Kara krustugunīs 1914 - 1920




Vācu pārvaldes finanses

Vācu pārvalde Kurzemē un Zemgalē lika okupētajiem apgabaliem segt savus izdevumus. Vācu varas valdīšanas veidu izteiksmīgi raksturo žandarmērijas, t.i., policijas jātnieku uzturēšanas vajadzībām paredzētā summa, kas sastāda veselu trešo daļu no pārvaldes izdevumu kopsummas, pie kam klāt nāca vēl izdevumi policijas pārvaldei Liepājā. Žandarmu skaits katrā apriņķī 1916. gadā bijis 35 līdz 38 cilvēki. Skolām un ārstniecības nolūkiem, ieskaitot pat lopu ārstniecību, bija paredzēti tikai kādi 15% no izdevumu kopsummas. Vēl līdzekļi tika iedalīti galvenai pārvaldei, apriņku valdēm, pilsētas valdei Jelgavā, muitas un nodokļu valdei, reliģisko draudžu vajadzībām, tiesu pārvaldei, celtnēm, ceļiem un tiltiem.
Tāpat kā cara laikā, lielāko daļu no ieņēmumiem deva meži. Vēl ieņēmumus deva nodoklis no zemes, īres nodoklis pilsētās, tirdzniecības un rūpniecības nodoklis, muita, policijas ieņēmumi un tiesu ieņēmumi. Vācu pārvalde ne tikai uzlika iedzī-votājiem jaunus nodokļus, bet centīgi iekasēja vecos - krievu laika nodokļu parādus.


Padomju okupācijas saimniecības nodokļi

Padomju valdība Latvijā centās iztikt bez nodokļiem. Ar ļoti smagu progresīvu nodokli aplika mantīgās šķiras, tas bija domāts mantīgo šķiru iznīcināšanai un viņu mantas un ražošanas līdzekļu iegūšanai valsts īpašumā, kaut gan šis nodoklis sagādāja ieņēmumus arī valsts budžetā. Otrs valsts ieņēmums, kas pastāvēja šai laika posmā un ko varēja uzskatīt par nodokli, bija noma, kas bija jāmaksā zemniekiem par zemi, ko viņi apsaimniekoja, jo, pasludinot visu zemi par valsts īpašumu, agrākie lauku saimniecību īpašnieki pārvērtās par nomniekiem.
Nodokļi tātad deva valsts kasei ļoti maz, un arī pati valdība bija noskaņota pret nodokļiem. Arī valsts uzņēmumi nedeva lielu peļņu, kā arī padomju valdība Latvijā nenodarbojās ar savas naudas emisiju.
Nozīmīgākie valsts ieņēmumi varēja rasties no 20 mlj. rubļu, ko Padoju Krievija 1918. gada decembrī piešķīra Latvijas padomju valdībai ''kara un okupantu izpostītās saimniecības atjaunošanai''. Tādā gadījumā līdzekļi, kas bija domāti investējumiem saimniecībā, tika izlietoti valdības tekošo izdevumu segšanai.
Otrs valsts ieņēmumu avots bija Padomju Krievijas piešķirtie kredīti.


Atbrīvošanās cīņu un saimniecības valsts ieņēmumi un izdevumi

Šķiet, ka viens no visgrūtāk atrisināmiem jautājumiem Latvijas pagaidu valdībai bija līdzekļu iegūšanas jautājums. Izdevumi valdībai bija vai uz katra soļa, un tie strauji auga sakarā ar nepieciešamību radīt savu armiju, bet ieņēmumu sākumā nebija tikpat kā nekādu.
Līdz 1920. gadam pagaidu valdība darbojās bez noteikta valsts budžeta. Vajadzīgos līdzekļus Ministru kabinets atvēlēja katrā atsevišķā gadījumā, apsverot vajadzības asumu un rīcībā esošos līdzekļus. Sākot ar 1919. g. augusta mēnesi Ministru kabinets gan jau atvēl katrai valsts iestādei nepieciešamos līdzekļus vienu mēnesi uz priekšu, bet arī tad vēl nebija iespējams iztikt bez avansiem un papildu piešķīrumiem. Kārtēju budžetu pagaidu valdība mēģināja izstrādāt tikai 1920. gada pirmajam ceturksnim, bet tas nāca gatavs tikai marta beigās, kādēļ tā praktiskā nozīme bija niecīga. 1918/20. gados izlietotās summas ieguva likumīgu spēku tikai 1923. gadā.
Valsts ieņēmumi un izdevumi no 1918. g. 18. novembra līdz 1920. g. 1. aprīlim bija mlj. latu:
Ieņēmumi:                                                     Izdevumi:
Kopā                                       64,8                Kopā                                                   61,7
no tiem:                      -------------------            no tiem:                      --------------------
Emitētā papīra nauda          37,9                Apsardzības ministrija                     26,2
Valsts uzņēmumi                 8,6                   Apgādības ministrija                        12,2
Netiešie nodokļi                   5,2                   Satiksmes un darba ministrija       9,6
Valsts iekšējie aizņēmumi  3,3                   Finanšu ministrija                            3,2
Tiešie nodokļi                       2,4                   Iekšlietu ministrija                            3,1
Kara ieguvumi                      2,3                   Zemkopības ministrija                     1,9
Pasts, telegrāfs, telefons    1,1       Tirdzniecības un rūpniecības ministrija 1,8
Kancelejas nodevas                        1,0                   Teislietu ministrija                            1,1
Valsts zemes un meži         0,7                   Izglītības ministrija                           0,9
Linu monopols                     0,6                   Ārlietu ministrija                               0,6
Nodokļiem bija pavisam maza nozīme toreizējos valsts ieņēmumos.


Saimniecības jaunuzbūve 1920 - 1922

Valsts budžets

Pirmo valsts budžeta projektu valdība iesniedza Tautas Padomei tikai 1920. gada martā, un tas attiecās tikai uz minētā gada pirmo ceturksni, t.i., tikpat kā jau notecējušu laika posmu. Tas bija ne vairāk kā izdoma, fikcija, bez reāla pamata. Budžeta projektā valsts ieņēmumos bija paredzēti 686,2 mlj. rubļu un no tiem 226,4 mlj. jaunas papīrnaudas izlaidums, bet faktiski valsts kasē ienāca  minētajā laika posmā tikai 211,7 mlj. rubļu, t.i., 31% no paredzētās summas. Un no ienākušās summas savukārt vairāk kā puse (109,2 mij. rubļu) ienāca no papīrnaudas izlaiduma. No ieņēmumiem, kas bija paredzēti no zemes un mežiem, ienāca tikai 8,2%, no valsts uzņēmumiem tikai 17,0% no paredzētās summas, no regālijām un valsts mono-poliem tikai 7,4% no paredzētās summas utt.
Izskaidrojums šim sasteigtajam budžetam tāds, ka valdība bija iesniegusi Tautas Padomei likumprojektu par jaunas emisijas atļaušanu 150 mlj. rubļu apmērā. Tautas Padomes finanšu komisija atzina, ka jaunā emisija nav atļaujama, kamēr valdība neiesniedz budžetu, ko bija solījusies darīt, izprasot turpmākās emisijas atļaujas. Tā kā valdības finansiālais stāvoklis kļuva dienu no dienas ļaunāks, valdība bija spiesta steigties ar budžeta sastādīšanu un iesniegšanu. Kad Tautas Padome bija saņēmusi budžetu un sāka apspriest likumu par jaunu emisiju, tad tika atzīts, ka valsts galvenajā kasē vairs nav naudas un tika lūgts Tautas Padomi ņemt vērā, ka dažām valsts iestādēm ir maksājami steidzoši rēķini.
Nebija viegli sastādīt arī 1920/21. gada budžeta projektu, pie kura Ministru kabinets nostrādāja septiņus mēnešus un iesniedza to Satversmes Sapulcei ar pusgada novēlojumu. Šo darbu lielā mērā kavēja augošā infulācija, kādēļ izstrādāto projektu vajadzēja vairākkārt pārstrādāt un pārgrozīt. Sakarā ar šo lielo darbu valdība 1920/21. gada budžetu iesniedza Satversmes Sapulcei tikai 1920. gada 9. decembrī. Budžeta apakškomisija Satversmes Sapulcē pie šī budžeta nostrādāja trīs mēnešus un pēc tam vēl finanšu un budžeta komisija pie tā strādāja divus mēnešus, tā kā budžets bija galīgi izstrādāts tikai 1921. g. 24. maijā, t.i., tikai pēc 1920/21. budžeta gada notecēšanas. Minētais budžeta gads noslēdzās ar 608,4 mlj. rubļu lielu iztrūkumu.
Pirmo likumu par valsts budžetu pieņēma Satversmes Sapulce 1921. g. 26. aprīlī, nosakot budžeta periodu no 1. aprļa līdz 31. martam. Līdz 1925/26. budžeta gadam Latvijas valsts budžetu sastādīja pēc tā sauktā bruto budžeta principa. Tas nozīmēja, ka valsts budžeta ienākumos paredzēja visus valsts uzņēmumu ienākumus, bet izdevumos - visus šo uzņēmumu izdevumus. Tas deva iespēju daudziem valsts uzņēmumiem pieprasīt no valsts kases visus savus izdevumus, nerūpējoties tai pašā laikā par savu ražojumu laišanu tirgū, lai sagādātu valstij arī budžetā paredzētos ieņēmumus. Sakarā ar to radās optimistiski uzņēmumu budžeti, kuros ieņēmumi bija stipri pārspīlēti.
Tādēļ vairāki valsts uzņēmumi nedeva valsts budžetā tos ienākumus, kuru iegūšanas nolūkos tie bija radīti, un daudzos gadījumos paredzētās peļņas vietā atnesa zaudējumus un, tātad, prasīja valsts piemaksas.
Grūts stāvoklis valsts finansēm draudēja rasties arī 1921/22. budžeta gadā, jo resoru pieprasītie līdzekļi izdevumu segšanai atkal pieckārtīgi pārsniedza valsts paredzamos ienākumus. Bet īsi pirms jaunā budžeta gada sākšanas amatā stājās jauns finanšu ministrs Ringolds Kalnings, kas ar lielu enerģiju un stingru roku ķērās pie valsts budžeta sabalansēšanas.
Nākamā budžeta gada pirmo triju mēnešu - spaidu budžeta - laikā jaunais finanšu ministrts cerēja panākt ne tikai valsts iestāžu, valsts uzņēmumu un ierēdņu skaita samazināšanu, bet arī naudas un nodokļu reformu, lai tad atlikušajiem 9 mēnešiem varētu sastādīt valsts budžetu stabilā valūtā un bez deficita. Visām viņa pūlēm bija tāds rezultāts, ka 1921/22. gada valsts budžeta deficits - 14,4 mlj. latu - bija ievērojami mazāks par iepriekšējā 1920/21. g. budžeta deficitu, kas bija 68,4 mlj. latu. Bez tam 1921/22. g. budžets bija pēdējais, kas noslēdzās ar deficitu.


Pašvaldību budžeti

1918. g. 4. decembrī Tautas Padome pieņēma pagaidu likumu par pagastu pašvaldībām. Saskaņā ar to pagastu sapulcēs varēja piedalīties visas 20 gadu vecumu sasniegušas personas. Pagasta sapulce ievēlēja pagasta padomi un revizijas komisiju, bet padome savukārt izraudzīja pagasta valdi un pārstāvjus apriņķa padomē. Tādā kārtā pagasta pārvaldes orgāni tiešām kļuva pašvaldības.
1921. g. 21. jūnija likums tuvāk noteica pašvaldību ienākumu avotus. Pašvaldībām par labu nāca daļa no ienākumu nodokļa, tirdzniecības un rūpniecības nodokļa un nekustamu īpašuma nodokļa. Lauku pašvaldībās bez tam vēl nozīmīgs bija personīgais nodoklis (galvas nauda), kas tomēr nedrīkstēja pārsniegt septiņu dienu strādnieka algas apmērus.
Taču tiklab lauku, kā arī pilsētu pašvaldību ieņēmumi, it sevišķi pirmajos gados, nesedza izdevumus, kādēļ valsts izsniedza tām pabalstus. Līdz 1924. g. 1. janvārim šādā veidā izsniegto valsts pabalstu summa sasniedza 6,4 mlj. latu.

Pašvaldību izdevumi mlj. latu bija:
                         Pilsētās         Apriņķos       Pagastos
1920/ 21         3,1                   .                       .
1921/ 22         17,2                2,3                   4,0
1922/ 23         22,1                5,6                   5,7


Saimnieciskais uzplaukums 1923 - 1929

Valsts budžets

Valsts budžeta izpildījumi šajā laika posmā noslēdzās ar atlikumu.
Jāņem tomēr vērā, ka skaitļi pa atsevišķiem gadiem ir savā starpā grūti salīdzināmi, jo saskaņā ar 1924. gadā pieņemto budžeta likumu valsts budžeti, sākot ar 1925/26. gadu, ir sastādīti pēc citiem principiem nekā agrākie. Jaunais budžeta likums noteica, ka no valsts monopoliem, regālijām, uzņēmumiem, mežiem un vērtspapīriem budžetā uzrādāmi, tiešie jeb neto valsts ieņēmumi, t.i., jāuzrāda tikai to darbības rezultāti, ieņēmumu pārsniegumi pār izdevumiem.
             Latvijas valsts budžets mlj. latu
                         Ieņemts         Izdots             Atlikums
1922/23          133,8              116,3              +17,5
1923/24          160,9              124,1              +36,8
1924/25          166,9              147,1              +19,4
1925/26          152,9              151,4              +1,5
1926/27          165,1              160,5              +4,6
1927/28          175,3              159,6              +15,7
1928/29          210,0              203,7              +6,3
1929/30          195,0              183,3              +11,7
1925/26. un 1926/27. gadā valsts ieņēma mazāk, nekā bija paredzēts budžetā, bet nelielais budžeta atlikums radies tā-pēc, ka ir mazināti arī valsts izdevumi. Šī samazināšanās bija saimnieciskā atslābuma rezultāts, kas ap to laiku bija jūtams Latvijā.
1928/29. gada budžets ir ievērojami pieaudzis tāpēc, ka Latvija šajā gadā saņēma ārējo aizņēmumu.
                    Valsts budžeta ienākumi mlj. latu
                                1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā
1922/23                 63,7    5,2       19,4    23,0    11,8    0,2       10,5    133,8
1923/24                 78,4    5,7       35,0    22,6    6,0       0,5       8,4       156,6
1924/25                 90.4    8,0       42,2    14,4    2,7       0,1       5,5       163,3
1925/26                 88,5    9,1       33,1    10,7    2,6       4,0       4,7       152,7
1926/27                 90,2    9,5       34,2    14,5    3,3       7,6       5,8       165,1
1927/28                 100,0  11,4    30,1    17,0    5,3       6,7       4,8       175,3
1928/29                 103,6  11,2    32,1    17,6    9,1       7,5       28,9    210,0
1929/30                 110,4  11,8    31,6    14,3   10,4    8,1       8,4       195,0
1. - Nodokļi
2. - Nodevas un citas atlīdzības
3. - Valsts monopoli
4. - Valsts meži, zemes, ūdeņi un ēkas
5. - Valsts uzņēmumi
6. - Valsts kredītiestādes un kapitālu peļņa
7. - Dažādi
No dažādiem ienākumiem 1928/29. gadā 25,0 mlj. latu un 1929/30 gadā 3,9 mlj. latu bija valsts aizņēmumi. No tabulas redzams, ka 47 - 585% no visiem valsts ienākumiem sagādāja nodokļi.
                                Valsts ienākumi no nodokļiem mlj. latu
                                1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā
1922/23                 2,0       3,0       3,1       3,5       39,5    10,9    1,7       63,7
1923/24                 2,1       2,9       3,6       5,2       48,7    14,3    1,6       78,4   
1924/25                 2,9       3,7       4,1       6,7       54,5    16,7    1,8       90.4   
1925/26                 3,4       4,0       4,2       7,6       50,3    16,8    2,5       88,5   
                                1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā
1926/27                 4,6       4,3       4,7       8,0       48,7    17,6    2,3       90,2
1927/28                 5,5       4,4       4,7       8,6       56,0    18,4    2,7       100,0 
1928/29                 4,0       3,9       4,4       8,8       61,3    18,5    2,7       103,6 
1929/30                 4,1       4,8       4,8       9,9       64,0    19,6    3,2       110,4 
1. - Ienākuma nodoklis
2. - Nekustamas mantas nodoklis
3. - Tirdzniecības un rūpniecības nodoklis
4. - Zīmognodoklis
5. - Muitas
6. - Akcīzes
7. - Pārējie
Vislielākos ienākumus valstij devušas muitas - gandrīz vai katrtu gadu pāri par 30% no valsts ienākumu kopsummas.
Otrajā vietā nāk akcīzes, kas devušas 8 - 10% no visiem valsts ienākumiem. Ar akcīzi aplika spirtu, presētu un žāvētu raugu, liķierus, alu, vīnus, augļu un ogu sulas, tāpat arī citus bezalkoholiskos dzērienus, tabaku un tās izstrādājumus, papirosu šaulītes un papīru, sērkociņus, naftas produktus un tēju. Vislielākos ienākumus deva tabaka - gandrīz 2/3 no visa akcīžu ienākuma. Lai veicinātu vietējās tabakas audzēšanu, kas bija iesākta kara laikā, vietējās tabakas izstrādājumi bija aplikti ar ievērojami zemāku akcīzi.
Trešajā vietā nāk zīmognodoklis, kas deva 2,5 - 5% no valsts ienākumu kopsummas.
Šie trīs nodokļi, kas pieskaitāmi netiešiem nodokļiem, ir devuši vairāk nekā 4/5 no visu nodokļu kopsummas, kamēr tiešie nodokļi tikai 15 - 20% no kopsummas, jo no visiem tiešajiem nodokļiem valsts ienākumos nokļuva tikai mazākā šo nodokļu kopsummas daļa, kamēr lielākā daļa aizgāja pašvaldībām.
                                         Valsts budžeta izdevumi mlj. latu
1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         8.         9.         10.     Kopā
1922/23          8,5       9,5       6,3       4,5       4,1       3,6       5,3       34,1   32,4   8,0       116,3 
1923/24          10,8    12,2    10,3   4,8       5,9       4,4       12,0    26,5   29,9   7,3       124,1 
1924/25          12,2    14,8    9,3       5,1       11,2    3,6       8,6       30,8   45,0   6,5       147,1 
1925/26          13,9    18,0    11,3    6,2       9,4       5,1       1,5       33,5   44,9   7,6       151,4 
1926/27          14,0    19,9    13,9    7,1       11,4    4,1       3,3       34,9   44,9   7,0       160,5
1927/28          13,9    21,2    13,4    7,1       10,3    4,1       2,4       37,1   41,0   9,1       159,6
1928/29          15,0    21,7    18,7    12,8    18,6    6,4       2,4       59,8    39,3   9,0        203,7
1929/30          16,2    21,9    24,8    12,4    14,3    4,8       4,3       34,6   40,4   9,6       183,3
1. - Iekšējā drošība, tiesas un cietumi
2. - Izglītība
3. - Sociālā palīdzība
4. - Saimniecības nozaru uzraudzība un veicināšana
5. - Satiksme
6. - Valsts finances
7. - Valsts parādi
8. - Kapitāla ieguldījumi
9. - Valsts aizsardzība
10. - Dažādi
Liela daļa no valsts budžeta kārtībā savāktajiem līdzekļiem izlietoja nevis valsts kārtējo izdevumu segšanai, bet valsts ka-pitālu vairošanai.


Pašvaldību budžeti

Daļa no ienākumiem, ko deva ienākumu nodoklis, tirdzniecības un rūpniecības nodoklis un nekustamas mantas nodoklis, nāca vietējo pašvaldību kasē. Lauku pašvaldībām galvenie ienākumi bija no nekustamās mantas nodokļa. Otrs svarīgākais lauku pašvaldības nodoklis bija galvas nauda. Galvas naudas noteikšanai visi pilsoņi, kas dzīvoja lauku pašvaldības robežās, bija sadalīti 6 grupās pēc vecuma, dzimuma un ģimenes stāvokļa.
           


Pašvaldību budžetu kopsumma mlj. latu:
                  Pagastu pašvaldībām       Pilsētu pašvaldībām
1932                     8,6                                           16,5
1924                     9,9                                           23,3
1925                     11,5                                        28,3
1926                     13,0                                        34,2
1927                     13,5                                        33,9
1928                     13,3                                        40,9
1929                     14,9                                        45,1
1928. gadā Rīgas pilsētas vienas pašas ienākumi sasniedza 33,7 mlj. latu. No tiem nodokļi deva 11,3 mlj. latu.


Cīņa ar saimniecisko depresiju 1930 - 1933

Valsts budžets

Latvijas valsts budžeta kopsumma un tā izpildīšanas rezultāti mlj. latu bija šādi:
                    1930/ 31         1931/ 32         1932/ 33         1933/ 34
Ieņemts      172,6              128,1              130,1              129,5
Izdots         157,0              152,3              135,0              137,3
Iztrūkums  -2,4                 -24,2               -4,9                 -7,8
Tātad visos saimnieciskās depresijas gados valsts budžets ir noslēdzies ar iztrūkumu.
Sevišķi liels bija valsts budžeta iztrūkums 1931/32. s. gadā. Šajā gadā valsts budžetā bija paredzēts ieņemt 161,4 mlj. latu, bet īstenībā ienāca tikai 128,1 mlj. latu, t.i., 79% no paredzētās summas.
Saimnieciskās depresijas posmā valsts budžeta sabalansēšana ar iztrūkumu nav nekāda nelaime. Pastāvot vispārējam cenu līmeņa slīdējumam, nav nekāda pamata bažām, ka valsts budžeta iztrūkums varētu radīt infulāciju.
Valsts budžeta ienākumi sadalījās šādās svarīgākās grupās mlj. latu:
                                    1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā
1930/31          100,4  10,9    26,0    13,5    7,2       11,4    3,2       172,6 
1931/32          78,5    8,9       30,8    1,7       2,7       2,8       2,7       128,1
1932/33          70,0    9,1       29,2    3,4       0,8       1,6       16,0    130,1 
1933/34          72,4    9,1       26,7    7,3       1,1       2,8       10,1    129,5
1. - Nodokļi
2. - Nodevas un citas atlīdzības
3. - Valsts monopoli
4. - Valsts meži, zemes, ūdeņi un ēkas
5. - Valsts uzņēmumi
6. - Valsts kredītiestāžu un kapitālu peļņa
7. - Dažādi
Tātad saimnieciskās depresijas posmā samērā strauji samazinājušies nodokļi, kas sastāda lielāko valsts ienākumu grupu. Ārkārtīgi strauji sarukuši ienākumi no valsts mežiem un no valsts uzņēmumiem, pie kam arī paļņa no valsts kredītie-stādēm un kapitāliem ir tīri katastrofāli samazinājusies.
Valsts ienākumi no galvenajiem nodokļiem bija šādi mlj. latu:
                                    1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā
1930/31          4,6       4,9       4,8       55,0    19,6    8,7       2,8       100,4 
1931/32          5,2       5,4       4,5       32,8    17,6    7,8       5,2       78,5   
1932/33          7,4       7,3       3,8       23,5    17,4    8,8       1,8       70,0               
1933/34          6,0       7,5       3,5       26,0    18,3    8,9       2,2       72,4
1. - Ienākuma nodoklis
2. - Nekustamas mantas nodoklis
3. - Tirdzniecības un rūpniecības nodoklis
4. - Muitas
5. - Akcīzes un patentu nodoklis
6. - Zīmognodoklis
7. - Pārējie
Galvenā nodokļu grupa - muitas, kas 1930/31. gadā vēl deva lielāko daļu no visu nodokļu kopsummas, ir samazinājusies vairāk nekā uz pusi. Ārzemju valūtas ierobežojumi un importa kontingenti ievērojami reducēja importu un reizē ar to automātiski samazināja arī valsts ienākumus no muitas.
Valsts ienākumi no ienākuma nodokļa un no nekustamas mantas nodokļa ir auguši. Tas noticis tāpēc, ka Saeima 1931. g. 29. decembrī pieņēma likumu par krīzes apkarošanas nodokļa ieviešanu. Nodoklis bija ņemams 50% apmērā no ienākumu nodokļa un no nekustamas mantas nodokļa pilsētās.
Valsts aizņēmumi budžeta pārskatā ietilpa ''Dažādos ienākumos''. Uz 1931. g. 6. maija likuma pamata valsts izlaida iek-šējā  ceļu aizņēmuma obligācijas par 12 mlj. nominālvērtībā, kas izpērkamas 30 gados. Par šīm obligācijām valsts augļus ne-maksāja, bet to vietā izlozēja prēmijas, kuru kopsummai gadā vajadzēja līdzināties 6% no nedzēstā kapitāla. Līdz 1934. g. sākumam Finanšu ministrija bija pārdevusi šīs obligācijas par 11,2 mlj. latu. Lielu daļu no tām bija pārdevusi un arī pati nopirkusi Pasta krājkase. Ar likumu obligācijas par 1,4 mlj. latu bija izsniegtas valsts darbiniekiem, atvelkot obligāciju  vērtību no algas. Saeima 1934. g. martā nolēma izlaist iekšējā ceļa aizņēmuma obligācijas vēl par 8 mlj. latu. Vislielākās grūtības šo obligāciju novietošanai privātās rokās sagādāja vērtspapīru tirgus trūkums Latvijā.           
                      Valsts budžeta izdevumi mlj. latu:
                      1930/ 31         1931/ 32         1932/ 33         1933/ 34
1.                   2,9                   3,2                   2,3                   2,2
2.                   2,4                   2,3                   1,9                   1,7
3.                   10,1                10,0                8,9                   8,6
4.                   7,0                   7,1                   6,2                   6,0
5.                   23,4                22,7                21,2                20,3
6.                   21,1                25,1                19,7                14,8
7.                   3,3                   3,0                   2,4                   2,4
8.                   11,2                9,4                   19,2                24,6
9.                   14,4                11,0                6,5                   6,1      
10.                 5,2                   7,6                   4,2                   4,2
11.                 4,3                   2,5                   2,9                   3,0
12.                 26,9                12,4                9,8                   13,0
13.                 1,0                   0,9                   0,6                   0,6
14.                 2,9                   2,7                   2,1                   1,8      
15.                 38,7                32,5                27,0                27,5
Kopā             175,0              152,3              135,0              137,3
1. - Augstākās valsts iestādes
2. - Ārlietas
3. - Iekšējā drošība
4. - Tiesas un cietumi
5. - Izglītība
6. - Sociālā apgādība un darba aizsardzība
7. - Sanitārā uzraudzīda un veselība
8. - Saimniecisko nozaru uzraudzība un veicināšana
9. - Satiksme
10. - Valsts finances
11. - Valsts parādu nomaksai
12. - Valsts kapitāla ieguldījumi
13. - Dažādas pārvaldības iestādes
14. - Dažādi izdevumi
15. - Valsts aizsardzībai
Pēdējo divu gadu laikā strauji pieaugušas saimniecisko nozaru uzraudzībai un veicināšanai izlietotās summas. Tur ietilpst piemaksas lauksainmiecības ražojumiem - sviestam un bekonam.
Ņemot vērā, ka valsts budžetā paredzētie ienākumi bieži vien neienāca, Saeima, apstiprinot 1931/32. gada valsts budžetu, pieņēma arī pārejas formulu, ka valdībai jāsaimnieko faktisko ienākumu robežās. Sakarā ar to turpmākajaos gados finanšu ministrs katru mēnesi atļāva atsevišķiem resoriem izdevumus saskaņot ar valsts kases izmaksas spējām, kāpēc daudzas nepieciešamas vajadzības palika neapmierinātas.
Saimnieciskās depresijas laika posmā valsts budžeta iztrūkumu segšanai valsts plašos apmēros izlietoja savu rezerves fondu, kas 1930. g. 1. janvārī bija uzkrāijes 103 mlj. latu apmērā. Bet tagad šis rezreves fonds strauji dila.
Valsts iestāžu un uzņēmumu bilanšu kopsavilkums mlj. latu 1934. g. 1. aprīlī bija šāds:
Aktīvs                                                                        Pasīvs
Noguldījumi                                    95        Valsts rezerves fonds                                  39
Dārgmetalli                         15        Saimn. dzīves atjaun. fonds                      266
Vērtspapīri                           232     Valsts zelta fonds                                        15
Nekustama manta             1046   Citi fondi un kapitāli                                                56
Kustama manta                  277     Valsts iekšējie fund. parādi                                    12
Preces, izejvielas un pusfabrikāti74      Valsts ārējie fund. parādi                74
Valsts aizdevumi               16        Kreditori un noguldījumi                             120
Autonomo uzņēmumu kapitāli49           Valsts uzņēmumu peļņa                            36
Debitori                                108     Citi pasīvi                                                       90
Valsts uzņēmumu zaudējumi2   Valsts tīrais kapitāls                                     1394
Citi aktīvi                              188                
Kopā                                                2101   Kopā                                                               2101


Pašvaldību budžeti

Latvijas pilsētu ieņēmumi mlj. latu:
                                                               1930   1931   1932   1933              
Kopā                                                      46,9    51,1    46,2    43,7
no tā:                                                     -------------------------------------------
uzņēmumu un pasākumu peļņa     11,9    13,3    12,8    12,7
nodokļi un nodevas                           21,3    22,7    20,8    19,3
no tiem:
piemaksas pie vai daļa                                 
no valsts nodokļiem                           11,3    11,4    11,2    10,2
patstāvīgie nodokļi                              8,5       8,8       8,0       8,0
Nodokļos, kas ienāca kā piemaksas pie vai daļa no valsts nodokļiem, ietilpa: ienākuma nodoklis, nekustamas mantas nodoklis, tirdzniecības un rūpniecības zīmes un procentuālais peļņas nodoklis. Vislielāko daļu (ap 40%) no tiem pilsētām sagādāja nekustamās mantas nodoklis. Starp pilsētu pašvaldību pastāvīgajiem nodokļiem bija dzīvokļu nodoklis, traktieru nodoklis, izpriecu nodoklis un tirgis nodoklis. Krietni lielus ienākumus pilsētām - it sevišķi Rīgai - sagādāja dažādu uzņēmumu peļņa.
Apriņķu pašvaldību ieņēmumi mlj. latu:
                                                1930/ 31         1931/ 32         1932/ 33         1934/ 35
Kopā                                       5,5                   6,4                   2,7                   2,9
no tā:                          -------------------------------------------------------------------------------
nekust. mantas nodoklis    3,5                   3,4                   2,0                   2,0
no valsts nodokļiem                        0,5                   0,5                   0,4                   0,4
Apriņķu pašvaldību galvenais ieņēmumu avots bija nekustamās mantas nodoklis.
Arī pagastu budžetos galvenais ieņēmumu avots bija nodokļi.
Pagastu ieņēmumi mlj. latu:
                                                1930/ 31         1931/ 32         1932/ 33         1933/ 34
Kopā                                       15,3                15,3                12,8                12,4
no tiem:                      -------------------------------------------------------------------------------
nekust. mantas nodoklis    7,8                   8,2                   7,1                   6,7
pašvaldību nodoklis                        -                       6,0                   4,8                   4,6
Pašvaldību nodokli ieveda, sākot ar 1931/32. s. gadu, agrākā personīgā nodokļa (tā sauktās galvas naudas) vietā. Jaunais nodoklis bija personu un reālo nodokļu apvienojums, jo tas bija atkarīgs arī no nodokļu maksātāja mantas un pa daļai centās aizpildīt to robu, kas bija radies atbrīvojot lauksaimniekus no ienākuma nodokļa.
1930. gadā kā pilsētām tā arī apriņķu pašvaldībām budžeti noslēdzās ar iztrūkumiem. Sakarā ar to 1931. g. 10. februārī izdots īpašs likums par aizdevumu izsniegšanu pašvaldībām. Likums atļāva izsniegt no saimnieciskās dzīves atjaunošanas fonda bezprocentīgus aizdevumus pilsētu pašvaldībām kopsummā līdz 2,5 mlj. latu un apriņķu pašvaldībām - 0,5 mlj. latu. Aizdevumi bija apmaksājami 5 gadu laikā līdzīgās daļās, sākot ar 1932. g. 1. janvāri.

Pilsētu pašvaldību izdevumi mlj. latu:
                                               1930   1931   1932   1933
Kopā                                                 46,9    51,1    46,2    43,7
no tā:                                                 -----------------------------------------
administr. izdevumiem                  5,5       6,0       5,8       5,6
izglītībai                                            13,2    14,5    13,8    13,6
veselības aizsardzībai                   7,3       8,1       7,0       6,5      
sociālai palīdzībai                           6,2       6,9       7,3       6,7
labierīcībām                                     4,5       4,4       3,5       3,7
kapitālu ieguldījumi                                    6,9       7,3       5,3       4,5
Apriņķu pašvaldību izdevumi mlj. latu:
                                          1930/ 31         1931/ 32         1932/ 33         1933/ 34
Kopā                                            5,5                   1,7                   1,2                   1,1
no tā:                    --------------------------------------------------------------------------------
administr. izdevumi                   1,5                   1,7                   1,2                   1,1      
izglītībai                                       3,0                   3,1                   0,3                   0,8
veselības aizsardzībai              0,1                   0,2                   0,2                   0,1
sociālai apgādībai                     0,5                   0,5                   0,6                   0,5
agronomiskai palīdzībai           0,2                   0,2                   0,2                   0,1
Pagastu pašvaldību izdevumi mlj. latu:
                                       1930/ 31         1931/ 32         1932/ 33         1933/ 34
Kopā                              15,3                15,3                12,8                12,4
no tā:                 ---------------------------------------------------------------------------------
administr. izdevumi    4,3                   4,8                   4,1                   4,1      
izglītībai                                    2,0                   2,2                   1,8                   1,7
veselības aizsardzībai1,6                  1,8                   1,7                   1,6
sociālai apgādībai       2,5                   2,6                   2,3                   2,3
iemaksāts apriņķu pašv.3,1              1,9                   1,5                   1,4

Tautas saimniecības pārkārtojums 1934 - 1940

Valsts budžets

Ar autoritārā režīma ieviešanu mainījās valsts budžeta nozīme un drīz vien arī tā saturs. Saskaņā ar 1924. gada likumu valsts budžetu pieņēma Saeima, un valdībai bija jāsaimnieko šī budžeta robežās. Pēc 1934. gada 15. maija valdība pati pieņēma sev budžetu. Vispirms valdība pārkārtoja 1934/35. gada budžetu, kas bija pieņemts 150,9 mlj. latu apmērā un bija sabalansēts, paredzot 16,5 mlj. latu lielu iztrūkumu, kas sedzams ar ''kredītoperācijām''. Jaunā valdība šo budžetu samazināja līdz 142 mlj. latu, un šādi pārkārtoto budžetu pieņēma 1934. g. 20. decembrī.
1936. g. 3. martā valdība izdeva jaunu likumu par valsts budžetu. Tas atļāva jau peņemtu valsts budžetu pārkārtot, ja valsts drošības un svarīgas saimnieciskās intereses to prasa. Valsts budžets iedalāms pamata budžetā un speciālā budžetā. Pamata budžetā ietilpināmi resoru budžeti, kuros ieņēmumi un izdevumi ievedami bruto summās. Speciālajā budžetā ietilpināmi uzņēmumu un kapitālu budžeti neto summās, jo Finanšu ministrija vai valsts kontrolieris neprasa bruto summas.
Sākot ar 1941. gadu bija nodomāts valsts budžetu peiskaņot kalendāra gadam. Šai nolūkā laika periodam no 1940. g. 1. aprīļa līdz tā paša gada 31. decembrim bija sastādīts īpašs budžets.
Valsts budžets šajā laikā izpildījās šādi, mlj. latu:
                                              Ieņēmumi      Izdevumi       Starpība
1934/35                                139,1              139,5              -0,5
1935/36                                150,9              146,8              +4,0
1936/37                                163,4              157,2              +6,2
1937/38                                188,7              166,3              +22,4
1938/39                                204,8              178,4              +26,5
1939/40 (budžets)              198,9              198,7              +0,2
1940 (budžets)                    149,8              139,7              +10,1
Tabulā ievietotie dati attiecas uz pamata budžetu. Turpretim valsts speciālie budžeti Finanšu ministrijas izdotajā žurnālā nav iztirzāti. Acīm redzot, tie tautas ieskatam nav bijuši domāti.
Valsts pamata budžeta ieņēmumi sadalījās šādi, mlj. latu:
                                1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā 
1934/35                 77,2    11,4    26,3    8,6       2,0       2,5       11,0    139,1
1935/36                 81,2    11,8    33,3    8,4       5,3       2,4       8,4       150,9
1936/37                 90,5    10,1    33,3    12,3    5,1       1,7       10,4    163,4
1937/38                 114,2  21,6    27,6    17,0    4,4       2,1       1,7       188,7
1938/39                 123,1  19,9    43,1    9,2       5,0       1,6       2,9       204,8
1939/40 (budžets)115,2  17,4    47,3    ----------------19,0--------------   198,9
1940 (budžets)     90,3    9,5       36,6                      13,4                      149,8
1. - Nodokļi
2. - Nodevas un cita atlīdzība
3. - Valsts monopoli
4. - Valsts meži, zemes un ēkas
5. - Valsts uzņēmumi
6. - Valsts kredītiestāžu un kapitālu peļņa
7. - Dažādi
Dažādos ieņēmumos ietilpst valsts aizņēmumi: 6,6 mlj. latu par 1934/35. gadu un 4,4 mlj. latu par 1935/36. gadu.
Vairāk kā pusi no valsts budžeta ieņēmumiem sastādīja nodokļi, kuru kopsumma no 1934/35. gada līdz 1938/39. gadam pieauga gandrīz par 60%, kamēr tautas ienākumus tai pašā laika posmā pēc Finanšu ministrijas vērtējuma bija pieaudzis tikai par 25%. Tas rāda, ka autoritārā režīma laikā nodokļu skrūve ir bijusi spēcīgi pievilkta.
Nodokļu doto valsts budžeta ieņēmumu sadalījums, mlj. latu:
                                1.         2.         3.         4.         5.         6.         7.         Kopā 
1934/35                 6,3       7,6       4,4       27,0    19,5    10,7    1,7       77,2
1935/36                 7,2       8,2       6,2       25,0    20,6    11,6    2,4       81,2
1936/37                 10,0    9,9       8,2       27,5    20,3    12,5    1,9       90,5
1937/38                 14,3    7,1       9,4       39,1    23,6    15,3    2,2       114,2
1938/39                 18,1    9,3       12,0    39,8    25,6    15,5    2,9       123,1
1939/40 -
paredzēts              16,0    6,5       11,5    37,1    24,7    15,3    4,1       115,2
ieņemts                  19,2    6,7       14,3    *           27,4    15,4    *           *
1940 (paredzēts)  11,1    5,1       8,8       29,8    19,2    12,5    3,8       90,3
1. - Progresīvā ienākuma nodoklis
2. - Nekustamas mantas nodoklis
3. - Tirdzniecības un rūpniecības nodoklis
4. - Muitas
5. - Akcīzes un patentu nodoklis
6. - Zīmognodoklis
7. - Pārējie
Valsts ieņēmumi no progresīvā ienākuma nodokļa autoritārā režīma laikā ir pavairojušies trīskārtīgi. Tas pa daļai ir noticis sakarā ar saimnieciskās depresijas izbeigšanos un lata kursa pazemināšanu, kas ienesa jūtamu atspirgumu saimnieciskā dzīvē, bet ne mazākā mērā arī vienkārši tāpēc, ka valdība šo nodokli jūtami paaugstināja.
Ienākuma nodokļa paaugstināšana notika jau 1935. gadā. Līdz tam laikam no ienākumiem, kas iegūti no darba algām, at-skaitīja 40% un aplika tikai atlikušos 60%. Pārgrozījumi, ko valdība izdarīja 1935. gada oktobrī, atcēla minēto atskaitījumu tajos gadījumos, ja ienākumi no darba algas pārsniedza 24 000 latu gadā.
1931. gadā valdība ieveda tā saukto krīzes apkarošanas nodokli 50% lielas piemaksas veidā pie ienākuma nodokļa un pie nekustamas mantas nodokļa, kas uzlikts šādai mantai pilsētās. No šī nodokļa bija atbrīvoti valsts un pašvaldību darbinieki. Valdība šo nodokli atcēla 1936. gadā, bet tā vietā paaugstināja ienākuma nodokli un pilsētu nekustamas mantas nodokli par 40% valstij par labu. Depresijas laika paaugstinātos nodokļus valdība centās paturēt, cik ilgi vien iespējams.
Krietnus ieņēmumus valsts budžetā deva akcīzes, kas pēc savas būtības bija apgrozības nodoklis.
                                                        1934/ 35         1937/ 38         1938/ 39
Akcīzes ieņēmumu kopsumma, mlj. latu: 18,9           22,8                24,8   
no šīs summas deva, mlj. latu:--------------------------------------------------------
tabaka                                            12,3                12,8                13,6
alus, porteris un iesala kvass    1,9                   3,2                   3,9
                                                        1934/35          1937/38          1938/39
raugs                                                          1,1                   1,2                   1,3
sērkociņi                                                    0,6                   0,9                   1,0
bezalkaholiskie dzērieni                                    0,6                   0,8                   0,9
petroleja                                                     0,8                   0,8                   0,9
benzīns                                                     0,4                   1,2                   1,1
1940. gadā valdība ieveda arī citām precēm apgrozījuma nodokli, ko sauca par uzņēmumu nodokli, jo tas bija jāmaksā uzņēmumiem, kas ražo, apstrādā vai pārstrādā preces. Nodoklis bija 2% no apgrozījuma, bet precēm, ko uzskatīja par greznuma priekšmetiem, bija 5% no apgrozījuma. Bet bija arī samērā garš to prešu saraksts, kas no minētā nodokļa bija atbrīvotas. Tur ietilpa daudzas pārtikas preces, lopbarība, lauksaimniecības mašīnas, tīkli, kokvilnas diedziņi, sāls, ziepes, naglas, pakavi, dažādas ādas utt.
Valsts pamata budžeta izdevumi, mlj. latu:
                                                1934/35          1935/36          1936/37          1937/38     1938/39
Kopā                                       139,5              146,8              163,5              180,1              190,5
no tiem:---------------------------------------------------------------------------------------------------------
augst. valsts iestādēm         1,6                   1,4                   1,6                   1,6                   1,6
ārlietas                                   1,8                   1,9                   2,6                   3,0                   3,1
iekšējā drošība                     9,2                   10,3                11,1                12,2                14,2
tiesas un cietumi                  6,4                   6,6                   8,5                   8,7                   8,3
izglītība                                  21,0                22,3                24,2                26,5                28,5
soc. apgāde un darba aizsardz.15,1        15,7                19,2                20,0                22,7
sanitārā uzraudzība un veselība2,6         2,8                   2,9                   3,7                   4,0
siamn. nozaru uzraudz. un veicin.           25,6   25,7                24,6                19,7                18,4
satiksme                                7,6                   6,8                   7,5                   11,7                15,6
valsts finances                     4,5                   4,5                   5,8                   10,3                8,2
valsts parādi                          2,6                   2,3                   1,3                   1,8                   1,2
valsts kapitāla ieguldījumi  9,4                   11,7                16,3                14,7                13,6
valsts aizsardzība                19,6                31,0                33,7                41,4                45,9
Ievērojami pieauga valsts algoto darbinieku skaits. Šis skaits bija tūkstošos sekojošo gadu 1. janvārī:
                                                   1934   1935   1937   1938   1939

Ar panatbudžeta līdzekļiem algoti             16,8    17,0    18,8    19,0    19,0

Ar speciālā budžeta līdzekļiem algoti       27,1    26,7    29,1    31,3    30,8

Kopā                                                               43,9    43,7    47,9    50,2    49,8

Tur nav ieskaitīti darbinieki, ko algoja valstij piederošās akciju sabiedrības. No darbiniekiem, kas algoti ar speciālā budže-ta līdzekļiem, vislielākais darbinieku skaits piederēja Satiksmes ministrijai: 20,3 tūkst. 1934. g 1. janvārī un 22,5 tūkst. 1939. g. 1. janvārī.
Izdevumos izglītībai ietilpst arī valsts piemaksas pašvaldībām skolu uzturēšanai, dodot līdzekļus gan skolotāju algošanai, gan arī pabalstus skolu būvēm.
Kapitāla ieguldījumu izdevumi ir ievērojami pieauguši 1939/40. gadā. Lielākās summas bija paredzētas skolu ēku būvēm, tāpat ēku, zemes un kustamās mantas pirkšanai.
Valsts savus budžeta atlikumus iedalīja īpašā rezerves fondā. Ministru kabinets 1936. g. maijā grozīja kreditnolikumu, nodibinot valsts kredita fondu, kas pārņēma valsts rerzerves fondu, valsts budžeta izpildījuma atlikumus, valsts iekšējos un ārējos parādus, valsts saistības pret parādu rakstiem un valsts kreditzīmju un valsts kases zīmju emisijas. Kredita fonda līdzekļus valsts izlietoja sava budžeta iztrīukuma segšanai. Šis fonds tika dibināts, lai valsts varētu savu budžetu iztrūkumus segt ar valsts krerditzīmju vai valsts kases zīmju emisijām, jo valsts rezerves fonds bija tikpat kā jau izsaimniekots.
Bet pēc valsts kredita fonda nodibināšanas valdība savu bidžetu atlikumus izlietoja vispirms dažādu citu fondu paplašināšanai, atstājot valsts kreditu fondam to, kas palika pāri. Šādu mazu fondu bija daudz - 1939. gadā to skaits jau pārsniedza 70, un katram no tiem bija citāds līdzekļu sagādāšanas veids.


Pašvaldību budžeti

Pēc būtības šajā laika posmā pašvaldību vairs Latvijā nebija.
1934. g. 17. jūlijā valdība izdeva īpašu likumu par apriņķa pašvaldību likvidēšanu, atceļot visus vēlētos apriņķu valžu un revizijas komisiju locekļus. To vietā iekšlietu ministrs iecēla apriņķiem lauku pašvaldību vecākos, kas skaitījās valsts ierēdņi un saņēma algu no valsts budžeta.
Tai pašā datumā valdība izdeva īpašu likumu par pagastu pašvaldību darbības ierobežošanu izņēmuma stāvokļa laikā. Saskaņā ar šo likumu pagasta padomes turpināja pastāvēt, bet viņu tiesības un funkcijas bija ievērojami ierobežotas. Iekšlietu ministram bija piešķirtas tiesības atcelt pagastu vecākos un pagastu padomju, valžu un revizijas komisiju locekļus, kā arī atlaist pagastu valžu darbvežus, viņu palīgus un citus tehniskus drbiniekus un atcelto vai atlaisto vietā iecelt citas personas vai uzdot pagasta padomei tādas ievēlēt.
                           Pilsētu ieņēmumi mlj. latu:
                                       1934   1935   1936   1937   1938   1939
Kopā                              46,0    47,2    50,3    60,1    70,5    73,2
no tiem Rīgā                33,0    33,3    35,2    42,8    50,8    55,4
                           -------------------------------------------------------------------
No tā:                                        
Nodokļi un nodevas   19,0    19,1    21,6    25,4    28,7    28,1
no tiem Rīgā                13,4    13,5    15,7    18,4    21,0    20,2
No uzņēmumiem        13,0    13,5    13,7    14,4    13,7    17,3
no tiem Rīgā                10,65  10,7    10,7    11,5    10,7    14,0
Pabalsti                         3,0       2,9       3,0       2,6       2,1       2,9
no tiem Rīgā                1,2       1,2       1,1       0,7       0,4       1,0
Ārkārtējie ieņēmumi   3,1       2,6       1,8       7,3       15,0    13,3
no tiem Rīgā                2,3       1,5       0,1       4,7       11,1    12,1
Visvairāk peauga ieņēmumi no nodokļiem un  nodevām un tāpat arī pilsētu ārkārtājie ieņēmumi. No nodokļiem savukārt visvairāk deva tie nodokļi, kas sastādīja daļu no valsts nodokļiem.
                                                   1934   1935   1936   1937   1938  
Daļa no valsts nodokļiem
kopā, mlj. latu                           10,3    11,3    13,8    15,9    17,1
no tiem Rīgā                            7,9       8,8       10,8    12,5    13,8
                                       ----------------------------------------------------------
No tiem:           
Ienākuma nodoklis                 2,8       3,1       3,9       5,9       6,8
no tā Rīgā                                 2,3       2,5       3,2       4,8       5,8
Nekustamu īpašumu nodoklis5,0    5,2       5,3       5,0       4,9
no tā Rīgā                                 3,8       4,0       4,0       3,7       3,6
Tirdzn. un rūpn. nodoklis      0,5       0,5       0,6       0,6       0,6
no tā Rīgā                                 0,3       0,3       0,4       0,4       0,4
Procentuālais peļņas nodoklis1,9   2,4       3,9       4,4       4,8
no tā Rīgā                                 1,4       1,9       3,1       3,5       4,0
Daudz mazāki bija un arī daudz gausāk auga ieņēmumi no pilsētu nodokļiem:
                                                               1934   1935   1936   1937   1938  
Kopā                                                      5,5       5,6       5,9       6,5       6,6
no tiem Rīgā                                        3,6       3,6       3,8       4,1       4,2
                                       ---------------------------------------------------------
No tiem:
Dzīvokļu nodoklis                               1,7       1,7       1,8       2,1       2,4
no tā Rīgā                                             1,1       1,1       1,1       1,2       1,4
Traktieru, tējnīcu un ēdienlietu nod.           1,2       1,2       1,2       1,3       1,3
no tā Rīgā                                             0,7       0,8       0,8       0,8       0,8
Izpriecu nodoklis                                 1,0       1,1       1,1       1,1       1,2
no tā Rīgā                                             0,8       0,9       0,9       0,9       1,0
Tāpat samērā maz bija pieauguši ieņēmumi no pilsētu nodevām.
                                          1934   1935   1936   1937   1938  
Kopā,mlj. latu                 3,5       3,5       3,5       4,6       5,1
no tām Rīgā                    2,1       2,1       2,2       2,7       3,1
                              ----------------------------------------------------------
No tām:               
Tirgus nodevas              1,9       1,8       1,9       2,0       1,9
no tām Rīgā                    1,2       1,2       1,2       1,3       1,2
1940. gada martā pilsētās ieveda īpašu pašvaldības nodoklim 20 latu gadā. To uzlika personām, kas pēc 1937. g. 1. janvāra pārnākušas no laukiem uz patsāvīgu dzīvi pilsētās, un bez tam dubultā apmērā, lai pamudinātu viņus pārcelties uz laukiem.
Lielāko tiesu no kārtējiem izdevumiem prasīja izdevumi izglītībai, veselības aizsardzībai un sociālai apgādei. Ievērojami paieauga administratīvie izdevumi. Tašu visstraujāk auga ārkārtējie izdevumi, kas sastāvēja lielākoties no investīcijām.
                           Pilsētu pašvaldību izdevemi mlj. latu
                                                   1934   1935   1936   1937   1938   1939
Izdevumu kopsummas           46,0    47,2    50,3    60,1    70,5    73,2
no item Rīgai                           33,0    33,3    35,2    42,8    50,8    55,4
                           ------------------------------------------------------------------
no tiem:
Administratīvie izdevumi       5,7       6,2       6,3       7,0       8,0       7,4
no tiem Rīgā                            3,9       4,4       4,4       4,8       5,6       4,9
Izglītībai                                    13,3    11,8    11,8    11,1    11,7    12,6
no tiem Rīgā                            9,3       8,1       7,9       7,1       7,6       8,2
Veselibas aizsardzībai           6,5       6,1       6,2       6,7       7,7       8,4
no tiem Rīgā                            5,1       4,6       4,6       4,8       5,6       6,2
Sabiedriskai aizgādībai         6,4       6,6       6,5       7,3       7,7       8,0
no tiem Rīgā                            4,3       4,5       4,4       5,1       5,4       5,7
Labierīcībām                            3,6       4,2       4,4       4,8       5,3       5,9
no tiem Rīgā                            2,7       3,1       3,2       3,3       3,7       4,2
Ārkārtējie izdevumi                 6,9       7,7       9,8       18,3    23,9    25,4
no tiem Rīgā                            5,5       5,9       7,5       14,3    19,3    22,5
Lielākos investējumus bija izdarījusi Rīgas pilsēta.
                                    Pagastu pašvaldību ieņēmumi, mlj. latu
            1934/ 35         1935/ 36         1936/ 37         1937/ 38         1938/ 39          1939/40
Kopā   12,8                14,2                15,4               17,7                18,1                  18,5
Nodokļi11,5               12,3                13,4                15,8                16,6                  17,2
Kapitālu augļi, īpašumi
un uzņēmumi0,3     0,3                   0,4                   0,4                   0,4                      0,5
Ārkārtejie ieņēmumi0,6       1,1       1,1                   1,0                   0,5                      0,3
Dažādi0,4                  0,5                   0,6                   0,6                   0,5                      0,5
Pagastu pašvaldībām galvenie ieņēmumi sastāvēja no nodokļiem. No tiem vispirms jāmin lauku nekustamas mantas nodoklis. Šo nodokli ņēma tiklab valsts, kā arī pagastu pašvaldības. Valsts ņēma ne vairāk par 0,3%, bet pagastu pašvaldības drīkstēja ņemt ne vairāk kā 1,2% no šīs mantas taksācijas vērtības. Otrs svarīgākais nodoklis bija pašvaldību nodoklis.
Tašu ar abiem šiem nodokļiem vien daudzām pašvaldībām bija grūti sabalansēt savus budžetus. Tāpēc ar apriņķu lauku pašvaldību vecākā piekrišanu atsevišķu pagastu valdes varēja savus nodokļus paaugstināt par 20%. Dažas pagastu valdes nespēja segt savus izdevumus arī ar šo nodokļu paaugstinājumu. Tāpēc Ministru kabinets 1938. g. 18. augustā atļāva pagastu valdēm ar iekšlietu ministra piekrišanu paaugstināt nodokļus par 40%.
Abi nodokļi deva  šādus ieņēmumus, mlj. latu:
                                         1936/ 37         1937/ 38         1938/ 39         1939/ 40
Nekustamu īpašāumu nodoklis7,4           8,5                   9,0                   9,2
Pašvaldību nodoklis                        5,7                   6,6                   6,8                   7,0
Pagastu pašvaldību budžetos nav uzrādītas klaušas, ko pagastu iedzīvotāji - nekustamu īpašumu nodokļu maksātāji - izpildīja pagastu pašvaldībām. Šīs klaušas uzskatāmas par naturālu nodokli.
                                  Pagastu pašvaldību izdevumi, mlj. latu:
                                    34/ 35             35/ 36             36/ 37             37/ 38             38/39 39/40
Kopā                                       12,8    14,2                15,4                17,7                18,1      18,5
Administratīvie izdevumi    4,4       5,1                   5,3                   5,6                   5,9       6,1
Izglītibai                                 1,8       2,0                  2,3                   3,6                   3,8       4,1
Sabiedriskai aizgādībai      2,3       2,4                  2,4                   2,6                   1,7       2,7
Veselības aizsardzībai        1,6       1,8                  1,9                   2,2                   2,3       2,5
Parādi un procenti               0,2       0,3                  0,4                   0,5                   0,6       0,7
Ārkārtējie izdevumi              0,7       2,0                  2,3                   2,2                   1,8       1,5
Dažādi                                   1,8       0,6                  0,7                   1,1                   1,0        1,0
Administratīvie izdevumi bija apmēram 1/3 no visiem izdevumiem.
Arī pagastu pašvaldībām bija parādi, kas radās vai nu aizņēmumu ceļā, vai gluži vienkārši tāpēc, ka to ieņēmumi nesedza visus izdevumus. Minētie parādi, mlj. latu, bija sekojošo gadu 1. aprīlī:
                                                1934   1935   1936   1937   1938
Ilgtermiņa aizņēmumi                      2,2       2,7       3,5       4,3       5,3
Īstermiņa aizņēmumi                       0,2       0,2       0,4       0,3       0,3
Izlietotas svešas summas               0,5       0,4       0,3       0,2       0,0
Nenokārtotie budžeta maksājumi  4,2      2,8       2,3       2,0       1,7
Kopā                                                   7,1       6,1       6,5       6,7       7,3
Nenokārtotie budžeta maksājumi un izlietotās svešās summas samazinājās, bet to vietā pieauga ilgtermiņa aizdevumi.
Pagastu pašvaldībām bija uzkrājušies krietni nodokļu parādi, kas pēdējo gadu laikā uzrādīja tendenci samazināties. Šie paradi, piemeram, bija 1938. g. 1. aprīlī 2,3 mlj. latu un 1939. g. 1. aprīlī 1,5 mlj. latu.
Pēdējā laikā sāka dibināties pašvaldību sadarbes apvienības, lai kopīgi veiktu tādus pasākumus, kas vienai pašvaldībai nebija pa spēkam. 1938. gadā darbojās 25 šādas apvienības, kas uzturēja 27 slimnīcas, 2 sanatorijas, 2 doktorātus, 1 veselības kopšanas punktu, 1 pamatskolu, 2 patversmes, 2 aptiekas un 2 lauku saimniecības. Pašvaldību sadarbes apvienību bu-džetu kopsumma bija 1938/39. gadā 2,0 mlj. latu un 1939/40. gadā 2,3 mlj. latu.


Budžeta sistēma pēc Otrā Pasaules kara

Iekļaujot Latviju Padomju Savienībā, mainījās arī Latvijas budžeta raksturs. Arī šis budžets kļuva vairs tikai daļa no Pa-domju Savienības budžeta. Tas nozīmēja, ka daļa no Latvijas PSR  izdevumiem bija jāpārnes uz Padomju Savienības valsts budžeta centrālo daļu, kā, piemēram, izdevumi militārām vajadzībām, dzelzceļa satiksmei utt. Tas pats sakāms par kapitāla investējumiem lielajos valsts uzņēmumos, kas bija tieši pakļauti Vissavienības komisariātiem. Arī daļa valsts ieņēmumu, kas citos pastākļos būtu iegājusi Latvijas pašas budžetā, tad iegāja Savienības budžeta centrālajā daļā.
Pēc Otrā Pasaules kara Latvijas PSR budžeta nepārtraukto pieaugumu sekmēja republikas tautas saimniecības, kā arī sociālo un kultūras pasākumu nepārtrauktā attīstība. Sociālistiskās saimniecības doto ieņēmumu (atskaitījumi no peļņas un apgrozījuma nodokļa) īpatsvars pieauga (1950 - 42,3%; 1964 - 63,0%), bet iedzīvotāju nodokļu īpatsvars samazinājās (1950 - 14,0%; 1964 - 8%). Budžeta izdevumos tautas saimniecību un sociālo un kultūras pasākumu finansējumu īpatsvars pieauga (1950 - 87%; 1964 - 92%), bet izdevumi valsts pārvaldes aparāta uzturēšanai samazinās (1950 - 11%; 1964 - 2%).
                                    Latvijas PSR valsts budžets, mlj. rubļu:
                                                                                    1950   1958   1960   1964
Ieņēmumi                                                                  141,5  240,4  426,5  561,7
t. sk. atskaitījumi no peļņas                                    53,4    144,6  201,0  249,5
atskaitījumi no apgrozījuma nodokļa                    8,5       120,8  52,5    116,8
atskaitījumi no iedzīvotāju nodokļiem                   20,0    29,4    38,2    45,5

Izdevumi                                                                   144,7  402,2  485,1  541,9
t. sk. tautas saimniecības finansēšanai               43,4    213,8  248,9  247,6
sociālo un  kultūras pasākumu finansēšanai    82,5    172,9  214,7  271,6
valsts pārvaldes aparāta uzturēšanai                   15,2    12,6    10,1    10,0





Izmantotā literatūra:

1.) A. Aizsilnieks ''Latvijas saimniecības vēsture 1914 - 1945'' , ''Daugava'' 1968; 51. - 54. lpp, 88. - 90. lpp, 109. - 111. lpp, 191.- 196. lpp, 199. - 200. lpp, 274. - 283. lpp, 290. - 291. lpp, 476. - 484. lpp, 493. - 495. lpp, 680. - 690. lpp, 704. - 711. lpp, 857. - 858. lpp.
2.) Latvijas PSR mazā enciklpoēdija 1. sējums, ''Zinātne'' 1967; 271. lpp

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru