Manuprāt, cilvēka
eksistence ir viena no svarīgākajām mūsdienu cilvēka problēmām. Vārdos eksistence
un esamība es saskatu līdzību, un tāpēc es negribētu šķirt šos divus
jēdzienus, kaut gan daudzi filozofi tos apskata pilnīgi atsevišķi. Orjentācija
uz “būt” kā savas esamības izkopšanu un “piederēt” kā īpašošanu, iegūšanu,
piesavināšanos, piederēšanu. Šīs abas nostādnes no filozofiskā viedokļa ir
saistītas ar esamības izpratni. Ja esamība tiek izprasta kā substance, kurai
raksturīga noturība, nemainīgums, tad vairāk uzmanības pievērš lietām, idejām,
tās uzskatot par stabilitātes garantu. Ja esamību izprot kā tapšanu, izmaiņas,
tad vairāk tiek izcelts process, domu un jūtu stāvoklis.
Esamība ir viens no
svarīgākajiem konceptiem Rietumu filozofijā; “būt” nozīmē daudz ko vairāk nekā
tādas īpašības kā, piemēram, lieta ir sarkana, tieva, skāba utt.
Cilvēks mainās, taču visu
mūžu viņa vārds nemainās. Vārds dod pārliecību, ka cilvēks ir un paliek viens
un tas pats. Līdzīgi valoda substancionalizē tādus procesus kā mīlestība,
naids, prieks, bauda, liekot domāt, ka
tie ir kāds noturīgs stāvoklis, ko var iegūt un paturēt. Taču savā dziļākajā
būtībā šie procesi ir plūstoši, mainīgi, tos nevar iegūt un paturēt
neizmainītus kā piederošu stāvokli.
Ē.Fromms izdala īpašu
piederēšanas veidu, kas cilvēka dzīvē ir attaisnojams,- tā ir eksistenciālā
piederēšana. Lai nodrošinātu cilvēcisku dzīvi, nepieciešamas rūpes par
ķermeni, barību, mājokli, apģērbu. Eksistenciālā piederēšana izpaužas kā
racionāli noteikta tieksme uz pašsaglabāšanos.
Franču reliģiskais
filozofs Gabriels Marsels (1889-1973) grāmatā “Būt un piederēt” uzsver,
ka personība vienmēr atrodas ontoloģiskas izvēles priekšā starp “būt” un
“piederēt”. Pašā cilvēkā ir atšķirības starp izjūtām, kuras “man ir,
pieder” un kuras veido “es”.
Robežzona starp esamību un
piederēšanu ir cilvēka ķermeniskums. Viss, kas man pieder, dažādā veidā ir
saistīts ar ķermeni. Marsels ir pārliecināts, ka piederēšana saistās ar
ciešanām, jo tā alkst pēc daudzveidīgā. Esamība turpretī balstās uz veselumu un
vienību, kas nevar radīt ciešanas. Cilvēkam jānonāk līdz autentiskai (patiesai,
īstenai) eksistencei, realizējot savu brīvību un pārvarot tieksmi pretstatīt
subjektu un objektu.
Eksistences
patiesā izpausme ir individuāla- katram sava-, taču savos dziļākajos pamatos tā
ir saistīta ar transcendento- pāri stāvošo, ārpus pieredzes esošo – Dievs,
Esamība, Visaptverošais, Nekas.
Nenoliedzami, ka viena no
cilvēka pamatnoteiksmēm ir radīt lietas. Līdz ar civilizācijas attīstību dzīvē
ienāk datori, pārtikas peces, apģērbi utt. Radīšanas procesā izpaužas prāta
spējas , mērķtiecība, brīvība. Radīt nozīmē darboties, būt aktīvam, pārvarēt
dabas pretestību un sasniegt savus mērķus. Uz to nemitīgi aicina Jaunlaiku
filozofija, un šī aicinājuma atskaņas jūtamas līdz pat mūsdienām.
Esamība lielā mērā ir
saistīta ar patiesības jēdzienu. Filozofijā pastāv uzskats, ka patiesība
rodas tad, kad domāšana sakrīt ar esamību. Tādejādi tas, kas pastāv un tiek
patiesi domāts, ir viens un tas pats. Patiesība ir esošā atklāšanās. Cilvēks
tver šo izgaismojumu, kas ir patiesība.
Savdabīga saistība ar
esamības patiesību ir eksistenciālā patiesība, kas nozīmē dzīvi
esamības patiesības gaismā. Cilvēks var vai nu dzīvot patiesībā, vai arī to
nedarīt.
Eksistenciālā patiesība
saistās ar dzīves jēgas meklējumiem. Jēga ir viena no cilvēka eksistences
dominantēm. Nevis baudas, laimes vai apmierinājuma jūtas ir dzīves pamatā, bet
tieši jēga. Tiecoties uz jēgu, cilvēks paceļas sev pāri. Dzīves jēgas trūkums
liedz cilvēkam pilnvērtīgu eksistenci. Mūsdienās tieši jēga ir tas koncepts,
kas raksturo izpratni par esamības saistību ar cilvēcisko pasauli.
Pirmais filozofs, kas
lielu uzmanību pievērš esamībai ir Parmenīds. Viņš uzskata, ka patiesai
domāšanai ir jāsakrīt ar esamību. Esamība ir doma par esamību, bet doma par
esamību ir esamība.
Filozofiskajai domai attīstoties
tālāk, arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta patiesas domāšanas situācijai un
cilvēkam. Lūkojoties uz esamību un domāšanu, ir radusies situācija, ka esamību
filozofi saskata arvien miglaināk, bet domāšanu – arvien asāk un skaidrāk.
Sokrāts,
pievēršoties domāšanai un cilvēka rīcībai, akcentē pašapziņu kā vienīgo,
cilvēkam pieejamo esamību. Tikai paša cilvēka apziņā ir iespējami stingri
kategoriski izteikumi par to, kas ir. Saistot pašapziņu ar morāli, labo,
Sokrāts parāda, ka esamība saistās ar jābūtību. Jābūtība esamības izpratnē
ienes absolūto dimensiju. To, kam jābūt, nevar pievienot no ārienes vai
aizliegt; tas nevar būt relatīvs un nevar būt līdzeklis kaut kam citam. Tikums
(jābūtība) tāpat kā esamība ir nedalāms, viennozīmīgs, absolūts un pilnīgs.
Nevar mazliet būt un mazliet nebūt, vai nu esi, vai neesi tikumīgs, vai nu
pastāvi, vai nepastāvi.
Platons
uzsver esamības aptverošo, vispārīgo raksturu. Eidosi ir esamība, saka Platons.
Visi eidosi kopā veido esamības valstību. Eidosi ir īstenā esamība, bet
konkrēti, atsevišķi eidosu izpausmes veidi ir tikai šķietamība.
Esamība savā dziļākajā būtībā nozīmē pilnību. “Būt”- tas ir labi. Lietas
jāizprot kā labais nevis tādēļ, ka tas ir kaut kas, nevis to īpašumu un
derīguma dēļ, bet tieši tāpēc, ka tās ir, pastāv. Pastāvēšana ir visaugstākā
pilnība, tā izpaužas iekšējās formas pabeigtībā, piepildītībā.
Platona mācībā esamība saistās ar tapšanu un izmaiņām tādā nozīmē, ka
topošais tiecas uz esamību, uz ideju, kura ir nemainīga. Esamība ir mērķis, un
ideja kā esamība ir aktīvs, radošs spēks.
Esamība vispār pastāv kā iespējamā esamība. Kļūdama īstena (nevis
iespējama) esamība pieņem noteiktus vaibstus, kļūst konkrēta, “kaut kā” esamība
un izpaužas kā esošais. Esamības svarīgs raksturojums ir forma.
Aristotelis
uzskata, ka atsevišķs esošais pats sevī ir patiesa vienība, piemēram, cilvēks.
Esamība ir kaut kas vairāk nekā doma, kaut gan doma būtu jāatzīst par
potenciālu esamību.
Viduslaikos rodas jauns esamības veids īstenā esamība, kura
piemīt tikai Dievam. Īsteno esamību – Dievu – nevar izzināt, tam nevar tuvoties
ar domāšanu, bet tikai ar ticību – dvēseles stāvokli.
Viduslaiku filozofija sasaucas ar Platona filozofiju – patiesā esamība
tiek saistīta ar labo. Dievs ir labais visā savā pilnībā.
Mūsdienās īstenā esamība ir aizmirsta, jo cilvēks vienmēr cenšas aplūkot
un apstrādāt tikai esošo. Esamības jēdzienu cilvēks uztver tā, ka viss pastāv.
Bet, kas tad ir ļaunais – neesamība!
Viduslaiku filozofija ir gatava cīnīties ar pastāvošo ļaunumu, atklāt tā
trūkumus.
Filozofijā ļaunumu var aplūkot kā substanci, kā kaut ko tādu, kas
pamatojas pats uz sevi. Šāds ļaunums nav labā trūkums, bet gan pilntiesīga
esamība, ar kuru jārēķinās daudz lielākā mērā, nekā ja tas būtu labā trūkums.
Vācu filozofs Ðeillings ļaunuma pastāvēšanu saskata pašā esamībā
un brīvības struktūrā.
Pēc
Nansī domām, mūsdienu ļaunuma visgrūtāk uztveramā forma ir jēgas zudums,
neredzami ļaunā maniere atņem jēgu – arī dzīves jēgu.
Mūsdienu filozofija koncentrējas uz “Es”, esamību,
piesavināšanos, piederēšanu, jo subjekts ieslēdzas sevī, norobežojas no citiem
un vairs nezina, kas ir ļauns.
Uzvara pār ļaunumu izpaužas nevis kā morāle, bet gan kā eksistenciāla
uzvara. Tās centrā ir cīņa par jēgu, un kamēr ļaunums saglabā savu jēgu, tas
nekad nebūs zaudētājs.
Dekarta
filozofijā esamība tiek saistīta ar apziņu, viņa filozofija ir ceļš uz cilvēka
personiskās eksistēšanas izpēti. Dekarta mācība par pašapziņas esamību
nodrošina pamatus filozofiskam skatījumam uz cilvēka individuālo esamību un tās
nozīmi pasaules ainas veidošanā, kas gūst izvērsumu mūsdienu filozofijā.
Pēc Dekarta domām, nav neesamības, jo viss pastāvošais ir dažādi
esamības līmeņi.
Kopš Jaunlaikiem Eiropas filozofija arvien vairāk pievēršas esamības
saistībai ar cilvēku. Lietas vairs netiek aplūkotas kā esošas savā pilnībā,
formas pabeigtībā,bet gan kā priekšmeti. Esamība pārvēršas par pasauli, kas
tiek praktiski izmantota, izskaitļot praktisko efektu šķiet daudz svarīgāk nekā
saskaitīt tīro formu.
Līdzās cēloņsakarību un eidētiskajam skatījumam uz lietu esamību pastāv
vēl viens līmenis, t.i., tvert nevis lietas esamību kā kaut ko esošu(puķi), bet
ieraudzīt pašu pastāvēšanu kā lietas iekšējā spēka, enerģijas koncentrēšanos uz
“būt”. Šajā nozīmē lietas esamību raksturo tās klātesamība, ko var tvert
vienīgi vērojot.
Ē.Fromms
grāmatā “Piederēt vai būt?” norāda, ka eksistences veids, kas balstās uz
centieniem īpašot, rodas Rietumu industriālajā sabiedrībā, kas orjentējas uz
privātīpašuma vairošanu, naudu un slavu. Cilvēki vairs neprot dzīvot bez
lietām, pārdzīvo to pirkšanu un pārdošanu, daudz mazāk interesējoties par
garīgo dzīvi. Aplam tiek uzskatīts tas, ka es esmu tas, kas man pieder. Šī
nostādne grauj cilvēka eksistences dziļākos pamatus.
Kanta
filozofijā tiek šķirti esamības un eksistēšanas jēdzieni, kas Eiropas
filozofijā ļoti ilgu laiku bija saistīti. Kants runā par eksistēšanu, atzīstot,
ka eksistēšanas vistīrākais veids ir eksistenciālais spriedums, kurā prāts tver
pats sevi.
Kasīrers
starp esamības un domāšanas pasauli
izveidoja trešo – simbolu pasauli. Mūsdienu filozofijā simboliskā pasaule lielā
mērā saplūst ar cilvēcisko esamību, tās netiek nodalītas kā divas atsevišķas
sfēras. Līdzīgi tiek raksturota vērtību eksistence: vērtības ir jēga, kas
atrodas “ārpus” jebkādas esamības.
Vēl viena ļoti būtiska eksistences noteiksme
ir brīvība. Tradicionāli ar brīvību saprot cilvēka iespēju domāt un
rīkoties saskaņā ar saviem priekšstatiem un vēlmēm neatkarīgi no jebkādiem
spaidiem.
Eiropas filozofijas vēsturē sastopama atziņa, ka brīvība ir apzināta
nepieciešamība. Vienpusīgi izprotot brīvību kā apzinātu nepieciešamību, netiek
aptverta brīvības eksistenciālā nozīme. Brīvība kā apzināta nepieciešamība
nozīmē kaut ko citu – apzināšanos, ka brīvība ir nepieciešamība, lai būtu iespējama
cilvēka eksistence. Brīvība ir tāda nepieciešamība, kas sakņojas pati sevī.
Tādēļ nav jāmeklē citi brīvības attaisnojumi kā tikai tas, kas rodas brīvībā kā
eksistenciālā stāvoklī. Brīvība ir pašpietiekama, pastāv kā veselums, nav
sadalāma notikumos un attieksmēs (eksistenciālā nozīmē nevar būt šodien brīvs,
bet rīt vairs nē, attiecībā pret vienu cilvēku brīvs, pret otru – nē, jo
brīvība vai nu ir, vai nav). Brīvības īstenā noteiksme ir sirdsapziņa, kas,
būdama mūsos, tiešā veidā no mums pašiem nav atkarīga (mēs nevaram diktēt
sirdsapziņas balsi, bet varam tikai to uzklausīt). Brīvība tāpat kā sirdsapziņa
ir forma, jo nepastāv vienreiz uz visiem laikiem noteikti etaloni, modeļi,
kādus stāvokļus vai notikumus izprast kā brīvus un kādus kā nebrīvus.
Sirdsapziņa ir iekšējā balss, kurai
cilvēks seko, ja tiecas uz patiesu eksistenci. Viņš var izvēlēties – sekot vai
nesekot sirdsapziņas balsij. Tā būtībā ir izvēle par brīvību vai pret to. Ja
izvēlas sekot sirdsapziņai, tad cita izvēle nepastāv, tāpēc brīvība savā
dziļākajā būtībā nav daudzveidīgas
izvēles iespējas, bet gan vienas izvēles – sekot sirdsapziņai – realizācija.
Sekot sirdsapziņas balsij nozīmē būt brīvam bez izvēles.
Brīvību mēdz interpretēt divos veidos: kā “brīvību no” un “brīvību
priekš”. “Brīvība no” var izpausties kā brīvība no apspiedējiem, nevēlamām
personām, apstākļiem utt. Tas ir brīvības negatīvais aspekts – atgrūsties,
atbrīvoties, noliegt.
Saistot brīvību ar vainu, filozofijā tiek uzsvērts, ka nebrīvība ir
brīvības sekas. Tātad brīvība nav tikai un vienīgi labais, bet tā slēpj sevī
tumšus, neapzinātus dziļumus, traģiku. Šādā nozīmē brīvība nav spēkā, bet gan
nespēks. Taču arī kā nespēks brīvība ir eksistences veids.
Eksistenciālisms ir sastopams ļoti daudz kur, tam ir sava pieeja arī cilvēka
būtības izpētē. Cilvēks ir atvērta, mainīga, laiciska, unikāla,
pārdzīvojumam pakļauta būtne, kas atklājas attiecībās ar citiem. Nav tādas
vienas vai vairāku īpašību, raksturojumu, substances, ko nemainīgi varētu uzdot
par cilvēka būtību. Cilvēks nevis ir, bet top. Kā apgalvo franču
eksistenciālists Ž.P.Sartrs, cilvēka eksistence ir pirms viņa būtības.
Tāpēc viss, kas notiek ar cilvēku, viņu rada. Cilvēka sevis izpratne nozīmē
sevis veidošanu.
Skatpunkti, no kuriem cilvēks raugās uz
sevi, veido viņa attiecības ar līdzcilvēkiem un pasauli. Šie skatpunkti var
mainīties, jo cilvēks ir dziļi personiska, individuāla būtne.
Eksistenciālistiskās pieejas pārstāvji ir pārliecināti, ka nevar
nodiktēt vienus likumus visiem cilvēkiem un laikmetiem, nevar uzrādīt vienu
vispārēju cilvēka būtību.
Eksistenciālisti uzskata: ja cilvēks nav definējams, tad viņš sākotnēji
neeksistē. Cilvēks būs tikai vēlāk – un tieši tāds, par kādu izveidosies.
Cilvēks veidojas tāds, kāds vēlas būt, kādu viņš sevi uztver iepretim dziņai
pēc esamības. Cilvēks ir vienīgi tāds par kādu kļūst. Ja esamība tiešām pastāv
pirms būtības, tad cilvēks ir par sevi atbildīgs. Tātad eksistenciālisms pirmām
kārtām nodod cilvēka īpašumā visu esošo un like viņam pilnīgi atbildēt par savu
esamību.
Cilvēks, kas nekad nav pārdomājis savas dzīves jēgu, atšķiras no tā,
kurš risina šo jautājumu. Atšķirība nav zināšanu līmenī, bet gan dziļāk –
eksistences līmenī. Cilvēks ir būtne, kas patstāvīgi meklē pati sevi un līdz ar
to katrā savas eksistences mirklī maina savas pastāvēšanas situāciju. Viens
raud par zudušām dārglietām, bet cits turpat smaida, saprotot, ka manta nav
neko vērta salīdzinājumā ar mūžīgo dzīvošanu. Katrs cilvēks ir indivīds un
vienu situāciju pārdzīvos pilnīgi dažādi. Tas, kas vienam ir beigas, citam ir
nieks. Cilvēks dzīvo attieksmju, vērtību, jēgu pasaulē, un dzīve no tā netop
vieglāka, bet tieši otrādi – grūtāka.
![]() |
Referāts filozofijā
Kaspars Dimpers
Rīga 1998-11-04
Literatūras saraksts
Kūle
M., Kūlis R. Filosofija. – Rīga: apgāds “Burtnieks”, 1996. –
50 lpp.
Lasmane
S., Milts A., Rubenis A. Ētika. – Rīga, 1992. – 10 lpp.
Sūna
U., Oļševskis G. Ievads filozofijā. – Rīga: “Pēterlailis”, 1993. – 5 lpp.
Saturs
1.
Ievads.
2.
Eksistenciālā piederēšana.
3.
Patiesība.
4.
Īstenā esamība.
5.
Ļaunums.
6.
Brīvība.
7.
Cilvēka būtība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru