Tēma :
Darba likumu kodeksa un
Darba likuma projekta salīdzināšana.
Nepieciešamība
mainīt spēka esošo Darba likumu kodeksa (DLK) ir nobriedusi jau sen, jo likums
ir izstrādāts citā politiskajā sistēmā 1972.gadā , kad bija citas ekonomiskās
un darba attiecības. Ļoti daudzi likuma panti ir izslēgti , citi ir grozīti
kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas.
Veicot spēka esošā Darba likumu kodeksa
salīdzināšanu ar jauno Darba likuma projektu, būtiski jaunā likumprojekta
teksts ir plašāks, paredzētās likuma normas ir aprakstītas pietiekoši izsmeļoši
un saprotami, neprasot bieži meklēt citos likumos, likumpamatotajos aktos vai
MK noteikumos.
Viens no
būtiskākajiem jaunumiem likumprojektā ir 1.pants ; Darba tiesiskās attiecības
regulē Latvijas Republikas Satversme, Latvijai saistošās starptautisko tiesību
normas, šis likums un citi normatīvie akti, kā arī darba koplīgums un darba
kārtības noteikumi [1].
DLK
nebija iekļautas starptautisko tiesību normas, kā tiesisko attiecību
regulējošas normas un tādēļ strīdu gadījumos starptautiskās normas netika
pielietotas. Lai gan Latvija ir oficiāli ratificējusi daudzas starptautiskās konvencijas , kas
regulē darba attiecības. Piemēram, starptautiskās darba organizācijas konvencija
Nr.100 "Par vienlīdzīgu samaksu sievietēm un vīriešiem par vienādas
nozīmes darbu", gan konvencija Nr. 111 "Par diskrimināciju darbā un
nodarbošanās jomā".
Likumprojekta
pirmajā daļā ir precīzas definīcijas,
kas ir Darbinieks , darba devējs, uzņēmums . Jauna norma ir darba devēja
definīcija: “Darba devējs ir fiziska vai juridiska persona vai arī
tiesībspējīga personālsabiedrība, kas uz darba līguma pamata nodarbina vismaz
vienu darbinieku”[2]. DLK
šādas normas vispār nebija.
Jauna ir norma likumprojekta
II nodaļā, kur runa ir par darbinieku pārstāvības vispārīgajiem noteikumiem. Darbinieku pārstāvībai ir
veltīti divi panti ar vairākiem apakšpunktiem.
Darbinieki savu sociālo, ekonomisko un profesionālo tiesību un interešu
aizstāvību īsteno tieši vai ar darbinieku pārstāvju starpniecību. Darbinieku
pārstāvji šā likuma izpratnē ir:
1) darbinieku
arodbiedrība, kuras vārdā uzstājas statūtos pilnvarota arodbiedrības
institūcija vai amatpersona;
2) darbinieku
pilnvarotie pārstāvji, kas ievēlēti saskaņā ar šā panta otro daļu un kuru
pilnvarās neietilpst tās tiesības, kas ir vienīgi darbinieku arodbiedrības
priekšrocība[3].
Tāpat šajā nodaļā
pietiekoši detalizēti ir izteiktas Darbinieku pārstāvju tiesības un pienākumi .
Darba koplīgums.
Likumprojekta otrā daļa, darba koplīgums ir
papildināta ar vairākiem punktiem ir iekļautas likuma “Par darba koplīgumiem”
normas un izstrādātas jaunas normas atbilstoši šā likuma kontekstam . Kopuma darba koplīgumam ir paredzēti 10 panti, kas regulē tiesiskas
attiecības gan līguma saturam , formai, spēkam , noslēgšanas un grozīšanas
kārtībai, gan arī strīdu izšķiršanas kārtību.
Tiesību un interešu strīdus, kas izriet no darba koplīguma attiecībām vai
ir ar tām saistīti, izšķir izlīgšanas komisija. Izlīgšanas komisiju izveido
darba koplīguma puses, pilnvarojot vienādu skaitu pārstāvju no abām darba
koplīguma pusēm.
Paredzēta atšķirīga
strīdu izskatīšanas kārtība par tiesību strīdu un interešu strīdu.
Ja izlīgšanas komisijā netiek panākta
vienošanās tiesību strīdā, strīds izšķirams tiesā vai šķīrējtiesā. Tiesai
pakļauts jebkurš tiesību strīds starp darba koplīguma pusēm par: prasījumiem, kas izriet no darba
koplīguma;
darba koplīguma noteikumu piemērošanu;
darba
koplīguma noteikumu spēkā esamību vai neesamību.
Darba koplīguma puses var vienoties par jebkura
tiesību strīda, kas jau radies vai var rasties starp darba koplīguma pusēm,
nodošanu izšķiršanai šķīrējtiesā. Līgumam par strīda nodošanu izšķiršanai
šķīrējtiesā jābūt rakstiskā formā. Šo līgumu kā atsevišķu noteikumu
(šķīrējtiesas klauzulu) var ietvert darba koplīgumā.
Interešu strīdu izšķiršana. Ja
izlīgšanas komisijā netiek panākta vienošanās interešu strīdā, strīdu izšķir
darba koplīgumā noteiktajā kārtībā. Interešu strīdi izšķirami, izmantojot
samierināšanas vai šķīrējtiesas metodi. Pie interešu strīdu izšķiršanas nav
tieši paredzēta to izskatīšana tiesā. Manuprāt tas ir ļoti pareizi , jo mūsu
tiesas ir ļoti noslogotas un strīdu izskatīšana var aizņemt daudz laika, savukārt
šķīrējtiesa lietu var izskatīt daudz ātrāk un efektīvāk, ja tam ir abu pušu
piekrišana un uzticība šai tiesai.
Darba līgums.
Likumprojekta trešā daļa darba līgumu regulējoša daļa
ir plašāka un papildināta ar jaunām likumu normām.
Principiāli jauna
norma ir:
22.pants “Atšķirīgas attieksmes aizliegums”
1. Dibinot darba tiesiskās attiecības, kā arī
darba tiesisko attiecību pastāvēšanas laikā, jo īpaši, paaugstinot darbinieku
amatā, nosakot darba apstākļus, darba samaksu vai profesionālo apmācību, kā arī
uzteicot darba līgumu, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no darbinieka
dzimuma, ģimenes vai laulības stāvokļa.
2.
Atšķirīga
attieksme atkarībā no darbinieka dzimuma ir pieļaujama tikai tādā gadījumā, ja
piederība pie noteikta dzimuma ir attiecīgā darba veikšanas vai nodarbošanās
objektīvs un pamatots priekšnoteikums.
3.
Ja strīda
gadījumā darbinieks norāda uz apstākļiem, kas varētu būt pamatā viņa tiešai vai
netiešai diskriminācijai atkarībā no dzimuma, darba devēja pienākums ir
pierādīt, ka atšķirīga attieksme pamatota ar svarīgiem iemesliem, kas nav
saistīti ar darbinieka dzimumu, vai arī pierādīt, ka darbinieka piederība pie
noteikta dzimuma ir attiecīgā darba veikšanas vai nodarbošanās objektīvs un
pamatots priekšnoteikums.
4.
Netieša
diskriminācija pastāv gadījumā, ja acīmredzami neitrāli noteikumi, kritēriji
vai prakse rada nelabvēlīgas sekas ievērojami lielākai daļai viena dzimuma
personu, izņemot gadījumu, ja šādi noteikumi, kritēriji vai prakse ir piemērota
un nepieciešama un var tikt attaisnota ar objektīviem apstākļiem, kas nav
saistīti ar dzimumu.
25.pants. Darba
sludinājums
1.
Darba
devēja paziņojums par brīvajām darba vietām (darba sludinājums) nedrīkst
attiekties tikai uz vīriešiem vai tikai uz sievietēm, izņemot gadījumus, kad
piederība pie noteikta dzimuma ir attiecīgā darba veikšanas vai nodarbošanās
objektīvs un pamatots priekšnoteikums.
2.
Darba
sludinājumā aizliegts norādīt vecuma ierobežojumus, izņemot gadījumus, kad
saskaņā ar likumu personas noteikts vecums nepieļauj viņas nodarbināšanu
attiecīgajā darbā.
26.pants. Darba
intervija
1.
Darba
devēja paziņojumam par pretendenta nākamajiem darba pienākumiem, darba samaksu
un citiem apstākļiem, kuriem ir būtiska nozīme darba līguma noslēgšanā, jābūt
patiesam un saprotamam. Darba devējam ir pienākums iepazīstināt pretendentu ar
uzņēmumā spēkā esošo darba koplīgumu un darba kārtības noteikumiem.
2.
Pretendentam
ir pienākums paziņot darba devējam par tiem apstākļiem, kas attiecas uz viņa
veselības stāvokli un profesionālo sagatavotību, kuriem ir būtiska nozīme darba
līguma noslēgšanā un paredzētā darba veikšanā. Par citiem apstākļiem, kuru
iepriekšēja zināšana saistīta ar darba devēja pamatotām un aizsargājamām
interesēm, pretendentam ir pienākums paziņot, vienīgi atbildot uz attiecīgu
darba devēja jautājumu.
3.
Darba
devēja jautājumi nedrīkst aizskart darbinieka personību un cieņu. Nav
pieļaujami tādi darba devēja jautājumi, kas neattiecas uz paredzētā darba
veikšanu vai nav saistīti ar pretendenta piemērotību šim darbam, kā arī tādi
jautājumi, kas ir tieši vai netieši diskriminējoši, piemēram, nav pieļaujami
jautājumi:
1.
par
grūtniecības stāvokli, izņemot gadījumus, kad paredzēto darbu vai nodarbošanos
nevar veikt grūtniecības stāvoklī;
2.
par
ģimenes vai laulības stāvokli;
3.
par
iepriekšējo sodāmību, izņemot gadījumus, kad tam attiecībā uz veicamo darbu
varētu būt būtiska nozīme;
4.
par
reliģisko pārliecību vai piederību pie kādas reliģiskas konfesijas
(organizācijas);
5.
par
piederību pie kādas politiskas partijas vai darbinieku arodbiedrības.
27.pants. Atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpuma
sekas, dibinot darba tiesiskās attiecības
1.
Ja,
dibinot darba tiesiskās attiecības, darba devējs pārkāpis atšķirīgas attieksmes
aizliegumu, cietušajam pretendentam ir tiesības prasīt atbilstošu atlīdzību.
2.
Pretendents
var celt šā panta pirmajā daļā paredzēto prasību tiesā divu mēnešu laikā no
dienas, kad saņemts atteikums viņu nodarbināt.
3.
Ja darba
tiesiskās attiecības nav nodibinātas atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpuma
dēļ, pretendentam nav tiesību prasīt šo attiecību nodibināšanu piespiedu kārtā.
Nodaļā, darba tiesisko attiecību
ilgums darba līguma forma ir noteikts darba līgumā iekļaujamo ziņu minimums.
Līdz šim DLK šādas normas nebija.
33.pants. Darba
līguma forma
1.
Darba
līgumam nepieciešama rakstiska forma.
2.
Darba
devējam ir pienākums gādāt par darba līguma izteikšanu rakstiskā formā līdz
brīdim, kad darbinieks uzsāk veikt nolīgto darbu. Darba līgumā norāda vismaz
šādas ziņas:
1) darbinieka
vārds, uzvārds, personas kods, adrese, darba devēja vārds, uzvārds (nosaukums),
adrese un reģistrācijas numurs;
2) darba
tiesisko attiecību sākuma datums;
3) darba
tiesisko attiecību paredzamais ilgums (ja darba līgums noslēgts uz noteiktu
laiku);
4) darba vieta
(ja darba pienākumu veikšana nav paredzēta kādā noteiktā darba vietā, norāde,
ka darbinieks var tikt nodarbināts dažādās vietās);
5) darbinieka
profesija (arods, amats) un vispārīgs nolīgtā darba raksturojums;
6) darba
samaksas apmērs un izmaksas laiks;
7) nolīgtais
dienas vai nedēļas darba laiks;
8) ikgadējā
apmaksātā atvaļinājuma ilgums;
9) darba līguma
uzteikuma termiņš;
10) norāde
uz darba koplīgumu, darba kārtības noteikumiem un citiem normatīva rakstura
aktiem, kas piemērojami darba tiesiskajām attiecībām.
3. Šā panta
otrās daļas 6.–9.punktā minētās ziņas var aizstāt ar norādi uz attiecīgiem
noteikumiem, kas ietverti normatīvajos aktos, darba koplīgumā vai darba
kārtības noteikumos.
4.
Darba līguma aktu sastāda rakstiski divos eksemplāros, no kuriem viens
glabājas pie darbinieka, bet otrs – pie darba devēja. Katram darba līguma akta
eksemplāram nepieciešams darbinieka paraksts un darba devēja paraksts.
5. Darba
devējam ir pienākums veikt noslēgto darba līgumu uzskaiti.
Likumprojektā nav
minēta darba grāmatiņa šis dokuments
zaudē sasvu nozīmi, atdodot vietu sociālās apdrošināšanas reģistrācijai un
nodokļu maksātāja reģistram , nodokļu maksātāja grāmatiņai.
Atšķirīgs no DLK ir likumprojekta iekļautais
punkts par sezonas darba ierobežošanu norādot , laiks, uz kādu noslēgts darba
līgums, lai veiktu sezonas rakstura darbu (ieskaitot laika pagarinājumus),
nevar būt ilgāks par 10 mēnešiem viena gada laikā.
Pārbaudes
laiks šo darba likumdošanā paredzēto
normu reglamentē trīs panti. Kuros plašāk ir izteikta pārbaudes laika
noteikšana , pārbaudes sekas. Jaunums ir : 41.pants. Atšķirīgas attieksmes
aizlieguma pārkāpums, uzteicot darba līgumu pārbaudes laikā
1.
Ja darba
devējs, uzteicot darba līgumu pārbaudes laikā, pārkāpis atšķirīgas attieksmes
aizliegumu, cietušajam darbiniekam ir tiesības prasīt atbilstošu atlīdzību
naudā.
2.
Darbinieks
var celt šā panta pirmajā daļā paredzēto prasību tiesā divu mēnešu laikā no
dienas, kad viņš saņēmis darba devēja uzteikumu .
Darba
līguma grozīšana ir jauna norma , kas nebija DLK . Šeit ir paredzēta iepeja
grozīt darba līgumu pusēm vienojoties ,
kā arī Darba līguma grozījumu uzteikums
(89.pants):
(1) Darba
devējam ir tiesības ne vēlāk kā vienu mēnesi iepriekš rakstiski uzteikt darba
līgumu ar nosacījumu, ka darba tiesiskās attiecības tiks izbeigtas, ja
darbinieks nepiekritīs tās turpināt atbilstoši darba devēja piedāvātajiem darba
līguma grozījumiem. Šāds uzteikums ir pieļaujams, ja tas pamatots ar darbinieka
uzvedību, viņa spējām vai arī ar uzņēmuma saimniecisku, tehnisku, organizatorisku
vai citādu vajadzību.
(2) Ja, turpinot darba attiecības atbilstoši
darba devēja piedāvātajiem darba līguma grozījumiem, samazinās darbinieka
vidējā izpeļņa, darba devējam ir pienākums izmaksāt darbiniekam iepriekšējo
vidējo izpeļņu vienu mēnesi pēc darba līguma grozīšanas dienas.
(3) Ja
darbinieks uzskata, ka darba līguma grozījumu uzteikums atbilstoši šā panta
pirmajai daļai nav tiesiski pamatots, viņam ir tiesība celt prasību tiesā par
šāda uzteikuma atzīšanu par spēkā neesošu. Šajā gadījumā attiecīgi piemērojami
109.panta un 110.panta noteikumi.
(4) Ja darba
līguma grozījumu uzteikums nav tiesiski pamatots, tas saskaņā ar tiesas
spriedumu atzīstams par spēkā neesošu. Līdz tiesas sprieduma spēkā stāšanās
brīdim darba devēja uzteikums ir spēkā.
Darba tiesisko attiecību izbeigšanās.
Uzteikums.
Salīdzinājuma
ar DLK darba attiecību pārtraukšanu regulā četri panti 30,31.,33.,34.un 254
panti , tad likumprojektā šīs attiecības regulē piecpadsmit panti . Ka
jauns darba attiecību pārtraukšanas veids ir paredzēts
Izmantotās
literatūras saraksts :
1.
Darba
likumu kodekss (ar grozījumiem kas izsludināti līdz 1997.g. 27.03. )
2.
Darba
likums ( likumprojekts )
3.
Likums
“Par darba koplīgumiem” Ziņotājs 21 06.06.1991
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru