Sava patstāvīgā
darba tēmu izvēlējos tā iemesla dēļ, ka pašam esot darbinieku
kolektīva-kompānijas struktūr vienības vadītāja amatā, man bieži sev padoto
darbinieku intereses darba līguma detaļu
un izmaiņu sakarā nākas pārstāvēt sarunās ar
kompānijas personāldaļas vadību, kurās bieži tiek skartas darba
likumdošanas normas, to skaidrojumi un izpratne.Šī kursa laikā apgūtās
zināšanas tiks apkopotas un izklāstītas turpmākajā darbā.
Savu pašreizējo, svarīgo tiesisko
lomu, darba līgums ieguva pēc 1990.gada 4.maija deklarācijas par Latvijas
valstiskās neatkarības atjaunošanu, pieņemšanas.Uzreiz pēc šī tiesiskā akta
pieņemšanas strauji mainijās darba devēju un darba ņēmēju tiesiskās attiecības,
kuru sakārtošana un labošana prasīja straujas un noteiktas rīcības.Svarīgākie
šī procesa veicinošie apstākļi šo attiecību maiņai, bija ekonomiskie un
sociālie apstākļi, ražošanas veidu un īpašumu formu maiņa.
Latvijas Republikas darba tiesību sistēmu veido Latvijas ratificētās SDO[1] konvencijas, Darba likumu
kodekss, Latvijas Republikas likumi(piemēram likums “Par darba aizsardzību”),
Ministru Kabineta noteikumi, nolikumi vai instrukcijas, lokālās normas, ko
pieņem darba devēji, saskaņojot ar attiecīgām arodorganizācijām vai darbinieku
pilnvarotiem pārstāvjiem.[2]
Latvijā pašlaik ir spēkā Latvijas Republikas Darba likumu kodekss, kas ir
laika posmā no 1990-1996 gadam
vairākkārt grozītais 1972 gada darba likumu kodekss.Pašlaik gan notiek
jaunā darba likumdošanas akta apspriešana un korekcija, kurš domājams stāsies
spēkā visdrīzākajā laikā.Šī likuma projekta pamatā ir 10 nodaļas(pašreizējo 18
nodaļu vietā), kuru saturs ir vairāk piemērots mūsdienu apstākļiem.
Pašreizējā situācijā Latvijas Republikas teritorijā darba devēju un darba
ņēmēju savstarpējās tiesikās attiecības regulē tikai rakstveida darba līgums.
Darba līgums ir rakstveida
vienošanās starp darba devēju un darba ņēmēju(darbinieku), saskaņā ar
kuru darbinieks apņemas veikt noteiktu darbu, pakļaujas darba kārtības noteikumiem vai darba devēja
rīkojumiem, bet darba devējs no savas puses apņemas nodrošināt darba samaksu,
darba apstākļus, kas paredzēti likumdošanas aktos, darba koplīgumā vai pusēm
pusēm vienojoties, vai sociāli apdrošināt
darbinieku.Darba līgums sastādāms divos eksemplāros, no kuriem viens
glabājas pie darba devēja, otrs pie darbinieka.[3]
Par darba devēju ir uzskatāma fiziska vai juridiska persona , kas uz darba
līguma pamata nodarbina vienu un vairāk
darbiniekus.
Būtisks, manuprāt ir fakts, ka darba līguma priekšmets nav tikai darbs kā
tāds, bet arī darba rezultāts.[4]
Ļoti ekstrakti darba līguma būtība ir izpausta Latvijas Republikas
Civillikumā-ar darba līgumu viena puse uzņemas strādāt otrai darbu par
atlīdzību.[5]
Atlīdzības noteikšana arī ir ļoti būtisks moments. Pat tad , ja tas nav
noteikts, darbiniekam ir tiesības uz atlīdzību.[6]
Minimālā mēneša darba samaksa nevar būt
mazāka par Latvijas Republikā
attiecīgajā laika posmā noteikto iztikas minimumu.[7] Latviajs Republikā no
1999.gada 1.janvāra noteiktais iztikas minimums ir Ls 50.
Darba līguma darbības laikā tiek
izšķirtas piecas galvenās stadijas:
1. Darba līguma sagatavošana
2. Noslēgšana
3. Darbība
4. Grozīšana
5. Izbeigšana[8]
Vēlētos aplūkot
darba līguma sagatavošanas stadiju.Šeit noteikti ir jānošķir jēdzieni-konkurss
un darba intervija.
Šī darba līguma stadija
ir noteikti radusies mūsdienu sociāli-ekonomisko apstākļu , nepieciešamību un
likumsakarību dēļ.
Pieņemot darbā, kur
nepieciešamas speciālas zināšanas, darba devējam ir tiesības pieprasīt, lai
darbinieks uzrāda diplomu vai citu dokumentu par izglītību vai profesionālo
sagatavotību.[9]
Uzsākot rakstīt šo
darbu, es nedaudz iepazinos ar personālatlases firmas “Fontes R&J” darbību
šajā jomā.
Atkarībā no uzņēmuma
stratēģijas un finansiālām iespējām, tiek slēgti līgumi ar parsonālatlases
firmām un tām tiek uzticēti šie darba piedāvājumu publicēšanas, konkursu
rīkošanas un personāla atlases funkcijas.Tas būtiski atvieglo darba devēju
uzdevumu pieņemot īsti profesionālu darbinieku, kurš pilnībā atbilstu darba
devēja prasībām un darba specifikai, atstājot šo jautājumu profesionāļu
ziņā.Šis, manuprāt, ir nākotnes variants, jo darba devējs nevienmēr ir spējīgs
objektīvi izvērtēt kandidāta atbilstību amatam.Šajā attiecību modelī darba
devēja ziņā paliek tikai jau sagatavota kandidāta darba intervija
konkrēti-praktisku jautājumu precizēšanai.Darba devēja un personālatlases
firmas savstarpējās attiecības regulē vienīgi savstarpējais līgums, kurā ir paredzētas
savstarpējās, kā arī trešās personas/kandidāta, tiesības un pienākumi.
Darba līgums ir pušu
saskanīgs gribas izteikums.Akta parakstīšana, Vienalga, vai tas attiecas uz
pašu parakstītāju vai trešo personu, uzskatāma par piekrišanau šim aktam, ja tā
saturs parakstītājam ir bijis zināms, un ja viņam tajā tiesiskajā darījumā, uz
kuru akts attiecas, ir personīga interese un ierunas tiesības.[10] Bet lai izteiktu šo savu
gribu darba līguma izpratnē, darbiniekam ir jāzin savas galvenās darba tiesības:
q Tiesības uz darba samaksu, kas nav mazāka par valsts
noteikto iztikas minimumu
q Tiesības uz atpūtu
q Tiesības uz drošiem un veselībai nekaitīgiem darba
apstākļiem
q Tiesības apvienoties darba arodu organizācijās
q Tiesības uz materiālo nodrošinājumu [11]
Neapstrīdami darbiniekam ir jāzin arī savi pienākumi:
q Ievērot
darba līguma nosacījumus un iekšējās
darba kārtības noteikumus
q Saudzīgi
izturēties pret darba devēja mantu[12]
Tālākajā darba līguma
funkciju stadijā ir jādefinē vairāki
jautājumi, kas tieši skar darba līguma slēdzēj puses, darbinieka teisisko
statusu, darba līguma formu un saturu.
Darba
līgumu var slēgt :
q Jebkura
tiesībspējīga un rīcībspējīga persona
q Saskaņā
ar šīs personas tiesisko stāvokli līguma noslēgšanas brīdī
q Ievērojot
normatīvo aktu nosacījumus.[13]
Pieņemot darbā nav
pieļaujams nekāds tiesību ierobežojums atkarībā no rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma,
reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās
izcelšanās un mantiskā stāvokļa, izņemot tos ierobežojumus un priekšrocības, ko
nosaka likumi un citi normatīvie akti.[14]
Šeit jārunā par
ierobežojumiem strādāt valsts iestādēs personām, kuras ir darbojušās
pretvalstiskās organizācijās, tāpat sertifikāts par valsts valodas prasmi var
tikt uzskatīts par ierobežojumu.
Latvijas Republikā ir
spēkā Ministru Padomes 1992.gada 31.jūlija lēmums Nr.302 rakstveida darba
līguma formas un satura rekomendējošs
paraugs.Pašas veidlapas izgatavošanu veic pats darba devējs.Augstāk
minētā normatīvā akta pielikumā pievienotā darba līguma parauga formā ir
izdalāmi galvenie noteikumi un prasības, kurām ir jābūt ietvertām darba
līgumos.
Darba līguma saturs
q Līgumslēdzēju
pušu dati-tie ir līgumslēdzēj pušu juridiskie dati, uzņēmuma juridiskā adrese,
reģistrācijas nummurs Uzņēmumu reģistrā, darba ņēmēja personas kods un
pieraksta adrese(šim ierakstam pasē ir obligāti jābūt, jo šī prasība ir
ietverta normatīvajos aktos, tomēr tam nav teritoriāla rakstura)[15], pases nummurs.
q Amats,kādā
darbinieks tiek pieņemts darbā saskaņā ar Latvijas Republikas Profesiju
klasifikātoru.[16]
q Darba
uzsākšanas datums – lielajā vairumā gadījumu līgums stājas spēkā ar
parakstīšanas brīdi
q Darba
laiks – pilna, nepilna, saīsināta darba
diena, tāpat nosakāms, vai darbs tiek organizēts pēc pastāvīga vai slīdošā
grafika
q Darbinieka
tiesības un pienākumi – tie var būt ietverti gan līgumā, gan pielikumos, kas ir
ar vienādu spēku un ir līguma neatņemama
sastāvdaļa.
q Darba
devēja tiesības un pienākumi
q Darba
samaksa
q Jānosaka
pārbaudes laiks – nevar būt ilgāks par 3.mēnešiem
q Darba
līguma termiņš – Šeit ir jāizšķir termiņi:
1. Uz
nenoteiktu laiku
2. Uz
noteiktu laiku
3. Uz
noteikta darba izpildīšanas laiku
q Darbinieka
iespējas slēgt līgumu ar citu darba devēju
q Strīdu
izšķiršanas kārtība
Vēl daži aspekti
darba līguma satura jautājumā.
Neatļauta un
nepieklājīga darbība, kuras mērķis ir pretējs reliģijai, likumiem un labiem
tikumiem, vai kura vērsta uz to, lai apietu likumu, nevar būt par tiesiska
darījuma priekšmetu, tāds darījums nav spēkā.[17]
Tāpat nav spēkā darba
līguma nosacījumi, kas saskaņā ar Latvijas Republikas darba likumdošanas aktiem
pasliktina darbinieka stāvokli.[18]
Darba līgumus darba
devējs ir tiesīgs slēgt ar LR pilsoņiem un pastāvīgiem iedzīvotājiem. Kārtību,
kādā tiek nodarbināti ārvalstnieki un bezvalstnieki nosaka 1998.gada
17.februāra MK noteikumi Nr.54- “Ārvalstneiku un bezvalstnieku nodarbināšanas
kārtība Latvijas Republikā”’.
Dokumenti,
kas ir nepieciešami pieņemot darbā:
q Jāuzrāda
pase saskaņā ar likumdošanas aktiem,
personām, kas jaunāki par sešpadsmit gadiem-dzimšanas apliecība
q Jāiesniedz
darba grāmatiņa(darba līguma grāmatiņa)
Saskaņā ar Ministru
kabineta 1993.gada 30.decembra Noteikumu Nr.40 “Par kārtību, kādā izsniedzama
algas gada karte” 15 un 18 punktu algas grāmatiņa nodokļu maksātājam jāiesniedz
pamatdarba vietā, bet papilddarba vietā(kur strādā blakus darbā)-algas nodokļu
gada karte.[19]
Darba
līguma nosacījumu grozīšana.
Tā kā darba līgums ir rakstveida vienošanās,
tad atliek prezumēt, ka darba līguma nosacījumu grozīšanai ir nepieciešama tāda
pati rakstveida vienošanās. Mutvārdu vienošanās saistoša nav nevienai no pusēm.
Rakstveida piekrišana ir nepieciešama, lai novērstu varbūtējos strīdus, kas var
rasties grozot līguma noteikumus.Praktiski darba līguma grozīšanas un izmaiņas
skaidri regulē Darba likumu kodeksa 26 līdz 28 pants.
Šie darba līguma grozīšanas aspekti ir galvenokārt ir darba pienākumu un darba vietas un atalgojuma
izmaiņām.
Saskaņā ar 1993.gada
6.aprīlī noteiktajām izmaiņām Darba likumu kodeksa 26 panta 4.daļā par būtisku
darba līguma nosacījumu grozīšanu (darba samaksa un apmērs, atvieglojumu un
darba režīma grozīšana, nepilna darba laika un profesiju apvienošanas
noteikšanu vai atcelšanu[20]), darba devējam jāpaziņo
darbiniekam vienu mēnesi iepriekš agrāko divu mēnešu termiņa vietā.[21]
Ja darbiniekiem
veselības stāvokļa dēļ ir nepieciešami darba apstākļu maiņa, dot vieglāku
darbu, tad darba devējam ar darbinieka piekrišanu tas jāpārceļ šādā darbā
atbilstoši medicīniskajam slēdzienam uz laiku bez termiņa noteikšanas.
Ja darbinieks
nepiekrīt turpināt darbu jaunos apstākļos un iepriekšējos darba līguma
nosacījumus nevar saglabāt, darba līgums izbeidzams saskaņā ar darbinieka
atteikšanos turpināt darbu sakarā ar darba līguma nosacījumu grozīšanu,
izmaksājot atlaišanas pabalstu ne mazāk kā viena mēneša vidējās izpeļņas
apmērā.[22]
Izņemot DLK 26/28
pantu visos pārejos gadījumos līguma nosacījumu grozīšana ir atkarīga no pušu
savstarpējās vienošanās un sekām, ko
šādas izmaiņas rada.
Darba
līguma izbeigšana.
Darba līguma izbeigšnās iemeslus un cēloņus
regulē DLK 30,31 un 33 panti.
Darba līguma izbeigšnās pamats ir:
q
Pušu
vienošanās
q
Termiņa
notecējums, ja līgums noslēgts uz noteiktu laiku vai noteikta darba veikšanas
laiku
q
Darbinieka
iesaukšana vai iestāšanās obligātajā valsts dienestā, iekšlietu dienestā,
Nacionālajos bruņotajos spēkos, iestāšanās civildienestā.
q
Darbineika
uzteikums, darba devēja iniciatīva, ko regulē DLK 33 un 254. Panti
q
Darbinieka
pārcelšana uz citu uzņēmumu, iestādi vai organizāciju ar viņa piekrišanu
q
Pāriet
strādāt vēlētā amtā
q
Darbinieka
atteikšanās no pārcelšanas citā darbā
q
Likumīgi
stājies spēkā tiesas spriedums, kas nosaka brīvības atņemšanu
q
Latvijas
Republikas likumu pārkāpumi, noslsēdzot darba līgumu vai darba līguma
neatbilstība likumam
q
Darbinieka
nāve
Darbiniekam, uzsakot darba devējam, tas ir
rakstveidā jābrīdina vienu mēnesi
iepriekš. Darba likumu kodeksa komentāri
skaidro, ka ir izslēgti nosacījumi, kas atšķir svarīgu un mazāk svarīgu
apstākļu pamatojumu uzteikumā.Tas būtiski atvieglo likuma piemērošanu.
Darba līguma izbeigšana pēc darba devēkja
iniciatīvas ir regulēta DLK 33,24 un 254 pantos.Pamatprincips visa veida darba
līguma izbeigšanas gadījumiem ir atbilstība likumā paredzētajiem gadījumiem un
paredzētajai kārtībai.
Nobeigums.
Aplūkojot un iepazīstoties Darba likuma kursa
laikā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem darba tiesību jautājumos,
nākas secināt, ka ir pienācis laiks un ir izveidojusies nepieciešamība pēc
jauna Darba likumu kodeksa , kas ietvertu jaunās realitātes un faktiskos
notikumus darba devēju un darba ņēmēju attiecībās.Pašreizējais Darba likumu
kodekss, manuprāt, neaizsargā visas iespējamās situācijas un attiecības.
Tāpat esmu guvis personīgu izpratni par darba
likumdošanas funkcionēšanu, darba tiesību saturu un avotiem, kas noteikti
palīdzēs man turpmāk risināt un aizstāvēt gan savas, gan man pakļauto
darbinieku darba tiesības.
[1] SDO(angl.International Labour Organization
/ILO-Starptautiskā Darba organizācija).SDO locekles ir visas ANO dalībvalstis,
SDO ir izdevusi 174 konvencijas, kas reglamentē darba līgumu, darba un atpūtas
laiku, nosaka prasības darba videi un sociālai nodrošināšanai.Pēc 04.05.99 LR
ir ratificējusi 43 SDO konvencijas un turpina šo darbu līdz šim.
[2]
Juridisko terminu vārdnīca, Autoru kolektīvs, izd. Nordik, Rīga, 1998 gads,
54.lpp
[3]
Turpat-54.lpp
[4]
Gundega Saule,Darba līgums, Biznesa augstskola””Turība”, Rīga, 1999 gads, 5 lpp
[5]
Civillikums, 2178 p.
[6]
Turpat,( turpmāk CL), 2181 p
[7]
Darba likumu kodekss, (turpmāk DLK), 83.pants
[8]
Gundega Saule, Darba līgums, BA “Turība”, Rīga, 1999.gads, 13.lpp
[9]
DLK, 21 pants, 2 daļa.
[10]
CL, 1431 pants
[11]
DLK 2 pants, 1 daļa.
[12]
DLK 2 pants, 2 daļa
[13]
Gundega Saule, Darba līgums, BA “Turība”, Rīga, 1999.gads
[14]
DLK, 15 pants
[15]
Mans Īpašums, Rīga, 1999.gads nr.19
[16] LR
Profesiju klasifikātors-apstiprināts ar LR MK 1994.gada 12.aprīļa
noteikumiem, kurā grupētas profesijas starptautiski atzītā kārtībā, aptverot
visas LR tautas saimniecībā sastopamās darbinieku profesijas.Profesiju
klasifikātorā ir 10 pamatgrupas profesiju prasmju dilstošā secībā- no valsts un
pašvaldību vadītājiem līdz vienkāršām profesijām..Pavisam Profesiju
klasifikātorā ir apvienotas vairāk kā
2500 profesijas.
[17]
CL, 1415 pants
[18]
DLK, 7 pants, 2 daļa
[19]
Latvijas darba likumu kodeksa komentāri, AFS, Rīga, 1998 gads,(pārstrādāts
izdevums)
[20]
DLK, 26.pants,4.daļa
[21]
Latvijas darba likumu kodeksa komentāri,AFS, Rīga, 1998 gads,
[22]
Gundega Saule, Darba līgums, BA “Turība” , Rīga, 1999 gads, 36.lpp
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru