Sāksim ar pirmo virsrakstā
minēto tēmu.
Vai darbs ir vajadzīgs?
Cik labi ir neko nedarīt. Vai nekā nedarīt ir iespējams, cik ilgi?
Es domāju, ka bez darba
nav iespējams dzīvot. Var kādu laika sprīdi nekā nedarīt, bet pēc tam ļoti gribas
kaut-ko darīt. Šāda īpašība piemīt katram, pat pašam lielākajam slinkim. Ja
cilvēku ievieto tādos apstākļos, kur nekas nav jādara, es domāju, cilvēks agri
vai vēlu sajuks prātā.
Kādreiz televīzijā rādija
kādu raidījumu, nosaukumu neatceros, jo tas bija sen, kur dažādus cilvēkus
paaicināja uz satikšanos pie kāda ārsta. Uzgaidāmā telpa tika filmēta ar slēpto
kameru. Cilvēki gaidīja pieņemšanu. Bet nekas nenotika. Pagāja pusstunda.
Cilvēki kļuva nemierīgi, dažs piecēlās, sāka staigāt pa telpu turp-atpakaļ,
dažs sāka kārtot uz galdiņa izvietotos žurnālus, katrs meklēja kaut-kādu darbu.
Tas pierāda, ka bez darba cilvēks nevar iztikt.
Bet kādos apstākļos
cilvēks gatavs pildīt citu, viņu neinteresējošu darbu, kas viņu vada, kas liek
koncentrēt lielus spēkus darot darbu, un kādi apstākļos viņam tas viss kļūst
garlaicīgi, vienaldzīgi.
Šajā jautājumā eksistē
vairākas teorijas, viena no tām: amerikāņu psihologa un metodiķa A.Maslou (viņa
teorijas būtība galveno uzvedības motīvu atšķirībā, pirmais no tiem ir bāzisko
vajadzību apmierināšana: “elpošana, slāpes, izsalkums, siltums”, bet augstākā -
“pašrealizācija”, cilvēka tieksme sevi realizēt darbā), un amerikāņu psihologa
un darba jautājumu specialista F.Hercberga. Viņš nonāca pie slēdziena, ka ir
faktori, kuru iedarbības nav pietiekoši daudz, zog darba prieku, bet ja to
virzība ir uz personību, rada prieku strādāt. Piemēram, ja darba vieta ir
netīra, tumša, piegružota, tad vēlēšanās strādāt jūtami krītas. Bet, ja tā ir
tīra un ergonomiski pareizi izvietota, tad, jau pateicoties tam, rodas
motivācija darbam. Šos faktorus Hercbergs pieskaitīja, pie tiešām darboties
vēlēšanu aktivizējošām. Turklāt, nozīmīgu lomu spēlē veiksmes sajūta un ar to
saistītā atzīšana. Var vilkt redzamas paralēles ar Maslou pašrealizācijas motīviem.
Par šiem motīviem nav mazāks, kā uzskata Hercbergs, arī pats darba process: tā
pievilcība, piesaistīt uzmanību un lielas iespējas parādīt sevi.
Veicot eksperimentus un
dažādus pētijumu, Hercbergs kopā ar citiem zinātniekiem izstrādāja 15 kritērijus
darba motivācijai:
1.
Jebkurām
darbībām jābūt pārdomātām.
2.
Lielākā
daļa cilvēku gūst prieku no darba.
3.
Katrs
savā darba vietā vēlas parādīt, uz ko ir spējīgs.
4.
Katrs
vēlas sevi izpaust darbā.
5.
Gandrīz
katram ir savs viedoklis par to, kā var pilnveidot savu darbu, tā organizāciju.
6.
Cilvēkiem
patīk just, ka no viņiem šis tas ir atkarīgs.
7.
Katrs
cilvēks tiecas uz veiksmi.
8.
Veiksme
bez atzīšanas noved pie vilšanās.
9.
Pēc
tā, kādā veidā, kādā formā un ar kādu ātrumu darbinieki saņem informāciju, viņi
vērtē, kāda ir viņu īstā vērtība.
10.
Darbiniekiem
nepatīk, ka lēmumi par viņu darba, darba vietas izmainīšanu, lai arī tie ir
pozitīvi, tiktu pieņemti bez to ziņas, neņemot vērā viņu zināšanas un pieredzi.
11.
Katram
vajadzīga informācija par personīgā darba kvalitāti.
12.
Visiem
mums kontrole no malas ir nepatīkāma.
13.
Daudzi
cilvēki cenšas darba gaitā apgūt jaunas zināšanas.
14.
Darbinieki
asi reaģē, ja to cenšanās un iegūtie labākie rezultāti noved pie tā, ka viņiem
uzkrauj vairāk darba.
15.
Vai
darbs atļauj būt par šefu pašam sev?
No augstāk minētā var
secināt, ka veidot darbinieku motivāciju - nozīmē, aizskart viņa svarīgās
intereses, dot tiem iespēju pašrealizēties darba gaitā, ir arī acīmredzmi, kādu
lomu spēlē nauda.
Neskatoties uz darboties
nepieciešamību, un to, ka cilvēks ir sociāla būtne, viņš ir tā izveidots, ka
viņš priekš citiem, nesaņemot nekā pretī, nekā nedarīs.
Mainoties cilvēka vecumam,
mainās arī viņa uzskati par atalgojumu. Bērniem, piemēram, tā ir uzslava,
vēcākiem cilvēkiem tas ir naudas ekvivalents, vai kas cits.
Rodas jautājums, vai ir
iespējams cilvēks, kas var strādāt bez atalgojuma?
Es domāju, ka nē. Pat pats
lielākais darba fanātiķis nestrādās bez atalgojuma. Viņam pats labākais
atalgojums ir tas, ka viss iet uz priekšu: darbs veicas.
Vēl viens jautājums. Kā
izvēlēties atalgojuma līmeni?
Atalgojuma līmenis
jāizvēlas tā, lai pakalpojuma sniedzējs būtu apmierināts - abām pusēm nebūtu
pretenziju. Dodot zemu atalgojumu par paveikto darbu, var gadīties tāds
variants, ka darba sniedzējs var izlemt, ka ir nepienācīgi zemu novērtēts viņa
darbs, un nākošreiz vairs neatsauksies uz darba piedāvājumu.
Novērtējot darbu par
augstu, var iegūt tādu slavu, ka visi pakalpojumu sniedzēji gaidīs daudz
augstāku atalgojumu par savu darbu ar visām no tā izrietošām sekām.
Rezultāts: izanalizējot
cilvēku atiecības, var nonākt pie viedokļa, ka visas darbības saistās ar darbu
un atalgojumu. Pilnīgi viss. Jebkuru cilvēku var piespiest darīt pat pilnīgi
tam nepieņemamu darbību, pie noteiktiem apstākļiem, un izmainot tā motivāciju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru