Excel Grafiki (2003)


Par lietišķo grafiku sauksim datu grafisko attēlojumu, kas bieži ir daudz uzskatamāks nekā skaisti noformēta tabula ar tiem pašiem datiem.
Lietišķās grafikas veidošanu parasti sāk ar nepieciešamo datu iezīmēšanu, lai gan to var veikt arī vēlāk. Pirms iezīmēt datus, ir jāizlemj, ko mēs gribam redzēt lietišķajā grafikā. Vienu un to pašu datu grafiskā interpretācija var būt dažāda.

 Mūsu piemērā mūs varētu interesēt mandarīnu cenu, kā arī vidējās cenas izmaiņas pa mēnešiem dažādos tirgos. Tāpēc iezīmēsim šūnu apgabalu B4:G7. Kāpēc mēs iezīmējam šūnas B4:B7? Šīs šūnās satur tirgu nosaukumus un šo informāciju mēs izmantosim lietišķā grafika paskaidrojumu daļā, tā saucamā "leģendā". Kad šūnas ir iezīmētas, izvēlamies komandu Insert/Chart (ievietot grafiku). Uz ekrāna parādīsies dialogs Chart Wizard ‑ Step 1 of 4 ‑ Chart Type (zīm. 34). Dialogs ir tā saucamais Wizard (meistars), kurš uzdos secīgus jautājumus, uz kuriem atbildot, mēs veidosim vajadzīgo lietišķā grafika izskatu. Dialogam būs 4 soļi un to var redzēt dialoga nosaukumā.
Dialoga kreisā pusē izvēlamies vajadzīgo lietišķā grafika izskatu un labā pusē grafika paveidu.
Dialogam ir vēl otrā mape Custom Types (lietotāja veidi), kurā var izvēlēties gatavus lietišķā grafika formatēšanas variantus (zīm. 35).
 Mūsu piemērā optimālais variants ir parastas līnijas, kuras attēlos cenas izmaiņas pa mēnešiem, tāpēc izvēlamies variantu, kā ir attēlots (zīm. 34) un uzklikšķinām uz pogas Next (tālāk). Dialogā būs redzams otrais solis Chart Wizard ‑ Step 2 of 4 ‑ Chart Source Data (zīm. 36):
Laukumā Data range ir redzams iezīmēto datu apgabals. Ja dati nebija iezīmēti, vai ir iezīmēti nepareizi, tad šajā laukumā var ieklikšķināt un ar peli iezīmēt darba lapā vajadzīgo šūnu apgabalu. Nospiežot un pieturot peles kreiso taustiņu, dialogs automātiski pārveidosies par nelielu rindu, kas atvieglo iezīmēšanu, un atlaižot peles taustiņu, dialogs atjaunosies iepriekšējā izskatā.
Izvēles pogas Series In nosaka kā tiks interpretēti iezīmētie dati, vai pa rindām Row, vai pa kolonnām Columns. Tā kā mūs interesē cenu izmaiņas katrā tirgū pa mēnešiem, un viena tirgus dati ir tabulas rindā, tad izvēlamies pogu Row.
Tālāk apskatīsim dialoga otro mapi Series (zīm. 37).
Dialoga saraksta laukumā Series ir datu virknes katrai grafika līnijai. Katrai datu sērijai ir laukums Values, kur parādās šūnu apgabals, kas satur datus konkrētai grafika līnijai, un ir laukums Name, kur norāda šūnu, kas satur sērijas nosaukumu vai, kur ievada sērijas nosaukumu ar roku. Tā kā mēs iezīmējam arī kolonnu ar tirgus nosaukumiem, tad MS Excel automātiski ievietoja šo šūnu adreses katras sērijas nosaukuma laukumā Name. Ja mēs nebūtu iezīmējuši augšā pieminēto kolonnu ar tirgus nosaukumiem, tad būtu nepieciešams katrai sērijai laukumā Name ierakstīt tās nosaukumu. Šie nosaukumi ir nepieciešami tikai tad, ja tiek izmantots paskaidrojumu laukums, vai tā saucamā "leģenda", jo šie nosaukumi parādās tieši tur.
Pogas Add un Remove ir paredzētas lai būtu iespējams pielikt vai noņemt datu sēriju. Pieliekot jaunu datu sēriju, uzklikšķina uz pogu Add, tad sarakstā parādās sērijas nosaukums Series un tālāk šai sērijai ir jānorāda datu šūnu apgabalu un nosaukumu. Lai to veiktu, ieklikšķina peles kursoru laukumā Values un tad ar peli iezīmē šūnu apgabalu darba lapā. Ja uz ekrāna nevar redzēt iezīmējamās šūnas, tad var uzklikšķināt ar peli uz sarkanīgo podziņu atbilstošā laukuma labajā pusē un logs pārvērtīsies par šauru laukumu, kas atvieglos šūnu iezīmēšana. Šo laukumu protams var arī pārvietot pa ekrāna laukumu, satverot lodziņa virsraksta zonu un pavelkot to. Kad šūnu apgabals ir iezīmēts, tad atkal uzklikšķina uz sarkano pogu un dialogs atjaunos savu izskatu.
Analoģiski rīkojās ievadot sērijas nosaukumu laukumā Name. Gan vienā, gan otrā laukumā var arī ievadīt šūnu adreses vai nosaukumus ar roku.
Katram grafikam lai kā tas neizskatītos ir asis, kur parasti attēlo datu iezīmes un mērvienības. Horizontālā ass ir X ass un vertikālā - Y ass. Y ass vērtības parasti tiek noteiktas automātiski un ir formatējamas vēlāk, bet X ass uzrakstus mūsu gadījumā ir jāiestāda pašiem. To veic ar laukuma Category X axis labels palīdzību. Mūsu gadījumā uz X ass ir jābūt mēnešu nosaukumiem, tāpēc novietojam ievada kursoru šajā laukumā un ar peles kursoru iezīmējam šūnu apgabalu, kur ir ievadīti mēnešu nosaukumi (C3:G3). Dialogā uz X ass parādīsies mums nepieciešamie mēnešu nosaukumi.
Ar šo pēdējo operāciju šī dialoga mape ir izsmelta, tāpēc uzklikšķinām uz pogas Next un uz ekrāna parādās nākošais dialoga solis (zīm. 38):
Šajā dialoga solī ir sešas mapes. Apskatīsim pirmo Titles (virsraksti).
Laukumā Chart title ievada lietišķā grafika nosaukumu. Laukumos Category (X) axis un Value (Y) axis ievada X un Y asu nosaukumus atbilstoši, kā parādīts zīmējumā (zīm. 38).
Apskatīsim nākošo mapīti Axis (asis) (zīm. 39).
Uzmanības cienīgi ir divi karodziņi Category (X) axis un Value (Y) axis, kurus noņemot var aizliegt attēlot atbilstošās asis. To var izdarīt arī vēlāk formatējot lietišķo grafiku. Parasti asis atstāj, jo grafiks bez asīm nav informatīvs. Izvēles pogas Automatic, Category un Time‑scale nosaka X ass uzrakstu interpretāciju un parasti atstāj Automatic.
Pārejam uz mapīti Gridlines (palīglīnijas) (zīm. 40).
Palīglīnijas uzlabo lietišķā grafika datu novērtēšanas un analīzes iespējas. Katrai asij ir savas palīglīnijas: Major (galvenās) un Minor (papildus). Galvenās palīglīnijas vienmēr atbilst ass parakstiem vai skaitļiem. Papildus palīglīnijas atrodas starp galvenajām palīglīnijām. Palīglīnijas izvēlās uzliekot vai noņemot atbilstošos karodziņus. Palīglīnijas var formatēt arī vēlāk.
Uzklikšķinām uz nākošo mapīti Legend (leģenda), zīmējums (zīm. 41).
"Leģenda" ir domāta lietišķā grafika līniju paskaidrošanai, kura līnija kādus datus attēlo. Šo paskaidrojuma laukumu var izslēgt noņemot karodziņu no dialoga laukuma Show legend (attēlot "leģendu"). Ja "leģenda" ir ieslēgta, tad var iestādīt, kurā vietā tā atrodās. To iestāda ar izvēles pogām Placement. Izvēles varianti ir sekojoši: Bottom - apakšā, Corner - stūrī, Top - augšā, Right - labajā pusē un Left - kreisajā pusē. "Leģendu" var pārvietot arī vēlāk, formatējot lietišķo grafiku.
Izvēlamies nākošo dialoga mapīti Data Labels (datu uzraksti) (zīm. 42).
Datu uzraksti Data Labels tiek attēloti lietišķajā grafikā uz līnijas blakus katram datu punktam. Iespējamo variantu izvēlās uzklikšķinot uz vajadzīgās pogas izvēles grupā Data labels. Katram grafika veidam var būt dažādi atļautie uzrakstu varianti. Datu uzrakstiem ir sekojoša nozīme:
·     None - uzrakstu nebūs;
·     Show value - attēlot vērtību (mūsu piemērā cena);
·     Show persent - attēlot procentus, atļauts lietišķo grafiku veidiem Pie (aplis) un Doughnut (riņķis);
·     Show label - attēlot X ass parakstu (mūsu piemērā mēnesis);
·     Show label and persent - attēlot X ass parakstu un procentus;
·     Show bubble size - attēlot apļa izmēru, atļauts lietišķās grafikas veidam Bubble.
Apskatīsim vēl pēdējo dialoga mapi Data Table (zīm. 43).
Dialoga karodziņš Show data table atļauj lietišķajā grafikā attēlot arī tabulu ar datiem, kuri tika izmantoti grafika iegūšanai. Karodziņš Show legend keys datu tabulā attēlos "leģendas" uzrakstus. Mūsu gadījumā tabula ar datiem ir un tāpēc pirmo karodziņus neliksim.
Uzklikšķinot uz pogu Next, varam pāriet pie pēdējā lietišķā grafika veidošanas soļa. Uz ekrāna parādās dialogs Chart Wizard - Step 4 of 4 - Chart Location (lietišķā grafika atrašanās vieta), zīmējums (zīm. 44).
Izvēles poga As new sheet nosaka, ka lietišķais grafiks būs uz atsevišķas darba lapas, kuras nosaukumu ieraksta blakus laukumā. Otrā izvēles poga As object in nosaka, ka grafiks būs objekts darba lapā, kuru izvēlās sarakstā pa labi. Izvēlamies otro variantu un uzklikšķinām uz pogu Finish. Ar to grafiks ir izveidots. Sākotnēji tas varētu izskatītie, kā tas ir attēlots zīmējumā (zīm. 45). Tālāk seko lietišķā grafika formatēšana.

1.1.1. Lietišķā grafika formatēšana

Zīmējumā (zīm. 46) ir attēlota lietišķā grafika piemērs, kādu būtu nepieciešams izveidot noformatējot to grafiku, kuru mēs ieguvām iepriekšējā nodaļā. Šajā zīmējumā ir parādīti grafika sastāvdaļu nosaukumi un arī oriģinālie MS Excel programmas nosaukumi, kuri parādīsies dažādos formatēšanas dialogos.






1.1.1.1. Grafika apvalka (Chart Area) formatēšana

Lai iezīmēt visu lietišķo grafiku ir jāuzklikšķina uz tā kontūra vai tuvu tam iekšpusē. Uz grafika kontūra parādīsies astoņi raksturīgie melni taisnstūrīši, kurus var izmantot, lai mainīt grafika izmērus. Tad izvēlās komandu Format/Selected Chart Area. Ātrāks variants ir dubultklikšķis ar peli tajā pašā vietā. Jebkurā gadījumā uz ekrāna parādīsies dialogs Format Chart Area (zīm. 47).
Dialogam ir trīs mapes: Patterns, Font un Properties. Apskatīsim pirmo mapi Patterns (zīm. 47), ar kuru iestāda grafika ārējo kontūru un fonu.
Kontūru iestāda elementu grupā Border. Ja kontūrs nav nepieciešams, tad izvēlās pogu None. Ja kontūrs ir vajadzīgs, tad trijos sarakstos Style (kontūra stils), Color (kontūra krāsa) un Weight (kontūra biezums) iestāda vajadzīgos parametrus. Topošā grafika izskats ir redzams laukumā Sample. Ja kontūrām ir nepieciešama ēna, tad iestāda karodziņu Shadow. Ar karodziņu Round corners var iestādīt kontūrām apaļus stūrus.
Grafika fonu iestāda elementu grupā Area. Ja fons nav vajadzīgs, tad uzklikšķina uz izvēles pogas None, pretējā gadījumā fona krāsu izvēlās uzklikšķinot uz nepieciešamo krāsu. Īpašos gadījumos speciālu fonu var iestādīt ar komandu Fill Effects.
Dialoga otrā mape Font iestāda šrifta parametrus visai lietišķam grafikam un tāpēc parasti šo mapi šajā dialogā neizmanto.

1.1.1.2. Grafika (Plot Area) formatēšana

Iezīmē grafika apgabalu un izvēlās komandu Format/Selected Plot Area. Dialogam, kas parādās uz ekrāna,  ir analoģisks izskats zīmējumā (zīm. 47) redzamam dialogam, bet ar vienīgo atšķirību, ka ir tikai viena mape Patterns. Ar dialogā esošiem laukumiem un pogām iestāda grafika apgabala ārējo kontūru un fonu.

1.1.1.3. Leģendas (Legend) formatēšana

Iezīmē visu "leģendas" laukumu un izvēlās komandu Format/Selected Legend. Dialogam Format Legend ir trīs mapes: Patterns, Font un Placement.
Pirmā mape Patterns atļauj iestādīt "leģendas" kontūru un fonu. Šī mape ir aprakstīta iepriekšējās nodaļās. Vienīgā atšķirība ir tā, ka "leģendai" nav iespējams uzlikt apaļus stūrus.
Mūsu piemērā "leģendai" kontūra nav, tāpēc elementu grupā Border uzklikšķinam uz pogu None.
Otrā mape Font iestāda visas "leģendas" šrifta parametrus. Dialoga mapei īpašu īpatnību nav. Var tikai atzīmēt dažus atsevišķus laukumus.
Uzlikts karodziņš Auto scale norāda, ka šrifta augstums mainīsies kopā ar pašas "leģendas" izmēriem. Tas ir ērti, ja vēlāk maina lietišķā grafika izmērus un ir nepieciešams, lai iekšējo uzrakstu proporcijas saglabājās.
Ar sarakstu Color un Background palīdzību iestāda "leģendas" teksta simbolu krāsu un teksta fona krāsas veidošanas stilu.
Dialoga trešajā mape Placement var norādīt "leģendas" novietojumu. Varianti ir apskatīti nodaļā, kurā mēs veidojam pašu lietiško grafiku un īpaša komentāra neprasa. Var atzīmēt tikai to, ka, ja "leģenda" tika pārvietota ar peli, tad šajā mapē neviena izvēles poga nebūs iezīmēta.

1.1.1.4. Grafika nosaukuma (Chart Title) un asu (Axis) nosaukumu formatēšana

Visiem šiem grafika elementiem formatēšana ir analoģiska. Elementu iezīmē un izvēlās komandu Format, kurai ir divi varianti:
·     Format/Selected Chart Title - grafika nosaukuma formatēšana;
·     Format/Selected Axis Title - X vai Y ass nosaukuma formatēšana.
Jebkurā gadījumā formatēšanas dialogi ir vienādi. Tāpēc apskatīsim kā piemēru lietišķā grafika nosaukuma formatēšanas dialogu Format Chart Title, zīmējums (zīm. 48).
Dialogam ir trīs mapes: Patterns, Font un Alignment. Pirmās divas nosaka nosaukuma apgabala kontūra, fona un šrifta formatēšanu un ir jau apskatītas iepriekš. Trešā mape Alignment (izlīdzināsāna) attiecās uz nosaukuma teksta izlīdzināšanu pa horizontāli un pa vertikāli, kā arī teksta orientāciju vai leņķi.
Sarakstā Horizontal ir četri teksta izlīdzināšanas varianti pa horizontāli:
·     Left - izlīdzināšana pa kreisi;
·     Center - teksta centrēšana;
·     Right - izlīdzināšana pa labi;
·     Justify - teksta izlīdzināšana no abām pusēm.
Sarakstā Vertical ir četri teksta izlīdzināšanas varianti pa vertikāli:
·     Top - izlīdzināšana pie augšējās malas;
·     Center - teksta centrēšana pa vertikāli;
·     Bottom - izlīdzināšana pie apakšējās malas;
·     Justify - teksta izlīdzināšana no abām pusēm.
Dialoga grupā Orientation iestāda teksta orientāciju. To var darīt ar peli satverot un velkot sarkano punktu. To var iestādīt uzklikšķinot ar peli uz vajadzīgā leņķa melno punktu (punkti ir izvietoti ik pa 15 grādiem). Teksta leņķi var iestādīt arī ierakstot leņķa vērtību grādos dialoga laukumā Degrees.

1.1.1.5. Y ass (Value Axis) formatēšana

Iezīmē vertikālo asi un izvēlās lomandu Format/Selected Axis. Lai iezīmēt asi ir jāklikšķina uz pašu vertikālo līniju. Iezīmētai asij galos ir divi raksturīgie kvadrātiņi. Pēc komandas izvēles uz ekrāna parādīsies dialogs Format Axis, zīmējums (zīm. 49).
Dialogam Format Axis ir vairākas mapes Patterns, Scale, Font, Number un Alignment. Ass formatēšanu sāksim ar pirmo mapi Patterns.
Dialoga mapes kreisajā pusē elementu grupā Axis iestāda ass līnijas stilu, krāsu un biezumu. Šie elementi ir jau apskatīti un īpašu komentāru neprasa.
Vertikālai asij var būt divi veidi iezīmju: galvenās un papildus iezīmes. Iezīmes ir nelielas šķērssvītras, kuras atvieglo lietišķajā grafikā attēloto datu novērtēšanu un analīzi. Pretīm galvenām iezīmēm parasti tiek novietoti skaitļi vai teksts. Papildus iezīmes netiek pavadītas ar skaitļiem.
Dialoga grupā Major tick mark type iestāda galveno iezīmju veidu. Ir pieejami četri varianti:
·     None - iezīmju nebūs;
·     Inside - iezīmes būs kā nelielas svītriņas vērstas no ass uz grafika iekšpusi;
·     Outside - iezīmes būs kā nelielas svītriņas vērstas no ass uz grafika ārpusi;
·     Cross - iezīmes būs kā nelielas svītriņas, kuras šķērsos asi.
Mūsu piemērā izmantosim galveno iezīmju veidu Cross, kā ir attēlots zīmējumā (zīm. 49).
Dialoga grupā Minor tick mark type iestāda papildus iezīmju veidu. Ir pieejami četri varianti:
·     None - iezīmju nebūs;
·     Inside - iezīmes būs kā nelielas svītriņas vērstas no ass uz grafika iekšpusi;
·     Outside - iezīmes būs kā nelielas svītriņas vērstas no ass uz grafika ārpusi;
·     Cross - iezīmes būs kā nelielas svītriņas, kuras šķērsos asi.
Mūsu piemērā izmantosim papildus iezīmju veidu Inside.
Dialoga grupā Tick mark labels iestāda ass uzrakstu novietojumu. Ir iespējami četri varianti:
·     None - ass uzrakstu nebūs;
·     Low - ass uzraksti būs tajā grafika pusē, ku X asij ir minimums;
·     High - ass uzraksti būs tajā grafika pusē, ku X asij ir maksimums;
·     Next to axis - ass uzraksti būs blakus vertikālai asij (parasti izmanto tieši šo variantu).
Tālāk apskatīsim nākošo dialoga mapi Scale (mērogs), zīmējums (zīm. 50).
Šajā mapē atrodās Y ass mēroga parametri. Mūsu piemērā, izveidojot lietišķo grafiku uz Y ass tika novietoti skaitļi diapazonā no 0 līdz 1.00, zīmējums (zīm. 45). Bet cenas svārstās aptuveni no 50 līdz 80 santīmiem un ar to izveidotā grafika līnijas aizņem tika nelielu daļu no grafika apgabala. Ar to grafiks nav uzskatāms, līnijas ir saplūdušas savā starpā. Šajā dialoga mapē mēs iestādīsim Y ass datu attēlošanas diapazonu tā, lai grafiks būtu maksimāli uzskatāms.
Laukumos Minimum un Maximum iestāda Y ass minimālo un maksimālo attēlojamo datu diapazonu. Visi dati ārpus šī diapazona tiks nogriezti un nebūs attēloti. Mēs iestādīsim vērtības 0.55 un 0.8 atbilstošos laukumos. Automātiski atbilstošie karodzīni Auto tiks noņemti. Karodziņi Auto atļauj programmai MS Excel pašai noteikt datu attēlošanas diapazonu atkarībā no lietišķā grafika lieluma un ass uzrakstu šrifta lieluma.
Laukumos Major unit un Minor unit iestāda galveno un papildus iezīmju soli. Jāatcerās, ka pretīm galvenām iezīmēm būs arī ass uzraksti (skaitļi). Izvēlamies Y ass uzrakstu soli 5 santīmi, tāpēc laukumā Major unit ierakstam vērtību 0.05. Vērtībai, kas ir ierakstīta laukumā Minor unit ir jābūt vienmēr mazākai, nekā vērtība laukumā Major unit. Laukumu Minor unit aizpildam tikai tad, ja vēlamies uz grafika redzēt papildus iezīmes vai papildus palīglīnijas. Pretējā gadījumā var atstāt to pašu vērtību. Mūsu gadījumā uzliksim papildus iezīmju soli 1 santīms, ierakstot laukumā Minor unit vērtību 0.01.
Laukums Category X axis Crosses at nosaka pie kādas Y ass vērtības krustosies horizontāla X ass. Parasti šajā laukumā ieraksta to pašu vērtību, kas ir laukumā Minimum.
Karodziņš Logarithmic scale iestāda Y asij logaritmisko skalu. Karodziņu izmanto tad, ja attēlojamām vērtībām ir ļoti liels skaitļu diapazons.
Karodziņš Values in reverse order nosaka Y ass vērtību izvietošanu pretējā virzienā. Maksimālā vērtība būs apakšā, bet minimālā vērtība - augšā.
Karodziņa Category (X) axis crosses at maximum value nosaka, ka X ass krustos Y asi pie Y ass maksimālās vērtības.
Dialoga trešā mape Font nosaka Y ass uzrakstu šrifta formatēšanu.
Mapē Number iestāda ass uzrakstu (skaitļu) formatēšanu. Formatēšanas principi ir analoģiski tabulas šūnu formatēšanai.
Dialoga mapē Alignment iestāda ass uzrakstu orientāciju, jeb leņķi. Šī mape ir izklāstīta apskatot grafika un ass nosaukumu formatēšanu.

1.1.1.6. X ass (Category Axis) formatēšana

Horizontālās ass formatēšana maz atšķirās no Y formatēšanas. Lai asi noformatēt, to iezīmē un izvēlās komandu Format/Selected Axis. Formatēšanas dialogs Format Axis maz atšķirās no dialoga ar kuru formatē Y asi. Vienīgā atšķirība ir dialoga mapē Scale, zīmējums (zīm. 51).
Laukums Value (Y) axis crosses at category number nosaka kurā vietā X asi šķērsos Y ass. Laukumā ievada datu grupas kārtas nummuru. Mūsu piemērā grupas ir mēneši un tāpēc mēnesim "Janvāris" atbilst 1. grupa, mēnesim "Februāris" - 2. grupa, u.t.t. Parasti šajā laukumā ir skaitlis 1. Ja mēs gribētu lai vertikālā ass sāktos pie iezīmes "Marts", tad šajā laukuma ir jāieraksta skaitli 3.
Laukums Number of categories between tick-mark labels nosaka ik pēc cik X ass iezīmēm būs uzlikts grupas nosaukums (mūsu gadījumā mēnesis). Ja šajā laukumā ierakstītu vērtību 2, tad mēneša nosaukums būtu pie katras otrās iezīmes: Janvāris, Marts, Maijs.
Laukums Number of categories between tick-marks nosaka ik pēc cik X ass grupām attēlot ass iezīmi.
Karodziņš Value (Y) axis crosses between categories norāda, ka vērtību asis tiks novietotas starp X ass grupām.
Karodziņš Categories in reverse order iestāda X ass grupas pretējā secībā (mūsu gadījumā sākumā būs "maijs" un beigās būs "janvāris".
Karodziņš Value (Y) axis crosses at maximum category novieto Y asis grafika labajā pusē, kur X asij ir maksimālā vērtība.
Dialoga trešā mape Font nosaka X ass uzrakstu šrifta formatēšanu.
Mapē Number iestāda ass uzrakstu formatēšanu. Formatēšanas principi ir analoģiski tabulas šūnu formatēšanai.
Dialoga mapē Alignment iestāda ass uzrakstu orientāciju, jeb leņķi. Šī mape ir izklāstīta apskatot grafika un ass nosaukumu formatēšanu.

1.1.1.7. Palīglīniju (Gridlines) formatēšana

Palīglīnijas vienkāršo attēloto datu novērtēšanu un analīzi. Palīglīnijas ir horizontālās un vertikālās. Tās vēl dalās uz galvenām un papildus palīglīnijām, zīmējums (zīm. 40). Lai formatēt palīglīnijas uz tām jāuzklikšķina ar peli. Automātiski iezīmējās visas tā paša veida palīglīnijas un katras līnijas galos ir redzams neliels kvadrātiņš. Tad izvēlās komandu Format/Selected Gridlines. Dialogā Format Gridlines ir divas mapes Patterns un Scale. Pirmajā mapē iestāda līnijas stilu, krāsu un biezumu, bet otrā mape ir analoģīska mapei Scale dialogā, ar kuru formatē asis, zīmējumi (zīm. 50 un zīm. 51). Mapes izskats būs atkarīgs no tā, kuras ass palīglīnijas tiek formatētas.

1.1.1.8. Datu sērijas (Series) formatēšana

Datu sērijas formatēšana ir viss sarežģītākā no pārējo grafika elementu formatēšanas. Formatēšanas iespējas ir atkarīgas no lietišķā grafika veida, vai grafikā ir līnijas, stabi vai riņķi, vai grafiks ir divdimensiju vai trīsdimensiju. Mūsu piemērā grafikā ir līnijas un tas ir viss biežāk lietojamais grafika veids. Katru grafika līniju formatē atsevišķi. Lai to sākt formatēt, to ir jāiezīmē. To dara ar peli uzklikšķinot uz pašu līniju. Iezīmētai līnijai ir jābūt tik melnu kvadrātiņu cik ir X asij grupas (mūsu gadījumā ir 5 mēneši un tāpēc ir jābūt pieciem kvadrātiem)[1]. Kad datu līnija ir iezīmēta, tad izvēlamies komandu Format/Selected Data Series un uz ekrāna parādīsies dialogs Format Data Series, zīmējums (zīm. 52).
Dialogā ir 6 mapes: Patterns, Axis, Y Errors Bars, Data Labels, Series Order un Options.
Apskatīsim pirmo mapi Patterns, zīmējums (zīm. 52). Dialoga kreisajā pusē atrodās pogas un saraksti ar kuriem iestāda līnijas stilu, krāsu un biezumu. Īpašs karodziņš Smoothed line paredzēts noapaļotas līnijas iegūšanai. Labajā pusē atrodās elementu grupa Marker. Par marķieri sauksim nelielu grafisku elementu (krustiņš, aplis, kvadrāts, u.t.t.), kuru uzliek uz katra līnijas datu punkta un kuru uzliek arī uz "leģenā" esošās līnijas paskaidrojuma, lai vieglāk būtu atšķirt grafika līnijas. It īpaši tas attiecās uz grafiku izdrukām ar melnbalto printeri. Katrai datu līnijai uzliek savu unikālu marķieri, kura formu izvēlās sarakstā Style. Marķiera kontūra un fona krāsu izvēlās sarakstos Foreground un Background atbilstoši. Marķiera lielumu punktos iestāda laukumā Size. Marķierim var uzlikt arī ēnu uzklikšķinot uz karodziņu Shadow.
Uzklikšķinam uz otro dialoga mapi Axis, zīmējums (zīm. 53). Šajā mapē, uzklikšķinot uz izvēles pogu Secondary axis, var iestādit grafikam otro Y asi speciāli šai datu sērijai. Šo jauno asi var formatēt tāpat, kā primāro Y asi. Šo iespēju var izmantot tad, ja grafikā ir jāattēlo dati, kuriem ir dažādas, nesamērojamas datu vērtības.
Pārejam uz trešo mapi Y Error Bars, zīmējums (zīm. 54). Šajā dialoga mapē var iestādīt grafiski attēlojamo datu vērtību iespējamo izkliedi (kļūdu). Ja tiek attēloti eksperimentālie dati, tad pareizi noformētā grafikā ir jāattēlo arī šo datu vērtību iespējamo izkliedi vai mērijuma kļūdu. Šo izkliedi attēlo ar vertikālu svītru, kurai katrā galā ir ierobežotāji. Svītru novieto uz katra datu punkta un svītras augstums norāda kļūdas vai izkliedes lielumu. Faktiski šo vertikālo svītru abi gali nosaka joslu, kurā varētu atrasties reālo datu vērtības. Jo augstāka josla, jo lielāka datu izkliede ir šiem datiem.
Mapes elementu grupā Display izvēlās vajadzīgo kļūdas attēlošanas veidu:
·     Both - attēlos datu iespējamo novirzi uz abām pusēm;
·     Plus - attēlos tikai datu iespējamo pozitīvo novirzi;
·     Minus - attēlos tikai datu iespējamo negatīvo novirzi;
·     None - datu izkliede netiks attēlota.
Ja ir nepieciešams attēlot datu izkliedi, tad ir jānorāda arī šīs iespējamās kļūdas lielumu. Elementu grupa Error amount ir paredzēta tieši šim nolūkam:
·     Fixed value - kļūdas absolūto vērtību ieraksta blakus esošā laukumā, piemēram 0.01, kas nozīmē, ka mandarīnu cena svārstijās plus mīnus 1 santīms;
·     Persentage - kļūdas vērtību izsaka procentos;
·     Standard deviation - kļūdas izkliedi nosaka ierakstot blakus laukumā standarta izkliedes vērtību;
·     Standard error - kļūdas izkliedi nosaka standarta kļūdas vērtība;
·     Custom - kļūdas izkliedi nosaka divi laukumi, kuros var ierakstīt izkliedes vērtības vai šūnu adreses (nosaukumus), kur atrodās izkliedes vērtības.
Ceturtā mape Data Labels ir apskatīta nodaļā, kur tika veidots grafiks, zīmējums (zīm. 42).
Piektā mape Series Order, zīmējums (zīm. 55), atļauj mainīt grafika datu sēriju nosaukumu secību "leģendā".
Lai pārvietot kādu datu sēriju uz augšu vai uz leju sarakstā, to iezīmē sarakstā Series order un tad uzklikšķina uz atbilstošās pogas Move Up (bīdīt uz augšu) vai Move Down (bīdīt uz leju).
Pēdējā mapē Options, zīmējums (zīm. 56), atrodās daži īpaši karodziņi.
Karodziņš Drop lines iestādīs katram datu sērijas punktam vertikālu līniju, kas savienos šo punktu ar X asi, kā tas ir redzams zīmējumā (zīm. 56).
Karodziņš Vary colors by point tiek izmantots, ja grafikā ir tikai viena datu sērija. Tad datu sērijas līnijai krāsa mainās atkarībā no grupas.
Karodziņš High‑Low lines veido vertikālas līnijas, kuras savieno grafikā vairāku esošo datu sēriju līniju datu punktus, kuri atbilst maksimālai un minimālai vērtībām konkrētajā X ass grupā.
Karodziņš Up‑down bars veido taisnstūrus, kuri ar augšējo vai apakšējo malu skarās pirmās datu sērijas datu punktam, bet ar pretējo malu norāda, kur ir šo vairāku datu sēriju vidējā vērtība. Laukums Gap width nosaka attālumu punktos pa horizontāli starp šiem taisnstūriem.
Trešais un ceturtais karodziņi attiecās uz visu grafiku nevis uz konkrēto datu sēriju.

1.1.2. Vēl dažas iespējas

Ja grafiks ir iezīmēts, tad programmas MS Excel meņu rindā parādās komanda Chart. Apskatīsim dažas komandas.

1.1.2.1. Grafika veida maiņa

Dažreiz ir nepieciešamība mainīt jau izveidota grafika veidu, piemēram grafiks ar līnijām nav uzskatāms un mēs vēlamies datus attēlot kā dažāda augstuma stabiņus. Tad iezīmē grafiku un izvēlās komandu Chart/Chart Type. Parādās dialogs Chart Type. Šajā dialogā var izvēlēties citu grafika veidu. Dialogs ir analoģisks dialogam Chart Wizard ‑ Step 1 of 4 ‑ Chart Type, zīmējums (zīm. 34) un tāpēc sīkāk neapskatīsim.

1.1.2.2. Grafika attēlojamo datu maiņa

Lai dotam grafikam nomainīt attēlojamos datus, grafiku ir jāiezīmē un ir jāizvēlas komandu Chart/Source Data. Dialogs Source Data, kurš parādās uz ekrāna ir tāds pats, kā dialogs Chart Wizard ‑ Step 2 of 4 ‑ Chart Source Data, kurš ir attēlots zīmējumā (zīm. 36). Parasti izmanto tikai šī dialoga mapi Series, kurā datu sēriju laukumos iestāda jauno datu šūnu apgabalus. Grafiks automātiski attēlo jaunos datus saglabājot visu lietišķā grafika  formatēšanu. Šo paņēmienu var izmantot, ja ir nepieciešams izveidot vairākus līdzīgus grafikus, kuri attēlo dažādus datus. Tad rīkojās sekojoši: izveido pirmo grafiku, noformatē to un tad nokopē to. Grafika kopēšanai var izmantot komandas Edit/Copy un Edit/Paste, vai var izmantot peli un tastatūras taustiņu [Ctrl]. Jebkurā gadījumā jauno grafiku iezīmē un tam nomaina attēlojamos datus, kā tas ir aprakstīts augstāk.

1.1.2.3. Grafika elementu pielikšana un to maiņa

Ja nepieciešams pielikt grafika nosaukumu, ass nosaukumus, palīglīnijas vai datu uzrakstus, var izmantot komandu Chart/Chart Options, kura atver dialogu Chart Options, kura mapes ir attēlotas zīmējumos (zīm. 38 - zīm. 43).

1.1.3. Aproksimācijas līnijas pielikšana grafikam

Ja grafikā tiek attēloti eksperimentālie dati un šo datu izvietojums liekās haotisks un grūti analizējams var mēģināt grafikam pielikt papildus līniju, kura aproksimētu šos eksperimentālos datus. Jebkura datu aproksimācijas balstās uz kādas analītiskās funkcijas. Tāpēc ievietojot aproksimējošo līniju, ir rūpīgi jāizvēlas funkciju ar kuru aproksimēt datus. Lai ievietot aproksimāciju iezīmējam lietišķo grafiku un izvēlamies komandu Chart/Add Trendline. Uz ekrāna parādīsies dialogs Add Trendline, zīmējums (zīm. 57).
Pirmajā dialoga mapē Type izvēlās aproksimējošo funkciju un sarakstā Based on series izvēlās datu sēriju, kuras datus ir jāaproksimē. Iespējamās aproksimējošās funkcijas ir sekojošās:
·     Linear - taisnas līnijas funkcija;
·     Logarithmic - logaritmiskā funkcija;
·     Polynomial - polinoma funkcija, kuras kārta ir iestādāma laukumā Order;
·     Power - pakāpes funkcija;
·     Exponential - eksponenciālā funkcija;
·     Moving average - vidējās vērtības funkcijas.
Ja aproksimējoša funkcija ir izvēlēta, tad uzklikšķina uz dialoga otro mapi Options, zīmējums (zīm. 58).
Grupā Trendline name izvēlās aproksimējošās līnijas nosaukumu: Automatic (automātisku) vai Custom (nosaukumu ir jāieraksta). Grupā Forecast iestāda iespējamo prognozēšanu Forward (uz priekšu) un (vai) Backward (atpakaļ). Laukumos Period ieraksta X ass periodu skaitu, cik daudz ir jāprognozē.
Interesants ir karodziņš Display equation on chart, kurš attēlos uz lietišķā grafika aproksimējošās funkcijas formulu ar visiem parametriem.





[1] Var iezīmēt tikai vienu līnijas segmentu, piemēram starp "martu" un "aprīli" un formatēt tikai to. Segmenta formatēšana ir analoģiska visas līnijas formatēšanai.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru