Dante Aligjēri (viņa īstais vārds bija Djurante, Dante ir saīsinājums)
piedzima Florencē 1265. gada maijā. Ne pārāk aristokrātiskā ģimenē, viņi nebija
arī ļoti turīgi, tēvs bija guelfs. Arī pats Dante kļuva par guelfu. 1285. Dante
apprecējās ar Džemmu di Mantteo Donati, viņiem piedzima trīs dēli. Dante no
sākuma studēja tikai retoriku, gramatiku, filozofiju, literatūru un teoloģiju.
Viņš bija Brunetto Latini skolnieks, kurš stingri ietekmēja Dantes kulturālo
izaugsmi. Savā jaunībā viņš bija Stilnovo dzejnieks un viņam bija daudz draugu
starp citiem Stilnovo Dzejnieku Skolas biedriem. Pēc Beatrises di Folco
Portinari (kuru Dante mīlēja, kuru tas pieminēja savā darbā “Beatrise”) Dante
sāka pētīt filozofiju un teoloģiju dziļāk, kā arī sāka apmeklēt dažādas
kultūras biedrības Florencē, kuras sniedza stundas galvenokārt par Aristoteli
un Svēto Tomasu.
Lai sāktu politisko karjeru, Dante pievienojās Medicīniskai
Korporācijai 1295. gadā. Nākamajos piecos gados viņa politiskā karjera strauji
auga, tas viss beidzās ar to, ka 1300. gadā viņš kļuva par prioru (klostera
priekšnieku). Bet Florencē saasinājās attiecības starp dibelīniem un guelfiem,
viņu attiecības kļuva sarežģītākas un nopietnākas, kas izraisīja iekšēju cīņu sākšanos.
Dantem nācās pieņemt izšķirošus politiskus lēmumus: viņš izlēma pretoties popa
Bonifacio VIII ekspansijas politikai (kuru atbalstīja melnie), nostājoties pret
Romas pāvesta īslaicīgo iejaukšanos. Bet dibelīni ar Carlo di Valoisa (Franču
princis) palīdzību uzvarēja guelfus.
Dante bija sakauts, un viņu sāka apsūdzēt krāpšanā. Viņu piespieda
samaksāt sodanaudu un piesprieda divus gadus trimdā, bet viņš nesamaksāja
sodanaudu un tādēļ viņam piesprieda nāvessodu. No tā brīža Dante klaiņoja no
vienas Itālijas tiesas pie otras un nekad vairs neatgriezās Florencē: viņš
palika Bartolomeo de la Scala aizsardzībā Veronā 1303. gadā. 1306. viņš
pārvācās uz Luigiānu, tad uz Poppi un uz Luccu. 1313. gadā. viņš atgriezās
Veronā, kur palika līdz 1319. gadam. Tai pašā gadā viņš pārvācās uz Ravennu
Guido Novellas da Polenta galmu. Tur viņš arī nomira 1321. gadā. Viņu apglabāja
“San Pier Maggiore” baznīcā. Kur arī tagad atrodas viņa mirstīgās atliekas.
Baznīcu tagad sauc par “San Francesco” baznīcu.
Darbi Itāļu valodā.
Divina
Commedia – Dantes manuskripts un viņa labākais
literārais darbs par viduslaiku kultūru. Oriģinālais darba nosaukums (tāds kādu
deva Dante) bija vienkārši Commedia. Bokačo ierosināja pielikt priekšā Divina(“divine”),
lai abi vārdi nedaudz paskaidrotu saturu un lai atzīmētu darba ievērojamību un
daiļumu.
Vārds Commedia
norāda darba literāro žanru: Dante pats paskaidro savā XIII vēstulē Veronas
hercogam, ka komēdija ir stāsts ar priecīgām beigām (pretēji traģēdijai, no
Itāļu traģēdijas, kas nozīmē epizodi ar bēdīgām beigām), Dantes komēdijas
beidzās labi no tā brīža, kad galvenais varonis satiekas ar Dievu. Commedias
žanrs tiek arī raksturots ar komēdijas dažādību un stilu. Dantes literārie
modeļi Commediā ir Bībele un VI dziedājums no Virgīlija Aneīdas.
Ir arī zināms iespaids no kāda Cicero darbiem. Būtībā Dante pārveidoja
Vergīlija pagānisko uzskatu par pēcnāves dzīvi, ja skatās uz to saskaņā ar
Bībelē rakstīto. Bez tam, Dante izmantoja arī Aristoteļa vīzijas par visumu. Kā
rezultāts ir tipiskas viduslaiku vīzijas un fantāzijas par kosmosu, galvenokārt
balstītas uz reliģiozām idejām, bet rēķinoties arī ar klasisko kultūru.
Kopumā runājot,
darbs ir Dantes ceļojums cauri pārlaicīgām valstībām – Elle (Inferno),
šķīstītava (Purgatorio) un debesis (Paradiso). Šī iedomātā ceļojuma laikā Dante
cenšas aprakstīt mirušo cilvēku dvēseļu stāvokli. Ir grūti izklāstīt Commedia
galveno saturu, patiesībā temati darba garumā mainās vairākas reizes.
Vienojošie elementi ir pastāvīga galvenā varoņa un ceļojuma tēmas klātbūtne.
Vēl ceļojums var atklāties kā morāla un reliģioza galvenā varoņa saruna, ar to
Dante simbolizē visu cilvēci. Šīs sarunas tēma ir atteikšanās no grēka,
pievēršanās Dievam aun mūžīgai svētlaimei. Šī ceļojuma galveni varoņi ir tur – pāri
visam. Pirmais ir Dante pats kā visas cilvēces simbols. Otrais ir Vergīlijs kā
cilvēka saprāta simbols. Viņš ir Dantes ceļvedis cauri Ellei un šķīstītavai.
Trešā ir Beatrise, sieviete, ko Dante mīlēja savas dzīves laikā. Commediā
viņa ir Dieva mīlestība, kas palīdz cilvēkam izglābties. Viņa vada Danti cauri
debesīm.
Ja salīdzina
pirmās poēmas rindas ar Elles 112-114 rindām mēs redzam gadu kuru Dante
apraksta. Ceļojums sākas 1300. gadā, labā piektdienā, un ilgst septiņas
dienas. Dante ir izvēlējies šo gadu, jo tas ir izšķirošais viņam, Florencei un
visai pasaulei. Viņam, jo tai gadā politisko apstākļu dēļ viņu izsūtīs trimdā.
Florencei, jo šis ir cīņu gads starp guelfiem un dibelīniem un cīņa kļūst
aizvien asiņāināka. Pasaulei, kopš tā brīža, kad šis gads tika pasludināts par
pirmo jubilejas gadu , kā to vēlējās pops Bonifacio VIII. Jubileja ir
vispārējs nosaukums cilvēka morāles pārveidošanās, līdzīgi kā Commediā,
ir māksliniecisks katra cilvēka pārveidošanās atspoguļojums.
Poēmu ir sadalīta trijās grāmatās, katra par citu valstību - Elli, šķīstītavu un debesīm. Katra grāmata
sastāv no 33 dziedājumiem, izņemot Elli, kurai ir 34 dziedājumi (pirmais ir
veltīts iepazīstināšanai ar visu poēmu). Tātad darbā ir 100 dziedājumi.
Dziedājumi ir sarakstīti ar trioli ar shematisku atskaņu ABABCB… Katrs pants 11
zilbes garš. Šī vienveidība ir labi organizēta uzbūve attēlo Dieva trīsdaļīgumu
(svēto trīssavienību) un atklāj autora stingro reliģisko kultūru. Darbu var
lasīt dažādos sapratnes līmeņos - katrs var saprast ko citu. Pats Dante teica,
ka šim darbam ir vairākas nozīmes.
Dantes galvenais
iemesls, rakstīt šo darbu, bija sludināt vajadzību pēc morāles un reliģijas
atjaunošanas katram, lai varētu sagatavoties pēcnāves dzīvei un nokļūšanai
debesīs. Dante runāja visai cilvēcei kā pravietis Dieva vārdā. Šai ziņā viņš
bija stipri viduslaicīgs un viņa poēma bija viņa kultūras augstākā
izpausme.
Vita
Nuova ir Dantes agrāko poēmu antoloģija, it kā
viņa poēmas būtu savāktas kopā un sasaistītas ar prozas ietvaru. Darbs iedalīts
42 nodaļās un sarakstīts Itāļu valodā. Virsraksts nozīmē “jauna dzīve” vai vēl
labāk “mīlestības atjaunota dzīve”. Īstenībā šis ir darbs par Dantes mīlu pret
Beatrisi, šī mīla ir aprakstīta ar, Dantē atdzimušiem, Stilnvo garīgajiem
kritērijiem. Darbs ir arī kā poētiska autobiogrāfija, kura pierāda jaunā Dantes
pieķeršanos Stilnovo ideāliem.
Darbs sākas ar
Dantes un Beatrises pirmo sastapšanos, kad viņai ir deviņi gadi. Pēc deviņiem
gadiem viņa viņu pirmā sveicinās. Kopš tā brīža Dante nolemj slavēt viņu ar
savām poēmām. Viņam rādās daudzas vīzijas par viņu, kas viņam atklāj, ka viņa
priekšlaicīgi mirs un nokļūs debesīs. Kad tas notiek, Dante nolemj vairs
nerakstīt poēmas par viņu līdz brīdim, kad viņš būs spējīgs rakstīt augstāku
dzeju. Ar saviem darbiem, kas uzrakstīti pēc Beatrises nāves, viņš sasniedz
Stilnovo ideālus: savas pieredzes beigās, Beatrise nav vairs mīlas dieviete,
bet gan darbarīks Dieva rokās. Un tā jau būs Beatrise no Divina
Commedia, kas pavada Danti pretī Dievam un debesīm.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru