;
q invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta.
Dabas
resursu nodokļa mērķis ir ierobežot dabas resursu nesaimniecisku izmantošanu un
vides piesārņošanu, samazināt vidi piesārņojošas produkcijas ražošanu un
realizāciju, veicināt jaunas un pilnveidotas tehnoloģijas ieviešanu, kas
samazina vides piesārņojumu, kā arī veidot vides aizsardzības pasākumu
finansiālo nodrošinājumu. Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi
izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas tieši saistīti ar
vides aizsardzību. Šī nodokļa maksātāji ir visas juridiskās personas un
fiziskās personas, kas LR teritorijā iegūst ar nodokli apliekamus dabas
resursus vai, kas vidē ievada ar nodokli apliekamu piesārņojumu, vai realizē
ražotas vai ieved videi kaitīgas preces un produktus un, kas saskaņā ar spēkā
esošajiem likumdošanas aktiem, ir saņēmuši atļaujas veikt šādas darbības.
Azartspēļu
biznesa uzņēmumu darbību LR regulē likums “ Par izlozēm un azartspēlēm”, bet
aplikšanu ar nodokļiem – likums “ Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”.
LR izložu un azartspēļu organizēšanai ir nepieciešama licence. Šī nodokļa
maksātāji ir LR Uzņēmumu reģistrā iekļauti uzņēmumi un uzņēmējsabiedrības, kas
veic saimniecisko darbību un kapitāla ieguldījumus azartspēļu organizēšanai,
uzturēšanai, kā arī šo spēļu līdzekļu un uz azartspēlēm attiecināmu priekšmetu
nomu, un, kuri saņēmuši Finansu ministrijas izsniegtu licenci.
Ar pievienotās
vērtības nodokli ( turpmāk tekstā - PVN ) apliek šādu darījumu vērtību:
q preču piegāde;
q pakalpojumu sniegšana;
q preču imports;
q pašpatēriņš.
Ar
nodokli apliekamā persona ir fiziskā vai juridiskā persona, kas veic kādu no
iepriekš minētajiem četriem darījuma veidiem un ir reģistrēti kā ar PVN
apliekamām personām. Ievedot preces iekšzemē, pievienotās vērtības nodokli uz robežas
maksā gan apliekamā persona, gan jebkura cita persona, kas ieved preci. PVN
tiek iekasēts pēc 18% likmes katrā preču pārdošanas gadījumā. Šo nodokli
piesaista preces cenai un iekasē no pircēja. Pārdevējam saņemtais PVN jāiemaksā
budžetā. Budžetā tiek maksāta vienīgi starpība starp PVN summu, kas saņemta no
pircēja, un summu, kas samaksāta izejvielu pārdevējam.
Latvijā
akcīzes nodokli piemēro spirtam un citiem alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas
izstrādājumiem, dārgmetāliem un dārgakmeņiem ( un to izstrādājumiem ), kā arī
vieglajiem automobiļiem, naftas produktiem, to aizstājēj produktiem un
komponentiem, kā arī citiem produktiem, kuri pilnīgi vai daļēji sastāv no
ogļūdeņražiem. Akcīzes nodokli maksā importētāji uz robežas, ievedot preci
valstī atbilstoši režīmam “ ievešana brīvam apgrozījumam “, un ražotāji – sākot
realizēt preci pircējiem. Nodokļa maksātāji ir juridiskās un fiziskās personas
vai šādu personu apvienība, kas realizē pašražotās vai ieved ar PVN apliekamās
preces. Par akcīzes nodokļa maksātājiem uzskatāmas arī tās juridiskā personas,
kas iegādājušās minētās preces no tādām juridiskām personām, kurām nav likumā “
Par uzņēmējdarbību “ noteiktās speciālās atļaujas šo preču realizācijai.
Akcīzes nodokli par naftas produktiem maksā fiziskās un juridiskās personas,
kas naftas produktus ieved LR muitas teritorijā izlaišanai brīvam apgrozījumam
un akcīzes preču noliktavu turētāji. Akcīzes preču noliktavas turētājs
aprēķināto nodokli valsts budžetā maksā par naftas produktiem, kurus ieved LR
muitas teritorijā izlaišanai brīvam apgrozījumam un par naftas produktiem,
kurus taksācijas periodā izved no akcīzes preču noliktavas vai izmanto akcīzes
preču noliktavā.
q Muitas nodoklis ir nodoklis, ko noteiktā kārtībā valsts budžetā iemaksā
fiziskās un juridiskās personas, kas ieved LR vai izved no tās preces vai citus
priekšmetus. Ar muitas nodokli muitas teritorijā apliek preces un citus
priekšmetus, piemērojot muitas tarifos norādītās nodokļa likmes.
Muitas
nodokli nosaka pamatojoties uz preču vai citu priekšmetu muitas vērtību; muitas
tarifiem, kas balstās uz preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizēto sistēmu un kombinēto nomenklatūru
un likumā “ Par muitas nodokli” un starptautiskajos līgumos paredzētajiem preču
izcelsmes noteikumiem.
Nodokļu
ieņēmumu klasifikācijas uzskatāmībai izveidota tabula “ Nodokļu ieņēmumi ”
(skat. Pielikumā 2.1.tab. ), kurā redzams nodokļu ieņēmumu iedalījums tiešajos
un netiešajos nodokļos, kā arī parādīti nozīmīgāko nodokļu ieņēmumi, kas
paredzēti 2000.gada valsts budžetā. No šīs tabulas datiem var secināt, ka
netiešo nodokļu ieņēmumi ir daudz lielāki nekā tiešo nodokļu ieņēmumi, kā arī
to, ka svarīgākie nodokļi, ks veido Latvijas valsts budžeta ieņēmumu daļu ir
peivienotās vērtības (346759678Ls), akcīzes (117579322Ls) un muitas
(13800000Ls)nodokļi. Lai uzskatāmāk varētu parādīt nozīmīgāko nodokļu ieņēmumu
atšķirību par šā gada mēnešiem un salīdzināt to ieņēmumu daudzumu ar 1999. gadu
(skat.pielikumā 2.2.tab.). No tabulas 2.2. datiem izriet, ka Pievienotās
vērtības nodokļa ieņēmumi oktobrī salīdzinājumā ar septembri ir
palielinājušies par 3,1 milj. latu jeb 10,5% un veidoja 32,8 milj.
latu. Šo pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi noteica gan iekšzemē,
gan uz robežas iekasētā nodokļa apjoma palielinājums attiecīgi par 0,8 milj.
latu un 2,3 milj. latu, ko noteica importa palielinājums un ekonomiskās
aktivitātes pieaugums. Kopējie akcīzes nodokļa ieņēmumi š.g. oktobrī
salīdzinājumā ar septembri ir palielinājušies par 0,8 milj. latu jeb 5,8%. Par
0,1 milj. latu ir samazinājušās akcīzes nodokļa iemaksas par alu,
savukārt akcīzes nodokļa iemaksas par alkoholiskajiem dzērieniem ir
samazinājušās nebūtiski. Par 0,1 milj. latu ir pieauguši ieņēmumi no akcīzes
nodokļa par tabakas izstrādājumiem. Akcīzes nodokļa ieņēmumi par naftas
produktiem ir palielinājušies par 0,8 milj. latu. Akcīzes nodokļa par naftas
produktiem zemo ieņēmumu pieaugumu noteica arī tas, ka oktobrī turpinājās
naftas produktu pasaules cenu svārstības un degvielas cenas Baltijas valstīs
saglabāja tendenci palielināties. Š.g. oktobrī pārskaitījumi Valsts autoceļu
fondam veidoja 4,1 milj. latu, kas salīdzinājumā ar septembri ir par
0,2 milj. latu vairāk. Sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi
oktobrī bija 39,0 milj. latu, kas ir par 1,5 milj. latu jeb par 3,9%
vairāk nekā septembrī. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi š.g.
oktobrī salīdzinājumā ar septembri pieauga par 0,1 milj latu jeb 0,4%. Uzņēmumu
ienākuma nodokļa ieņēmumi oktobrī veidoja 5,2 milj. latu, kas ir par
2,7 milj. latu vairāk nekā septembrī. Joprojām tika veiktas nodokļa
atmaksas, kuras noteica 1999. gada pārrēķina rezultāti. Oktobrī tika
atmaksāts pārmaksātais uzņēmumu ienākuma nodokļa avanss 1,2 milj. latu
apmērā.
Š.g. 1. novembrī kopējais nodokļu parāds valsts
pamatbudžetam bija 203,0 milj. latu, t.sk. pievienotās vērtības,
akcīzes un uzņēmumu ienākuma nodokļa parādi attiecīgi 121,8 milj. latu,
25,9 milj. latu un 54,5 milj. latu apmērā, kā arī maksājumu par
valsts kapitāla izmantošanu parādi 0,9 milj. latu apmērā. Salīdzinot ar
situāciju 1. oktobrī, kopējā parādu summa ir palielinājusies par
1,1 milj. latu jeb 0,5%. Šis pieaugums ir pamatā saistīts ar apturēto
parādu palielinājumu, pieaugot gan to uzņēmumu skaitam, kas ir atzīti par
maksātnespējīgiem, gan to, kam ir veikta parādu kapitalizācija. Kopējie
pievienotās vērtības nodokļa parādi salīdzinot ar 1. oktobri ir pieauguši
par 0,8 milj. latu jeb 0,7%, jo uzņēmumi neievēroja maksājumu termiņus un
savlaicīgi nenomaksāja audita rezultātā aprēķinātās summas. Ir pieaudzis
apturēto parādu īpatsvars, palielinoties uzņēmumu skaitam, kam ir uzsākta
maksātnespējas procedūra. Uzņēmumu ienākuma nodokļa parādi salīdzinājumā ar
situāciju uz 1. oktobri ir pieauguši par 0,3 milj. latu jeb 0,5%, ko izskaidro
maksājumu termiņu neievērošana. Savukārt, akcīzes nodokļa parādi ir pieauguši
nebūtiski, kas ir saistīts ar apturēto parādu palielinājumu.
Valsts ieņēmumu otru daļu veido nodevas un nenodokļu ieņēmumi.
2.1.2. Nenodokļu ieņēmumi.
Nenodokļu
ieņēmumus veido:
q maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu (3.28% );
q ienākumi no valsts īpašuma iznomāšanas( 0,65% );
q sodi un sankcijas( 13,77% );
q procentu maksājumi par kredītiem un valsts izsniegtajiem galvojumiem
(19,37% );
q Valsts nodevas par juridiskajiem un citiem pakalpojumiem (26,34 % );
q Valsts nodeva par licenču izsniegšanu atsevišķu uzņēmējdarbības veidu
veikšanai ( 1,29 % );
q Pārējās valsts nodevas ( 10,83% );
q Pārējie nenodokļu ieņēmumi (24,47%).
Augstāk minētie
dati nozīmē procentuālo daudzumu no kopējiem nenodokļu ieņēmumiem. Pilnā apmērā
nenodokļu ieņēmumu lielums un to tālāks iedalījums redzams tabulā “Nenodokļu
ieņēmumi” (skat. Pielikumā 2.3.tab.). No tabulas “Nenodokļu ieņēmumi” datiem
izriet, kad vismazākos ienākumus dod Iemaksas no Dzelzceļa infrastruktūras
fonda – 205713 Ls, bet vislielākais ienākums ir no Valsts nodevām par
juridiskajiem un citiem pakalpojumiem - 16 107 167latu. Šeit parādās kārtējās
mūsu valsts budžeta nepilnība, proti, vislielākais ienākums ir no valsts
nodevām par juridiskiem un citiem pakalpojumiem, taču nekur netiek sīkāk
skaidrots, kas piederas pie šiem citiem pakalpojumiem. Taču, neņemot vērā
iepriekš minēto, šī klasifikācija ir veidot uzskatāma, kas arī ir šis
klasifikācijas plus starp citām budžeta ieņēmumu klasifikācijas metodēm.
3.
Valsts budžeta izdevumu struktūra.
Budžeta
izdevumi ir visi maksājumi no budžeta, izņemot parādu atmaksu.
Valsts budžeta
izdevumi sastāv no līdzekļu asignējumiem noteiktām valsts vajadzībām saskaņā ar
ikgadējo valsts budžeta likumu, kā arī citiem likumiem, ieskaitot speciālos
budžetus.
Valsts
budžeta izdevumus resori plāno kārtējam budžeta gadam, izstrādājot tā saucamo
budžeta pieprasījumu. Budžeta pieprasījumos:
q jānorāda noteiktiem mērķiem paredzētais naudas līdzekļu daudzums
pagājušajam, kārtējam, nākamajam un aiznākamajam saimnieciskajam gadam;
q Jādod kopsavilkums par pastāvīgajām un pagaidu štata vienībām (
darbinieku vietām ), kas jāuztur no budžeta līdzekļiem;
q Jānorāda iecerētajam mērķim nepieciešamais naudas līdzekļu daudzums un
jādod kopsavilkums par štata vienībām, lai varētu analizēt budžeta likuma
projektu un informāciju par budžeta pieprasījumiem, kā sniegt paskaidrojumus.
Ja
pirms saimnieciskā gada sākuma nav stājies spēkā ikgadējais valsts budžeta
likums, finansu ministrs apstiprina valsts darbībai nepieciešamos valsts
budžeta izdevumus ar noteikumu, ka:
q Netiek apmaksāti pakalpojumi, kas nav sniegti iepriekšējā
saimnieciskajā gadā;
q Izdevumi mēnesī nepārsniedz divpadsmito daļu no iepriekšējā gada
apropriācijas.
Valsts izdevumi tiek paredzēti,
lai nodrošinātu iedzīvotājus ar koplietošanas precēm un pakalpojumiem. Tā ir
valsts aizsardzība, sabiedriskā kārtība un drošība, iedzīvotāju tiesību
aizsardzība, kultūra u.c. Tās ir preces un pakalpojumi, kurus nav ieinteresēts
ražot un piedāvāt tirgū privātais sektors, kura interesēs ir apmierināt tikai
maksātspējīgo iedzīvotāju vajadzības. Tādēļ valstij ir jāpalīdz
maznodrošinātajiem slāņiem.
Valsts uzdevums ir uzlabot sabiedrisko labklājību kopumā un apmierināt
visu cilvēku vajadzības. Lai veiktu šo uzdevumu, valstij ir nepieciešami
noteikti naudas līdzekļi.
3.1.
Izdevumu sadalījums pēc valdības funkcijām.
Šis klasifikācijas veids tiek
izmantots, lai uzskatāmi parādītu, cik liels līdzekļu daudzums tiek atveltīts
no budžeta katrai konkrētai valdības funkcijai. Taču šis klasifikācijas veids
neatspoguļo, cik daudz līdzekļus konkrētai nozarei velta katra ministrija
atsevišķi.
Izmantojot šo
iedalījuma metodi izdevumus iedala:
q Vispārējie valdības dienesti (13341 tūkst. Ls)
q Aizsardzība (3032 tūkst Ls )
q Sabiedriskā kārtība un drošība, tiesību aizsardzība (9563 tūkstLs)
q Izglītība ( 33017 tūkst Ls )
q Veselības aprūpe ( 18145 tūkst Ls )
q Sociālā apdrošināšana un sociālā nodrošināšana ( 55606 tūkst Ls )
q Dzīvokļu un komunālā saimniecība (7215 tūkst Ls )
q Brīvais laiks, sports, kultūra un reliģija (4849 tūkst Ls )
q Lauksaimniecība ( zemkopība ), mežkopība un zvejniecība (5952 tūkst Ls
)
q Transports, sakari (10868 tūkst Ls )
q Pārējā ekonomiskā darbība (5186 tūkst Ls )
q Kurināmā un enerģētikas dienesti (325 tūkst Ls )
q Pārējie izdevumi, kas nav atspoguļoti pamat grupās (31154 tūkst Ls ).
Augstāk minētie
dati attiecas uz 2000.gada jūnija mēnesi.
Tabulā “2000.gada
Valsts kopbudžeta izdevumi pēc valdības funkcijām” atspoguļoti kopbudžeta
izdevumi pēc valdības funkcijām, tai skaitā pa budžetu veidiem (skat.
tab.3.1.).
Kā redzams tabulā nr. 1., tad visvairāk līdzekļu tiek veltīti sociālai
apdrošināšanai un nodrošināšanai – 315732 un 55606 tūkstoši latu. Vismazāk
līdzekļu tiek veltīts kurināmā un enerģētikas dienestiem – no janvāra līda
jūnijam 667 tūkst.Ls un jūnijā 325 tūkst.Ls. Šī klasifikācijas metodes
lielākais un galvenais pozitīvais aspekts ir tas, ka tā ir izveidota ļoti
uzskatāma un, lai tajā orientētos nav
jābūt speciālistam. Šī klasifikācija parāda Latvijas valsts budžeta trūkumus,
proti, budžeta klasifikācijā parādās tādas valdības funkcijas kā pārējā
ekonomiskā darbība un pārējie izdevumu, kas nav atspoguļoti pamatgrupās,
turklāt šīm valdības funkcijām tiek atvēlēti lieli naudas līdzekļi, attiecīgi
šā gada jūnija mēnesī pārējai ekonomiskajai darbībai atveltīti 5186 tūkstoši
latu ( no janvāra līdz jūnijam – 28080 tūkst. Ls), bet pārējiem izdevumiem, kas
nav atspoguļoti pamatgrupās – 31154 tūkstoši latu (no janvāra līdz jūnijam –
133738 tūkst. Ls). Autors uzskata, ka šīs augstāk minētās summas Latvijai nebūt
nav mazas, lai mūsu valsts valdība atļautos to neatspoguļot detalizētākā veidā.
Izdevumus smalkāku iedalījumu iespējams aplūkot ekonomiskajā klasifikācijā.
3.2.
Izdevumu ekonomiskā klasifikācija.
Ekonomiskā
klasifikācija budžeta izdevumus iedala:
1.
Uzturēšanas izdevumi (694318 tūkst Ls.)
2.
1.1. Kārtējie izdevumi (354645
tūkst Ls.);
3.
Atalgojumi(165669 tūkst Ls.);
q Sociālās apdrošināšanas iemaksas
q
Pakalpojumu apmaksa;
1.2. Maksājumi par kredītiem un aizņēmumiem(
39335.tūkst.Ls);
1.3.Subsīdijas un dotācijas (300338 tūkst.Ls);
q
dotācijas iestādēm, organizācijām
un uzņēmumiem;
q
dotācijas iedzīvotājiem;
q
iemaksas starptautiskajās
organizācijās ( 5151tūkst.Ls);
q
dotācija valsts pamatbudžetam
sociālās apdrošināšanas iemaksu administrēšanai;
2. Izdevumi kapitālieguldījumiem ( 65529
tūkst.Ls);
2.1. Kapitālie izdevumi (24237tūks.Ls);
2.2. Investīcijas (411292tūkst.Ls);
3. Budžeta aizdevumi un
atmaksa (55987tūkst.Ls).
Sīks
izklāsts par 2000.gada valsts budžeta izdevumiem, klasificējot pēc ekonomiskās
metodes, atspoguļots tabulā “Valsts pamatbudžeta izdevumi pēc ekonomiskās
klasifikācijas “ (skat. Pielikumā 3.2. tab.).
Atalgojumi
ietver:
q algas;
Uz šo izdevumu daļu attiecināmi šādi
izdevumi: darba algas saskaņā ar vienoto darba samaksas sistēmu no budžeta
finansējamo iestāžu darbiniekiem apstiprinātajām kvalifikācijas kategorijām,
noteiktajām mēneša algām un stundas tarifa likmēm, kā arī algas karadienesta personālam
un kareivjiem un deponēto darba algu izdevumu par summām, kādas pēc glabāšanas
termiņa beigām iemaksā valsts pamatbudžetā.
q piemaksas pie algām;
Attiecināmas
visu veidu piemaksas pie darba algas, prēmijas, pabalsti arī atlaišanas
pabalsts.
q atalgojumus ārštata
darbiniekiem;
Šie izdevumi ietver atalgojumus fiziskām personām, ar kurām
administrācija ir stājusies līgumattiecībās par konkrēta darba vai pakalpojuma
izpildi, kā arī Ministru kabineta izmaksātās naudas balvas un īpaši apbalvojumi
no Finansu ministrijas līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.
q ārvalstīs izmaksājamos
diferencētos atalgojumus.
Šis
izdevumu veids ietver izdevumus atalgojuma izmaksai personām, kas tiek
nodarbinātas ārvalstīs.
Komandējumu un dienesta braucienu
izdevumi - kas darbiniekiem tiek atlīdzināti par komandējuma laiku ( dienas
nauda; ceļa izdevumi; izdevumi par viesnīcu; izdevumi par izbraukšanas
dokumentu noformēšanu u.c. saskaņā ar spēkā esošiem Ministru kabineta
noteikumiem), kā arī izdevumi par dienesta braucieniem, darbinieku pārcelšanās
izdevumi, izdevumi par braucieniem uz sesijām, kongresiem, apspriedēm un
konferencēm.
Uz sociālās apdrošināšanas iemaksām
attiecināmi izdevumi darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām likumdošanas aktos noteiktajā apmērā.
Uz pakalpojumu atmaksu
attiecināmi visi līguma darbu ar juridiskām personām izdevumi, kas saistīti ar
administrācijas darbības nodrošināšanu un ar iestādes ēku, iekārtu,
transportlīdzekļu, elektrisko sistēmu, aparātu, ceļu uzturēšanu vai remontu (
izņemot ēku, ceļu un būvju kapitālo remontu). Pakalpojumu atmaksa ietver:
q pasta, telefona un citu sakaru pakalpojumu atmaksu, uz kuru attiecas
visi sakaru izdevumi: telefona abonēšanas maksa un vietējo sarunu un tālsarunu
apmaksa, izdevumi par dažāda veida pasta sūtījumiem, telefonu speclīniju
apmaksa, speciālo sakaru kanālu apmaksa, valsts nozīmes datu pārraides tīkla
pakalpojumu apmaksa;
q darba devēja apmaksātie veselības aprūpes pasākumi ietver darba devēja
apmaksātos savu darbinieku ārstniecības izdevumus;
q ar administrācijas darbības
nodrošināšanu saistīto pakalpojumu apmaksa. Uz šo izdevumu posteni attiecināma
līgumdarba apmaksa, ja līgums tiek slēgts ar juridisku personu ( ja līgums tiek
slēgts ar fizisku personu, tad pakalpojums tiek apmaksāts kā ārštata darbinieka
līgums), kā arī tiesu izdevumu apmaksa sakarā ar liecinieku, cietušo, tiesu
piesēdētāju pieaicināšanu; statistisko un socioloģisko apsekojumu apmaksa;
tipogrāfiju un publikāciju pakalpojumu apmaksa; izdevumu apmaksa par dokumentu
iesiešanu un brošēšanu, mācību grāmatu izdošanu; kongresu, apspriežu,
konferenču, ārvalstu delegāciju saimnieciskās apkalpošanas apmaksa; izdevumu
apmaksa, kas saistīti ar administrācijas darbības nodrošināšanu;
q remonta darbu un iestāžu uzturēšanas pakalpojumu apmaksa, izņemot ēku,
būvju un ceļu kapitālo remontu. Uz šo izdevumu posteni attiecināma visu līguma
darbu apmaksa par ēku, transportlīdzekļu, elektrisko sistēmu, aparātu, ceļu
uzturēšanu vai kārtējo kapitālo remontu (izņemot ēku, būvju un ceļu kapitālo
remontu); telpu, iekārtas un inventāra remonts, mīkstā inventāra un apģērba
remonts, medicīnisku un citu iekārtu tehniskā apkalpošana, piegādes izdevumi;
izdevumi par malkas sagatavošanu, ēku, pagalmu, ielu un ietvju tīrīšanu un
labiekārtošanu; kanalizāciju un asenizāciju; dezinfekciju, dezinsekciju; veļas
mazgāšanu un sociālo un kultūras iestāžu kontingenta sanitāri higiēnisko
apkalpošanu; ieslodzījuma vietu, robežu zonu nožogojumu ierīkošanu un
apkalpošanu;
q informācijas tehnoloģijas pakalpojumu apmaksa ietver izdevumus par
datoru programmatūras izstrādāšanu; uzskaites mehanizācijas pakalpojumu
samaksu; samaksu par darbiem, kurus izpilda skaitļošanas centri saskaņā ar
centralizēto grāmatvedību un budžeta iestāžu pasūtījumu;
q uz telpu un inventāra īri un nomu attiecināmi visi izdevumi, kas
saistīti ar telpu, zemes, iekārtu, inventāra un transportlīdzekļu īri vai nomu,
ieskaitot transportlīdzekļu nomu kurināmā piegādei, atkritumu un sniega
izvešanai u.c. saimnieciskām vajadzībām, kā arī pārtikas produktu, medikamentu,
pārsienamo līdzekļu, minerālūdeņu, serumu u.tml. pievešanai veselības aprūpes
un citām sociālām un kultūras iestādēm; grāmatu, iekārtu, inventāra, mīkstā
inventāra un apģērba piegāde; materiālu piegāde celtniecības darbiem un ēku un
būvju remontam, kā arī izdevumi ieslodzīto pārvadāšanai;
q nodokļu maksājumi, uz kuriem
attiecināmi zemes nodokļa maksājumi un PVN maksājumi, kas saistīti ar preču
piegādi vai pakalpojumu apmaksu.
Maksājumi
par kredītiem un aizņēmumiem. Šajā postenī tiek uzskaitīti kredīta procentu
maksājumi un citi ar to apkalpošanu saistītie izdevumi par valdības ņemtajiem
kredītiem, kurus attiecīgā institūcija izlietojusi. Šai kategorijā netiek
uzrādītas summas, kas saistītas ar paša kredīta pamat summas atmaksu.
Subsīdijās
un dotācijās tiek iekļauti budžeta līdzekļi, kurus piešķir citiem budžetiem,
uzņēmumiem, organizācijām, lai nodrošinātu valsts vai pašvaldību funkciju
izpildi ( dotācijas ), vai kurus piešķir uzņēmumiem to izdevumu daļējai vai
pilnīgai segšanai, kuri saistīti ar noteiktu preču ražošanu vai pakalpojumu
sniegšanu ( subsīdijas ). Šajos izdevumos iekļauj:
q dotācijas pašvaldību budžetiem, uz kurām attiecas valsts un pašvaldību
dotācijas pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondam, kuras saskaņā ar likumu par
pašvaldību finansu izlīdzināšanu tiek novirzītas pašvaldībām saskaņā ar
gadskārtējo likumu par valsts budžetu;
q pārējos pabalstus un kompensācijas, uz kuriem attiecināmas apbedīšanas
pabalstu izmaksas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējiem, kā arī
komunālo pakalpojumu apmaksas kompensācijas Černobiļas AES avārijas seku
likvidācijas dalībniekiem un bojā gājušo dalībnieku ģimenēm; pabalsts
transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir pārvietošanās grūtības,
un Černobiļas AES seku likvidācijas dalībniekiem; izmaksas konkrētiem mērķiem
un citi pabalsti un kompensācijas, kas nav klasificēti iepriekš citās
pozīcijās.
Kapitālos izdevumus
veido:
q kustamie īpašumi – izdevumu kustamā īpašuma – iekārtu, transportlīdzekļu
un inventāra – iegādei, ja to vērtība ir virs 50 Ls par vienu vienību un vairāk
un ja kalpošanas laiks pārsniedz vienu gadu;
q kapitālais remonts, uz kuru attiecināmi ēkas, būves un ceļa kapitālā
remonta izdevumi nolūkā atjaunot resursus, vajadzības gadījumā nomainot
konstrukcijas elementus un inženierietaises, kā arī ekonomiski pamatota ēkas
modernizācija. Kapitālā remonta ietvaros var notikt arī rekonstrukcija un ēku
un būvju restaurācija. Izdevumos jāiekļauj visas izmaksas - gan tās, kas
saistītas ar remontdarbiem, ko veic kā pakalpojumu juridiska persona, gan arī,
ja remontdarbus veic pašu spēkiem ( darba samaksa, valsts sociālās
apdrošināšanas obligātās iemaksas, materiāli u.c.).
Šī klasifikācijas
metode ietver sevī daudz un dažādus posteņus, kuriem savukārt ir pakārtoti
apakšposteņi, līdz ar to sniedz detalizētu
izklāstu par budžeta
izdevumiem. Aplūkojot valsts budžeta izdevumus pēc ekonomiskās klasifikācijas, var
iegūt pilnīgu informāciju par jebkuru ekonomisko izdevumu veidu. Autors
uzskata, ka šī metode pilnībā pilda savu uzdevumu, kas ir sniegt detalizētu,
viegli pārskatāmu un izsmeļošu informāciju par budžeta izdevumiem pēc
ekonomiskās klasifikācijas.
3.3.
Budžeta izdevumu ministriju klasifikācija.
Ministriju
klasifikācija izdevumus grupē pa ministrijām un tālāk atbilstoši pa
departamentiem vai mērķa programmām. Šāda veida klasifikācija ļauj slēpt
patieso asignējuma līdzekļu virzību un izdevumu raksturu. Ministriju
klasifikācija rāda katras ministrijas kopējo izdevumu daudzumu, uzturēšanas
izdevumus tai skaitā atalgojumus un
izdevumus kapitālieguldījumos tai skaitā kapitālos izdevumus. Tādējādi,
apskatot attiecīgo valsts budžeta sadaļu par ministriju izdevumiem, var gūt
informāciju par jebkuras ministrijas kopējiem izdevumiem. Lielākie izdevumi
tiek atvēlēti labklājības ministrijai (157534tūkst.Ls), finansu
ministrijai(94171 tūkst.Ls) un iekšlietu ministrijai(80356 tūkst.Ls). autors
uzskata, ka šī klasifikācija nav racionāla. Tabulā 3.3. “Valsts pamatbudżeta
izdevumi pa ministrijām un pasākumiem (2000.gada.janvāris-oktobris) “ redzams
līdzekļu izlietojums pa augstāk minētajām ministrijām. Kā redzams šajā tabulā
izdevumu atšifrējums ir nepilnīgs, jo uzrādīti izdevumi kapitālieguldījumiem un
uzturēšanas izdevumi , detalizētāka informācija netiek sniegta, līdz ar to var
teikt ,ka šī klasifikācija, ja tā netiek pilnveidota, nav nepieciešama.
3.3.tabula.
Valsts pamatbudżeta izdevumi pa ministrijām
un pasākumiem
(2000.gada janvāris - oktobris)
kopā ar ārvalstu finansu palīdzību
(2000.gada janvāris - oktobris)
kopā ar ārvalstu finansu palīdzību
(tūkst.latu)
|
||||||
Rādītāji
|
Likumā
apstiprinātais gada plāns
|
Finansēšanas
plāns pārskata periodam
|
Izpilde
no gada sākuma
|
Izpilde
% pret gada plānu (4/2)
|
Izpilde
% pret finansēšanas plānu pārskata periodam
(4/3) |
Oktobra
izpilde
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Finansu ministrija
|
94
171
|
82
398
|
78
256
|
83,1
|
95,0
|
7
634
|
Uzturēšanas izdevumi
|
85
270
|
74
492
|
71
861
|
84,3
|
96,5
|
7
148
|
Izdevumi kapitālieguldījumiem
|
8
901
|
7
906
|
6
395
|
71,8
|
80,9
|
486
|
Iekšlietu ministrija
|
80
356
|
67
559
|
65
101
|
81,0
|
96,4
|
6
224
|
Uzturēšanas izdevumi
|
71
471
|
60
245
|
59
220
|
82,9
|
98,3
|
5
762
|
Izdevumi kapitālieguldījumiem
|
8
885
|
7
314
|
5
881
|
66,2
|
80,4
|
462
|
Labklājības ministrija
|
157
534
|
132
930
|
130
651
|
82,9
|
98,3
|
12
745
|
Uzturēšanas izdevumi
|
153
189
|
128
911
|
127
296
|
83,1
|
98,7
|
12
586
|
Izdevumi kapitālieguldījumiem
|
4
345
|
4
019
|
3
355
|
77,2
|
83,5
|
159
|
Secinājumi un priekšlikumi.
Secinājumi.
1.
Budžeta klasifikācijai jādod
uzskatāms un saprotams priekšstats par budžeta struktūru, tā materiālo bāzi, tā
finansējamās saimniecības sastāvu un per vispārējo budžeta attīstības virzienu.
2.
Latvijā tiek izmantotas trīs
budžeta izdevumu klasifikācijas metodes, proti, ekonomiskā, funkcionālā un
ministriju.
3.
Funkcionālā izdevumu
klasifikācijas metode pilnībā neatšifrē izdevumu posteņus, līdz ar to tā ir
nepilnīga.
4.
Latvijā valsts budžeta ieņēmumi
tiek klasificēti kā nodokļu un nenodokļu ieņēmumi, savukārt nodokļu ieņēmumi
dalās tiešajos un netiešajos nodokļos.
5.
Ministriju klasifikācija ļauj slēpt
patieso asignējuma līdzekļu virzību un izdevumu raksturu, līdz ar to tā ir
neracionāla.
6.
Latvija budžeta izdevumu
ekonomiskā klasifikācija ir vienīgā no Latvijā izmantotajām trīs izdevumu
klasifikācijas metodēm, kura ir racionāla.
7.
Skaidra ieņēmumu un izdevumu
sakārtojuma un grupējuma sistēma – viens no pamatnoteikumiem pareizai kontroles
nostādnei un visāda veida ļaunprātību novēršanai.
Priekšlikumi.
1.
Pilnveidot funkcionālo izdevumu
klasifikāciju, pilnībā atšifrējot visus izdevumu posteņus, lai nerastos
pārpratumi par to, kā tiek izmantoti budžeta ieņēmumi, kas lielākoties iegūti
no Latvijas iedzīvotājiem.
2.
Sastādot ministriju klasifikāciju
sniegt detalizētāku informāciju par izdevumu izvietošanu vai no tās atteikties,
jo tā nav racionāla, vai arī izmantot citu izdevumu klasifikāciju, kas sniegtu
visu izdevumu, kas paredzēti ministrijām,
atšifrējumu.
Izmantotās literatūras
saraksts.
1.
Gončarovs. G., ”Finansu teorija “,
LU ekonomikas un vadības fakultāte, Rīga, 2000.gads.
2.
Kodoliņa I., “Nodokļi Latvijā”,
Turība biznesa augstskola, Rīga, 1999.gads.
3.
Zvejnieks. A., “Nodokļi un
Nodevas”, RTU inženierekonomikas fakultāte, Rīga, 1998.gads.
4.
Болдырев Б. Г. «Финансы
капитализма ». Финансы и стстистика. Москва.1990.г.
5.
Дьяченко.
В. П.»Финансово-кредитный словарь». Госфиниздат. Москва. 1961.г.
6.
“Latvijas statistikas ikmēneša
biļetens” 6/2000., LR Centrālā statistikas pārvalde, Rīga, 2000.gads.
7.
internets \fin\Latvijas Republikas
Finansu Ministrija1.htm.
8.
internets\www.vkase.gov.lv.
9.
internets\www.fm.gov.lv.
Pielikums.
2.1.tabula.
Nodokļu ieņēmumi.
Latos.
Nodokļu ieņēmumi
|
552
794 000
|
Tiešie nodokļi
|
74
655 000
|
Netiešie nodokļi
|
478
139 000
|
Pievienotās vērtības nodoklis
|
346
759 678
|
Akcīzes nodoklis
|
117
579 322
|
Muitas nodoklis
|
13
800 000
|
2.2.tabula.
Nodokļu
ieņēmumi.
(milj. latu)
|
2000. gada
septembris
|
2000. gada
oktobris
|
2000. gada
janvāris -
oktobris
|
1999. gada
janvāris
-oktobris
|
% izmaiņas
00/99
|
% no plāna
|
Uzņēmumu
ienākuma nodoklis
|
2,5
|
5,2
|
60,7
|
76,8
|
-20,9
|
63,9
|
Pievienotās
vērtības nodoklis
|
29,7
|
32,8
|
282,6
|
257,0
|
10,0
|
81,7
|
Akcīzes
nodoklis
|
13,9
|
14,7
|
134,7
|
128,1
|
5,2
|
70,9
|
Sociālās
apdrošināšanas iemaksas
|
37,5
|
39,0
|
383,4
|
369,5
|
3,7
|
81,0
|
Muitas
nodoklis
|
1,1
|
1,2
|
11,8
|
12,9
|
-8,4
|
92,1
|
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis*
|
22,5
|
22,6
|
211,7
|
193,7
|
9,3
|
81,1
|
Nodokļi
no īpašuma
|
2,4
|
2,8
|
35,3
|
38,4
|
-8,2
|
99,9
|
* neieskaitot.
kompensāciju no valsts pamatbudžeta 1999. gadā
** neieskaitot.
nesadalīto atlikumu
2.3.tabula.
Nenodokļu
ieņēmumi.
Latos.
Nenodokļu ieņēmumi
|
61
140 583
|
Maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu
|
2
000 330
|
Procentu maksājumi par kredītiem un izsniegtajiem galvojumiem
|
11
842 400
|
Valsts nodevas par juridiskajiem un citiem pakalpojumiem
|
16
107 167
|
Valsts nodeva par licenču
izsniegšanu atsevišķu uzņēmējdarbības veidu veikšanai
|
790
000
|
Ieņēmumi no valsts īpašuma iznomāšanas
|
400
000
|
Pārējās valsts nodevas
|
6
620 000
|
tai skaitā
|
|
Valsts nodeva par jūras navigācijas pakalpojumiem (bāku nodeva)
|
2
200 000
|
Izložu un azartspēļu valsts nodeva
|
4
200 000
|
Valsts nodeva par azartspēļu iekārtu marķēšanu
|
220
000
|
Sodi un sankcijas
|
8
416 685
|
Pārējie nenodokļu ieņēmumi
|
14
964 001
|
tai skaitā
|
|
Pārskaitījums valsts
pamatbudžetā sociālās apdrošināšanas iemaksu administrēšanai
|
1
201 200
|
VAS “Latvijas meži” fiksētais
maksājums
|
7
700 000
|
Iemaksas no Dzelzceļa infrastruktūras fonda
|
205
713
|
Starptautiskā valūtas fonda Post-SCA-2 konta depozīts
|
216
000
|
3.1.tabula.
2000.gada Valsts kopbudžeta izdevumi pēc
valdības funkcijām.
(Tūkst.s)
|
2000
I-VI
mēneši
|
2000
VI
mēnesis.
|
||
Izdevumi
pavisam(iesk. Aizdevumus un atmaksas)
Tai skaitā pa budžetu veidiem:
|
1006531
|
198253
|
||
Valsts
|
395887
|
79221
|
||
Valsts speciālais
|
373432
|
65847
|
||
Pašvaldību
|
211803
|
45719
|
||
Pašvaldību speciālais
|
25409
|
7466
|
||
Vispārējie valdības dienesti
|
63435
|
13341
|
||
Valsts
|
36513
|
7165
|
||
Valsts speciālais
|
20909
|
3967
|
||
Pašvaldību
|
417
|
102
|
||
Pašvaldību speciālais
|
5596
|
2107
|
||
Aizsardzība
|
17743
|
3032
|
||
Valsts
|
17624
|
3019
|
||
Valsts speciālais
|
58
|
4
|
||
Pašvaldību
|
61
|
9
|
||
Sabiedriskā kārtī un drošība, tiesību
aizsardzība
|
55587
|
9563
|
||
Valsts
|
52324
|
8985
|
||
Valsts speciālais
|
346
|
22
|
||
Pašvaldību
|
2917
|
556
|
||
Izglītība
|
146574
|
33017
|
||
valsts
|
40631
|
7404
|
||
pašvaldību
|
102423
|
25116
|
||
Valsts speciālais
|
3520
|
497
|
||
Veselības aprūpe
|
102863
|
18145
|
||
valsts
|
34947
|
5869
|
||
pašvaldību
|
2626
|
524
|
||
Valsts speciālais
|
65290
|
11752
|
||
Sociālā apdrošināšana un nodrošināšana
|
315732
|
55606
|
||
Valsts speciālais
|
258650
|
45956
|
||
valsts
|
40690
|
6981
|
||
pašvaldību
|
16392
|
2669
|
||
Dzīvokļu un komunālā saimniecība, vides
aizsardzība
|
35473
|
7215
|
||
valsts
|
2067
|
392
|
||
pašvaldību
|
27403
|
5695
|
||
Valsts speciālais
|
5230
|
940
|
||
Pašvaldību speciālais
|
773
|
188
|
||
Brīvais laiks, sports, kultūra un
reliģija
|
29644
|
4849
|
||
valsts
|
12129
|
2131
|
||
pašvaldību
|
15035
|
2352
|
||
Valsts speciālais
|
2480
|
366
|
||
Kurināmā un enerģētikas dienesti
|
667
|
325
|
||
valsts
|
76
|
15
|
||
pašvaldību
|
591
|
310
|
||
Lauksaimniecība, mežkopība un
zvejniecība
|
27807
|
5952
|
||
valsts
|
26825
|
5742
|
||
pašvaldību
|
654
|
148
|
||
Valsts speciālais
|
328
|
62
|
||
Transports, sakari
|
49188
|
10868
|
||
valsts
|
4948
|
1841
|
||
pašvaldību
|
4085
|
1196
|
||
Valsts speciālais
|
34048
|
5515
|
||
Pašvaldību speciālais
|
6107
|
2316
|
||
Pārējā ekonomiskā darbība
|
28080
|
5186
|
||
valsts
|
11548
|
1602
|
||
pašvaldību
|
534
|
98
|
||
Valsts speciālais
|
3065
|
631
|
||
Pašvaldību speciālais
|
12933
|
2855
|
||
Pārējie izdevumi, kas nav atspoguļoti
pamatgrupās
|
133738
|
31154
|
||
valsts
|
115565
|
28075
|
||
pašvaldību
|
18173
|
3079
|
||
3.2.tabula.
Valsts
pamatbudžeta izdevumi
pēc ekonomiskās klasifikācijas
(2000.gada janvāris - oktobris)
pēc ekonomiskās klasifikācijas
(2000.gada janvāris - oktobris)
(tūkst.latu)
|
||||||
Rādītāji
|
Likumā
apstiprinātais gada plāns
|
Finansēšanas
plāns pārskata periodam
|
Izpilde
no gada sākuma
|
Izpilde
% pret gada plānu (4/2)
|
Izpilde
% pret finansēša-
nas plānu pārskata periodam (4/3) |
Oktobra izpilde
|
2. Izdevumi -
kopā (2.1.+2.2.)
|
759
847
|
642
297
|
595
978
|
78,4
|
92,8
|
61
366
|
2.1. Uzturēšanas izdevumi
|
694
318
|
584
486
|
551
580
|
79,4
|
94,4
|
56
974
|
Kārtējie izdevumi
|
354
645
|
289
441
|
274
480
|
77,4
|
94,8
|
28
176
|
atalgojumi
|
165
669
|
133
341
|
129
616
|
78,2
|
97,2
|
12
803
|
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
|
x
|
x
|
34
269
|
x
|
x
|
3
307
|
pārējie kārtējie izdevumi
|
x
|
156
099
|
110
595
|
x
|
x
|
12
066
|
Maksājumi par aizņēmumiem un kredītiem
|
39
335
|
35
175
|
34
766
|
88,4
|
98,8
|
4
060
|
procentu nomaksa par iekšējiem aizņēmumiem
|
x
|
x
|
16
531
|
x
|
x
|
3
119
|
procentu nomaksa ārvalstu institūcijām
|
x
|
x
|
17
868
|
x
|
x
|
928
|
Finansu ministrijas maksājumi par valsts parāda apkalpošanu
|
x
|
x
|
367
|
x
|
x
|
13
|
Subsīdijas un dotācijas
|
300
338
|
259
869
|
242
334
|
80,7
|
93,3
|
24
738
|
subsīdijas
|
x
|
x
|
17
738
|
x
|
x
|
1
865
|
mērķdotācijas pašvaldību budžetiem
|
x
|
x
|
75
365
|
x
|
x
|
8
742
|
dotācijas pašvaldību budžetiem
|
x
|
x
|
5
919
|
x
|
x
|
540
|
dotācijas iestādēm un organizācijām
|
x
|
28
627
|
79
415
|
x
|
x
|
7
599
|
t.sk.speciālajam budžetam*
|
x
|
x
|
51
888
|
x
|
x
|
5
525
|
pārējiem
|
x
|
x
|
27
527
|
x
|
x
|
2
074
|
dotācijas iedzīvotājiem
|
x
|
60
998
|
60
140
|
x
|
x
|
5
820
|
t.sk. pensijas
|
x
|
x
|
1
013
|
x
|
x
|
44
|
pabalsti
|
x
|
x
|
44
743
|
x
|
x
|
4
093
|
stipendijas
|
x
|
x
|
5
557
|
x
|
x
|
719
|
pārējie
|
x
|
x
|
8
827
|
x
|
x
|
964
|
iemaksas starptautiskajās organizācijās
|
5
151
|
4
424
|
3
757
|
72,9
|
84,9
|
172
|
2.2.Izdevumi kapitālieguldījumiem
|
65
529
|
57
811
|
44
398
|
67,8
|
76,8
|
4
392
|
Kapitālie izdevumi
|
24
237
|
21
973
|
14
445
|
59,6
|
65,7
|
1
899
|
Investīcijas
|
41
292
|
35
838
|
29
953
|
72,5
|
83,6
|
2
493
|
t.sk. speciālajam budžetam
|
x
|
x
|
1
406
|
x
|
x
|
38
|
t.sk. pašvaldību budžetam
|
x
|
x
|
7
231
|
x
|
x
|
930
|
3. Valsts budžeta tīrie aizdevumi
(3.1.-3.2.)
|
55
987
|
x
|
53
379
|
x
|
x
|
8
943
|
3.1.Valsts budžeta aizdevumi
|
|
x
|
76
338
|
x
|
x
|
11
029
|
t.sk.speciālajam budžetam
|
|
x
|
50
469
|
x
|
x
|
6
242
|
3.2.Valsts budžeta aizdevumu atmaksas
|
|
x
|
22
959
|
x
|
x
|
2
086
|
t.sk. no speciālā budžeta
|
|
|
5
247
|
|
|
1
299
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru