|
Saturs.
Ievads................................................................................................................................... 3
Tiešāka un pārliecinošāka komunikācija........................................................................... 3
Struktūruzņēmumi................................................................................................................ 4
Strukktūruzņēmumu problēmas........................................................................................ 5
Lielais strukis iebrukums Vācijas Austrumos................................................................... 5
Uzraudzības iestāžu bezspēcība....................................................................................... 5
Panākumu atslēga............................................................................................................. 6
Pārdošana pa telefonu.......................................................................................................... 6
Grūtības konstatēšanā un novēršanā.................................................................................... 7
Situācija Latvijā.................................................................................................................... 8
Spekulēšana arī Latvijā..................................................................................................... 8
Vai Latvija mācīsies no citu kļūdām?............................................................................... 8
Noslēgums............................................................................................................................ 8
Izmantotā literatūra.............................................................................................................. 9
Ievads.
Ēnu ekonomika nav nekas neparasts- tā
sastopama visās pasaules valstīs, pat tādās, kas pieskaitāmas pie augsti
attīstītām. Tā ir pastāvējusi un pastāvēs vienmēr, jo vienmēr būs cilvēki un
institūti, kam vai nu pastāvošie noteikumi ir par grūtiem, lai tiem pakļautos,
vai savukārt tas ir izdzīvošanas jautājums. Tas var būt arī azarts apiet esošo
sistēmu. Iemesls vienmēr atradīsies, lai kāds tas arī nebūtu. Par pelēko- jeb
ēnu- to sauc tās īpašās dabas dēļ- tā pastāv līdzās fiksējamai un noteiktai
ekonomiskai kārtībai, bet ir neskaidra pēc principiem, motīviem, kas ir tās
pamatā. Tā arī nav tieši izmērāma un “taustāma”. Tas, ka ēnu ekonomika pastāv,
vienmēr būs fakts- svarīgāki jautājumi ir par tās lielumu, dinamiku un ietekmi
uz valsts tautsaimniecības daļām kopumā.
Kāpēc tā ir iespējama? To
veicina dažādas nepilnības valsts likumdošanā, zems iedzīvotāju ienākumu
līmenis, zema iedzīvotāju tiesiskā un ekonomiskā kultūra, dažādi ierobežojumi,
kas uzlikti preču un pakalpojumu cenām- griesti vai grīda, kvalitātes
noteikumi, kontroles trūkums un citi faktori.
Latvijā ēnu ekonomika tiek lēsta ap
30% no iekšzemes kopprodukta, Vācijā, valstī ar kuru šajā darbā Latvija tiks
salīdzināta –ap 15%.Interesanti minēt, ka Vācijā novērojams ēnu ekonomikas
pieaugums.
Finansu joma nav nekāds izņēmums.
Darījumus ar naudu un vērtspapīriem regulē stingri noteikumi, un prasības ir
diezgan augstas. Vēl jāmin, ka notikumi šeit bieži ir saistīti ar samērā augstu
risku un tam atbilstošu vēlēšanos un nevēlēšanos riskēt. Ja, piemēram, bankas
baidīsies riskēt aizdot naudu vai šī procedūra būs pārāk sarežģīta, var atrasties
uzņēmīgas personas, kas gatavas šo naudas summu izsniegt. Toties tas
izpaudīsies savādāk, jo spēles noteikumi, kurus pieņem šīs personas, būs
savādāki. Pelēkais tirgus šeit nozīmē tātad kaut kā apiešanu vai
nerespektēšanu, kā rezultātā tiek iegūtas priekšrocības savu konkurentu
priekšā.
Šajā darbā tiks
aplūkota Vācijas situācija saistībā ar finansu jomas likumu, paražu un
noteikumu apiešanu, kā arī tiks attēlotas atbilstošas norises Latvijā. Tas ir
lietderīgi, jo Vācija ir valsts ar ļoti augstu ekonomisko attīstību, tādēļ
analizējot situāciju tās finansu jomā var redzēt, kas sagaida mūs nākotnē, kā
arī tas, kā ar šāda veida problēmām cīnīties. Uzreiz gribas pieminēt, ka
Latvijā pagaidām spekulācijas un noziegumi finansu jomā pieklusuši kopš banku
krīzes 90-o gadu vidū, bet perspektīvā, pieaugot iedzīvotāju ekonomiskai
aktivitātei un ienākumu līmenim, nonāksim to pašu problēmu priekšā, ar ko tagad
saskaras attīstītās valstis.
Tiešāka un pārliecinošāka komunikācija.
Jau noskaidrojām,
ka pelēkais tirgus finansu sfērā izveidojas banku un citu finanšu iestāžu
nekompetences, nevēlēšanās riskēt un citu baiļu rezultātā.
Kamēr bankās
klientu lietas apstrādā pašā to iestādēs, pelēkā tirgus dalībnieki uzrunā
klientu pie viņa mājās. Argumenti, priekšrocības kādam darījumam tiek
“pamatotas” tik pārliecinoši, ka bieži klientam nerodas šaubas par tā
izdevīgumu. Nedrīkst nepieminēt arī runas tehnikas, kas, izstrādātas
psiholoģiski pareizi, atradīs pareizo pieeju katram. Ļoti svarīgi ir iejusties
klientu ādā, lai izprastu viņu psiholoģiju. Arī pieminētās runas tehnikas tiek
praktizētas tik tālu, kamēr tas kļūstot par finansu produkta izplatīšanas
darbinieka otro dabu. Rezultātā tiek iegūti paraksti no klienta,- citreiz ar
visai bēdīgām sekām. It īpaši šāda pārliecināšana sastopama noguldījumu tirgū.
Bieži bankām trūkst ļoti labu produktu un speciālistu, kas tādējādi izraisa
klienta neuzticēšanās un citu iespēju meklējumus. Šis tirgus ir arī ļoti labs
izmēģinājumu lauks visam jaunajam un samērā riskantajam finansu darījumu jomā.
Kādas
pieejas tiek izmantotas no pelēkā tirgus dalībnieku puses? Kas ir tas, kas viņiem piešķir
izdevīgāku pozīciju citu tirgus dalībnieku priekšā?
Struktūruzņēmumi.
Vācijā nozares
žargonā struktūruzņēmumos strādājošos sauc par “Strukis”. Šo uzņēmumu ideja nāk no ASV. Un tā ir sekojoša- kaut kāda produkta realizācijas
sistēmā tiek iesaistīts milzīgs daudzums cilvēku. Pati uzbūve ir kā armijā.
Tie, kas ir spējīgi panākt noteiktu realizācijas apgrozījumu, iegūst augstāku
pakāpi un rangu šajā sistēmā. Līdz ar to viņi drīkst paši veidot savas padoto
apakšstruktūras, no kuru starpniecības naudām daļu iegūst sev. Pārējā summa
aiziet struktūras augšējās daļās “barošanai”. Amerikā 60-o gadu vidū kāds vīrs
vārdā Bernijs Kornfelds nodomāja, kāpēc gan struktūruzņēmumu ideju neieviest
darījumos ar finansu produktiem. Un tā viņš nodibināja struktūruzņēmumu, kas
pārdeva noguldīšanas sertifikātus “tieši klienta durvju priekšā”. Tālāk
Kornfelda idejas pārņēma citi uzņēmīgi cilvēki valstīs ar attīstītām ekonomikām.
Vācijā pagaidām pelēkajā finansu
tirgū (turpmāk pelēkajā tirgū) valda četras šādas struktūrmašīnas. Pats
lielākais uzņēmums ir DVAG (Deutsche Vermögensberatung AG). Tā zem sevis pulcē
12 000 patstāvīgu finansu konsultantu, kas gadā ar ieguldītājiem noslēdz
līgumus 20 miljardu marku apjomā, no kurām komisijas naudās iekasē 600
miljonus. DVAG šefs ir Rainers Pols, kas arī ir tās dibinātājs. Īsā laikā viņš
kļuva par vienu no ietekmīgākajām figūrām Vācijas finansu sfērā.
Otrajā vietā atrodas Otto Vitšīra
OVB Allfinanzvermittlungsdesellschaft mbH & Co.KG. Šī uzņēmuma līgumu
kopsumma sasniedza veselus 16 mljr. vācu marku.
Jaunākie struktūruzņēmumi nepārdod
savus finansu produktus, bet gan salasa kopā no banku, krājkašu, investīcijas
fondu un apdrošināšanas sabiedrību piedāvājumiem. Tuvāk aplūkojot konsultāciju
smalkumu, tas izplēn, jo piedāvāti tiek tie pakalpojumi, par kuriem maksā
vislielāko komisijas naudu- parasti tā ir dzīvības apdrošināšana. Tādējādi piedāvātie pakalpojumi ir vairāk
vajadzīgi pašiem uzņēmumiem, kā tiem, kam tie domāti. Ap 80% struktūruzņēmumos
strādājošie apzināti vai neapzināti pielieto nenopietnas vai pat kriminālas
metodes, min kāds vācu noguldījumu eksperts.
Lai arī šie saucamie “Strukis”
pielieto ne visai godīgas un atļautas metodes, viņu pakalpojumus izmanto gan
bankas gan apdrošināšanas sabiedrības. Bieži tas beidzas visai dramatiski, jo
noslēgtie līgumi nav spējīgi izturēt kritiku. Struktūruzņēmumu milzīgos
panākumus aizēno apmuļķoti klienti, pieviltas cerības un smagas psiholoģiskas
traumas neveiksmīgajiem realizācijas uzņēmuma darbiniekiem.
Pie jau minētājām psiholoģiskajām
metodēm jāmin naudas un citu finansu darījumu idealizēšanu- tas ir tieši tas
īstais veids, kas vienīgais jums dos iespēju ātri nopelnīt un pie tam vēl ļoti
īsā laikā. Tur pat nevajag būt lielam speciālistam finansu laukā, lai saprastu,
ka viegla peļņa šādā veidā nav gūstama, it sevišķi, ja vēl ir zināms kādā veidā
funkcionē struktūruzņēmumi. Nav jāmeklē tālu Latvijā piemēri, kad cilvēki
noticēja ieguldīt naudu par apsolītu ienākumu likmi 30% gadā, kad piesardzīgam
jau vajadzētu būt pie vairāk par 10%.
Strukktūruzņēmumu problēmas.
Runājot par
struktūruzņēmumiem, to problēmas ir sekojošas
-
to produktu dārgās realizācijas
izmaksas. Galvenais darbošanās mērķis taču ir augstās provīzijas.
-
liela kļūda ir darbinieku
nepareizā motivācija- bieži darbiniekiem netiek maksāta nekāda fiksēta alga,
bet no saņemtajām provīzijām pats darbinieks saņem tikai labi ja piekto daļu,
pārējais aiziet hierarhijas augšējās daļas “barošanai”.
-
turklāt šīs naudas atdošana bieži
tiek novilcināta.
-
lielie reprezentāciju izdevumi,
jo, lai atstātu iespaidu uz jaunajiem potenciālajiem darbiniekiem, kā arī
klientiem, ļoti lielas naudas summas tiek tērētas, piemēram, apģērbiem, mašīnām,
mājām, prezentāciju vietu izvēlēm utt.
-
semināros un citās apmācības
nodarbībās tikai niecīgu daļu aizņem informācija par finansēm un finansu
produktiem,- pārējā daļa sastāv no psiholoģisku cilvēku manipulējošu paņēmienu
mācīšanas. Tas rada nenopietnu pieeju darbībai finansu jomā.
Lielais strukis iebrukums Vācijas Austrumos.
Pēc robežu
atvēršanas 90-ā gadā spēcīgajiem struktūruzņēmumiem pavērās lielisks darba
lauks. Ap 80 000 ātri apmācīti jaunie censoņi aptuveni 50 šāda veida
organizāciju uzdevumā izķemmēja jaunās federālās zemes un apgāza uzticības
pilnos cilvēkus ar veselu kaudzi ļoti dārgiem un nepareizi sastādītiem finansu
produktiem. Vācijas Austrumos struktūruzņēmumu panākumi bija tik lieli, ka pat
mazāk pazīstamajiem no viņiem statistika uzrādīja straujus pieaugumu tempus.
Kopš darījumi
Austrumvācijā vairs neiet tik spoži, pastāvošās struktūrorganizācijas cīnās par
iedzīvotāju sarūkošajiem ienākumiem ar vēl nebijušu spēku un nekaunīgām
metodēm. Bieži par upuri kļūst jauni cilvēki, kas finansu jomā ir galīgi
nepieredzējuši.
Uzraudzības iestāžu bezspēcība.
Visa finansu joma
tiek diskreditēta jau tādējādi, ka zināmas un ar labu slavu bankas, krājaizdevu
sabiedrības un apdrošināšanas sabiedrības
sadarbojas ar pietiekami nenopietniem struktūruzņēmumiem, un to
līdzīpašnieki ir pat tādi institūti kā Deutsche Bank, Allianz vai AMB-grupa.
Jau sākumā ieliktā ačgārnība- to tiekšanās tikai uz peļņas maksimizāciju, pašu
darbinieku terors nosaka to darbības nenopietno un pat kriminālo raksturu.
Kas būtu jādara? Būtu
nepieciešams pastiprināt kontroli par visu finansu sfēru un tieši šāda veida
uzņēmumiem. Acīmredzot Vācijā finansu sistēma kopumā ir kļuvusi tik sarežģīta,
ka to izkontrolēt ir diezgan grūti. Turklāt kontroles iestādes nodarbojas
vairāk ar lielo banku un apdrošināšanas sabiedrību kontroli, tā ka tām neatliek
laika, lai uzraudzītu apķērīgos struktūruzņēmumu darbiniekus. Protams, augstāk
minētais jautājums par lielo finansu institūciju iesaistīšanās pakāpi pelēkajā
tirgū arī ir no liela svara. Nedrīkst arī aizmirst, ka diezgan augstas valsts
amatpersonas tiek iesaistītas, lai reklamētu struktūruzņēmumus un to
“priekšrocības”. Valsts, kas domā, ka visi finansu pakalpojumi vislabāk ir
pārstāvēti universālajās bankās un ierobežo sevi ar to kontroli, stipri kļūdās,
jo dažāda veida informācija, stimuli, ar ko uzņēmumi iedarbojas uz klientiem,
bieži ir svarīgāki un šīs bankas šeit ne vienmēr ir pirmajā vietā.
Panākumu atslēga.
Finansu sfēras
uzraudzības iestādes bieži vien ir bezspēcīgas, jo ļoti vienkārši iekrīt paši
klienti, uzticēdamies dažādiem apmānītājiem. Kamēr federālā kriminālpolicija
lauza galvu par to, kāpēc vācieši tiek bieži iekrīt finansu blēžu sarīkotās
lamatās, tās uzdevumā divi psihologi Hermans Lībls un Joahims Ēmihens no
Bambergas ekonomiskās kriminalitātes institūta veica pētījumu par tēmu
“krāpšana noguldījumu jomā”. Abi psihologi izvērtēja 906 gadījumus, kuros tika
nodarīti zaudējumi vairāk kā 63 miljonu marku apjomā. Viņi nonāca pie
secinājuma, ka izšķiroši ir trīs cēloņi. Noguldījumu krāpnieki:
1)
rada noguldītājā, krājējā vēlmi
pēc ienesīguma un spekulācijas ienākumiem, kas ir stipri augstāki par vidējiem
finansu jomā;
2)
izmanto noguldītāja vajadzības pēc
personiskiem kontaktiem, cilvēciskā siltuma un vaļsirdīgu, neviltotu interesi
par viņa dzīvi;
3)
pārliecina noguldītāju par savu
neapstrīdamo un nepārspējamo kompetenci finansu darījumos.
Psihologi apgalvo,
ka krāpnieki pārdod nevis kapitālnoguldījumus, bet draudzību.
Pārdošana pa telefonu.
Mūsdienās viss ir
tik saistīts, ka daudz ko var panākt nemaz tiešo klientu tā arī nesastopot aci
pret aci. Runa šoreiz ir par telefonpārdevējiem. Tās ir personas, kas ar
klientiem kontaktējas galvenokārt ar telefona starpniecību. Šajā gadījumā
speciālisti iesaka būt īpaši uzmanīgiem. Cilvēki vairs tomēr Vācijā nav tik
uzticīgi kā agrāk un neielaidīsies darījumos ar pilnīgi nezināmām personām.
Taču, ja uzmanīgi izmanto kādu pazīšanos, vai darba kolēģu ķēdīti par iemeslu,
aina stipri vien mainās.
Darījumi pa
telefonu parasti norit vairākos posmos:
1. Kontaktu uzņemšana: Iniciators no kādas tiešās vēstuļu aģentūras nopērk ap 1000 potenciālo
klientu adrešu, kas atlasītas pēc reģiona, amata grupām, ienākuma attiecībām
vai citām interesantām pazīmēm. Tad viņš nolīgst grupu jaunu telefonpārdevēju,
kas pēc šī adrešu saraksta izzvana cauri, aizsūta prospektus un citus
informatīvos materiālus par kādu jaunu, “absolūti nopietnu” veidu, kā veidot un
pavairot īpašumu.
2. Piedāvājums ar vilinājumu: Klientiem, kam nekas nav bijis iebilstams pret brošūrām, piezvana kāds
pieredzējis pārdevējs. Viņš mēģina noskaidrot, kādi noguldījumi klientam
interesē un kādi ir viņa mērķi šajā jomā. Tomēr pieredzējušā pārdevēja
svarīgākais mērķis ir izveidot uzticēšanos no klienta puses tālākām operācijām.
Pēdīgi viņš piedāvā ar nelielu ieguldījumu izmēģināt piedāvātā pakalpojuma
ienesīgumu. Par to viņš augstsirdīgi atsakās no provīzijām un izmaksu segšanu
un uzņemas pat atmaksāt atpakaļ iemaksāto kapitālu pilnā apmērā.
3. Ielādēšana: Ja klients ir uzkodies, tad viņš katru nedēļu saņem ar datoru
izveidotus prospektus, kas izskatās tīri ticami un uzrāda kā klienta
noguldījums skaisti pieaug. Pēc kāda neilga laika klientam piezvana pats
svarīgākais vīrs visā šajā manevrā, tā saucamais loader-s jeb latviski
ielādētājs. Viņš piedāvā klientam atgriezt atpakaļ ieguldīto naudu + procentus,
taču sarunas laikā liek klientam saprast, ka tas būtu pats stulbākais, ko viņš
varētu darīt, jo pašlaik taču lietas iet vienkārši brīnišķīgi. Pie tam tiek
radīts iespaids, ka šis “finansu eksperts” atrodas kādā no lielākajām pasaules
biržām, teiksim, Ņujorkas Fondu Biržā. Pēkšņi ielādētājs paziņo, ka ir
parādījušās izredzes iespējas lielai peļņai, piemēram, labības tirgū, un, ja
klients vēlas labi nopelnīt, līgums būtu jāslēdz tūlīt pat. Parasti kā minimālā
iemaksa tiek prasīti 50000 marku. Nedaudz nedēļu laikā iespējams būtu no šīs
summas saņemt desmitkārtīgu atdevi.
4. Aptīrīšana: Arī tagad klients regulāri saņem atskaites, kas izskatās labi, kā arī
zvanus no ielādētāja, kas aicina klientu pārvietot savu naudu citās vietās, jo
tajās, kur tā patlaban atrodas neiet vairs spoži. Ielādētāja mērķis ir, pērkot
un pārdodot, no klienta saņemt provīzijas par šim operācijām, kas ir diezgan
augstas un no kurām vismaz piektā daļa nonāk ielādētāja kabatā.
5. Izspiešana: Apmēram kādu gadu pēc šīs nežēlīgās spēles uzsākšanas lielākā daļā
noguldītāju grib saņemt kādu daļu no sava kapitāla peļņas. Pēkšņi viņu konti
sāk uzrādīt zaudējumus. Tagad ar ielādētāju vairāk nav iespējams runāt, tādēļ
tagad ar klientu runā “psihiatrs”. Tas uzkrauj visu vainu uz ielādētāju un
saka, ka viņš no darba ir atlaists. Psihiatrs paskaidro, ka nu vēl ir palikusi
tikai viena iespēja dabūt atpakaļ visu klienta naudu, proti, viņam ir kāda
summa jāiemaksā.
6. Fināls: Psihiatrs izskaidro, ka zaudējumi vēl ir novēršami, jo jaunā naudas
summa ir ļoti droši noguldīta. Šo fāzi klients varot vēl saīsināt, iemaksājot
jaunu naudas summu. Šajā laikā noguldījumu krāpnieki veic nepieciešamos
sagatavošanās darbus, lai pazustu no skatuves. Ja klients maksā, viņš vēl
pēdējo reizi tiek aptīrīts. Šoreiz jau skan pavisam brutāls teikums: “Vai nu
jūs maksājat, vai visa ieguldītā nauda ir pagalam!” Pēdējās summas krāpnieki dabū ar kurjeru
starpniecību, lai laikus izņemtu naudu no kontiem. Tagad gan tiem kļūst karsti,
jo klienti var vērsties kriminālpolicijā un likt bloķēt kontus. Tad blēži
iztīra biroja ēku, visu naudu pārved uz kādiem ārzemju kontiem, bet pati firma,
kas parasti ir pārstāvēta nelikumīgi, bankrotē. Pārdevējs pa telefonu,
ielādētājs un psihiatrs jau sen noslēpuši savas pēdas- tātad svarīgākās
personas paliek nezināmas un mitinās kaut kur ārzemēs. Pēc kāda laiki tie
parādās citā vietā ar jaunu firmu un sāk strādāt ar to pašu metodi.
Grūtības konstatēšanā un novēršanā.
No atzītajām
finansu varām viltīgie aptīrītāji atšķiras ar to, ka viņi nemaz nedomā klientu
naudu kaut kur peļņu nesoši ieguldīt. Šī nauda tiešā ceļā caur biržu nonāk uz
viņu slēptajiem kontiem. Krāpnieki izmanto “tukšās nišas” banku un citu finansu
organizāciju piedāvājumā. Viņi piedāvā kapitāla procentu likmi, kas parasti ir
stipri augstāka par to, kas ir oficiālajā kapitāla tirgū.
Vēl viena krāpnieku
priekšrocība ir sajūta, ka kapitāla tirgū ir maz finansu produktu un trūkst
pietiekami labu konsultantu, kas varētu labi ieteikt ieguldīt naudu. Tādējādi
tas nesaistī klienta uzmanību. Viņam labprātāk patīk noticēt fantāzijas
pilnajiem izgudrojumiem, ko piedāvā pelēkā tirgus pārstāvji. To, ka biržās
tiešām var labi nopelnīt operācijās ar akcijām, valūtām un finansu produktiem, nenoliedz pat oficiālo
finansu iestāžu pārstāvji- tikai bieži vien tiek noklusēts, ka šādos pasākumos
vajadzīga krietna veiksmes piedeva. Tā vietā, lai to izskaidrotu klientiem, gan
bankās strādājošie, gan krāpnieki mēģina klientam iegalvot, ka viss atkarīgs no
pareizās informācijas un laika momenta. Tieši tāpēc ka katrā atsevišķā gadījumā
klientiem un tiesību sargājošām institūcijām ir grūti noskaidrot, vai lieta
grozās ap labi nomaskētu apmānīšanu vai patiesu spekulāciju, krāpnieki spēj
veikt savus melnos darbus un nesodīti pazust. Starp krāpšanu un spekulēšanu ir
tikai viena atšķirība- vienā gadījumā nauda nonāk uz krāpnieka slēptajiem
kontiem, bet otrā kāda laimīga spekulanta kabatā.
Situācija Latvijā.
Noguldījumi parasti
ir saistīti ar brīviem līdzekļiem un ticībai kādam veidam, sistēmai vai shēmai,
ar kuru palīdzību tie tiks pavairoti. Latvijā iedzīvotājiem pagaidām nav tik
lielu kapitāla rezervju, ar kurām tie varētu operēt noguldījumu tirgos. Vēl
protams liela nozīme ir kultūras un izglītības faktoriem, kas nosaka, cik daudz
iedzīvotāju līdzdarbosies finansu tirgū.
Uzreiz pēc
neatkarības atgūšanas Latvijas iedzīvotāji dabūja izjust uz savas ādas, ko
nozīmē pārāk liela uzticēšanās solījumiem par augstu rentabilitāti, kā arī pašu
nezināšanas finansu darījumos. To labi apliecina “Auseklīša”, “Bankas Baltija”
un citu finansu uzņēmumu bēdīgā pieredze. Šeit runa bija tieši par ticību-
ticību jaunajai “brīnumiekārtai”, taču nekas tāpat vien nenotiek. Visus finansu
krīzes procesus pastiprināja nesakārtotība valsts tiesiskajā un administratīvajā
sistēmā.
Tā Latvijas finansu
nozare ieguva pirmo lielo neuzticēšanos no iedzīvotāju puses.
Spekulēšana arī Latvijā.
Tālāk sekos neliels piemērs par to, ka Latvijā
arī aktīvi darbojas cilvēki, kas spekulē ar cilvēka nezināšanām un ne visai
godīgā ceļā tādējādi pelna sev iztiku.
Žurnāla “Kapitāls”
2000. gada augusta numurā stāstīts par kādu biznesmeni, kas kopā ar
kompanjoniem komercdarbības veikšanai aizņēmās 10 000 dolāru. Vienošanās bija
par 16% no parāda summas katru nedēļu. Netika slēgti nekādi līgumi, jo naudas
devēji bija pārliecināti, ka naidu atdabūs jebkurā gadījumā. Biznesā, kā tas
mēdz būt, gadījās sarežģījumi, un naudu laikā nevārēja atdot. Uzreiz kā uz
burvju mājiena parādījās “nopietni puiši”, kas par katru varu bija gatavi
piedzīt parādu. Tālākais jau kā tādos gadījumos parasts- bija tādi, kas šķīrās
no saviem īpašumiem un mantas, arī tādi, kas nemanāmi nozuda no skatuves, lai
izvairītos no “nopietno puišu” sankcijām. Šis piemērs gan attiecas uz naudas
aizdošanu nevis noguldījumiem, bet arī lieliski raksturo ļaužu nezināšanu,
uzticēšanos un juridisko neizglītotību.
Vai Latvija mācīsies no citu kļūdām?
Pagaidām, kā
augstāk minēts, Latvijā iedzīvotājiem trūkst līdzekļu, kā arī mūsu kultūra
nenosaka aktīvu līdzdarbošanos finansu tirgos. Taču saimnieciskās dzīves
izaugsme diktēs aktivitātes palielināšanos šajā sfērā. Tas nozīmē, ka mums var
rasties tās pašas problēmas, kas pagaidām nodarbina vāciešus. Jo tad arī pirmā
rūgtā pieredze būs garām, un ir taču tādi cilvēki, kurus pirmā finansu krīze Latvijā
vispār neskāra.
Mācīšanās no citiem
esot gudro īpašība. Gan jau Latvija saskarsies ar to pašu, ko Vācijā rada
pelēkais finansu tirgus, tikai problēmu mērogu un seku apjomu varētu samazināt.
Tas viss prasīs iedzīvotāju, valsts pārvaldes un likumdošanas institūciju
aktīvu līdzdarbošanos.
Noslēgums.
“Das Kartell der
Kassierer” autors Ginters Ogers (Günter Ogger) iesaka visiem tiem, kas grib ietaupīt uz
nodokļu rēķina un gūt peļņu, kas augstāka par normālo nozarē, būt ārkārtīgi
piesardzīgiem. Nespeciālistiem pelēkais finansu tirgus var būt tikpat bīstams
kā cilvēkam, kas nemāk peldēt, iekrītot akvārijā pilnā ar haizivīm. Tikai ļoti
neuzticīgiem indivīdiem ar stabilu nervu sistēmu izdodas noturēties pretī
struktūruzņēmumu darbinieku psiholoģiskajiem trikiem un spiedienam.
Darījumus slēgt
vajadzētu tikai tad, ja gandrīz 100% droši zināma persona, kas sniedz
pakalpojumu, kā arī veids kādā tas darbojas.
Vienmēr jāatceras,
ka darījumos ar kapitālu pastāv tikai viens nemainīgs likums: katra ienesīguma promile, kas pārsniedz
oficiālos kapitālnoguldījumu procentus, nes līdzi papildus risku. Jo
augstāka apsolītā peļņa, jo neticamāks un nenopietnāks piedāvājums.
Izmantotā literatūra.
Günter Ogger – “Das Kartell der
Kassierer”, Droemerische Verlagsanstalt Th. Knaur Nachf., München, 1996
Ingūna
Lejiņa – “Ātri vajadzīga nauda”, žurnāls Kapitāls
Nr.8, 2000
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru