Vecuma, lieluma un
izgreznojumu ziņā Domu baznīcai Rīgā līdzīgas nav.
24.jūlijā 1211. gadā bīskaps Alberts
iesvēta lielu zemes gabalu ārpus pirmā pilsētas aizsargmūra. Šo datumu var
uzskatīt par Domu, jeb Svētās Marijas baznīcas būvniecības sākumgadu. Zemi uz
kuras celta baznīca bīskaps Alberts ieguva no lībiešiem. Tikai septiņus
gadsimtus vēlāk, ierīkojot centrālo apkuri, atklājās, ka baznīcas celtniecība
sākta uz kuršu apbedījumiem.
Lai gan baznīca
celta uzkalniņā, pamati pašreiz atrodas vairākus mertus zem ielas līmeņa un
itkā dziļi zemē iegrimušais 13.gadsimta gotiskais portāls, kas kalpoja par
galveno ieeju, faktiski stāv īstajā vietā. Daugavas plūdu dēļ nācās gadu no
gada ielas ap baznīcu uzbērt. Dažreiz ielu uzbēršana nav līdzējusi un palu
laikā ūdens plūdis dievnamā, 1709.gadā palu laikā tur noķertas zivis, bet vēlāk
iekšpusē uz sienas piestiprināta piemiņas plāksnīte, kas rāda toreizējo ūdens
līmeni.
Doma baznīca tika celta kā Rīgas bīskapa
katedrāle kopā ar Doma kapitula mītni - klosteri, tādēļ tai bija jākļūst par
krāšņu un cienijamu arhitektūras paraugu.
Matereālus baznīcas celtniecībai no Kokneses
un Pļaviņām tika vesti pa Daugavu. Tie
bija kaļķakmeņi un vēlāk arī laukakmeņi, kurus vēl varam apskatīt ārējo sienu
un pilāru pamatos.
Doms vislabāk atspoguļo agrīnās gotikas
arhitektūru ar pasmagām, druknām formām, un ir vienīgais, kurā samērā plaši
iemiesojušās romānikas formas. Doma telpas ir plašas un monjumentālas.
1226. gadā baznīca
bija jau tiktāl gatava, ka pāvesta sūtnis Modēnas Vilhelms varēja tajā rīkot
sapulci, baznīcas korī varēja noturēt pirmo koncilu.
Ap 1270. gadu ēka
ieguva galējos izmērus un divu torņu vietā, finansiālu grūtību dēļ, uzcēla
tikai vienu. Ēkas kopgarums sasniedza 87 metrus, platums 31 metru, vidusjoma
augstums 26 metrus. Tad baznīcu paplašināja un tad jau tās platums sasniedza 44
metrus.
Reformācijas jaunās
vēsmas Rīgā uztvēra nekavējoties, un katolistiskajai baznīcai nācās atteikties
no galvaspilsētas un citām lielām pilsētām. 1524. gadā Rīgā sākās nevaldāmas
sajūsmas caurstrāvots, visaptverošs grautiņš - tika nopostīti katoļu altāri,
svētbildes un relikvijas. Domu baznīcas Marijas altāra gleznu piemeklēja viduslaiku
raganām līdzīgs liktenis : tā tika slīcināta Daugavā un vēlāk sadedzināta, bet
iepriekšējā arhibīskapa K.Lindes misiņa piemineklis tika pārkausēts lielgabalā.
Doma smaile nodega
1547. gada ugunsgrēkā. To atjaunoja 1595. gadā renesances formās ar kupolu un
galeriju, virs kuras pacēlās slaidā "adata" . Tornis bija 140 metrus
augsts un tobrīb pats augstākais Rīgā. Torņa smailes galā novieto bumbu virs
kuras ir zelta gailis. Šis tornis kļuva nedrošs un 1776. gadā namdaris
J.Krāmers smaili nomainija pret pastrupu noslēgumu, kas saglabājies līdz pat
mūsdienām. Tā augstums ir deviņdesmit metri.
Viena no galvenajām
ieejām baznīcā bija no ziemeļiem. To rotāja ar samērā krāšņu kaļķakmens
portālu, kas norāda uz 12 gadsimta Gotlandes mākslas ietekmi. Rietumu portāls
iebūvēts tikai 1864. gadā.
Romāņu stilā veidotā
altāra daļa tika pabeigta 1226.gadā.
Ģilžu, rātes un
privātpersonu dāvinātas ir daudzas skaistas logu rotas - vitrāžas. Vitrāža
"V. fon Pletenbergs" simbolizē ticības brīvības pasludināšanu, bet
"Gustava Ādolfa svinīgā sagaidīšana Rīgā 1621.gadā" pierāda, ka Rīgā
vāciešus pieņēma kā draugus.
1601. gadā sāka
būvēt ērģeles, kas bija ievērojamas ar savu kvalitāti. Ērģeļu priekšpusi
veidija mākslinieks Jākobs Rābs. Jau 1884. gadā pārbūvēja ērģeles, kas apmēram
ar 6800 stabulēm uz īsu laiku kļuva par lielākajām pasaulē. Šo darbu veica kāda
Ludvigsburgas firma "E.F.Walker & Co".Vēlāk šīs ērģeles
restaurēja vēl vairākas slavenas firmas.
Viena no
nozīmīgākajām pārmaiņām, kas iespaidoja Doma ārējo izskatu un iekārtojumu, bija
slavenā Rīgas arhitekta Felsko 1864.gadā veiktā pārbūve. Viņš izbūvēja jaunu
Rietumu portālu un jaunu ieeju, kuras agrāk nebija, līdz ar to izmainījās
baznīcas iekšējā kārtība. Tā ieguva loģiskāku un mūsdienīgāku risinājumu.
Doma klosteris
saglabājies mazāk. No pirmatnējām telpām pastāv 13.gadsimta pirmajā pusē celtā
sakristeja un kapitula zāle austrumu korpusā, kā arī vēlāk restaurētā krusta
eja ap samērā lielu 33x 36 metrus plašu
pagalmu. Klostera korpusiem bija divi stāvi. Doma kapituls bija izvietots
netikai austrumu korpusā, bet arī dienvidu korpusā. Ziemeļu korpusā atradās
mūku guļamtelpas un saimniecības telpas, bet rietumu korpusu ieņēma Doma skola.
Pēc reformācijas klosteris un baznīca
nonāca pilsētas īpašumā. Klostera telpās iekārtoja bibliotēku. Pārējās klostera
telpas ilgu laiku izmantoja saimnieciskiem mērķiem, klostera pagalmā pat
ierīkoja tirgus laukumu. 1791. gadā uz
bibliotēkas telpām pārcēlās ārsta N.Himzeļa jau 1773. gadā dibināto muzeju, ko
1895.gadā pārvērta par pilsētas muzeju.
Domskola tika
dibināta katoļu garīdznieku gatavošanai. To pārzināja un vadīja sholards, tas
ir domkapitula loceklis. Mācības notika latīņu valodā, bet zemākajās klasēs
vācu valodā. Skolā mācija antīko literatūru, viduslaiku apgaismotāju darbus,
gramatiku, matemātiku un metriku, kā arī grieū valodu un senēbreju valodas
pamatus. Vēlāk sāka mācīt fiziku, vēsturi, ģeogrāfiju. Visi skolotāji bija garīdznieki. 1675. gadā
mēra epidēmijas laikā Domskola tika slēgta un darbu atjaunoja tikai pēc 20
gadiem. Domskolu beiguši daudzi slaveni cilvēki, tādi kā G.Mirķelis, J.Reiters.
Iekšējajā klostera
pagalmā ir izveidots Doma dārzs. Tā platība ir 0,15 ha. Doma dārzs ierīkots
bijušās augstākās garīdzniecības kapsētas vietā. Dārzu rotā granītā kalta
kristāmā bļoda, skulpturāls veidojums - lauva, granīta kolonna ar urnu un divas
kapu plāksnītes. Doma dārzā aug dzeltenais un katavbas rododendrs, plūmjlapu
ābele un vietējā forsītija.
Domu baznīcā
apbedīts bīskaps Alberts un 14. gadsimtā pārapbedīts bīskaps Meinhards, kā arī
daudzi no Baltijas muižniecības spices, kas caur nozīmīgiem dāvinājumiem
vēlējās padarīt savus vārdusu un ģērboņus neaizmirstamus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru