Elektroniskā komercija



Ventspils augstskolas
I.P 2 grupas studentu
Evitas Sprostas; Mudītes Spridzānes;

Mārča Tālberga; Gata Valtera; Ivara Vertula

Referāts pārvaldības teorijā








Elektroniskā komercija
















Ventspils, 2000



Kas ir elektroniskā komercija

Vispārīgi elektronisko komerciju varētu definēt kā jebkuru biznesa darījumu vai darbību, kurā iesaistītās puses nekontaktējas fiziski vai neapmainās ar materiāliem priekšmetiem, bet sadarbojas izmantojot elektroniskas informācijas formas un sakaru līdzekļus. Kā redzams, šāds definējums ļoti aptuveni izskaidro elektroniskās komercijas būtību, jo šādiem kritērijiem atbilst pat vienkārša telefona saruna. Reālajā dzīvē par elektronisko komerciju tiek uzskatītas tādas uzņēmējdarbības vadības metodes, kurās apvienojas jauno tehnoloģiju iespējas, esošo informācijas sistēmu resursi un globālā tirgus prasības.
Elektroniskās komercijas pielietojumi ir ļoti plaši – sākot no uzņēmuma Intraneta, ar kura palīdzību kritiska biznesa informācija ir pieejama visīsākajā laikā un beidzot ar korporatīvajiem ekstranetiem un Internet lielveikaliem. Elektroniskā komercija paver Jums milzīgas iespējas – jaunas komunikāciju formas ar Jūsu klientiem, izplatītājiem un piegādātājiem, 24 stundu darba laiku un klātbūtni pasaules tirgū. Tas viss ļauj jums palielināt savus biznesa apjomus un samazināt izmaksas.
Modernu uzņēmējdarbību raksturo aizvien pieaugošas izejmateriālu piegāžu iespējas, pieaugoša globālā konkurence, un pieaugošas patērētāju vēlmes, kā rezultātā uzņēmumi visā pasaulē pārkārto savas struktūras un izvērtē savu darbību. Ar elektroniskās komercijas palīdzību tiek sagrauta tradicionālās uzņēmējdarbības radītā barjera starp uzņēmumu, tā piegādātājiem un klientiem, un šīm izmaiņām ir globāls raksturs. Elektroniskā komercija ļauj uzņēmumam daudz operatīvāk un elastīgāk darboties savā iekšienē, ciešāk sadarboties ar piegādātājiem, un būt daudz atsaucīgākam uz klientu prasībām un jautājumiem.

Pēc Romtec datiem ar darījumiem Internetā 1998. gadā tiks nopelnīti 17,4 miljardi USD. 2000. gadā šī summa varētu sasniegt 156 miljardus USD
Eiropas Savienība ir uzstādījusi mērķi - nodrošināt tehniski un juridiski saskaņotu kopdarbību Elektroniskās Komercijas jomā, lai nodrošinātu Eiropas uzņēmumiem konkurētspēju globālajā tirgū.
Eiropā sagaidāms straujš WWW serveru, kas tiek izmantoti elektroniskajai komercijai, skaita pieaugums - no 2200 1997. gadā līdz 22500 2002. gadā. Pēc Datamonitor datiem.


Elektroniskā komercija sniedz Jums fantastiskas iespējas. Ir dažāda tipa elektroniskā komercija un biznesa modeļi. Elektroniskās komercijas tipa un biznesa modeļa izvēle, atbilstoši Jūsu uzņēmuma struktūrai un darbības plāniem ir stratēģiski svarīgs process, kurš ir pelnījis rūpīgu analīzi un augsti profesionālu pieeju. Neatkarīgi no tā vai Jūs plānojat veidot Internet veikalu, piegāžu un vairumtirdzniecības sistēmu, vai nodarbojaties ar ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu.
Ko Jūs iegūsiet no elektroniskās komercijas. Jūsu ieguvums ir atkarīgs no izvēlētā biznesa modeļa. Ieguvumi, ar kuriem Jūs varat rēķināties ir
ü  dalība globālajā tirgū;
ü  augstāku konkurētspēju;
ü  izdevumu samazināšanās;
ü  ātrāks ražošanas process;
ü  vairāk informācijas par klientiem;
ü  jaunas biznesa iespējas.


Mārketings.
Ir firmas kuras palīdz uzņēmumam rūpēties par tā atpazīstamību Internet. Viņi veic reklāmas kampaņu un tirgus analīzi lai palīdzētu jums sasniegt jūsu nostādītos mērķus.

Pamatservisu izveide.
Elektroniskās komercijas eksistence nav iedomājama bez tādiem pamatservisiem kā maksājumu sistēma Internet, personas identifikācija un datu aizsardzība, autortiesības, "intelligent agents" u.c. Attīstot šos pamatservisus elektroniskās komercijas risinājumi kļūs plašāk pielietojami un daudzpusīgāki.
Juridiskie jautājumi.
Viens no uzdevumiem, lai varētu veikt komercdarījumus Internet, ir likumdošanas pielāgošana elektroniskās komercijas prasībām un esošo juridisko normu interpretācija darījumiem Internet. Kā svarīgākie jautājumi būtu minami:
ü  personas identificēšana Internet (elektroniskās pases un elektroniskais paraksts);
ü  datu aizsardzība;
ü  dokumentu elektroniskās formas atzīšana;
ü  nodokļu politika.
Starptautiskā sadarbība.
Pamatservisi izveide un juridisko jautājumu risināšana ir jāviec saskaņā ar pasaules praksi, sevišķu uzmanību pievēršot risinājumiem valstīs, ar kurām Latvijai ir vislielākais ārējās tirdzniecības apjoms. Tādā veidā, ar elektroniskās komercijas risinājumu palīdzību, jūtami tiktu uzlabota konkurētspēja globālajā tirgū kā rezultātā pieaugtu darījumu apjoms.


IBM un E-komercija
E-komercijas pakalpojumiem patērētāji 1998.gadā iztērēja 8 biljonus ASV dolārus, bet šis skaitlis solās pieaugt līdz pat 130 biljoniem ASV dolāru gadā, tā ziņo IBM, kurš ir populārs visā pasaulē ar saviem e-biznesa pakalpojumiem. Bet tas ir tikai sākums. Atsaucoties uz “Business Week” šis skaitlis pieaugs līdz 1.3 triljoniem ASV dolāriem. Jau tagad ASV e-bizness aizņem 9% no visiem biznesa veidiem.
   E-biznesu iesaka kā ļoti aizraujošu un izdevīgu biznesa veidu, jo tā ir daudz vienkāršāk virzīt jūsu biznesa plānu, pazemināt cenas, paaugstināt efektivitāti, kā arī radīt daudz tuvākas un reaģējošākas attiecības ar klientiem, partneriem un arī piegādātājiem.
   IBM servisi piedāvā organizācijām vienkāršu veidu, kā vadīt biznesu EDI sistēmā (Electronic Data Interchange) jeb elektroniskās datu apmaiņas ceļā. IBM EDI servisi palīdz minimizēt komunikāciju izmaksas un kapitāla izlietojumu. Tajā pašā laikā tas nodrošina informācijas apmaiņu starp biznesa partneriem, neskatoties uz informācijas lielumu, iesaistīto kompāniju skaitu un citiem apstākļiem. Bez tam IBM EDI nodrošina arī drošību, atbilstību un uzticamību.
   IBM informācijas apmaiņas serviss ir kaut kas līdzīgs pastkastītei, kas nodrošina jebkāda izmēra informācijas nosūtīšanu un saņemšanu elektroniskā formā, sākot no standarta līdz pat brīva formāta dokumentiem.
    IBM priekšsēdētājs ir Luiss V. Gerstners , un viņš šajā amatā atrodas no 1993.gada. Kompānijas ienākumi 1998.gadā bija 81.7 biljoni ASV dolāru, aktīvu summa 86.1 biljons, darbinieku skaits 291 061, kopējais akciju turētāju skaits – 616 808.
IBM kā kompānija tika apvienota 1911.gada 15.jūnijā Ņujorkā, šodien tā ir viena no lielākajām e-biznesa kompānijām pasaulē. Tā piedāvā savus pakalpojumus dažāda izmēra firmām. Šeit būs IBM ieteikumi atkarībā no kompānijas lieluma.
Ja jūs esat mazs uzņēmums un jūs vēlaties uzsākt tirdzniecību internetā, darboties bez grūtībām, nodrošināt kredītkaršu pakalpojumus, tad IBM iesaka izveidot online krātuvi, veikalu, kā arī piedāvā informatīvu atbalstu, garantē drošību, nodrošina ar katalogiem.
IBM servisi palīdz  arī pārveidot kompānijas, ja tās vēlas paplašināt savu darbību, palielināt produkcijas apjomu, dibināt jaunus kontaktus. IBM nodrošina arī kompānijas ar jaunu tehniku, visvairāk tieši elektronikas jomā.


Norēķini Internetā.

            Firma “Jānis Roze” un “SWH Tehnoloģija” piedāvā mūsdienīgas iepirkšanās iespējas – 1999.gada 23.decembrī darbu sāka pirmais Latvijas grāmatu veikals Internetā. Daudziem ir pazīstama Interneta grāmatnīca”Amazon.com”, kas veicinājusi iepirkšanos globālajā datoru tīklā un neskaitāmiem lietotājiem atvieglo grāmatu iegādi. “Jāņa Rozes” pirmajā atklātajā Interneta grāmatnīcā Latvijā mēs varam iegādāties grāmatas gan sev pašam, gan saviem draugiem un paziņām Latvijā vai ārpus tās robežām (precīzi norādot adresi, grāmata tiks nogādāta tieši adresātam.
            Pagaidām norēķini šajā Interneta veikalā notiek ar kredītkartēm, bet tiek strādāts pie tā, lai visdrīzākajā laikā varētu izmantot arī Latvijā populārās debetkartes, kā arī varētu norēķināties par pirkumu ar pēcmaksu. “Jāņa Rozes” Interneta veikalā maksājumi tiek pieņemti ar EuroCard/MasterCard, VISA kredītkartēm un Parex bankā emitētajām Edc/ Maestro un VISA Electron debetkartēm, kā arī Unibankas emitēto Unikarti un Juniora karti. Visa informācija par maksātāja vārdu, kartes derīguma termiņiem, numuru un, protams, maksājuma summu laikā, kad tā “ceļo” pa Internetu, tiek šifrēta. Pie tam tālāk šī informācija saglabājas tikai pie “Bankservisa” – firmā “Jānis Roze” tiek saņemts tikai apstiprinājums, ka karte ir derīga.
            Izvēlētā grāmata tiek izsūtīta 1 dienas laikā. Piegādes izmaksas, savukārt, atbilst DHL vai oficiāli noteiktajiem Latvijas Pasta tarifiem. Tā kā Interneta grāmatnīca ir pavisam jauns pakalpojums, pagaidām tā piegādā tikai J. Rozes apgāda grāmatas. Taču jau šobrīd sortiments tiek papildināts ar citu Latvijas apgādu darbiem, kā arī ar ārzemēs izdotajām grāmatām. 2000.gada vidū plānots piedāvāt ap 10 000 dažādu nosaukumu.
            Tirgotāju un baņķieru prognozes par strauju Interneta tirdzniecības attīstību Latvijā šajā gadā varētu piepildīties tikai daļēji, jo pagaidām nav līdz galam atrisināts jautājums par pircēja aizsardzību un līdz ar to tirdzniecības drošību Internetā. Turklāt tirdzniecība Internetā Latvijā pagaidām ir neattīstīta, un vairāki tirgotāji nesaskata ekonomisko pamatojumu, lai piedāvātu savas preces Internetā. Latvijā vēl nav radīts šāda tirgošanās veida juridiskais pamatojums – nepieciešamā likumdošana varētu tikt pieņemta līdz šā gada beigām.
            BankServiss drošībai pievērš ļoti lielu uzmanību un izveidotā tirdzniecības sistēma nedod iespēju tirgotājam uzzināt pircēja maksājumu kartes datus, jo visa informācija nonāk uz BankServisa serveri. Pirmie Interneta veikalu projekti parādījuši, ka problēma ir pircēju piesaiste konkrētas bankas emitētajām kartēm, kas šo tirgu sašaurina. Starptautiskās norēķinu karšu sabiedrības Visa un Europay International pērn izstrādājušas jaunu norēķinu sistēmu SET, kas novērš nedrošības problēmu, taču visu šo procesu sadārdzina. Pēc Cards International ziņām, pasaules piecas ietekmīgākās maksājumu karšu organizācijas ir apvienojušās kopējā projektā, lai pilnveidotu jaunās paaudzes norēķinu kartes – čipkartes, ko uzskata par īpaši drošām.
            Pašlaik galvenais riska Interneta tirdzniecības rezultātā gulstas uz tirgotāja pleciem, jo tieši viņam (nevis bankai, kas izdevusi karti) ir jārisina problēmas ar apkrāptiem pircējiem

 

Interneta veikali Latvijā

 (informācija no laikraksta “Diena”,2000.g. 2.feb.)
Lai gan pasaulē tirdzniecība ar interneta palīdzību ir samērā populārs, izdevīgs un ātri augošs bizness, Latvijā tas ir ienācis tikai pagājušā gada rudenī, kad tika radīta pirmā datorprogramma norēķiniem internetā. Latvijā radītā sistēma tirdzniecībai internetā tiek uzskatīta par samērā drošu. Pat ja kāds būs lietojis zagtu maksājumu karšu numurus un no šīs kartes nauda būs pārskaitīta veikalam, pēc pretenzijas izteikšanas bankai šos līdzekļus ir iespējams atgūt, apgalvo interneta veikalu veidotāji.
Par jauna interneta lielveikala www.itirgus.lv atklāšanu paziņo kompānijas PCT Riga un Alt RD, tuvākajā laikā savu lielveikalu plāno atklāt arī interneta pakalpojumu sniedzējs Delfi (www.delfi.lv). Abi veikali tiks izveidoti pēc labākajiem ārzemju paraugiem, tiesa, pagaidām tajos varēs iegādāties tās pašas preces, kas nopērkamas parastos veikalos, vienīgi cenas būs par 10 līdz 15% zemākas.
Vairāk riskē tirgotājs
Tā kā Latvijā izsniegto kredītkaršu un debetkaršu lietošanas noteikumi ir salīdzinoši saudzīgi, lielākais risks ir nevis interneta veikalu izmantotājiem, bet gan veikalu īpašniekiem. Saskaņā ar noteikumiem, ja klients nav parakstījies par preces vai pakalpojuma saņemšanu, darījumu sešu mēnešu laikā iespējams apstrīdēt, Dienai teica PCT Riga direktors Imants Naumanis. Tāpēc, piegādājot ar maksājumu kartēm apmaksātas preces, svarīgi ir pārliecināties par saņēmēja personību.
I.Naumanis pieļāva, ka veikala darbības pirmsākumos varētu rasties ievērojami sarežģījumi, jo ne viens vien vēlēsies izmantot svešas norēķinu kartes datus. Tāpēc pagaidām pirms preces piegādes veikala darbinieki pārliecināsies, ka klients tiešām vēlas šīs lietas iegādāties.
Savukārt, kā Dienai skaidroja a/s Delfi elektroniskās komercijas projektu vadītājs Sergejs Batovs, Delfi iepriekš klienta vēlmes nepārbaudīs, taču preces nepieņemšanas gadījumā zaudējumi nebūs lielāki par diviem latiem — aptuveni tik izmaksā piegāde Rīgas robežās. Ja pircējs būs parakstījies par preces saņemšanu, čeks kalpos par pierādījumu, ja kartes īpašnieks bankai izteiks pretenzijas vai pieprasīs atpakaļ naudu.
Dati nav pieejami
I.Naumanis minēja, ka visi dati par kartes lietotāju laikā, kad tos pārraida internetā, ir speciāli šifrēti. Turklāt dati par pircēja maksājumu karti uzglabājas tikai kompānijas Bankserviss datoros, bet pašā veikalā paliek vienīgi pircēja koordinātas un piegādes adrese. Vienlaikus gan veikals tiek informēts, ka no konkrētā klienta kartes konta ir noņemta attiecīgā summa.
Savukārt Delfi pārstāvis sarunā ar Dienu atzina, ka kompānijas datoros šifrētā veidā tomēr tiek uzglabātas ziņas par norēķinu kartēm, taču bez šifra atslēgas tās nav izmantojamas.
Visa no klienta saņemtā informācija šifrētā veidā tiek nosūtīta uz kādu karšu apstrādes centru un vienlaikus neatšifrēta tiek sadalīta vairākās daļās un noglabāta uz dažādiem kompānijas serveriem. S.Batovs Dienai norādīja, ka tikai dažiem cilvēkiem ir pieeja informācijai par norēķinu kartēm un jebkurš pieprasījums to apskatīt tiek reģistrēts. Nepieciešamību uzglabāt informāciju S.Batovs skaidroja ar iespēju ātrāk atrisināt iespējamos strīdus ar banku.
Tāpat kā ārzemēs
Patlaban Latvijā internetā iespējams iegādāties audio un video ierakstus un to atskaņošanas tehniku, datorus, parfimēriju, grāmatas, mobilos telefonus, kā arī citas preces.
Speciālisti gan atzīst, ka ārzemēs veikalu īpašnieki vairāk koncentrējas uz kredītkaršu izmantošanu, kamēr Latvijas veikali piedāvā arīdzan norēķinus ar debetkartēm, tāpat iespējams vienkāršs naudas pārskaitījums vai pat pēcapmaksa preces saņemšanas brīdī. I.Naumanis atzina, ka viena no interneta veikalu priekšrocībām ir to zemās ekspluatācijas izmaksas — nav jāuztur veikala telpas, jāalgo pārdevēji utt. Tiesa, to radīšana ir samērā dārga — Itirgus izmaksājis aptuveni 20 tūkstošus latu, savukārt Delfi sava projekta izmaksas vēl nav aprēķinājis.

Kā var iepirkties internetā ar zagtu kredītkarti.
Nav pārāk grūti atrast kredītkartes numuru Internetā. Ļoti vilinoši pamēģināt kaut ko nopirkt ar šīs kartes palīdzību. Problēma rodas tad, kad prece ir jāsaņem. Jums jānorāda piegādes adrese un preces saņēmējs. Protams jūs varat kādam palūgt, lai tas saņem preci. Šis cilvēks parakstīsies par preces saņemšanu un iesniegs savus pases datus, no tā brīža viņš būs juridiski atbildīgs par preci bet Jūs paņemsiet preci un pazudīsiet.
Preces saņēmējam būs jāmaksā par preci vai arī viņu apcietinās policija. Latvijas Republikas likumdošana paredz sodu par mahinācijām Internetā. Jums var tikt piespriests cietumsods līdz 3 gadiem vai naudas sods līdz 10000 latiem.
Par to, ka kartiņa ir zagta veikala administrators uzzinās pēc pāris dienām vai arī uzreiz. Veikala administratora rīcībā ir dati par pasūtītāju un pasūtījuma izdarīšanas vietu. Tātad varēs pilnīgi precīzi noteikt datoru no kura tika izdarīts pasūtījums. Ja tas ir dators darbā, tad nepatikšanas garantētas arī darba devējam.
Līdz šim netika ierosināta neviena krimināllieta, bet tas nenozīmē, ka šāda veida pirkumu nav bijis. Katrs šāds gadījums tiek izmeklēts un vainīgais tiek atrasts , tas aizņem daudz laika un traucē normāli strādāt.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru