
Ventspils augstskolas
I.P 2 grupas studentu
Evitas Sprostas; Mudītes Spridzānes;
Mārča Tālberga; Gata Valtera; Ivara Vertula
Referāts pārvaldības teorijā
Elektroniskā komercija
Ventspils, 2000
Kas ir elektroniskā komercija
Vispārīgi elektronisko komerciju varētu definēt kā jebkuru biznesa darījumu
vai darbību, kurā iesaistītās puses nekontaktējas fiziski vai neapmainās ar
materiāliem priekšmetiem, bet sadarbojas izmantojot elektroniskas informācijas
formas un sakaru līdzekļus. Kā redzams, šāds definējums ļoti aptuveni izskaidro
elektroniskās komercijas būtību, jo šādiem kritērijiem atbilst pat vienkārša
telefona saruna. Reālajā dzīvē par elektronisko komerciju tiek uzskatītas tādas
uzņēmējdarbības vadības metodes, kurās apvienojas jauno tehnoloģiju iespējas,
esošo informācijas sistēmu resursi un globālā tirgus prasības.
Elektroniskās komercijas pielietojumi ir ļoti plaši
– sākot no uzņēmuma Intraneta, ar kura palīdzību kritiska biznesa informācija
ir pieejama visīsākajā laikā un beidzot ar korporatīvajiem ekstranetiem un
Internet lielveikaliem. Elektroniskā komercija paver Jums milzīgas iespējas –
jaunas komunikāciju formas ar Jūsu klientiem, izplatītājiem un piegādātājiem,
24 stundu darba laiku un klātbūtni pasaules tirgū. Tas viss ļauj jums
palielināt savus biznesa apjomus un samazināt izmaksas.
Modernu uzņēmējdarbību raksturo aizvien pieaugošas izejmateriālu piegāžu
iespējas, pieaugoša globālā konkurence, un pieaugošas patērētāju vēlmes, kā
rezultātā uzņēmumi visā pasaulē pārkārto savas struktūras un izvērtē savu
darbību. Ar elektroniskās komercijas palīdzību tiek sagrauta tradicionālās
uzņēmējdarbības radītā barjera starp uzņēmumu, tā piegādātājiem un klientiem,
un šīm izmaiņām ir globāls raksturs. Elektroniskā komercija ļauj uzņēmumam
daudz operatīvāk un elastīgāk darboties savā iekšienē, ciešāk sadarboties ar
piegādātājiem, un būt daudz atsaucīgākam uz klientu prasībām un jautājumiem.
Pēc Romtec datiem ar darījumiem Internetā 1998. gadā tiks nopelnīti
17,4 miljardi USD. 2000. gadā šī summa varētu sasniegt 156 miljardus USD
Eiropas Savienība ir uzstādījusi mērķi
- nodrošināt tehniski un juridiski saskaņotu kopdarbību Elektroniskās
Komercijas jomā, lai nodrošinātu Eiropas uzņēmumiem konkurētspēju globālajā
tirgū.
Eiropā sagaidāms straujš WWW serveru,
kas tiek izmantoti elektroniskajai komercijai, skaita pieaugums - no 2200 1997.
gadā līdz 22500 2002. gadā. Pēc Datamonitor datiem.
Elektroniskā komercija sniedz Jums fantastiskas iespējas. Ir dažāda tipa
elektroniskā komercija un biznesa modeļi. Elektroniskās komercijas tipa un
biznesa modeļa izvēle, atbilstoši Jūsu uzņēmuma struktūrai un darbības plāniem
ir stratēģiski svarīgs process, kurš ir pelnījis rūpīgu analīzi un augsti
profesionālu pieeju. Neatkarīgi no tā vai Jūs plānojat veidot Internet veikalu,
piegāžu un vairumtirdzniecības sistēmu, vai nodarbojaties ar ražošanu vai
pakalpojumu sniegšanu.
Ko Jūs iegūsiet no elektroniskās komercijas. Jūsu ieguvums ir atkarīgs no izvēlētā biznesa modeļa.
Ieguvumi, ar kuriem Jūs varat rēķināties ir
ü dalība globālajā tirgū;
ü augstāku konkurētspēju;
ü izdevumu samazināšanās;
ü ātrāks ražošanas process;
ü vairāk informācijas par klientiem;
ü jaunas biznesa iespējas.
Mārketings.
Ir firmas
kuras palīdz uzņēmumam rūpēties par tā atpazīstamību Internet. Viņi veic
reklāmas kampaņu un tirgus analīzi lai palīdzētu jums sasniegt jūsu nostādītos
mērķus.
Pamatservisu
izveide.
Elektroniskās komercijas eksistence nav iedomājama bez tādiem
pamatservisiem kā maksājumu sistēma Internet, personas identifikācija un datu
aizsardzība, autortiesības, "intelligent agents" u.c. Attīstot šos
pamatservisus elektroniskās komercijas risinājumi kļūs plašāk pielietojami un
daudzpusīgāki.
Juridiskie
jautājumi.
Viens no uzdevumiem, lai varētu veikt komercdarījumus Internet, ir
likumdošanas pielāgošana elektroniskās komercijas prasībām un esošo juridisko
normu interpretācija darījumiem Internet. Kā svarīgākie jautājumi būtu minami:
ü personas identificēšana Internet (elektroniskās pases un
elektroniskais paraksts);
ü datu aizsardzība;
ü dokumentu elektroniskās formas atzīšana;
ü nodokļu politika.
Starptautiskā
sadarbība.
Pamatservisi izveide un juridisko jautājumu risināšana ir jāviec saskaņā ar
pasaules praksi, sevišķu uzmanību pievēršot risinājumiem valstīs, ar kurām
Latvijai ir vislielākais ārējās tirdzniecības apjoms. Tādā veidā, ar
elektroniskās komercijas risinājumu palīdzību, jūtami tiktu uzlabota
konkurētspēja globālajā tirgū kā rezultātā pieaugtu darījumu apjoms.
IBM
un E-komercija
E-komercijas pakalpojumiem patērētāji 1998.gadā
iztērēja 8 biljonus ASV dolārus, bet šis skaitlis solās pieaugt līdz pat 130
biljoniem ASV dolāru gadā, tā ziņo IBM, kurš ir populārs visā pasaulē ar saviem
e-biznesa pakalpojumiem. Bet tas ir tikai sākums. Atsaucoties uz “Business
Week” šis skaitlis pieaugs līdz 1.3 triljoniem ASV dolāriem. Jau tagad ASV
e-bizness aizņem 9% no visiem biznesa veidiem.
E-biznesu iesaka kā ļoti
aizraujošu un izdevīgu biznesa veidu, jo tā ir daudz vienkāršāk virzīt jūsu
biznesa plānu, pazemināt cenas, paaugstināt efektivitāti, kā arī radīt daudz
tuvākas un reaģējošākas attiecības ar klientiem, partneriem un arī
piegādātājiem.
IBM servisi piedāvā organizācijām
vienkāršu veidu, kā vadīt biznesu EDI sistēmā (Electronic Data Interchange) jeb
elektroniskās datu apmaiņas ceļā. IBM EDI servisi palīdz minimizēt komunikāciju
izmaksas un kapitāla izlietojumu. Tajā pašā laikā tas nodrošina informācijas
apmaiņu starp biznesa partneriem, neskatoties uz informācijas lielumu,
iesaistīto kompāniju skaitu un citiem apstākļiem. Bez tam IBM EDI nodrošina arī
drošību, atbilstību un uzticamību.
IBM informācijas apmaiņas serviss
ir kaut kas līdzīgs pastkastītei, kas nodrošina jebkāda izmēra informācijas nosūtīšanu
un saņemšanu elektroniskā formā, sākot no standarta līdz pat brīva formāta
dokumentiem.
IBM priekšsēdētājs ir Luiss V. Gerstners , un viņš šajā amatā atrodas no
1993.gada. Kompānijas ienākumi 1998.gadā bija 81.7 biljoni ASV dolāru, aktīvu
summa 86.1 biljons, darbinieku skaits 291 061, kopējais akciju turētāju skaits
– 616 808.
IBM kā kompānija tika apvienota
1911.gada 15.jūnijā Ņujorkā, šodien tā ir viena no lielākajām e-biznesa
kompānijām pasaulē. Tā piedāvā savus pakalpojumus dažāda izmēra firmām. Šeit
būs IBM ieteikumi atkarībā no kompānijas lieluma.
Ja jūs esat mazs uzņēmums un jūs
vēlaties uzsākt tirdzniecību internetā, darboties bez grūtībām, nodrošināt
kredītkaršu pakalpojumus, tad IBM iesaka izveidot online krātuvi, veikalu, kā
arī piedāvā informatīvu atbalstu, garantē drošību, nodrošina ar katalogiem.
IBM servisi palīdz arī pārveidot kompānijas, ja tās vēlas
paplašināt savu darbību, palielināt produkcijas apjomu, dibināt jaunus
kontaktus. IBM nodrošina arī kompānijas ar jaunu tehniku, visvairāk tieši
elektronikas jomā.
Norēķini
Internetā.
Firma
“Jānis Roze” un “SWH Tehnoloģija” piedāvā mūsdienīgas iepirkšanās iespējas –
1999.gada 23.decembrī darbu sāka pirmais Latvijas grāmatu veikals Internetā.
Daudziem ir pazīstama Interneta grāmatnīca”Amazon.com”, kas veicinājusi
iepirkšanos globālajā datoru tīklā un neskaitāmiem lietotājiem atvieglo grāmatu
iegādi. “Jāņa Rozes” pirmajā atklātajā Interneta grāmatnīcā Latvijā mēs varam
iegādāties grāmatas gan sev pašam, gan saviem draugiem un paziņām Latvijā vai
ārpus tās robežām (precīzi norādot adresi, grāmata tiks nogādāta tieši
adresātam.
Pagaidām norēķini šajā
Interneta veikalā notiek ar kredītkartēm, bet tiek strādāts pie tā, lai
visdrīzākajā laikā varētu izmantot arī Latvijā populārās debetkartes, kā arī
varētu norēķināties par pirkumu ar pēcmaksu. “Jāņa Rozes” Interneta veikalā
maksājumi tiek pieņemti ar EuroCard/MasterCard, VISA kredītkartēm un Parex
bankā emitētajām Edc/ Maestro un VISA Electron debetkartēm, kā arī Unibankas
emitēto Unikarti un Juniora karti. Visa informācija par maksātāja vārdu, kartes
derīguma termiņiem, numuru un, protams, maksājuma summu laikā, kad tā “ceļo” pa
Internetu, tiek šifrēta. Pie tam tālāk šī informācija saglabājas tikai pie
“Bankservisa” – firmā “Jānis Roze” tiek saņemts tikai apstiprinājums, ka karte
ir derīga.
Izvēlētā grāmata tiek
izsūtīta 1 dienas laikā. Piegādes izmaksas, savukārt, atbilst DHL vai oficiāli
noteiktajiem Latvijas Pasta tarifiem. Tā kā Interneta grāmatnīca ir pavisam
jauns pakalpojums, pagaidām tā piegādā tikai J. Rozes apgāda grāmatas. Taču jau
šobrīd sortiments tiek papildināts ar citu Latvijas apgādu darbiem, kā arī ar
ārzemēs izdotajām grāmatām. 2000.gada vidū plānots piedāvāt ap 10 000 dažādu
nosaukumu.
Tirgotāju un baņķieru prognozes
par strauju Interneta tirdzniecības attīstību Latvijā šajā gadā varētu
piepildīties tikai daļēji, jo pagaidām nav līdz galam atrisināts jautājums par
pircēja aizsardzību un līdz ar to tirdzniecības drošību Internetā. Turklāt
tirdzniecība Internetā Latvijā pagaidām ir neattīstīta, un vairāki tirgotāji
nesaskata ekonomisko pamatojumu, lai piedāvātu savas preces Internetā. Latvijā
vēl nav radīts šāda tirgošanās veida juridiskais pamatojums – nepieciešamā
likumdošana varētu tikt pieņemta līdz šā gada beigām.
BankServiss
drošībai pievērš ļoti lielu uzmanību un izveidotā tirdzniecības sistēma nedod
iespēju tirgotājam uzzināt pircēja maksājumu kartes datus, jo visa informācija
nonāk uz BankServisa serveri. Pirmie Interneta veikalu projekti parādījuši, ka
problēma ir pircēju piesaiste konkrētas bankas emitētajām kartēm, kas šo tirgu
sašaurina. Starptautiskās norēķinu karšu sabiedrības Visa un Europay
International pērn izstrādājušas jaunu norēķinu sistēmu SET, kas novērš
nedrošības problēmu, taču visu šo procesu sadārdzina. Pēc Cards International
ziņām, pasaules piecas ietekmīgākās maksājumu karšu organizācijas ir
apvienojušās kopējā projektā, lai pilnveidotu jaunās paaudzes norēķinu kartes –
čipkartes, ko uzskata par īpaši drošām.
Pašlaik galvenais riska Interneta
tirdzniecības rezultātā gulstas uz tirgotāja pleciem, jo tieši viņam (nevis
bankai, kas izdevusi karti) ir jārisina problēmas ar apkrāptiem pircējiem
Interneta veikali Latvijā
(informācija no laikraksta “Diena”,2000.g. 2.feb.)
Lai gan pasaulē tirdzniecība ar
interneta palīdzību ir samērā populārs, izdevīgs un ātri augošs bizness,
Latvijā tas ir ienācis tikai pagājušā gada rudenī, kad tika radīta pirmā
datorprogramma norēķiniem internetā. Latvijā radītā sistēma tirdzniecībai
internetā tiek uzskatīta par samērā drošu. Pat ja kāds būs lietojis zagtu
maksājumu karšu numurus un no šīs kartes nauda būs pārskaitīta veikalam, pēc
pretenzijas izteikšanas bankai šos līdzekļus ir iespējams atgūt, apgalvo
interneta veikalu veidotāji.
Par jauna interneta lielveikala
www.itirgus.lv atklāšanu paziņo kompānijas PCT Riga un Alt RD, tuvākajā laikā
savu lielveikalu plāno atklāt arī interneta pakalpojumu sniedzējs Delfi
(www.delfi.lv). Abi veikali tiks izveidoti pēc labākajiem ārzemju paraugiem,
tiesa, pagaidām tajos varēs iegādāties tās pašas preces, kas nopērkamas
parastos veikalos, vienīgi cenas būs par 10 līdz 15% zemākas.
Vairāk riskē tirgotājs
Tā kā Latvijā izsniegto kredītkaršu un
debetkaršu lietošanas noteikumi ir salīdzinoši saudzīgi, lielākais risks ir nevis
interneta veikalu izmantotājiem, bet gan veikalu īpašniekiem. Saskaņā ar
noteikumiem, ja klients nav parakstījies par preces vai pakalpojuma saņemšanu,
darījumu sešu mēnešu laikā iespējams apstrīdēt, Dienai teica PCT Riga direktors
Imants Naumanis. Tāpēc, piegādājot ar maksājumu kartēm apmaksātas preces,
svarīgi ir pārliecināties par saņēmēja personību.
I.Naumanis pieļāva, ka veikala darbības
pirmsākumos varētu rasties ievērojami sarežģījumi, jo ne viens vien vēlēsies
izmantot svešas norēķinu kartes datus. Tāpēc pagaidām pirms preces piegādes
veikala darbinieki pārliecināsies, ka klients tiešām vēlas šīs lietas
iegādāties.
Savukārt, kā Dienai skaidroja a/s Delfi
elektroniskās komercijas projektu vadītājs Sergejs Batovs, Delfi iepriekš
klienta vēlmes nepārbaudīs, taču preces nepieņemšanas gadījumā zaudējumi nebūs
lielāki par diviem latiem — aptuveni tik izmaksā piegāde Rīgas robežās. Ja
pircējs būs parakstījies par preces saņemšanu, čeks kalpos par pierādījumu, ja
kartes īpašnieks bankai izteiks pretenzijas vai pieprasīs atpakaļ naudu.
Dati nav pieejami
I.Naumanis minēja, ka visi dati par
kartes lietotāju laikā, kad tos pārraida internetā, ir speciāli šifrēti.
Turklāt dati par pircēja maksājumu karti uzglabājas tikai kompānijas
Bankserviss datoros, bet pašā veikalā paliek vienīgi pircēja koordinātas un
piegādes adrese. Vienlaikus gan veikals tiek informēts, ka no konkrētā klienta
kartes konta ir noņemta attiecīgā summa.
Savukārt Delfi pārstāvis sarunā ar Dienu
atzina, ka kompānijas datoros šifrētā veidā tomēr tiek uzglabātas ziņas par
norēķinu kartēm, taču bez šifra atslēgas tās nav izmantojamas.
Visa no klienta saņemtā informācija šifrētā veidā tiek nosūtīta uz kādu
karšu apstrādes centru un vienlaikus neatšifrēta tiek sadalīta vairākās daļās
un noglabāta uz dažādiem kompānijas serveriem. S.Batovs Dienai norādīja, ka
tikai dažiem cilvēkiem ir pieeja informācijai par norēķinu kartēm un jebkurš
pieprasījums to apskatīt tiek reģistrēts. Nepieciešamību uzglabāt informāciju
S.Batovs skaidroja ar iespēju ātrāk atrisināt iespējamos strīdus ar banku.
Tāpat kā ārzemēs
Patlaban Latvijā internetā iespējams
iegādāties audio un video ierakstus un to atskaņošanas tehniku, datorus,
parfimēriju, grāmatas, mobilos telefonus, kā arī citas preces.
Speciālisti gan atzīst, ka ārzemēs veikalu īpašnieki
vairāk koncentrējas uz kredītkaršu izmantošanu, kamēr Latvijas veikali piedāvā
arīdzan norēķinus ar debetkartēm, tāpat iespējams vienkāršs naudas
pārskaitījums vai pat pēcapmaksa preces saņemšanas brīdī. I.Naumanis atzina, ka
viena no interneta veikalu priekšrocībām ir to zemās ekspluatācijas izmaksas —
nav jāuztur veikala telpas, jāalgo pārdevēji utt. Tiesa, to radīšana ir samērā
dārga — Itirgus izmaksājis aptuveni 20 tūkstošus latu, savukārt Delfi sava
projekta izmaksas vēl nav aprēķinājis.
Kā
var iepirkties internetā ar zagtu kredītkarti.
Nav pārāk grūti atrast kredītkartes
numuru Internetā. Ļoti vilinoši pamēģināt kaut ko nopirkt ar šīs kartes
palīdzību. Problēma rodas tad, kad prece ir jāsaņem. Jums jānorāda piegādes
adrese un preces saņēmējs. Protams jūs varat kādam palūgt, lai tas saņem preci.
Šis cilvēks parakstīsies par preces saņemšanu un iesniegs savus pases datus, no
tā brīža viņš būs juridiski atbildīgs par preci bet Jūs paņemsiet preci un
pazudīsiet.
Preces saņēmējam būs jāmaksā par preci
vai arī viņu apcietinās policija. Latvijas Republikas likumdošana paredz sodu
par mahinācijām Internetā. Jums var tikt piespriests cietumsods līdz 3 gadiem
vai naudas sods līdz 10000 latiem.
Par to, ka kartiņa ir zagta veikala administrators
uzzinās pēc pāris dienām vai arī uzreiz. Veikala administratora rīcībā ir dati
par pasūtītāju un pasūtījuma izdarīšanas vietu. Tātad varēs pilnīgi precīzi
noteikt datoru no kura tika izdarīts pasūtījums. Ja tas ir dators darbā, tad
nepatikšanas garantētas arī darba devējam.
Līdz šim netika ierosināta neviena
krimināllieta, bet tas nenozīmē, ka šāda veida pirkumu nav bijis. Katrs šāds
gadījums tiek izmeklēts un vainīgais tiek atrasts , tas aizņem daudz laika un
traucē normāli strādāt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru