Floras un Faunas Starptautiski
tiesiskā aizsardzība.
III.kursa
studente
Ance Roze
Ventspils 2001
Saturs
Ievads........................................................................................................................................ 3
Pieņemtās konvencijas darbības sfēru
regulēšanai.................................................................... 4
Nobeigums................................................................................................................................ 7
Izmantotie avoti........................................................................................................................ 8
Ievads
Cilvēce ir
daļa no dabas un tās dzīve ir savstarpēji atkarīga no dabas norisēm, kā arī no
tās neskartās funkcionēšanas sistēmas, kas nodrošina apkārtējos ar enerģiju un
baro tos. Visas planētas vides draudi vērsti tieši uz šīm pamata funkcijām, kas
nodrošina visas planētas iedzīvotājiem pašas nepieciešamākās lietas. Tā kā
cilvēce daudz slikta darījusi apkārtējās vides piesārņošanai un graušanai, tad
arī tagad nākas domāt par to, kā glābt radušos situāciju un, ja iespējam, kaut
ko vēl vērts uz labo pusi.
Kopš
196.gada pasaulē notiek dažādas starptautiskas konferences šajos jautājumos, kā
arī ir tikuši pieņemti virkne likumu, kas regulē darbības vides jomā.
Šo
konferenču mērķis bija sasniegt to, lai pasaules valstis savas darbības vides
aizsargāšanā un tās stāvokļa uzlabošanā neveiktu vienas pašas atsevišķi, bet
panāktu valstu apvienošanos ar kopēju mērķi pasargāt vidi no cilvēces
kaitnieciskās darbības starptautiskā mērogā, jo galu galā daba mums apkārt it
tikai viena, tā nebeidzas beidzoties valsts teritorijai, bet gan mijiedarbojas
it visur. Tāpēc jebkurš kaitējums jebkurā vietā, var izraisīt virkni reakciju, kas tālāk “pa ķēdīti” tiek nodotas tālāk, tādējādi veicot
pāridarījumu visai mūsu pasaules ekosistēmai, tai skaitā arī pasaules
florai un faunai.
Kaitējums
tagadējām un nākamajām paaudzēm no dzīvās dabas izpostīšanas var tikt novērtēts
kvantitatīvi, bet tam ir liela nozīme dzīves kvalitātes nodrošināšanai –
barības zaudējumi, medicīna, neskarta dzīves sistēma, kā arī pats dabas
skaistums. Globālās konvencijas šajā jomā vērstas uz dažādu dzīvnieku sugu saglabāšanu un pārzināšanu, augu
aizsardzību un bioloģisko dažādību, ūdens dzīvesvietu saglabāšanu un dabas
mantojuma saglabāšanu. Lielāko kaitējumu florai un faunai nesuši to darbību
augļi, kuru mērķi ir attīstīt un pilnveidot sabiedrību, lai sasniegtu vēl
augstāku dzīves līmeni kā jebkad. Veicot
dažādus pētījumus un mēģinot atklāt ko
jaunu, apzināti vai nepazināti apdraudētas
dažādas augu un dzīvnieku sugas, no kurām citas ir jau uz izmiršanas
robežas. Parastas aktivitātes, kas liekas pašsaprotamas un nekaitīgas, kā, piemēram
tirdzniecība, izglītības sasniegumi, var būt viens no pēdējiem pilieniem
apdraudēto sugu kausā, tāpēc arī pieņemtas astoņas starptautiskas konvencijas,
kuras regulē šo darbību iespējamo kaitējumu.
Pieņemtās konvencijas darbības sfēru regulēšanai.
Lai gan šīs
starptautiskās parakstītās konvencijas pieņemtas attiecībā uz kādu konkrētu
klasi, sugu vai ar citādu nozīmi, tās ierobežo dažāda veida darbības, kas kaitē
dzīvajai dabai. Dažnedažādu darbību
rezultātā, kas vērstas pasaules dzīves līmeņa celšanai, daba cietusi
ievērojami, dažreiz pat pārāk, lai
nepaliktu vienaldzīgi. Mēģināšu izdalīt tās sfēras un nozares, ko regulē un
ierobežo pieņemtās konvencijas.
Tirdzniecība,
nodrošina lielākās sabiedrības vēlmes tiešā vai netiešā nozīmē, arī nodarījusi
kaitējumu florai un faunai, arī starptautiskā nozīmē. Starptautiskās
organizācijas vides jomā daudz par to spriedušas un lielā daļā starptautisko
konvenciju, kas pieņemtas floras un faunas aizsardzībai, skar tieši
tirdzniecības jomu. Tas izskaidrojams ar to, ka tirdzniecības nodrošināšanai,
kā arī tās veikšanai tiek izmantoti no floras un faunas “piesavināti”
materiāli, kā arī ar pats tirdzniecības
process bieži vien kaitē videi. Ir
pieņemta speciāla konvencija tirdzniecības ierobežošanai, bet ir arī
konvencijas, kas vērstas uz konkrētu sugu aizsardzību, bet tur pieminēta arī
tirdzniecība. 1973.gada pieņemtajā (1975.gadā stājusies spēkā) konvencijā par
starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas floras un faunas sugām
(Convention on international trade in endareged species of wild fauna and flora
(cities) – UNEP) noteikts ar kurām apdraudētajā sugām nedrīkst tirgoties. Arī
konvencijas par vaļu medībām (INTERNATIONAL CONVENTION FOR REGULATION OF
WHALINHG –IWC), kas pieņemta1946.gadā, bet stājusies spēkā 1948.gadā,
pamatmērķis ir ierobežot veļu medības tirdzniecības nolūkos. Tāpat noteikti
ierobežojumi putnu aizsardzībai, ūdenskrātuvju mītņu saglabāšanai, savvaļas
augu neiznicināšanai. Interesanti, ka konvencijā par Savvaļas floras un faunas aizsardzībai,
kuras mērķis ir nodrošināt floras un faunas palikšanu tās dabiskajā stāvoklī,
noteikts, ka tiek ierobežota un kontrolēta tirdzniecība ar mednieku
trofejām. Tajā pašā konvencijā noteiktas kontroles tiesības savvaļas
dabas trofeju izstrādāšanai. Vispār šajā konvencijā pievērsts ekonomikas
izmantošanai pasaulē.
Pats
interesantākais šķiet tas, ka savvaļas daba jāaizsargā no pašas dabas. Kā
piemēram Konvencijas par augu
starptautisko aizsardzību mērķis ir uzturēt un palielināt kooperāciju
kontrolējot augu parazītus un augu slimības, kā arī pasargāt no to izplatības
nacionālajās robežās. Kā arī pieņemta konvencija savvaļas dzīvnieku migrējošo
sugu pasargāšanai. Tajā pieņemts, ka valsts, kura realizē likumdošanu jebkurā
diapazonā uz konkrēto migrējošo sugu vai valsts kuras karogs ir saistošs
ārpus nacionālajām likumdošanas robežām
pieņem šo migrējošo sugu, kā arī pievērš īpašu uzmanību tām migrējošajām sugām,
kas ir sevišķi apdraudētas vai nu individuāli vai arī kolektīvi, ja
nepieciešama pastiprināta uzmanība vai rūpes.
Arī valsts
demogrāfiskai politikai ir ievērojama nozīme floras un faunas ietekmēšanai,
tāpēc pat pieņemtas konvencijas, kuras aicina valstis plānot demogrāfisko
politiku, lai ar tālejošiem mērķiem pasargātu floru un faunu un ļautu tai
attīstīties savās dabiskajās norisēs. Kā zināms demogrāfisko politiku plānot ir
ļoti, taču starptautisko konferenču ietvaros vides aizsardzības jautājumos ir
izteikti ierosinājumi demogrāfiskās politikas plānošanai un nākotnes politikas
veidošanai.
Tā kā arī
valsts kultūra zināmā mērā ir saistīta ar nacionālo floru un faunu (dažādas
tradīcijas un ieradumi ļoti daudzām valstīm radušies pateicoties dabai, tajā
augošajiem augiem un dzīvojošiem dzīvniekiem, tad arī kultūras izpausmes katrā
valstī un starptautiskajā kultūras attiecībās arī ietekmē floru un faunu. Kā
arī jāņem vērā, ka dzīves līmenis valstī lielā mērā nosaka kultūras līmeni
valstī, kā arī tās iespējas un uzskatīšanu kaut ko darīt floras un faunas
aizsardzībai, tad attīstītākās valstis aicinātas ielikt lielāku artavu vides
sakārtošanai atbilstoši to iespējām , kā arī palīdzēt valstīm ar lielākām
problēmām gan materiāli, gan teorētiski vides problēmu izprašanai un to
svarīguma noteikšanai. Tādā veidā starptautiski visas valstis kopīgiem spēkiem
panāks gan floras un faunas aizsardzību, gan tā stāvokļa uzlabošanu.
Izglītībai
un zinātnei arī ir sava loma floras un faunas dzīvē. Cilvēces labsajūtas
gandarīšanai lielā mērā tiek izmantota flora un fauna (medicīnas
nodrošināšanai, kosmētikas līdzekļu izstrādei u.c.), kuru dēļ tā cieš, tāpēc
šajās pieņemtajās starptautiskajās konvencijās arī pieminēti visādi darbību
ierobežojoši noteikumi, kas neļauj tik plašā mērā tik brīvi rīkoties.
Galvenokārt te pieminami tādi paši ierobežojumi, kā citās sfērās, kā piemēram uz reto sugu aizsargāšanu. Bet ievērojama
atšķirība ir tā, ka attiecībā uz zinātni tiek pieļauti vairāki izņēmumi,
zinātnes progresa attīstībai un augstāka
sasniegumu iegūšanai. Šie izņēmumi tiek pieļauti, lai uzlabotu stāvokli dažādās
sfērās, kā arī, lai, iespējams, atklātu vēl ko nebijušu, bet tajā pašā laikā
arī nodrošina to, ka ar šiem iespējamajiem atklājumiem tiks daudz kas iegūts
floras un faunas aizsardzības jomā, kā arī panākts daudz kas nekaitīgāks,
neitrālāks. Pamatdoma ir tāda, ka daži izņēmumi nevar nodarīt tik lielu
kaitējumu, ka cietīs visa flora un fauna.
Arī
izglītības labā ir pieņemti izņēmumi, kas ļauj izglītot galvenokārt bērnus un
arī visu sabiedrību. Bet galvenā nozīme šajās konvencijās pievērsta jautājumam
par izglītošanu (piemēram Starptautiskajā konvencijā par putnu aizsardzību)
savvaļas floras un faunas jautājumos gan bērnus, gan visu sabiedrību kopumā, jo
nepietiek tikai ar to, ka valsts un valstu savienības darbojas vides
sakārtošanas jomā, bet jāsāk jau ar izglītošanu . Jo ātrāk iemācīs sabiedrības
locekļiem, ka savvaļas flora un fauna ir
jāaizsargā, kā arī kā to darīt, jo vieglāk būs kopīgiem spēkiem to saglabāt.
Tāds ir arī daļu konvenciju mērķis, vērst valsts politiku uz sabiedrības
izglītošanu, tādējādi nodrošinot vieglāku darbu nākotnē, kā arī mazāku līdzekļu
un spēku izlietošanu savvaļas floras un
faunas aprūpēšanai.
Nobeigums
Šīs astoņas
starptautiskās konvencijas būtībā apkopo visus nepieciešamākos pasākumus
savvaļas floras un faunas aizsardzībai, kā arī veic ierobežojošos noteikumus.
Šie ierobežojumi un paredzamās aktivitātes, radušies tikai valstu nepadomātu un
nesaimniecisku darbību rezultātā attiecībā pret floru un faunu. Tā kā šīs
konvencijas ir kā seku glābšanas veids, lai ātrāk varētu uzlabot radušos
situāciju.
Patīkami,
ka konvencijās nav tikai noradīts, kā rīkoties radušajā situācijā, bet gan ar
padomāts par to, kas jāveic, lai turpmāk tādas lietas vairs nenotiktu, vai arī
ne tik lielā apjomā, ar palīdzīgu roku sniegšanu zinātnes attīstībai,
izglītošanas politikas pilnveidošanai, kā arī ar tādu pasākumu īstenošanas
palīdzību, kā attīstīto un ne tik attīstīto valstu kopēju darbību
starptautiskajā floras un faunas aizsardzībā.
Pamatdoma
šīm konvencijām ir radīt spēcīgu, vienot
starptautisku valstu apvienību, kas kopīgiem spēkiem cīnītos savvaļas floras un
faunas aizsardzībai un tās stāvokļa uzlabošanai.
Izmantotie avoti
1.
CONVENTION FOR THE PRESERVATION OF
FAUNA AND FLORA IN THEIR NATURAL STATE –UN
2.
INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE
REGULATION OF WHALING –IWC
3.
INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE
PROTECTION OF BIRDS – FR
4.
INTERNATIONAL PLANT PROTECTION
CONVENTION – FAO
5.
CONVENTION ON WETLANDS OH INTERNATIONAL IMPORTANCE ESPECIALLY AS
WATERFOWL HABITAT – UNESCO
6.
CONVENTION OF INTERNATIONAL TRADE
IN ENDAGERED SPECIES OF WILD FAUNA AND FLORA (CITIES) –UNEP
7.
CONVENTION ON THE CONSERVATION OF
MIGRATORY SPECIES OF WILD ANIMALS (CMS) – UNEP
8.
CONVENTION ON BIOLOGICAL DIVERSITY
– UN
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru