Eiro





Saturs

Ievads…………………………………………………………………………..…3

1. Eiro ieviešanas pozitīvās ietekmes uz uzņēmējdarbību...…………..…5

1.1. Valūtas konvertēšanas izmaksu samazināšanās ...…………..…5
1.2. Kursu svārstību iekšējā tirgū izzušana ……....……………..…5

1.3. Procentu likmes samazināšanās un izlīdzināšanās ...……….....6

1.4. Iekšējā konkurence...……………………………………………..7

1.5. Konkurence un to līdz šim kavējošie faktori ...………...…….8

1.6. Valsts fiskālās politikas ietekme …………………….………....9

1.7. Uzņēmumu īgumu kontinuitāte..……………………………….10

1.8. Eiro stabilizācija………………………………………………..…10

1.9. Investīciju pieaugums..………………………………………..…11

1.10. Valdības monetārās politikas ietekme ……………...……….....12

2. Negatīvā ietekme no eiro ieviešanas…………………………………...14

2.1. Izmaksas………………………………………………………....14

2.2. Banku darbība.…………………………………………………….14
2.3. Automātisko preču izplatītāju maiņa.…………………………….15
2.4. Elektroniskās datu apstrādes sistēmas pielāgošana.………...16
3.Eiro ieviešanas ietekme uz Latvijas uzņēmumiem……………………...18
Secinājumi un priekšlikumi…………………………………………………...21
Izmantotās literatūras sarakts………………………………………………....24





Ievads.
Ikviens jau noteikti būs dzirdējis par eiro. Liela ažiotāža ap to tika sacelta īsi pirms tā ieviešanas bezskaidrās naudas norēķinos, kas notika 1999. gada 1. janvārī un tad vēl jo lielākas diskusijas, kuras tikai nesen kā sāka pieklust, kad eiro visai strauji zaudēja vērtību attiecībā pret ASV dolāru. Saprotams kāpēc par to interesējas rietumu prese – tas viņus tieši ietekmē, bet kā tad ir ar mums. It kā jau pirmajā acumirklī gribas apgalvot, ka tas mūs nekādi neskar, bet kaut vai tikai tāds apsvērums, ka viena no šīm valstīm ir Vācija, kas ir milzīga valsts un ar kuras uzņēmējiem arī Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi veic dažu labu darījumu. Nenoliedzami, ka ne tikai Vācija, bet arī visas pārējās Eiropas Savienības valstis ir ekonomiski augsti attīstītas un tādēļ to attīstība un izaugsme pie pastāvošās uzņēmējdarbības globalizācijas vairāk vai mazāk ietekmēs tādu mazu valstiņu kā Latvija.
Šī darba mērķis ir noskaidrot kāda ietekme eiro ieviešanai varētu būt uz uzņēmējdarbību vairāk tieši pašās rietumu valstīs, lai pēc tam ikviens izdarot loģiskus secinājumus varētu nonākt pie tā kāda ietekme eiro ieviešanai būs uz mūsu pašmāju uzņēmumiem.
Lai sasniegtu iepriekš izvirzīto mērķi ir jāveic attiecīgi uzdevumi. Kā pirmais, ir sameklēt un iepazīties ar pieejamo informāciju. Kad šis uzdevums būs veikts, tad kā nākamais ir iegūtās informācijas cītīga analizēšana.
 Protams, to ir visnotaļ grūti paveikt, jo tieši šobrīd ir tas moments, kad šinī jautājumā viss veidojas un iegūst aizvien tveramākus apveidus un ik brīdi papildus nāk jaunas atziņas un domas, bet autoram ir jācenšas, balstoties uz profesionāļu izvirzītajām prognozēm un iepriekšējiem pētījumiem un saviem spriedumiem kā arī uz to informāciju, kura ir tā rīcībā par pašreiz reāli notiekošajiem procesiem, to apvienojot izdarīt savas prognozes. Kā jau minēju tas ir grūts darbs, lai neteiktu pārdrošs, jo, izdarot prognozes, ir bezjēdzīgi ilgi pētīt un iedziļināties pieejamajā informācijā, jo pretējā gadījumā informācija, kas ir jūsu rīcībā ir novecojusi un var parādīt tikai to vai tas, ko jūs šodien esiet izdomājis sakrīt ar vakar notikušo. Cilvēkus vienmēr daudz vairāk ir interesējis jautājums, kas būs un nevis kas ir, tieši tādēļ arī centīšos sniegt nelielu ieskatu par to interesentiem un arī pats sev. Galvenokārt informāciju, kura tika izmatota darbā ir iegūta internetā, jo tas ir visātrākais informācijas izplatīšanas veids, kāds man ir pieejams. Vērā ņemams faktors ir arī tas, ka internetā pieejamā informācija ir ļoti plaša un tādā veidā dod zināmas priekšrocības izdarot secinājumus.
i.tabulai
Sekojošā tabula parāda Eiropas Savienības lielumu un nozīmību.
Atskaites gads: 1997
Eiro zeme
ES kopā
ASV
Japāna
Iedzīvotāji  (miljonos)
290,4
374,1
267,9
126,0
Platība 1997 (in 1000 km2)
2 365,0
3 234,2
9 372,6
377,8
Nominālais IKP (miljardos ECU)
5 548,1
7 132,3
6 896,5
3 708,4
Bruto IKP (procentos no pasaules IKP)
19,4
24,6
19,6
7,7
Reālā IKP pieaugums (procentos)
2,5
2,7
3,8
1,0
Bezdarbnieku līmenis (% attiecībā pret darba spējīgiem)
11,6
10,6
4,9
3,4
Īstermiņa procentu likme (procentos)
4,4
5,1
5,6
0,7
Ilgtermiņa procentu likme (procentos)
5,7
5,9
5,9
1,7
Finansēšanas saldo (procentos no IKP)
-2,5
-2,4
-0,3
-3,4
Bruto parāds (procentuāli no IKP)
75,2
72,1
63,1
99,7

Augstāk stāvoša tabula visnotaļ labi parāda to, cik liela ietekme ir Eiropas Savienībai un Eiro zonai salīdzinājumā ar  pasaules lielākajām ekonomiskajām vienībām. Kā redzam tās rādītāji īpaši neatšķiras no ASV un Japāna raksturojošajiem lielumiem.


1. Eiro ieviešanas pozitīvās ietekmes uz uzņēmējdarbību


1.1. Valūtas konvertēšanas izmaksu samazināšanās
Vienotas valūtas ieviešana, kas pašlaik norit monetārajā savienībā, bet ar mērķi ieviest to visā Eiropas Savienībā, ir loģiski pamatots, mērķtiecīgs iekšējā tirgus papildinājums un tādā veidā tiks stiprināta Eiropas ekonomika pasaules mērogā. Pašā Eiropas Savienības iekšienē vairs nebūtu tādi maksājumi, kas saistīti ar valūtas maiņu, transakciju un valūtas kursa izmaiņu rezultātā radušos izdevumu segšanu. Tas gan, protams, neattiecas uz starptautisko tirdzniecību ārpus monetārās savienības, kaut gan arī uz to daļēji varētu būt attiecināmi šie paši spriedumi. Tādā veidā tiktu radīta lielāka noteiktība, kas atvieglotu ilglaicīgu investīciju plānošanu, un būtu arī ievērojama izdevumu ekonomija. Tā piemēram, izbraucot cauri visai Eiropas Savienībai un katrā tās dalībvalstī samainot valūtu, tā galu galā būs zaudējusi 33% no savas sākotnējās vērtības.

1.2. Kursu svārstību iekšējā tirgū izzušana

Pie līdzšinējām valūtas kursu svārstībām, kādas Eiropas Savienības dalībvalstīs bija līdz šim, nebija iespējams nodrošināt pietiekošu stabilitāti, lai nodrošinātu pilnīgu Eiropas ekonomiskas izaugsmes potenciāla izmantošanu. Piegādātājiem regulāri nācās pārrēķināt preces cenas, bija jāseko līdzi kursu svārstībām, lai pēkšņi nerastos zaudējumi tikai tādēļ, ka valūtas kurss nav bijis tāds kā bija paredzēts. Un tad, kad piegādātājs nevēlējās piegādāt, pieprasītājs to gribēja iegādāties. Šī iemesla dēļ radās zaudējumi no ekonomiskās attīstības kavēšanās, kuri tādā veidā teritorijā ar vienotu valūtu vairs nebūs iespējami.


1.3. Procentu likmes samazināšanās un izlīdzināšanās

Savukārt, tā iespaidā, ka viendabīgais kapitāla tirgus būs tik liels, tika paredzēts, ka caurmērā ekonomikas un monetārās savienības valstīs, proti, eiro zonā aizņēmuma procentu likme kritīsies, lai arī atsevišķām dalībvalstīm varētu būt novērojams neliels procentu likmes kāpums. Kāpums sekojot datiem, kuri ir 1.1. tabulāProcentu likmes attīstība monetārās savienības dalībvalstīs”, loģiski spriežot, bija sagaidāms Francijā, Nīderlandē, Vācijā, Austrijā, kur starpība ar Itāliju ir vairāk kā 1%, bet arī ar Spāniju, Portugāli starpība ir 0,9%, kas arī ir pietiekoši liela, lai sekotu attiecīga reakcija, pēc principa, ka neviens nav pats sev ienaidnieks un izvēlas no sev reāli pieejamām iespējām labāko (Consumers always choose the best bundle they can afford)[1]. Vadoties pēc šī principa, var secināt, ka klienti centīsies iegūt kapitālu tur, kur tas būs lētāks, bet tā rezultātā atsevišķos reģionos būtu straujš pieprasījuma pieaugums un celtos kapitāla cena, respektīvi, procentu likme. Bet kā varam redzēt jau minētajā 1.1. tabulā, 1998. gada otrajā pusē un 1999.gada pirmajā pusē procentu likmes “Eirozemes” valstīs atšķiras ļoti minimāli – maksimālā starpība ir 0,3%. Šī vienlīdzība ir izveidojusies nevis iespējamā kāpuma rezultātā, bet gan tādēļ, ka visas valstis ir samazinājušas procentu likmes un vienlaicīgi tās arī izlīdzinājušas.




                                                                                                                                        1.1. tabula[2]                
Procentu likmes attīstība
 monetārās savienības dalībvalstīs.
 

Tāda reakcija no dalībvalstu puses bija sagaidāma, lai nepieļautu potenciālās banku peļņas aizplūšanu uz kaimiņvalstīm, jo diez vai kāda valsts būtu pieļāvusi dabiski veidojošos kāpumu. Tās censtos piesaistīt sev pēc iespējas lielāku klientu loku. Tādā veidā augstāk skatāmajā tabulā varam pārliecināties par to, ka teorija nepārprotami darbojas arī praksē, pie tam visai precīzi.

1.4. Iekšējā konkurence
Pārejai uz trešo ekonomiskās un monetārās savienības fāzi gan tieši, gan netieši ir ļoti nozīmīga un daudzpusēja ietekme uz Eiropas reģioniem un komūnām. Tas īpaši skar ekonomikas struktūras politiku, budžeta un finansu politiku, darba tirgus un sociālo politiku. Ekonomiskā un monetārā savienība noteiks arī iekšējā tirgus kā vienas vienības kopējus konkurences noteikumus un radīs jaunus izaicinājumus sadarbībai starp reģioniem un komūnām no vienas puses un uzņēmumiem, kuri līdz šim ir bijuši to teritorijā, no otras. Kā arī ievērojama pielāgošanās dažādos jautājumos ir paredzama reģionus un komūnas pārvaldošajiem valsts orgāniem.

1.5. Konkurence un to līdz šim kavējošie faktori

Vienotās valūtas savienība aptvers ļoti lielu reģionu un kā sekas tās izveidei ir gaidāma konkurences pastiprināšanās. Protams, eiro ieviešanu vairāk kā negatīvu parādību uztvers tie reģioni, kurus līdz šim pasargāja valūtu svārstības, jo potenciālajiem konkurentiem šis tirgus valūtas kursa svārstību iespaidā bija grūti prognozējams un tādēļ kļuva mazāk pievilcīgs, kas ir uzskatāms par iemeslu tam, ka līdz šim potenciālie konkurenti atturējās no uzņēmējdarbības uzsākšanas šajos reģionos. Neapstrīdams ir arī fakts, ka līdz eiro ieviešanai pastāv tāds bremzējošs faktors kā transfērās izmaksas, proti, izmaksas, kas rodas veicot maksājumus citās valstīs konkrētās valsts valūtā. Šie abi faktori izzudīs līdz ar to brīdi, kad eiro reāli parādīsies apgrozībā, kas būs pozitīvi no konkurētspējīgo uzņēmumu redzes viedokļa, jo tiem būs daudz vieglāk paplašināt savu noieta tirgu. Tas nozīmē, ka izdzīvos stiprākie un veidosies veselīga uzņēmējdarbības vide, jo uzņēmumi strādās ar augstāku atdevi vai arī būs spiesti mainīt savu darbības sfēru.
Šeit nenoliedzami rodas jautājums, vai šajos reģionos, kur uzņēmumi līdz šīm izmaiņām būs dzīvojuši tādos kā “siltumnīcas apstākļos” neradīsies pēkšņs, negaidīts bezdarbs? Uz to atbildot jāsaka, ka reālajā praksē nav iespējamas tik krasas pārmaiņas, viss notiek pakāpeniski. Jaunienācējiem vispirms ir jāapzina tirgus, tad jāuzsāk tur uzņēmējdarbība un tikai tad, ja jau esošie uzņēmumi neko nedarīs konkurētspējas uzlabošanai, tiem nāksies meklēt jaunu nodarbošanos. Lai arī tā ir primitīva shēma, redzam, ka tas nav iespējams vienas dienas laikā un tādēļ nav sagaidāms, ka atsevišķos reģionos veidosies straujš bezdarba pieaugums. Toties kā šeit skaidri saskatāms, kopumā ņemot, ekonomiskā situācija Eiropas Savienībā uzlabosies.

1.6. Valsts fiskālās politikas ietekme

Tomēr daļai uzņēmumu varētu rasties problēmas arī samērā īsā laika periodā pēc transfēro izmaksu izzušanas. Proti, pierobežas reģionos, kur atšķirīgu apstākļu rezultātā, kas saistīti ar valsts nodokļu un nodevu kā arī dažādu atvieglojumu un subsīdiju politiku (kā piemēram, atšķirīgs akcīzes nodoklis), identiskām vai viegli aizvietojamām precēm būs cenu atšķirības, patērētāji varētu doties iepirkties uz kaimiņvalsti, jo praktiski nebūs nekādu šķēršļu, kas viņus varētu vēl aizkavēt un atšķirības būs skaidri saskatāmas. Tas savukārt nozīmētu, ka atsevišķos reģionos krasi samazinātos pieprasījums. Bet tas atkal neizbēgami novedīs pie tā paša, proti, ka tirgus Eirozemē kļūs vienveidīgāks, viendabīgāks, jo nevienas valsts valdība nav ieinteresēta, ka tās teritorijā esošie uzņēmumi nav konkurētspējīgi, jo tādā veidā aizplūst līdzekļi, kuri varētu palikt valstī. Tādēļ arī darīs visu, lai novērstu nevajadzīgos, pat nepieļaujamos šķēršļus. Kā loģisks solis no attiecīgo valdību puses, tā pat kā jau aplūkotajā jautājumā par procentu likmēm, būtu šo nodevu, nodokļu samazināšana tādā pašā līmenī kā pārējām kaimiņvalstīm. Tikai tādā veidā valsts varētu nodrošināt “saviem” uzņēmumiem, vienādu izejas pozīciju ar kaimiņvalstu uzņēmumiem. Tas savukārt nodrošinātu lielākus ieņēmumus no nodokļiem, ne tā kā gadījumā, ja šiem uzņēmumiem būtu ļoti mazs apgrozījums vai tie pilnībā bankrotētu.

1.7. Uzņēmumu līgumu kontinuitāte

Cilvēkus māc šaubas vai eiro ieviešana neradīs tādas problēmas, kā piemēram, līgumu spēkā neesamība, jo līgumos nav minēts eiro, bet gan kādas noteiktas valsts nacionālajā valūtā. Tādēļ uzņēmēji pārskata esošos līgumus. Bet šinī sakarā pieņemti jauni likumi, kas atrunā dažādus jautājumus šajā sakarā. Pilnīgi nekādām problēmām nevajadzētu būt pašā Eiropas Savienībā un valstu starpā, kuras ir Eiropas Savienības dalībvalstis, bet ir sarežģītāk, ja sadarbības partneris ir no kādas valsts, kura nav Eiropas Savienības sastāvā, jo tādā gadījumā attiecīgā persona kopš eiro ieviešanas bezskaidras naudas norēķinos var atteikties akceptēt maksājumus, kuri veikti eiro.[3] Bet pastāv arī tāds jēdziens kā līguma kontinuitāte jeb nepārtrauktība un tā paredz, ka visi līgumā paredzētie punkti paliek spēkā, visas summas pēc Eiropas Centrālās bankas noteiktā valūtas kursa pārrēķinot uz eiro. Protams, strīdus gadījumā abām pusēm jāvienojas

1.8. Eiro stabilizācija

Tiek sagaidīts, ka Eiropas kopējā valūta internacionālajā naudas apritē ieņems nozīmīgu vietu, līdzīgi kā tas ir ar pašlaik Eiropā pastāvošajām naudas vienībām. Daudzos darījumos eiro pat varētu izkonkurēt ASV dolāru, ko līdz šim bija izdevīgi izmantot kā visur atzītu, stabilu naudas vienību, bet tagad būs eiro, kas būs ļoti ērts tādā ziņā, kā aptvers ļoti lielu ekonomiski spēcīgu un aktīvu reģionu. Protams, šeit uzreiz skeptiski var bilst, ka eiro ne tuvu nav tik stabils kā ASV dolārs. Tomēr tās ir īslaicīgas problēmas, kuras novērojamas tieši pašā ieviešanas fāzē, kad vēl nav pilnīgi skaidrs mehānisms kā viss darbojas, kad atklājas vēl nepārdomātās vietas, kādas neapšaubāmi pastāv, un kaut arī teorētiski ir zināms kā dažādās situācijās vajadzētu rīkoties, tomēr šie līdzekļi un metodes vēl ir svešas. Toties, kad mehānisms sāks darboties atbrīvotāk, eiro kurss attiecībā pret citām valūtām un to skaitā arī ASV dolāru noteikti nostabilizēsies. Arī laika faktors šeit spēlē noteiktu lomu, jo kā jau tagad varam novērot eiro ir beidzis savu straujo kritumu un palēnām svārstās ap vienu kaut kādu noteiktu vērtību. Tas nenozīmē, ka eiro ir nostabilizējies, vēl varētu sekot virkne straujāku izmaiņu, kamēr pilnībā būs pabeigta tā ieviešana.

1.9. Investīciju pieaugums

Tādēļ ka monetārās savienības dalībvalstīs būs novērojama cenu stabilizācija un izzudīs daudzi līdz šim bijušie valūtas riski,[4] Eiropas reģionos ir sagaidāma investīciju palielināšanās, kuras iezīmēs izdevīgi ražošanas faktori[5]. Investīciju pieaugums varētu rasties arī pateicoties noteiktajām normām, kurām jābūt izpildītām, lai varētu būt monetārās savienības dalībvalsts. Šīs normas ir noteiktas no triju dalībvalstu ar labākajiem rādītājiem pa katru konkrēto aprēķinot aritmētisko vidējo un pieskaitot noteiktu konstanti. Tā piemēram, inflācijas norma uz 1998.gadu bija 2,7%, kas ir no Austrijas 1,1%, Francijas 1,2% un Īrijas 1,2% rādītājiem aprēķinot aritmētisko vidējo, kas aptuveni ir 1,2% un pieskaitot 1,5%. Līdzīgi ir iegūta procentu likmes norma 7,8%, u.c. Šīs normas rada noteiktības un drošības sajūtu, jo situācija šinī reģionā kļūst prognozējamāka, jo katra atsevišķa valsts darīs visu iespējamo, lai iekļautos šajās normas. Arī tas, ka nelabvēlīgu apstākļu ietekmē, šie rādītāji un normas varētu pasliktināties, bet vienmēr tās tiks aprēķinātas pēc labākajiem rādītājiem un tādēļ ļaunums būs minimāls.


1.2. tabula
Dalībvalstu galvenie ekonomiskie rādītāji.

Inflācija1)
Procentu likme2)
Budžeta deficīts3)
Valsts parāds3)
Par laika posmu:
07/98 līdz 06/99
1998
1998
Beļģija
0,9
4,3
1,3
117,3
Vācija
0,4
4,1
2,0
61,1
Somija
1,0
4,4
+1,0
49,6
Francija
0,5
4,2
2,9
58,5
Īrija
2,3
4,3
+2,3
52,1
Itālija
1,7
4,4
-2,7
118,7
Luksenburga
0,6
4,3
+2,1
6,7
Nīderlande
1,8
4,2
0,9
67,7
Austrija
0,4
4,3
2,1
63,1
Portugāle
2,5
4,4
2,3
57,8
Spānija
1,8
4,4
1,8
65,6
Pieļaujamā norma
1,9
6,2
3,0
60,0
1) Mērīts attiecībā pret saskaņoto patērētāju preču indeksu
2) Ilgtermiņa kapitāla likme.
3) Attiecībā pret iekšzemes kopproduktu; Ko regulē Māstrihtas līgumā noteiktie ierobežojumi; (pārpalikums: +)

Ieviešot eiro, kas Eiropas monetārās savienības dalībvalstu atšķirīgās valūtas sakopos vienā, samazināsies arī valūtu risks. Kompānijām būs drošāk darboties ar eiro, nebaidoties no neparedzētām, straujām tā kursa svārstībām, nekā darboties ar vairākām nacionālajām valūtām, no kurām ikviena var kļūt nestabila. Šeit, protams, ir priekšnosacījums, ka vispirms ir jāsagaida eiro nostabilizēšanās.

1.10. Valdības monetārās politikas ietekme

Varam aplūkot arī valstu nozaru kā lielu, kopēju elementu konkurētspēju. Līdz šim daļai nozaru atsevišķās valstīs ir bijušas problēmas, runājot tieši par konkurētspēju. Viens no faktoriem, kas to var spēcīgi ietekmēt ir tā dēvētais valorizācijas slogs. Proti, valsts ir mākslīgi izveidojusi un turējusi samērā augstu valūtas kursu, kas savukārt neapšaubāmi ir apgrūtinājis uzņēmumus, jo citām valstīm ar “lētu valūtu” bija visnotaļ izdevīgi importēt uz šīm valstīm. Aplūkojot šo jautājumu no šāda redzesviedokļa, ieguvēji no eiro ieviešanas ir atsevišķu valstu nozares ar augsti attīstītām, kvalitatīvām tehnoloģijām, nozares, kur īpaša uzmanība tiek pievērsta dažādām izmaksām uz vienu vienību, lai veidotu konkurētspējīgu cenu politiku un tādā veidā paaugstinātu uzņēmuma konkurētspēju. Tās nozares, kuras nav darbojušās pēc šādiem principiem vai nav tos ievērojuši tik strikti, līdz šim ir aizsargājusi valorizācija. Savukārt, piemēram, Vācijas rūpniecība caurmērā, pateicoties attīstītajām, kvalitatīvajām tehnoloģijām ir ar augstu konkurētspēju, kas tai, neskatoties uz valorizācijas traucējošo efektu, arī līdz šim ir ļāvis veiksmīgi konkurēt. Vācijas rūpniecība un tai attīstības ziņā līdzīgās nozares pilnā mērā varēs izmantot savas priekšrocības tikai pēc eiro ieviešanas, kad valorizācija zaudēs savu ietekmi, iegūstot lielākas tirgus daļas, gūstot lielāku peļņu, tās varēs baudīt savu investīciju augļus. Kārtējo reizi ir redzams, ka eiro ieviešanas rezultātā palielināsies konkurence, kas ir uzskatāms par pozitīvu pavērsienu. Eksperti apgalvo, ka jau tagad atsevišķās dalībvalstīs ir novērojama tehnoloģiju uzlabošana un lielāka vērība tiek piegriezta izmaksām uz vienu vienību. Ja arī īsā laika posmā varētu rasties darbaspēka pārstrukturizēšanās, tad ilgākā laika posmā, tā rezultātā gan monetārās un ekonomiskās savienības, gan kopējās Eiropas savienības ekonomiskais stāvoklis uzlabosies un palielināsies arī konkurētspēja attiecībā pret pārējam pasaules valstīm.




2. Negatīvā ietekme no eiro ieviešanas


2.1. Izmaksas

Jaunās valūtas ieviešana radīs lielas izmaksas bankām, uzņēmumiem kā arī valsts iestādēm. Kopējās ieviešanas izmaksas ir grūti aplēšamas. Pēc Eiropas komisijas novērtējuma eiro skaidrās naudas ieviešanas un nacionālo valūtu izņemšana no apgrozības izmaksas varētu būt aptuveni 0,3% no kopējā Eiropas Savienības iekšzemes kopprodukta, un tas ir 20 līdz 25 miljardi ECU (13 līdz 16,5 miljardi Ls). Tomēr šīs izmaksas vēl neietver banku un uzņēmumu naudas automātu nomainīšanas izmaksas. Sekojot Eiropas banku savienības prognozēm izmaksas, kuras rodas Eiropas kredītiestādēm, sastāda aptuveni 15 līdz 19 miljardus Vācijas markas (aptuveni 5 līdz 6,5 miljardi Ls). Piemēram, “Westdeutsche Landesbank AG” bankas pārejas uz eiro izmaksas tiek prognozētas aptuveni 200 miljoni Vācijas marku (65 miljoni Ls) apjomā.

2.2. Banku darbība
Neskatoties uz mūsdienu tehnoloģisko attīstību, kas sniedz iespējas nosūtīt informāciju uz vistālāko zemeslodes punktu dažu minūšu laikā, nenoliedzams ir fakts, ka bankas savas operācijas veic samērā lēni[6]. Piemēram, kontinentālie pārskaitījumi var ieilgt pat nedēļu. Tieši šinī ziņā varētu rasties problēma, kas varētu būt aktuālas tieši tagad – pārejas posmā uz eiro. Bezskaidras naudas norēķinos pašlaik katrai no “Eiro zemes” dalībvalstīm pastāv divas paralēlas valūtas – nacionālā valūta un eiro, kuras abas tiek uzrādītas atskaitēs. Tas ir visai darbietilpīgi un varētu palēnināt banku darbības procesu. Tas savukārt ir tieši saistīts ar uzņēmumiem, kuri gaida pārskaitītās summas. Uzņēmumos palielinās debitoru parādi, kas rada lielāku nenoteiktību. Atsevišķos gadījumos iegādājoties preces uzņēmumam var nebūt pieejamas kredītiespējas, kas nozīmē, ka jānorēķinās uzreiz, tātad vajadzīga nauda. Lai nebūtu jāpārtrauc uzņēmuma darbība, protams, var paņemt īstermiņa kredītu, kas uzņēmumam rada papildus izmaksas. Var būt arī situācija, ka norēķinoties noteikta termiņa ietvaros ir iespējams saņemt atlaides, bet nav iepējams veikt maksājumu, jo nauda, ko uzņēmumam pārskaitījis klients, vēl “ir ceļā”. Arī tās ir uzskatāmas par izmaksām, kuras ir radušās potenciālo iespēju neizmantošanas dēļ.

2.3. Automātisko preču izplatītāju maiņa
Nākamā problēma, kas varētu rasties uzņēmumiem, kuri izplata preces ar pārdošanas automātu palīdzību (piemēram, atspirdzinošo dzērienu automāti), ir šo iekārtu maiņa. Viens no faktoriem ir jau minētās izmaksas, ko vēl varētu uzskatīt par sava veida investīciju. Tad otrs faktors ir neatbildēts jautājums, kad tieši mainīt šo mehānismu. Pēc 2001. gada 31. decembra, kad reāli apgrozībā parādīsies eiro, būs situācija, kad paralēli katrā dalībvalstī apgrozībā būs divas valūtas. Protams, ka sākotnēji patērētājiem vēl būs nacionālās valūtas rezerves, no kurām tie centīsies atbrīvoties. Bet cik veikli noritēs eiro izplatīšana? Tas pat no tehniskā viedokļa ir sarežģīts pasākums, jo sākotnēji nepieciešamo 13 miljardu banknošu iespiešanu tīri tehniski iespējams pabeigt tikai 2001. gada septembrī, monētu izgatavošana ir vēl darbietilpīgāka. Kad ieviest jauno preču izplatītāju, lai optimāli apmierinātu patērētāju vajadzības un lai nerastos situācija, ka nokavētas vai pārāk agras iekārtu maiņas rezultātā tiek zaudēti klienti, kuri aiziet pie konkurenta un iespējams vairs arī neatgriežas.
 Neskatoties uz to, ka ir izkalkulēts, kad būtu vēlams ieviest ar eiro darbojošos automātu, var rasties problēma ar jauna automāta ieviešanu, jo jau tagad uzņēmumi, kuri nodarbojas ar šo ierīču izgatavošanu ir pārslogoti un atbildīgas personas kā mierinājumu min tieši to, ka pastāvēs divas valūtas, kas nozīmē, ka ne visām preču izplatīšanas ierīcēm jātiek nomainītām jau ar 2002. gada iestāšanos.

2.4. Elektroniskās datu apstrādes sistēmas pielāgošana
Izplatīta parādība ir elektroniska datu apstrādes sistēma uzņēmumā. Kā liecina līdz šim veiktās izpētes finansu pakalpojumus sniedzošajos uzņēmumos un arī dažos ražošanas uzņēmumos 80% gadījumu programmas ir jāpārveido, jāpielāgo eiro ieviešanai. Vidējos un mazos uzņēmumos šis process vidēji aizņem divus gadus. Seši mēneši paiet analizējot esošo sistēmu, nākamie divpadsmit mēneši nepieciešami sistēmas pārveidošanai un vēl seši mēneši sistēmas darbības pārbaudei. Pie tam savlaicīgu dabu veikšanu šinī jomā aizkavēja resursu trūkums, jo lielākā daļa visu datrorspeciālistu savu uzmanību un darbību bija veltījuši 2000. gada datorproblēmai. Pie tam Eiropā pašreiz ir 18 miljoni “viena cilvēka uzņēmumu”, proti, uzņēmumi, kuros visu elektronisko datu apstrādes sistēmu uzrauga viens cilvēks. Šim cilvēkam uzņēmumā bija pārslogots darbalaiks, lai novērstu 2000. gada datorproblēmu, un tagad šim pašam cilvēkam jāmēģina tikt galā ar visas sistēmas pārveidošanu. Pie tam viņam ir jānovērš arī tekošās problēmas, kuras darbības gaitā rodas uzņēmumā. Lielākai daļai šo uzņēmumu ir arī ierobežoti līdzekļi, lai varētu piesaistīt eksternus speciālistus. Laiks ir visai ierobežots, jo monetārās savienības dalībvalstīs visas atskaites un aprēķini jau ar 2002. gada iestāšanos notiks eiro kā arī tas, ka darbiniekiem būs ļoti maz laika, lai iepazītos ar jaunajām programmām. Rezultātā varētu būt palēnināta jeb traucēta uzņēmumu plānošana, kas varētu kavēt veiklu, bez traucējumu uzņēmumu darbību. Taču tas ir tikai mazos un vidējos uzņēmumos, bet ko darīt lielajiem uzņēmumiem, kuru sistēmas pārveidošanai ir nepieciešams ieguldīt daudz vairāk laika? Šis jautājums paliek atklāts. Tikai viens ir skaidrs – jācenšas pēc iespējas ātrāk sakārtot savu elektronisko datu apstrādes sistēmu, lai pēc iespējas vairāk novērstu dažādu problēmu rašanos, kas varētu būt saistīta ar sistēmas neatbilstību jaunajiem apstākļiem.























3.Eiro ieviešanas ietekme uz Latvijas uzņēmumiem

Latvija nav izolēta no visas pārējās pasaules tādēļ sagaidāms, ka eiro ieviešana ietekmēs arī Latviju. Nenoliedzami, ka pie pastāvošās globalizācijas gan Latvijas iedzīvotājiem, gan arī uzņēmumiem ir dažādi sakari ar citām valstīm un to starpā arī ar Eiropas monetārās savienības valstīm. Viena no priekšrocībām, kas varētu parādīties skarā ar eiro ieviešanu ir vieglāka pārvietošanās un darījumu veikšana eiro zonā gan uzņēmējiem, gan arī privātpersonām, ko izraisa lielā valūtu daudzumu atkrišana. Īpaši aktīvām personām, kuras regulāri uzturas šinī reģionā, noteikti būtu pat jēgpilni izveidot savas eiro rezerves, lai ik reizi, kad tie turp dodas, nebūtu jāveic valūtas maiņa un neciestu no tā zaudējumus.
Tomēr lielākā daļa uzņēmēju noteikti apgalvotu, ka tas ir salīdzinoši visai nenozīmīgs faktors. Tie uzņēmumi, kuri sadarbojas ar eiro zonā esošajiem uzņēmumiem, atzīs, ka daudz lielāku ietekmi uz viņu darbību atstāj tāds faktors kā eiro kursa krišanās. Lai labāk izprastu šo jautājumu, aplūkosim virkni dažādus jautājumus, kuri ar to ir tieši saistīti.
·        Līdz ar eiro ieviešanu bezskaidras naudas norēķinos 1999.gada 1.janvārī visas vienpadsmit Eiropas monetārās savienības dalībvalstu valūtas tika fiksētas nemainīgā attiecībā pret eiro. Tas savukārt nozīmē, ka, krītoties eiro kursam, krīt arī visu šo valstu valūtas kursi.
·        Krītot eiro kursam un līdz ar to arī attiecīgajiem nacionālo valūtu kursiem, visi, kas atrodas ārpus eiro zonas, centīsies atbrīvoties no rezervēm, kuras ir izveidotas šinīs valūtās un, piemērām, Vācijas marka sastāda 15% līdz 20% no kopējām oficiālajām rezervēm. Savukārt pēc tam, kad attiecīgās personas būs atbrīvojušās no “nevēlamajām” valūtām, tām radīsies jautājums par šo līdzekļu ieguldīšanu citās valūtās un kā pievilcīgākās dotajā momentā nenoliedzami varētu minēt ASV dolāru un Japānas jēnu, kuras ir stabilas un līdz ar to arī pievilcīgas valūtas, tomēr ASV dolārs ir galvas tiesu priekšā jēnai, jo ir vairāk atzīts. Kā rezultāts šīm pārmaiņām ir lielāks pieprasījums pēc ASV dolāra un līdz ar to tā kursa celšanās.
·        Lielu daļu izejvielu Latvijas uzņēmumi iepērk ārzemēs un dažādu iemeslu dēļ (piemēram, partnera neuzticība salīdzinoši jaunai valūtai, vienkāršības dēļ, lai izvairītos no valūtu, ar kurām rīkojas, daudzveidības, u.c.) bieži šīs iepirkšanas cenas ir noteiktas tieši ASV dolāros. Ko tas nozīmē Latvijas uzņēmējiem, kuri savu produkciju nerealizē ASV dolāros, bet gan citās valūtās? Tas nozīmē, ka dolāra kursa paaugstināšanās rezultātā izejvielu iepirkšana kļūst dārgāka un līdz ar to arī pieaug produkcijas pašizmaksa, kas samazina produkcijas kā preces konkurētspēju.
·        Gadījumā, ja uzņēmums savu produkciju realizē eiro zonā un ir noslēdzis līgumu, ka cena ir noteikta eiro vai kādā no nacionālajām valūtām, tad iegūstam visai līdzīgu situāciju. Līdz ar eiro kursa krišanu Latvijas uzņēmumiem samazinās ieņēmumi, jo pārrēķinot to pašu daudzumu eiro latos, šī vērtība tagad ir ievērojami mazāka kā eiro ieviešanas sākumā. Bet kas gan ir tad, ja izpildās gan šis gan iepriekšminētais faktors?
·        Tirdzniecība ar Eiropas Savienības valstīm sastāda aptuveni 54% no Latvijas ārējās tirdzniecības, bet tiesa gan aptuveni trešā daļa no tā ir ar eiro zonā neietilpstošām valstīm: Lielbritāniju, Dāniju un Zviedriju. Tomēr kaut arī ņemam vērā šo faktoru tirdzniecība ar monetārās un ekonomikas savienību sastāda aptuveni 36% no visas Latvijas ārējās tirdzniecības. Protams, ka ne jau visi darījumi tiek veikti eiro vai šo valstu nacionālajās valūtās. Latvijā kopējais ārējās tirdzniecības apjoms pārsniedz 80% no IKP. 47% no Latvijas ārējās tirdzniecības darījumiem tiek veikti ASV dolāros un 33% - 11 "eiro valūtās". Lielas svārstības ārvalstu valūtas tirgos, protams, negatīvi ietekmētu starptautisko tirdzniecību, un pirmās cietējas būtu valstis ar visatvērtāko tautsaimniecību. Šis apstāklis pelna nopietnu ievērību.
























Secinājumi un priekšlikumi

Eiropas Savienības vienotās valūtas ieviešanas rezultātā ir gaidāmas dažādas izmaiņas un no iepriekš darbā aplūkotās informācijas varam izdarīt sekojošus secinājumus:
1.     Tā rezultātā, ka attiecīgajā reģionā tiks ieviesta vienota valūta, uzņēmumiem vairs nebūs dažādu kavēkļu, kuri  radās no tā, ka veicot darījumus dažādās valstīs ar dažādiem partneriem, bija nepieciešams veikt virkni dažādu valūtas operāciju. Šīm darbībām dabiski atkrītot uzņēmējiem  kopumā samazināsies, bet, kas attiecas uz šo reģionu, pilnīgi izzudīs izmaksas, kuras līdz šim bija praktiski neizbēgamas.
2.     Vienotas valūtas ieviešana padara vienkāršāku cenu salīdzināšanu un kapitāla tirgū tas nozīmē, ka tiek atvieglota un veicināta kapitāla plūsma. Kā sekas ir konkurences pieaugums un cenu kritums, kas kapitāla tirgū nozīmē aizņēmuma procentu likmes samazināšanos, kas uzņēmējiem nodrošinātu lētāka kapitāla ieguvi un līdz ar to samazinātos to izmaksas, kas atvieglotu to darbību.
3.     Līdz ar to, ka šis reģions kļūs pārskatāmāks, jo viss būs “mērīts” vienādās mērvienībās, proti, visas cenas būs izteiktas eiro, tirgū palielināsies konkurence un tirgus palēnām kļūs viendabīgāks, kā tas bija vērojams gadījumā ar kapitāla tirgu, kurs ir elastīgāks un var ātrāk pielāgoties. Tā rezultātā, ka pastiprināsies konkurence un tirgus būs pārskatāmāks, tirgū ir gaidāms investīciju pieplūdums, jo potenciālajiem investoriem  būs vieglāk izanalizēt situāciju.
4.     No iepriekšējā punktā izdarītajiem secinājumiem izriet, ka monetārās savienības zonā pastiprināsies konkurence. Tas, savukārt, neizbēgami novedīs pie tā, ka vārgākie uzņēmumi būs spiesti vai nu uzlabot savu konkurētspēju, vai arī tiem nāksies izbeigt savu uzņēmējdarbību vai meklēt citu darbības jomu. Tas savukārt nozīmē, ka iekšējais tirgus attiecībā pret ārpus eiro zonās esošajām valstīm kļūs konkurētspējīgāks, jo, kā jau minēju, dabiskās atlases rezultātā vājākie atkritīs un izveidosies “veselīga” uzņēmējdarbības vide.
5.     Būs novērojamas pārmaiņas juridiskā skatījumā, jo nacionālo valūtu vietā nāk viena valūta - eiro. Šajā sakarā ir ieteicams pievērst uzmanību līgumiem un pašu uzņēmēju drošībai ar partneri noslēgt papildus vienošanos līgumu veidā, kur būtu atrunāta jaunā situācija. Ieteicams arī iepazīties ar likumdošanu, kas atrunā šos jautājumus, lai zinātu, ar kuriem partneriem potenciāli varētu būt problēmas un tās savlaicīgi varētu novērst.
6.     Tā kā pārejas posmā katrā no dalībvalstīm ir gan nacionālā valūta gan kopējā, tad bankām bieži vien ir jāveic dubults darbs, lai varētu sniegt informāciju gan vienā, gan otrā vai arī abās valūtās vienlaicīgi. Tādēļ ir sagaidāms, ka banku darbība kļūs lēnāka, kas var būt liels kavēklis veiksmīgas uzņēmējdarbības veikšanai, jo uzņēmējiem var būt visnotaļ grūti laicīgi izdarīt maksājumus, jo daļa līdzekļu savdabīga veidā būs iesaldēti bankā.
7.     Eiro ieviešana ir saistīta ar dažādiem tehniskas dabas jautājumiem. Ir jāpielāgo esošās tehnoloģijas jaunajai valūtai. Tas, savukārt, prasa speciālistu iesaistīšanu, bet tā kā darba lauks, kurā nepieciešami to pakalpojumi ir tik plašs, tad ir sagaidāms, ka viņi nevarēs nodrošināt radušos pieprasījuma apmierināšanu un tādā veidā varētu būt apgrūtināta attiecīgu uzņēmumu darbība, jo tie nevarētu pietiekoši veikli veikt savas darbības plānošanu un tās pārbaudi, jo tas parasti ir veikts automatizēti, kas kādu laiku varētu būt pat neiespējami.
8.     Sekojot tam, ka Latvijas uzņēmējus vissmagāk skar tieši dažādu valūtu kursu atšķirības un to svārstības, jo Latvija savā ziņā ir starp diviem lieliem blokiem ASV un ekonomiskās un monetārās savienību, tad Latvijas uzņēmējiem var ieteikt slēgt uzmanīgus, piesardzīgus līgumus, kas tādā veidā neitralizētu  valūtas kursu svārstības. Visdrošāk būtu noslēgt līgumus tā, lai visi līgumi, kuri saistīti ar vienu un to pašu preci, būtu balstīti uz vienu valūtu, jo tas ir veids kā izbēgt no valūtas kursu ietekmes novirzot šīs problēmas vai nu uz piegādātājiem vai noietu.

























Izmantotās literatūras sarakts

1.     A. Jaunzems, Mikroekonomika, lekciju materiāli, Ventspils, 1999.g.
2.     Dr. Armin Utenberg, The euro and the markets, Drēzdene, 1999.g.
3.     Eiro informācijas centrs  http://www.eic.de/
4.     Eiropas centrālās bankas mājas lapa  http://www.ecb.int
5.     Eiropas Savienības mājas lapa  http://europa.eu.int/euro/
6.     Günter Ogger, Das Kartell der Kassierer, Minhene, 1994.g.
7.     Prof. Dr. Harm Peter Westermann, Zivilrechtliche Folgen der Einfürung des Euro, Tūbingas universitāte.
8.     Ralfs von Amelns, Der Euro als komunale Herausforderung, VZM tipogrāfija, 1997.g.
9.     Vācijas industriālās bankas mājas lapa  http://www.ikb.de/ger/eurotext.htm
10.            Vācijas komercbankas mājas lapa  http://www.commerzbank.de/
11.            Vācijas nacionālās bankas mājas lapa  http://www.bundesbank.de/
12.            Vācijas preses un informācijas dienests,  Europa 2000, 1998.g.
13.            Vācijas Republikas ekonomikas un tehnoloģiju ministrijas mājas lapa http://www.bmwi.de/
14.            Westdeutsche Landesbank AG” mājas lapa  http://www.westlb.de/euro










i Avots: 1997.gada Eiropsas ekonomikas institūta (Europäisches Wirtschaftsinstitut) gada pārskats
[1]  A. Jaunzems, Mikroekonomika, lekciju materiāli, 7.lpp., Ventspils, 1999.g.

2  Skatīt sekojošās 2.1 un 2.2 atsauces
2.1 Ralfs von Amelns, “Der Euro als komunale Herausforderung”, 59.lpp., VZM tipogrāfija, 1997.g.
2.2 Vācijas preses un informācijas dienests, “Europa 2000”, 75.lpp., 1998.g.
[3] Zivilrechtliche Folgen der Einfürung des Euro
[4] Šeit domāts risks, kas rodas veicot investīcijas ārzemju valūtā.
[5] Dr. Armin Utenberg, The euro and the markets, 21.lpp., Drēzdene, 1999.g.
[6] Günter Ogger, Das Kartell der Kassierer, Minhene, 1994.g.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru